MUZIKALE VAKANTIE VOOR FRANSE JEUGD IMPONEREND NIVEAU BIJ KENTONORKEST Eten tot de dood erop volgt in Ferreri 's 'La grand PAGINA 6 LEIDSE COURANT MAANDAG 3 SEPTEMBER 1973 Polanskïs kolder teleurstellend ARNHEM Terwijl de projecto ren in de Arnhemse bioscopen van de vroege morgen tot de late avond snorren, moet de fil- mofiel aan de hand van een srlkt tijdschema maar zien hoeveel films hij op een dag kan meepakken van de Arnhem se Filmweek naast het officiële programma. Vooral omdat de laernatieve keuze veel tijd n beslag neemt. Wie „Distant thunder" wil zien, is drie uur kwijt. De russische science ric- tion met moraal „Solaris" van Andre Tarkovsky is al nie veel korter. Zaterdagavond was tevig gevuld met de „heartbreak Kid" van Elaine May en Maro Ferreri's gigantische vreetpartij „La Grande bouffe". Laatsgenoem- de film riep al eerder op he festival van Cannes de nogige weerzin op, omdat ruim twee uur kijken naar vier kerels, die zich afzonderen met een aantal lichte dames en zich vervolgens letterlijk dood eten. nu niet be paald het oppun van amuse- men is. Velen vonden da Fer reri dit keer met zijn zwarte humor toch wel e ver hinh, en Ingrid Bergman voorzister van de jury, verliet zelfs ver ontwaardigd en onpasselijk de zaal. Maar de nieuwsgierigheid bleek ook in Arnhem weer ster ker de goede smaak. Want twee maal zat de grote zaal van het Rembrandtheater vol. Eerlijk gezegd, Marcello Maistroianni, Philip Noiret, Ugo Tognazzi en Michel Piccoli zetten toch wel een paar heerlijk gedegenereer de smakkende en winden laen- de mannetjes op het doek. De „Heartbreak kid" werk me minder grof geschu een kome die in de trant van „The Gra duate" zonder het niveau van Mike Nichols te halen. Een jon ge man ontmoet ijdens zijn hu welijksreis de vrouw van zijn dromen. Hij beslui haar te trouwen zodra hij gescheiden is, en dat lukt hem nog ook. On danks de oppositie van de rijke schoonpapa in spe. Neil Simon is een van Amerika's beste dia- loogschrijvers, maar regisseuse Elaine May laat de acteurs rus tig hun gang gaan en vergeet zo nu en dan dat er ook nog een camera aan het draaien is. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld een Eddy Albert Grandioze mo menten heeft als de vervolgen vader, die voor zijn dochter een betere parij op he oog had. Zondag was gereserveerd voor ,,L'Attentat", een nauwelijks verholen reconstructie van de moord op de linkse Marokkaan se leider Ben Baria. Door de in middels alom bekende feien aan te houden, en alleen de na men te veranderen van de hoofdpersonen in dit politieke spel, had regisseur Yves Boiset het wapen in handen om een felle documentaire aanklacht te gen di laagharige spel acher de schermen e maken. Door bekende filmgezichten als prin- tigant, Piccoli en Gian Maria Volonte te gebruikte, maakte hij eer een gepolijste reconsructie van. De grote tegenvaller van dit weekeinde was wel Roman Polanski's „What?", aangekon digd als een kolderieke kome die, maar in feite niet meer dan een onsamenhangend geval over een onschuldig Amerikaans meisje, dat na een mislukte po ging tot aanranding in een vlla belandt, vol verknipte figuren, en zo van de regen in de drup geraakt. Polanski, die