Ontmoeting met 'n mythe VOOR DE VROUW VROUWE LIJKHEDEN TOVEREN MET DE FOTO CAMERA JULI 1973 Zon in het land. Dan even een paar „zonne- tips". Harriet Hubbard Ayer bracht een fijne plastic flacon goudkleurige olie in de handel „Bronze Tahitien", die een bruine tint verzekert. Grapje:" onde rde gele dop zit een verdeelsponsje, zodat men zich zon der vette vingers te krijgen lekker kan in- sponzen met de zonneolie. Wills heeft een paar beautycreams gemaakt, één in grote tube ter bescherming van het vochtgehalte in de huid tijdens het zonnebad, babytube er bij tegen rimpelvorming na het bakpro- ces .Jeanne Gatineau's schepping „Les Intemporelles" is aangevuld met een pro duct tegen wind, uitlaatgassen, luchtver ontreiniging, verbranding. Voor het droge gevoelige velletje „Base Protectrice" met speciale ingrediënten, die een onzichtbare film over het snoetje trekt. Weer iets an ders „onder de zon": lipsticks in de Crazy Colours" serie van Max Factor: twee kleu ren in één. In oranje „mantel" hijvoor beeld een kleine kern geel; in prune, lila tintje enz. Door de mengeling van twee tinten wonderlijke glans op de lippen. In Los Monteros bij Marbella (Costa del Sol) is het gezondheidscentrum „Incosol" ge opend. Het is maar als u in de buurt komt met de vacantie. De vermoeide vrouw moet zich hier wel in een paradijsje voe len. Een dokter buigt zich over haar klach ten ze kan terecht in sauna, modderbad. Gelegenheid tot tennissen, golf spelen, zwemmen, duiken, relaxen. Dranken en eterij desgewenst uit de dieetkeuken. Dit alles onder het motto: een gezond mens is een mooi mens. Even speculeren. Stel, u gaat er met de auto heen en u hebt panne. Kan toch! Uit on derzoekingen is gebleken dat het breken van de V-snaar of ventilatorriem een van de tien meest voorkomende pesterijen op het gebied van pech is. Wat gebeurt is af hankelijk van het automerk, maar bij de meeste typen worden subiet waterpomp, ventilator en dynamo uitgeschakeld. Bin- nenkort te krijgen: SOS vervangings V- snaar, die zelfs de meest onhandige vrouw in een wip kan monteren. Koken in de zomer is vaak geen pretje. Vocht, warmte in de keuken ruineren het kapsel. Bovendien is het niet fijn lang in de keuken te staan als het lekker buiten is. Een slimmerik vond bijgaand recept uit. Pak nieuwe aardappeltjes, groente en vlees in aluminiumfolie met wat verse of gedroogde kruiden en wat echte boter. Maak er een elegant pakje van en leg dit voorzichtig in een pan met een bodempje kokend water. Deksel erop en zoetjes laten sudderen. Leg de pakketjes dichtgevouwen op de borden en laat de disgenoten raden wat er in zit? Ook een makkelijke hap voor na het strand: nieuwe haring, sour creamsaus met bieslook, gemengde sla, frites. Wat een kleuren zijn er in de wereld. De re genboog, bloemen, vruchten, dierenhuiden, mensenhaar en schelpen. Diep onder het water van de oceaan verbergt zich een kleurige toverwereld. Er bloeien koralen, riffen; zeldzame zee- en weekdieren vinden er kruipend of drijvend hun weg tussen slingerplanten. Australische onderwater zwemmer en rifexpert Daug Tarca is er thuis als in zijn eigen tuin. Zijn verzame ling schelpen opgedoken bij de „Great Barrier" rif behoort tot de mooiste ter we reld. Op zekere dag komt Tarca in contact met Engelse hofjuwelenontwerper Andrew Grima (geboren in Rome), getogen in Lon den), die er schitterende sieraden van maakte, bezet met goud en sprankelende edelstenen. Ter gelegenheid van het 10-ja- rig jubileum van de keten Schaap-Citroen- Van Gelder, juweliers Diamantairs met tien nederzettingen in Nederland een ten toonstelling van de Super-shells collectie (tezamen met de collectie „About Time" horloges gemaakt van juwelen), tot eind augustus aan de Kalverstraat 1, Amster dam. Een van de schitterende sieraden die Andrew Grima van schel pen maakt. Voor de gevoelige huid brengt Jeanne Gatineau een „Base Protectrice", die een onzichtbare film over het gezicht