Bojoura zingt
haar wijsjes
het liefst in
een sfeervol
keldertje
GAMMA OVER NIEUWE ENERGIE
TELEVISIE VANAVOND
HOU
HET
SCHERM
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
DINSDAG 6 NOVEMBER 1973
Van onze radio- en tv-redacteur
Ze is een poosje weg geweest uit het wereldje der
vaderlandse amusementsmuziek. Haar naam werd
niet meer genoemd in de gerenommeerde muziek
bladen. Op de hitlijsten kwam ze niet meer voor.
Maar.Raina Gerardina Bojoura Clauver-van Mei
zen. ook wei kortweg Bojoura of nog korter Bo ge
noemd, is terug.
Enige weken geleden bracht platenmaatschappij
CBS een single van haar uit met de lang niet on
aardige nummers „What is love" en als b-kant
..Another day". Een leuke verrassing die voor vrij
wel alle omroepen een aanleiding was Bojoura uit
te nodigen voor een optreden.
,,Ja, dat krijg je. Ze kennen je naam nog. Als je
dan weer eens wat doet moet je bij allemaal een
liedje komen zingen." Bojoura zit op haar gemak
in de enorme woonkamer van haar pas verworven
huis aan de Kanaalweg in Scheveningen. Sorry
voor de troep, verontschuldigt ze zich wanneer wij
binnentreden in het vertrek. Van rommel is echter
geen sprake. In de kamer staan vier enorme plan
ten, een eikehouten tafel, een zitelement en een
enorme stapel platen.
„De voor-laatste single liep eigenlijk minder goed
dan we verwacht hadden," legt het Haagse zange
resje uit. „Dan ga je kijken waar het aan kan lig
gen. Verandert de smaak van het publiek, veran
der je zelf, verandert je muziek? Ik zit natuurlijk
met mijn repertoire in een volstrekt niet-commer-
ciële hoek. Met de nieuwe single zijn we er dacht
ik toch aardig uitgekomen, CBS-producer Dick
Bakker en ik. Al vind ik de plaat om heel eerlijk
te zijn nog te commercieel. Maar het is geven en
nemen ook in ons vak. Ik verkeer in de gelukkige
omstandigheid dat ik niet voor mijn boterham op
de planken hoef te staan. Zingen is voor mij geen
must. Dit betekent dat ik zeer selectief in mijn re
pertoirekeuze kan zijn. Optreden doe ik nog alleen
maar voor een publiek dat ik helemaal zie zitten.
Wat dat voor mensen zijn? Ach, jong en oud.' Het
belangrijkste is dat ze het kunnen opbrengen naar
mij te luisteren. Nee, je zult me nooit in een disco
theek zien of op personeelsavonden. Rustige kelder
tjes met een fijne akoestiek. Ik speel uitsluitend
voor de liefhebbers van sfeer en rustige wijsjes.
Naast het zingen dat je moet zien als een hobby
waar ik niet buiten kan studeer ik voor tolk Ned-
Engels. Niet alleen een interessante studie, maar
ook zeer belangrijk voor de algemene ontwikkeling.
Je blijft bij. De meeste collega's leven in een we
reld waar uitsluitend over het vak. dat wil zeggen
de muziek, gepraat wordt. Dat zou me enorm be
nauwen. Je hebt mensen die er 's nachts van wak
ker liggen als ze niet meer op straat worden her
kend. Dat is toch afschuwelijk. Voor die mensen is
het vak een verslaving. Ze kunnen niet zonder ap
plaus roepen ze je toe. Gezwam. Weet je waarom
die mensen in werkelijkheid niet kunnen slapen?
Omdat ze er uit liggen. Omdat ze nergens meer
naar toe kunnen. Ze gaan artistiek gesproken af en
voor zichzelf door een hel omdat ze als uiterste
noodsprong schnabbels aannemen waar ze niet
achter staan. Dat zal mij nooit gebeuren.
