Vredesweek zoekt vrede „bij u thuis" In „Boek van de Maand nieutve dimensie aan oude klassieker „Robinson Crusoe Luister der Muziek in Vlaanderen KORTE METTEN Scherpe aanval negerleider op kerk in VS Miljoenendans van BUMA en STEMA Erasmus en de Muziek Erasmus in de Muziek DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1973 LEIDSE COURANT PAGINA 11 Dit jaar wordt zoals gemeld van 23 tot 30 september de ze vende vredesweek in Neder land gehouden. De vredesweek is een initiatief van het Inter kerkelijke Vredesberaad, waarin officiële vertegenwoor digers samenwerken van ne gen kerken in Nederland, (te weten de doopsgezinde broe derschap, het genootscap der vrienden (quakers), de gere formeerde kerken, de Neder landse hervormde kerk, de oud-katholieke kerk, de remon strantse broederschap en de rooms-katholike kerk). Als thema is gekozen „de vrede bij u thuis". In de afgelopen jaren heeft het IKV getracht de grote interna tionale vraagstukken van oor log en vrede, arm en rijk, de rechten van de mens en derge lijke dichter bij parochie en kerkelijke gemeente te bren gen. Tegelijkertijd richtte het IKV zich ook tot politici en (andere) geïnteresseerden met standpuntbepaling van '72 over deze thema's. De diskussie rond de 1KV- stndpuntbepaling van 1972 over „de toekomst van Europa" is nog niet geluwd. Binnenkort zal het interkerkelijke Vredesbe raad een gesprek hebben met de minister van buitenlandse zaken, mr. M. v. d. Stoel en zijn staatssecretaris, mr. P. J. H. Kooymans. En dinsdag 28 augustus zal er een IKV een ontmoeting hebben met een de legatie van de kon. vereniging „Ons Leger", die onlangs in een open brief aan alle kerken heeft gevraagd duidelijk uit te spreken, dat zij niet achter de ideeën van het IKV staan. Dit jaar wil het IKV een ande re benadering uitproberen, aangezien het ervaren heeft dat vele mensen de internatio nale problemen ondergaan als ver weg, ongrijpbaar en nau welijks individueel te beïnvloe den. Onder het motto „de vre de bij u thuis" verscheen de zer dagen 'n omvangrijk en ge varieerd documentatiepakket, bestemd voor de diverse sekto ren van de samenleving. Met name voor de sectoren of „in stellingen" gezin, kerk, school, bedrijf, kazerne en sport zijn afzonderlijke brochures uitge bracht. Uitgangspunt in deze benade ring is dat de internationale problematiek niet eerst naar de sectoren toegebracht moet worden, maar dat de Interna tional ewereld met haar vraag stukken en problemen reeds aanwezig is in onze dagelijkse leef- en werksituatie en dat we tenminste op die directe omge ving ons „thuis" een be paalde invloed kunnen uitoefe nen. In zes brochures worden deze mogelijkheden aan de hand van voorbeelden zo con creet mogelijk toegelicht. Dezelfde thema's worden op nog eenvoudiger wijze her haald in de „Vredeskrant" die in een oplage van 325.000 exemplaren door Nederland zal worden verspreid. Hierin zijn tevens korte bijdragen op genomen van kardinaal Alfrink en van dr. Albert van den Heuvel van de Nederlandse hervormde kerk. Voor het onderwijs zijn er en kele speciale uitgaven, met name de „conflictkracht", die voor het basisonderwijs be stemd is. De prijs van het to tale documentatiepakket is 30.