MEDISCHE HULP IN CHINA IS NU BETAALBARE ZAAK HEIMAEY verrijst uit de as STRAAT TERREUR ROND TREVI- FONTEIN Een door lava over spoelde stad komt lang zaam weer tot leven Domein van geld- vissende jongelui De Trevi-fontein is sinds de uitspraak van een Romeinse rechter, vrij visgebied voor op munten beluste jongelui. Rome De muntjes, die de Rome-bezoekers in de beroemde Tre vi-fontein werpen, zijn sinds geruime tijd de oorzaak van bruut geweld en straatterreur in de omgeving van deze fraaie water partij. De meeste toeristen gooien wat klein geld in de fontein, omdat volgens een vrom toeristisch bijgeloof iemand die dat doet, eens in zijn leven nog naar Rome zal terugkeren. Het is een gebruik dat al tientallen jaren bestaat, ai gooien veel toeristen er vandaag de dag met de pet naar. Oorspronkelijk moesten er nogal wat voorwaarden vervuld worden wilde die - ..geldsmijterij" inderdaad leiden tot een terugkeer in Rome. Het moest om te beginnen een Italiaans muntje zijn en 's nachts bij heldere maan over dc linkerschouder in het water van de fontein worden gegooid. Me nmoest dus met de rug naar het wa ter gaan staan. De helft van de dagelijkse stroom bezoekers lap te dat aan de laars. Deze toeristische barbaren grijpen een handvol kleingeld en smijten dat met een superieur gebaar in het water. Ze willen alle omstanders duidelijk maken dat zij n'et in die flauwekul geloven. Degenen die het echt doen, met de rug naar het water, giechelen meestal verlegen tegen het ergens in die menigte knippende foto toestel. Ze gooien het geld in de fontein voor het plaatje voor thuis, maat missen duidelijk de inspiratie om hun terugkeer in Rome serieus voor te bereiden. De weinigen die het stille nach telijke uur opzoeken qm hun losse lires in stijl te water te laten, lopen de kans te worden gemolesteerd te worden door de „munt jesvissers", die van dag tot dag brutaler worden. Er komt n"g een dag waarop deze geldvissende jongelui niet eens meer in het fonteinwater gaan gVabbelen, maar dat ze de toeristen zullen vragen om hen het geld maar meteen te geven. Vroeger mochten slechts bepaalde vertrouwde personen het geld uit de Trevi-fontein vissen. Een deel ervan mochten ze houden, een deel werd voor liefdadigheid opzij gelegd. Totdat een Ro meinse rechter bepaalde dat de muntjes in de fontein eigenlijk van niemand waren, en die uitspraak was genoeg voor talloze jongelui om bij nacht en ontij in de fontein te springen en bet geld eruit te halen. Mooi inkomen Nu moet men die geldvisserij niet onderschatten. In het hoog seizoen wordt er door de gezamenlijke toeristenmenigte meer dan vijfhonderd gulden per dag aan losse muntjes in het water gegooid, Geen wonder dan ook. dat bij voorkeur in de nachtelijke uren veel jongelui in het koele water springen om de buit binnen te halen. Alleen de rivaliteit tussen de muntjes vissers neemt hand over hand toe. Er bestaan diverse groepen die de enorme fontein „verdeeld" hebben. Elke groep heeft zijn eigen „stekkie" waar gevist mag worden. Overtredingen worden hardhandig afgestraft. Van liefdadige be steding van de opgeviste gelden is geen sprake meer, tenzij men het onderhouden van kroegbazen een liefdadige bezigheid vindt. De zakenmensen die rond de fontein wonen worden met openlijke bedreigingen gedwongen om het kleingeld in te wisselen tegen bankbiljetten. Voor buitenlandse muntjes bepalen de vissers zelf hun koers en die ligt niet aan de lage kant. De afgelopen tijd is het herhaaldelijk tot knokpartijen gekomen Lussen de „goudzoekers". De toeristen hebben, als toschouwers rond een boU kring kunnen zien, hoe er in de fontein gevochten werd. De p .ie heeft nu extra bewaking ingesteld. Misschien dat de toerU.