Tanchelijn van Harry Mulisch als tv-spel Voorkeur klassiek op één zender Ziekenomroep in Beter Samen HOU HET SCHERM iN HET OOG TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 14 NOVEMBER 197] Tanchelijn, toneelstuk van Har ry Mulisch, dat in 1960 zijn première beleefd, krijgen we vanavond op de tv tezien, Ned. I om 21.15 uur. Deze tv-produktie in de regie van Dimitri Frenkel Frank past in de reeks van Nederlands talig toneel, reprisetheater van de NOS, opgezet om werk van eigen bodem bij de miljoenen aan huis te bezorgen. Eerder za gen we in deze reeks stukken als .Blaffen tegen de maan" ,,De Zwanen van de Theems" en „De laatste verlofganger" ver zorgde aanpassingen van toneel aan tv. En nu dan Tanchelijn, het ver haal van de ketter, die in de 12e eeuw duizenden volgelingen kreeg, zich God waande, zich verloofde met de H. Maagd en waanzinnig geworden tenslotte gewelddadig aan zijn eind kwam. Dit spel heeft niets van doen met een historische recon structie. Over de werkelijk be staand hebbende Tanchelijn weinig meer bekend dan wat vermeld staat in een brief over deze figuur van de bisschop van Utrecht. Jerome Reehuis als de ketter Tanchelijn Ulsen als de priester Everwachter In een inleiding op deze tv-uit- zending zegt Harry Mulisch dat de twaalfde eeuw voorgoed ver leden tijd is geworden, dat nie mand die kan kennen en dat hij ten behoeve van dit spel derhal ve zijn eigen twaalfde eeuw heeft geschapen. Bij het tekenen van de uitzinnige Tanchelijn heeft hij zich bovendien laten leiden door verschijnselen als Hitler en Lou d; Palingboer. Maar vooral heeft hij in dit spel zijn persoonlijke problematiek neer willen leggen, met name hoe twee mensen met elkaar vervlochten kunnen raken, el kaar gebruiken en tenslotte zich ruw van elkaar losmaken. Met name schijnt Harry Mulisch hier te doelen op zijn vaderbin ding, die in zijn vroegere werk regelmatig opdook. Een dergelij ke geestelijke binding bestaat er of eigenlijk ontstaat tussen de geestelijke zwerver Tanchelijn, die gemakkelijk mensen weet te boeien, en de priester Ever wachter. Deze zijn de sacramen tele „uitwassen" al lang een doorn in het oog. Hij is volgens Mulisch zelfs priester geworden om ervan te kunnen getuigen, dat er geen God bestaat, dat ge nade evenals vergeving van de zonden nonsens is en dat dit de mens verplicht tot een uiterst sobere leefwijze Erewachter ontwikkelt zich in feite tot de geestelijke vader van Tanche lijn. wiens grootheidswaanzin tenslotte wanstaltige vormen aanneemt. Wanneer Tanchelijn zichzelf tot God uitroept ervaart Everwachter dit als strijdig met zijn opvattingen. Mede door ma. Uitzinnig Van de toneelvoorstelling herin neren we ons een woordenbrij, die Mulisch deed kennen als lite rator, maar die nochtans geen woord teveel bevatte om het op roepen en bezweren van geesten als onvermijdelijk te ervaren. Inclusief de ondertoon die taal tot toneel maakt bleek deze oor spronkelijke tekst zeer werk zaam, mede door de vertolkin gen van Ko van Dijk als Tan chelijn en Hans Bentz v.d. Berg als Everwachter. Ten behoeve van de tv is door Frenkel Frank in overleg met de auteur de tekst bekort. Dit is niet zonder gevolgen gebleven. De inzet van het spel, waarin Everwachter invloed gaat krij gen op Tanchelijn, verloopt abrupt. De regie heeft dit onder vangen door Tanchelijn bijna uitzinnig te laten reageren op het eerste contact, maar hele maal