Elpee
Over een paar maanden hoop ik met een nieuwe
elpee op de markt te komen. Een naar mijn me
ning prachtig werkstuk met muziek die zweeft tus
sen wat Cat Stevens en The Carpenters doen. A-
commercieel, maar prachtig mooi. Het zal wel
geen goud warden. Maar wat hindert dat? Als ik er
duizend mensen een plezier mee doe ben ik al heel
tevreden."
Bojoura, het is een oud verhaal, werd op 15 april
1947 in de Residentie geboren als dochter van de
bekende, uit Bulgarije afkomstige muziekpedagoge
en zangeres Dany Zonewa. Haar vader is een ras
Hagenaar.
„Het verhaal gaat", zegt Bojoura, „dat ik achter
het IJzeren Gordijn ben geboren. Niets is minder
waar. Doe me een plezier en schrijf op dat ik in
Scheveningen vlak bij mijn huidige woning het eer
ste levenslicht aanschouwde. Thuis sprak ik Neder
lands en Engels. Tegenwoordig is daar Bulgaars
bijgekomen. Ik zat op de Haagse English School en
ik haalde het diploma van de academie voor po
diumvorming. Mijn moeder was er erg op gesteld
dat ik me in haar moedertaal bekwaamde. Zij
spreekt nog steeds beter Bulgaars dan Nederlands.
Ze vindt het dan ook .prachtig dat ik tegenwoordig
in haar taal kan communiceren. Ik ben in mijn le
ven ettelijke malen achter het IJzeren Gordijn ge
weest. Wij, mijn familie waren de eersten die na
de opstand in Hongarije de Oostduitse grens over
staken. Er stonden soldaten met het geweer in de
aanslag, dat herinner ik me nog heel goed. Ze heb
ben ons geen kwaad gedaan. Alleen de auto een
oude Volkswagen van onder tot boven onderzocht.
Mijn laatste ervaringen in Bulgarije waren zo
slecht dat ik heb besloten er voorlopig niet meer
Bojoura: Lekker zingen in een sfeervol keldertje
naar toe te gaan. De familie moet maar naar Ne
derland komen. Het was in 1968. Ik was uitgeno
digd ons land te vertegenwoordigen op het Bul
gaars muziekfestival Orphée d'or in Burgas. De
politie heeft me toen bijna opgesloten omdat ze
vonden dat de rok die ik droeg te kort was. Ze
scholden me uit voor rotte vis. Een normale toerist
kan niet verstaan wat tegen hem gezegd wordt,
maar ik wel en ik laat me niet zo maar beledigen.
Walgelijk
Het festival was walgelijk. Van enige organisatie
was geen sprake. De terugreis deed de deur dicht.
In Burgas is geen vliegveld en nauwelijks open
baar vervoer. Je moest zelf maar zien hoe je op
het vliegveld komt.
Omdat ik eerder was gegaan om mijn familie te
bezoeken was mijn ticket een dag na het festival
verlopen. Het was dus zaak iets te organiseren.
Met veel overredingskracht wist ik de eigenaar
van een jeep zo gek te krijgen dat hij mij naar het
vliegveld zou brengen. Er reden ook drie Neder
landse radio-mensen mee. Na een levensgevaarlij
ke tocht met een auto die nauwelijks bleek te rem
men kregen we op ongeveer een uur afstand van
de plaats van bestemming een klapband. Daar
stonden we. Nog wit van de schrik midden in het
verlaten Bulgaarse land. De chauffeur keek zielig
voor zich uit. We hadden geen reserveband en ik
nog maar een paar uur om het vliegtuig te halen.
Na een uur wachten kwam er een man op een
gammele brommer voorbij. Ik dacht meteen: Dit
is mijn kans. Het lukte, ik mocht achterop. Hij
zou mij naar het vliegveld brengen. Wat ik achter
op dat wankele zitje heb meegemaakt kan ik nie
mand vertellen. Ik heb geleden. We kwamen te
laat aan, maar tot mijn grote verrassing stond het
vliegtuig er nog. Mijn oom, die me zou uitwuiven,
had door een enorme ruzie met de douane te be
ginnen het vliegtuig opgehouden. Een dergelijke er
varing hoop ik nooit meer mee te maken.
