Charles Aznavour
ziet in Edith Piaf
een kop van Jut
Veel nieuwe
informatieve
programma's
van de NOS
bij
Dokter tweemaal op
visite bii de AVRO
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PI
LEIDSE COURANT MAANDAG 1 OKTOBER 1973
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het Ziekenhuis
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Alexander de Tweede (1)
21.35 Mash
22.00 Televizier-magazine
NOS
22.50 Journaal
TELEAC
22.55 Dammen
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 In de soete suikerbol (4)
19.10 Vis (1)
19.30 Follyfoot
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Tussen salon en souterrain
21.10 Hier en nu
21.50 Muziek in uw straatje
22.40 Geestelijke liederen
NOS
22.50 Journaal
11.00-11.30 en 11.45—12.15 Schoolte
levisie. 18.00 Reg. Nvvs. 18.05 Kin-
derprogr. 18.15 Julia. 18.40 Act. 10.20
Dass (K)einer des anderen Sprache
verstehe. 19.48 Weeroverzlcht 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Rep.
analyses meningen. 21.00 Muzikaal
amusem. progr. 20.00 Filmrep. 22.45 1
Wetensch. en techn. 23.50 Journaal
DUITSLAND 11
1825 Teker
Gt
mag
Journatal. 21.15 Die Grain vanX
BELGIë NEDERLANDS
18.00 Fabeltjeskr. 18.05 De Woudlopers.
18.30 Tsjln-sjln. 18.40 Cursus Neder-
lands. 19.10Sport. 19.33 Zoeklicht.
19.38 Med. en weerber. 19.45 Jour- i m
naai. 20.10 Doe. Progr. 20.40 De
uur. Engelse speel-
22.40 joï
Chansonnier Charles schrijft:
„Denk niet dat artiesten liegen.
Ze vervormen alleen de waar
heid om zichzelf niet uit de
droom te helpen, om zich zeif te
overtuigen, om moed te putten,
terwijl ze op betere dagen wach
ten. Bijna altijd ontstaat er vij
andschap met een andere ar
tiest. Dat is belangrijk ,want die
antipathie heeft een vreemd ver
schijnsel als oorzaak: Je houdt
niet van en spreekt kleinerend
over dat wat je eigenlijk diep
bewondert. Het is voor een ar
tiest van vitaal belang om tegen
iemand te vechten, om een vij
and te hebben, die je veraf
schuwt. Ik heb dat allemaal ge
kend. Ik heb mijn koppen van
Jut gehad."
Chansonnier Charles zingt op niauwe teksten en melodieën
Van onze radio- en tv redactie
HILVERSUM - Bellevue, diagno
se, werkwinkel, een consumptie
programma, een rubriek over
Suriname en de Ned. Antillen,
zijn enkele van de nieuwe infor
matieve programma's die de
NOS-tv in het komende winter
seizoen regelmatig zal uitzen
den. Verder wordt een aantal
programma's, zoals Dokter ja,
Dokter nee, Zienswijze, Panöra-
miek en Europa 1973 voortgezet.
De programmering van de
NOS-programma's op de zondag
avond Ned II is volledig veran
derd. Studio sport wordt vanaf 1
oktober als één blok van 19.25
tot 20.40 uur uitgezonden. Daar
na volgen de nieuwe program-
NOS bepleit
sterkere
radiozender
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De raad van de
NOS heeft bij minister van
Doorn van CRM versterking
van de radiozender Hilversum 1
en 2 bepleit. De NOS beoogt
daarmee een betere ontvangst
mogelijk te maken.
De verhoging van het vermogen
van de zogeheten AM-radiozen-
ders is gericht op het voorko
men van storingen bij de ont
vangst. Ook het bereik van de
zenders zal door het grotere
vermogen een weinig worden
uitgebreid.
Voorts werden met de minister de
mogelijkheden besproken van
eventuele studio-tf chnische hulp
van de NOS aan de experimen-
tele kabeluitzendingen. De NOS
stoat open voor overleg met de
ze gemeenten, waar experi-
n r.'.sle kabeluitzendingen mo-
t g .r. worden gemaakt.
lellevue, afgewisseld door
Bellevue is de naam van een se
rie studio-interviews, die recht
streeks worden uitgezonden uit
studio Bellevue in Amsterdam.
De programma's zullen gesprek
ken of filmportretten met ge
sprekken bevatten, met mensen
die een sleutelpositie innemen in
de maatschappelijke ontwikke
ling van deze tijd. Tot de inter
viewers behoren W. L. Brugsma,
H. J. Neuman en acht bekende
vrouwen, onder wie Netty Ro-
senfeld en Ageeth Scherphuis.
