Kai Warner op weg naar meer bekendheid Ina de modegevoelige hulp van Ted de Braak WERELD CIRCUS OP KRO-TV TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT WOENSDAG 19 SEPTEMBER 197j Hij is misschien wat iiik, maar niet onge schikt: „Kai Warner uit Hamburg: diri gent, orkestleider en arrangeur en buur man van James Last, toevallig ook zijn broer. „Ik weet het", zegt Kai, „m'n broer tje is bekender dan ik, hij staat op de eer ste plaats in Duitsland, maar ik ben wélt nummer twee" Kai Warner was even in Nederland, een tussenlanding van drie dagen in zijn Euro pa-trip. Om te vertellen dat hij eigenlijk Werner Last heet, zijn zevenentwintigste plaat heeft gemaakt en dat hij dat was aan ons gericht als het even zou mogen, graag Wagner zou willen dirigeren. Op de plaat dan met de tekst: „Kai Warner diri geert Wagner". Kai (Werner): „Dat zou geweldig zijn. Maar ik heb het er met de heren nog niet over gehad" Die heren zijn de heren directie van Poly- dor waarvoor Kai als we hem zo maar ge makshalve blijven noemen, zijn platen maakt. Of zo men wil, Polydor, die platen van Kai Warner maakt. Zoek het maar uit. Zorg! Kai Warner: naar meer succes en minder eten en Maar de heren directieleden van de platen maatschappij hebben voorlopig andere zor gen aan hun hoofd: Straks komen er rusti ge nachtuitzendingen (KRO) en daarin is Kai Warner goed. Kai: „Ze zeggen dat ik meer romanticus ben dan broer Hans", (James Last) en in dat genre wordt 's nachts uitgezonden. Zoals de KRO dat zei: „We willen bepaald geen klassiek, maar ook geen uitgesproken pop, nee, ook geen populaire klassiek" We draaiden een paar platen van Kai. Veel deden ze in genre niet voor elkaar onder.- Vriendelijk, ritmisch, inderdaad een beetje romantisch. Plezierig om mee te neurieën. prettig om op te dansen, uitstekend ge schikt voor tuinfeesten, zogezeid. Maar die bas dan; de bijna onvermijdelijke lage pom pom pom. Moet dat steeds? Afzwakken Kai: „Ik weet van niks. Als je te veel laag hoort, moet Je dat afzwakken. Erg veel hangt af van de installatie en de accoustiek van de huiskamer. We praten er een half uur over: er komen grafieken aan te pas, zonder resultaat. „Het is de eerste keer dat ik dit hoor", zegt Kai. terwijl in een bovenzaal van het restaurant waarin dit gesprek werd ge voerd, de bassen dreunend het meubilair bedreigen. „O, dat", zegt Kai „Maar dat komt omdat de installatie niet goed is. Je hoort geen hoge tonen, niet hoger dan 7000 herz"Niet- temin gaan de pom pom poms onverzette lijk door, ze ZIJN er en dat onverminderd. Kai: „Tja, je hoort bassen te gebruiken, daar basseer je je werk op" Wie van de stijl van Kai Warner houdt, zal juist die ritmische bassen waarderen en misschien juist daarin het verschil met broer Hans (James) ontdekken behalve dat Kai voor Romantischer wordt gehou den. Kai, overigens zal het prettig vinden nm wat meer bekendheid te verwerven van daar ook zijn Europa-trip maar hoeft voor het geld geen overdreven moeita te doen. „Ik heb een huis, een grote auto. kin deren en een Deense dog. Wat moet ik dan nog meer". En trommelend op zijn weine spannen huik: ,.Ik kan toch ook niet nóg meer eten" Bijzaak Kai Warner is een gemoedelijk mens, die muziek niet het hoogste goed van de we reld vindt, maar een bijzaak. „Wel de be langrijkste bijzaak Hij glimlacht en