Mens van goede wil tv-serie naar boek van Gerard Walschap TELEVISIE VANAVOND Dean, Taylor en Hudson in superfilm Giant TELEVISIE MORGEN RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 27 DECEMBER lfpAGIN, Als de AVRO op zondag 30 de cember (Ned I 21.30 uur) de eerste aflevering uitzendt van de uit acht delen bestaande tv-serie „Een mens van goede wil" naar het gelijknamige boek van Ge rard Walschap, dan zal deze Belgische schrijver thuis alleen voor zijn toestel gezeten oog in oog gesteld worden met de door hem geschapen romanfiguren. Hij heeft zijn flat gegeven aan deze door AVRO en BRT geza menlijk ondernomen produktie. Zelfs gaf hij preciese aanwijzin gen omtrent de karakters van de personages en voor het overi ge aan de regie carte blanche. Maar toen hij onlangs werd uit genodigd voor het bekijken van het resultaat, schreef hij: „Ik heb volledig vertrouwen in debe- werking, de regie, de acteurs en de actrices, maar ik ben zo diep doordrongen van de onvertaal baarheid der kunsten, dat ik er tegen op zie dat in het openbaar te moeten ervaren". Deze oprechte reactie is voor een deel te verklaren uit zijn gehechtheid aan juist deze ro man over de boerenzoon Thijs, die als een mens van goede wil consequent de leugen, inherent aan het leven, wil ontlopen en als in een voortdurende obsessie rechtlijnig de waarheid zoekt. Thijs huwt de achterlijke Lette- ke, omdat hij haar moeder heeft beloofd voor haar te zullen zor gen. trouwt na haar zelfmoord met Rosa, die zegt niet buiten hem te kunnen, en laat tenslotte terwille (van een ander zelf het leven. In geen eerder werk be schreef Walschap zo zakelijk en gedrongen de loutering door lij den. reden waarom dit werk al gemeen wordt gezien als een kentering in het schrijverschap van deze auteur, die tenslotte met „Salut en merci" in 1955 defini. tief zijn levensgevoel tot levens houding uitriep, gelijk Thijs eer der deed in de aan hem gewijde roman. Bewerkster Nel Bakker, bekend als dramaturge o.a. van de Haagse Comedie, heeft zich met uiterste zorg aan de „vertaling" gezet, met name het omzetten van verhalende beschrijvingen in beelden en in dialogen, vooral daarom geen sinecure, omdat Walschap zich weinig van dia loog bedient. Zij heeft de roman herlezen tot woordgebruik en personages haar geheel ver trouwd waren. Zij nam er ruim een jaar voor. Zij meent uitein delijk geslaagd te zijn in wat de Tsjechische auteur Pavel Kohout eens als volgt onder woorden bracht: „Het hoogste gebod is voor mij, dat een boek in gedra matiseerde vorm geen boek mag blijven. Het moet worden omge zet in toneel, zoals stoffen wor den omgezet bij een scheikundi ge reactie. Wat intact moet blij ven is de essentie, de ziel van het werk. het geheim dat de au teur heeft willen meedelen". Regie-probleem De regie van deze tv-serie heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Kris Betz, de gereputeer de BRT-regisseur, had zich aan vankelijk bereid verklaard dit werk ter hand te willen nemen. Op het laatste moment durfde hij da verantwoordelijkheid ech ter niet aan. Zijn bewondering voor Walschap stond zijn artis tieke durf in de weg. AVRO en BRT stonden toen voor het blok. De opnamen konden geen uitstel lijden, omdat de rollen al waren verdeeld en de acteurs zich niet blijvend vrij konden houden. Op het laatste moment vond men John v. d. Resi in staat om