Wandeling door eeuwen van macht Duitse tv-komiek maakt het Willy Brandt moeilijk TELEVISIE VANAVOND AD LÖBLER BEMIDDELAAR IN SERIE WAALDRECHT TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN f/.Ci; A 2 DINSDAG 15 JANUARI 1974 Bob Rooyens krijgt regie van Citroentje met suiker (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De bekende re gisseur Bob Rooyens, die vooral in Duitsland veel opvallend werk heeft geleverd na eerder voor de Ned. tv zijn visitekaartje te heb ben afgegeven, gaat de regie verzorgen van de KRO-serie Ci troentje met suiker. De regie was in handen van John v.d. Rest, die evenwel heeft moeten bedanken in ver band met drukke werkzaamhe den en andere uitnodigingen, o.a. voor de AVRO, die een se rie maakt op 700 jaar Amster dam. John v. d. Rest Serie van AVRO over 700 jaar Amsterdam (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De AVRO heeft het plan volgend jaar een serie van acht delen van zestig minu ten elk op het scherm te bren gen, welke handelt over het 700- jarig bestaan van Amsterdam, nl. 1275—1975. Voor de samenstelling en de re gie z:jn u'tgenodigd de eigen re gisseur Walter v.d. Kamp en de free lance-regisseur John v.d. Rest. Beiden zijn intussen aan het werk gegaan.. In elke aflevering zal 100 jaar geschiedenis van de stad Am sterdam worden behandeld. Het zwaartepunt zal liggen bij de so ciale ontwikkelingen in deze stad. NEDERLAND I Walter v. d. Kamp NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal VARA Pipo in Marobia De volgende patiënt, tv-serie Journaal NOS Merijntje Gijzen's Jeugd, tv-feuilleton 2 voor 12, quiz Achter het nieuws Journaal NOS Bijstandswet (teleac) NEDERLAND II 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor achten 20.00 Journaal NOS 20.21 Macht en onmacht 21.10 Oorlog en vrede, tv-serie 21.55 Waar gebeurd NOS 22.25 Den Haag vandaag 22.35 Journaal DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR9.30—10.00 Si samstrasse. IS.00 Inf. progr. ïsa 18.55 Re|J Sachverstandlgen. 13.25 Die Follyfoot-farm. 19.00 Jour.| naai. 19.30 Wienerinnen, 21.00 Jour naai. 21.15 Inf. progr. 22.00 Bomber- BELGIE NEDERLANDS 13.00 Tekenfilm. 18.05 Het grote k raalrlf, 18.30 Teiuito. klass. 19.10 Uit de dierenwereld Kortweg. 19.40 Med. 19.45 Journaal, 20.20 Merijntje G1jzens Jeugd. 21,10 Soc. doe. 21.55 Tekenfilm. 22.0J Gastprogr. Het Human. Verb. 1 Journaal. NEDERLAND I Het is heel goed voorstelbaar, dat het collectief van Waal- drecht-schrijvers tijdens een vergadering na de eerste serie van 13 afleveringen heeft ge zegd: „En nu willen we één be middelaar tussen regisseur en ons. Iemand die er altijd is, die kan coördineren, die menings verschillen kan oplossen. En die iemand is Ad Löbler". Waarop Löbler instemmend moet hebben geknikt; zonder daarvoor in functie te zijn, was hij toch al de bemiddelaar, coördinator of, zoals de term later ging wor den, „script editor". Ad Löbler, die er jonger uitziet dan de 49 jaren die hij torst, is ook echt het type tegen wie je zegt: ..Hé, Ad. luister 's". ,,Ik ben de dansende beer op de gloeiende plaat, zoals Gabri de Wagt heeft gezegd. Ik ben actie ver dan ik er uit zie." Dat is de reden geweest dat Waaldrecht-schrijvers als Dick Walda, Frank Herzen, Quintana en Rothuizen speciaal naar hem vroegen, als de man die kon be slissen wanneer de regisseur er niet was. En