WAT EENE HUISVROUW EN MOEDER VAN ROND 1900 DIENDE TE WETEN Klompenmaker Vreeswijk zag het Voor de korte zomeravonden VOOR DE VROUW MAANDAG 16 JULI 1973 LEIDSE COURANT PAGINA 5 „Waar de middelen ontbreken en de huisvrouw zelfs met het vet zuinig moet zijn, moet zij hare toevlucht nemen tot vleeschnat waarin de slagers hunne worsten of andere vleeschwaren koken. Met in dat vleeschnat gestoofde groente en kool met aardappelen geven een krachtig en goedkoop voedsel. Ook laat zich daarvan goed balkenbrei maken, een smakelijk spijs die het vleesch ge voeglijk kan vervangen." Dit staat te lezen onder het hoofdstuk „Goedkoop en goed eten" in Het Boek voor Moeder en Doch ter dat bewerkt door 'n priester en voorzien van kerkelijke goedkeuring in 1906 bij twee katholie ke uitgevers het licht zag. Het behelst een „volle dig onderricht in alles wat eene vrouw als huis houdster en moeder, dient te weten" Wie zijn bi bliotheek een jaarlijkse schoonmaak en uitzif- tingsbeurt geeft, vindt nog wel eens iets lezens waardigs. Tot dat genre rekenen we het onderha vige boekje dat in 315 bladzijden de huismoeders van bijna 70 jaar geleden met allerlei goede raadgevingen wil bijstaan. Als „moeder en dochter" het nu lezen, zullen ze zich nauwelijks kunnen voorstellen hoe het toen in het huishouden toeging, maar het zal zo nu en dan wel eens even tot hen doordringen hoe een voudiger en gemakkelijker haar taak is gewor den in vergelijking met de periode van rond 1900. Na een inleiding waarin de goede hoedanigheden van de huisvrouw opgesomd worden, behandelen de schrijfsters: Keus en inrichting der woning, Onderhoud van huis en huisraad, Verwarming en verlichting, De kleeding waaronder de wasch en de nuttige handwerken, De voeding met de kook kunst, Dan Moeder en kind, De lichamelijke en geestelijke opvoeding. Wellevendheid. De dochter in dienbetrekking, Gezondheid en ziekte. Hier volgen 'n paar citaten: „Zoek eene woning, zoo mogelijk met afzonderlijke ingang, bij voor keur in de buitenwijken der stad, liever dan in overbevolkte steegjes waar de zon nooit door dringt. Bij het huren van eene woning dient men te letten of de schoorsteen in goede staat is en het drinkwater niet schadelijk is voor de gezond heid (profetische blik op de fluoridering?) Bij de schoonmaak wordt gedacht aan witge schuurde vloeren. Men moet ze met nat wit zand bestrooien en „daarna met een harden heibezem flink schuren." Om te kunnen koken moet eerst het fornuis aange maakt worden want het „gaz" is lang nog niet Omslag van een boek dat verscheen in dezelfde pe- C KiA' GÓO/t ;<0.\ r:s riode als "Het boek voor moeder en dochter. overal doorgedrongen. "Laat de kachel niet uit gaan door onachtzaamheid".- „Leg na het ontbijt en ook in den middag eenige schoppen nat gruis en daarop asch uit den aschbak op het vuur; dan blijft het matig branden". Voor de verlichting is er een apart hoofdstukje „Poetsen der lampen". Er wordt aangeraden goede zuivere petroleum te nemen,, al is die ook cent P®r "ter duurder. „Men vuile de lamp altijd tot boventoe en late ze niet slechts gedeeltelijk gevuld, wijl zich in de le dige ruimte iicht ontplofbare gassen ontwikke len." KALM TE WERK GAAN Wat de kleding betreft, de huismoeder wordt geacht die zelf te vervaardigen, de onderkleding op z'n minst. Een onderrok! „Deze worden recht of met gee ren gemaakt. Kinderrokken maakt men recht. Men heeft 2 tot 2^ of 3 bananen nodig berekend naar eene stofbreedte