WINTERMODE VOOR LANGDURIG EN VEEL GEBRUIK 1. LANVIN: twee mooie gehaakte vesten in veelkleurige wol, met meta len ceintuur op plooirok in effen of pied de poule. Wollen muts. Zilver vos achteloos over het vestje. 2. A-B SCHERRER: twee pittige mantelkostuums uit fantasie wollen stofin grijsbeige verwerking. De kostschoolhoedjes" zijn hier erg in trek. 3. FERAUD: contrast geeft de handgebreide mantel in rustiek verwerk te natuurkleurige wol ivaarbij de zachte lynxkraag het weelderig effect geeft. Voor sportieve elegantie. 4. LANVIN: breiwerk is zeer in de mode, zoals deze handgebreide veel kleurige mantel nogmaals bewijst. In groen, beige, blauw, zwart. Daar onder een zwarte japon uit wollen jersey. 5. ST. LAURENT: achteloos, elegant, maar zeer chique werd dit geheel verwerkt. Het cardiganvest is uit handgebreide zwarte wol met bont kraag. Schotsgeruite groenzwarte flanelplooirok en groenzijden hemd- bloes. Fluwelen muts. 6. ESTéREL: blauw voor de avondjapon, met een gebreide schouder kraag uit dikke rode wol. Muts met bloe inversie ring. De tweede japon is uit wit mohair, met witte vos versierd. 7. UNGARO: Namiddagjapon uit oker-violet bedrukte wolgaas in de exclusieve tekeningen van Sonja Knapp. De lange tuniek houdt de rok- plooien vast als een lampion. 8. SCHERRER: voor elegante gelegenheden kan men zo'n voorbeeld navolgen: namiddagjapon uit crêpe, geheel geplisseerd. 9. DIOR: Deux pièces klassieke stijl, maar in een nieuwe bedrukking. Blauw - bruin schuingeruite jersey diende voor het mantelpak, de blouse is in eenzelfde motief maar in glaszijde. Bijpassende sjaal. 10. COURREGES: deze ontwerper toonde niet alleen modellen voor de Caraïben, in zomerstijl, maar ook luxe winterk'»?ding zoals deze mantel uit zwart Saga-nertsbont en wit leer. 11. RICCI: wie sportief aangelegd is kan steeds terecht bij deze ont werper. De mantel is driekwart lang, uit bruin-wit omkeerbaar pied-de- pole. Foedraaljapon in eenzelfde verkleinde tekening en in lichter weefsel. 12. LAROCHE: Uiterst luxueuze sportkleding voor dames die de lange mode willen volgen toonde deze ontwerper: uit leiblauw, beige, noot- bruin tweedslof. Bontmouwen en zakken met leerversiering. Panty pull en muts in bijpassende woltweed, 13. LANVIN: het is niet alles knielang wat de modeklok slaat. Crahay maakte enkele plezierige uitzonderingen, zoals dit geheel waarbij de enkellange laken mantel gedragen wordt over 'n lange japon met plissé- rok uit woletamine. De mantel is rood-bruin keerbaar. De jurk donker bruin met bloemknopbedrukking. 14. UNGARO: trench-modellen zijn volop naar de mode, zowel in de korte als in de langere versie, zoals dit voorbeeld aantoont. In een unieke tekening van kaneelbruin op wit, in keerbaar laken - mohair weefsel. Gedragen op een kaneelkleurig broekpak uit kasjmir en lichte wol. 15. DIOR: onder een „tenf'mantel kan men zich warm inpakken voor winterse kou. Dit model uit mooi mohair-en-wol weefsel is nachtblauw- fuchsia. Smalle ceintuur. Een blouwgeverfde bontkraag en manchetten geven de bijkomende luxe toets. 16. CARD1N: de ontwerper die terugkeerde bij de rest van de Syndikale kamer maakte een heel ander inodel mantel. De nieuwste vertoont een gedrapeerd effect aan de sjaalkraag en ietwat vierkante schouders. Uit steenrood dubbelzijdige wol. 17. BALMAIN: broekpakken zijn er nog steeds, voor sportieve dames. Dit model voor de ..jolie madame" is driedelig in beige-grijze wol, effen en met pied de poule motief. 18. RICCI: kleren zijn er in allerlei modellen, zowel de hemdblouse- modellen als de foedraalexemplaren. Elegant zijn vooral prinsesmodel len zoals dit uit eendenblauwe chinazijde, met sierlijk afkledende klok- rok. En met de overal opduikende vossebontsjaal. 19. UNGARO: de mantel is in het nieuwste streepweefsel bruin-blauw, 't hcmdblousejurkje met ingewerkte sjerp uit zachte wollen stof is beige, bruin, blauw. 20. BALMAIN: mantelpak dat seizoenen trotseert en in alle omstandig heden gedragen kan worden: gebrand oranje en wit voor het pak, bruin gebrand oranje en wit voor de lichtwollen blouse. Astrakan bontmuts in hetzelfde oranje. 