KUNST OP ZICHT BEWTH ZOEKT OVERAL DE INTEGRATIE VAN BEWEGING EN RUIMTE ST.-ROCHUS TOONT WOND IN DE LAKENHAL Arie Keijzer en Frans Vreugdenhill besluiten reeks zomerorgelconcerten LIBELLE MET MOLUKSE FOLKLORE IN LEIDEN kunst Leidse bioscopen PAGINA 5 ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1973 LEIDSE COURANT -*• ,rr-~-ür~&r, ■Bias j.:,V Leiden Directeur Wurfbain van het Stedelijk Museum De Lakenhal heeft sinds het voor jaar er een vreemde kostgan ger bij. De museumbezoeker moet attent op hem worden gemaakt, anders loopt hij de opmerkelijke figuur straal voorbij. Het is niemand min der dan de Heilige Rochus, be lijder, in zijn geboorteland Ita lië bekend als San Rocco. Een vergeten heilige, in onze ont mythologiseerde dagen. In de Ardennen bezit zijn naam nog faam, maar in Leiden heeft hij een stil plekje gevonden op een alleraardigst mini-binnen- pleintje, met zijn sokkel in de varens en met groene uitslag op zijn schouders. Toen het St. Elisabethziekenhuis eind vorig jaar naar Leider dorp verhuisde, kwam o.a. Ro chus die aan de Hooigracht stond opgesteld, omdat hij in het begin der 14e eeuw door gebed en het maken van het kruisteken veel pestzieken ge nas en daarom alras hun pa troon werd in het bezit van de Stichting Studentenhuisves ting. Of Rochus iets voor de Lakenhal was? De heer Wurf bain kwam kijken en raakte meteen geïnteresseerd. Men heeft nog niet uitgezocht waar het beeld vandaan komt. Di recteur Wurfbain dateert de schepping van kalkzandsteen rond 1700. Maar dat is dan ook (voorlopig) alles. Zo staat San Rocco dan binnen het Leidse museum met de rug tegen de muur, zoals men hem meestal afbeeldde: ge woonlijk zijn kleed optillend om zijn wonden te tonen hij stierf namelijk zelf aan de pest. Aan zijn voeten de trou we hond, die hem eens in het woud. waar hij zich had terug getrokken en door een engel werd verpleegd, voedsel bracht en zijn wonden likte. De wond in het been van de bijna twee meter hoge St. Ro chus heeft veel weg van een kogelgat. Voor Leiden is hij in elk geval gered, deze patroon der besmettelijke ziekten. Op 16 augustus was zijn feest. Exposities: Rijksmuseum van Oudheden (46246) Casper Ja cob Christiaan Reuvens, ar cheoloog; tentoonstelling bij de uitgave van zijn reis door Drenthe in 1S33. Rijksmuseum voor Volkenkunde (32641): in het prentenzaaltje „Japanse Prentkunst uit ei- genbezit van 26701750"; ten toonstelling „Thailand, land zonder honger" met woensdag (15.30) cn zondag (15.(() film voorstellingen. Sled. Museum De Lakenhal (44044): tot 19 aug. Hendrik Valk met schilderijen. Galerie van der Vlist (22806): zomertentoonstelling, wandkle den, schilderijen, keramiek en tekeningen. Rijksmuseum voor de Geschie denis der Natuurwetenschap pen (23034): tot 9 sept. toonstelling lithomie (steens nijden, blaassteenbehandeling tentoonstelling op medisch ge bied, tegelijk folkloristisch). Concerten en theater: De Burcht (43185): van 22 aug. tot en met 25 aug. 20.00 uur in de openlucht Bewegingstheater Bewth. Diversen: Leids City Centrum, iedere donderdag tot 21.00 uur Koopavond; St. Antonius Club huis, Mare 43, iedere zondag dansgelegenheid van 20-23 uur, entree 2,50; Groenoordhal (20045), iedere vrijdag van 04.00 tot 14.00 uur Veemarkt; Groenoordhal) tot en met 19 aug. 16.30 en 20.15 uur, kaar ten verkrijgbaar bij VVV-Lei- den, Stationsplein 3. Alles draait om Leiden: molenmo dellen. foto's van molens en zeer veel wetenswaardigs over de molens van de Rijnlandse Molenstichting in de etalages van Vroom en Dreesman r' ;l!ll!1-I: Camera: „Casino Royale" (18 jr.). Iedere avond om 20.00 uur. Kin- dermat. dag. om. 14.30 u. en zo. om 14 en 16.15 u. „De nieuwe avon turen van Tom en Jerry" a.l. Nachtvoorstelling vr/za om 23.30 u. „Women in Love". Lido: „Goldfinger" (18 jr.). dag. 14.30, 19 en 21.15 u. Zo. om 16.45 ex tra voorstelling. Studio: „Samen uit, Samen thuis" a.l. Tijden zie Lido. Luxor: „De Tien stalen vingers" (18 jr.). 