dat kwam nogal eens voor, dat kwam meestal voor. En omdat de auteurs voortkwamen uit de rij van hoorspelschrijvers en Adriaan Löbler ruim tien jaar hoorspel regisseur is, kwam de verbin ding snel tot stand. in de kantine als de mar met chef Ab Cauvern per jaar 40 hoorspelen voor de radio ge schikt maakt voor uitzending. Over zijn dubbelfunctie wil Löb ler niet klagen; als hoorspelre gisseur heeft hij het bijzonder naar zijn zin en dat hij in de Waaldrecht-produktie de rol van bemiddelaar speelt, komt hem niet overdreven vreemd voor. „Je moet met de schrijvers kun nen praten en dat lukt me nee, ruzies zijn er nooit geweest, zover hoefde het nooit te komen. Maar ik ben ook de loopjongen, die naar de schrijver gaat om hem het script uit de handen t trekken." Ook: „Ik ben beter benaderbaar dan een regisseur, gemakkelij ker te bereiken, ik ken ze goed van de radio en natuurlijk is de omgangstoon belangrijk". Joop Reinboud gaat vanavond na, wat de mens van nu heeft geleerd van de macht van de mens in vroegere eeuwen. De KRO-televisie zendt van avond de eerste aflevering van twee dokumentaires uit over „Macht en Onmacht". In deze eerste aflevering wandelt Joop Reinboud door de ^feschiedenis van keizers, koningen en herto gen, tijdens bezoeken aan vele historische plaatsen. Hij ziet ook de machtelozen van eeuwen aan hun arbeid en vraagt zich af of de macht van toen mensen van nu iets kan Ieren over de macht van vandaag. Ned. II, 20.20 uur. Pipo De nieuwe avonturen van Pipo en de zijnen, voor een groot deel opgenomen in Marokko, met Coen Flink als Kalief AH Ben Koekoek, komen vanavond een stap verder. Het gaat nu over Merijntje Gijzen In deel drie van ds verfilming van Merijntje Gijzens Jeugd zit Merijntje tussen de hete vuren van De Kruik en de jachtopzich ter, die elkaar langzamerhand naar het "leven staan. Maar Me rijntje neemt het ondanks alle waarschuwingen toch voor de stroper op. De geliefde Jannekee schiet er het leven nog niet bij in, dank zij Merijntje, maar de jongen kan niet verhelpen dat De Kruik iedereen de kroeg uit smijt, waardoor de politie moet optreden. Ned. I, 20.20 uur. Oorlog en vrede Vanavond zendt de KRO-televi sie de vijftiende aflevering uit van de BBC-serie „Oorlog Vrede" gemaakt naar de gelijk namige roman van Leo Tolstoi. Op 14 september 1312 bereikt Napoleon Moskou. Veel Mosko- vieten hebben hun stad verlaten en zo ontstaan er voor het Fran se leger ernstige bevoorradings problemen. Generaal Lauritson- brengt Napoleon ervan op de hoogte dat de tsaar nog niet be reid is een wapenstilstand te vragen. In de nacht van 15 op 16 september moet Napoleon die zijn intrek genomen heeft in het Kremlin onverhoeds vluchten, omdat Moskou brandt. Pierre redt een kind uit een brandend huis, raakt in konflikt met Fran se soldaten en wordt als brand stichter aangehouden. Ned. II. 21.10 uur. 40 hoorspelen Moeilijk jaar voor omroep .