ziet er beminnelijk uit, met eeltige vingers van het sciirirven, het arrangeren- en met een beetje doorvragen blijkt zijn belang stelling voor Klassiek. De mode: nep, Sjostakovitcn en anders maar Wagner. „Maar Wagner is in Duits land niet zo geliefd, in Nedenand trouwens ook niet, rnaar toch méér Warner, die zich in New York blauw heeft gewerkt, onder meer als bordenwasser, maar layer toch als leider van een niet overdrewjh grote tand, spelend als trombo nist, prjoeert enerzijds zijn vertrouwde ge zicht te behouden als de man van „Let's go in with Kai Warner en de laatste LP's Summer Dance en A touch of /ester- day v/il zich ook, als het even kan. ziGh verbonden voelen met de klassieker.. Maar of Polydor dat wil ./.aken zijn za ken en geen platenmaatschappij wil ergens geld bij insch: ten. Allicht. Kai Warner echter kan niet meer eten dan hij al doe. vermoedelijk zulke porties en hij maakt een happy indruk. De nachte lijken onder ons zullen hem straks wel va ker uit de luidspreker horen, misschien in één adem 'net zijn broer James Last. Vakantie Kai: „Maar dat geeft immers niets. Ik gun Hans zijn succes. Trouwens, we zijn niet alleen broers sn buren, we gaan met onze gezinnen altijd gezamenlijk met vakantie" De nummers één en twee. Ajax en Teijen- oord ziin zo ver nog niet. Maar daar zit dan ook a .nzienl'jk mnder muziek in. Wel geld. En dat is dan ook de enige overeen komst. Alleen Kai Warner is er tevreden mee. Hij heeft ZIJN sucessen en voor de rest is het 'm boterham met kaas. Zo zijn de goeden F. J. BROMBERG. (van een onzer verslaggevers) Van jongsafaan is Ina Sterk bekend van het NCRV-tv-programma Met Liedjes het land in intens in mode geïnteresseerd. Het ontwerpen en vervaardigen van haar kleding is haar grootste liefhebberij. Sinds maart van dit jaar schept zij het grootste genoegen in het leiden 'van haar op die dag geopende boetiek Ina-shop in Den Haag, waar zij voor een gedeelte haar eigen-merk-kle- ding verkoopt. Een ingenaaid etiketje met Ina shop bewijst de cliënte zo'n exclusief Ina-ontwerp in handen te hebben. Het zelf naaien schiet erbij in; gelukkig kan Ina rekenen met haar coupeuse met-gouden-handen! In het maandelijkse tv-programma droeg Ina - assistente van presentator Ted de Braak die haar altijd even apart in het zonnetje zet tot nog toe vrijwel steeds een eigen maaksel. Prompt werd zij na elke uitzending door een artieste benaderd, die het aparte ideetje wilde overnemen. Dat bracht Ina zij het pas tijdens haar 3e tv-sei- zoen ertoe een winkel te starten. Na intensief speurwerk vond zij een pandje: een voormalige melkzaak, zodat, een drastische ver bouwing noodzakelijk was. In drie maanden werd in de avonduren met de hulp van haar man die aannemer is en verscheidene kennissen de koele omgeving herschapen in een sfeervolle boetiek, compleet met koffiebar. In deze zaak aan de Paul Krugerlaan zijn de door haar man aangeboden koffie en frisdranken in trek bij de meewinkelende ménnen, die vanaf de barkruk hun commentaar leveren op de door hun respec tieve vrouwen uitverkoren toiletjes. „Ik heb ervaren dat je in deze branche geen kop zorg mee naar huis neemt zodra de v/inkeldeur eenmaal op slot is", weet Ina, van nature een doordouwertje, die van aanpakken en organiseren weet en zonder wispelturig te zijn van éjles deed omdat er