SCHILDERIJEN DIE MUZIEK ZIJN Zomer- zwier Genetische adviezen VOOR DE VROUW Jk werk niet alleen voor n klein groepje MAANDAG 25 JUNI 1973 LEIDSE COURANT Tuin- of vrljetijdspak van ban- lon voor hem. De Amerikaan se ontwerper uit Milaan, Ken Scott, bedacht het. Als meneer zin heeft in een duik gooit hij het hemd uit en gaat te water. Ken Scott heeft in heel Europa boetieks, waar hij zijn hem den, en zwemcombinaties ver koopt met exclusieve druksels als netten, touwen, ankers, zeemeeuwen en schelpen. Het broekje van deze stoere kerel is ook versierd met een reu ze-schelp. De Engelse modemakers beijve ren zich zomerse kleren te ontwerpen. Deze kwieke kleine „fez" is gemaakt van gevloch ten stro in de kleuren rood, zwart en vuilwit. Een paar koorden met ouderwetse gor dijnkwasten maken er Iets bij zonders van. Onjwerpster: Si- mone Mlrman, die met luxueuze collecties op de voor grond treedt. Vrijetijdspakje voor haar in een Dacron mengeling van ro ze/blauw met goud en bruin ruitje. De bikini heeft een bij passend jasje met een rits. Ze heet Sedje Hemon en ze houdt zoveel van muziek dat die gewoon binnen in haar ontstaat. Niet als me lodie, maar „als verhou dingen." Ze zegt het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. „Van binnen uit bestaan die verhoudin gen bij mij. Je hebt in mu ziek intervallen. Dat zijn ook „verhoudingen". Nou en ik maak mijn verhou dingen zichtbaar." Ga er maar aanstaan. .Sedje's schilderijen bestaan uit lijnen en vlakken. Aan de muren van haar kamers hangen schilder stukken in wit/zwart, maar ook in gekleurde lijnen cn vormen op een contrastkleurig fond. bv. blauw rood op geel. Soms zijn het kromme lijnen, ontsproten uit één punt, geometrische figu ren waar lijnen elkaar schijn baar willekeurig kruisen. Dit is het spel der verhoudingen in Sedje, die al als kind lijnen trok van punt naar punt, logisch af gewogen als een wiskundige for mule. Ze vergelijkt een schilderij met een partituur. „Kijk, een parti tuur speelt zich ook af op het platte vlak. Je kunt die bekij ken. Muziek, die je hoort terwijl je kijkt. Diezelfde partituur kan je op een heel andere manier noteren. Dan worden afstanden zichtbaar. Dat zijn andere verhoudingen dan die interval len." Als ik het niet zomaar snap: „Wanneer ik een parti tuur ruimtelijk op een bepaalde manier uitschrijf kan ik die le zen. Nu ga ik noven verbinden, die in bepaalde verhouding tot elkaar staan. Dan krijg ik een visueel beeld, dat bestaat uit lij nen en vlakken." Liggen en nadenken Mevrouw Hemon heeft vroeger viool gestudeerd. Daarna is ze heel lang ziek geweest. „Toen ik op bed lag bleven alleen de tekeningen over. Je weet wel, die ik als kind maakte: stippen verbinden. Zo ben ik sedert 1954 gebombardeerd tot schilderes. Us ik niet zo lang ziek was ge weest, was ik in de muziek ge bleven. Nou ja eigenlijk ben ik er nooit uit geweest. Ik heb al leen mijn tekentalent ontwik keld terwijl ik moest liggen. Ik heb gestudeerd en naggedacht. Over muziek, over schilderijen, over choreografie. Sedje Hemon, werkt strikt op for maat. „Ik voel een formaat aan, dat formaat ga ik „zien". Dan neem ik een meetlat om de voor mij zichtbare maten af te .tekenen. Want die moet ik kwijt. Heb ik het eenmaal „ge zien" dan maak ik het schilderij misschien één dag later, mis schien maanden erna. Dat for maat heeft te maken met mu- ziekverhoudingen. De hoogte be paalt de verdeling van de toon hoogte. Tonen die van laag naar hoog gaan. worden op het schil derstuk schuine lijnen. Opgevul de vlakken zijn accoorden die samen klinken. Door mijn stu die heb ik schilderijen en mu ziek leren zien en horen, in hun onderling verband geintegreerd. Je benadert de twee kunsten met andere ogen en oren, je kunt in de lijnen en vlakken „horen" waar de samenklanken zitten." Sedje maakt haar schilderijen graag begrijpelijk voor ieder een. „Ook mensen die niets van muziek weten moeten het kun nen aanvoelen. Ik werk niet al leen