AVRO laat tv-kijker rijvaardigheid testen rr TT TELEVISIE VANAVOND M TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 17 DECEMBER 197# ÏV-SHOW VAN PAUL VAN VLIET ZIT GEBEITELD Na twee jaar stad en land ermee te zijn afge reisd, onderbroken door het progamma "The truth behind the dikes", komt Paul van Vliet met zijn show "Noord-West" op eerste kerstdag op de tv. De VARA heeft een bijna volledige re gistratie op de band gezet tijdens een voorstel ling in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Dit is gebeurd in de regie van Nick v. d. Boezem, de man die op uitnodiging van Paul destijds ook terzijde heeft gestaan bij de bouw en de beweging van deze show, die muzikaal gedragen wordt door Rob van Kreeveld, Joop Scholten, Dick v. d. Capellen en Hans Beths, maar qua tekst het werk is van één man, Paul. Eerder schreven wij over "Noord-West"! dat dit programma een vernieuwing betekende in de artistieke groei van Paul van Vliet. De grap, het komieke, de lach om de lach staan bij hem niet meer centraal. Hij zoekt naar een ernstige ondertoon, tipt zelfs aan de tragiek bij mensen die het niet helemaal meer zien zitten in dit le ven. Men vindt deze ernst naar het zoeken van de lach achter de triestheid in nummers als "Partnerruil", waarin hij de dingen erg origi neel benadert, en "Zeven kleine liefdesliedjes" waarin elke nuance een eigen kleurte krijgt. Deze doordenkertjes staan in een lange rij van uitgesproken geestige nummers als „Dat zijn leuke dingen voor de mensen", „De vrolijke franje", „Van Rappard-Reservaat" en „Neder land van zes tot elf". Een ijzersterk nummer, iets in de sfeer van Bram van de commune, vinden wij "Majoor Kees", die de militaire sa menleving op- en afscheept met een reeks alter natieve krijgstuchtelijke regels. Te gek soms. De VARA heeft het nummer "De heilige kuip" gehandhaafd, waarin de spot wordt gedreven met de idolatrie rond Ajax en Feijenoord. In op zet en uitwerking is dit nummer enigszins ver want aan „Beeldreligie", dat destijds zoveel op schudding veroorzaakte onder de tv-kijkers. De VARA heeft dit nummer niet willen schrappen, omdat zij meent, dat de tv-kijker nu wel bere kend zal zijn op dergelijk, aan de liturgie ont leend cynisme. Wij vragen ons dat vooralsnog af. Niemand kan Paul kwalijk nemen, dat hij de betekenis van de sacramenten onvoldoende kent, maar zijn luchtig gebruik van dit stuk ge loofsleer zou hier en daar storend kunnen wer ken, Wat opvalt in deze tv-registratie is dat deze show na twee jaar door de zalen te zijn duide lijk gebeiteld zit. Paul treft voortdurend de juiste toon, op een kleine inzinking na, en hij weet de stemming tot het einde toe goed te onderhou den. Hij bereikt een sterke binding met de zaal en ook dit werkt door in dit tv-optreden. Dit is geen geringe verdienste van een man, die qua repertoire in de overgangsfase verkeert tussen dwaasheid en wijsheid. Soms grijpt hij in dit laatste opzicht te hoog en blijft een pointe wat vlak, maar zijn zelfverzekerdheid verschaft dit programma extra body, zodat het tegen een stootje kan. Een opvallende groei constatren wij ook in zijn mannetjesmakerij. De kunst van het typeren heeft hij van de grond af moeten leren. Vaak leken de types nog teveel op elkaar door onvol doende gebruik van mimische en spreektechni- sche middelen. De groei in dit opzicht wordt verklaard uit het feit, dat Paul bezig is zichzelf los te laten, zijn eigen ik te verliezen aan het personage, dat hij op het toneel wil zetten. Naast "majoor Kees" vinden wij de gids in het "Van Rappard-reservaat" dan