m
Stichting Ned. Muziek
organiseert Festijn
in Rotterdamse Doelen
PAGINA 12
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 11 JANUARI 1974
Agenda-Bioscopen
Vrijdag 11 januari
Kon. Schouwburg 20.15 „De wilde
eend" (Globe).
Theater In de Steeg 20.30 De Sis-
sies.
HOT 20.30: Première van „Ameri-
caliente" (Envee Drama)
Diligentia 20.15: „Een zekere Vin
cent" (Solotoneel door Jules
Croiset)
Congresgebouw 20.15: Nana Mous-
kouri en de Athenians
Circustheater 20.00: L'Incorona-
zione di Poppeia (Nederl. Opera
Stichting)
Theater PePijn 20.30: Gerrit en
Truus
Theater Aan de Haven 20.15:
„Macbett" (Toneelgroep De Ap
pel) (J).
Zingende Zolder 20.15 Ank Rein-
ders sopraan, Herman Salomon
viool en Peter Hansen piano
(J).
Paard van Troje 21.00 Rob Bough-
ton met muziek en dans; 22.15
Ned. Improvisatie Orkest „Moe
ras".
Zaterdag 12 januari
HOT 20.30: Summit Jazz met
Bobby Jones (J).
Theater In de Steeg 20.30 De Sis-
Congresgebouw 20.30: Concert
door het Residentie Orkest o.l.v.
Willem van Otterloo.
Theater PePijn 20.30: Cabaret
Gerrit en Truus
Theater Aan de Haven 20.15:
„Macbett" (Toneelgroep De Ap
pel) (J)
Haagse Kunstkring 20.30 Jetty
Kleipool, klarinet Joke van
Kregten, viool.
Poppentheater Guido van Deth
14.30 De verdwenen prinses;
20.30 De drie pauweveren.
Poppentheater Frank Kooman
14.30 Manus de vogelverschrik
ker.
Paard van Troje 21.00 Folk-avond
met Mark Ellington (Engeland)
en Fungus (Nederland)
Zondag 13 januari
Kon. Schouwburg 14 en 20.15 „De
wilde eend" (Globe).
HOT 14.00: „Piccolo en de Padoe-
depoppelos" (Kindertheater
Pssstt")
Kon. Schouwburg 20.15 „De wilde
eend" (Globe). APOLLO: Shaft in Africa (18)
Diligentia 15.00 Matinee op de 12.15, 2.30, 7.00, 9.15. Za. en zo.
vrije zaterdag door Kameror- 12.15. 2.30, 4.45, 7.00, 9.15. Vam-
kest Jean Francois Paillard; pire circus (18) vr. en za. 24.00.
20.15 Een zekere Vincent, solo- ASTA: Op de Hollandse toer
toneel door Jules Croiset. (a.l.) 2.30, 7.00, 9.30. Zo. 1.30,
4.00, 7.00, 9.30. BIJOU: Les no-
ces rouges (18) 2.00, 7.30, 9.30.
zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.30, CAME
RA: The graduate (18) 2.15,
7.30. CINEAC: 101 Dalmatiers
(a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30,
7.30, 9.30. Zo. van 11.30 af. The
French connection (18) za.
24.00. CORSO: Live and let die
(14) 2.00, 7.00, 9.30. Za. en zo.
1.30, 4.15, 7.00, 9.30. DU MIDI:
M.A.S.H. (14) 8.15, za en zo.
7.00, 9.00. Circus op stelten
(a.l.) za. en wo. 2.00 Heksen en
bezemstelen (a.l.) zo. 3.00. EU-
ROCINEMA: 't Is 'n gekke,
rare, dolle, dwaze wereld (a.l.)
I.45, 7.45. Za. zo. en wo. 3.45,
7.45. De laatste trein uit Katan
ga (18) za. 24.02. Goofy, de held
van de Olympische spelen (a.l.)
za. zo. en wo. 1.30. De negerhut
van oom Tom (a.l.) zo.
II.00. FLORA: Boetiek der wel
lust (18) 2.00, 7.00, 9.15. zo. 2.00,
4.30, 7.00, 9.15 Wanted (18) vr.
en za. 24.00. KRITERION: The
emigrants (14) 2.30, 8.00. Wo
men in love (18) vr. en za.
