Werk aan
de winkel
voor Guus
Nieuwe Perry Mason
MARILYN MONROE
ALS GELIEFD BLONDJE
Geruchten over
Simon van Collem
Joop en Karei weg
van Els in kiosk
tXïf;kfSmÈ
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT
MAANDAG 25 JUNI 1973 j
DOOR TON OLIEMULLER
EN HANNEKE WIJGH
Wat Godfried Bomans bij zijn
leven niet ten deel is gevallen
en Annie M. G. Schmidt en Mi
chel v. d. Plas ongetwijfeld
nog te wachten staat, is
men heeft het intussen kunnen
lezen Guus Vleugel nu over
komen, n.l. de erkenning van
de officiële literatuur voor wat
hij als schrijver van cabaret
teksten en -liedjes bijdroeg
aan woordkunst in zijn eigen
moers taal. De Maatschappij
der Nederlandse Letterkunde
verleende hem de van der
Hoogtprijs voor zijn cabaret-
poëzie.
Moet men uit deze late erken
ning afleiden, dat onze letter
kundige instellingen geleid
worden door trage lachers,
die zodra ze op humor stuiten
verschrikt de geest afwenden?
Herkenden ze dan de ernst
niet die schuil gaat in de hu
mor van Bomans? Voelde men
in de geestige, geschakeerde
ironie van Annie M. G. dan
niet de aanwezigheid van de
serieuze ondertoon, waarmee
zij het leven in een rijkdom
van taal en beelden analy
seert?
Guus Vleugel schreef meer
aan vijftien jaar geleden al
zijn eerste liedjes voor Wim
Sonneveld. In 1960 begon hij
cabaret Lurelei te voorzien
van teksten, hetgeen hem uit
eindelijk maakte tot de vaste
lijfschrijver van Jasperina de
Jong, die in zang en beweging
onvergetelijke vleugels gaf aan
de liedjes van Guus. Glinste
rende parels aan het Hollandse
amusement, leven gevat in
liedjes- Goeie ouwe atoombom,
't Jaar 1000, Striptease-danse-
res, Meisje uit de Provinsie,
Liever dood dan dertig, De
man is de baas, tientallen in
taal gevatte edelsteentjes. Aan
vankelijk schitterden deze in
de intieme zaaltjes waarin Lu
relei zijn optreden begon.
Maar naarmate de tijd rijper
werd voor cabaret en Jasperi
na de Jong en Eric Herfst
grceidcn in de techniek en re
putatie werden grotere zalen
opgezocht, werden ook grotere
publieken bereikt. Aan de ei
sen die dit stelde werken op
direct effect en inweven van
vals sentiment heeft Guus
Vleugel e chter nooit toegege
ven. Het is veeleer zo, dat hij
door de beheersing van zijn
métier en door zijn vermogen
in zijn teksten een wereld open
te leggen, die het publiek als
het zijne herkende, hij zijn be
wonderaars in steeds groter
getal naar zijn niveau optrok.
In toenemende mate onderging
men zijn liedjes als een verrij
king en als een verrukking.
geslaagd om letterkundigen te
Daardoor hielp hij mee aan de
ontwikkeling van een theater-
oultuur, die nu ook op literair
vlak erkenning heeft gevonden.
Beter laat dan nooit. Nu
schrijft de jury, dat de prijs
op zijn plaats is door de vaak
bewonderenswaardige manier
waarop in de gecomprimeerde
ruimte van eer liedtekst veel
verwoord wordt, door de aan
wezigheid van maximale rela
ties tussen alle woorden, door
de manier waarop spelsgewijs
gedachten ontvouwd worden in
$11 e eigenzinnigheden en eigen
aardigheden van de taal en
door uiteenlopende indrukken
helder cn tegelijk verrassend
te ordenen. Het werk behoort
daarom tot het literaire genre,
„welk werk overigens niet
denkbaar is zonder Annie M.