ook een hoogst geslaagd en schilderachtig mannetje. Piet en René als Mounties bereden hoogdravers PIET HAD VOOR VEEL GELD NAAR RUDI GEKUND Na enkele succesvolle optredens van Piet Bam- bergen-solo voor de Duitse tv in de show van Rudi Carrell kreeg Piet voor een fabelachtig bedrag een jaarcontract aangeboden. In voet balkringen zou men zeggen: „Ik mag geen dief zijn van mijn eigen portemonnaie". Niet aldus Piet. Die zei: „Sorry. Rudi, dan zou ik René in de steek moeten laten en dat vind ik niet spor tief. Rudi bleef aandringen. Hij zei: „Het Duitse pu. bliek accepteert je. Dat hebben die vier voor stellingen in mijn shows duidelijk bewezen. Drie jaar Duitsland en je bent rijk, dat verzeker ik je". Piet: „Ik heb het niet gedaan. Mijn samenwer king met René was voor mij het doorslaggeven de argument en het feit, dat we eigen shows op de Ned. tv kregen. Als ik met iemand iets af spreek, dan doe ik dat ook. Bovendien zou ik als Hollander, als Jordanees, helemaal moeten verduitsen. Geld is niet alleen belangrijk, dacht ik. Ik wil het vak ook met plezier kunnen uitoe fenen". Dit en nog veel meer geheimen worden uit de school van het showvak geklapt door De Moun ties, die onder de titel „Voor en achter het voet licht" door ghostwriter Herbert Leupen een boekje over zichzelf en anderen hebben open la ten doen, welk boek Verscheen bij Centripre'ss bv te Bussum. Had Piet minder karakter gehad, dan hadden we hier nu zonder Piet gezeten en zou René van Vooren weer bij zijn vader, Sleeeswijk sr. van Snip en Snap), hebben moeten aankloppen. In hun bekende, openhartige flap-uit-stijl vertel len Piet en René eerst afzonderlijk hoe zij tot hun huidige status gekomen zijn. René via het bedrijf van zijn vader en sketches voor de tv. KRO-regisseuze Tineke Roeffen kijkt René nu nog niet aan, omdat René uit onervarenheid eens een direct uitgezonden tv-sketch de mist in hielp. René wil het binnenkort goed maken. Zit altijd een leuk bloemetje voor Tineke in. Piet gooide het als diamantbewerker-met-tegen- zin samen met Fred Plevier helemaal op de rv tussen wijsheid en dwaasheid. JUBELLIED VOOR LAATKOMERS Uit de pers moet u hebben vernomen, dat Fons Jansen tussen de optredens met zijn vaste pro gramma „Kwartetten" door voor speciale lief hebbers liederenavonden weggeeft. Hij verpakt eigen kritische teksten in klassieken als Schu bert, Schumann, Haydn, Bach, Beethoven etc. Hij ontziet zijn publiek niet met gezongen wise cracks, maar in één lied is hij bijzonder lief voor laatkomers. Wij wijzen u op deze grap in het programma om te voorkomen, dat u in de naaste toekomst als laatkomer het mikpunt zal worden van gelach bij uw binnenkomst. Als Fons inzet, gaan de deuren dicht, met een ouvreuse ervoor die de laatkomers opwacht. Die deur gaat weer pas open na het tweede lied. Dit is een juweeltje van Schumann, getiteld „Vom Schlaraffenland", maar Fons heeft er een lof lied op de laatkomers van gemaakt, die voor de liederenavond thuis al van streek is, zijn kaar tjes niet kan vinden, vergeefs naar een parkeer plaats zoekt, zich met moeite uit zijn jas wurmt en tenslof.e te laat de zaal binnenkomt. Als Fons juist de laatste sarcastische strofen met een dun stemmetje speels heeft weggezon- gen, opent de ouvreuse de deur en volgt de bin nenkomst der zojuist bezongen laatkomers, die Fons cp de recital-toer. MERIJNTJE IS WEER HELEMAAL JANTJE Op nieuwjaarsdag brengt de VARA-tv de eerste aflevering op het scherm van „Merijntje Gij zen", een bewerking van het gelijknamige boek van A.M. de Jong. Heel de zomer lang is er