„Kijker moet eigen
mening vormen aan de hand
van onze informatie
HEKS SAMANTHA
TERUG OP SCHERM
Richard Schoonhoven (KRO):
TELEVISIE VANAVOND
Meeste bekijks voor
buitenlandse
programma's van TROS
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 21 SEPTEMBER 197;
Op zijn minst twee opmerkelijke zaken speelden rond de aankondi
ging van het winterprogramma van de KRO. Ten eerste merkte
deze omroep op, dat programma's met grote kijkdichtheid als BB-
kwis. Citroentje met Suiker, Mik etc. haar even lief zijn als pro
gramma's, waar de kijkers niet in massa op zitten te wachten,
maar waardoor telkens kleine groepen hevig geïnteresseerden wor
den aangesproken. Ten tweede liet deze omroep weten geen tv-se-
ries van Amerikaanse makelij in haar pakket te zullen opnemen,
waarin pasklare oplossingen worden gegeven voor problemen die
minder simpel liggen dan in deze serie wordt gesuggereerd.
Ofschoon deze beide zaken ogenschijnlijk los van elkaar staan, hou
den ze nochtans nauw met elkaar verband. In haar uitzendingen,
gewijd aan menselijke en maatschappelijke processen, probeert de
KRO behoedzaam en genuanceerd de verschillende aspecten van
een bepaalde problematiek in de huiskamer te brengen. Zij wil
daarbij niet de kans lopen in een bepaalde aflevering van een Ame
rikaanse serie dezelfde problematiek even gauw zwart-wit uit de
doeken gedaan te zien. Dat heeft niets te maken met anti-Amerika
nisme, dat van sommige zijden de KRO intussen in de schoenen is
geschoven, maar alles met de intentie om in zelf geproduceerde pro
gramma's de gecompliceerde werkelijkheid te laten spreken.
Hoofd KRO-tv Richard Schoonhoven (42), %ie eerst Brandpunt op
poten hielp zetten en via de afdeling informatieve programma's een
half jaar geleden in zijn huidige functie belandde, zegt hierover: „Ik
heb niets tegen Amerika. Ondanks kritiek heb ik bewondering voor
dit land. Ik heb er tv-stage gelopen en heb het grootste respect voor
documentalisten als Ed Murrow en Fred Friendly, die al opzienba
rend werk leverden, toen de Ned. tv. nog in de kinderschoenen
stond. Maar series als dr. Marcus Welby, advocaat Jud en Mod
Squad, uitstekende producties die wij zelf op het scherm hebben ge
bracht, bevatten afleveringen waarin zaken als eenzaamheid, dood,
abortus, drugs en celibaat te gemakkelijk worden afgedaan. Deze
aanpak, welke wordt ingegeven door sponsors die de Amerikaanse
tv bekostigen, laat geen discussie toe. In plaats van een oplossing
biedt de KRO in eigen producties de kijker liever een handreiking
bij het bepalen van een eigen mening over dergelijke zaken".
Met deze beginselverklaring maakt de KRO het zichzelf niet gemak
kelijk. Het betekent niet meer en niet minder dan dat zij zelf derge
lijke onderwerpen ter hand moet nemen. De werkwijze, die hieruit
voortvloeit, wordt niet bepaald door de persoonlijke liefhebberij van
een programmamaker, maar resulteert uit langdurig overleg tussen
de adviescommissie van leden, leiding en programmamakers geza
menlijk. In deze gesprekken komt het denken van de KRO tot uit
drukking, hetgeen dan weer vertaald moet worden in het program
mabeleid.
Dit beleid loopt parallel aan de eisen die de omroepwet stelt, nl. een
gelijke behandeling van cultuur, informatie en verstrooiing. Hierin
past precies eenderde part informatie en deze maakt blijkens de er
varing geen hoge kijkcijfers. De KRO is gelukkig met een half mil
joen kijkers voor een documentaire tegenover Peyton Place, omdat
zij weet dat het belangstellende kijkers zijn. Deze informatie werkt
niet zozeer in de breedte als wel in de diepte, dient ook als start
punt voor discussies in andere organen. Hierop mikt de KRO. Zij
wil als zendgemachtigde bij iedereen binnenkomen. Daarom staat
de grote massa bij haar centraal. Die massa bereikt zij indirect
door een veelheid van onderwerpen in de informatieve sfeer, die tel
kens andere groepen aanspreken. Richard Schoonhoven drukt dat zo
uit: „Als je per jaar 50 maal een wisselende groep van ettelijke
honderdduizenden kijkers trekt, dan bereik je jaarlijks toch miljoe
nen. En als er telkens een groep kikkers gegrepen is door de behan
deling van een „moeilijk" onderwerp, dan meent de KRO dat haar
programmering alleen daarom al reden van bestaan heeft".