G. Schmidt. Met name noemt
de jury de liedjes Arme ouwe,
Callgirl, Op één been kun je
niet lopen, Geld stinkt niet,
Dobbe dobbe en Hollandse
plantersvrouw in Suriname
A.D. I860.
Dit is een hele mondvol hoog
gestemde lof, een beetje laat
voor lieden als Dirk Witte en
al die andere dichters van het
cabaret, die niet meer in leven
zijn, maar in elk geval vroeg
genoeg voor een man als
Guus. Toch staat dn het hele
juryrapport nergens, dat de
liedjes van Guus ook leuk zijn
om naar te luisteren, dat zij
geschreven zijn op de lach en
op de glimlach. Het zijn dus
toch trage lachters in ons lite
raire wereldje, die als laatste
groep Nederlanders nog onvol
doende zijn bereikt door de
teksten van Guus. Voor Guus
is er nog een hoop werk aan
de winkel.
Geruchten willen, dat de AVRO een einde gaat maken aan de
AVRO-skoop en dat met die rubriek ook Simon van Collem
zal verdwijnen.
Desgevraagd zei men bij de AVRO: „We zijn net rond met
het zomerprogramma en daar zit Simon van Collem met zijn
AVRO-skoop nog in. Half augustus weten we meer van het
winterprogramma en omdat het daarna nog enige tijd duurt
voor dat op het scherm zichtbaar wordt, zitten we al tegen de
winter aan, zodat Simon ook in het najaar nog enige pro
gramma's voor ons verzorgt. Wat er daarna gebeurt staat
niet vast".
Simon Collem: „Via via vernam ik, dat de AVRO-skoop gaat
verdwijnen, maar officieel weet ik niets. Het zou de bedoeling
zijn om een algemene kunstrubriek te openen, waarvan ik het
filmgedeelte zal verzorgen. Maar nogmaals, officieel weet ik
niets. Ik wacht maar af".
Simon van Collem: .Voorlopig blijk ik nog"
Raymond Burr, de oude Ma-
We schreven onlangs al, dat
Raymond Burr vindt als Ion
Raymond Burr vindt als Iron
side lang genoeg in zijn rpl-
stoel te hebben gezeten. Hij
wil uit zijn stoel en hij wil uit
zijn tv-populariteit om in alle
rust weer eens een gewone
film te kunnen maken.
Voor hij Ironside werd, schit
terde hij als Perry Mason in
de advocatenserie naar het ge
lijknamige boek, welke serie
van '62 tot '66 ook op het VA-
RA-scherm te zien is geweest.
Bij CBS heeft men het plan op
gevat om een tweede serie te
gaap wijden aan de Nieuwe
Avonturen van Perry Mason.
Raymond Burr liet zich hier
voor echter niet strikken. Men
heeft intussen een opvolger ge
zocht en gevonden en wel in
de persoon van Monte Mark
ham, momenteel als typeur en
als aangever voor Debbie Rey
nolds werkzaam in een Broad-
way-show.
Monte Markham: „Dat zal een
heel andere Perry Mason ople
veren, want Burr deed het op
zijn manier en ik doe het op
de mijne".
Burr is een beetje een gezette
man, die naar buiten toe een
rustige indruk maakt, ofschoon
van binnen bevangen door de
spanning, die het oplossen van
een misdaad met zich mee
brengt.
Monte Markham is een heel
andere type. Hij is lang, athle-
tisch en 37 jaar. Wat hem van
binnen beweegt kan men aan
zijn uiterlijke reacties waarne
men.
Over zijn uitverkiezing is Mon
te opgetogen. Hij steekt dat
niet onder stoelen of banken.
Met een jongensachtig enthou
siasme zegt hij: „In mijn bes
te toneelrollen speel ik per
avond voor niet meer dan en
kele honderden mensen. Ik
weet, dat je als acteur een
beetje moet afgeven op de tv,
maar nu bereik ik met mijn
werk op de tv miljoenen kij
kers tegelijk. Dat is een feit,
dat je als acteur reden tot gro
te tevredenheid bezorgt. Ik
weet niet of men ooit voor mij
een fanclub zal oprichten,
maar de verschijning van een
acteur op de tv duidt op een
stukje succes in zijn werk en
dat wil ik graag waarmaken.