in de studio en op de Brabantse hei in alle stilte gewerkt aan deze produktie. Ook over de hoofd', rol Merijntje, gespeeldd oor de 11-jarige Jantje Ligthart uit Steenbergen, zoon van een LTS-le- raar en gekozen uit honderden jongetjes, die ter auditie waren getogen, werd niets in de krant geschreven. Dit op speciaal verzoek van de ou ders, die van Jantje geen tv-ster gemaakt wil den zien. Verleden week was de dag aangebroken, dat Jantje, zo ook zijn vader en moeder en zusje, het resultaat mochten bekijken en de Bussumse NOS-studio. Vader en moeder, maar ook Jantje waren zeer content met wat regisseur Kees van Iersel er van gebrouwen had. Wij komen er nader op te rug, maar heeft Jantje geen ster-allures gekre gen intussen? Vader Ligthart: „Nee, hij is wat drukker dan anders, maar dat gaat er wel weer af. Hij heeft door al het tv-gedoe achterstand op school. Hij is bezig die in te halen. Moeder Ligthart: „Jantje heeft een gaaf karak ter. Ik heb niet de indruk, dat dit geleden heeft onder zijn spel voor de tv". Jantje: „In dit tv-spel vind ik vooral de vecht partijen in het café erg goed. Van de VARA heb ik boeken gekregen als beloning, boeken van Arendsoog, Tarzan, Asterix en nog een paar waarvan ik de titel ben vergeten. Ik vind Piet Römer als Flierefluiter een leuke man en ook met Leo Beyers als de Kruik kon ik het goed vinden. Het waren trouwens allemaal erg aardi ge mensen". Jantje draagt zijn haar nu weer lang. Kees van Iersel had het er af laten halen. Merijntje is weer helemaal Jantje. amateur-toer als twee jongens met gitaar, ge noemd naar de indertijd befaamde bereden Ca nadese politie. Zij zochten het in sketches, om dat er al zoveel jongens met jankhouten rondlie pen, en kregen juist reputatie bij de VARA-tv. toen hartpatiënt Fred tijdens een studio-opname dood bleef. Piet was finaal verslagen. Wist niet meer dat hij nog leefde. Als duo vorm je een artistiek hu welijk. Je kent elkaar door en door. Je bouwt samen iets op. Onder druk van impresario's en het vragende publiek is Piet later verder ge gaan, samen met René, die al eens eerder bij ziekte was ingevallen. Piet: „Na een half jaar sprak niemand meer over Fred. Dat heeft mij aan het denken gezet. Ik zet me altijd voor 100 pet. in, maar wat ik vroeger niet wist, besef ik nu. nl. de betrekke lijkheid van succes." Het boek wemelt van de anecdotes, leuke en minder plezierige. Zo had Caransa eens zijn zin nen gezet op een avondje zang van Corrie Brok ken. Op verzoek van Caransa moest René er bij zijn vader op aandringen dat dit zou gebeuren Deze voelde er niets voor. Pas toen Caransa dreigde, dat hij dan Carré zou kopen en er een fietsenstalling van zou maken, ging Corrie nood gedwongen een avondje zingen. René met zijn' Rita en dochtertje Jacqueline en Piet met zijn Helena en kinderen Tanja en Pe. ter zijn graag populair, maar hun privacy hou den zij in ere om tot rust te komen. Dit lukt niet altijd. Piet: „Wij zaten met vakantie aan het Garda- meer en bezochten daar de markt Stort zich een bus met Hollandse vrouwenTeeg, die bij 39 gra den ons begonnen te bekogelen met pakkerds. Tanja en Peter werden gewoon onder de voet gelopen. Peter huilen, Tanja een open knie. Ik word vreselijk boos. Zeggen die vrouwen: „Voor de tv ben je leuker dan nu. Al die tv-ko- mieken zijn saggerijnen thuis". Het artiestenvak en fans hebben met elkaar ge meen, dat zij allebei even boeiend als ver moeiend zijn. op dat moment zonder dat ze het zich bewust zijn ten prooi vallen aan de hilariteit van de zaal. Fons doet intussen of zijn neus bloedt. Maar