Door middel van een speciaal
ontwikkelde telefoonapparatuur
kan tijdens de uitzending con
tact worden onderhouden met
mensen in het land, die op die
manier in het vraaggesprek kun
nen worden betrokken.
In Diagnose wordt in een onge
veer twee uur durend geva-
rièerd programma informatie
geboden over een actueel vraag
stuk. De informatie-explosie van
deze tijd schept vaak een dusda
nige verwarring, dat velen zich
dreigen af te wenden van de he
dendaagse ontwikkelingen, die
mede ons lot bepalen. Daarom
wordt in Diagnose een poging
gedaan om inzicht te verschaf
fen in de betekenis en de sa
menhang in gebeurtenissen.
Voor het tweede seizoen van
Dokter ja, dokter nee zijn in het
piogramma enkele wijzigingen
aangebracht, die de overdracht
ven dc informatie ten goede
moeten komen. Dit seizoen wor
den de volgende thema's behan
deld: het kind, de huid, voeding,
alcoholisme, terug van ziek ge
weest, vroege herkenning van
ziekte, de overgang.
De Europese achtergrondinfor
matie in de rubriek E 73 wordt
ock dit jaar voortgezet. De uit
zending is verplaatst van woens
dagavond naar de zondagavond,
eenmaal per maand. Bovendien
zal een aantal Europese uitzen
dt nger. op de zondagmiddag wor
den uitgezonden.
Deze openhartigheid van Charles
staat bijna aan het eind van zijn
boek als een oplichtende vlek
tussen het overvloedige, grauwe
geweeklaag over anderen, die
het zo slecht met hem hebben
voorgehad. Zijn Kop van Jut
heet Edith en die wordt in dit
boek dan ook vrijwel afgemaakt.
Met erkenning van haar vocale
kwaliteiten doet hij op zijn beurt
een boekje over haar open, vrij
wel geen goed woord over haar
vloeit uit zijn pen; een kleine
bloemlexing:
Edith wil naar willekeur over
de mensen beschikken. IJc ben
niet haar eigendom. Zij houdt
van de nacht en haat de dag. Ze
is tiranniek tegenover haar om
geving. Niets verandert bij
haar, behalve de man waar ze
van houdt en van tijd tot tijd
een secretaresse die instort, een
slachtoffer van nerveuze depres
sie. Plotseling barstte ze los:
„Wat heb je nou aangetrokken.
Je kunt alles wel wegsmijten.
Er is zelfs geen voddenkoopman
die jouw rotzooi per pond wil ko
pen. Je lijkt wel een clown op
tournee in de provincie. Dacht
je dat we hier op jou zitten te
wachten." Ik slikte. Dat was al
les wat ik deed. De boze buien
van Edith moest je maar laten
betijen. Ze begon opnieuw: „Als
je een Franse artiest bent, bouw
je je carrière in Frankrijk op en
niet ergens anders. Vergeet die
flauwekul." Telkens opnieuw
zoekt Charles het gezelschap
van Edith, telkens opnieuw laat
zij zich op mateloze wijze gaan
en telkens opnieuw doet Charles
daar uitvoerig Verslag van. Op
een nacht, na het betrekken van
een nieuw appartement .trom
melt Edith Charlies op met de
mededeling, dat zij in dat nieu
we vertrek niet kan slapen en
dat hij haar mee moet helpen
om de slaapkamerinhou dte ver
huizen naar een ander vertrek,
een verdieping hoger. Charles
laat het zich aanleunen en gaat
In „Kort Geding" kwam giste
ren het probleem van de werk
gelegenheid aan de orde. Met
name de vraag of onze huidig»
maatschappij dat probleem aan
kan. In de discussie kon niet erg
diep gegraven worden. De uit
zending (en de uitslag) bleven
nogal vrijblijvend.
Het programma was overigens
illustratief voor de situatie
waarin ds (luid)sprekende min-
derheid het gesprekspatroon be
paalt in onze massa-media. In
onze welvaart is het passend dat
werklozen niet gedwongen kun
nen worden tot „minderwaar
dig" werk. Zij krijgen een uitke
ring en het „minderwaardige"
werk wordt opgeknapt door
„gastarbeiders".
Sociaal gezien is dat eigenlijk
onverteerbaar, maar de luid-
sprekenden verwijten die onver
teerbaarheid aan de maatschap
pij die zo welvarend is dat ze
zich èn werklozen èn gastrabel-
ders kan veroorloven.
