CYNISCHE MORAAL IN „DE CIRKEL" KUNST OP ZICHT Fantasierijke keramiek in Oegstgeeste Dienstencentrum MICKERY EN BEELDENDE KUNST ZEEHOSPITIUM EXPOSEERT IN DE POMP ||n| Amateur Hoppener toont schilderwerk kunst Exposities PAGINA 5 ZATERDAG 10 NOVEMBER 1973 LEIDSE COURANT LEIDEN - In Galerie De Bink aan de Rooseveltstraat zijn deze maand schilderijen te zien, gemaakt door N. Hoppener, kennelijk een amateur. Het zijn geen werken naar de natuur (misschien op een enkel stuk na) maar nageschilderd van prenten of andere voorbeelden. Dat is ook te zien aan de grote stijlverschillen, die Hoppener vanzelfsprekend van zijn voorbeelden overnam. Het werk is vrij onevenwichtig. Er zijn zwakke, soms zeer zwakke stukken bij, doch sonis wordt de kijker getroffen door een werk, met of zonder vermelding van het oorspronkelijke voorbeeld, dat picturaal toch wel boven de maat ligt, picturaal gezien althans, want technisch bekeken komt de amateur-schilder altijd naar vo ren. Hoppener heeft moeite met de materie verf, waarmee hij moet worstelen. Hetzelfde is «oms de moeite met het juiste per spectief. Dat hij soms boven zijn kunnen grijpt is b.v. goed waar te nemen bij een polderlandschap met die primitiefhouterige koebeesten. Ook op een groot doek "Kennemerduinen" komt de schilder er niet uit. Het is te vlak, he* mist de diepte tussen de duinenrijen en een doorkijk op de zee. Aan de andere kant is er toch wel stemming in "Begijnhof te Brugge" en "Isolda aan het Comomeer". Weids is wel "Merapi op Sumatra". Mooi is ook een klein werkje met als titel "Dorp op Java", welke titel echter fout >s. Zeer fraai is ook "Giethoorn" •en "Spui Den Haag", een snecuwgezicht uit plm. 1800. Voorts wijs ik op "Stadsgezicht blokhuizen", een copie van het werk van Cornelis Springer, hier abusievelijk verbasterd tot "Spierin- ga". Andere werken als "Rue Norvens met Cacré Coeur", "Ko renveld in Zeeland" en "Bloemenmarkt bij de Munt te Amster dam", wijzen te veel in de richting van d*» kitsch, waaruit kan blijken dat Hoppener - als zovele amateurs - wat te weinig zelf- critiek heeft. Maar alles bijeengenomen toch wel prettige resultaten van een aantrekkelijke tijdspassering. WILLEM PRINS Tot de experimenten waarmee Mickery zich in de loop der jaren heeft beziggehouden, behoorde het samengaan van theater met beel dende kunsten. Enkele jaren geleden leidde dit tot de „hoogstonge- bruikelijke manifestatie" van de Amerikaanse Paul Cotton. Hierbij waren toen Justa Masbeck en Wouter Klomp betrokken, die zich de jaren daarna bezighielden met meer „happening-achtige" zaken, die echter alle duidelijk verwantschap vertoonden met de beeldende kunsten. Ook „Diepen", dat vrijdag 16 november in het LAK-theater vertoond zal worden, speelt zich af in de beeldende kunst-environment. Dit project, dat door Justa Masbeck en Wouter Klomp met behulp van vele an'deren en met steun van Kunstzaken en Kunstraad Amster dam werd opgezet. Echt theater is het absoluut niet, maar als sig nalering van een theatermogelijkheid is het zeer zeker de belang stelling waard. Kunstkortjes De vereniging "Oud-Leiden" houdt a.s. donderdag een dia-lezing in de lakenhal. D&' heer Korpershoek zal spre ken over de "Rijnlandse mo lens". Aanvang 20.00 uur,' Handwerkclub "Huisvlijt", van het bejaarden-centrum 't Koetshuis in Nieuwkoop houdt volgende week zater dag en zondag een tentoon stelling. H'er is tevens een loterij aan verbonden. De op brengst komt ten goede aan de missie. De openingstijden zijn: 9.00—12.00; 11.0018.00 en 20.00—22.00. Theo Swagemakers en Peter van der Meer exposeren van af volgende week zaterdag itl Kunstzaal Heuff. Van Swage makers zijn schilderijen ejj van Van der Meer zijn bronsplastieken te z>pn. De opening geschiedt om 16.00 Warmond In galerie De Pomp te Warmond wordt momenteel een ekspositie gehouden van werkstukken die vervaardigd zijn door be woners van het Zeehospitium te Katwijk, afdeling bezigheidsthera pie. Het zijn collages van allerlei materialen, schilderstukken, objekten enz., alle voorzien van een „toepasselijke" naam. Alle werkstuk ken zijn tegen aantrekkelijke prijzen te koop. Het doel van de ekspositie is twee-ledig: Enerzijds wil men met de verkoop ervan de bewoners van het Zeehospitium een gezellige avond of een ander soort ontspanning bieden. Anderzijds hopen de makers dat het publiek door het zien van het tentoongestelde zelf idee krijgen in het werken met allerlei materialen. be ekspositie duurt tot 30 november. Oegstgeest In het dienstencentrum Le Oegstgeest exposeert tot en met 17 november a.s een groep van ne gen dames-keramisten een groot aantal van haar produkten. Zij vor men een vaste studiegroep, die on der leiding van de Valkenburgse pot tenbakker Jaap Ravelli die de da mes technisch