hij en de ouvreuse weten beter. "V PLANNEN VAN BBC-TV De BBC zal de komende twaalf maanden meer dan 5 miljoen Pond besteden aan documentaires en vaste rubrieken. Men denkt aan een serie over beroemde geleerden, een documentaire over het oude en moderne China en een over- zich van de kunst in de jaren dertig. Andere programma's zullen gaan over de pharmaceuti- sche industrie, "het Londense mondaine seizoen, de algemene staking van 1926 en de Amerikaan se filosoof Henry Thoreau. De afgelopen jaren heeft de BBC met haar tv programma's een bloeiende exportmarkt opgebouwd. De nieuwe plannen echter zijn niet speciaal op het buiten land gericht, maar er is geen reden om aan te nemen dat ze minder succes zullen hebben dan in het verleden het geval was. NEDERLAND I - NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Het ziekenhuis !0.00 Journaal NOS 10.21 Cannon, politieserie 12.00 Televizier-magazine NOS 12.50 Staatsloterij 12.55 Journaal 13.00 Sluiting 22.40 Vroomheid in hout en 22.55 Journaal NOS 23.00 De ondernemer (teleac) 23.30 Sluiting (Rce. profcr NDR: 9.30-10.00 samstrnsse. 18.00 Dlc Zwel Dlenslstelle. 1s.30 Act. 18.45 Z* mann is.55 Sportjourn. 19.26 L ehenpark. 19.59 Progr. oven 8.55—9.25 Schooltelevisie. 9.30—11 Sesamstrnsse. 10.30 t.e.TT Schooltelevisie. 18.00 Reg. n\ Klriderprogr. 18.15 Eddies NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 In de soete suikerbol. Jeugd 19.10 De Beverley Hillibillies 19.30 Tweekamp, quiz 20.00 Journaal 20.21 Boerin ln Frankrijk, tv-serie 21.15 Hier en nu, aktuallteiten 21.50 Tussen salon en souterrain, serie Act. 21.00 Licht muz. prof Fllmrep. 22.30 Journaal, co weeroverz. 22.50 Die Landverm ser. 0.15 Journaal. DUITSLAND II. BELGIE NEDERLAI 18.00 Fabeltjeskr. 18.05 YVoudlopt NEDERLAND I Voor de zevende maal biedt de AVRO-Televisie de kijkers de g-iegenhcid zichzelf te testen op hun kennis en inzicht van bet verkeer. Zoals gebrjikelijk in AVRO's Rijtest worden met ge- ïilmde verkeerssituaties vragen gesteld, waarna een keuze kan worden gemaakt uit drie ant woorden. Wie de meeste ant woorden geod heeft, mag zich zelf een goed kenner van het verkeer noemen. Daarbij blijft het overigens want AVRO's Rijtest is geen prijs vraag en de formuli ren behoe ven niet te worde ingezonden. In de studio is een panel van oen. mensen - vijf dames en vijf heren t aanwezig die in minde re of meerdere mate van de weg gebruik maken. Door mid del van een keuze-knop zullen zij de tien voorgelegde vragen beantwoorden en de kijkers thuis zullen dus de gelegenheid hebben hun eigen prestaties te vergelijken met het studioteam. „dat ,net als zij, weinig, mji;r of veel van de autoweg gebruik maakt. Om het gebruik van die autowegen gaat het in het bij zonder in deze zevende Rijtest. Er zullen de verkeerssituaties worden getoond op driebaanswe- gen, op klaverbladen en op natte wegen, om enkele voorbeelden te noemen. En natuurlijk zijn daarbij enkele spectaculaire op namen te zien. Ned I, 20.21 uur. Cannon Een journaliste weigert de rech ter de bron te verschaffen^waar- aanzij informatie ontleent be treffende de dood van een gang ster. Zij komt daarbij in moei lijkheden, maar gelukkig is zij goed bevriend met Frank Can non en het moet we Iraar lopen, als aan het einde niet alles in goede banen wordt geleid. Ned. I. 21.10 uur. Boerin in Frankrijk In de maandagavond-serie Boe rin in Frankrijk is de tijd van dorsen aangebroken. De gehuur de dorsers zijn zeer dorstige en hongerige mannen. Af en toe laat ook hun werk wel te wen sen over. De boerin heeft haar handen vol