geloofwaardig wordt het niet. Het doet zelfs overdreven aan. Naarmate het spel vordert, legt de regie zichzelf beperkin gen op en krijgt men fraaie scè nes te zien met Jerome Ree huis als Tanchelijn, Henk van Ulsen als Everwachter, Linda van Dijk als de vrouw Ghyote, Bernard Droog als Manasse etc. Bij de voorvertoning van dit spel bleef de vraag of er niet wat te geladen wordt geacteerd. Het onheilszwangere in dit ver haal zit meer in die felle zeg ging dan in de (verkorte) tekst en ook dan in de bouw van de scènes. Misschien een tekort aan rustpunten?" Harry Mulisch: „Het is geen eenvoudige zaak om Mulisch te lezen. Daar heb ik van gehoord en daar ben ik mij van bewust. In een boek kun je nog eens te ruglezen. Dat kan in een tv-spel niet. Dat gaat maar door. Daar om zou ik voor de inlas van en kele minuten pauze zijn halver wege" Stefan Felsenthal hoofd culturele programma NOS-tv: Wij zijn er niet op uit om Jicht verteerbare kost te brengen. Die is er al ge noeg op de tv. Maar als Mulisch dit noodzakelijk vindt, kunnen we zonder enig bezwaar een korte pauze inlassen" TON OLIEMULLER In de NCRV-rubriek BETER SAMEN wordt vanavond aan dacht besteed aan de Utrechtse ziekenomroep RANO. In het Stads- en Academisch Zieken huis kunnen patiënten op gezette tijden hun aangevraagde ver zoekplaten horen via het geslo ten circuit van de RANO. Deze organisatie beschikt over een ei gen studio waarin dank zij een televisiecamera opnamen kun nen worden gemaakt van arties ten. Daarnaast heeft deze zieken omroep ook kontakten met het plaatselijke Huis van Bewaring. Al deze uitzendingen worden door vrijwilligers verzorgd. Artiesten van allerlei aard wer ken er kosteloos aan mee. Meer over dit werk in BETER SAMEN. Nederland II. 19.30 uur. Panoramiek In Panomariek geeft de NCRV achtergrondinformatie over het rijksdeel Suriname, als laatste deel van het drieluik De drie Guyana's - Suriname en haar Ned. 20.35 uur. en v riend Dier De aflevering vanavond van Dier en vriend schenkt aandacht aan de opvoeding van de hond. Een hondenportret van de Salu- ki/Sloeqis en enkele actuele on derwerpen. Ned. II. 19.05.uur. Speel uw spel Een maand geleden werd de eerste wedstrijd var. het NCRV- programma NCRV springtrofee, een Jachtspringconcours verre den. Vanavond is er in de Arn hemse Rijnhal een tweede wed strijd te verwacnten volgens een systeem dat men op bekende concoursen nooit ziet: het zoge naamd Speel uw Spel. Er staan 10 hindernissen opgesteld, die al naar gelang hun zwaarte een be paald aantal punten waard zijn (van 10 tot 100 punten). In 60 se- konden moet de ruiter zoveel mogelijk hindernissen nemen in een zelf te bepalen volgorde. Ie dere hindernis' mag ten hoogste tweemaal worden gesprongen'. Omgeworpen hindernissen wor den niet opgebouwd en kunnen dus niet meer worden genomen. Nederland II, 20.20 uur. Waar of niet waar Voor het eerst in dit seizoen kan men vanavond wetr kijken naar het NCRV-programma Waar of niet waar, een maandelijks ma gazine met ware of onware, maar in ieder geval hoogst merkwaardige zaken en situa ties. De presentatievorm is in vergelijk met vorig seizoen enigszins veranderd. Het spel wordt nu geleid door Gerrit den Braber, die daarmee terug komt als presentator voor de NCRV- televisie, waarvoor hij laatste lijk werkte in het programma eenmaal andermaal. Zeventig bejaarde dames en he ren beraden zich op het al of niet waar