trekt. Londen - Een bekende Engelse „playboy" verzekerde eens in een interview dat hij „alles deed om zijn positie waardig te zijn". Hij kleedde zich bij „the Row". Zoals Londen haar krantenstraat Fleetstreet heeft, zo is er in de Engelse hoofdstad ook een gerenom meerde kleermakersstraat waar de man die zich van zijn „gewicht" bewust is en deze wetenschap betalen kan, een pak bestelt. Erg met de heer sende modetendensen mee gaan doet Savile Row niet. Klassiek is het wachtwoord. „Men betaalt bij ons geen 130 voor een pak om er na vier jaar antiek mee uit te zien", zegt Angus Cundey, „taylor in his own master", en voorzitter van het organisa tie-comité dat onder auspiciën van het Internationaal Wolse cretariaat van 26 aug. tot l sept in Grosvenor House Park Lane het 15e wereldcongres van kleermakers in elkaar timmert. Er komen 1000 gas ten uit Zuid Europa, Latijns Amerika, Azië en tijdens alle zittingen zullen simultaan ver talingen in het Engels, Frans, Duits en Italiaans de teksten voor alle deelnemers verstaan baar maken. „Honderd zes en twintig jaar geleden openden mijn voorou ders een kleermakerij in Savi le Row", vertelt de Voorzitter van het Britse Comité van ont vangst. „Omdat zij zich als een der eersten in deze straat vestigden, hebben ze wel iets te maken met de roep van de Row". Angus, gekleed in een voortreffelijk kalkstreepje (laatste knoopje van het vest los, evenals de eerste twee aan de mouw) is achterklein zoon van dit eerste kleerma kershuis aldaar, Poole Comp (sinds 1961 door ver bouwing gevestigd Corkstreet). Hij ontmoet jaarlijks duizen den cliënten van over de hele wereld. Amerika en Japan zijn top-afnemers (10% van de pro ductie), Holland sukkelt ach teraan met 1%. Maar in New York San Francisco en Tokyo lopen de grote heren in kleren, die ook de Engelse prinsen Philip en Charles dragen en die nog steeds veel lijken op de befaamde pakken van de nu overleden Hertog van Windsor in zijn Prince Char ming tijd. De traditie staat als een eikeboom; 60% van de Engelsen draagt nog steeds geen bretels. Ook niet van die mooie rode, die tegenwoordig „mogen". Zelfs voor ministers en andere staatslieden. Mr Cundey: „natuurlijk heeft Car- naby Street wel een omme keer gebracht, ook bij ons. Men durft wat meer kleur, een dessin aan. Toch blijft de basis van onze werkwijze ge handhaafd. Bij ons alleen ech te knoopsgaten, 90& wollen stoffen geïmporteerde camels. Bij een tweedpak komen vier knopen op het jasje. Bij een wollen pak drie en een blazer mag kiezen tus sen een od drie knopen. Dit zijn onwrikbare wetten die Sa vile Row (alle zaken trekken één lijn) wereldberoemd (en rijk) maakten. U moet goed begrijpen, ik heb het nu over „aangemeten" pakken. Onder „ready to wear" kon men niet uit, maar hier moeten de pak ken het met twee knopen doen. Savile Row kleding is onverslijt baar. „Onze pakken gaan 5 10 jaar mee, de kleur is van ondergeschikt belang. Wij wil len nooit een kleur pousse ren", zegt Mr. Angus met af grijzen in zijn Oxford-stem. „Die is te individueel. Wil een klant een afwijkende tint, all right, maar van ons gaat het niet uit". Hoeveel pakken heeft de goed geklede man nodig? Het ant woord komt zonder aarzeling: „Zeven, één voor elke dag en één voor de zondag. De zaken man is natuurlijk meer gebaat met twaalf stuks. Dan kunnen ze meer door elkaar gedragen worden en uithangen". Doet Savile Row mee aan de „lichtgewicht" rage? Een be heerste glimlach. „Definitely, vroeger woog een pak van ons Eerbiedwaardige rust voor deftige mensen uit de vorige eeuw. Het eerste Huis links is van de fa. Poole. Foto boven. „Passen" in Savile Row is een ritueel. Foto midden boven. Interieur van Mr. Cun- dey's Huis'. Foto mid den onder. 