Op de massa afgestemde programma's zijn nooit helemaal zuiver op
de graad. Zeg BB-kwis en de kritiek luidt: deze speelt in de kaart
van de consumptiemaatschappij. Het is niet zo moeilijk om een
hoge kijkdichtheid te halen; moeilijk is het wel om deze te combine
ren met hoogwaardige informatie, het diep ingaan op bepaalde ver
schijnselen in de samenleving. Terzijde dient hierbij te worden op
gemerkt, dat de KRO er overigens huiverig voor is om de informa
tie te verwerken, dat telkens dezelfde kleine groep erdoor wordt
aangesproken. Dit heeft niets van doen met tv maken, maar alles
met sectevorming.
Pakte de KRO in het verleden al onderwerpen aan als de gezond
heidszorg, werkende jeugd en maatschappijvernieuwing, dit laatste
vormt ook de hoofdschotel van het informatieve deel van het winter
programma. Een documentaire ploeg werkt momenteel aan het vi
sualiseren van het democratiseringsproces in het Tilburgse textiel
bedrijf Swagemaker-Bogaers te Tilburg. Men kan dit onderwerp af
doen door een discussie of panel op de tv van een professor, een
werkgever, «en werknemer, een vakbondsman etc. De KRO wil ech
ter in dit bedrijf ze|f gaan filmen, laten zien aan de bron, hoe dit
proces verloopt. Dit werken vanuit de realiteit kost meer energie en
geld, maar de kijker zal er met de neus bovenop zitten.
Eenzelfde ingrijpende aanpak beoogt men met de Witte Kwis, infor
matie in ludieke vorm, waarin twee gezinnen zullen reageren op
vragen over lonen, prijzen, milieu en kwesties als 100 merken auto's
en 30 soorten brood, alles dicht bij huis, maar zeer intrigerend. De
KRO had hiervan al een proefopname toen de VPRO met zijn Demo-
kraatsiespel mislukte. Van beide heeft de KRO zijn voordeel ge-
daan. Zij meent nu de juiste vorm te hebben gevonden.
De KRO hecht ook aan deelname van het publiek aan tv-uitzendin-
gen. Hidde Bouma bezocht verschillende soorten scholen en vond
scholieren bereid om zelf iets voor de camera te doen. Volgens in
terne informaties schijnt dit een heel „gek" programma te zullen
worden.
Voor brede informatieve verwerking staan voorts op het programma
onderwerpen als maatschappijstructuur, Chili, de kleine onderne
mer, horlogebriek Lip, de vakbewegingen Italië.
In vergevorderde staat van voorbereiding heeft de KRO een kate-
cheseserie, speciaal voor ouders, waarin wordt ingegaan op het
godsdienstonderricht aan kinderen, nu de scholen het er ook bj laten
fitten. Van de grond zal op korte termijn de televisie-parochie moe
ten komen, gevormd door een groep geestelijken, die via de tv het
gehele pakket van activiteiten inbrengen, welke van oudsher tot de
parochiële zielzorg behoren, maar dan nu op een televisie-genieke
manier.
En omdat zelfs de KRO daar niet onder uit kan zij zou dat ook
niet willen belanden we uiteindelijk toch weer bij Amerika met
een speciale documentaire, gewijd aan Amerika na Vietnam en Wa
tergate. Bovendien blijven de goede producties uit de VS.
Richard Schoonhoven: „Dat land blijft mij boeien. Als ik hier wordt
jitgewezen wegens anti-Amerikanisme, ga ik in Amerika wonen".
TON OLIEMULLER.
Zes jaar geleden verdween zij
van het scherm, maar nu keert
zij in een nieuwe serie terug:
Samantha in wie de kenners,
de filmster Elezabeth Montgome
ry herkennen als De Schone
Heks.
Vanavond zendt de AVRO de
eerste van een serie nieuwe af
leveringen uit. Samantha is een
heksje, dat steeds voor de
dwaaste verwikkelingen zorgt.