- te bestellen bij IKV-do- cumentatie, Parkweg 20a te Voorburg. De onderdelen van het documentatiepakket zijn ook los verkrijgbaar. •De volgende plenaire verga dering van het centrale comité voor het heilig jaar zal van 10 tot 12oktober in het Vaticaan worden gehouden. Het comité heeft intussen een uitvoerig theologisch-pastoraal werkpro gramma uitgewerkt, waaraan zestig theologen en deskundi gen op de diverse terreinen hebben meegewerkt. •De aartsbisschop van Saigon, Nguyen van Binh, heeft opge roepen tot een weer samen gaan van de katholieken uit Noord en Zuid-Vietnam. De veertien bisdommen van Zuid- Vietnam zijn er ongeveer 1,7 betrekkingen aanknopen met de tienbisdommen van Noord Vietnam, waarvan zij sinds 1954 zijn gescheiden. In Zuid- Viétanm zijn er ongeveer 1,7 miljoen katholieken, van wie er zeshonderdduizend bij de scheiding in 1954 naar het zui den zijn gekomen. •De Franse priester L. C. M. Rouvé Benaud zal uit Uruquay worden gezet op beschuldiging van samenwerking met de Tu- pamaros, de guarella's van Uruguay. Het besluit is onder tekend door president Borda- berry en de ministers voor binnen- en buitenlandse zaken. Pater Benaud, die sinds de cember 1970 in het land werk te, werd in september 1962 gearresteerd en door een mili tair tribunaal veroordeeld. Volgens een plan van de pensioenraad der Nederlandse Hervormde kerk zullen de pen sioenen van de predikanten in de toekomst niet meer wel- vaartsvast zijn, maar waarde vast worden. Daardoor hoopt de pensioenraad een zuiniger beleid te kunnen voeren. Dit is nodig in verband met de onze kerheid in de financiering van het kerkelijk werk in de toe komst. •Negen professoren aan de katholieke theologische facul teit van de universiteit van Tti- bingen hebben in een brief aan de Duitse bisschoppen kritiek geleverd op het optreden van de Romeinse congregatie voor de geloofsleer tegen hun colle ga prof. Hans Küng. Zij noe men het optreden In zakelijk opzicht mislukt, In theologische zin ondoelmatig en politiek ge zien noodlottig. •in plaats van mgr. José Lo pez Ortiz, bisschop voor de strijdkrachten is de aartsbis schop van Santiago de Com- postea, mgr. Angel Suquia Goi- coechea benoemd in de Spaan se raad van state. Hoewel de Spaanse bisschoppenconferen tie eerder te kennen had gege ven in principe in dergelijke bestuurscolleges geen verte genwoordiger meer te willen hebben, heeft men er blijkbaar geen bezwaar tegen, dat een als vooruitstrevend bekend staand man, als genoemde aartsbisschop, in een van de hoogste staatkundige colleges wordt opgenomen. De Spaanse missionarissen Julio Moure (links) en Vicente Berenguer, die plotseling door hun overste zijn teruggeroepen De katholieke negerleider Ja mes Dulin heeft de katholieke kerk in de Verenigde Staten ervan beschuldigd racistisch te zijn. Hij deed dit in een rede, waarin hij aftrad als president van de organisatie van katho lieke negers tijdens de nationa le conventie van deze organi satie in de Loyola universiteit in New Orleans. James Dulin, die verklaarde, dat hij er zichzelf over ver wonderde dat hij nog steeds katholiek was, wees erop, dat het beslist niet de bedoeling en het streven van de katholieke kerk geweest is om „van Christus te getuigen". Hij be schuldigde de rooms-katholieke kerk ervan in gebreke te zijn gebleven tegenover de noden van het onderdrukte volk Gods. Dulin wees de organisa tie erop, dat dit een moeilijke zaak is om aan te pakken. In een persconferentie noemde Dulin de Amerikaanse bis schoppen racistisch en verweet hij de kerk geen gehoor te ge ven aan de problemen van de zwarte katholieken. „Het aan wijzen van het racisme binnen de kerk en de rechtstreekse confrontatie ermee zal mis schien niet het enige antwoord zijn, maar ik voor mij zie geen alternatief. Diplomatiek optre den tegenover de rooms katho lieke kerk is ongeveer hetzelf de als je eigen staart te pak ken proberen te krijgen. Je schiet er niets mee op en je eindigt met nog meer frustra ties". James Dulin verklaarde rijn voorzitterschap met opluchting neer te leggen, omdat hij dan niet meer geconfronteerd be hoefde te worden met „liegen de en alles door de vingers ziende kerkelijke autoriteiten". De blanken blijven in alles de baas spelen, zo voegde hij er aan toe. Paters Moure en Berenguer plotseling teruggeroepen De twee Spaanse