Ik ben gelukkig als ik voor een handjevol mensen
in een sfeervol Hollands keldertje mijn wijsjes kan
zingen. Meer hoeft echt niet."
ROELFIEN SANT
De twee voedseldeskundigen Coen Kleizen en dr. Lucas Reijnders in gesprek met Si
mon van Adelberg v.l.n.rin het programma Gamma, dat vanavond wordt uitge
zonden.
NEDERLAND I
10.45
14.25
18.45
18.55
20.21
21.10
21.55
NOS
Schooltelevisie
Sluiting
Ti-Ta-Tovenaar
Journaal
VARA
De stratenmakeropzee-
show
Daar komen de schutters
NOS
Journaal
De Onedin-lijn
2 voor 12
Achter het nieuws
NOS
Journaal
Sluiting
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor achten
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.21 Gamma
21.10 Oorlog en vrede
21.55 Waar gebeurd
NOS
22.25 Den Haag vandaag
22.35 Journaal
22.40 Spaans (feleac)
23.10 Sluiting
duitsland i
NDR: 9.30-10.00 S»
(124i. 16.00 Die Nact
richt: Das grosse Tamtam. 1S.3
Aki. 18.45 Zandmann. 16.56 Nori!
sohau-magazlne. 19 26 Hamb. Trar
sit, 19.59 Progr.overz. WDR: S.20-
8.50 en 8 55—9.25 Schooltelevisie
9.30—10.00 Sesemstrasse (.124). I0.3t
11.00—11.30 en 11.46—62.16 SchoolU
levlsle. 16.00 Nws. uit NoOrdr.AVesl!
18.10 Showprogr 18.40 Hier urv
Heute 19.» Hamb. Transit 19.4
V.d.Kleuters) 20.00 Journaal e
weerber. 20.16 Amusem.proer. 210
Von der Verhaltensfor
ZlvllisaUonskrltlek.
duitsland ii
18.35 Die Follyfoot (arm. 19 00 Jour
naal. 19.» Arthur. Peter und de;
Eskimo. 21.00 Journaal 21.15 Duits
Oost en West. 22,00-22.50 Ago.
nlff. 23.» Journaal.
belgie nederlands
18.00 Fabeltjeskr. 18 06 Het grote I
9.43 Journaal. 20.10 Bartje
21.05 Muzikaal amusem.progr. 22.06
Disc progr. 22.55 Journaal.
Het collectief van kunstenaars, dat mee werkt can de productie van Studio Scarabee. v.l.n.r.
Hans Hollenbach, Adri Boor., r.iter Blokhuis. Gerard Verdijk, Jan van As, Woody van Amen. Ge
rard Col jé, Heppe de Moor. Bert Schlerbeek. Ctto Ketting en Livinus van der Bunt. Op de vast
gehouden foto: Jan van Munster.
Van onze radio- en tv-redactie)
Na de productie Fata Banana, Poppecgom en Witstrip, die alle drie op de tv zijn vertoond, maakt
de Haagse Studio Scarabee opnieuw een kijkspel, waarin allerlei kunstzinnige en visuele tech
nieken worden toegepast. Ditmaal staat op het programma een opera voor tapdansers en disc-
jockeys.
De vierwekelijkse KRO-televisie-
rubriek „Gamma" gaat over
energievoorziening maar begint
met een gesprek over het rap
port „Voedsel in Nederland" dat
is samengesteld door de werk
groep Voeding en Cosmetica van
de Bond voor Wetenschappelijke
Arbeiders: de eindredaktie had
den Lucas Reiinders en Rob Sij-
mons. In het rapport wordt ver
slag gedaan van research, lite
ratuuronderzoek en andere we
tenschappelijke aktiviteiten.