Eigentijdse complicatie die zich
ook voordeed in de NOS-rubriek
Werkwinkel. Daar werd gepro
testeerd tegen de kerncentrale
in Kalkar. V'.orhecn .;wam onze
energie van mi. werka. s. Toen
NEDERLAND I
Trio dat opzien baarde in Parijs: Eddie Constantine, Edith Piaf en Charles Aznavour
onder de voortdurende verwen
singen van Edith aan het sjou
wen. Als alles in het andere ver
trek staat en Charles zich weer
te bed heeft begeven, komt
Edith hem opnieuw storen. Het
bevalt haar toch niet in het an
dere vertrek. Alles moet weer
terug. En Charles laat zich weer
om ringeloren. Zo krijgt Char
les er maar niet genoeg van le
lijke dingen over Edith te ver
tellen.
Omdat het zo geen leven is en
omdat vrienden hem ervan we
ten te overtuigen, dat hij genoeg
talent en bekendheid heeft om
op eigen benen te staan, besluit
Charles tenslotte zijn eigen ge
luk te beproeven. Ook dan be
klaagt hij iich over Eith. Overal
gaan deuren voor hem dicht. De
wraak van Edith. Ook vele an
deren met wie hij contact zoekt
worden door hem beschreven als
mensen die het niet goed met
hem voor hebben. Op enkele uit
zonderingen na. Als er dankzij
hun invloed toch mogelijkheden
komen op succes, dan schrijft
hij dit in eerste instantie toe
aan zijn stemvermogen.
Charles Aznavour is overigens
tweemaal van naam veranderd.
Hij werd uit een naar Parijs ge
vlucht Armeens echtpaar gebo
ren en heette Shahnour Azna-
vourian. De Parijse verloskundi
ge maakte daar echter Charles
van. Later, toen Charles' naaan
op de aanplakbiljetten ver
scheen, iets waarvan hij altijd
heeft gedroomd, verkortte hij
zeilf zijn achternaam tot Azna
vour. Zijn ouders waren hard
werkende, arme mensen met
oen wonderlijke vitaliteit om
z!ch van tegenslagen te herstel
len. Hieruit verklaart Aznavour
zijn artistieke inslag.
Chansonnier Charles maakt zich
momenteel zorgen over zijn
stem. Houdt zijn stem het vol?
Soms is hij sterk. Soms laat hij
Charles midden in een lied in de
steek. „Het lijkt wel of ik een
stuk gatenkaas in möjn keel
heb", schrijft hij. Een geraad
pleegde keelarts deeflt hem mee:
„U hebt een stemband die bijna
niet werkt, die niet wil trillen,
omdat hij haast geen spieren
heeft." Een zangpedagoog zegt
hem er beter aan te doen een
ander beroep te keizen.
Chansonnier Charles gaat daar
verder niet op in. Hij blijft
chansons schrijven. En nu dan
dit boek,.- dat is verlucht met
(vrij vertaalde) chansons en dat
het einde aankondigt van een vi
tale zanger. Van die stem, dat
kan niemand helpen. Maar
waarom is altijd iedereen zo te
gen hem geweest, terwijl hij
tenslotte toch Parijs bij zijn
strot kreeg, zoalls hij schrijft?
TON OLIEMULLER
NOS/NOT
10.45 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Stratenmaker-
opzeeshow
19.25 Daar komen de schutters
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.21 De Onedin-lijn
21.10 .en een zoen van de
juffrouw" (1)
21.25 Even lekker zingen met
Frans en Gerard
21.55 Achter het nieuws
NOS
22.45 Journaal
TELEAC
22.50 Dammen
NEDERLAND II
KRO
20.21 Een lied voor Allende
21.10 Oorlog en Vrede (1)
21.55 Waar gebeurd
NOS
22.20 Den Haag vandaag
22.30 Journaal
TELEAC
22.35 Spaans (les 12)
kleur
DUITSLAND 1
(Reg. prcrgr.NDR: 9.30-10.00 Se&arri-
strasse (105), 18.00 Filmrep. 18.30
Alct. 1.45 Zandlmann. 18.55 Reg. Ma
gazine. 19.25 Hamb. Transit. 19.59
Progr. overz.WDR: 8.20—S.50.
8.55—9.15, Schooltelevisie. 9.30—10.00
Sesamstrasse (105), 10.3011.00.
11.00—11.30 en 11.45—12.15 Schoolte
levisie. 18.00 Reg. Nws. 18.05 Kln-
derprogr. 18.15 Muzikaal amusem.
Journaal en weerber. 20.15 Amusem.
progr. 21.00 Famillenleben. 22.30
Journaal, comm.en weerber. 22.50
TV-kritlek. 23.50 Journaal.