dit karwei te klaren, een man die menige tv-produktie op zijn naam heeft staan en momenteel ook tekent voor de regie van de KRO-serie „Citroentje met sui ker". •Tohn v. d. Rest heeft zich wer kelijk met zorg van zijn taak gekweten. Van BRT-zijde verze kerde men ons, dat hij zeer hoge eisen stelde en dat men vanwege de tijdnood hem moge lijkheden verschafte die nooit aan enige BRT-regisseur zijn toegestaan en oo de korte ter mijn ook niet zullen worden. John v. d. Rest heeft zich als te genprestatie waar willen maken. In de eerste aflevering die wij zagen heeft hij al zoveel kwali teit gestoken, dat dit bijna sto rend werkt. Hij heeft direct al te zeer zichzelf willen bewijzen. Wij willen ons graag nader ver klaren. De 'benepen atmosfeer var. het leefmilieu waar de ge schiedenis zich afspeelt alsook de dramatiek, die daarin beslo ten ligt, heeft John v. d. Rest verwerkt op een wijze die aan- Kitte Courbois, Hugo Metsers en Josine van Dalsum in het tv-spel Een mens van goede wil". Josine van Dalsum als Letje en Kitty Courbois als Rosa. NEDERLAND I TROS 0 Tom Sawyer 5 Sjoko NOS 5 Ti-Ta-Tovenaar 5 Journaal VPRO 5 Beertje Colargol 5 Giant, film NOS 0 Journaal VPRO 1 Giant, vervolg Waar heb Je dat nou voor nodig? - show NOS Journaal (K) Nordschau-magazlne. 19.26 e Treffpunkt Philadelphia: de ge* denls op het spoor. 19.59 (ZAV) gramma-overzlcht. WDR: 18 00 Nws. uit Noordrijn-West falen'. (K) Kinderprogramma. 18 15 (K macht van het geld. tv-fllm. —19.20) (K) Hier und Heule). (K) Journaal en weerbericht, (K) 1973 Terugblik op het af pen Jaar. 21.15 (K) Tom Jont zwlschen Bett und Galgen (Tom nes), Engelse spelfllm uit 1963. (K) Journaal, NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal EO 19.05 Koffiebar 19.25 Reindeer Project, doe. NOS 20.00 Journaal 18.25 (K) Zwlschen den Flügen, film. 19.00 (K) Journaal. 19.30 Lleder mlt anderen Worten. (K) Notlzen aus der Provlnz- (K) Journaal. 21.15 (K) Chronlk Aktualltelten uit 1973. 22.45 (K) wegte Bllder. Duitse trucfilms uit twintiger Jaren. 23.15 (K) Joun programma. 19.40 (K) Zoekll 20.10 (K) Nicht nur zur Welhnaü zelt. spel. 21.50 (K) TV-docun^ Jre. 22.10 (K). Fragmenten 22.10 (K) Fragmenten spreekt. Hij bedient zich daar voor van middelen, welke bewij zen dat hij met dit medium weet te werken. In dialogen geeft hij zeer close beelden van gezichten en om sfeer te tekenen gebruikt hij afstandelijke shots, waarbij het zoeken van een fraaie beel- compositie duidelijk jvoorop staat. Ook werkt hij met vaseli ne op de lens voor droombeel den. Dit alles is fraai gedaan in een juiste afweging. Verwarrend Evenwel past hij deze stijlmid delen direct al in de eerste afle vering volop toe. De kijker en vooral de kijker, die het boek niet gelezen heeft, zal daardoor aanvankelijk licht onthutst wor den. Hier had de regie zich van bescheidener middelen kunnen bedienen om het verhaal op gang te brengen, om de kijker in dit besloten wereldje te intro duceren. Mogelijk pakt deze werkwijze in de volgende afleve ringen gunstig uit, maar om te beginnen is er teveel ineens van het goede. Hier komt nog bij, dat hij het eigenlijke verhaal vooraf Iaat gaan door een kort overzicht van Wat er allemaal te gebeuren staat. De bedoeling is dat dit [verhelderend werkt. Voor wie het boek niet kent zal dit alleen maar verwarring wekken. Bui tenlandse voorbeelden (oorlog en