om de hongerige ma gen te vullen. Christientje heeft -evenals haar broer Jaap had moeilijkheden op school. Verder ziet men de boer en Jaap met de stier Norbert naar het con cours te Parijs gaan. Zouden ze een prijs in de wacht slepen? Ned. II. 20.21 uur. Salon en Souterrain Na de moeilijkheden die Eliza beth met haar ouders had -naar aanleiding van een feestje dat ze tijdens de afwezigheid van haar ouders gaf- heeft zij het ouderlijk huis verlaten. Van avond kan men kijken naar de nieuwste ontwikkelingen in een aflevering van Tussen salon en souterrain die als titel heeft: „Van goede afkomst". Elizabeth is bij haar vriendin Henrietta Winchmore ingetrok ken en wordt regelmatig bezocht door de dichter Lawrence Kir- bridge. Elizabeth's ouders zijn erg ongerust omdat zij de ver blijfplaats van hun dochter niet weten. De dienstbode Rose weet het echter wel en verklapt het geheim Ned. II. 21.50 uur. Vroomheid in hout en steen Vanavond kan men voor de der de maal kijken naar een mini- dokumentaire over een klein kerkje in het noorden van ons land. Voor deze uitzending is de keus gevallen op Huizinge. De auteur Leonard Huizinga ziet men vanavond in het land van z:jn familie 'Huizinge'. Dit Gro ningse dorpje bezit een -onlangs Dit kerkje is al ruim 750 iaa' ae restauratiekosten bijeen. Hoe •en omgeving brachten 5% van oud. De inwoners van Huizinge de kerk is geworden kan men gerestaureerd, prachtige kerk. zien in Vroomheid in hout en NOS 10.45 Schooltelevisie 14.50 Sluiting 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De Stratemaker- opzeeshow, jeugd 19.25 Daar komen de schutters, jeugdserie 20.00 Journaal NOS 20.21 De Onedln-lijn, serie 21.10 2 voor 12, quiz 21.55 Achter het nieuws 22.45 Journaal NOS 22.50 Landbouw (teleac) 22.55 Sluiting 21.55 Waar gebeurd NOS 22.25 Den Haag vandaag 22.35 Journaal 22.40 Voorlichtingsprogramn (teleac) 22.45 Sluiting DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesasde pan 9.15 Schooltelevisie. 9.30-10.00 Sesa»; strasse. 10.30 .e.m. 12.15 Schooltel Isle 18.00 Reg. nws. 18.05 20.00 Journaal Amusem progr. 21.00 RUckfahrt Venedlg. 22.25 Journaal. NEDERLAND II DUITSLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor achten, praatuur 20.00 Journaal NOS 20.21 Bijbel en echtscheiding 21.10 Oorlog en vrede, tv-romanserie 18.25 Follyfoot-Farm. 19.00 Joi 19.30 Das Indische Tuch. 21.00 Joi naai. 21.15 Duits nws. 22.00 Fll - rubr. 22.45 Journaal. BELGIE NEDEKLANDS 18.00 Fabeltjeskr. 18.05 Het gre raalrlf. 18,30 Tienerklanken. Inf. progr. 19.35 Zoeklicht. 19 der N kunde lijd si 22.10 Human Verb. ner. IS 19 Ultz. van D'66. 18.30 Nw 18.41 Toelicht, bij het nws. 18.48 Met uw instemming: Kerklieder 19.00 Filter: jongerenprogr. 19. 20.35 Komt U act. progr. met gesprekken. ?aktles en lichte gramm.r vers en toneel. 20. als vraag gle en poëzie. 20.15 (S) De dst. 23.55-34.00 Nws. sch 'k Nws"*20,05°IK de 21.45 rep. 22.15 Voor blinden en slecht zienden. 22.25 Bond zonder Naam. NOS: 22 30 Nws. AVRO: 22.40 Ra diojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobby- scoop - popul. progT. over electr'oni- ca. 23.20 (S) NOS-Jrzz: Jazz in ak- tle. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Cor- NOS: 18.0: AVRO: 19 02 (S) Nederlandjion-stl Radiojournaal. 20.05 Take^lv|nmst dauw de mist in. 22' pei Zo hei lemaa zijn g Jn r< HILVERSUM I 10.00 (S) Vd kleuters 101 Arbeidsvitaminen (11.00 Ni Radiojournaal) 11.30 (S) twaalf - een uur allerlei voor ieder een met De groenteman .Pari» vous parle en 11.55 Beursbcr. Over- heldsvoorl. 1230 Uitzend, v.d. landb he 1. 