23.30. METROPOLE: Jesus
Christ Superstar (a.l.) 2.00, 7.00,
9.30. Zo. 2.00, 4.15, 7.00, 9.30.
ODEON: 101 Dalmatiers (a.l.)
2.00, 6.45, 9.15. za.. zo en wo.
1.45, 4.15, 6.45, 9.15. OSTIA
(al.) vr. en za. 24.00. OLYM-
PIA: Samen uit, samen thuis
(a.l.) 2.00, 8.00. PASSAGE: Live
and let die (a.l.) 2.30. 7.00. 9.30
Za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30.
Sartana, de vernietiger (18) vr.
en za. 24.15. REX: Agent 373
(18) 9.30, 11.30, 3.30, 5.30, 7.30,
9.30. Zo. van 1.30 af. Pippi zet
de boel op rtelten (a.l.) zo.
11.30. ROYAL /0: Als een vuist
op je oog (14) 2.30, 8.00. vr. en
zo. 2.30, 7.00, 9.30. za. 2.00, 9.30.
El Condor (18) za. 24.00. Ursus
en de gladiatoren (14) zo. 12.00.
STUDIO DE LUXE: Vrolijke
ontucht in Tirol (18) 2.15, 7.15,
9.30. zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30.
STUDIO 2000: Pat Garrett and
Billy the Kid (18) 7.00. 9.30. zo.
1.00, 7.00, 9.30. Di. geen voorst.
Zorro en de drie musketiers
(a.l.) za. en wo. 2.00. D EU1T-
KIJK: Anne en Muriel (14) 2.30,
7.00, 9.15. Zo. 1.45, 4.00, 7.00,
9.15.
DELST
CITY: The getaway (18) 2.30,
7.00, 9.15. Een vuist val dyna
miet (18) vr. en za. 23.30. CITY
SELECT: Everything you al
ways wanted to know about sex
(18) 2.30, 8.15. za. zo. en wo.
8.15. Vr. en za. ook 23.30. DEL-
FIA: Hitler, de laatste tien da
gen (14) 2.30, 7.00, 9.15. The se
cret sexlife of Romeo and Juliet
(18) vr. en za. 23.30. DOELEN
KINO: Opstand der Chinese
zwaardvechters (18) 2.30, 7.00,
9.00. FLORA: Vrouwen, die er
de tijd voor nemen (18) 2.30,
7.00, 9.00. FLORA: Vrouwen,
die er de tijd voor nemen (18)
7.00, 9.15. za. en zo. 2.30, 7.00,
9.15. STUDIO D: Lady sings the
blues (14) 2.30, 7.00. 9.15. Pippi
in Taka Tuka land (a.l.) za. zo.
en wo. 2.30. The birds (Filmli
ga) di. en wo. 23.30.
PAULUS DE BOSKABOUTER - Het Blokkenplan
Uw mening
(Van onze muziekredactie)
„Het medium radio heeft een heel
eigen plaats in het maatschap
pelijk en culturele leven. In cul
tureel opzicht dient het een veel
belangrijker en actiever rol te
vervullen dan nu het geval is.
Enerzijds is het niet gebonden
aan de beperkingen in plaats,
repertoire, publieksgroep, bezet
ting, die de instituten van het
traditionele concertbedrijf ken
merken. Anderzijds dient de ra
dio in een democratisch bestel
zonder meer een brede en ade
quate informatie te geven...."
Ziehier een fragment uit het ver
slag van de werkgroep voor de
programmering van de Stichtig
Nederland-Muziek, samenge
steld door Ton de Leeuw, tevens
de motivering van de actie er
van. Stichtingsvoorzitter S.J.
Doorman vertelde ons, dat Ne
derland-Muziek momenteel over
honderdtwintigduizend adhesie
betuigingen beschikt. Deze zijn
voor zijn bestuur een steun in
de rug bii het streven naar een
eigen zender, te vergelijken met
B.B.C.3, France Musique,
B.R.T.3, binnen het huidige om
roepbestel te realiseren, waar
een behoorlijke plaats voor
kwaliteitsmuziek, op elk ge
wenst moment te bereiken, zou
kunnen worden ingeruimd. Zo
ver is men echter nog lang niet.