missionaris sen Vicente Berenguer en Jullo Moure, die in de afgelopen we ken in verscheidene Westcuro- pese landen, onder meer Ne derland, verslag hebben uitge bracht over massamoorden in Mozambique hebben na een te lefonisch gesprek met de over ste van hun orde alle verdere afspraken afgezegd en zijn on middellijk van Geneve naar Madrid teruggekeerd. Naar de Times van het Ge- neefse „Acteiecomité Portugal en Afrika" heeft vernomen, zou de leiding van de paters van Burgos hebben besloten de twee terug te roepen, omdat men vreest, dat door het optre den van de beide paters het missiewerk van de congregatie zou worden gecompromitteerd, vooral naar aanleiding van de „overdreven aandacht" die de uitlatingen van beide paters in de publiciteitsmedia kregen. Namens de orde werd evenwel gezegd, dat de beide geestelij ken alleen maar naar Spanje zijn teruggekeerd om „op ver haal te komen". KERK EN WERELD 99 „Heden, 7 mei 1684, beëindig ik, Robinson Crusoë, die heer en meester als ook enige bewoner van een zeer verlaten eiland ben geweest, mijn schetsboek waarin ik bijna 25 jaar mijn zo vreemde avontuur heb ge tekend en opgeschreven". Aldus de aan vang van het Boek van de Maand dat van 6 september af tegen de gereduceerde prijs van 8,90 verkrijgbaar zal zijn in de boek handel. (Na 6 oktober kost het 18,90). Het is een kinderboek ditmaal en de Com missie Collectieve Propaganda van het Ne- derlandse Boek heeft een uiterst gelukkige keuze gedaan toen het in zee ging met het j Franse echtpaar Anie en Michel Politzer. I Het verhaal van Robinson Crusoë is een klassieker dat zich nog steeds in één adem lezen laat. In dit schetsboek .echter wordt 1 er een nieuwe dimensie aan toegevoegd. 78 i tekeningen in vierkleurendruk laten haar- fijn zien hoe Robinson Crusoë zich met weinig middelen en veel fantasie in leven wist te houden op zijn onbewoonde eiland. De schetsen van zijn in hun eenvoud vaak verbluffend knap gevonden gebruiks- i voorwerpen en constructies zijn het bekij ken meer dan waard. De tekst geeft naast een spannend relaas van wat hij mee maakte, een nauwkeurige beschrijving van de verschillende hulpmiddelen, waardoor men nog meer het gevoel krijgt dat het verhaal aan de realiteit is ontleend. Het boek doet een beroep op de inventiviteit en daagt iedereen die het leest als het ware uit om ook eens iets dergelijks te maken met zo weinig hulpmiddelen. Men vindt er alle zeemansknopen in beschre ven, primitieve landbouwwerktuigen, keu kengerei en muziekinstrumenten, maar bij voorbeeld ook een complete handleiding om een scheepje in een fles te krijgen. Kortom: een even fraai als nuttig boek. P.S. Om in leven te blijven bouwde Robinson Crusoë zich een compleet visfabriekje waar hij de gevangen buit met primitieve hulpmiddelen conserveerde. Het Franse echtpaar Anie en Michel Polit zer bij de oude scheepskoffer waaruit ze Toen het kruit van Robinson Crusoe onbruik- inspiratie putten voor hun schetsboek van baar was geworden, maakte hij met pri- Robinson Crusoë. mitieve hulpmiddelen deze kruisboog. I Congres over relatie amateur- muziekscholen >EN HAAG De stichting Cen traal Beraad Amateuristische Muziekbeoefening belegt op za terdag 29 september in het SCHAK-gebouw aan de Haagse Raamstraat een congres onder titel „Relatie amateuristische muziekbeoefening - muziekscho len vice-versa". feel van het congres is een goede communicatie tussen de muziek scholen en de organisaties die voor de belangen van de ama teuristische muziekbeoefenaars opkomen. Beide partijen komen op het congres aan het woord. Den Haag Volgens het jaarver slag over 1972 van het bureau voor muziekauteursrecht BUMA is in dat jaar door het invoeren van een nieuw geautomatiseerd verwerkingssysteem stagnatie ontstaan, die voor het