30 TT z v d lendb AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht: kelljks radloverkeersmagazlne. Nws. 13.11 Radiojournaal 13.31 (S) Wat deed hij hier?: de eerste tournee van Franz Llszt door Neder land. EO: 14.00. Het woord der waarheid: kernbegrippen uit de Bij bel. 14,15 (S) Over en weer: radio magazine. 14.55 (S) Licht ensemble 15.15 (Si Licht en uitzicht: gewijde 's. n.o: Rondor 13.00 Inf. 6.00 Nw: UHH J.41-7.50 EchojTeid 8.24 Overweg. 8.30 Nws. 8.36 Gyi v.d. hulsvr. 8.45 Moeders wil Is wr - 9.40 Schoolradio. 1000 De wereld *n n' ons heen: Inf. rubr. 10.20 (S) Abut f" 12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo: 13.tt lang! 13.05 Raden maar 14.00 SchoolnJ je ;a dlo 1430 (S) Interlokaal on dlnsdsV J met 15.30 Nws. 17.00 vnorl.: Nws uit de Ntu,,.. 17.10 V.d. kleuters. 17.30 Nws. 17.3 i,- ILVERSUM III (S> .Teugdtot VARA: 7.02 Eddy Becker. 9.03 Plaatjes v.d. pep. 11 03 Tom B' ln uw radio. 1203 (S) Opvall. Ned. II. 22.40 uur. Na vederlicht vertier op de za terdagavond vergleden we naarmate de zondagavond vor derde in de ernst. Op het eerste net met ,.De pres'dent-direc- teur", een tv-spel van de debu terende auteur Richard Hen- drikx; op het anderedaarna een d scuss'e over de invloed van de tv op het k!nd. Bepalen we ons eerst tot het tv-spcl, da: een voortreffel jke bezetting had ge kregen met ac eurs als Lo van Hensbergen, Ere Schneider, Paul Deen, Allard v.d. Scheer, Pleuni Touw, Elisabeth Ver- sluys en Marnix Kappers. On danks al deze namen bleef het spel wat mat. Daarvoor moeten we terecht bij regisseur Jan Keja die zich waarschijnlijk zorgen genoeg heeft gemaakt over de speelwijze van deze so ciale science fiction, die de chi canes laat zien rond het verw'j- deren van een door de wol ge verfde directeur ten gunste van een ionge doordouwer. Dit stuk toonde twee aspecten, die elkaar in de weg stonden: Of het betrof een aan maatschappelijke ver schijnselen opgehangen fantasie of liet ging :nderdaad om een menselijk drama. Met dit zwak ke punt in de tekst heeft Jan Keja moeilijk raad geweten. Viel het accent op de menselijke kanten, dan kregen we fraai, zij het ingehouden spel te zien. Wanneer echter met behulp van de computer quasi-wetenschi werd bedreven (prof. Bremi met zijn nonsenstheorieën, grer zend aan een Kees van Kootei satire), dan viel het spel dood] In deze opvatting was het mogi lijk, dat Mornix Kappers computerman de anderen vaardigheid overtroefde. Gez!en en gehoord de twee ui durende d'scussie gisteravond it- ..Diagnose" over de invloed valOETl de tv cp het k:nd geloven w; reidi n et, dat er vooralsnog reden 'i le om ons zorgen te maken over dl mee ngr jpendheid van deze invloe- oude den. Het k nd kan heel wat aa: terw en waar het verstandelijk n:t gaar aan toe is laat het zelfs geheei uaa| langs zijn koude kleren afglij- opgt den. W'j zouden alleen de moe nog der niet willen bijvallen, dat alle wete omroepen voor de kleuters eet gezamenlijk programma zoudeW v moeten verzorgen. Dat is ne' tear zo-iets als voor lectuur op éér °P uitgever aangewezen zijn. Dtf kom zou een verarming in keuze op vert leveren. Overigens zit de angsi b j het kind. waar men het i zou verwachten, b jv. bij hei 1 wegtoeveren van een mens door ten. Ti-ta-tovenaar. In onze termen uit vertaald: Het kind moet er niet Baa aan denken dat wat hem ver- H. i trouwd is, vader, moeder etc. zo sat>' maar ineens kan verdwijnen, verj Ton Lensink zal zich derhalve; een moeten matigen in zijn tovert brie naarskunstjes. ,.dez' de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2