Inmiddels bezint het Bestuur,
waarin o.m. de initiatiefnemers
Theo Olof en Rudy Kousbroeck
zijn opgenomen, zich op midde
len in de zo gewenste publiciteit
te blijven. Eén daarvan is een
Rotterdams Muziekfeest op 2 fe
bruari a.s. De Doelen heeft op
die dag haar gehele gebouw
Sportprogramma
welwillend ter beschikking ge
steld om een Nederland-Muziek
Promenade te realiseren, be
staande uit niet minder dan tien
manifestaties, waar, eveneens
geheel welwillend, de volgende
kunstenaars en ensembles hun
medewerking verlenen: Het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest onder leiding van Hans
Vonk, het Nederlands Kamer
koor, Syntagma Musicum, het
Amati- en het Amsterdams
Strijkkwartet, het Nationaal
Jeugd Orkest, het Rotterdams
Operakoor, Daniel Wayenberg,
Erna Spoorenberg, Vera Beths,
Emmy Verhey, Theo Bruins,
Reinbert de Leeuw, Fons Jan
sen, de Sissies, Willem Breuker
en de band van Boy Edgar. Om
20 uur begint dit festijn: in de
grote en kleine zaal, de Repeti
tie- en Gehoorzaal en, natuurlijk
in de Hal. En het eindigt ver na
middernachtwanneer u al
thans tegen die tijd niet fysiek
bent uitgeput! Het Vierde Pro
gramma van de thans liquide
rende en door de 120.000 sympa
thisanten hooggewaardeerde Ra
dio-Distributie in geconcentreer
de vorm: zo zou men het kun
nen qualificeren.
Suriname
De avond voor Kerst werd ik ten
zeerste geschokt bij het zien op
de televisie van zoveel mens-oir
terend lijden en onvoorstelbare
leefomstandigheden (niet eens
fatsoenlijke toiletten) van onze
rijksgenoten in Suriname. Plan
nen blijken op tekening te
staan, maar gedurende twee
jaar werd er niets (meer) aan
gedaan door geldgebrek en dat,
terwijl er jaarlijks miljoenen
worden vrijgemaakt voor ont
wikkelingshulp. Ontwikkelings
hulp? Best. Maar dan toch wel
in eerste instantie uitgaan van
hulp en bijstand aan onze rijks
genoten. Wie het met ondergete
kende eens is dat hier spoedig
daadwerkelijke hulp dient te
worden geboden, wordt verzocht
zijn/haar adhesiebetuiging
schriftelijk kenbaar te maken
aan: H. Merkus, Plantenoord
54, Den Haag.
H. Merkus
Den Haag
REGU
\f.E JEUGD
frpolo
A: Rodenburg Quick Boy.. Feyen- (M/>
oord—Westlandla, Excelsior—Sparta, (13/1 17,15 Overbosch).
De Musschen—DFC. Hoofdkl. heren: Nereus—ZIAN/Vltes-
B- VVPLFC WilhelmusSVW Non- SP; DJKHZPC: 2e kl. heren: DSZ
B. vve-wc. Wiineimus &vw. i\cp _R,jrimond mn 18 M Overbosch):
-(12/1
Markten
Financieel
Goed jaar voor KNP
MAASTRICHT (KNP) Het jaar 1973 is voor de Koninklijke Neder
landse Papierfabrieken NV een goed jaar geweest. De vooruitzich
ten voor 1974 zijn wat onzeker. KNP is gematigd optimistisch, als
de kosten maar in de hand worden gehouden en het buitengebeuren
zich voor de maatschappij niet verder in ongunstige zin ontwikkelt,
aldus de president-directeur, de heer E. ten Duis, in zijn nieuw
jaarsrede. De totale netto produktie van de vier geintegreerde be
drijven in Maastricht, Lanaken (België), Nijmegen en Meerssen
steeg met 4,9 pet van 322.000 ton in 1972 tot 338.00 ton, waarvan
62pct buiten Nederland is afgezet.
De netto-omzet van KNP en haar volledge dochteroncernemingen
steeg met 12 pet van 376 min tot 422 min.