-.n de muntjes, die ze normaal in de Trevi gooien, voortaan ma: beter in 'hun spaarpot kunnen stoppen. Dat ga randeert op de lange duur ook een weerzien met Rome. SJANGHAI (AP) - De 74-jarlg. Tsjoe Sse-ming kan zicb nog jaren" herinneren toen „vijl steeds "de verschikkelljkt van de negen kinderen die Ik had, overled omdat ik geer geeld had om en dokte) te betalen". Tegenwoordig hoeft hij niet meer te betaler voor geneeskundige hulp. On danks het feit dat hij gepenslo neerd is, ontvangt hij nog steeds 70 procent van zijn loor dat hij vroeger verdiende- Zijn jongste kleinkinderen (hit heeft er 14 en kent hen allen bij naam) gaan overdag, terwijl hun ouders werken, naa r goed kope kinderchrêches. Ook het on derwijs is gratis. Het is .laarorr niet vreemd dat Tsjoe zeer er. thouasisast is over de genees kundige en sociale hulp die se dert 1949, toen de communisti sche partij onder leiding van Mao Tse-Toeng de macht over nam, aan iedere Chinees wordt verstrekt. Voor 1949 verdiende hij als kok voor een fabriek die electrische apparaten produceerde, 80 Chi nese centen, dat is ongeveer 1,20 per dag. „De huur was hoog en we woonden in een klein zolderkamertje. U kunt zich niet voorstellen hoe slecht de leefomstandigheden waren. Mijn vrouw verloor haar baantje zodra ze in verwachting was. Dan hadden we maar 30 centen 0,90) per dag om voed sel voor het hele gezin te kopen. De lonen waren niet waardevast: „We hadden niet genoeg te eten, onvoldoende kleding en de prijzen stegen dagelijks". In de Volksrepubliek China gaan de mannen met hun zestigste en de vrouwen met hun vijftigste jaar met pensioen terwijl vrou wen die kantoorwerk verrichten met hun 55ste van hun oude dag kunnen gaan genieten. In China kent men een internatio nale ziekteverzekering, die nog steeds verbeterd wordt maar die niet in het gehele land uni form is. Mensen die voor de overheid werken en de meeste fabrieks arbeiders krijgen gratis medi sche bijstand. In het algemeen betalen hun familieleden echter ongeveer de helft van de zieken huiskosten en andere bijkomsti ge kosten. Op het platteland waar ongeveer 80 procent van de 800 miljoen Chinezen leeft, betalen de arbei ders die in de communes ver enigd zijn in kleine produktie-een heden en brigades een kleine bijdrage aan de ziekteverzeke ring variërend van een tot twee of meer yuan per jaar. De boeren betalen een klein be drag omdat de regering nog niet in staat is de ziekenkosten voor iedereen te dekken. Het systeem van de Chinese ge zondheidszorg begint met de zo genaamde hulp dokter meestal Aan de lichamelijke opvoeding van de kinderen wordt in het tegenwoordige China veel aandacht besteed. De ouders van deze kinderen woon den destijds ..opgepakt alsbeesten" in hun woonboten op de Parelrivier. Foto boven. Mevrouw Liang Jung-mei woont nu in een behoorlijke driekamerwoning maar herinnert zich de tijd van de woonboten nog zeer goed. Haar bedstee is gemaakt van het hout von haar vroegere boot. Foto onder. een communelid, die opgeleid is voor het geven van de eersto hulp en die ernstige gevallen doorstuurt naar een kliniek of een streekziekenhuis. Hier en daar wordt evenwel van dit systeem afgeweken. „Zelfs het ministerie van volksgezond heid kan niet vertellen wat er overal in China op medisch ge bied gebeurt omdat het systeem niet centraal geregeld wordt", zegt de in de Verenigde Staten geboren dr. George Batem. Hij staat in China bekend als dr. Ma Hai-tej en leeft al 40 jaar lang in dit land. „De beslissin gen van het ministerie zijn slechts richtlijnen", zegt hij, „waarbij het elke provincie wordt toegestaan zelf beslissin gen te nemen al naar gelang de plaatselijke behoeftes". „Als beesten" ,,We woonden vroeger als beesten bij elkaar, we werden uitgebuit, in politiek opzicht onderdrukt en gediscrimineerd alsof we een of andere ziekte hadden", zegt Wu Chang, vertegenwoordiger van het dorp Pin Ulhang. „We moesten voor alles hoge belas tingen betalen, zoals belasting voor olie voor de lampen, of om de doden te begraven,. We leefden in kommervolle omstan digheden en bijna zonder medi sche verzorging. We dronken het water uit de rivier. Sommi ge verkochten hun dochters aan slavendrijvers en bordelen, om dat de mensen toen niet anders konden. Nu gaat de levensstan daard echter vooruit. Er zijn dorpen gebouwd met woningen van steen en beton, scholen, win kels, fabrieken en klinieken". Voordien woonden de huidige dorpsbewoners opgepakt in hun woonschepen op de Parelrivier. In een drie kamer woning vertelt mevrouw