(Van onze radio- en iv-redactle) HILVERSUM - Volgens NOS-voor- zltter Schüttenhelm gaat de om roep een moeilijk jaar vol onze kerheden tegemoef. IVaast de middelen voor het opvangen van flinke loon- en kostenstijgin gen zal ook nog ruimte moeten worden gevonden voor uitbrei ding van de service nan het pu bliek, in het bijzonder in de vorm van uitbreiding van de te levisiezendtijd. De kosten zullen dermate stijgen, dat per kijker 'n bedrag van ze ven gulden extia aan omroep bijdragen zou moeten worden gehevetn om rond te kunnen ko men zonder programmatische verschraling. De NOS-voorzitter zei, dat gezocht zal moeten wor den naar verdere mogelijkheden tot opvoering van de efficiency, de automatisering en het even tueel afstoten van bepaalde ta ken. Toon Die toon is natuurlijk in de be sprekingen met schrijvers van groot belang, omdat enerzijds de schrijver iets kwijt wil zoals zijn hart hem ingeeft, anderzijds om dat Löbler als VARA-man op het standpunt staat dat de VARA als opdrachtgever iets be stelt. Of koopt. „We weten wat wij maken", zegt Löbler, „min der dan in de hoorspelen zijn we bij het maken van Waaldrecht sociaal geëngageerd." Waarna een vruchteloze discus sie ontstaat tussen Löbler en baas Cauvern, over de afstand tussen „links van het midden" en het woord „belerend", waar Löbler niet erg aan wil, terwijl Cauvern het gezicht trekt van iemand die het iets anders be doelt dan hij het zegt. „Het mag wel eens worden ge zegd over wat voor bekwame mensen ik beschik", merkt Löb ler op als hoorspel-man. „De mensen die zo met hun stem kunnen werken, zich onmiddel lijk kunnen overschakelen. Nie mand die er over klaagt, dat het steeds dezelfde mensen zijn. Dat hoef je op de televisie niet zo te proberen." Waarna hij nog het nieuwtje kwijt wil, dat Dick Walda het hoorspel schrijft „Een dolle boel" met Andrea Dcmburg en Hans Verman dat op de avond van de herdenking 4 mei wordt uitgezonden. Golerietje En: „Ik ben ook de man, die de tentoonstellingen in de VARA- studio organiseert, een klein ga- lerietjo, negen tot tien keer per jaar." Waarmee Löbler zich te meer manifesteert alc de dan sende beer op de gloeiende plaat, overal behulpzaam. Maar J die ook om half vijf thuis wilde zijn. „Want dat was beloofd." J F. J. BROMBERG 18.55 19.05 19.50 20.00 20.21 20.31 21.55 22.45 23.10 23.25 NOS Landbouw (teleac) VARA De film van Ome Willem, jeugd Hier komtde giraffe NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal Van gewest tot gewest Stichting Socutera Journaal Politieke uitzending DS '70 Staatsloterij Het beest moet sterven, film Panoramiek Studio sport Den Haag vandaag Journaal 20.00 Journaal NOS 20.21 Operetteconcert lo Studio 1 21.00 Van onderen 21.25 Panorama woensdagshow KRO/RKK—IKOR 22.00 Kenmerk 22.25 Journaal NOS 22.30 Computerkunde (teleac) DUITSLAND 1 Reg. progr NDR9.30—10.00 Set„,„. strasse. 18.00 Fllmrep. 18.30 Akt 18.45 Zandmann. 18.55 Reg. m&gazi- PInocchlo. 19.59. Progr. DUITSLAND II NEDERLAND II akt.progr. 21.00 Voorbeelden goede daden. 22.15 Gewalt. Journaal. NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Nederpopzlen BLG1E NEDERLANDS en weerber. 19.45 Jour- naai. 20.10 Voetbal. 22.00 Panorama 22.45 Kunstprogr. 23.25 Journaal. HILVERSUM 1 AVRO: 18.00 Nws. 18,11 Radiojour naal. LS.fil Technocratie en- of de mocratie: doe. progr. 18.40 (S) Licht ork. met zangsollst. 19 05 (S) Y'all come: country en western- progr. 19.30 (S) Vanavond: muz., vrolijkh. en verstrooiing. 2E.30 Nws. 22 40 Radiojournaal. 22.50 (S) Licht ensemble. 23 05 (S) Er floot een vo gel in de wel. 03.55—24.00 Nws. 20,00 Mws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) K0mponlst en radio III. A: Een uz. leven. 21.15 Alleenspraak. 22.30 HILVERSUM II KRO: 18.00 (S) Dansmuz. uit de 16i eeuw. 18.19 Ultz. v. d, P.P.R. 18.31 Nws. 18.41 Echo. 1S.50 Progr. voor Nashville. 