Zij is met een gewone man ge
trouwd die de heksenstreken van
zijn vrouw wel kan begrijpen
(alhoewel hij er uiteraard wel
het nodige mee te stellen heeft),
maar voor de overige familiele
den en de vrienden van dit
merkwaardige echtpaar levert
de toverkunst van Samantha si
tuaties op, die zij niet helemaal
kunnen doorgronden.. Uitgezon
derd dan de moeder van Saman
tha. Endora, maar die is tenslot
te zelf ook een heksl
Ned. II 19.05 uur.
'n Gulden de man
Theo Koomen komt voor de
TROS met de eerste aflevering
van een nieuw programma, dat
de titel 'n Gulden de man heeft
meegekregen. Het gaat om met
een verborgen camera opgeno
men beelden, die door de kijkers
thuis moeten worden geraden.
De brief met het goede ant
woord moet een postzegel van
een gulden krijgen, bestemd
voor een charitatieve instelling.
Ned. I 19.30 uur.
Zevensprong
Dit programma gaat het tweede
seizoen in met dezelfde presen
tatie en inhoud. Als artiesten
zijn aangetrokken Cindy en Bert
uit Duitsland, Peters en Lee uit
Engeland en de komiek Laurl
Lupino Lane.
Ned. 1 20.21 uur.
Leven in beeld
Vanavond keert een televisiepro
gramma terug, dat een aantal
jaren geleden met veel succes
werd uitgezonden. Het heet een
leven in beeld" en is het levens
verhaal van een bijzondere Ne
derlander. Ruim een uur lang
zal de hoofdpersoon en wie
dat is blijft tot het moment van
uitzending zowel voor hem of
haar als voor de kijkers een
verrassing geconfronteerd
worden met zijn levensgeschie
denis. Mensen, die in zijn of
haar bestaan een rol hebben ge
speeld en met wie de hoofd
persoon misschien al lang het
contact heeft verloren zullen
over zijn of haar leven komen
praten: aan de hand van films
en foto's wordt verder zijn (of
nogmaals: haar) levensverhaal
verteld. Presentatie Sonja Ba
rend.
Ned. II 21.40 uur.
Minister-president
Jaap van Meekren voert van
avond een ingelast gesprek met
minister-president drs. J. den
Uyl. De premier zal evenals zijn
voorganger, mr. B. W. Biesheu
vel, elke vrijdagavond voor een
interview beschikbaar zijn. De
ondervraging gebeurt afwisse
lend door redacteuren van
AVRO, KRO. VARA. NCRV en
'ROS, voor wie de die dag ge-
omen besluiten in de minister
raad het uitgangspunt vormen.
Het staat hun echter vrij om
alle politieke onderwerpen ter
sprake te brengen, waarvoor
naar hun mening bij de kijkers
belangstelling bestaat. In uitzon
derlijke gevallen kan de minis
ter-president zich door een be
windsman laten vergezellen.
Ned. 22.45 uur.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De Nederlandse
televisiekijkers hebben in het
tweede kwartaal van dit jaar
het meest naar de TROS-pro-
gramma's gekeken. De TROS'
behaalde met haar programma's
een gemiddelde kijkdichtheid
van 28 procent. Op de tweede
plaats komt de AVRO met 26
procent, gevolgd door de VARA
en de NOS met 23 procent. De
programma's van de VPRO
scoorden een gemiddelde kijk
dichtheid van 20 procent en die
van de KRO en de NCRV van
resp. 18 en 16 procent. De Ev.
Omroep kwam niet verder dan 5
procent.
In de vooravond bleek het
VPRO-programma met een ge
middelde kijkdichtheid van 27
procent het meest bekeken, het
geen voor een belangrijk deel
kan worden toegeschreven aan
het programma Zwijgen is goud,
dat in het tweede kwartaal een
gemiddelde kijkdichtheid had
van 29 procent.
Eigen werk
Van alle in het tweede kwartaal
uitgezonden tv-programma's was
26 procent van buitenlandse ma
kelij. Bij de TROS echter was
niet minder dan 55 procent uit
het buitenland afkomstig. Van
het totale door de omroep uitge
zonden pakket aan buitenlandse
producties kwam bijna de helft
(48 procent) uit Amerika, 25
procent uit Engeland en 6 pro
cent uit West-Duitsland. Dit
blijkt uit het kijk- en luisteron
derzoek van de NOS.
de Leur en Henk Molen-
Voetbalwedstrijden, Peyton Pla
ce en Kwissen trokken in het
tweede kwartaal de meeste kij
kers. De meeste belangstelling
ging uit naar de Europacupfina
le voor landskampioenen tussen
Ajax en Juventus, die 7,5 mil
joen mensen aan de buis ge
kluisterd hield (kijkdichtheid 75
procent). Op de lijst van meest
bekeken programma's komen
vijf voetbalwedstrijden voor
(met een gemiddelde kijkdicht
heid van 66 procent), negen afle
veringen van Peyton Place, drie
afleveringen van Een van de
acht en drie uitzendingen, van de
Berend Boudewijn-kwls.