21. GIVENCHV: ruitlijnen in mai ,neblauw-lichtblauw op wit geven het speciale mot.ef van d t mantelpak u t mooie wollen stof, waarbij een blouse gedragen wordt uit zijden crêpe. Het is een voorbeeld van uit gesproken elegantie, klassiek bekeken. De rijke cliënten van de Parijse modehuizen evenals de warenhuizen die de gekochte modellen vermenigvuldigen hebben bestellingen binnen gekregen, zodat ze deze maand kunnen verschij nen in een mantel van Dior of een japon van Un- garo of een cardigan van St. Laurent. Nu mogen ook de foto's gepubliceerd worden, waaruit dan de modelijn kan worden afgeleid. Aan de andere kant zijn er al eerder zoveel tekeningen, schet sen. foto's en ideeën vrijgegeven aan de pers, dat de belangstellende al enige tijd op de hoogte kan zijn. Toch geloven we dat het een uitstekend idee Is bij de fraaie entree van de herfst het mode- nieuws nog eens op een rij te zetten, hetgeen kan helpen bij het samenstellen van de winlergarde- robe. We kunnen dan wel zeggen dat we ons niets van al die mode aantrekken, als puntje bij paal tje komt proberen we toch zoveel mogelijk in de pas te lopen wat betreft snit, kleur, weefsel, leng te, versiering en noem maar op. Daarom dit beknopte ABC van de wintermode, waarbij die letters het begin vormen van woor den als aantrekkelijk, bont en charmant. Maar als we het ABC verder doorzetten komen we aan komfortabel. praktisch, soepel, sportief en vrou welijk, want dit zijn kenmerken in deze mode die het mogelijk maken een keus te doen naar eigen persoonlijkheid en omstandigheden. Meesterhand In heel de verscheidenheid van de collecties van de verschillende huizen, komen toch gemeen schappelijke kenmerken naar voren die stem pet dragen van twee overleden grootmeesters: Balenciaga en Chanel. In verscheidene modehui zen zijn het leerlingen van de grote Cristobal Ba lenciaga die ontwerpen: Ungaro, Courrèges, Es- parza. En de geest van Coco Chanel is niet weg te denken uit de collectie van haar discipel St. Laurent, als we slechts denken aan de cardigan- en tweedjaponnen of gebreide stoffen die destijds in haar salon werden getoond. Die kenmerken zijn allemaal terug te vinden in de hiernaast getoonde modellen. Met opzet heb ben we de meest luxueuze kleding weggelaten, al vormt die evenwel de hoofdschotel bij de presen tatie van de meeste huizen. Maar we geloven dat vooral de dagkleding de interesse van het grote publiek heeft. Weefsel en kleur De gebruikte stoffen zijn de mooiste wollen stof fen, waaronder het mohair een ereplaats in neemt. maar ook lichte tweed, flanel, laken, wol- crêpe. wollen fluweel, doorstikt jersey en gebrei de stoffen. Voor avondkleding werd veel mousse line. organza, Chinese en Georgettezijde, lamee- weefsels en kilometers struisverenboa's gebruikt Daarbij kan een beroep worden gedaan op een heel palet van kleuren; waarin wit, groen, blauw en rood de hoofdrol spelen: ivoorkleur, caramel, toffee, steenrood, roestkleur, sepia, kameel, mos groen, brons, dennegroen, loden, smaragd, saf fier, chinees blauw, pauwenblauw en jeankleur, kersenrood, lakrood, cyclaam, grijsblauw, koper rood, nachtblauw, perzik en saffraan. Ook zwart niet te vergeten. Mutsen en kragen Als hoofdbedekking is er de breedgerande hoed. maar de gebreide, gehaakte en gedrapeerde mut sen zijn in de meerderheid, al dan niet voorzien van een geraffineerd sluiertje voor de ogen. Daarbij passen weer sjaals en sjerpen, in kleurig bont of gebreid, in zijde of zachte wol. lang en rond de schouders gedragen, over de borst neer hangend of losjes in de kraagopening geschoven. Kragen maken geschiedenis. Het zijn meestal langharig, zijdige bontkragen van vooral vos, nerts en lynx. Ze worden evengoed op een wollen mantel gezet als op een handgebreid cardigan of mantel: het toppunt van luxe. Voor mantels is de keus uit ruime tentmodellen of trappersvesten met bontomslag, maar echt komfortabel zijn de modellen in soepele trench- stijl, losjes rond het middel aangesnoerd met een smalle ceintuur. Bij mooi herfstweer kunt u het best gekleed gaan in een handige plooirok of een licht in vorm ge knipt model, daarboven een soepele overhemd blouse en een cardiganvest. De mooiste zijn ge breid of gehaakt in verschillende kleuren, zodat de rijke effecten er zelf in aan te brengen zijn. Vest of cardigan en ook de blouse passen bovendien op sportieve pantalons die er nog zijn. De nieuwe mode gaat duidelijk uit van onderlinge aanpas sing, hetgeen de garderobe ook financieel gezien ten goede komt. Knie of lager Japonnen zijn er ook soepel en komfortabel. in luchtige wollen stoffen, geplooid of geplisseerd, met lange mouwen. De benen zijn slechts zicht baar vanaf de knie ol nog lager. Ze steken in donkere kousen. Wie sterk op de mode let. loopt deze winter op schoenen met hoge hakken, fijnere zolen en licht afgeronde neuzen. Vooral deze nieuwe schoenenmode. met de ver laagde roklengte enhet soepele van de modellen, laagde roklengte en het soepele van de modellen, houet te zien krijgen, hoe klassiek het er alle maal ook op het eerste gezich' uitziet. Een mode die geschikt is voor veel en langdurig gebruik.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 9