velerlei werk op haar afkwam. Ina is gewend op „ander terrein" ijverig te zijn. Naar haar mulo-opleiding volgde zij velerlei cur sussen om op kantoor beslagen ten ijs te komen. Als uitzendtypiste maakte zij als gewaardeerde kracht 5 jaar vol op het ministerie van Buiten landse Zaken. Daar bepaalde zij haar eigen werk uren en kon daardoor tijd vrij maken om erva ring op te doen als figurante in reclamefilms en tv-spots, terwijl zij bovendien we eens optrad o.a. als telefoniste in een enkel tv-spel. Verder was zij fotomodel en liep zij menige modeshow (als maatje 36). Door het bureau waarvoor zij werkte werd zij verwezen naar de NCRV, die voor een tv-uitvoering „een assistente zocht". Ina stapte ter verkrijging van nadere inlichtingen naar Zaandam, waar de bewuste en voor haar éérste uitzending plaatsvond. Zij vertelt, dat zij leuk werd opgevangen: „Het was halverwege een tv-winterseizoen en ik werd meteen ingeschakeld. Sindsdien ben ik wat-je- noemt bij dat door Ted gepresenteerde program ma blijven hangen. Het slaat enorm aan en zal zii het in iets andere vorm beslist door gaan. Achter de coulissen is er meer werk voor mij dan ervóór. Soms is een uitzending al bijna een half uur gaande vóór Ted gelegenheid heeft mij aan te kondigen. Ik ben een soort boodschap penjongen tussen de producer en de presentator. Ik moet Ted allerlei gegevens toespelen zoals over het achter- of (zèlden) voorlopen op het tijd schema. Ik heb altijd stapels briefjes. Ik zorg er voor dat te overhandigen prijzen tijdig aanwezig zijn en pak van alles aan, want er zijn duizend en-één-dingen te doen." Wéér in Nederland de uitzending ook plaatsvindt, Ina is de hele dag present, zodat zij alle repeti- NEDERLAND I KRO/NCRV 10.45 Ontmoetingen met jezelf (2) IKOR/RKK 22.00 Tribunaal 1982 een proces over ontwikke lingshulp NOS 22.30 Journaal UITSLAND I 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest en Internationaal agrarisch 19.45 Toeristische tips 19.50 Reclassering 20.00 Journaal 1 20.30 Staatsloterij 20.35 Joe Hill 22.35 Studio Sport 22.50 Den Haag vandaag 23.00 Journaal Rep. profjr NDR9.30—10.00 Sesa strasse (93). 18.00 Cult, magazl 18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18 Nordschau-magazlne. 19.26 De ee v.d. chirurgen. 19.59 Progr.overz WDR: 8.05—11.30 TV-cursussen. 18 Nws. uit Noordrljn-Westtalen. 18 De kattenplukkers. 18.40 Journa 19.15 Kinderliedjes, 19.25 Die Bau wollpOucker) mjmmm DUITSLAND II NEDERLAND II 19.45 J< bor. 20.15 Act. naai. 21.00 Eln Leben. 22.30 Jour- KRO 18.45 Kiri de clown NOS 18.55 Journaal KRO 1 20.21 Marty Feldman 20.45 Latijns Amerika, uitnodiging tot revolutie DUITSLAND III WDR Korte tekenfilm. 19.35 Zoeklicht, 19.40 Med. en weerber. 19.45 Nws. 20.10 Dubbeldekkers. 20.35 Mary's NEDERLAND I NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal VARA 19.05 De waddenzee, doe. NOS 20.00 Journaal VARA Als Twente het over mocht doen. vandaar! NOS 22.30 Den Haag vandaag 22.40 Journaal NEDERLAND II NOS 10.45 Vormen maken, vormen zien (2) 11.10 De Romeinen (2) ONOF 14.00 Vrij, vrijer, vrijster (2) KOF/PCOF 14.25 Ontmoetingen met jezelf (2) NOS 18.45 Kiri de clown 18.55 Journaal VPRO 1 19.05 Beertje Colargol 19.20 Zwijgen is goud 19.45 Popeye NOS 20.00 Journaal VPRO 20.20 Berichten uit de samenleving 20.35 All In the family 21.00 Zipcode 21.40 Parijs gezien door. EO 22.00 De wind blaast waarheen hij wil 22.15 Kerk en theologie 22.45 Horen en zien NOS 23.15 Journaal HILVERSUM I 18.4 WD. VARA: IS.30 (S) Licht ork. met zangsollsten. EO: 19.00 Klankbord: voord v.d. wereld: De liederen. 