voor een klein groepje." Wat betekenen de kleuren in haar schilderijen? „Die zijn ter onderscheiding van diverse lijnen en vlakken. Voor mij betekent een kleur een on derscheiding waar een andere kleur ophoudt. Stel je voor dat twee kruisende lijnen allebei de zelfde kleur zouden hebben. Dan weet je toch niet welke kleur vóór of échterlangs gaat. Dan haal je er de hoofdmelodie niet uit. Als ik met verschillende kleuren werk, weet ik dat DAAR of DAAR muziek door moet klinken; bij een lijn daar achter is de muziek onderbro ken." Twee dingen zijn uit een muziek compositie, dus ook uit een schi'.derij-composit'e niet vast te leggen of af te leiden: dyna miek, instrumentatie. „Soms heb je keus bepaald tussen in strumenten die de laagste tonen kunnen spelen. Als lijnen en vlakken laag op het schilderij zitten, zou de muziek en/of door contra-bas fagot, cello, piano, orgel, hoorn gespeeld kunnen worden. Als een lijn breed is, kan het zijn dat er door meer dere instrumenten moet worden gespeeld. Op een breder i'ijn be vinden zich meer samenklan ken. Eenzaamheid De schilderijen van Sedje Hemon zijn door orkesten van ver maardheid „gespeeld". Op 20 juni j.l. vond weer een middag pauzeconcert plaats in de Grote Kerk te Breda. Op het orgel werd o.m. één van haar compo sities uitgevoerd door de orga nist W. Thijssen. De tekst van de muziek, tevens schilderijcompositie was „em* brasse en vain" (tevergeefse omhelzing). De voorstelling zijn drie aparte lijnen of pieken die drie zelf standige figuren betekenen, waarvan alleen de middenfiguur met een heel dun lijntje verbon den is met de rechter figuur. Met de Jnker is geen verbin ding. Deze drie figuren, gete kend tegen een achtergrond van fel rood als een soort overkoe peling (embrasse) kunnen niet los van elkaar; immers ze I staan samen op het schilderij. Een binding echter hebben ze niet. Ze leven niet met elkaar maar naast elkaar. Sedje: „Het hadden er ook vier of vijf kun nen zijn. Het gaat om het idée. Ieder is toch eenzaam, want ie der staat alleen. De ene figuur heeft alleen maar een heel klein contact. In de muziek hoor je dat. Men begint met een een voudige maar steeds terugko mende toon, die de eenzaamheid voorstelt. Tenslotte ontwikkelt ze zich in een volle meerstem- migheid". Tiny Francis )e biologie heeft in de laatste decennia een enorme vlucht genomen, niet in het minst op het gebied van de moleculaire biochemie. Er werd belangrijke vooruit gang geboekt ten aanzien van de erfelijk heid (genetica).In de toekomst zullen het biologisch onderzoek en de toepassingen ervan zich nog sneller ontwikkelen. bmmige geleerden, die op dit gebied werk zaam zijn. vrezen voor een eventueel ver keerd gebruik van hun resultaten. Naar analogie met de kernenergie en haar toe passing in de atoombommen spreken ze van de „biologische tijdbom". Inderdaad, het verkeerd gebruiken van de huidige en toekomstige mogelijkheden van de biologie, 4 zou het sterkste kernwapen in het niet Idoen verzinken. Intussen is het gelukkig nog niet zover. Terwijl we allemaal rond dansen op een biologische vulkaan schenkt diezelfde biologie ons reeds wezenlijke hulpmiddelen ter verbetering van de kwail- 1 teit van het leven. 5en kwarteeuw geleden werd te Londen de eerste genetische kliniek geopend. Ouders willen immers tot iedere prijs vermijden dat de twee of drie kinderen die ze volgens het gezinsplan willen krijgen, abnormaal op de wereld komen. De menselijke erfe lijkheidsleer is dank zij de school en de massamedia reeds flink verspreid. Men weet nu vrij algemeen dat men op weten schappelijke basis het risico van bepaalde aangeboren afwijkingen kan berekenen. Ie dere universiteit die zich respekteert be schikt dan ook over een centrum van men selijke genetica. Ook de medische wereld, zowel specialisten als huisartsen, zijn steeds meer vertrouwd geraakt met deze tak van geneeskunde en doen steeds meer beroep op deze centra. In de centra trachten