vrede) leren ons, dat het voorkeur verdient in de eerste aflevering niet naar dramatiek te streven, maar naar een schets van de onderlinge relaties der 'betrokkenen. Een verteller in het begin zou geen weelde ge weest zijn. Hugo Metsers als Thijs, Josine van Dalsum als Letteke en Kitty Coubois ais Rosa, de drie hoofd rollen, schijnen van John v. d. Rest voldoende /rijheid te heb ben gekregen om tot een eigen 1 Ontslagen en tekorten bij Londense reclamezender LONDEN (AP) - Drie van de hoogste functionarissen van de Londen Broadcasting Company, de in oktober in werking getre den Londense reclame-radiozen der, zullen aftreden. Het zijn de voorzitter van de raad van be stuur, sir Charles Stringen (oud-lord mayor van Londen), de chef van de nieuwsdienst Mi chael Cudlipp en de directeur Michael Levete. Hun aftreden heeft te maken met een reorganisatie om het bedrijf, dat al spoedig in finan ciële moeilijkheden zat, te sane ren. De opbrengsten vallen sterk tegen. Toen in het midden van de ja ren vijftig regisseur George Ste vens aan de verfilming van de lijvige familieroman „Giant" van Edna Ferber begon, stond voorop, dat het een superproduc tie zou moeten worden waarvoor kosten noch moeite mochten worden gespaard om deze ode aan het olierijke Texas toch maar goed uit de verf te doen komen. In dit familiedrama dat zich over drie generaties uitstrekt was de keuze van de hoofdrol spelers natuurlijk erg belangrijk om van succes verzekerd te zijn en zo viel de keus voor de rol van de rebelerende Jett Rink automatisch op het idool van die tijd: James Dean. Toen de film, die ruim drie uur in beslag neemt, in november 1956 zijn wereldpremière beleef de was Dean al bij een verkeers ongeval om het leven gekomen. De film zou een posthume hulde Expportprijs voor Focus Van onze showredactie AMSTERDAM - De Nederlandse popgroep "FOCUS" heeft met haar concerten en grammofoon platen voor een grandioos stuk export van Nederlandse lichte muziek gezorgd. Nog nimmer werden zulke enorme successen geboekt. De stichting Conamus (voor Nederlandse amusements muziek) heeft de exportprijs voor '74 aan Focus toegekend. De prijs, een trofee, zal de groep op 3 januari in Chelsee P'obsïvafW Intercon rtn> Amsterdam v. cCti2ovuitgereikt(B&'prijs ging vorig jaar naar •Mputh ana,; 1.23, die met hun hit "Howj c. cu do" in hst buitenland z cgen gooiden. Jccus brak r e;ords met-12 in Enge-. J ea in Amerika, niet alleen; reek nan concerten, maar ook met zowel langspeelplaten als s'ngles, aldus Conamus. HOU HET SCHERM IN HET OOG voor deze acteur moeten zijn, maar zijn bewonderaars werden teleurgesteld, want Dean's rol was maar betrekkelijk klein, terwijl hij in de film aanzienlijk minder overtuigend verouderde dan bijvoorbeeld Rock Hudson in de rol van de veebaron Bick Benedict. Zeventien jaar latifr is veel van het sentiment, dat de eerste ver toning van de film omringde verdwenen. Stevens is echter een goed vakman en weet dit wel wat lang uitgevallen epos over de plotselinge groei van Texas ook over de dramatische zwakke episoden heen te slepen. In de rol van Benedict's vrouw Leslie heeft met name Elizabeth Tay lor veel van die minder sterks momenten. Ned. I, 19.15 uur. Colargol Beertje Colargol gaat vanavond met Raaf 12 en Hector op zoek naar de rovers die Hektors schat hebben gestolen en Grieze- lientje hebben ontvoerd. Ze