14.30, 19 en 21.15 uur. Zo. om 16.45 extra voorstelling. Trianon: „Dolle liefdesavonturen van drie apothekersdochters" (18 jr.) dag. 14.30. 19 en 21.15 u. Zo. om 14.15 16.30. 17.00 en 21.15 u. Rex: „Vrouwen die het niet zo nauw nemen" (18 jr). dag. 14.30, 17 en 21.15 u. Zo om 14.15 u., 16.30, 19 en 21.15. Nachtvoorst, vr. za. 23.30 „De Noormannen komen" (18 jr.). Alleen woensdagmiddag kinder- mat. „Pippi Langkous" om 14.30 u. Vaak wordt BEWTH door het pu bliek ingedeeld onder de noe mer „straattheater". Volgens de groep is dit niet terecht: „We geven beslist geen straathea- ter. want bij ons ligt er niet de nadruk op om het publick mee te laten spelen. De mogelijkheid is wel open. maar het is eigen lijk niet de bedoeling". Subsidie ontvangt BEWTH van het ministerie van CRM. van verschillende provincies (garan tiesubsidies) en van de plaatsen waar men speelt. De bijdrage van het ministerie gaat per voorstelling: „Dat is voor ons niet zo leuk, omdat we per jaar dc 300 voorstellingen niet halen. Een gevolg van onze enorm lan ge voorbereidingstijd. Onze werkwijze ondervindt dan ook veel onbegrip bij CRM, we wor den niet helemaal geaccepteerd daar". Belangrijker is het echter, dat BEWTH door het publiek geac cepteerd wordt. Het Leidse pu bliek kan hierop volgende week een antwoord geven. ROEN VAN DER GEEST. In het kader van haar wereldtournee fs de Molukse dans-, zang- en muziekgroep „Andarinyo" momenteel bezig aan een tiendaags bezoek aan Nederland, dat hen op 23 augustus ook naar Leiden zal brengen. Dit wordt de eerste maal dat een ensemble, be staande uit de beste dansers, zangers en musici, uit de Moluk- ken hier optreedt en dit optreden zal voor de werkelijke liefheb bers van de Oostaziatische folklore dan ook absoluut niet onge merkt voorbij gaan. „Andarinyo" Libelle) bestaat uit 30 getrainde dansers, danse ressen, zangers en musici, die allen van de Molukken afkomstig zijn. Het spreekt vanzelf dat voor de begeleiding van zang en dans uitsluitend gebruik wordt gemaakt van authentieke Molukse instrumenten. Het afscheid van de zomerorgelconcerten is nabij: op 31 augustus sluit Arie Keijzer, met medewer king van trompetist Frans Vreugdenhil, de cy clus in de Marekerk af. Zoals meestal, was Bach ook dit jaar rijkelijk vertegenwoordigd op alle programma's. Organiste Edith Ho wijdde haar gehele programma aan deze componist. Voor zo ver het de solo's betreft zal Arie Keijzer haar voorbeeld volgen. Maar Arie Keijzer heeft daarmee een bedoeling. Hij zal in de loop van het volgend jaar alle wer ken van Bach gespeeld hebben en dat zijn er niet weinig. Hij begon het vorige jaar aan deze Bach-cyclus. De Marakerk krijgt er ook een aan deel van. Arie Keijzer, in Nieuwe Tonge geboren, ontving zijn orgelopleiding dan het Conservatorium in Rotterdam, die hij in 1963 afsloot met een Prix d'excellence, een prijs die slechts aan de uitzon derlijk goeden wordt toegekend. Daarna wierp hij zich op de orgelconcoursen voor