CS) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S)
Harmonie en Fant. In Neder! en
Eur. 19.30 Muzlbas: progr. over het
muz. onderwijs aan de basis. 20 00
(S) Vrijspraak: Iwterv. 21.50 Uit-
gebr, rep. 22.15 Voor blinden en
slechtzienden. 32.35 Bond zonder
Naam. NOS: 212.30 Nws. AVRO:
32.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S)
Vanavond wordt door de AVRO
het eerste deel van Het Zieken
huis uitgezonden, dat gaat over
de belevenissen van artsen, ver
pleegsters en patiënten in een
Brits ziekenhuis, naast momenten
van menselijk verdriet ontbreekt
gelukkig ook het menselijk ple
zier niet. De medische aspecten
worden zo feitelijk mogelijk be
naderd en alle nieuwe ontwikke
lingen op medisch gebied volgt
men op de voet.
Ned. 1, 19.30 uur.
Alexander II
Tussen de ziekenhuisperikelen in
het spannende verhaal, Alexan
der do Tweede, van de Duits-A
merikaanse wetenschapsman
Mike Friedberg, die geconfron
teerd wordt met de geheimzinni
ge omstandigheden, waaronder
zijn vader om het leven is geko
men. Zijn leven wordt dan plot
seling gevuld met een sinistere
dieiging.
Ned. I, 20.21 uur.
M.A.S.H.
Ook in de zeven delen tellende
serie M.A.S.H. gemaakt naar
de gelijknamige film gaat hel
om medische zaken, al
wel op een iets andere manier
M.A.S.H. vertelt over het hoogs
merkwaardige veldhospitaa
achter het front. Elke recht
geaarde mlitair krijgt er grijze
haren, omdat men alles doe
wat volgens de krijgstucht ver
boden is. Alleen als er écht ge
werkt moet worden, is men se
rieus.
Ned. I, 21.35 uur
Vis
De NCRV strat vanavond met
de nieuwe filmserie Vis met als
hoofdpersoon het Jongetje Ja-
mer Barnes, die door iedereen
Fish genoemd wordt. Deze
vierdelige Engelse serie werd in
Zuid-Wales opgenomen en ge
schreven oor Alison Morgan en
voor de televisie bewerkt door
Anna Home.
Ned. II, 19.10 uur.
Upstairs
ltvisieserie, die zich in Londen
afspeelt en dertien delen telt.
Het draait om het deftige huis
houden van de vooraanstaande
familie Bellamy, die door haar
kijk op het standsverschil en
strikte moraal nogal eens in
aanraking komt met conflicten
en beroeringen.
Ned. 11, 20.20 uur.
Muziek
Voor het eerst vanavond ook het
14-daags-programma Muziek in
uw straatje, waarin Gerard van
den Berg de rol van gastheer
vervult. Tal van Nederlandse ar
tiesten op het terrein van opera,
operette, volksliedjes, ever
greens, musicals, cabaret en top
hits, zullen hieraan meewer
ken. Verwacht worden in dit
programma Marco Bakker, The
Cats, Gebroeders Brouwer, Ma-
rie-Cécile Moerdijk, Het Cocktail
Trio en Rob de Nijs.
Ned. II, 21.50 uur.
AVRO: 7,00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7,20 (S) Dag met een gaatje, met
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.50
Morgenwijding. 9.00 (S) Klass.
gramm.muz. met comm. (9.35-9.40
Waterst.). 10.00 (S) V. d. kleuters.
10.10 (ged. S) Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws.; 11.03—11.05 Radiojour
naal). 11.30 (S) Rondom twaalf
een uur allerlei voor ledereen, met:
De groenteman; Paris vous parle en
11.55 Beursber. Overheldsvoorl.
12,30 Ultz. v. d. landb. AVRO: 12.40
(S) Knipperlicht radloverkeersma-
gazlne. 13.00 Nws 13.11 Radiojournaal
13.21 (S) Pianorecital: klass. muz.
13.50 (S) Barokflult-recltalkiass.
muz. EO: 14.00 Het woord der
waarheid: theologie naar de Heilige
Schrift. 14.15 (S) Over en weee- ra
diomagazine. 15.15 (S) Licht
zicht: gewijde muz. 16.00 Nws. 16.03
Klankbord: act.. Inf. en comm. 16.10
(S) V. d. kinderen 16.30 (S) Jeugd-
toer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel -- be-
weegl.^progr. voor beweegl. mensen.
stierven elk jaar tientallen kom
pels door bedrijfsongevallen en
vele honderden door silicose. d»
als normaal aanvaarde bedrljfs-
ziekte.