De samenstellers hebben op vele
aspekten van cle voeding in ons
land ernstige kritiek, in het b.j-
zonder op sommige tendensen in
de reklame. Verder ook op het
EEG-beleid, de kontroles in het
kader van de verschillende wet
ten en op konsumentenorganisa-
ties, die volgens hen te weinig
aan voedselonderzoek doen.
Deze onderwerpen komen in dit
programma in een gesprek ter
tafel.
De aangekondigde onderwerpen
Hoe laat is uw lichaam en De
jonge onderzoekers worden uit
gesteld en vervangen aoor de
documentaire „Zijn er andere
mogelijkheden voor energievoor
ziening?" Hierin zitten opnamen
van de getijdencentrale bij Saint
Maio. de zonne-energie-centra'e
in de Pyreneeën en de geometri
sche (warmte uit de grond) cen
trale in Nieuw-Zeeland. Er zijn
gesprekken met prof. Goedkoop,
directeur van het Ned- Reactor
centrum in Petten, dr. W. Tur
kenburg van het instituut van
atoom- en moleculefysica in Am
sterdam en ïr. J. Roux. direc
teur van het getijdencentrum in
St. Malo. Ned II 20.21 uur.
Na de serie-afleveringen van
De Stratenmaxersopzeesnow en
Daar komen de scnutters, de
mammoetserie De Onedin-lijn.
Onder normale omstandigheden
zou iemand als Onedin tien afle
veringen geleden failliet zijn
verklaard, maar op de buis mag
hii doorvaren, ook op ander
mans schepen. Dit gebeurt van
avond wanneer een storm een
schip van James dermate be
schadigt, dat de man van een
ander schip gebruik moet ma
ken om verplichtingen na te ko
men. Maar natuurlijk is de eige
naar van dat anaere schip een
te goede bekende.
Ned. I, 20.21 uur.
loop van de strijd. Ieder nieuws
over Andrei blijft uit en zijn va
der, de oude prins Bolkonsky,
denkt dat Andrei gesneuveld is.
Andrei's zuster probeert hei
steeds sterker wordende ver
moeden angstvallig verborgen te
houden voor Lisa, de vrouw van
Andrei, die een baby verwacht.
Oorlog en vrede
Vanavond brepgt de KRO-telev«-
sie de zesde aflevering van <ie
serie Oorlog en Vrede od het
scherm.
Napeleon heeft in de slag bit
Austerlitz de Oostenrijkse en
Russische legers verslagen. De
Oostenrijkse keizer is zo ge
schrokken van de nederlaag da:
hij Napoleon vraagt een wapen
stilstand te sluiten Rusland leg'
zich niet neer bij de zware ver
liezen die het leger heeft moeter
incasseren. De keizer geeft op
dracht door te vechten, maar nu
op eigen terrein.
Bij de Bolkonsky's maakt men
zich ernstig zorgen over het ver-
Franse tv
bekeek onze
autoloze
zondag
PARIJS De autoloze zondag
in ons land heeft in Frankrijk
grote belangstelling getrokken.
De drie televisiekanalen en de
radiostations hebben alle zeer
uitvoerig aandacht besteed aan
het fenomeen van de zondag
zonder auto's. Zij zonden alle
maal speciale verslaggevers
naar Nederland, wier reportages
zondagavond en maandag grote
belangstelling trokken, een en
ander speciaal als gevolg van
het flagrante contrast met de-
rampzaüge verkeerschaos die
zondagavond en tot laat in de
nacht op alle toevoerwegen naar
Parijs en op tal van punten in
de Franse provincie zich voor
deed toen men van de algemene
vijfdaagse herfstvakantie terug
keerde.