21.03 (S) Jazz CS) Tom Blom In uw radio. 22.55 Med. 23. :2 (S) Wachten op midder nacht. 0.02 (S) In de kleine ure» met Koos Postema. 2.03 CS) Willen van Beusekom Kees van Maas dam. 5.027.00 Hans Hamburger. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Akt. show. met 7.45 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Radio weekblad. 11.00 Nws. 11.03 V.d. kleuters. 11.15 (S) Melodleënboekct licht muz. progr. 12.00 Elburg - Cen traal. 13.00 Nws. .13.11 Dingen v.d. dag. 13.25 (S) Een middagje Stoom- doofstomme meisje. 12.41-12,50 Echo en 13.00-13.05 Raden maar. 14.00 Huisbezoek. NOS: 14.10 Onder de groene linde: oude liedjes en balladen. 14.30 CS) Aspekten v.d. kamermuz. 1-5.30 Nws 15.33 Spiegel van Duitsland. 16.00 Meer over min der: de stem v.d. sprekende min- derh. 17.20 Overheidsvoorl.Samen werk. met ontw. landen. 17.30 Nwi NCRV: 17.32 (S) Hier en nu. 16.45 (S) Dansork. met solisten. 17.20 (S) Met de muz. mee: licht HILVERSUM III muz. progr. 17.55 Med. HILVERSUM II 7.41-8.00 Aktua: 8 30 Nws: S 36-S 45 Gymn. v.d. hulsvr. 10 00 (SI Kabou- tertljd. 10.30 Nws. 10.33 (S) V.d. AVRO: 7.03 Steevast. (8.02-8.05 Radio- Journaal). 9.03 (S-M) Arbeldsvltami- nen. 11.03 Knipperlicht: muz. progr. met verkeerstlps. 12.03 Radiojour naal. 12.06 (S) Zet 'm op. 14.03 De hit-Visser: toppopprogr. 15.03 Cees van Zljlveld. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700: verzoekpl. progr. Nipkov-schijven uitgereikt Pipo in Marobia: ,,Ik heb een zus (Van onze radio- en t/-redactie) HILVERSUM - Bijna een jaar na de toekenning zijn tijdens een bijeenkomst in Hilversum de Nipkov-schijven voor de seizoe nen 1971—1972 en 1972—1973 uit- gereikt. Detze prijs van de Ne derlandse televisiecritici (voor het meest opmerkelijke pro gramma of programmapakket) ging naar resp. Henk Mochel (NCRV) voor diens program ma' over euthanasie en Hans Keilers (VPRO) voor 'het Gat van Nederland', en andere do cumentaire programma's. Slordigheid en eeuwige twijfel over de wijze van uitreiking zijn er de oorzaak van geweest, dat de uitreiking van deze prijs zo lang op zich heeft laten wach ten. Het juryrapport moest ove rigens nog in de auto, op weg naar Hilversum worden ge schreven, wat overigens niet wil zeggen, dat deze prijsuitreiking geen serieuze zaak is. (Van onze correspondent) BONN „Als het om show of amusement gaat", zo klaagde onlangs een westduitse krant, „dan zijn we altijd aangewezen- op de buitenlanders, vooral op de Nederlanders". Sinds kort is dit geween aan de klaagmuur van de televisie niet meer ge heel in overeenstemming met de waarheid. „In de bondsrepubliek wordt er weer gelachen", schreef dezer dagen het gezaghebbende week blad „Die Zeit" en natuurlijk la chen de duitsers ook om Rudi Carrell, die zich in zijn laatste programma zelf overtrof, maar zij schateren en gieren nu voor al om een man uit het eigen volk. Zij doen dat zo uitbundig, dat de conclusie van „Die Zeit" een un derstatement was: sinds lang vóór Hitier hebben de Duitsers niet meer zo uit volle borst gela chen. Deze lachlust is een feno meen, waarop psychologen hun tanden stuk kunnen bijten. Wan neer Alfred Tetzlaff, de hoofdfi- guur van de serie „Ein Herz und eine Seele", maar op de planken verschijnt, ligt de zaal al krom, terwijl hij het meest walgelijke