ZILVEREN WERELDRAAD OP ZOEK NAAR HET OUDE VUUR Onder schepping Caravelle schaadt imago van Israël 17 AUGUSTUS 1973 LEIDSE COURANT WW 'f—m™^^— Met een bijzondere dienst in de Geneefse Saint Pierre de kathedraal waar Calvijn eens preekte zal op zondag 20 augustus de stichting van de Wereldraad van Kerken, een kwart eeuw geleden, worden herdacht. Die stichting was in Amsterdam, waar van 22 augustus tot 5 september 1948 meteen de eerste assemblee van de Wereldraad werd gehouden. In de Wereldraad van Kerken werken meer dan tweehonderd grotere en kleinere kerken van over heel de wereld samen. Een medewerker besteedt in bijgaand artikel aandacht aan dit zilveren jubileum. een zerk In de indrukwekken de kathedraal van het Zweedse Uppsala zijn altijd weer verse bloemen te vinden. Ze vormen bewijs, dat de man die daar •egraven ligt, de in 1931 gestor- ven lutherse aartsbisschop Na- ithan Söderblom nog allerminst vergeten is. derbloms naam is nog steeds in de kerkelijke wereld een begrip. Zonder hem is de oecumenische beweging zoals die in de twin tigste eeuw tot bloei kwam niet te denken. Onder de voorgan gers van die op kerkelijke sa menwerking en eenheid gerichte beweging, die in de nu vijfen twintig jaar oude Wereldraad van Kerken resulteerde is hij ongetwijfeld de belangrijkste geweest. Söderblom was het die in november 1914 geschokt door het losbreken van het oorlogsge weld, vanuit Zweden zijn appel „voor vrede en christelijke broederschap" de wereld in zond. \Jet appel moge al niet veel heb ben uitgewerkt, toch is mis schien Söderblom juist door dat falen tot zijn volgende en voort gezette pogingen geïnspireerd om de verdeelde christenheid tot eenheid op te roepen, werd de Zweedse aartsbisschop de man. die tijdens een eerste na-oorlogs beraad van kerkelij ke leiders jn 1919 op kasteel Öud-Wassenaar het denkbeeld lanceerde van een permanente raad der christenheid. Dr. W. A. Visser 't Hooft in de jaren, dat hij volop in de weer was als eerste secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken. Foto links boven De lutherse aarts bisschop Nathan Söderblom, de Zweedse pionier van de oecumeni sche beweging. Foto rechts boven. gisser 't Hooft lankzij hem en vele anderen en na talloze grote en kleine confe renties is het in 1948 gekomen -rttot een vaste ontmoetingsplaats en een concreet zichtbaar cen trum voor de kerken. Bij die vele anderen was dr. W. A. Vis ser 't Hooft, die als jeugdige re presentant van de christenstu denten al in 1925 aan Söder- bloms conferentie te Stockholm had deelgenomen. Later door de grote William Temple ontdekt, zou hij ook al in de oprichtings jaren de spil zijn van de We reldraad, die hem in 1948 for- meel m zijn secretaris-generaal- schap bevestigde, hdien iemand, dan heeft Visser 't Hooft de Wereldraad gemaakt tot wat hij worden zou: geen wereldkerk of superkerk, maar een levens- en daadgemeen- schap van kerken, die aan de o* ene kant doende waren zichzelf te herontdekken en die ander zijds, verontrust over hun ge- deeldheid, elkaar in daad en be lijden zouden naderen, ijfentwintig jaar wereldgeschie denis zijn aan vijfentwintig jaar Wereldraad van Kerken niet spoorloos voorbijgegaan. Visser 't Hooft zegt in zijn „Memoi res", dat de Wereldraad zich een weg heeft moeten banen door „het oerwoud van de we- 1 reldpolitiek". In verder zag men zich. naarma- I te ook steeds meer jonge kerken uit Afrika en Azië tot de We- reldraad toetraden in toenemen- de mate bij de problematiek der derde wereld en bij die van bij- r voorbeeld de apartheid betrok ken. 