toch echt wel een zware komedie kan maken, geuige zijn „Met jouw tandeh in mijn nek", gaat zich hier nu te veel te buien aan bi zarre grappen, waarvan er maar enkele leuk zijn. OTTO MILO Scheepvaart ACHILLES 3 t« Lagualora. AC- MAEA 2 vn Rotterdam nr Teesport. ALCOR 3 p Finlsterre AMSTELLAAN 2 te Tacoma. AMSTELLAND 2 te Amsterdam. ARCHIMEDES 3 te Schledam. ARISTOTELES 2 te Georgetown. BANDA S vn Rotterdam nr Bor deaux. BILDERDIJK 2 vn Rotter dam nr Sheemcs. BOVENKERK 2 te Rotterdam. BRITSUM 1 p Oues- sant nr Nouadhlbou. CAPULONIX 3 HO no Muscat nr Kharg ell.. CERES 2 vn Port ot Spain nr Georgetown. CHEVRON THE HAGUE 3 te Ko penhagen. CHIRON 31 vn Paramarl- Pto Rlco nr Napels. GAASTER- LAND 1 te Amsterdam. GANYME- DES 3 te Guayaquil. GOOILAND 3 te Hamburg, GREBBEDIJK 2 vn Tamplco nr Tampa, GROTEDIJK 2 te Rotterdam, GULF HOLLANDER 2 te Portland, HERCULES 31 vn Moengo nr Triest. HERMES 31 vn Amsterdam nr West-Indle. HILVER- ILIAS 3 50 zw Casquets nr Antwer pen. KATELYSIA 3 vn Curacao nr Tamplco. KATWIJK 1 te Punta Are- bourne nr Port Plrle. KRYPTOS 3 te Stockholm, LUDON 31 vn Am- W^t-Indle. LOIRE LLOYD 1 te. MARATHON 31 vn Nlckerle nr Rotterdam. MARNE LLOYD 2 vn Nacala nr Rotterdam. MEMNON 1 MERSEY LLOYD 2 te Pascagoula. dam. NEDER EBRO 3 150 nw Lar- cadlve ell. nr Belawan. NEDER ELBE 2 250 n Wake ell nr Cristo bal. NEDHOYD KEMBI.A 2 1100 nw Hawaii nr San Francisco. NEDLLOYD KYOTO 3 te Assab. NEPTUN'US 8 te Paramaribo. PA LAMEDES 3 vn Amsterdam nr West-Indle. PERICLES 2 te Ham- SAFOCEAN AMSTERDAM 3 770 ozo Mauritius nr Brisbane. SAFOCEAN AUCKLAND 3 te Pto Elizabeth. SCHELDEBORG 2 te Amsterdam, SCHELDE LLOYD 1 vn Rotterdam nr Uddevalla, SEROOSKERK 3 te Londen. SJNON 2 vn Teesport nr Baltimore. SINOUTSKERK te New TINTO 1 145 ntw Cristobal leston. TOLTEC 3 te Armuelles. TRIDENT AMSTERDAM 2 te Santa Marta. ULYSSES 6 te Aruba verw.. WAARDRECHT 'L- te Acagutla. WO- NORATO 3 340o Tokio nr Manzanll- Agenda - Bioscopen Maandag 3 september Koninklijke Schouwburg 20.15 „Van hand tot hand" (Haagse Comedie) (J) Woensdag 5 september Koninklijke Schouwburg 20.15 „Tartuffe" (Haagse Comedie) (J) Diligentia 19.30 - 20.30-21.30 „De Sissies" en Hans Hudson, jong leur. Houtrusthal 20.15 Tweede concert Beethovencyclus o.l.v. Roberto Benzi m.m.v. solisten en koren. APOLLO: Frank en Eva (18) 12.15, 2.20, 7.00, 9.15 wo. 12.15, 2.20, 4.45, 7.00, 9.15. ASTA: De hel van Duinkerken (14) 2.30, 7.00, 9.30 wo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30. BIJOU: Lady Caroline Lamb (14) 2.00, 7.00, 9.30. wo. 2.00, 4.15. 7.00, 9.30. CAMERA: Last tango in Paris (18) 2.00, 8.15. CINEAC: Vijftig jaar Dis ney tekenfilms (a.l.) 9.15, 11.15, 1.30, 3.45. Het zwaard van de gele tijger (18) 7.30, 9.30. COR SO: Turks fruit (18) 2.15, 7.00. 9.30. wo. 1.45. 4.15, 7.00. 9.30. DU MIDI: Porgy and Bess (14) 8.15 Wik Trom en zijn dorpsgenoten (a.l.) wo. 2.00. ENROCINEMA: Die knotsgek ke kerels in hun vliegende krat ten (a.l.) 2.00, 8.00. wo 4.00, 8.00. Isabella (18) za. 24.02. Charlie Chaplin festival (o.l.) wo. 1.30. FLORA: huwelijksnacht rapport (18) 2.00, 7.00, 9.15. KRITERION: Staat van beleg (14) 3.00, 7.00, 9.30. METROPO- LE: Spartacus (14) 2.00, 7.45 ODEON: Dolle liefdesavonturen van drie apothekersdochters (18) 2.00, C.45, 9.15. OLYMPIA: The new centurions (18) 2.00, 8.00. PASSAGE: Een slippertje met allure (14) 2.30, 7.00. 