burgermannetje is dat men zich maar denken kan. Hij beweegt zich zelfs op feest dagen in hemdsmouwen, bretels en pantoffels en kankert op alles wat hem maar in het hoofd op komt. Zijn vrouw bedenkt hij met de grofste scheldwoorden en voor zijn inwonende, getrouwde dochter en schoonzoon heeft hij in zijn hart alleen maar de diep ste verachting. Alfred Tetzlaff is een oude be kende en toch een nieuwe fi guur. Hij is de Duitse incarnatie van de Engelse Alf en de Ame rikaanse Archie uit de respectie velijke series „Till death us do part" en „All in the family". Deze vergelijking gaat eigenlijk al te ver, want Alfred is de bru taalste en meest onbeminnelijke van het trio, terwijl auteur Wolf gang Menge ook geheel eigen, op Duitse toestanden afgestemde teksten schreef. Over deze „germanisatie" zegt Menge zelf: „Wij kennen hier niet die sociale spanningen zoals in Amerika en niet de klasse- verschillen als in Engeland. Voor een dergelijke figuur zijn er in de Bondsrepubliek te wei nig opgelegde vijanden, mis schien moet Alfred alleen daar om al veel agressiever z.jn". Omdat Alfred, die door de 47-ja- rige Brecht-vertolker Heinz Schubert gespeelt wordt, als een voor het grote publiek onver teerbare delicatesse beschouwd werd, kon men hem een jaar lang alleen maar in het derde program van de WDR zien. De neus van „het volk" bleek ech ter toch fijner te zijn en toen Al fred steeds meer toeschouwers van de „grote" programma's wegtrok, werd hij naar het e£r- ste overgeheveld. Op oudejaarsavond maakte hij daar zijn debuut. Hij zal dit jaar nog tien keer terugkeren, voo het eerst op de avond van de 2:3e januari. Als puritein, querulant en huisti ran heeft Alfred natuurlijk voor al een hekel aan alles wat links is. Socialisten haat hij en van communisten is hij bang, terwijl hij als burgermannetje toch be wondering heeft voor de wijze waarop zij de orde weten te handhaven. Het geheim van zijn succes is, dat hij klachten uit, die eigenlijk iedereen zich van zijn ziel zou willen praten. Hij overdrijft echter zo schromelijk, dat de mensen zich bewust wor den van hun eigen vooroordelen. Zij lachen daarom gedeeltelijk om zichzelf en worden hierbij kraeht;g aa-gespoord door de brillante teksten. M'sschlen ligt he? geheim van zijn succes col: wel in zijn Hit- Iersnor, want om de dictator te kunnen lachen, werkt ook anti- frustrerend. De politieke ontwik keling in de bondsrepubliek plaatst auteur Menge echter voor onverwachte problemen. Zolang kanselier Willy Brandt nog onaantastbaar was, ver maakten de Duitse toeschouwers zich kostelijk met Alfreds hate lijke uitlatingen tegen hem. Zij waardeerden de schromelijke overdrijving, maar nu de onge duldige Duitsers Brandt op zijn voetstuk een eind naar beneden gehaald hebben, dreigt de hu mor plaats te maken voor de ernst. Zelfs voor sociaal-demo craten, die het hardst lachen om de tegen henzelf gerichte boos aardigheden, begint de waarheid te kernachtig te worden. Menge wil echter niet dat de toeschouwers achter Alfred's kritiek staan. Zij moeten zijn platvloerse aantijgingen juist als reactionair ontmaskeren, maar de algemene ontevredenheid over Brandt en zijn regering breidt z ch zo sterk uit, dat het platform onder Menge's en Al fred's voeten weggetrokken dreigt te worden. fRANS WENNEKES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2