afsluiten van het jaar niet meer kon wor den ingelopen. Als gevolg daar van werd uit binnenlandse in casso 6.920.000,— in verdeling gebracht (1971: 11.406.000,-). Een bedrag van 3.240.000, werd overgemaakt aan buiten landse auteursrechtorganisaties. Dit bedrag werd als volgt ver deeld: Engeland 630.000, Frankrijk 537.000, —Ver. Staten 1.044.000,Westduitsland 446.000,—België 88.000, overi ge 495.000,—. Uit het buitenland werd 2.000.000,ontvangen. Dat be drag kwam uit: België 582.000,Westduitsland 361.000,— Frankrijk 347.000,— Engeland 212.000,—, Ver. Staten 310.000,—, overige 188.000,—. De STEMRA, die de rechten van grammofoonplaten exploiteert, ontving 13.569.000 aan auteurs rechten in Nederland (1971 12.084.000) en 1.864.000 uit het buitenland (1971 1.525.000). Dit laatste betekent een toename van ca. 22>/£ en toont, vol gens het verslag aan dat er sprake is van een vro-tgezette toename van het sue an het Nederlandse reperto ry n het buitenland. Indonesië verbood Molukse dansgroep op te treden DNE HAAG (ANP) De Indone sische ambassadeur ins ons land heeft de Molukse muziek- en dansgroep Andarinyo verbo den in ons land op te treden. Hij heeft de gelegenheid, die de vice-president van de rechtbank in Amsterdam, mr. M. Knap, hem in het kort geding bood, nl. om het verbod In te trekken, niet aangetrepen. Mr. Knap had in zijn vonnis geoordeeld, dat de groep was gebonden aan het contract met Charles Aertz Theaterproduk- ties. Deze had het ged'ng aan gespannen, nadat de leiding van de groep had geweigerd op te treden. De groep, die maandag plotseling ons land heeft verla ten, heeft zich ook schuldig ge maakt aan het onttrekken van goederen, waarop de impresario beslag had laten leggen. De eigenlijke reden voor de wei gering op te treden kwam in het kort geding aan het licht, toen op verzoek van mr. Knap de ge volmachtigd minister, mr. Su- jatmo van de Indonesische am bassade desgevraagd verklaar de, dat de ambassadeur het op treden had verboden. Hierbij werd aangevoerd, dat de Neder landse regering de veiligheid van de groep niet wenste te waarborgen. Hoofdstad operette brengt Die lustige Witwe AMSTERDAM De Hoofdstad Operette brengt, na zeventien jaar Die lustige Witwe van Franz Lehar opnieuw op de planken. De première is op 31 augustus in de Stadsschouwburg te Amsterdam. Het is voor de eerste maal in het 28-jarig be staan van het gezelschap dat een tournee in de stad begonnen wordt. Tijdens de tournee zullen 250 j voorstellingen worden gegeven j in meer dan honderd zalen in j ons land. Evenals vorig jaar heeft de Hoofdstad Operette Alexander Pichler als regisseur aangetrokken. Deze tekende toen voor „lm weissen Rössl", dat in honderden voorstellingen het ongekend hoge zaalbezet tingspercentage van 95 haalde. De Haagse Jazz Club heeft vrij dag 24 augustus voor het eerst tijdens de vakantieperiode weer een gastorkest: The arbour Jazz Band, die aan de voor avond van een tournee door Oost-Duitsland zal optreden in het clubgebouw, Loosduinseweg 305b. Het Arnhemse Openluchtmuseum heeft zijn 400.000ste bezoeker ontvangen: mevr. M. Wiethoff- J Timmerman uit Hoevelaken die enkele geschenken ontving. De j kans zit erin dat het Openlucht museum dit jaar een nieuw be-1 zoekersrecord gaat vestigen. (Van onze muziekredactie). In het kader van het Festival van Vlaanderen 1969 werd aan de Universiteit van Leu ven een Erasmusherdenking op touw gezet, zulks naar aanleiding van de vijfhon derdste verjaardag van de grote Europese humanist. Eén hoofdstuk daarin was „Erasmus en de Muziek". Dit onderdeel leidde tot een meer dan gewoon succes en had o.m. tot gevolg, dat de daarin geproduceerde mu ziek werd vastgelegd in de grammofoonplatenserie „Luister der Muziek in Vlaanderen", waar men, in uitstekende