80 ounces, nu is het gewicht teruggebracht tot 14, 15 oun ces. Door het reizen kunnen we er niet meer onderuit. Toch zitten er bepaalde kanten aan lichtgewicht kleding voor ons. De klant kan kiezen hoe veel zakken hij wil hebben. Advocaten zijn altijd gesteld op speciale binnenzakken. Sommigen kunnen niet buiten tien bergplaatsen in hun kle ren. Daarvan komen er ook binnen in het vest". Savile Row, bestaande sinds het einde van de 19e eeuw als ech te kleermakersstraat, startte zijn roem in 1806 met een en kel klein winkeltje, waar Na poleon nog moet hebben ge kocht. De Britse kleermaker (de fa. Poole had er voor de 2e wereldoorlog 300 in dienst, nu 80, doordat nieuwe machi nes het werk overnamen, een buiging die men voor de „mo derne tijd" moest maken) is ongeëvenaard. Hij staat voor een sfeer van rust, eerbied waardigheid en orde. Hij stamt uit de tijd dat er nog geen verkeer door Regent Street raasde, dat niemand van Kings Road had gehoord en de rijtuigen, very, very English, kwamen voorrijden voor de stille deftige behuizin gen. Er was de vriendelijke erkenning van goede manie ren, comfort en zelfs een zeke re arrogantie, die door oor logsgeweld, stal. n„en en aan sluiting bij de L.. G. (Enge land niet langer een eiland) is weggezwiept. Maar het is toch nog maar kortgeleden dat de moderne tijd Savile Row is binnengeslopen met nieuwe marketing technieken, public relation officers en „busi ness". De clientèle heeft zich verjongd en jubilarissen worden op hun jubileumdag niet meer verblijd met wijn en cake, maar men schenkt champagne bij een koud buffet. En je hoeft niet meer voorgehangen te worden door twee klanten om een pak bij Poole te laten maken zoals het verhaaltje ging. Maar dat is een grapje, zegt Mr. Cundey. „Wc Leooen altijd voor iedc v/.llen werken, daar zijn x.i za kenmensen voor". ..en men sen, die in de loup der jaren 1000 maharadja's hebben be diend. Tiny Francis Marja van Velzen (20) voor malige leerlinge aan het Rijswijkse Lodewijk Make blijde College ging na haar eindexamen MMS (nu opgehe ven) naar een uitgesproken jongensscool, die maar één let tertje verschilde, de M.T.S. voor Fotografie en Fototechniek, met de eerste afdeling „Wetenschap pelijke Fotografie" in Neder land. Ze sloeg in studierichting om als een blad aan de boom, die ze nu heeft leren fotografe ren om te zien of er nog leven in zit. „Dode bomen hebben geen uitstraling meer", vertelt ze. „Infarode straling legt dit op de foto vast". Marja is een der twee enige vrouwelijke we tenschappelijke fotografen in ons land. Ze beheerst de mi croscopie, macroscopie, hologra- fire, de techniek van het werken met Laserstralen en diverse experimenten, veelvuldig door de TNO gedaan. Marja (lang, slank donkerbruine krullen, gra ge praatster) is dol op haar werk. Ze spreekt er met groot enthousiasme over. „Het is een prachtvak. We leren de weten schap benaderen vanaf een an dere kant. Je komt een heleboel te weten van het werk waarmee anderen bezig zijn. „Toch is ze een beetje bedrukt. „Er is geen kennis van onze opleiding. Als de T.H. bepaalde wetenschappe lijke foto's wil laten maken dan moet een geïnstrueerd" student of -fotograaf met een opleiding gebasseerd op ervaring het maar doen. Ze weten niet dat er specialisten voor zijn. Wij zijn op de hoogte van alle natuur kundige verschijnselen". Weten schappelijke fotografie is een vak in opkomst. Het wordt maar aan één MTS (Tarwe- kamp, Den Haag) gedoceerd. Er is daar een dagcursus, die Jaarlijks niet meer dan 12 leer lingen anneemt. Zeven gingen er dit jaar op, drie zakten, vier slaagden, twee jongens en twee meisjes: Marja van Velzen en Madeion Willems. De leerlingen krijgen een doordacht overzicht van alle nieuwe wetenschappe lijke vindingen op medisch, technisch, natuurkundig, schei kundig gebied. Lang niet oninte ressant. Marja heeft het grif over de berekeningen die bepa len hoe diep de maankraters zijn, de ruimtefoto's en onder zoekingen met stereografie. Rad pratend probeert ze uit te leg gen hoe de foto's tot stand ko men. die de satellieten van de aarde maken. Moeite met haar teksten heeft ze niet. Het vak kent vele toepas