improvisatie, eerst in Bolsward 1963, waarvan hij nationale winnaar werd, een jaar later in Haar lem, waar hij ook alle internationale mededin gers achter zich liet. Datzelfde jaar leverde hem het hoofdleraarschap op voor orgel aan het Rot terdams Conservatorium. Sinds 1968 is hij als vast organist verbonden aan de Doelen in Rotter dam. Van Arie Keyzer zijn thans drie gramofoonplaten uitgekomen in het kader van zijn Bach-cyclus. Een daarvan Is een opname uit de St. Bavokerk in Haarlem en een van het Froheniusorgel In Oude Tonge, het enige orgel dat Nederland van de Deense orgelbouwer Frobenlus kent. Arie Keijzer geeft vele concerten in binnen- en buJ- tenland. Frans Vreugdenhil, die medewerking aan het con cert op 31 augustus verleent, werd in 1933 in Naaldwijk geboren. Ook hl) koos voor zijn trom petopleiding het Rotterdams Conservatorium dat hij met een onderscheiding voor toonvorming en virtuositeit verliet. Sinds 1956 is hij verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch orkest, en maakt nij deel uit van het Nederlands Koperen- seiiïble, oa; in 1962 werd opgericht. Frans Vreug denhil is thans hoofd van de afdeling blazers en slagwerk aar» de Rotterdamse muziekschool. LEIDEN BEWTH, het twaalf, leden tellende Amsterdamse Be wegingstheater, komt voor de tweede keer naar Leiden. Op 22. 23, 24, en 25 augustus zullen avonds om 20.00 uur op de heu vel van de Burcht voorstellin gen worden gegeven. BEWTH is een groep professionals, die in hun uitvoeringen een nieuwe be nadering van theater leggen. Het valt niet mee om een alles omvattende definitie te geven van wat BEWTH nu eigenlijk brengt: het heeft verwantschap met een mime-gezelschap, maar gebruikt ook moderne danstech- nieken; zelfs acrobatiek komt erin de opgevoerde stukken voor. Zelf zien de leden van de groep het aldus: „Het is een verstrengeling van beweging en muziek. Daarnaast willen we in ons spel komen tot een integra tie van ons lichaam me^ de be staande ruimte, de omgeving waarin we spelen. Het is dus steeds een relatie zoeken met ruimtes". Het is daarom logisch dat het spel van BEWTH op elk „to neel' weer anders is. De plaats waar gespeeld wordt vervult een ontzettend belangrijke rol. Derhalve is de voorbereidings tijd. die de groep in een bepaal de plaats nodig heeft zo lang in vergelijking met „normale" theatergroepen: „We zitten hier een week in Leiden om te oefe nen. We moeten steeds kijken wat voor mogelijkheden er in een bepaalde ruimte zitten. Het gebeurt zelfs vaak, dat je tij dens een opvoering nieuwe mo gelijkheden ontdekt. Improvisa tie is daarom ook een belangrijk element voor ons". De leden van BEWTH menen ook. dat de ruimte, waarin gespeeld wordt, met name door het pu bliek later ook anders gezien gaat worden. „Zo'n Burcht als hier in Leiden krijgt gewoon een andere dimensie door er een andere functie aan te ge ven. Dat hebben we in het ver leden al meer gemerkt. Vooral in de grote Bavo'kerk in Haar lem kwam dat tot uitdrukking. De koster stond er zelfs ver baasd van, da* het zijn kerk was". Bij hun bewegende expressie, waarbij ook tekst en muziek hun eigen rol spelen, maken de leden van BEWTH gebruik van allerlei soorten materiaal, die voornamelijk afgestemd zijn op het lichaam van de spelers: „Het is bij ieder stuk weer zoe ken naar de juiste materialen. Ze vormen geen decor, maar hebben een eigen functie in het geheel, net als het lichaam".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5