zijn van een aantal problemen die zij voorgeschoteld krijgen door Gerrit den Braber. Zij worden daarin bijgestaan door de ondervragers Chriet Titulaer, Sylvia de Leur en Henk Molenberg. Gast is dit maal Pierre van Osiade en de verdediger is mr. Rob Rutgers. Ned. II, 21.15 uur. WK ritmische gymnastiek op de tv (Van onze radio- en tv-redaktie) HILVERSUM De NOS-televi- sie zal het a.s. weekeinde twee reportages verzorgen van de werelkampioenschappen ritmi sche gymnastiek, die worden gehouden in het Sportpaleis Ahoy in Rotterdam. Zaterdag 17 no vember wordt het verslag uitge zonden van 18.00 tot 18.45 u via - Ned I; zondag 18 november van 16.25 tot 16.55 uur, eveneens via Ned I. Het commentaar wordt verzorgd door Klaas Boot. Re gie: Paul Römer. KUNST EN KUNSTENAARS DE FRANSE ORGANIST JEAN LANGLAIS, verbonden aan de St. Clothilde te Parijs, zal het orgel van de grote k rk te Den Haag bespelen op vrijdag 16 no vember met werken van Bach, Clerambault, Tournemire en Langlais zelf. Ben van Oosten geeft een orgelrecital op 23 no vember in de St. Gerardus Ma- jella kerk aan de Wenckebach- straat, waarbij de sopraan Mar garet Roest liederen van Bach, Handel en Hendrik Andriessen zingt. „KLEINE ALICE" VAN ED WARD ALBEE wordt opge voerd door Toneelgroep Theater in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag op dinsdag 20 novem ber in de regie van Elise Ho- mans. (Van onze radio- en tv-redactie) Met datgene wat Hilversum 1 en 2 aan klassieke muziek doen is ongeveer de helft van de zan. mu- riek-activisten tevreden, d.w.z. mensen, die regel matig klassieke concerten bezoeken, mensen, die llid zijn van een vereniging welke zich actief met (Ie beoefening van klassieke muziek bezighoudt, ttn mensen, die zelf grammofoonplaten met klas sieke muziek kopen. Een meerderheid van deze «Irie groepen 76 procent vindt het beter, als ille klassieke muziekprogramma's op één zender nj elkafemtouden wortf^n1'gevoegd.' lit zijn.'enkele resultaten van het door de afde- ing kijlp en luisteronderzbek van de NOS gehou- l;n klasc> eke muziekropderzoek. Voorts kwam een Jeks |fl/aliJende zaken aan het lichte 4et v.Aing tot «Je verschillende muziekperio- ■en it de grootste voorkeur van muziek-activis- In muziek van de klasieken en muziek it i f-mantiek. De mnnste belangstelling be- •aat voor Gregoriaanse muziek en hedendaagse ruzie!:. - ingeveer alle muziekactivisten houden van or- estmuziek en ongeveer 80 procent van solomu- ziek. De geringste belangstelling bestaat voor lie deren: ongeveer 55 procent houdt hiervan. De grootste voorkeur gaat uit naar muziek van Beethoven, Mozart, Bach, Chopin en Tsjaikowsky. Van hen bezit 80 pet, een grammofoon met ste- reofonische geluidsweergave. Bij 75 pet van de leden van klassieke muziekver enigingen wordt in het ouderlijk huis gemusi ceerd: bij 65 pet van de kopers van klassieke platen en bij 61 pet van de concertbezoekers. De muziek-activist luistert gemiddeld 14 uur per week naar de radio, d.w.z. aanzienlijk minder dan de doorsnee Nederlander, die gemiddeld ca. 22 uur luistert. Het percentage mu2iek-activisten, dat 's avonds naar de radio luistert, ligt echter boven het lan- ieiujUgemiddeR^Cco. .3/4 tegen ca. 4e helft). De muziek-activisten, die ,s .