Kernenergie brengt eigen risl
co's mee. Voorlopig lijken die
gering, minder althans dan de
risico's waaraan de „kompels"
werden blootgesteld. Maar „pro
test" is „in". Derhalve werd ge
protesteerd.
Overigens: Ruud Jans, de man
die „Werkwinkel" presenteerde,
bleek opnieuw zo t.v.-geniek dat
hij een grote (welbetaalde) t.v.-
carrière tegemoet lijkt te gaan.
Wars van alle maatschappij-kri
tiek was zaterdag de BB-kwis.
Lekker kijken naar mensen die
kolossale prijzen kregen zonder
er veel voor te hoeven doen.
Met die mensen kunnen we ons
identificeren. In de grond van
ons hart hunkeren we naar for
tuin. Vanwege dat hunkeren
hebb n we ons een maatschappij
gebouwd waarin dat fortuin tot
de mogelijkheden blijft behoren.
Is dat kapitalistisch? We gelo
ven van niet. Het is gewoon de
wens om eigen leven op eigen
wijze te beleven-
Vg..
Ministerie
subsidieert
kabel-t.v.
DEN HAAG Minister Van
Doorn van cultuur, recreatie 'en
maatschappelijk werk heeft de
gegadigden voor experimenten
mei lokale kabeltelevisie-uitzen
dingen laten weten, bereid te
zijn de exploitatiekosten het eer
ste jaar voor honderd procent
en het tweede jaar voor de helft
te subsidiëren. Ze kunnen elk
voor de aanloopkosten en voor
de frequentie van de uitzendin
gen verder rekenen op een be
drag van 350.000 en op nog
eens 100.000 voor de aanschaf
van eenvoudige apparatuur. Mi
nister Van Doom heeft dit mee
gedeeld aan de zes gegadigden
voor de exoerimenten. waaron-
dtr Zoetermeer.
11111
Nee, een opgewekt boek heeft Charles Aznavour niet ge
schreven over zijn leven onder de titel Aznavour over Az
navour. In de vertaling van Maartje Bijl verscheen het
dezer dagen bij J. H. Gottmer te Haarlem. Van een be-
zinger van leven en liefde verwacht men een joyeuze vi-
ssie op de dingen en de mensen om hem heen, en dat mag
dan best een beetje droefgeestig zijn, want dat is de aard
van chansonnier Charles en wie het leven een tikje in
zijn diepte poogt te doorschouwen komt licht nostalgisch
te denken over wat zoveel mooier had kunnen zijn. Char
les heeft dat ook, maar hij zoekt de schuld altijd bij een
ander. Uit het boek komt hij dan ook te voorschijn als
een man vol zelfbeklag.
Hij heeft zijn eigen boek van een
eigenhandig voorwoord voorzien.
Hierin schrijft hij, dat hij de
vrouwen altijd boven alles heeft
gesteld en dat ze hem hebben
bemind, bedrogen, aanbeden en
verworpen. Vaak heeft hij ze
hetzelfde aangedaan, omdat hij
ook maar een gewone man is:
„Ik heb ze in tranen op
mijn beurt verlaten. Ik ben de
bedrogen bedrieger geweest. Ik
heb me in mezelf en in anderen
vergist. Dat is het leven, dat is
de liefde."
Na deze zelfbekentenis, waarin
hij nog even duidelijk stelt, dat
een ander geen haar beter is
dan hij zelf, neemt hij een boek
lang de gelegenheid te baat om
te vertellen van zijn eigen wor
steling om zijn talent te laten
doorbreken: „Ik heb honger ge
had, dorst; Ik ben moe geweest,
uitgeput"; en tevens om vegen
uit de pan te verkopen aan hen
die naar zijn wijze van zien hem
daarin hebben gedwarsboomd.
Uit de biografie die enige jaren
geleden verscheen over het le
ven van de chansonnière-straat-
madelief Edith Piaf weten we,
dat Charles, toen hij nog een
hongerige tourneetjes-draaier
was, alles in het werk heeft ge
steld om In het gevlei te komen
bij Edth Piaf, die toen al voor
hoge gages voor volle zalen
stond. Edith heeft zich in dat
boek niet zo gunstig over Char
les uitgelaten Zij leefde mate
loos in allerlei opzichten en stel
de hoge eisen aan haar directe
omgeving. Terwille van zijn car
rière is Charles voor haar door
het slijk gekropen, totdat zijn
reputatie gevestigd was en hij
Edith zonder verdere plichtple
gingen verliet. Het boek Azna
vour over Aznavour draagt er
alle schijn van, dat de schrijver
er behoefte aan had om wat
Edith betreft postuum alsnog
wraak op haar te nemen voor
haar openharitigheid over Char-
fles.