20.00 Bijbelstudie. 20.15 (S) Grarrnn. muz. - 20.20 Rep. v.d. schooldag v.d. Christ Geref. Kerken verleden. 21.15 (S) Gramm 21.20 Avondsluiting.TROS: 21.30 (S) specialiteiten k la carte: verzoekpl. progr. 22.20 Aktua. 32.30 Nws. 22.40 Iene Mine Mutte 23.41 (S) Zang en gitaar. 23.5524.00 Nws. uit de BRD. 18.30 ■jr blinden en slechtzlendenil 18.50 (S)Lichte gramm. muz. 19.00' Openbaar Kunstbezit. RVU: 19-10 Gesprekken over China. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.0* (S) Muz magazine. 22.30 Gesprek over Plet Mondriaan. 23.00 (S) PoO lert van Marcel Dupre. 23.5524.0Q Nws. HILVERSUM II Ina (links) leidt de clientele in haar shop rond. ties kan meemaken. Dan is het onder meer haar taak om ten tonele komende mensen (die bijvoor beeld een gedichtje voordragen) gerust te stellen in te wjiden over hun „standplaats", het nemen van een trapje en wat dies meer zij. Het is nog nimmer bij Ina opgekomen om zelf zo'n obstakel eens tevoren te proberen...Op beslissende momen ten kent zij geen zenuwen en tot nog toe kwam zij nooit voor moeilijkheden. Evenmin wat haar kleding betreft. „Je leert heel gauw dat een toiletje in verlerlei kleurtjes het zowel bij kleuren als bij zwart- wit-tv goed doet", zegt Ina, die gèk is op sier- 1 jk-wijde en lange kledij. „Natuurlijk heb ik wel eens misgegokt. Dat zie ik dan tijdens de repeti tie als er even een proeffragment wordt getoond. Ik heb niet veel geduld om lang naar mezelf te kijken. Ik vind mijzelf nooit leuk overkomen. Van mijn man krijg ik altijd goed-gefundeerd commen taar." Ina verbaast zich steeds weer over de stapel post welke zij ontvangt en die vaak afkomstig is van mensen die zij „opving", maar ook van onbeken den die om een foto-met-handtekening vragen. Ondanks haar tv-bekendheid, staat het aanslaan van haar boetiek buiten dit „beeldsucces". Maar eenmal binnen in de winkel herkent menige cliën te haar toch wel! De KRO opent de tv-avond met een brok variété onder de titel Wereldcircus. Wat het circus aan talent heeft opgebracht krijgt men vanavond te zien, zoals mr. Scock komisch jong leur, Damdinsuren met mensen als beelden, tijger op paard- dressuur, drie Wolfs op losse ladders, komieken op het ijs etc. Dit is nog maar een greep uit het programma, dat minstens een dozijn nummers telt. Ned. 11 19.05 uur. Joe Hill De Zweedse filmer Bo Wider- berg heeft het sociale element weer in de film gebracht, nadat Ingmar Bergmann, alsmaar aan het tobben is geweest met het in dividu. Widerberg plaatst Joe Hill in de Amerikaanse samenle ving, waar hij als emigrant te leurstellingen beleeft en tenslot te ten onrechte met de justitie te maken krijgt. Uit protest schrijft Joe songs, waarin hij de Amerikaanse uitbuiting aan klaagt. Ned. 1. 