9.30 wo. 1.30, 4.00. 7.00, 9.30. REX: ,De vreemdeling zonder naam (18) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30. STUDIO DE LUXE- Inga doet wat ze niet laten kan (18) 2.15, 7.15, 9.30, wo. 1.30, 4.00 7.15, 9.30. STUDIO 2000: The chase (18) 8.00 Circus op stelten (a.l.) wo. 2.00 DE UITKIJK: Accident 18) 2.30, 7.15, 9.30. wo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30. DELFT: CITY: Last tango in Paris (18) 2.30, 7.00, 9.15. CITY SELECT: Steelyard blues (8.15) ma., di., do. 2.30 Aladin en de wonder lamp (a.l.) woe. 2.15 DELF1A: Frank Eva 18) 2.30—7.00— 9.15. FLORA: Hallelujah voor een paar vuisten (14) 7.009.15. DOELENKINO: Dode kerels tellen niet (18) 2.30—7.00—9.00. STUDIO D: Junior Bonner (14) 2.30, 7.00, 9.15 Robin Hood der wilde zeeën (a.l.) woe. 2.15. Paulus de Bos kabouter De Hooi- kooi JEAN DLLIEU 57 Een ogenblik waren de wijze vogels spra keloos. Ze staarden naar Krakras, die er bij zat als een lekke voetbal. Maar toen begon Salomo die voetbal met zijn snavel been en weer te rollen terwijl hij vrolijk uitriep: ..Dat komt nou van je hooihonger, schrokop. Had je maar niet zo hebberig moeten zijn". ..Ik was niet hebberig", jammerde Krakras. ,,ik moest wel. En het was toverhooi". „Wat je zegt. toverhooi", proestte Oehoeboeroe. ..Dat is inderdaad heiendal min of meer zeer duidelijk. Gooi 'm es hierheen. Salomo". Nu kwam Paulus tussenbeide. „Laat Krakras met rust", be val hij kortaf. ..Als het aan jullie had gele gen, waren jullie nou allebei al voetballen geweest". PARIJS Het zit, in het grote reservoir dat Frankrijk is, ge lukkig nog vol interessante mensen. Jammer genoeg hoor je er zo weinig van, want ze timmeren niet aan de weg. De publiciteit en de reclame laten ze graag aan anderen over. Misschien vormen zij bij elkaar niet meer dan tien procent, maar op die tien drijft de rest. Zo'n man is Jacques Serres. Hij is voorzitter van een vereniging met een ietwat vreemde naam: de F.N.A.C.E.M., moeilijk in het geheugen te houden. De let ters betekenen Fédération Na tionale d'Associations culturelies d'expansion musicale. De lezer heeft zelf al begrepen, dat de federatie zich niet alleen ten j doel stelt grotere belangstelling I te wekken voor de muziek, klas- l siek of modern, maar speciaal de jongeren er toe aan te zetten weer een instrument te gaan be- 1 spelen. Jacques, naar schatting een vijfti ger, is van origine cellist. Als jongen van dertien zat hij al met de strijkstrok in de hand. haalde een eerste prijs op het conservatorium en speelde als solist aan deze en gene kant van de Oceaan. Waar men zelf in op gaat wil men ook aan de kinderen overbrengen, ook al zijn die kinderen niet van eigen vlees en bloed. Hij was realist genoeg om te begrijpen, dat hij het alleen met de muziek niet kon redden, want de jeugd hoeft de knop van de radio maar om te draaien en er komt muziek uit de houten kist. En niet eens altijd slechte muziek van hit pa rades. France Musique geeft bijna de gehele dag muziek en haalt met concerten