Rusland wijzigt wisselkoersen
MOSKOU (ANP) De Sowjet-Unie heeft de wisselkoersen van een
aantal valuta's ten opzichte van de roebel gewijzigd. Honderd dollar
is sinds begin januari 75,36 roebel waard tegen vorige maand 74,61
roebel. Het pond sterling levert nu 1.64 roebel op tegen in december
1,66 roebel. Voor 100 Dmarken kan 28,79 roebel worden verkocht te
gen voorheen 28,50 roebel en voor 100 Zwitserse franken 24,38 fegen
23,94 roebel.
Financiering oliebuisleiding Egypte
WASHINGTON (DPA) De Amerikaanse im- en exportbank in Wa
shington heeft besloten de bouw van een oliebuisleiding in Egypte
van 200 miljoen dollar met een lening van 100 miljoen te helpen fi
nancieren. De dubbele buisleiding zal 320 kilometer lang woden *0
lopen van de golf van Suez tot de kust van de Middellandse Zee bij
Alexandrië.
Bod op Kas-Associatie
AMSTERDAM Het bod dat de
vereniging voor de Effectenhan
del heeft uitgebracht op aande
len en certificaten van aandelen
Kas-Associatie NV 175 in
contanten per aandeel van 50
nominaal) staat open tot 31 ja
nuari. Het bod wordt gestand
gedaan onder voorwaarde dat
tenminste 90 pet van de aande
len wordt aangemeld onvermin
derd de bevoegdheid ook bij een
lager percentage het bod ge
stand te doen, zo blijkt uit een
bericht aan aandeelhouders.
Hos^re winst Heineken
AMSTERDAM (ANP) De winst
van Heineken NV over het
boekjaar 1972-1973 is gestegen
van ruim 75,5 min tot ruim
79 min, zo heeft het bedrijf
bekendgemaakt. Voorgesteld
wordt een dividend in contanten
van fó 3,50 per aandeel (v.j.
3,50 in contanten alsmede 10
pet in agio-aandelen per aan
deel van 25).
BARNEVELD, (10 jan.) COOP.
VELUWSE EIERVEILING
Aanvoer: 4.453.800 stuks. Vol
gens de veilingslijst 2.360.930
stuks. Stemming: redelijk. Prij
zen (in guldens per 100 stuks):
eieren van 50 gfam 14,91-16,24;
55 gram 15,87-16,76; 60 gram
17,1017,52; 65 gram 17,47 17,79.
EIERVEILING Aanvoer:
1.365.210 stuks. Stemming: rede
lijk. Prijzen (in guldens per 100
stuks): eieren van 51-52 gram
15,41; 56-57 gram 16,27; 61-62
gram 17,49; 66-67 gram 17,59.
EIERMARKT Aanvoer: ca.
2.000.000 stuks. Handel: vlot.
Eieren van 50-54 gram 15,75-
16,40 per 100 stuks, kg. prijs
3,15-3,04; 57-61 gram 16,80-17,25
per 100 stuks, kg.-prijs 2,95-2,83;
64-67 gram 1760-18,00 per 100
stuks, kg.-prijs 2,75-2,69; witte
eieren 50 cent per 100 stuks la
ger.
VEEMARKT UTRECHT
UTRECHT. (10 jan.) Aanvoer:
totaal 4820, weekaanvoer 6914,
runderen 1307, vette kalveren
29, graskalveren 53. nuchtere
kalveren 1003, schapen en lam
meren 1234, varkens boven 100
kg. 361, varkens beneden 100
kg. geen, biggen 811, bokken en
geiten 22, slachtrunderen 900.
Prijzen: (in guldens) slacht
koeien (resp. extra, le, 2e en 3e
kwal.) 5,90-6,10, 5,15-5,40, 4,70-
4,90, 4,20-4,40, stieren 5,80-6,30,
worstkoeien 3,75-4,25, vette kal
veren 4,75-5,40, nuchtere kalve
ren 1,30-1,70, slachtzeugen
(resp. extra, le, 2e en 3e kwal.)