zul len de rovers wel vangen, want ze krijgen de hulp van Tijger- roog, een Indiaanse tovenaar. Ned. I 19.05 uur. Dat nodis De VPRO brengt vanavond een soort show, met onder anderen Barend Servet, Fred Haché, Gerrit Dekzeil, Sjef van Oekel, Carol van Herwijnen. Ko van Dijk, Mieke van de Sande, Ted Dellen, Mimiè Kok en Jan Kil- jan. Dit alles wordt vertoond on der het motto: ,,Waar heb dat nou voor nodig". Op het andere net Messiah. Ned. I. 22.00 uur. Messiah De Evangelische Omroep biedt vanavond de Messiah, oratorium voor solisten, koor en orkest van Handel, op teksten van Charies Tennens. Solistische medewer king verlenen Karin Ostar, sopr. El'zabeth Cooymans, alt; Ian Partridge, tenor en Henk Smit, •bas. Voorts het Nederlands Ka merorkest 'en het koor van de Nederlandse Hëndelvereniging. -De- Messiah wordt rechtstreeks uitgezonden Vanuit h,et Concert gebouw in Amsterdam: Ned. II. 20.20 uur. NEDERLAND I 19.05 19.30 20.00 20.21 20.31 21.30 22.20 KRO Chem Chem Yetu RKK Walt Disney: „Hoe het wilde westen verloren ghig" Wereldcircus Felix de kat NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal TROS Zorro Ren je rot Journaal Politieke uitzending PvdA Op losse groeven De FBI Tr os-sport IKOR Vincent de evangelist Journaal 18.25 (Z/W) vater der Klamotte, I serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 J Buitenlandse reportages. (Z/W) Der Kommlssar, NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Cineac 20.00 Journaal 20.21 Alias Smith and Jones 21.10 Madagascar, doc. 21.55 Hitjournaal NOS 22.45 Uit dc kivti 23.10 Journaal KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het leven! woord. 7.07 (S) Badlnerle: kit muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7 Echo). 8.24 Overweging. Nieuws. 8.36 Gymnastiek v< huisvrouw. 8.45 Moeders wil Aubade, met om 10.30-10. 's. 11.00 Gebakjes en e ziek. 10.00 10.10 (S ei (gr). (11.00 Nieuws: 11.03 Radiojour naal). 11.30 (S) Ik hoor. Ik hoor wat u niet hoor:.... een causerie met grammofoonplaten. 11.55 Beursbe richten. NOS: 12.00 Toerlsmo - toe ristische Informatie u4t binnen- en buitenland. Overheidsvoorlichting: 12.30. Uizending voor de landbouw. NOS: 12.40 (S) Lcht pianospel (gr 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 13.50 Internationaal Spectrumklassieke en moderne muziek. 14.30 Blik op de Derde We reld: een Informatief programma over de Europese Integratie. 15.00 Zoeklicht op Nederland: reportages en commentaren uit alle delen van het land en veel muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Humanistisch Verbond: 16.45 Laat Je niks wijsmaken: Infor matief programma. VPRO: 17.00. VPRO-VrIJdag: rechtstreeks pro gramma over een aktueel onder werp. 17.55 Mededelingen. het laai twaalf tot met om 12.23 W(J 12.26 Mededelingen t.b.v. land- tulnbouw12.30 Nieuws: 12.41-12.1 Echo: 13.00-13.05 Raden maar. 14.00 Muziekprogramma. 14.30 (S Interlokaal op vrijdag, met o Nieuws. 