excellente jongens en meisjes, die uitblin ken op de conservatoria, voor de microfoon. Suske en Wiske De Poppen- pakker Lucky Luke Canyon Apache Maar --,'dat zijn de allerbesten en niet iedereen klimt zo hoog. Jacques Serres heeft aan de muziek de sport vastgeknoopt en daardoor sniidt het mes van twee kanten. Hij krijgt er door subsidie van het staatssecreta riaat voor jeugd en sport in Pa rijs. Subsidie, subsidie is een groot woord, want wat Jacques krijgt is maar een kruimel van de rijke tafel: 8.000 hele fran ken per jaar. Méér kan er niet af. Maar alle kleine beetjes hel pen en Jacques ging in 1965 met zijn federatie van start. Dat hij niet zou slagen kwam geen se conde bij hem op. Hoe is hij begonnen? Eerst met de kleintjes van vijf tot zeven. Toen de grotere turven: van zeven tot dertien en toen dat liep richtte hij zich tot de gymnasiasten, de jongens en meisjes van dertien en ouder. Natuurlijk met de nodige aanbe velingen achter de hand van di recteuren, rectoren en musicolo gen. Alleen al die aanbevelingen bij elkaar te krijgen was een monnikenwerk en een heen en weer gedraaf. Dus eerst met de kleintjes. Kijk, zei hij, je kunt op een fluitketel slaan en dan komt er geluid uit. De toetsen van vaders schrijf machine maken ook geluid als vader er op zit te schrijven. Maar een veel en veel mooier geluid maakt een trommel, al is het maar een gewone speelgoed- trommel. Het hangt er maar van af, hoe je het vel van die trommel of van de pauk spant. Een triangel maakt nog veel mooier geluid en dat trilt zo hoog en zo fijntjes na. Maar je kunt er geen wijsjes, geen liedjes op spelen. De trommel en de pauk zeggen alleen maar boem. En het bekken, wéér een stap verder, kan alleen maar schallen. Als we het samen nu eens met een blokfluit zouden proberen. Daar zitten gaatjes in, op ieder gaatje kun je een vingertje zet ten en als je dan ook nog blaast, komt er muziek uit. Luister maar, zegt Jacques. Ik ga je wat voorspelen en dan mag jij meezingen: Quand trois canes vont au champ La première va devant. En zo brengt Jacques de hele kleintjes aardigheid straks misschien wel liefde voor de muziek bij. Een blokfluit is niet zo duur, voor 25 frank heeft men al een heel aardige. Een taart voor zes personen is duur der en in één dag opgegeten. Maar als het even kan laat hij de kleintjes niet alléén studeren. Hij haalt ze bij elkaar in een schoolklas en dan oefenen ze sa men. Jan speelt beter dan Piet, die wil niet achterblijven en doet thuis extra zijn best. De bester. trekken bij samenspel de zwaksten naar boven. Is die basis eenmaal gelegd, dan gaat het met die van zeven tot dertien ai een stuk gemakkelij ker. Ze krijgen een klarinet, een dwarsfluit of een hobo. Die mo gen ze uit elkaar peuteren, schroefjes losdraaien, kleppen van alle kanten bekijken en hoe dat werkt. Wie er belangstelling voor heeft mag het ook doen met een trompet of schuiftrom pet. Als regel zijn de blaasin strumenten voor de kinderen gemakkelijker dan de snaarin strumenten. Viool studeren is moeilijker en dat doen alleen de doorzetters. Als het even kan haalt Jacques er een jonge pia nist bij, want dat wordt het be gin van een trio of quartet. Ook de jonge