OPGETOGEN
MENDELSSOHN
TRIO TERUG
UIT BRAZILIË
KUNST
OP
ZICHT
„Het zevende gebod
of steel wat minder"
DE LOFSTEM ZONG EEN
GEVARIEERD PROGRAM
kunsl
crescendo
LJLJfl
PAGINA 5 ZATERDAG 27 OKTOBER 1973
LEIDSE COURANT
LEIDEN Nauwelijks enige weken na zijn suc
cesvolle tournee door Perzië vertrok het Men
delssohn Trio naar Brazilië, waar het gedu
rende een verblijf van 6 tot 24 oktober niet
minder dan tien concerten heeft gegeven,
waaronder een televisie-opname van een uur,
en nog twee andere.
Wie verrp reizen doet ..zo ook Jan van der
Meer, reisverslaggever mede namens colle
ga's Jaring Walta en Elias Arizcuren, daarbij
enthousiast vertellend over al die „geweldige
mensen, die we hebben ontmoet, en raad eens
wie?" Op het vliegveld van Recife: aartsbis
schop Dom Helder Gamara. Het was een kort
onderhoud, over wat we kwamen doen en
zo", daarna een krachtige handdruk met een
„veel succes" van de kleine bisschop.
Een ander uiterste was voetballer Pélé, toeval
lig ook in hetzelfde hotel, waar het Mendels
sohn Trio verbleef en met wie een hecht en
hartelijk contact ontstond.
„En ja, daar had ik eigenlijk mee moeten be
ginnen", aldus Jan van der Meer. „onze Ne
derlandse ambassadeur in Brazilië, de heer
Quarles van Ufford, een geweldige man, die
veel voor ons heeft gedaan. Hij vertelde ons.
dat we de eerste Nederlanders waren, die in
de nieuwe hoofdstad Brasilia optraden. Een
prachtstad, heel modern, en gebouwd in de
vorm van een vliegtuig. Alleen, het ligt wat
geïsoleerd, want je moet je even de enorme
afstanden van dit land indenken.
We hebben verder ook nog een Leidse ontmoe
ting gehad met Jan van Niekerk, die daar
studeert op het seminarie. Dat was in Sao
Paolo.
Het is een geweldige tournee geweest, veel suc
ces overal, prachtige zalen, daar kijk je je
ogen op uit. We zijn in Recife geweest, verder
in Salvador, Brasilia. Rio de Janeiro, Sao
Paolo, Ribeirao-Preto, Santos. Curitiba en
Campinas.
Ons optreden in Rio voor de TV is met video ta
pes over alle stations in heel Brazilië uitge
zonden. In een kort voorstukje hebben we ons
zelf nog even kunnen bekijken, maar toen
moesten we als een haas weg naar ons vol
gende concert. Een geweldige ontmoeting was
ook die met de Braziliaanse pianist Caio Pa-
gano, professor aan de universiteit in Sao
Paolo. Ze hebben ons gevraagd om daar een
kamermuziekcursus te geven, maar als dat
door gaat, kan dat pas in 1976. Caro Pagano
komt naar Europa. Het Mendelssohn Trio
heeft hem een concert aangeboden in Diligen-
tia in Den Haag, maar hij zal ook in verschil
lende andere plaatsen ;n Nederland optreden
en daarna gaat hij i.aar Duitsland. Hij is een
groot pianist.
In totaal hebben we 16 vluchten gemaakt, en
Het Mendelsohn Trio tijdens tv-opnamen in
Brazilië.
van de hele tournee hebben we maar twee da
gen vrij gehad. Doodvermoeiend, maar wel
fijn. We hadden drie programma's: Mozart,
Haydn en Beethoven; Henze, Ravel, en Pij
per; en Brahms, Mendelssohn en Smetana.
Onze Braziliaanse impressario deed ons bij ons
vertrek uit Brazilië uitgeleide. „Tot ziens!"
zei hij. ..Wanneer, vroegen we" Zijn ant
woord: „Over twee jaar".
B. Rijnders.
■l^di
Crescendo
begint met
operette
LEIDEN .Muziekvereniging
Crescendo heet sinds kort
„Operette *;n Muziekgezel
schap Crescendo". Met het
predikaat „operette" is het
gezelschap de eerste in Lel
den, hetgeen zonder meer
een heuglijk feit genoemd
mag worden.
Een stad als Leiden met onge
veer 100.000 inwoners zonder
operettegezelschap is eigen
lijk een schande, vonden de
leden van Crescendo. Diri
gent W. van Strien heeft
daarom voor de 22e jaaruit
voering van de vereniging de
originele partituur van „Der
Vogelhandler" van Carl Zil-
ler in bewerking genomen.
Ondanks een tekort aan zan
gers en figuranten treedt het
oprettegezelschap vrijdag 2
november op in het St. An-
thonius Clubhuis.