^ypnds wel eens naar de. rad.o luisteren, doen dit evenals de gemiddel- ■jJeNederlandérrdfel 's .avonds naar de radio luis tert, -gedurende gemiddeld 'HA'. S uur. Me"t 'betrekking tot de diverse radlózéhders valt op te merken, dat de belangstelling van de mu- ziek-activisten vooral uitgaat naar Hilversum 1 en 2, en nauwelijks naar de lichte zenders. Hier mee hangt ook samen de voorkeur van muziek- activist voor verschillende programmasoorten die regelmatig op de radio worden uitgezonden. Op de vraag naar de mate van belangrijkheid van de radio i.v.m. klassieke muziekbeleving, antwoorde 66 pet van de kopers van klassieke langspeelplaten, dat de radio voor hen tamelijk tot zeer belangrijk was. tegenover 63 pet van de leden van klassieke muziekverenigingen en 54 pet van de concertbezoekers. Een willekeurig klassiek muziekprogramma op de radio werd in het afgelopen halfjaar door gemid deld 71 pet van de kopers van klassieke langspeel platen. 71 pet van de leden van klassieke muziek verenigingen en door 78 pet van de concertbezoe kers nooit beluisterd. Meer dan 40 pet van de kopers van klassieke langspeelplaten vindt dat zij door de radio meer is gaan houden van klassieke muziek, tegenover 30 pet van de overige groepen muziek-activisten. Een kleine 70 pet van de platenkopers vindt dat zij dpor de radio meer verschillende soorten klas sieke muziek is gaan waarderen. Deze percenta ges bedragen bij de leden van klassieke muziek verenigingen en de concertbezoekers resp. 58 pet en 45 pet. Ongeveer 60 pet van de platenkopers vindt het hinderlijk dat de klassieke muziekprogramma's op Hilversum 1 en 2 verspreid zijn tussen de an dere programma's, tegenover ongeveer 45 pet van de overige muziekactivisten en liefhebbers van ernstige klassieke muziek. Een kleine 40 pet van de platenkopers vindt dat op Hilversum 1 en 2 te vaak teveel verschillende soorten klassieke muziek in een programma wordt gestopt, tegenover ongeveer 20 pet van de overige groepen muziek-activisten en 30 pet van de liefhebbers van ernstige klassieke muziek. Ten opzichte van de totale Nederlandse bevolking zijn de hogere beroepen zwaar oververtegenwoor digd onder de muziek-activisten en dan weer vooral onder de concertbezoekers. Daarnaast is, in vergelijking tot de totale Nederlandse bevol king, het percentage arbeiders- en vooral de groep ongeschoolde arbeiders zwaar onderverte genwoordigd in de categorie muziek-activisten. NEDERLAND I 18.45 18.55 19.05 19.50 20.00 20.21 20.31 20.36 21.15 22.35 23.00 23.10 23.15 Sluiting NCRV Kijkkast Sluiting NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal Van gewest tot gewest Stichting Socutera Journaal Politieke uitzending CPN Staatsloterij Panoramiek Tanchelijn Studio sport Den Haag vandaag Journaal Sluiting 20.21 NCRV/Springtrofee 1 21.15 Waar of niet waar KRO/RKK-IKOR 1 22.05 Kenmerk 1 22.30 Journaal NOS 22.35 Sluiting 1HJITSLAXD I (Reg. progr NDR: 9.30-10.00 Ses strasse. 18.00 Cult, magazine. L Act. 18.45 Zandmann. 18 55 Au 19.26 Alarm. 19 59 Progr. over WDR: 8.05 en 8.55 Schooltelevls 9.30-10 00 Sesamstrasse. 10 30-11 Schooltelevisie. JS.OO Reg. nws 1st V. d. kleuters. 18.15 Toni und Ver onlka. 18.40 Journaal. 19.2 ODle Per lenkette). 20 00 Journaal en weert, verz. 20.15 Bultenl. rep. 21.00 Euro visie: voetbalwedstrijd Bondsrep In Glasgow (Ca. 2] festival In Knokke. 0.05 Jourr DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 19.30 Beter samen 20.00 Journaal NOS 18.25 Mordkommlsslon. 19.00 Journaal 19.30 Sportjournaal met autoteit 20.15 Act. 21 00 Journaal. 