van 85 cm. Men plaatst het midden van een hele baan van voren, zodat bij een rok met drie banen het split in den naad van de achterbaan gemaakt wordt." Volgens de kennis en de smaak van die dagen wordt uitvoerig aandacht besteed aan de voe ding. De voedingswaarde wordt uitgedrukt in ei witten (waarvoor tabellen) Daaruit blijkt dat, de duurste spijzen niet altijd het voedzaamst zijn en dat men voor weinig geld toch degelijk voedende levensmiddelen kan verkrijgen". Margarine wordt aangeprezen omdat het bestaat uit vet van het dier, gekarnd met melk en plantaardige olie. Tussen de tekst een advertentie van „Solo" in verzegelde Cartons, 45 cent per pond en 22'/4 cent per half pond. ALLES HERSTELLEN De dochter in Dienstbetrekking! Vele meisjes uit den arbeidersstand willen niet inzien dat het voor haar veel verkieslijker is zich als dienstbode te verhuren dan hare krachten uit te putten in eene fabriek", waarbij alle voordeelen van het „die nen" opgesomd worden met de nodige waarschu wingen tegen de „groote steden en het buiten land" waarbij de handel in blanke slavinnen aan de orde komt. Wat onder „Wellevendheid" ge zegd wordt kan grotendeels ook nog voor onze dagen gelden Een vertelsel dat zou kunnen be ginnen als een sprookje: „Er was eens een klompenmaker. Zijn vader was klompenmaker en zijn grootvader was ook klompenmaker. En als iemand uit het dorp tegen hem zei, „maak eens een paar klompen voor me" dan deed hij dat. En ze pasten altijd. Want de klompenmaker kende de voe ten van alle mensen uit het dorp". Zo is het dan precies en het verhaal is dan ook geen sprookje maar een stukje le vensgeschiedenis van klom penmaker Vreeswijk uit Zoe- terwoude een van de weinige ambachtslieden in Nederland die nog klompen snijdt met de hand. In ziin klompenmakerij, een schuur van circa 3 vierkante meter, staan de produkten van zijn handvaardigheid in alle maten, tot maat 54 toe. Een schuitje, waarn een poes mak kelijk uit spelevaren kan. „Als zo mij bellen en zeggen Geert-Jan wil een paar klom pen, dan snijd ik ze zonder passen. Ik weet precies wat ze willen hebben". Midden in het kiompenmakerijtje naast een berg spaanders, waarin speel se muizen dolle pret zouden kunnen hebben, ligt een wll- genstronk van wel 75 cm doorsee. Hij ziet er onhandel baar uit, maar toch is hij de leverancier van de keurig wit geschaafde klompen van Vreeswijk, die hij nogal eens aan Amerikanen verkoopt. In Nederland zit het slecht met zijn vak. Vakmanschap ls meesterschap, aldus de slogan van een grote bierbrouwerij die dagelijks op het beeld scherm komt; in feite betaalt vakmanschap niet. Manden- vlechters werken bijna alleen voor de Sociale Werkplaats omdat ze het zout in de pap met hun handwerk niet kun nen verdienen. Klompenma kers zij er in Nederland nog maar vier, die moeizaam het hoofd boven water kunnen houden. De fabriek spuwt klompen, van populieren hout uit. mooi geverfd en met een bloemetje erop geschilderd, voor 12. De handwerksman kan daar niet tegenop. Klom penmaker Vreeswijk zag het niet meer zitten. Daarom zoekt hij zijn heil in demon- stratles door het hele land. „Laatst was ik nog In Krasna- polski in Amsterdam (een feest voor internationale hotel houders); maar ik kom ook vaak in het Hilton. lederen week sta ik in Alkmaar op de kaasmarkt. De mensen zijn al tijd erg geïnteresseerd om te zien hoe Ik mijn werk doe. Daar zijn erg veel toeristen. Ik schat 60% Hollanders en 40% buitenlanders. En