20.35 uur. Latijns-Amerika Onder de titel Latijns-Amerika: uitnodiging tot revolutie zendt de KRO-tv vanavond een ander half uur durende film uit over de revolutionaire bewegingen in Lidmaatschap omroep duurder Joe Hill wordt door het Amerikaanse gezag te pakken genomen. Latijns-Amerika, gemaakt door een kollektief van filmers. De film geeft een overzicht van de politieke gebeurtenissen in Zuid- Amerika en bewijst volgens de makers dat in het huidige impe rialistische stadium de misdaad als een gewoon politiek instru ment wordt beschouwd. Bloedige gebeurtenissen in Bolivia, waar bij een mijnwerkers-opstand honderden door het leger wer den gedood, wisselen af met het geen Marighela in Brazilië overkwam. Deze Marighela, eens vooraan staand leider van de communis tische partij in Brazilië, werd, toen hij de nationale bevrij dingsbeweging had opgericht en zijn partij de rug had toege keerd in 1969 door tachtig gewa pende politie-agenten ingesloten en door mitrailleurvuur gedood. Ook aan de toestand in Venezue la, waarin 1962 de eerste guerril la-troepen hun werk begonnen, wordt de nodige aandacht be steed. Uit de film wordt duide lijk, dat geweld, martelingen en moord in de ogen van de macht hebbers geen verwerpelijke za ken meer zijn, als het er om gaat. de politieke macht in stand te houden. Maar overal in Latijns-Amerika groeit daarte gen het verzet. Deze film won de eerste prijs op het documen taire festival in Toulon. Ned. 11 20.45 uur. Tribunaal '82 In 1971 werd bij een enquete in Duitsland aan jongeren tussen 15 en 19 jaar gevraagd wat de derde wereld en de ontwikke lingslanden zijn. Ruim 78 pet kon geen antwoord geven. In het ge fingeerde Tribunaal 1982 legt de hoofdaanklager, gespeeld door Ton van Duinhoven, dit resul taat voor aan het internationale hof. In de 6e aflevering wordt de rol van de school en de pers kritisch aan de orde gesteld. Een krantenmagnaat wordt on dervraagd en schoolboeken wor den doorgemeten. Ned. 11 22.00 uur. (Van onze radio- en tv-redaclie) DEN HAAG Op het departe ment van CRM wordt gewerkt aan een wijziging van de voor- -schriften voor de hoogte van de contributies voor de omroepen en van de abonnementen op de omroepbladen. Thans moet de minimumcontributie vijf gulden per jaar bedragen en het mini mum voor de combinatie van contributie en abonnement der tien gulden. In de begrotingsstukken heeft mi nister van Doorn van CRM meegedeeld, dat ook wordt be zien de verhoging van het mini mumaantal leden dat een aspi rant-omroep moet hebben inge schreven om voor toewijzing van zendtijd in aanmerking te komen. Cupwedstrijden HILVERSUM De NOS-radio zal vanavond op Hilversum 3 in een schakelprogramma recht streekse reportages uitzenden van de voetbalwedstrijden om de Europacup 2 voor bekerwin naars en de UEFA-Cup, waarbij de Nederlandse clubs Feyen- oord, Twente en NAC zijn be trokken. Het schakelprogramma begint om 19.15 uur. Eenzelfde schakelprogramma zal op 3 ok tober op Hilversum 3 worden uitgezonden, wanneer de returns worden gespeeld. De NOS-televisie zal in Studio Sport een samenvatting uitzen den van de wedstrijd NAC- Maagdenburg, om 22.25 uur op Ned. 1. HILVERSUM II NOS: 18.00 Spiegel van Duitsland: Int. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet1 eten. 19.00 Nws. 19.02-24.00 Licht# muz. afgew. door sport, met 19.02 Proefdraaien: 20 00 Nws: 20.02 Dr. Wiener's Meatshow; 21.00 Nws? 21.02 De Meurders methode: 22.00 Nws: 22.02 Joost heeft gegeten: 22.55 Med.; 23.00 Nws en 23.02 Ski- vatoon: inf. over nieuwe lang4 speelpl. 24.00 Nws. 0.02 Metro's Ml(k night Music. 0.55—1.00 Nws. HILVERSUM I radio. 