'ijdens de assemblees in New Delhi en in Uppsala kwam het daarbij itisschien geleidelijk accent meer dan ooit te liggen aan voea Vi vsei problemen ge- op de vragen die de „wereld"' plaatst? aan de kerken voorlegt, veel meer dan op de eisen die omge- Vragen Keerd de kerken voorheen aan die wereld meenden te mogen Dit is nog meer een van de vra- stellen. Zag de Wereldraad zich gen, die bij het jubileum van de Wereldraad kunnen worden ge steld. Van hem is terecht van meet af aan gezegd, dat hij al leen dan kan spreken en hande len wanneer de aangesloten ker ken hem opdragen. De waarheid gebiedt echter vast te stellen, dat er uit die aangesloten ker ken kennelijk niet al te veel ini tiatieven kwamen. Wat dan weer het gevaar met zich brengt, dat daar in Genève de staf van de Wereldraad tot een bureaucratie degenereert van oecumenische specialisten, die niet uitwerken wat de afzon- Dragers van velerlei geestelijke gewaden kleurden op 22 augustus 1948 de Nieuwe Kerk in Amster dam, waar de eerste assemblee werd gehouden van de Wereld raad van Kerken, die toen formeel gesticht werd. Foto midden De laatste assem blee van de Wereldraad in Uppsala in Zwe den. Koning Gustaaf Adolf VI ontvangt de dele gaties in de kathe draal. Foto mid den boven. derlijke kerken aan de orde kaanse vrijheidsbewegingen en het afstoten van Zuidafrikaanse aandelen in sommige kerken stellen, maar die, omgekeerd, heeft gewekt, van die kerken dingen en inzich- Hier, en ook in ander opzicht, ten vergen waarvoor deze nog dreigt een bepaalde vervreem- niet rijp zijn: onwillekeurig ding tussen „Genëve" en de denkt men hier aan de weer- kerken en misschien zelfs tus- stand die de steun aan Afri- sen het oecumenisch „establish- (van onze correspondent Eric Silver) De Israëliërs hebben heel wat kritiek over de on derschepping van een Arabisch lijnvliegtuig moe ten aanhoren. Hoewel vele Israëliërs het met nun regering eens zijn dat de wereld uit huichelaars bestaat, kunnen zij zich nu alleen proberen voor te stellen wat er gebeurd zou zijn als Habasj wel in het toestel had gezeten. Als George Habasj en drie andere leiders van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina in derdaad aan boord van de Caravelle geweest wa ren, zou hun gevangenneming de grootste slag zijn geweest dio Israël sinds de zesdaagse oorlog geslagen had; een karate slag voor de hele guer rillabeweging. De invloed die deze slag op het Midden-Oosten conflikt zou hebben, zou zelfs de diefstal van een zeer geheim radarstation uit Egypte in de schaduw gesteld hebben. Dr. Habasj, 48 jaar geleden geboren in Lydda, is sinds de oprichting van het Volksfront in 19G7 één van de leidende figuren geweest en vanaf 1969 is hij de onbetwiste leider. Zijn organisatie die niet alleen gewijd is aan de „bevrijding" van het vaderland maar ook de Arabische revolutie aanmoedigt, was de eerste organisatie die als voornaamste wapen tegen Israël geweld gebruik te. Het front stelde zich verantwoordelijk voor het op blazen van een Zwitsers vliegtuig in februari, waarbi jalle 47 mensen aan boord gedood wer den. Het trainde en instrueerde de drie Japanse terroristen die 26 burgers doodden en nog eens 70 verwondden op het vliegveld Lod in mei 1972. Het organiseerde de veelvuldige kapingen die aan de Jordaanse burgeroorlog van de „Zwarte" September in 1970 voorafgingen. Volgens de 1* raëliërs stond het Volksfront ook achter twee re cente operaties in Athene, de poging van een Arabier om het bureau van de EI AI over te ne men en de daarop volgende schietpartij. Israël zegt ook dat de Arabische vrouw die zichzelf up blies tijdens de kaping van de Japanse JumbMei lid was van het Volksfront. Volgens de verklaring die zijn woordvoerder dit weekend gegeven heeft, veranderde