De 22 spelers en koelieden van
de vereniging worden geas
sisteerd door een eigen or
kest van ongeveer 27 man
die o.a. accordeon, blokfluit,
mondharmonica, piano en
melodica spelen. De aanvang
van de operette-uitvoering is
20.00 uur, de toegang be
draagt slechts 3 gulden. Za
terdag 3 november verzorgt
Crescendo een cabaretavond
met o.a. Herbert Joeks.
Emmy Rijnbergen en Elly
Lichtveld. Hierna is er een
groot bal.
Woubrugge In de geheel gevul
de Hervormde kerk werd don
derdagavond een zanguitvoering
gegeven door het christelijk ge
mengde koor De Lofstem met
medewerking vsn het kinder- en
kleuterkoor. Opvallend was dat
de dirigenten A. van Lunen en
J. Westmaas dit kPer een zeer
gevarieerd programma hadden
ingestudeerd met zowel zeer
modern ritmische liederen als
oude klassieke werken. Ook de
jeugd zong zeer gevarieerde
versjes.
Na de opening door ere-voorzitter
S. Couperus openden groot- en
kinderkoor, begeleid door slag
werk van de heer H. Slinger
land met twee zeer moderne
werken van Hardebol/Van Hae-
ringen, „denk aan ons Heer" en
„Bij Christus zijn wij vrij en
blij". Hoewel de uitvoering ze
ker niet onverdienstelijk te noe
men was, bleek het grote koor
later bij de vertolking van
Bachs „Dir Dir. Jehova" toch
tot hogere prestaties te kunnen
komen. Ook twee delen uit Die
Jahreszeiten van J. Haydn,
technisch beslist geen gemakke
lijke zangstukken, klonken in
deze klassieke ruimte uiterst
sfeervol. De orgelbegeleiding
was bij de heer H. Wassenaar
in uitstekende, handen.
Zoals altijd oogstten de kleuters
vooral bij de talrijke vrouwelij
ke bezoeksters met hun korte
maar speelse liedjes weer veel
succes, ook al klonk hun zang
niet seeds bepaald zuiver. Des
ondanks mochen zijn een dank
baar applaus in ontvangst ne
men. Jammer dat het vrij klei
ne kinderkoor daarbij wat af
stak. Hun zang ging nog al eens
verloren in de grote ruimte en
was wat aan de aarzelende
kant. Bij de klassieke Hol
landse liedjes viel één en ander
nog al mee. getuige de vertol
king van De Bedboot van Elly
Nieman, doch toen zij zich
waagden aan twee buitenlandse
vertalingen, bleek dit wat te
hoog gegrepen.
Het Joodse lied Jeruzalem van
Naomi Shemer klonk slechts
matig; doch de spiritual „De
goede strijd van het geloof"
was beslist zwak en beneden de
maat. Toch kreeg men wel de
indruk, dat er hard geoefend
was en aan spontaniteit ontbrak
het geenszins bij deze jeugdige
zangertjes. Aan de piano bege
leidde de heer H. Drok. Alles
bijeen een uitvoering, waar de
liefhebbers van koorzang zeker
van zullen hebben genoten.
Leiden Het grote succes van het afgelo
pen Holland Festival was de voorstelling
van „Mistero Buffo" van de Italiaanse
iauteur Dario Fo door De Nieuwe Scène
uit België en in de regie van een landge
noot en naaste medewerker van Fo, do
Venetiaan Arturo Corso. Het mag derhal
ve een bijzonder gelukkig idee genoemd
worden dat Jerome Reehuis in zijn stre
ven het Rotterdams theaterloven weer uit
zijn zoveelste dieptepunt te halen dezelf
de Arturo Corso heeft uitgenodigd hier
een ander stuk van Fo (Het zevende ge
bod. of Steel wat minder) te komen re
gisseren.
Jammergenoeg heeft Dario Fo in Neder
landse theaterkringen nog steeds niet de
waardering gekregen die hij misschien
verdient. De voorstellingen die in de af
gelopen jaren door de Toneelgroep Thea
ter en de Haagse Comedie van twee van
zijn stukken gegeven zijn, werden noch
door de critici noch door het publiek erg
hoog aangeslagen. De tijd zal echter
moeten leren of de voornaamste oorzaak
hiervan ligt in een eventueel gebrek aan
kwaliteiten bij de auteur. De mogelijk
heid is ramelijk absoluut niet uitgesloten
dat onze tonelisten (nog) geen feeling
hebben voor de speciale stijl die het werk
van Fo vereist en dat zij zijn uiterst
speelse oeuvre gewoon te serieus benade-
Het werk van Dario Fo kan grofweg
verdeeld worden in drie perioden. De
eerste ligt rond de jaren vijftig en In
deze tijd hadden vooral revue, film en
cabaret-achtige éénakters zijn belangstel
ling. De tweede periode kwam in de ja
ren zestig, waarin hij zich vooral toeleg
de op politiek getinte clownerieën, zes
stuks in totaal, waarvan één de titel
droeg „Settimo: ruba un po' meno'"
(Ten zevende: steel wat minder). „Miste
ro Buffo" behoort tot zijn derde en huidi
ge periode, waarin Fo zich nog meer dan
voorheen bezighield met politiek en maat
schappijprotest.