vertolkingen, verschillende ensembles, zo wel vocaal als instrumen taal, kan beluisteren. We noemen ze even: „Musica y Polyphonica" (Silva De- vos; blokfluit: Sigiswald Kuijken, viola; Wieland Kuij- ken, viola da gamba; Louis Devos, tamboer en leiding); Gemengd Koor van het Lem- mensinstituut te Leuven; het Vocaal Kwartet van Brussel; d eorganist Kamial d'Hooge; de fluitiste Barbara Polasek; voorts het Atelier voor oude muziek van het Lemmensin- stituut, beschikkend over so praan-, alt- en kontrabas- kromhoorn, renaissance-te- norbazuin, diskant- en basve- del, schoudervedel, baspom- mer, sopraan-, alt-, tenor- en basblokfluit, piccolo en slag werk. Wat men geboden krijgt, is muziek van Maarten Luther, Claude Goudimel, een Salve Regina in het gregoriaans, een erotisch lied van Hen drik VIII, Damiao a Goes, Johannes Ockeghem, Philip- allerhande stemmen, zoals de Grieken en Romeinen er of ik zou mij erg moeten vergissen.' nooit gehoord hebben in hun theaters. Alles is een geraas van klaroenen, trompetten, fluiten en har pen, en met hen wedijveren dan nog menselijke stem- pus de Monte, Clément Jan- nequin, Joachim van den Hove, Hans Kotter en een reeks van a nonymi. zoals religieuze en profane muziek uit de tijd van Eras mus zelve. Hoe zou onze beroemde land genoot ten opzichte van deze werken gestaan hebben? Of anders uitgedrukt: hoe stond Erasmus ten opzichte van de muziek, geboren in zijn le ven, ten opzichte va nde mu ziek in het algemeen? Karei Aerts geeft hierop in de hoes van deze excellente plaat een scherpzinnig ant woord: gefundeerd in uit spraken van de human ist zelve: zo gaat hij heftig te keer tegen de kerkmuziek van zijn tijd. Men luistere slechts: een soort artificiële en theatrale muziek, een schreeuwende warboel van men. Men hoort er schande lijke liefdesliederen, zoals bij de dansen van courtisanes en potsenmakers. Men stroomt van alle kanten naar de kerk toe, alsof men naar een theater gaat, tot verlusti ging van het oor. En het Is voor zulk gebruik, dat men tegen hoge kosten orgelbou wers onderhoudt oj benden kinderen, die hun tijd verlie zen met het gejank van dit soort in te studeren En dwazer nog het is tegen hoge prijzen, dat men lieden aantreft om door hun onzin nig gekakel de majesteit van de ceremonieën te bezoedelen Jk verwerp de muziek van de kerkelijke diensten niet, maar els accoorden. die hun waardig zijn. waartoe dit muzikaal gehinnik, ter wijl onze broeders en zus ters, de levende tempels' van Jezus-Christus, van honger en dorst omkomen? Volgaster de muziek niet! Wat zou Emeropes van Spar ta nu zeggen. Indien hij de orgels In de kerken de klank van trompetten, hoornen, kla roenen, fluiten van alle soort, het gedreun van de donder, de menselijke stem men en de vogels zou horen nabootsen? Ziehier zijn mening over de kerkmuziek en de profane komt er al weinig beter at. De achtergronden van dit al les? Zijn poging t»t hervor ming van de Kerk „in hoofd en leden" betekent in musi- cis, dat hij hier, al kanke rend, een pleidooi wenste te houden voor eenvoud, zuiver heidde grdte polyfone meesters van zijn eeuw kon den daardoor bij hem geen goed verrichten. In zoverre is de uitgave van deze plaat een daad van kos telijke ironie. Tot zover „Erasmus en de Mu ziek", hoe staat het met „Erasmus in de muziek"? In een treurdicht „In Joannem Okegi Musicorum Naenia", waarschijnlijk gecomponeerd door Johannes Lupi uit Ka merrijk, treedt hij als libret tist op, daarbij getuigend van een hoge liefde voor de muziek, „een goddelijk Iets" zouden al zijn objec ties daartegen zie boven dan toch In feite door angst zijn ingegeven? Angst voor het schone leven op aarde, dat hij als „huma nist" vóór alles had moeten waarderen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 11