pianisten laat hij liefst niet alleen spelen: voor een quatre mains voelen ze meer dan alléén op de'kruk. Is er na een jaar flink gestu deerd, dan trekt Jacques met zijn jongens en meisjes, groot en klein, de provincie in. Een maand lang vakantie in groepen van zestig, iedere groep onder leiding van een gediplomeerde moniteur. Uit iedere groep ha len de moniteurs ploegen van acht tot tien. Ze spelen al Bach, Telemann of Mozart. De basis van die maand vakantie blijft de muziek, maar tegelijk wordt de sport niet verwaar loosd (wijl anders de subsidie geschrapt wordt), 's Winters skiëtn in de bergen, 's zomers zwemmen, voet- of handballen, tennis, gymnastiek. De hoogte punten van zo'n maand vakan tie zijn de voorstellingen voor het publiek, in de openlucht of in een kathedraal. Dat zijn voor de kinderen ware feesten: zij met hun instrumenten op het podium en de grote mensen in de zaal. Dit jaar stonden op het program vakanties en uitvoerin gen in de Pyreneeën, de Var, op Corsicaf, in de Gironde. de Manche, de Elzas, de Vaucluse, de Seine-Maritime (bij Dieppe), aan de Cote Atlantique en zelfs in Engeland en Oostenrijk. Ook Nederland komt aan de beurt, maar het wachten is op een ge schikt vakantieverblijf voor on geveer zestig jongeren. Voor een maand lang. Jacques Serres geeft toe, dat hij hoofdzakelijk de kinderen van welgestelde ouders bereikt, waar thuis al een muzikaal kli maat hangt. Aan jonge pianis ten heeft hij geen gebrek, want in die kringen is een piano vaak een familiestuk of een teken van uiterlijke welstand. Een maand vakantie in een centruip van de federatie kost 700 tot 800 frank en dat is, voor één kind uit een arbeidersgezin, een hele uitgaaf. Daar heeft Jacques wat op gevonden. Er zijn onderne mingsraden van grote bedrij ven, die van de kosten de helft voor hun rekening willen ne men, zodat ook het arbeiders kind mee kan profiteren. Mits de liefde voor een instrument er is, want de muziek blijft ook in de vakantie de basis. Zijn radio en televisie geen blok aan het been? Ja en neen, vol- géns Jacques Serres. Er zijn kinderen, net als grote mensen, die wel muziek horen, maar niet luisteren. Ook het omge keerde komt voor. Sommigen zingen met een chansonnier mee of fluiten mee, als Jean Pierre Rampal of Michel De- bost of Lardé blazen. Jacques Serres is protestant en hij kent het verhaal van de zaaier, die vogels weggepikt. Een deel van het uitgestrooide zaad valt op de rotsen en wordt door de j vogels weggeprikt. Een deel [l valt tussen de distels en wordt 'j verstikt. Een ander deel valt in I goede aarde en brengt hondeni- I voudig vruchten op. Op dat laatste hoopt Jacques. En daarom gaat hij onverdroten voort. Met geestdrift laat hij fo to's zien van een maquette: een eigen centrum in de Elzas bij Colmar. Maar dat kost 5 mil- lioen frank en hij heeft er maar één komma twee. Bedelen doet hij links en rechts. Op het mi nisterie van culturele zaken zit ten drie directeuren: een voor het theater, een voor de muziek en een voor de architectuur. Pas als die drie het onder el kaar eens zijn kan er wat los komen voor het Colmar-jen- trum. Ook de centrale kas Toor i de gezinstoeslagen is bereid wat te geven en dat