2,85-2,93, 2,70-2,75, 2,63-2,70,
2,55-2,61, slachtvarkens (resp.
extra, le, 2e en 3e kwal.) 3,10-
3,18, 3,04-3,14, 2,98-3,04, 2,94-2,98,
melk- en kalfkoeien 1500-2100,
kalfvaarzen 1450-1900, vare
koeien 925-1175, pinken 600-950,
stieren 1200-2200, graskalveren
475-800, nuchtere kalveren 30-70,
nuchtere kalveren voor fok en
mesterij 250-445, vette schapen
155-210, vette lammeren 170-225,
drachtige varkens 525-750,
schrammen 120-150, biggen 90-
125, geiten 25-95. Overzicht:
(resp. handel en prijzen) slacht
runderen lui, lager, melk- en
kalfkoeien traag, even lager,
jongvee rustig, prijshoudend,
vette kalveren vlug, goed prijs
houdend, nuchtere kalveren wil
lig, prijshoudend, schapen
traag, prijshoudend, lammeren
traag, prijshoudend, varkens
rustig, even lager, schrammen
en biggen redelijk, prijshou
dend, geiten vlug, hoger.
H-65 Eucalypta had de deur gelukkig niet
afgesloten, zodat de twee vogels zonder
moeite binnenkwamen. De toverspreuken
hadden ze ook zo te pakken en Oehoeboe-
roe begon al moeizaam de ingewikkelde
woorden voor te lezen. Maar Salomo riep:
„Doe geen moeite, ouwe jongen, het kan
allemaal gewoon blijven staan. Alleen het
slot moet een beetje gewijzigd worden en
daar ga ik nu voor zorgen." Papier, pen
en inkt waren gouiv gevonden en toen be
gon Salomo met de long uit de snavel net
jes te schrijven. „En dan val je voor
mop..." mompelde hij, „zoek jij alvast een
schaar, Oehoeboeroe, bovenop de hekse-
kop." „Die is goed," lachte Oehoeboeroe,
„en die schaar heb ik hier".
SUSKE EN WISKE - „De Gladde Glipper"
LUCKY LUKE - DE PREMIEJAGER
lungr
AFLEVERING 25
„Laat het regiment maar barsten", zei Sarah en
lachte hem toe. Hij wilde haar en zij wilde
hem. Ze verlangde meer naar hem. dan ooit
naar welke man ook.
„Laat alles maar barsten", fluisterde James in
haar oor. „Leve de republiek".
Zijn lippen raakten de hare. Ze sloeg haar ar
men om hem heen: ze waren heel dicht bii el
kaar.
„Kom mee', zei hij, ,naar mijn kamer". Zij kusten el
kaar lang en innig.
Er klonk een gil ergens beneden, onmiddellijk gevolgd
door een vreselijk gekletter van brekend glas.
James hief zijn hoofd op als een verschrikt dier. Hij keek
woedend. Sarah hield hem nog vast, maar hij rukte
zich los en rende de deur uit.
Sarah stond stokstijf. Ze hoorde zijn voetstappen op de
trap. Ze wist bij intuïtie dat Alfred met zijn zatte kop
een blad had laten vallen toen hii aan het ooruime-.
was.
Maar wat deed het ertoe. Ze stampvoette van kwaadheid
en verfoeide haar noodlot. Schoorvoetend liep ze de ka
mer uit en liep toen snel de trap af. Ze zag James In
de hall met de kapotte champagnefk .1 en glazen
aan zijn voeten en Alfred, die als een geslagen hond
naar de tussendeur kroop. Ze huiverde en bleef kijken.
James deed eerst niets. Toen vertrapte hij met iets van
walging met zijn hak een paar glasscherven alsof hij
zich plotseling realiseerde, dat die hele bende en ver
warring door hem waren veroorzaakt.
Hij draaide zich om en liep langzaam naar de zitkamer.
Sarah wist, dat ze nu naar bed moest gaan. Als James
wilde, zou hij wel terugkomen. Maar nieuwsgierigheid
en een beetje hoop dwongen haar naar beneden te
gaan.
De deur van de zitkamer stond open. Hij rookte een si
gaar en zat bij de haard.
Ze kwam zachtjes binnen en lachte hem toe. James keek
haar aan. „Sta daar niet zo. Haal een stoffer en blik en
ruim die rommel op".
Sarahs eerste impuls was die verwaande vlerk zo uit te
schelden dat het hem lang zou bijblijven. Maar ze hield
haar mond. De ervaring had haar geleerd, dat het haar
zelf wel zou opluchten, maar dat James wel eens van
gedachten zou kunnen veranderen en alles aan zijn ou
ders zou vertellen. De James Bellamy van een paar
minuten geleden was in rook opgegaan, de verwaande
jongen had zijn plaats weer ingenomen.