singen. „Wij werken veel met ultra violet licht om bepaalde effecten te krijgen. Vervalsin gen van schilderijen komen aan het licht doordat de verf anders reageert. Als je met U.V. (ultra violet) bestraalt, zijn er bepaal de verfsoorten, die een lage golf lengte naar een hogere verta len. Dit geeft een andere kleur, waarvoor de film gevoelig is. Bij bestraling met U.V. wordt het licht door een bepaalde kleiur tegengehouden. Alle an dere kleuren die omgezet zijn. laat het door. Schilderijen uit 1700 bevatten nog geen bepaalde stoffen, die tegenwoordige ver ven wel hebben. Daaruit kan je dan vervalsing haarfijn vaststel len". Een andere toepassing van U.V. licht is het gebruik bij kristal len, die bepaalde kleuren uitzen den. Onder de belichting van U.V. beginnen ze te fluoriseren als de schubbben van diepzee- vissen en koralen. De saaie wit te brokken worden overgoten met laaiende vuurgloed: de kleu- Marja van Velzen ren springen eruit, verblindend in bijna onaardse tinten. Alla- dins wonderlamp gaat leven. Zo haal je eruit welke mineralen erin zitten (Marja). „Scheikun digen kunnen dit meteen bepa len. Weet u, ook postzegelhande laren maken gebruik van U.V. j Bij sommige zegels kan je de verschillende drukinkten her- kennen". Wat was een der opgaven bij het eindexamen? „Ik moest o.a. een strijkijzer onderzoeken op warmte. Dat wordt gedaan met infrarood. Je bekijkt dan of de plaat egaal warm wordt. Dan moet je de laagste stand (voor nylon) vergelijken met de hoog ste stand (voor linnen). Ook van belang is of het handvat niet heet wordt. Reisstrijkijzer- tjes staan ook erg in de belang- i stelling. Handvatten moeten iso leren. De Consumentenbond ge bruikt het vaak bij de controle van allerlei apparaten (Waren wet). Er zijn een heleboel toe. passingen van wetenschappelij ke fotografie met infrarood. Neem de medische. Als je ge woon een hand fotografeert zie je aderen onduidelijk lopen. Een hand met infra rood belich ting ziet er heel anders uit. Daarmee fotograferen we ook vaak spataderen. Je kunt dan precies zien hoe de boel zit. Verder heb je je huidcontroles met infrarood, die laten zien waar de pigmentopeenhopingen zitten. Zo kan je tevoren zeg gen: „Jij krijgt sproeten". „Maia vindt dat ze met haar einddiploma goed zit. Plannen te over dan ook, die zo beschei den lanceert, zoals bij de situa tie past. „Politieel werkt trekt me wel. Bij de politie heb ben ze altijd wetenschappelijke fotografen nodig. In Amerika wordt de infrarood fotografie bij elke moordzaak toegepast. Dat weet je door publicaties. Het is volkomen logisch. Warmte kan je fotograferen. Als iemand era gens gelegen heeft (een lijk, een gekidnapte vrouw) bliift de li chaamswarmte nog enkele uren hangen. Ook al is de persoon zelf weg is hij nog zichtbaar te maken door uitgestraalde warmte. Die wordt vastgelegd door speciale filtertoestanden. Dit werk wordt al veel gedaan in Nederland door mensen met een criminologische opleiding. „Een andere toepassing is bij aanhoudingen. Je kunt iemand mooi in de gaten houden met in frarood. Zonder dat ie ook maar iets merkt kan je hem bijvoor beeld gehurkt zittend in de bos jes opsporen. Ik heb wel eens 'n stelletje weghollende mensen op de plaat gezien, die er geen flauw benul van hadden dat ze gesignaleerd waren Door toenemende specialisatie zouden we hier wel eens kans hebben. En bij de proeven voor midden bermbeveiliging. Tegenwoordig laten ze een auto met volle snel heid tegen een middenberm knallen. Dan kan je met „high speed" fotofrafie haarfijn zien hoe de reactie van de aiuto en de berm zijn. Daarmee haal je inplaats van 8 beelden per se conde er makkelijk 5000. Dit is ook het principe van de autobe- veil gingsgordels. Daar werken ze met een vertraagde film. Ik vind het zo machtig dat mijp werk zo omvattend is. We gra ven n:et zo diep. maar we proe ven van alles wat". TINY FRANCIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 6