dokter Ha basj in de laatste minuut van gedachten en stap te niet in de Caravelle. Het is dit jaar voor do tweede keer dat hij op het nippertje ontkomt. In de buitenlandse pers werd beweerd dat hij tot een groep Palestijnse leiders behoorde die var plan waren om bij elkaar te komen In een Liba nees vluchtelingenkamp waar in februari Israëli sche commandotroepen een inval hadden gedaan. Deze bijeenkomst werd zes uur uitgesteld. Bij beide operaties had de Israëlische inlichtingen dienst zulke preciese informatie dat die alleen Ft- komstig kon zijn uit de bovenste lagen van n- guerrillabeweging. Hetzelfde Is van toepassing op de aanslag in Beiroet op 10 april waarbij drie EJ Fatah-leiders in hun flats doodgeschoten werden GEORGE HABBASJ: dubbeltje op zijn kant De Israëlische troepen waren hoogte dat één van de drie gen voor de aanslag van di de andere verhuisd was. zelfs van op <li een paar ae- erdieping naar Lesje Ondertussen is het duidelijk dat de Fedajeens een lesje geleerd hebben. Volgens de klassieke ge woonte van ondergrondse oorlogsvoering, veran deren zij hun plannen geregeld en zonder waar schuwing. Jasser Arafat, de leider van El Fatah, glipte op deze manier in april door de mazen van het net. Goed geïnformeerde Israëliërs lanceren lek v Hoewel de Caravelle zaak beschouwd wordt als eee ernstig diplomatieke tegenslag voor Israël, bet* kent dat niet dal de regering nu haar akties van tegen-terreur zal beperken. Generaal Mosje Da- jan. de ministci van defensie, nam persoonlijk de verantwoordelijkheid voor de onderschepping op zich. „Iedere gelegenheid die zich voordoet om de terreurorganisaties een slag toe te bren gen of die uitvoering van hun moordenaarsak- ties kan voorkomen, moet aangegrepen worden", zei hij. „Dit moet gedaan worden, zelfs wanneer de binnen- en buitenlandse gevolgen „niet plezie rig" zijn. De ambassadeurs van Israël hebben opdracht ge kregen om het gedrag van hun land te verklaren in de hoofdsteden van de wereld. Ze zullen de verklaring van generaal Dajan herhalen dat Is raël moet optreden tegen deze organisaties om dat anderen dat niet zullen doen. De minister van defensie zei in een interview dat van de 110 terroristen die tot nu toe gevangengenomen zijn, er 70 na een korte tijd vrijgelaten zijn. „Dat we ten we zeker'" voegde hij er aan toe. „We weten niet hoeveel losgeld er Ls betaald, of wat voor openlijke of geheime overeenkomsten er met hen gesloten zijn". De Engelstalige Jerusalem Post noemde hetzelfde punt in een hoofdartikel: „Tot dusver heeft nog geen enkele criticus gesugge reerd dat er een overeenkomst met de moorde naars gesloten is die acceptabel en effektlef voor hen zou zijn. Het gemakkelijker en het lijkt vei liger om Israël te veroordelen voor eenzijdig» akties dan om een effektieve Internationale anti- terroristische organisatie te vormen, maar wij blijven alleen over om het karwei zo goed moge lijk voor elkaar te krijgen". De onafhankelijke Ha'Aretz was minder zeker van Israels redenen. „Wie ook de ondcrschepplngsak- tie beraamd heeft, men moet niet uit het oog verliezen dat Israël nu ongeveer vier jaar lang een politieke campagne voert tegen vliegtuigka pingen. Nu bestaat het gevaar dat door deze ak- tie Israël niet meer beschouwd wordt als een land dat de vrijheid van het Internationale bur- gerluchtvaartverkeer respekteert. Het valt te be. twijfelen of deze schade hersteld kan worden door wat in Israël toegeschreven wordt aan de inlichtingendienst. De voorzitter van de Israëli sche vereniging voor piloten, Yitzhak Shaked. was eveneens kritisch. Het Libanese vliegtuig, zei hij was op een burgervlucht en de Israëlische luchtmacht