overwegen j eveneens een paar grote bier brouwerijen. A wil geven, als B ook wat doet. De bedelbrieven, die Jacques schrijft en waar hij persoonlijk achterheen moet zitten, zijn niet te tellen. Opbergmappen vol. Af en toe zou hij nog zo graag eens naar zijn cello grijpen, want is er in deze wereld een grotere trooster dan muziek? Maar al strijkt hij dan zelf niet meer. hij is onderweg naar zijn ideaal bij Colmar, 600 meter hoog in de bergen, waar de jongeren de strijkstok van hem zullen over nemen. Met de fluiten, de clari- netten. de hobo's de trompetten, de trommels en de pauken om hem heen. Is dat, als je tegen de zestig loopt, geen mooi leven? L. J. KLEIJN. Voor de tweede maal in dit jaar onderneemt de grote orkestfor matie van Stanley Newcomb Kenton een grote Europese tournée. Het succes van de eer ste trip in Februari jongstleden gaf hiertoe alle aanleiding. De serie van 31 concerten in deze trip werd Zaterdag 1 September geopend met een optreden op de Hi-Fi RAI te Amsterdam waar na de band gisteravond in de Doelen te Rotterdam concer teerde, welk optreden wij moch ten bijwonen. Het orkest heeft enkele nieuwe so listen in haar gelederen, waar onder de 20-jarige Mary Fettig op tenorsax en fluit. Zij solieer- de zich verdienstelijk in Peanut Vendor; nog altijd1 een succes stuk in het wat commerciëel ge tinte repertoire. Het is echter Kentons visie die al deze melo dieën een zeer persoonlijk stern- pep verschaft. Vervat in uiterst kundige en geraffineerde arran gement ontstaan boeiende concertstukken, waarbij het or kest in klankkleur en techniek een imponerend niveau open baart. Solistisch werd vooral door altist John Park stijlvol gemusiceerd, terwijl de soli van tenorist Richard Torres minder geïnspireerd klonken dan wij van hem gewend zijn. Veelal zeer fraai van opbouw waren Kentons intro's, zoals in Body and soul bijvoorbeeld waarvan een sfeervolle orkestinterpreta tie werd geboden die aan de goed bezette zaal een ovaLe ontlokte. Als geheel een enerve rend concert. Kinderkleding wordt duurder UTRECHT (ANP) De detaillis ten die deze maand de vakbeurs „Het Kind" in Utrecht gaan be zoeken- moeten rekening houden met een verhoogd prijspeil. Blij kens mededelingen van de Kon. Ned. Jaarbeurs, kampen de fa brikanten van kinderconfectie op het ogenblik met vele proble- De praktisch tot nul teruggelopen belangstelling voor het modinet- tevak, de stijging van Ionen en sociale lasten (50 procent in de laatste drie jaar) en de sinds enige weken „komeetachtige stijging" van de prijzen van ruwe katoen. Ook de synthetica- leveranciers laten zich in dit op zicht niet onbetuigd. Op de beurs, die van 17 tot en met 20 september wortd gehou den. zal het succes van jeans en T-shirts waarschijnlijk worden geprolongeerd. Voor de meisjes krijgt overigens ook de rok nieuwe kansen. De „salopette". de tuinbroek, is al geëvenaard door de tuinrok en de modema kers verwachten dat de maxi- rol; «n zqeunerstijl (dessins van - e bloemetjeo op een zwarte r- -d) b i de teeners veel opgang zal maken. Ook de ko mende zomer zullen de felle kleuren „in" blijven, met de na. druk op geel en blauw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 6