begeleid. Er wordt lustig geëxperimenteerd maar de vormgeving blijft daarbij indivi dueel, dus van de deelnemende da mes zelf. In een der zalen van het Oegstgeester centrum staan nu een groot aantal van zulke voortbrengselen opgesteld. Het grote aantal daarvan staat niet toe alles afzonderlijk te belichten. Het mag echter gezegd dat het over het algemeen geiuigt van zij het soms wel bizarre fantasie. Stand- objekten en gebruiksvoorwerpen als schalen, schotels en vazen be stemd voor het mod interieur. Zo exposeert Jeltje luiücels (Oegst geest) onder meer een aantal heel mooie schalen en een zeer decoratief bord aan een brede lederen band. Mooi en edel van vorm is ook een zwarte vaas en tenslotte exposeert zij een flink aantal, fantasiebeeldies van mensen en dieren. Grappig werk, vooral enkele anecdotische fi guurtjes. Van Hetty Hajonides (Warmond) no teerden we o.m. een fraaie tegel Zonnebloem" en voorts een heel mooi bruin Spinselbakje" met een toepasselijke spinnewebdecor. Ina Menalda (Oegstgeest) zocht het over het algemeen in beeldjes. Geestig zijn Chaise a deux" en „Verregend" maar er zijn nog vele andere grappige fantasieën. Sterk de- coratiei werkende wandobjekten van haar zijn een tweetal straatpro- fieltjes „Geveltjes" en „Anno 1740". Van Anneke Janse (Leiden) noteerden we o.m. twee beeldjes (groot en klein) „Slendang" alsmede een fraaie kersttegel. Voorts staat er een edel gevormde paarse vaas. Je'tty Wery (Oegstgeest) toont o.m. het mooi gekleurde „Jukihama" en een ivoorwit standobjekt „Ocula- t)ie". Zij toont voorts een aantal heel mooie schaaltjes, alsmede een aan tal botanische fantasieën, alsmede het fraaie bord .Echtpaar". Van Viola Nieboer (leiden) vielen ons het meest op de mooie vazen met prachtige huid, zoals een drietal met slangen in de kleuren bruin, paars en groen. Zij gebruikt veel bloem motieven als decoratie. Het mooiste stuk uit haar collectie vonden wij een witte plantenbak in klaverblad- vorm, die zowel hangend als staand kan worden gebruikt. Juist door de eenvoud van de vorm die toch gevarieerde mogelijkheden biedt een mooi werkstuk. Tenslotte nog Liesbeth van Esveld- Manssen met o.a. het geestige „Zweefmolen" en „Verteluurtje alsmede enkele wandkleden in ma- cramé, Emmy van de Pas die een mooie „Boerenpot" in haar collectie opstelde en tenslotte een vijftal goe- de vazen van Doris Diels. Resumerend: Als geheel genomen niet altijd groots werk, soms wat bric a brac, maar veel toch wel getuigend van fantasie en vakmanschap. Willem Prins Leiden De nog maar kort gele den (1965) overleden Engelse auteur William Somerset Maug ham, stond bij de toneelliefheb bers al sinds het begin van deze eeuw bekend als een bijzonder cynische moralist. Maugham was in 1874 te Parijs geboren en zou zonder zijn avontuurlijke geest een bekende maar onop vallende society-arts te Londen zijn geworden. Het lot besliste echter anders. Het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw was namelijk een waarlijk eldorado voor mensen met ge voed voor humor, relativerings vermogen en een open oog en oor voor de toen heersende mo raal en het al dan niet alledaag se gedrag van de mensen. De meest vreemde gebeurtenissen en menselijke gedragingen kon den worden waargenomen op gebieden die, op welke manier dan ook, met amoureuze ver wikkelingen te maken hadden. Het meest bekende voorbeeld van zo'n rapporteur op het ge bied van liefdesperikelen is nog steeds de Fransman Georges Feydeau, die een ware meester was in het creëren van de meest waanzinnige en verwar rende toestanden. Somerset Maugham gooide het minder op de kluchtige toer dan zijn oude re Franse collega en hield zich vooral bezig met het signaleren van een bepaalde moraal (of een gebrek daaraan) en de ge volgen daarvan. Bij hem staat niet de verwarde situatie cen traal, maar de reactie van de mens op deze situatie. „De Cirkel" biedt zo'n situatie: Een vrouw brengt met haar minnaar, met wie zij er twintig jaar geleden vandoor is gegaan, een bezoek aan het landgoed van haar ex-echtgenoot. Haar zoon is inmiddels getrouwd en aanvankelijk tot haar grote schrik bemerkt zij dat de si tuatie zich dreigt te herhalen: haar schoondochter houdt er eveneens een minnaar op na en beiden blijken van plan te zijn om er op hun beurt samen van door te gaan. De cirkel dreigt door de jongere generatie geslo ten te worden. De voorstelling, die zaterdag 17 november in het Rijnlands Lyceum van deze ze- denkomedie zal worden gege ven, wordt verzorgd door de nieuwe Amsterdamse Toneel groep Podium onder leiding van Bob de Lange. De hoofdrollen worden, behalve door Bob de Lange zelf, vertolkt door Ank van der Moer, Hetty Verhoogt en Wim de Haas. Paul Korenhof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5