NEDERLAND I
NOS
10.00 Landbouw (teleac)
10.30 Sluiting
11.10 Schooltelevisie
12.00 Sluiting
KRO
17.00 Nogal wiedus
17.45 Sluiting
NOS
18.40 De ondernemer (teleac)
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.50 Stichting socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending GPV
20.31 De wrekende bluf
21.40 Panoramiek
22.05 Studio sport
23.05 Den Haag vandaag
23.15 Journaal
23.20 Sluiting
WOENSDAG
KRO
20.00 Journaal NOS
20.21 Studio vrij
1 22.05 Journaal NOS
22.10 Sluiting
duitsland i
(Re«. progr NDR: 9 3O-10.Ö0 S«-
samstrasse (1»), 18.00 Das Streitee.
sprach 18.» Alct. 18 45 Akt 18.45
Zandmann 18.56 Nordschau-magaxi-
ne 19.25 Alarm Macht an dunnen
Drahten. 19.59 Progr. overz. WDR:
8.05 en 8.20 en 8.55—9.25 Schooltele
visie 9.30—10 00 Sesamstrasse (125)-
10.» en 11.00—11 Schooltelevisie.
18.00 Nws. uit Noordr—Westfalen
16.05 V.d. kleuters 16.15 Toni und
Veronlka 18.40 Hier und heute 19.»
Wie schuldig 1st der schuldige
Hartmut Franke. 20.00 uur Journaal
en weerber. ».1S Akt. doe 21 no
Amusementsprogr. 21.45 Indochina
tussen oorlog en vrede. 22.30 Jour-
duitsland ii
NEDERLAND II
18.25 Mordkommlsslon 19.00 Jour
naal 19.» Von gansen und Men-
»chen: Konrad Lorezn tg.v. zijn 70e
verjaardag 20.15 Int. en meningen
uit het econ. leven. 21.00 Journaal
21.16 Cult, magazine 22.00 Das Idei-
Fernsehsplel: Untarnehmen
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
1 18.55 Journaal
KRO
19.05 Anna en de koning van
Siam
KRO/RKK-IKOR
1 19.30 Kenmerk
Nordkohl. 23.05 Journaal.
belgie nederlands
weerber. 19.46
Journaal ».10 Dubbeldekkers 20.36
Disc, progr. 22.35 Cult magazine
22.55 Journaal.
HILVERSUM I
De Wereld? doe. serie (1). 18.40 <S>
Ork. en e-
9.05 (S) I
lljkh. en verstrooiing. 22.30 Nws.
22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Ne-
derl ork. en ensembles. 23.05 (S)
Er floot een vogel ln de wel. 23.55-
Den Haag vandaag. KRO: ».0(1
Nws. M.05 Overweging: ».15 (Sl
Radlophllh. ork., groot omroepkoor
en soliste: mod, gewijde muz. 21.00
Progr., doC. klankb. 22.15 (S) Wèent
Blaaskwlntet: klass. enmod muz.
23.50 Strip: dinsdagavondkrant over
boeken. 23.05 (S) Viool en plano:
klass. en mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
hilversum iii
hilversum ii
KRO: 18.00 (S) Eansmuz. uit de 16e
eeuw. 18.19 Ultz. v.d. PPR. 18.»
'141 Echo. 18.50 Progr. voor-
(Nws. 23.02 (S) Wachten op midder
nacht. 24.00 Nws. 0.02 (S) In d»
kleine uren met Koos Postema. 2.00
(S) Willem van Beusekom-Kees van
Maasdam. 5.00-7.00 S(S) Hans Ham-
hilversum
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvmn.
7.» (S) Akt show. met 7.45 VPRO-
Deze dag en 8.00 Nws. 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Radio
weekblad. 11.00 Nws. 11.03 V.d.
kleuters. 11.15 (S) Melodleënboeket-
licht muz.progr. 12.00 Waalwijk
Centraal: gesprekken. 13.00 Nws.
13.11 Dingen v.d. dag. 13.25 (S) Een
middagje Stoomradk
tulnb.12.» Nws. 12.41—12.60 Echo.
13.00-13.05 Raden maar...14.00 Huls-
bezoek, gesprek. NOS: 14.10 Onder
de groene linde: oude liedjes en bal
laden. 14.» (S) Atpekten v.d. ka-
mermuz. 15 30 Nws. 15.33 Spiegel
van Duitsland; Inf. en muz. uit
BRD. 16.00 Meer over minder: De
stem v.d. sprekende mlnderh. 17.»