Op de maandag- en zaterdag
avond werd het meest naar de
televisie gekeken. De gemiddel
de kijkdichtheid voor deze avon
den bedroeg 47 procent, wat
voor de maandagavond vooral
op rekening komt van Peyton
Place en voor de zaterdagavond
van Een van de Acht en Berend
Boudewijn. Op donderdagavond,
waarop meestal de VPRO en de
EO samen uitzenden, werd het
minst gekeken: 30 procent.
Sport was met een gemiddelde
kijkdichtheid van 31 procent de
meest populaire programmaca
tegorie, gevolgd door amuse
ment met 30 procent, drama
met 25 procent en jeugdpro
gramma's met 18 procent.
Realiteit
In de sector amusement ging de
meeste belangstelling uit naar
Nederlandse amusementsproduc
ties met een gemiddelde kijk
dichtheid van 38 procent. Muzi
kale shows van eigen bodem be
haalden gemiddeld 23 procent.
Het NOS-journaal werd door ge
middeld bijna vier miljoen men
sen gevolgd.
Hoewel de kijkers van 12 jaar
en ouder 24 procent van hun
kijktijd aan informatieve pro
gramma's besteedden, maakte
deze programmacategorie toch
35 procent van de totale pro
gramma's uit.
Minister treedt
niet op tegen
AVRO-televizier
(Van onze radio- en tv-redaktie)
DEN HAAG 8Minlster vanDoorn
van CRM neemt geen repressie
ve maatregelen ten aanzien van
Televizier magazine van de
AVRO naar aanleiding van de
uitzending over verrichten van
abortus op Franse vrouwen in
Nederland. Om deie maatrege
len was gevraagd door het
Tweede- Kamer'id Beuker
(RKPN(.ln zijn antwoord op de
schriftelijke vraag heeft de be
windsman meegedeeld, dat het
tv- programma geen inbreuk
maakte op bepalingen in de om
roepwet. De uitzending heeft
geen gevaar opgeleverd voor de
openbare orde of de goede ze
den, aldus de minister.
NEDERLAND I
KRO/NCRV
1 10.45 Achtergronden van de
bijbel (2)
NOS
1 18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
TROS
19.05 De Wombels
19.10 Arthur
1 19.30 Een gulden de man
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.20 Zevensprong, spel
22.00 De familie Strauss (4)
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND"»
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
AVRO
19.05 De schone heks
19.30 Wie van de drie
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.20 Uilenspiegel
21.40 Een leven in beeld
NOS
22.45 Uit de kunst
23.20 Journaal
DUITSLAND 1
(Reg. prog.: NDR: 1S.00 SportJ&L-
naai. 1S.30 Act. 18 45 Zandmar»
18.55 Nordschau-magazlne. 19
TV-film. 19.59 Progr overz. \VDÜ
8.20-11.20 TV-cursussen. 18.00 Nw,
uit Noordr.-YVestf. 18.10 Okay SIF
18.40 Journaal. 19.15 Kinderpij
19.25 Mlsdaadfllrr
weerber 20.15 Cult, magazine
Rep. uit Bonn. 21.15 Der 7.
21.25 Misdaadfilm. 22.15 Jot
22.30 TV-spel. 0.05 Journaal.
DUITSLAND I
18.35 Charlie Chaplin. 19.10 Bulte.-.
rep. 19.45 Journaal, act. en weerbr
20.15 Politieserie. Aansl.: Kort Jol-
naai. 21.15 Cabaretprogr. 22.15 Dat
boek uil de Kath Kerk. 22.30 Joui
Aansl.: Weerber. voor vakanliegat
gers. 22.50 Bel ami 200. Oostenrijks
speelfilm uit 1966. 0.30 Kort jot
DUITSLAND III WDR
18.00 Russ. les. 18.30 Wlskundecurim
19.00 Zandmann. 19.05 Progr. voe
Joegosl. werkn. 19.15 Landsforus
20*15 Fllmdlse.
BELG IE NEDERLANDS
kindei
18.45 Verkeersvelllgh. 18.50 Prop
overz. 19.03 Kath. godsd. ultz. 19.1!