dan de scholen. Ik word overal op scholen gevraagd. De kinderen zijn meestal dol en^ouslast. Een beetje bitter is de vakman Waar maakt u dlr n u van? wel: kunstenaars krijgen alle- vragen ze in de stau. maal ondersteuning als ze het I Klompenmaker Vreeswijk tijdens een demonstratie in hotel Krasnapolski in Am sterdam. niet kunnen rooien. Neem nou de kunstschilders de beeldhou wers. Daar springt de over heid vaak bij met voorzienin gen. Wij met een typisch Hol lands beroen krijgen niets. Een goed klompenmaker doet er acht Jaar over om het vak te leren. In die tijd ben je arts. Als jochie van een Jaar of elf bracht Ik de klompen die mijn vader hier maakte al weg. Ze kostten toen 1,25 per paar. Ej ging wel 35 paar per week de deur uit. Nu zijn ze onbetaalbaar voor de mees ten. Handwerk kost veel te veel tlid". Of het voor kinderen goed is op klom oen te lonen? „Een kind wandelt er zo oo weg. Klom pen ziin uitstekend voor de ontwikkeling van de voetspie ren. Die moet je allemaal Ie ren gebruiken. Je voet Is los. Stadskinderen lopen vaak op te goedkone schoenen. Op slechte schoenen kan je lonen. On slechte klompe niet. Ieder kind zou voor In de tuin een paar klomnen moeten hebben, uit de fabriek krijg Je ze voor een tientie". In het goed onderhouden boerde rijtje naast de werknlaats geurt de avond-koffle over de polder. De zon gaat bloedrood onder. „Dat Is een .schllderil", zegt vader Vreeswijk, hij wijst over het brede raam dat over de la^e landen uitziet. „Maar Je kunt het niet In een lijst zetten". Op het grasland wat langzaam vervagende silhouet ten van nog laat in de avond grazende koelen. Achter het huisje lan"j een slootje giert het razend verkeer over de snelweg. Er staan rijen vlier bomen langs, zo oud en knoes tig dat ze het la«»e dak van het boerderlitle onder hun krom me stammen en hreed bladere- dak laten wegduiken. D!t zijn maar enkele Imnressles van een dfcor waar no«> han denarbeid wordt verricht. Het gevecht tenen de machine Is verloren. Maar de vakman is niet bij de pakken gaan neer zitten. Hl' hield ziin ogen ooen om niet veroordeeld te worden een beroeo op te ge ven dat hem van vader op zoon „ligt" Hij Is vrll om te gaan en staan waar hij wil. Met een grote M'l en een hele boel boren in zijn hand. Tiny Francis Maar al te kort kunnen we genieten van de zomeravonden. U weet wel van die kteine uurtjes als de sterren duidelijk zicht baar aan de hemel staan en de maan weerspiegeit in het water van de vijver. Zo'n zomeravond, bij uitstek geschikt voor tuinfeest of party vraagt om een heel speciale japon. De mo demakers kunnen hun hart ophalen aan zo'n feestjurk, soepel en sierlijk. 1) Een gerende jurk van zwart linnen met witte bolero, voorzien van een sterk gepunte shawl-kraag. Kralenborduursels van grote bloemen in oranje, groen en kobalt. Het ontwerp is van Franka, Engels couturier. Foto boven. 2) Zijden jersey japon in smookkleur met uiterst wijde rok en volumineuze mouwen. Vloeiende turban, die in een shawl eindigt. Bij de Schotse show "Whisky Galore", waarop dit toilet ("Teacher's Pet") werd getoond, was ook prinses Margaret als eregaste aanwezig. Foto midden. 3) Wollen geweven avondkleed van John Bates, geschikt voor een tuinfeest. De jurk is uitgevoerd in beige, room, bruin en blauw en zó diep uitgesneden dat een rijkelijk met kant ver sierde blouse daaronder gedragen kans heeft om te char meren. Foto onder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5