had het onderschept. Deze terreurak- tie in de lucht kunnen de piloten niet door de vin gers zien „zelfs al was de ergste misdadiger op het gebied van luchtterreur gevangen genomen". De onderschepping had voor de Arabieren niet op een beter tijdstip kunnen komen. De guerril lastrijders, wier moreel door drie recente tege- slagen sterk gedaald was, konden eindelijk een succes boeken; de operatie «laagde niet. De Ara bische regeringen op hun beurt hebben kans ge zien de speciale commissie voor terrorisme van de Verenigde Naties over te halen om maatrege len te nemen. Na de Atheonse moorden, en die hebben waarschijnlijk de piloten van kapitein Shake'd bezorgd gemaakt, heeft de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie op het punt ge staan om de strenge maatregelen tegen kapers te nemen waar Israël en de Amerikanen al lang em gevraagd hebben. Nu heeft de organisatie weer een ander punt op de agenda. (copyright the Guardian) ment" en de „gewone kerkmen sen". Geen mens is tegen de eocumene, maar maakt men er wel ernst mee? In het imponerende nieu we gebouw te Genève wordt voortreffelijk werk verricht: in terkerkelijk hulpwerk, hulp bij rampen, dienst aan vluchtelin gen, coördinatie van zendingsac tiviteiten, studie opallerlei ge bied. Maar leeft de oecumeni sche gedachte ook op het natio nale en plaatselijke grondvlak der kerken? Wijlen prof. Berkelbach van den Sprenkel, zelf een oecumenicus van het eerste uur, heeft wat dat betreft de kerkleiders en theologen, die op de grote oecu menische assemblees nog veel te veel de dienst uitmaken, ook al een „gevaar" genoemd: zodra ze na zo'n vergadering weer thuis zijn, raken ze opnieuw in de lokale kerkzorgen verstrikt. Knutselwerk En prof. Berkhof, oecumenicua van thans, heeft vooral de Ne derlandse kerken en kerkmen sen hun „pseudo-oecumenisch knutselwerk" verweten. Zeker, zo schreef hij ooit, op plaatse lijk niveau zoeken sommige ker ken elkaar, doch alleen „als het niets kost en als het niet anders kan". En dat zou dan betekenen dat het met de echte vernieuwing der afzonderlijke kerken volgens Visser 't Hooft de grote voor waarde voor hun uiteindelijke eenwording nog maar droe vig is gesteld. Of is er misschien een mogelijk heid, dat bepaalde oecumeni sche idealen bozig zijn zich eer der buiten dan binnen de kerk muren te voltrekken? De vraag wordt aarzelend gesteld, maar haar beantwoording zou wel eens beslissend kunnen zijn voor het beleid dat in de ko mende jaren van de Wereldraad gevraagd zou kunnen worden. Radicale oecumenische experi menten, waaraan ook de kutho- lieken deelnemen, wier kerk zich nog steeds van de Wereld raad distancieert, zijn allerwege aan de orde van de dag, ook al zijn ze, kerkelijk gezien, als „il legaal" aan te merken. En zo'n internationaal jeugdtreffen, dat in 1974 duizenen rond het oecu menisch „klooster" van Taizé zal bijeenbrengen, is evenmin aan een officieel Wereldraad-ini tiatief ontsproten. Zo is er meer, waarbij sommigen allicht ook zullen denken aan wat zich onder „Jesus People" en derge lijke roert. En zie hier dan het levensgrote probleem waarvoor de jubile rende Wereldraad zich ziet ge steld: waar is het élan waaraan hij zijn ontstaan te danken had en waar zijn de charismatische, de begenadigde persoonlijkhe den (zoals eens Söderblom, John Mott. William Temple, Visser 't Hooft) die het gewone kerkvolk nu eindelijk eens echt oecumenisch weten mee te sle pen en die tegelijkertijd d» vaak ingeslapen en alleen maar op zelfhandhaving ingestelde af zonderlijke kerken boven zich zelf uittillen het hoge doel der eenwording tegemoet?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 11