17.00 Zonder grenzei. - (S) Country time. 17.30 Nieuw 17.32 Echo. De kerst heeft het met de gehei de tv-kijker goed voor gehad. Veel eigen produkties, veel goe de kwaliteit, veel feestelijks ook, zowel in geestelijke als profane zin. Bovendien waren het vrij wel allemaal familieprogram ma's, aantrekkelijk voor jong en oud. Op eerste kerstavond zagen we Harry Geelens musical „Chris en de kerstnachtmerrie", een le vendig verhaal vol speelse tafe relen en leuk in de melodie ge zette liedjes. Voor de jongsten onder ons zou deze geschiedenis wel begrijpelijker zijn geweest als de overgangen van droom naar werkelijkheid minder abrupt zouden rijn verlopen. In de tekst had dit beter begeleid moeten worden en met techni sche toepassingen had dit manco soepeler opgevangen kunnen worden. Jammer deze kleine fei len in een met zoveel fantasie vervaardigd werkstuk. In de pauze van het optreden van Paul van Vliet liet de VARA ons het commentaar van het publiek horen. Er waren din gen bij, „waarover je wel even na moest denken" en ,,het is niet direct voor bruiloften en partijen". De kijkers die deze mening deelden, konden over naar het ander net, waar Rossi ni's opera „De barbier" in elk geval op een bruiloft uitdraaide. Henk Elsink op tweede kerstdag liet minder te denken over. Hij werkt meer recht voor zijs raap, in zijn Koopermolen g«- wend aan publiek van boeren, burgers en buitenlui. Beiden zijn mensen die hun vak verstaan en het serieus nemen. Belde zijn ook cabaretiers die een typisch eigen publiek naar zich hebben toegetrokken. De laatste aflevering van Wille- ke's sprookjes „Het meisje met de zwavtlriokjes" bleef in uit-, beelding zowel als in vertolking min of meer tussen sprookje en werkelijkheid hangen. We schre ven het al eens eerder. Dit heefi zowel te maken met de regie als met de vertolking. Toch hadden we deze sprookjes niet graag ge mist. Als vingeroefeningen had den ze nut voor alle betrokkenen en de bijzonder aan sprookje! gehechte kijkers hebben er on getwijfeld iets van hun gading in gevonden. Diana Ross bracht nog een brok vitaliteit op de buis vóór de ac trices Anne-Wil Blanicers en J°- sée Ruiter de kerst mochten uit luiden met Strindbcrg's sterkere". Zij deden dat in sub tiel spel vol psychologische nuances en wisselende stemmin gen, zoals de Strindberg-sfeer dat verlangt. Subliem gedaan, vooral in de zwijgende rol, die als gangmaakster fungeerde voor de sprekende. creatie te komen, terwijl zij an derzijds duidelijk binnen de op zet van deze regie passen. Dankzij de faciliteiten, die John v. d. Rest kreeg was het moge lijk zowel de binnen- als de bui- tenoonamen met electroiische apparatuur op video qver te ne men. zodat in sfeer en belichting er geen verschillen optreden zoals gebeurt bij gebruik van film. Omdat zowel Nederlandse als Belgische acteurs en actrices zijn ingeschakeld was besloten zich voor de dialogen te bedie nen van eer «oort Nederlands- Vlaams, waarvoor een logope dist werd ingeschakeld. Noch tans bleek het onvermijdelijk, dat er meerdere soorten Neder landsVlaams gesproken wordt. Dc muziek van Pieter Verlinden •is behalve goed ook voortreffe lijk dramatisch toegepast. Misschien krijgt Walschap gelijk cn blijkt zijn boek niet vertaal baar in beelden. Dan toch me nen wij voorlopig ervan te kun nen uitgaan, dai cr oy basis van zijn boek een nieuw kunstwerk met een geheel eigen karakter is ontstaan. De tijd zal het le- ren. TON OLIEMUI ,LER Demis Roussos in Rotterdam ROTTERDAM - üriefcs, j zanger Demis Roussos, op dit moment hoog dn de hitparade met zijn song „Schönes Mad- chen aus Arcadia", zal donder dag 3 januari een concert in Ne derland geven. Samen met zijn koor en orkest zal Roussos op treden in de Rotterdamse Ahoy- hal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2