21.15 Polll rep. 21.30-23.00 Der Qualllnger. 23.01 BELGIE NEDERLANDS 18.53 Volksuniversiteit. 19 20 Pollt. bune. 19.35 Zoeklicht. 19.40 Med weerber. 19.45 Journaal. 20.10 Dub beldekkers. 20.35 Amusem. progr, 21.25 Act. progr. 22.10 Hor zien. 22.30 Journaal. NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 14.50 Sluiting 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal EO 19.05 Koffiebar 19.25 Moeilijkheden met Allee 20.00 Journaal NOS 20.21 Metterdaad: Tsjaad 21.00 Willa Dorsey zingt 21.15 Nader bekeken 21.35 50 jaar zingend evangeli seren 22.00 Trans African Hovercraft 23.15 Journaal NOS 23.20 Sluiting 21.00 De vergeten oorlog 21.45 Roerig Amsterdam 22.45 Dick Cavett met Marlon Brando NOS 23.15 Den Haag vandaag 23.25 Journaal 23.30 Sluiting DUITSLAND I (Reg. progr: NDR: 9.30-10.30 Si strasse 18 00 Int. progr. 18 30 Act. 18 45 Zandmann. 18 55 Nordsclia» magazine. 19 26 Natuurfilm 18.» Progr. overz. WDR: 8.05-8 35 8.55-9 25 Schooltelevisie. 9 30-10 Sesamstrasse 10.30-12 15 Schooltele visie 18.00 Reg nws 18.05 V. d kleuters. 18.15 Die Macht des Gel- des. 18 40 Journaal. 19.20 Die Macht des Geldes). 20.00 Journaal en 20.15 Disc, progr. 21.00 Man- NEDERLAND II 19.05 19.15 19.45 20.00 20.21 20.35 NOS Ti-Ta-Tovenaar Journaal VPRO Beertje Colargol Zwijgen is goud Popeye Journaal Berichten uit de samen leving All in the family DUITSLAND II 18.26 Zwlschen den Flugen. 19 00 Joi naai. 19 30 Muzikaal amusem. progr. 21.00 Journaal. 21.15 Disc, progr, 22.00 Idem. 22.30 Journaai. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Fabeltjeskr 18.05 Blade Beauty. 18.30 Interv. 18.50 Krea-tv-Iijd. 19,10 Natuurfllmserle. 19.36 Zoeklicht. 19.45 Journaal. 20 10 Agent vai tie 21.30 Premiere, fragm uit we films 2210 Socialistische ge dachte. 22.40 Journaal. HILVERSUM I VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v. d. dag. PP: 18.20 Ultz. v. d. V.V.D. 18 30 (S) Stratemakersopzee Wezen: gespr. over de Stratemakeropzee- show. EO: 19 00 Klankbord: act Inf. en comm. 19 15 (S) Wij hebben een woord v. d. wereld: gewijde muz. en -liederen. 19.45 Bijbelstudie en Inf. 20.15 (S) Woensdagavond Finale: gevar. progr TROS: 21.30 (S) Specialiteiten a la Carte: verzoekpl. progr. 22.20 Aktua. 22.30 Nws. 24.40 De tunnel der duisternis. 23.00 (S) in Plm Jacobs Notenbar. 33.55-24.00 Nws HILVERSUM II Brilt 19.00 Openb. Kunstbezit 19 10 R.V.U.: Pollt. vorming in Nederl. (2). 19.30 R.V.U Laten werk verdelen: progr. 7 1n .de serii van 12 over ontw samenwerk. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws 20.05 Inzet wervlngscamp. Openb. Kunst bezit door Z.K.H. Prlns Clauw. 20 10 (S) Woensdagavondmuz. magazi ne. 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag nlet eten. 19.00 Nws. 19.02 Popfantasie op Hilv. III. 20.00 Nws. 20.02 Vin cent van Engelen. (21.00 en 22 00 Nws 22 55 Med. 23.00 Nws. 23 0J Metro's Midnight Music. 24.00 f 0.02 Willem Ruys en Joop Gr.- Vries. AVRO: 7 00 Nws. 7.11 Ochtengymn. 7 20 (S) Dag met een plaatje, nvt 8 CO Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers allerJ»! voor ledereen. met De Groenteman en 11.55 Beursber. 12.30 (S) Sportre- vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Alert - op het vlak van muz. en maatsch. 13.60 (S) De we reld v.d. Opera: besch. over de ope ra Wozzeck. van Alban Berg. 15.n» (S) Bary-Nage: progr. van pra'en en platen.15.25 (S) Met muz no stap: licht muz.progr.voor oudere»- 16 00 Nws. 16.03 Radiojournaal 16 05 (S> Aspecten - kunstrub. 