Overheldsvoorl.: Samenwerking met
ontwikkelingslanden. 17.» Nws.
NCRV: 17.32 (S) Hier en nu.
hilversum iii
AVRO: 7.00 Nws. 7 02 Steevast. (8.00
Nws. 8.02—8.05 Radiojournaal). 9.00
Nws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00
Nws. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen:
pop. verzoekpl.progr. (11,00 Nws.)
8.00 j
i. 7.02 (S) Ontbijt
-. met 7.30 Nws.
8.» Nws. en 8.30-
v d. hulsvr. 10.00 (S)
KabouiertIJd. 10.30 Nws. 10.33 (S)
V.d. vrouw. 11.» Aktua. KRO: 11.45
Bejaardenprogr. 11.15 Med. 12.00
(S) Van waalf tot twee: pauze-
progr. met 12.26 Med. t.b.v. land- en
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.03 Radio
journaal 17.06 Postbus 700; Vér-
zoekpl.progr. NOS: 17.25 Europacup
Voetbal: CSKA Sofia AJax en
Gwardla Warschau Feyenoord.
Na drie afleveringen „Boerin in
Frankrijk" is er aanleiding tot
het maken van een tussen-ba-
lans. Ons oordeel kan nog niet
voluit positief zijn. Met name
omdat bewerker en regisseur de
elementen kommer en ellende zo
breed en troosteloos uitmeten.
De boerin boert nu zeven jaar in
Frankrijk en het feuilleton wil
ons wijsmaken dat het louter
kommer en ellende was. Dat
kan gewoon niet waar zijn. Uw
recensent is oud genoeg om cri
sisjaren, oorlog en hongerwinter
erg bewust meegemaakt te heb
ben. Barre tijden, maar ook toen
was „geluk heel gewoon". Was
ook humor heel gewoon. Geluk
en humor zijn tot nog toe com
pleet afwezig bij de boerin. Ze
wordt er erg onwerkelijk door.
Jammer, want er zijn zoveel po
sitieve punten in deze pioduktie.
Een fijne camera-regie die het
trage tempo goed opvangt, een
goede sfeertekening, een redelij
ke rolbezetting met Lia Dorana,
weliswaar al te tragisch, maar
toch erg markant in de titelrol.
Voor het overige droop de olie
het scherm af. Commentaren en
meningen over de crisis boden
zowel „Hier en Nu" als „Televi-
zier" volop. Werden we er wij
zer van?
Eigenlijk niet. In „Hier en Nu"
was een Esso-topman woordvoer
der bijvoorbeeld. Hij gaf precies
de antwoorden die wij zelf op de
op hem afgevuurde vragen zou
den hebben gegeven.
Televlzier 'iet enqueteren wat
„Het Volk" dacht en voerde Het
Volk sprekend op ln bliksemln-
terviews. Enig spraakmakend»
uitslag: 79% van de ondervraag
den vindt de houding van de Ne
derlandse regering onjuist.
Stunt van Televiz er was een in
terview met Luns. Die had grote
nieuwswaarde in zijn mening
dat de olieboycot de gerechts-
waarde van de Nato niet Aan
tast.
Nog belangrijker was Luns me
ning over het wezen van „Bui
tenlandse Zaken": uitsluitend
het behartigen /an het Neder
landse belang.
Dat wezenlijke van BZ wordt te
veel uit het oog venoren. Mf.
Luns duidde dat voorzichtig aan. -
Zonder directe kritiek op de hui
dige BZ-bewindsman, wiens
moeilijke positie hij duidelijk on
derkende. De NATO zit wel goed
met Luns, dachten wij, maar in
tussen is he* op BZ wei behel
pen met een bewindsman die
„diplomatie" een onzindelijk be
grip lijkt te vinden.
Vg.