Alfred had het tere, intieme web, dat ze samen waren be
gonnen te spinnen met de champagneglazen volledig
weggevaagd.
Zonder een woord te zeggen liep ze weg. In de bedien
denkamer zat Alfred aan tafel te kreunen. Rose pro
beerde een ei in een kopje te breken. Sarah vond dat ze
er walgelijk en verworden uitzagen. Het liefst had ze
de hele schaal met eieren op hun stomme hoofden ka-
Dot geslagen.
Toen ze weer boven kwam, was James weg en het licht
uit. Razend en vol zelfbeklag, ruimde Sarah de boel op
en bracht daarna Rose naar bed. Ze werd misselijk
van de zatte, verzopen Rose, die ook nog begon te
snurken. Ze hoorde Alfred, vloekend en stommelend de
trap opkomen, maar ze vertikte het hem te helpen. Sa
rah lag nog uren wakker en dacht na. Zij had de knup
pel weer in het hoenderhok gegooid, ze was geboren
voor moeilijkheden.
Toen het licht begon te worden, stond ze op en begon
haar boeltje te pakken. Ze deed het heel zachtjes,
maar Rose werd toch wakker.
„Wat is er aan de hand?' kreunde ze. Oooh mijn
hoofd". Sarah ging rustig door. Rose zat ineens recht
op. „Sarah, wat ben je aan het doen?"
„Ik ga er vandoor. Dat zie je toch wel, zelfs in jouw toe-
=»and".
Rose zag de koffer en kwam tot bezinning. „Maar Sarah.
Misschien je weet het nooit, hij verraadt ons mis
schien niet
Sarah viel haar in de rede. „Nee dat doet-ie niet. Hij
heeft het mij beloofd. Vertel dat maar aan de anderen.
Maar ik blijf hier niet langer, hoe dan ook. Niet na gis
teravond".
„Je bent getikt".
„Kan best". Sarah pakte de laarzen op, die ze van Rose
had geleend en zette ze op het bed. „Alsjeblieft tei be
dankt".
„Je mag ze houden".
„Ik heb ze niet meer nodig, straks".
„Waar ga je naar toe?"
„Naar mijn nicht in Ilford".
„Ik wist niet dat je een nicht had in Ilford".
Sarah zette haar oude tweed hoed od. „Waarom zou je?
Ik ben je eigendom niet".
„Maar wat ga je dan doen?"
„Ik zou het niet weten".
„Maar je kan toch niet zo maar hier weglopen, zonder
getuigschrift en een andere betrekking vinden".
Voor Rose bestond de wereld uit de vier muren van 165
Eaton Place.
„Ik bedoel, denk nu eens aan Kate. Die zei, ik kan wel
"oor mezelf zorgen, dat zei ze, hier in deze kamer. De
baby ging dood, en zij tippelt, dat heet voor zichzelf
zorgen".
„Ik ben niet zwanger", zei Sarah, terwijl ze verder ging
met inpakken.
„Hoe weet je dat? Je krijgt nooit een ander baantje.
Nooit!
„Je vergist je Rose, ik geef niets om een baantje. Ik wil
dat er iets gebeurt". Ze leunde over het voeteneind.
„Ik geef geen snars om het leven dat we hier hebben.
Alles te beleven door hen, alsof wij niet van vlees en
bloed zijn. Alsof we een soort planten zijn, zonder ge
voel en voor alles van hen afhankelijk. Jullie praten al
door over hen. plakken hun brieven weer aan elkaar,
zodat jullie ze kunnen lezen en ontroerd of geschokt
zijn".
Dit was namelijk algemeen gebruik onder de vrouwelijke
leden van het personeel, aangemoedigd door Alfred en
afgekeurd door mr. Hudson.
„Jullie kleden ze aan van top tot teen. Bewonderen hun
mooie spullen en dragen hun afgedankte kleren". Sarah
legde haar lila en paarse japonnen netjes opgevouwen
op het bed. „Ik wil geen tweedehands leven. Ik wil een
leven, dat ik zelf leef".