17.00 'S) Mobiel - beweegl. progr. voor be. weegl. mensen. 17.56 Med. h Inf. 9.20 (S) (S) Radio Kamerork.Mass 11.55 Med. 12 00 Volksmuz zingen met Cecilia. 12.15 <S) Kinderkoor en speelgroep: volksliedjes. 12.26 Med. trouwd: poezleprogr. 14.05 i dlo. 14.26 (S) De componist v.d. maand. 15 15 De Bijbel maaict nieuwsgierig: bijbelbespr. 15.30 Nws. 15.33 Vincent van Gogh 16 00 E. uur natuur, met 16 30 (S) Hier nu 17 00 Kindervisie: progr. door. voor en met kinderen 17.30 Nw». 17 32 (S) Hier en nu. 17.58 (S) Koor en ork. v.h. Gron. Stud.muz.ge- zelsch. Bragt: mod. gewijde mux. HILVERSUM III HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Het levende woord, 7 08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: prgr. overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 hulsvr. 8.45 (2) Podium v.d. TROS: 7 00 Nws. 7.02 Vaak 's lends, met o.a verkeerslnf. Nws). KRO: 9 00 Nws. 9 03 KRO- op-Drle: Uit de lucht gegrepen (10.00 Nws) 11.00 Nws 11.03 (S) Van zoekpl. 12 00 Nws. 12.03 IS) Van twaalf lot twee, met 13.00 Nws en 13 03 Raden maar. 14.00 Nws. 14 m Theo Stokkink Show (15 00 Nwi». NOS: 16 00 Nws. 16 03 Daverend» dertig. (17.00 Nws). NVV-voorzitter Kok is een mooie toekomst weggelegd, wan neer hij wegens omstandigheden ooit deze functie moet neerleg gen. In korte tijd heeft hij zich opgewerkt tot een uitstekende tv-presentator. Hij kijkt recht in de camera, spreekt het publiek toe alsof hij nooit anders heeft gedaan en dat niet eens zo on sympathiek. Waarover hij het had, gister avond in Achter hit nieuws, was minder duidelijk. Nu de ergste oorlogshandelingen achter de rug zijn, moeten de actualitei ten-rubrieken, althnns Achter het nieuws, terugvallen op va derlandse onderwerpen en dan gaat hel over akkoorden en be leid en verkiezingpakket. En uit eindelijk blijkt, aldus de heer Kok. dat we maar moeten af wachten. Had Simon Carmlggelt het jaren geleden niet over net privé-huis- bioscoopje dat men zich met het tv-toestel in huis haalde' En wat is daarvan overgebleven? Het Pekelerdiep in Oost-Gronin- gen, ernstig vervuild. Voor de omwonenden ongetwijfeld een doorn in het oog, maar moet dit op Achter het nieuws? Misschien bedoelde Carmiggelt de afleveringen van de Onedin- lijn en dan had hij gelijk. Want hoe verwend de kijker sindsdien geworden is, deze serie zit nu eenmaal goed in elkaar en velen zullen ongetwijfeld de arbeiders van du Franse Lip-fabriek van horloges hebben door laten sta ken, om maar niets van deze se rie :e hoeven missen. Gewoon: huisbioscoop. Ontspanning— en goede na de dagelijkse arbeid. Wat zij hebben gemist' Niets. Foutieve want niet te verge lijken omstandigheden com mentaren van Enka-bezetters van destijds. Bovendien verliest Frankrijk al belangstelling voor de horlogefabriek in Besancon en wat moet Nederland er dan nog mee. behalve de vraag stel len: en hoe loop* het met de sta kers af. Maar daarop kon de uitzending van de KRO, Arbei ders verdedigen fabriek, geen antwoord geven. Bladvulling dus. Of, onnodige beeldvulling. En daar gaan we dan weer. De oorlog in het Midden-Oosten is lijkt afgelopen. Achler het nieuws kon nog net een overver moeide Golda Meir verder uit mergelen zonder enig nieuws onder het mom »an „wij zijn exclusief". Misschien omdat nie mand anders interesse had? F. J. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2