Zoeklicht. 19.38
NEDERLAND I
DUITSLAND 1
VARA
16.02 Shok en Sher, film uit
Rusland
17,02 Met de minihelden mee
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
VARA
19.05 Coronation. Street
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 De brave soldaat Schwejk
21.20 Frans Halsema-show
22.00 Achter het nieuws
NOS
22.50 Journaal
TV-cursussen. 14.00-14.30 Weekjoi
naai. 18.35 TV-cursussen. 14.00-14.
Weekjournaal. 18.35 TV-fIIm. 19.
Journaal. 19.35 Doe. TV-fllm.) 20
Journaal en weerber. 20.15 Wur
lm Bau. 21.15 Dansmuz 21.45 Tre
king Lotto. Aansl.: Journaal
weerber. Daarna: Het woord v.
zondag. 22.05 Wer einem Tiger n
tet. Engelse speelfilm uit 1965. 23.
DUITSLAND II.
18.45 Hits. 19.45 Journaal.
Sportprogr. 23.05 Journaal
ber. 23.10 Vernunfteten. Afl. 3. 0.S
Kort Journaal.
NEDERLAND II
DUITSLAND III WDR
NOS
18.45 Kiri de clown
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Theelepelvrouwtje
19.30 Trapcar-trofee
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.20 Sport
20.45 Het laatste eiland (2)
22.20 Ander nieuws
NOS
22.40 Journaal
18.00 Wlskundecursus. 18.30 Mens
werk. 19.00Zandmann. 19.05 God
de wereld. 19 45 Nws en sport ui
Noordr.-Westfalen. 20.00 Journaal
weerber. 20.15 Inf. show. 21 00-22
Wahlen und Gewehre. Chileense
speelfilm uit 1970.
BELGIë NEDERLANDS.
dierenwereld. 19.35 Zoeklicht.
Med. 19.45 Journaal. 20.10 De Did
Emery-show. 20 40 Quizprogr.'i
21.20 Echo. 21.50 FIlmfeullL. 22.V
Nws. 23.00-23.55 Joodse
HILVERSUM I
VPRO 18.00 Nws. 18.11 Akt. rubr. en:
1S50 Komm KRO 1900 Kanjer Ko
ning Komp 1905 (S) Lichte muz
.uit:. KRO-..prod .193.0 Een wereld op
z'n kop: progr over mogelljkh In
de liturgie 2000 (S) In antw cp
Uw schrijven verzoekpl progr
2200 Relsoogst - toerist magazine
2225 Overweging 2230 Nws 2240
(S) Hits 2355-2400 Nws
akt. en ber. en waarin verder l9.<fl
en 20.05 Akt. rubr.: 20.00 N\
20.15 VPRO-Vrljdagavond concert
(19.50-20.00 NOS: Den Haag van
daag). VARA: 21.00 (S) Mose. opera
van Rosslnl. ultgev. door Omroep-
ork. Groot Omroepkoor en solisten.
23.35 Het literaire succes. 23.55-24.00
HILVERSUM III
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag
eten. 19.00 Nws. 19.02 Gevolm
tlgd: verzoekpl. 20.00 Nws. 20.02 Dr.
KRO:
Verkenning:
tergr. op
1841 Echo 1850
feiten en ach-
sch. terrein 18.58
Marktber. VPRO: 19.00 VPRO-Vrlj-
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 ZO: Gevar. progr.. met 7.25
V.d. voorpag.: 7.54 VPRO: Deze
dag. 8.00 Nws: 8.11 Dingen v.d.
dag; 9.35 Waterst. en 10.05 Voor nu
en later. 10.30 (S) Zaterdag inf.:
muziek en Inf. show. (11.00-11. :2
Nws). 13.00 Nws. 13.11 Dingen v.d.
dag. 13.23 (S) Dit Is het begin: jon
gerenprogramma. 14.44 VARA-Varia.
NOS: 14.45 Leningrad. 15.20 Nws uit
de ruimte - nws over Skylab proj.