Liang Jung-mei <50) haar levensverhaal aan bezoe kers die op haar bedstee zitten die volgens haar gemaakt is van haar boot. De vloer van de wo ning bestaat uit cement en de muren zijn egaal wit geverfd. Zij zegt dat ze 4,5 yuan per maand voor deze woning be taald. Mevrouw Liang, die als kokkin werkt voor 'n transportfirma in kanton verdient 60 yuan per maand. Haar zoon krijgt 40 yuan per maand. Haar schoon zuster (64) het derde lid van de familie werkt niet meer. Voor de ziekteverzekering vn haar schoonzuster betaalt me vrouw Liang 1,30 yuan per maand aan de trarsportfirrc*. Mevrouw Liang en haar zoon krijgen echter gratis medische verzorging. „Ik ben dankbaar dat ik nu op het land woon. Ik ben niet lan ger meer bang voor de harde wind en stormen", zegt merouw Liang. Bulldozers en vrachtwagens moeten het eiland weer vrij maken van de Even buiten de zuidkust van IJseland, komt 'n dode stad langzaam weer tot leven: Heimaey is het grootste eiland van de Westmann eilanden. Er woont maar 2.5 procent van IJslands totale be volking (200.000) maar toch draagt Heimaey bij na 20 procent bij aan de visuitvoer. Tenminste zo was het tot 23 januari van dit jaar. Op die dag om twee uur 's nachts begon het eiland plotseling te trillen en op en neer te gaan. Terwijl er 5200 mensen lagen te slapen spoot het eiland vuur en zwavel. De lava vloeit nog steeds in rode beken naar bene den, maar het gaat nu langzaam en van de stad vandaan, de zee in. Eenderde van de stad, onge veer 350 huizen, ligt bedekt onder de lava die een paar meter onder de oppervlakte ontzettend heet is. Nog een 20 procent van de huizen is ernstig beschadigd. Overigens rijzen de nette witte huisjes alweer od uit de langzaam verdwijnende bergen zwarte aa. Hun fel gekleurde daken zijn schoongemaakt, net als de straten. Alleen als je ten zuiden en ten osten van de haven komt zijn de huizen tot hun daken toe verzonken en bijna verdwenen onder een verwoeste, in mist gehulde dode aarde. Daarboven staat de nieuwe, nog naamloze berg van Heimaey, 2040 meter hoog, broederlijk naast de Helgafel! (heilige berg). Zijn laatste uitbars ting, 5000 jaar geleden, schiep het eiland. Het overheersende geluid op het eiland is dat van bulldozers en vrachtwagens meer dan «en kwart miljoen die hun zwarte lading vervoe ren om er nieuwe wegen mee aan te leggen en startbanen te herstellen. Ook wil men proberen de zwarte as te gebruiken voor het bouwen van huizen. Dag en nacht klinkt het gebonk van de pompen die iedere seconde 225 liter zeewater door mijlenlange pijpen in de hete lava stuwen. Met dit koeln wil men een ondoordringbare dam opwerpen om het eiland legen andere lavastro men te beschermen. Toch zijn er nog wonderen gebeurd. Slecht weer dwong de vissersvloot dc dag voor de uitbarsting te schuilen in binnenwater. De startbaan va nht-i vliegveld ontkwam net aan de verwoesting. Bin nen een paar uur konden de eilandbewoners in veiligheid gebracht worden. Daarnaast is Heim aey drie vierkante kilometer gegroeid en is de haven veiliger geworden. Ook geeft dc nieuwe berg bescherming tegen de vaak zo wrede oosten wind. Veel bewoners van het eiland zijn tijdelijk ergens gehuisvest. Sommigen blijven voorgoed op het vasteland van IJsland maar 250 van hen zijn teruggegaan om te beginnen aan het groot scheepse plan voor de wederopbouw, waar vele landen vooral Skandinavische, aan bijgedragen hebben. Twee visverwerkingsfabrieken zijn verloren ge gaan, maar een van de overgebleven vier is al weer in gebruik. Er moeten vijfhonderd nieuwe huizen gebouwd worden. Enthousiastelingen her stelden het golfveld. Langs de zwarte wegbermen werd weer nieuw gras gezaaid. Enkele kleinere vissersschepen keerden terug en zelfs de zeevo gels hebben zich weer op de havenrotsen genes teld Hoewel eilandbewoners er uiteindelijk terug zullen keren weet niemand. Er zullen er zeker veel zijn die zullen aarzelen. Maar de mensen van West mann zijn van een bijzonder soort. Hun recente voorspoed verkregen zij door eeuwen keihard werken. Ze laten zich niet makkelijk verslaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5