10.00 (S) V.d. kleu (gcd. S) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal). 1L30 (S) Rondom twaalf - een uur allerlei voor iedereen, met De groenteman en 11.55 Beursber. 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Alert! ren. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 Jumboset met muz. en lnf. 17.00 (S) Mobiel - beweegl. progr. voor beweegl. mensen. 17.55 Med. komm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8 36 Gymn. V.d. huisvr. 8.45 (S) Tot uwl dst.verzoekpr. van klass. en mod. muz. 10.00 Schoolradio. 10,30 Nws. 10.33 (S) Podium v.d. vrouw. 11.05 (S) v.d.zieken. 11.40 (S) Lichte gramm. muz. 11.55 Med 12.00 Zin- gen met Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) NCRV-klnderkoor en de Speeigroep. 1 mod. kamermuz. 15.15 Geloven ls eenvoudige zaak. 15 30 Nws. middagmagazine. 1 Nu). 17 30 Nws. 16.33 (S) Studio HILVERSUM III HILVERSUM II 8.00 (S) Te Deur TROS: 7.00 Nws. 7.02 Hugo van Gel deren show. (8.00 Nws.) KRO: 9.00 Nws. 9.03 KRO-op Drie: dlscjockev- show. (10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 (S) Van twaalf tot twee: Pauzeprogramma met 13.00 Nws. en 13.02 Raden maar. 14.00 Nws. 14.03 Dlscjockeyshow (15.00 Nws.) NOS: 16.00 Nws. 16.03 De daverende dertig (17.0 Nws.). Gemeten naar de maatstaven van de laatste jaren was het, wat t.v. betreft, een nogal kleur loze Prinsjesdag gisteren. Kleur loos vanwege het afwezig zijn van strijdbaarheid. Vroeger was er een „Achter het Nieuws" met een oppositieleider die doorlo pend verbijsterd was over elke regel die Troonrede en Miljoe nennota bevatte. Dat misten we gisteren toch wel éen beetje. De VARA had op „II" uitzenöbeurt, maar Achter het Nieuws kwam zelfs niet aan bod. Prinsjesdag werd plezierig afgedaan door Koos Postema in zijn Groot uur: U. Te gast was premier Den Uyl, allesbehalve verbijsterd. Inte gendeel, volop ontspanning in de zekerheid dat Koos louter vrien delijke vragen zou stellen. Het was voorlopig het laatste Grote Uur. Het was een prettige afle vering van een goed program ma. Het was ook een erg onkri tische aflevering. Halverwege schakelden we over naar NCRV's Hier en Nu. Er werden veel vrijblijvende straat-interviews getoond, wat weer te weinig tijd overliet voor echte nieuwsachtergronden. Maar er was tenminste een ze kere mate van objectiviteit ld het tegenover elkaar stellen van ARP'er Aantjes en WD'er Wie gel, die overigens te weinig be dreven leek om vooralsnog iets geloofwaardigs te maken van de rol van de „verbijsterde". Dat speelde Den Uyl veel beter. De Derde-Dinsdag-Pluim gaat overigens naar „Den Haag Van daag" van de NOS. Die haalde twee professoren voor het scherm, die niet gemakkelijk, maar wel degelijk wezenlijke kanttekeningen bij de Miljoenen nota plaatsten. De een was liberaal, de ander PvdA'er. Beider betoogtrant was strikt wetenschappelijk, derhal ve neutraal-objectief. Wat de VARA niet wilde en de NCRV" niet kon, werd door de NOS der halve bereikt. Zij het in een vorm die de goe-gemeente nau welijks zal aanspreken. Reden om te constateren dat t.v. Prinsjesdag drievoudig ver keerd aanpakte. De gewone man die zijn belasting betaalt en straks moet kiezen of hij het eens is met de belasting en een heleboel andere zaken, werd door het belangrijkste nieuws medium tekortschietend voorge licht. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2