15.30 Intern. Spectrum: mod. muz.
16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-jazz. 16.45
Inzet-progr. over amateurlst. muz.
beoefenen. 17.15 Vrouwenstudieda
gen. Christian-Science: 17.40 In sa
menwerk. met medewerkers moge
lijk of niet? VARA: 17.55 Med.
nlmaga2lne voor en met jonge luis
teraars. 10.30 Nws. 10.33 tS) Plaai-
varia 11.30 (S) Wegwezen: wegen-
Inf. 11.55 Med. 12.00 Aktua. Over-
heldsvoorl.12.16 Werk en welzijn
ultz. v.h. Min. van Volksgezondh. e
Mllleuhyg. TROS: 12.26 Med. t.b.s
land- en tuin-b. 12.30 Nws. 12.41 (S
Tross-Country. 13.30 (S) WV. 15 Oö
(S) Luister uit en thuis: verzoek-
progr. v.d. militairen. (15.30-15.33
Nws) 17.13 De tunnel der duister
nis. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.»
(S) Café-ehantantliedjes e
uit de goede oude tijd.
HILVERSUM III
HILVERSUM II
■NCRV: 7.00 Nws. 7.02 (S) Pop 8»
tion. (S.00 Nws) 9.00 Nws. 9.03 (SI
Pers vers. 10.00 Nws. 10.03 Muz. n:
de koffie. (11.00 en 12.00 Nws). 12.30
Denk Je nog aan die tijd: The Ram
blers In een verzoekprogr. 13.00
Nws. 13.03 Drie van U: verzoetol
(14.00 Nws) 15 00 Nws. 15.03 (SI
Pop-Shlp. 16.00 Nws. 16.03 (S) Spart
show: sport en muz. (17.00 Nws)
De China-hausse op de tv kent
geen grenzen sinds dit land om
welke politieke redenen dan ook
de grenzen heeft opengesteld voor
cameralieden en commentatoren.
In de tweede aflevering van zijn
reisverslag naar dit land nam
Roelof Kiers de kunst onder de
loep. De kunstenaars daar mo
gen niet maken en doen wat hun
geest hun ingeeft, maar alles
wat Mao zegt dat mooi voor de
mensen is. Vroeger toen men
werkte voor de heersende klasse
van de gegoede burgerij was de
kunst droef, nu moet deze he
roïsch zijn, omdat zij wordt ge
maakt voor de heersende arbei
dersklasse, die volgens de revo
lutionaire richtlijnen van Mao be
staat uit mensen die als helden
van de vooruitgang hun dagtaak
verrichten. De voorstellingen
van de Peking Opera gaan altijd
over het volksbevrijdingsleger,
dat de bourgeoisie de nek om
draait. In de strips hebben de
arbeidersheldenfiguren dezelfde
stalen tronies als de Amerikaan
se mannetjesputters in hun
strips, zodat het geen verschil
uitmaakt of de kunst gedecre
teerd wordt door de commercie
dan wel door het communisme.
Het werd de kijker angstig te
moede om in de interviews ge
hersenspoelde kunstenaars de lof
op Mao te heren zingen. Als
ergens de kunst in de knoei zit.
dan wel in China. Alle kunst van
voor de revolutie geldt in China
als ontaarde kunst, als verwer
pelijke bourgeois-voortbrengsels.
Mao verschilt daarin niets van
Hitler en nog minder van elke
andere dictator. Als commen
taar houden wij ons voorlopij
aan het woord, dat door een
technisch misverstand in de stu
dio uit de mond van een om-
roepster in de ether verdwaalde
en zodoende de huiskamer be
reikte: afschuwelijk.
Zes Franse filmers hebben voor
de ORTF een filmpje gemaakt
waarin zij hun eigen visie mo
gen geven over bepaalde, ty
pisch Parijse wijken. Gisteret
zagen wij de eerste bijdrage var
Claude Chabrol, die zijn visit
gaf op het leven In de gegoedf
Parijse wijk La Muette. Hij le-
verde een interessante schilde
ring, een petite histoire", v
gezellig huiselijk leven, mao'
men kan zich wel afvragen In
hoeverre dit verhaal typerend
was voor deze Parijse wijk,
Intussen babbelde men op het an
dere net de hele avond ove:
Twentse problemen. Wij bega
pen er aan het slot dit van, da!
het in Twente al net zo gaat als
overal elders: Gezagsdragf"
maken plannen, beleggen eti
hoorzitting en leggen vervolgens
de plannen ten uitvoer zoals zij
die zich hadden gedacht. Hel-
zelfde zagen we even later ge
beuren in Den Haag Vandaaf
waarin Amsterdams burgemees
ter Samkalden werd gevrasgd
naar het resultaat van zijn _b£"
snrekinrten gisteren in
Haag. Hij liet de 2 1/2 miljoen
betrokken landgenoten gewoon
in de kou staan, terwijl er ad>
teraf niets geheim gehouden
bleek te hoeven worden.