In 1963 ontmoette Dario Fo de jonge regis
seur Arturo Corso, een ontmoeting die
voor beiden van groot belang zou blijken
te zijn, omdat zij sindsdien niet hebben
opgehouden elkaar sterk te beïnvloeden.
Hoe gróót die invloed is geworden zal
waarschijnlijk duidelijk blijken uit de
Hamlet-productie, die 1 januari eveneens
in Rotterdam ip de regie van Corso
première zal gaan. Wal hun samenwe
king voor resultaten heeft gehad zal nio
genavond in het Rijnlands l.yceum bij de
voorstelling van ..Steel wat minder" nog
maals duidelijk worden.
Een scène uit „Het zevende gebod of
Sleel wal minder".
Klein
kunstenaar
Robert
Kruis
in
LAK-theater
LEIDEN De liefhebbert
van het amusement uit d<
jaren '20 en '30 mogen be
slist niet verzuimen volgendt
week zaterdag (3 november]
het LAK-theater te bezoeken
Daar treedt dan de jonge ca
baretier Robert Kreis op met
zijn programma „Polichinel
le". waarvan een groot deel
gebaseerd is op de klein
kunst uit de decennia vóól
de Tweede Wereldoorlog.
Kreis (24 jaar) is in 1955 uil
Indonesië naar Nederland
gekomen en kwam na een
kortstondig verblijf in d«
Achterhoek al gauw in
Den Haag terecht, waar hij
zowel op de ULO als op da
Academie voor Podiumvor
ming zijn cabarettalent zo
overduidelijk demonstreerde,
dat hij meer dan eens voor-
ijdig van schol verwijderd
werd.
In 1969 ging hij in zee met
componist/tekstschrijver Pe
ter Stoops en samen verzorg
den zij een cabaretprogram
ma, waarmee zij met wisse
lend succes in verschillende
plaatsen zijn opgetreden. In
1971 verleende Robert Kreis
gedurende enige tijd zijn me
dewerking aan een litterair
kleinkunstprogramma van
Albert Vogel en samen met
Peter Stoops trad hij gedu
rende de afgelopen jaren op
in diverse radio- en tv-pro-
gramma's (o.a. de Vuist van
Duys, waarin hij een dialoog
tussen Henrlëtte Dadivds en
Mary Dresselhuys ten gehore
bracht, die ook in zijn nieu
we programma opgenomen
is).
Optreden
Irfanudi
Harjono in
Nieuwkoop
NIEUWKOOP - Het Kunstge
nootschap 't Reghthuys te
Nieuwkoop brengt in 't
Reghthuys op zondagmiddag
28 oktober, aanvang 14.30
uur, een concert van de be
kende Indonesische gitarist
Irfanudin Harjono.
Harjono ontving zijn opleiding
aan de Lomlerwe Guildhall
School cj Music and Drama
o.l.v. Madame Adele Kra
mer. Als eerste niet-Brit
mag hij de erkende titel As
sociate of the Guildhall
School of Music (A.G.S.M.)
voeren. Op de muziek-festi-
vals van Wimbledon, Wor
thing en Watford kreeg Har
jono de hoogste onderschei
dingen. Hij concerteerde io
diverse Europese landen en
in het verre Oosten en Indo
nesië. Ook is werk van hem
vastgelegd op de grammo
foonplaat. Momenteel is hij
leraar gitaar in Nederland.
Wassenaar
Vocaliter
concerteert
in Dorpskerk
WASSENAAR Het Wasse
naar Vocaliter geeft vrijdag
16 november een concert in
de Dorpskerk aan het Plein.
Uitgevoerd zal worden. „The
Messiah" van G. F. Handel.
Rita van Harmeien, sopraan,
Meta Bourgonjen, alt Tony
Klaassen, tenor en Rom Kal.
ma. bos zuller op dit concert
soleren. Het Utrechts Studen
ten Begeleidingsorkest zal de
uitvoering muzikaal onder
steunen.
De toegangsprijs bedraagt
6,50 (CJP 4,--) De kaar
ten zijn verkrijgbaar bij het
secretariaat, Troelstraweg
34, tel 3963, kosterij Dorps
kerk, Schoolstraat 8, Boek
handel Cornellssen, Lang
straat 96, Boekhandel Hoog-
eveen, Kerkstraat 71.
Op de koffie
bij Danzi-
kwintet in
Alphen
ALPHEN In .De Bron" zal
morgen weer een koffiecon
cert worden gegeven. Dit
maal zal het Dunzikwintet
vanaf 12.30 uur het centrum
met zijn klanken vullen.
Het kwintet bestaat sinds 1958.
De formatie is Frans Vester,
fluit, Maarten Karres, hobo.
Piet Honingh, klarinet, Brian
Pollard, fagot en Adriaan
van Woudenberg, hoorn. De
meesten van hen waren eer
ier verbonden aan het Con
certgebouworkest. Als kwin
tet maakten zij drie maal
een toernee naar Amerika.
Op het programma staan
zondag composities van Ros
sini, Liadoff en fi.ion Reicha.