specialisten een ant woord te geven op de meest uiteenlopende vragen. „Zal mijn volgende kindje nor maal zijn? Het tweede kind van mijn zus ter lijdt aan bloederziekte. Hoe groot is de kans dat mijn toekomstig kind ook door deze ziekte aangetast is?" Kortom, het betreft hier een hele reeks van vragen van families met een erfelijke ziek te die zich afvragen of hun toekomstige kinderen aan dezelfde ziekte zullen lijden. De laatste tien jaar zijn de adviezen veel juister en veel talrijker geworden. Voor eerst omdat de erfelijke aandoeningen juis ter beschreven kunnen worden. Voorts om MEDISCHE RUBRIEK dat er een groot aantal proeven is ont wikkeld om de gezonde dragers van be paalde abnormale erfelijke kenmerken op te sporen. T< islotte werd ook het onder zoek van het ongeboren kind flink ver ruimd. Zodoenc'e werd het mogelijk voor ouders met een groot gevaar voor een kind met een ernstig defect, toch een volgende zwangerschap aan te gaan. Immers, in de 15e zwangerschapsweek kan het vruchtwa ter onderzocht worden en kan men voor sommige aandoen n-ien, zoals mongolisme met absolute zekerheid voorspellen of het toekomstig kindje aangetast zal zijn. De genetici dringen in deze gevallen steeds meer aan op een zwangerschapsonderbre king. Ook de ouders verkiezen meestal Zwangerschapsonderbreking. Sommige Aus. tralische statistieken gewagen zplfs van 90 procent. Natuurlijk speelt de godsdienstige overtuiging een belan-rijke rol bij deze be slissing. Maar het probleem is nu eenmaal gesteld en zal in de nabije toekomst niet meer te ontwijken zJn. In'erJaad, de pre natale diagnose van erfelijk» afwijkingen zal uitgebreid worden tot die ouders die nog geen a m aa! kind gehad hebben maar die wegens hun leeftijd een verhoogd risico lopen. Zo is de kans op een mongool tje één op 650 geboorten maar dit risico is groter bij moeders boven de 40 Jaar tot één op de vijftig. In sommige centra heeft men reeds een rui me ervaring en kan men al overgaan tot een waardering van de uitgebrachte advie zen. Het „Hospital for Sick Children" te Londen kwam hierbij tot de volgende slot sommen. De consulterende paren hadden de gekregen inlichtingen goed begrepen, een verheu gend feit wanneer men bedenkt dat men een zeer moeilijke stof moest duidelijk ma ken in gewone omgangstaal. Meestal had den ze verstandige beslissingen genomen. Derde slotsom: de gedane voorspellingen bleken doorgaans goed te kloppen. Tweeder den van de ouders die een grote kans (10 procent of meer) liepen een abnormaal kind te krijgen hadden van een nieuwe zwangerschap afgezien. Wanneer ze toch h t ris co namen, dan betrof het alleen lichtere afwijkingen ofwel aa"doenr'"n die een langdurig overleven onmogelijk maakten. Bij een risico onder de tien procent wilden tweederden van de ouders n >g een nieuw zwangerscnap. Ouuera met een groot risi co, die ondanks een negatief advies toch nog het waagstuk aangingen, hadden statistisch één ziek kind op de zes. Ook bij het kleine risico bleek achteraf de voorspelling Juist te zijn. Slechts één kind op de 46 werd ziek geboren. Hoewel de klinische genetica nog maar een tiental jaren het experimentele stadium ontgroeid is, werd er reeds een enorme weg afgelegd. De praktische toepassingen nemen jaarlijks toe en de toekomstver wachtingen stemmen tot optimisme. Noch tans zal er nog heel wat ontwikkelingswerk gebeuren alvorens heel het domein van de genetische afwijkingen bestreken wordt. V reetcn e niet dat ongeveer één procent van de kinderen geboren wordt met chro- moiomcnufwijkingen. Dit cijfer alleen vol staat om te onderstrepen, dat het hier gem liefhebber j bctre.t van enkele we reldvreemde o d rzoekers. Integendeel. 1 1 hrt me «-.dom Is er bij betrokken. Is h veria- ",cn v. n iedere t ekomstige moe der na r :i gezonde baby niet gemengd i r ,n di p.-' \vortplde vrees dat er iets n dat er iets kan misl pen bewijst de harde realiteit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 7