Het is natuurlijk een heel ding,
zo vertelt hij aan The Chris
tian Science Monitor, om je
privé-leven daarvoor op te of
feren en een soort van per
soonlijk bezit van de massa te
worden. Ik zou graag met
mijn kinderen naar het luna
park Disneyland gaan zonder
vader verplicht -te zijn een val
se baard aan te doen".
Monte heeft twee kinderen,
een meisje van 11 en een zoon
tje van 5 en een van de rede
nen waarom hij de Mason-rol
heeft geaccepteerd is, dat hij
als acteur wel eens af wil van
het reizen en trekken van de
diverse toneelgezelschappen,
waarvan hij deel uitmaakt.
'Ook zijn vrouw keek al lang
uit naar een gelegenheid om
zich blijvend te kunnen vesti
gen. Zij zegt: „Wat heb je aan
een gezin als je zelden of nooit
bij elkaar bent?".
De laatste maanden deed hij
samen met Debbie Reynolds
de Broadway-productie Irene.
Monte Markham zag er tegen
op om elke avond weer dezelf
de rol te moeten spelen. Ook
daar komt nu een einde aan,
want intussen zijn de opnamen
voor Perry Maso» al begon
nen. Debbie vindt het jammer,
dat Monte er uitstapt. Vóór
haar wordt momenteel een an
dere partner gezocht. Dat is
niet eenvoudig, want evenals
Monte zal ook diens opvolger
moeten fungeren als aangever
voor Debbie, om wie het pu
bliek naar Broadway komt.
Monte Marham heeft de Wa
tergate-hearings op de tv ge
zien en is zich ervan bewust,
dat aan de hand daarvan het
publiek ee.n bepaald beeld
overhoudt van het optreden
van een advocaat. Met hei
klassieke filmtype van de ad-
Joop (Geesink) en Karei
(Prior) zijn opgetogen over de
wijze waarop Els Nijssen hen
uit de problemen heeft gehol
pen met de presentatie van
NOS-kiosk.
„Dat hadden we eerder moe
ten weten", riepen beiden bij
na in koor uit, „dan hadden
we al die praatjes niet hoeven
af te wachten van Antoine
(Bodar) en Ineke (Swane-
velt)".
Intussen is besloten, dat Els
Nijssen, de weggelopen orp-
roepster bij de NCRV, tot het
bittere einde toe NOS-kiosk zal
blijven presenteren, nog een
keer of vijf.
Voor Els Nijssen kwam deze
ontwikkeling als een grote ver
rassing, als een kans om zich
waar te maken. Onlangs liep
zij enigszins mismoedig weg
bij de NCRV. Na negen jaar
omroepen zonder ooit. een kans
te krijgen op iets anders zag
zij het niet meer zitten. Al had
zij maar eens een keer een pa
nel mogen doen, een heel klein
stapje om te bewijzen, dat er
meer in haar zit dan de NCRV
vermoeden kon.
Els: „NOS-kiosk is zo onver-
wacht in mijn leven gekomen,
dat ik mijn vakantie ervoor
opzij heb gezet. Ik denk niet,
dat het er deze zomer nog van
komt. Ik tref het niet, dat
NOS-kiosk niet in de gunst
staat bij de recensenten. Bo
vendien val ik plotseling in
iets heel nieuws, alles is me
onbekend, van het decor tot de
regisseur. Ze zeggen wel eens,
dat elke omroepster zo nodig
moet, maar ik ben met de tv
groot geworden en daar wik ik
mijn waarde bewijzen. Ik kan
nu natuurlijk geen stempel
meer op dit programma zet
ten. Daarvoor is het al te zeer
een eigen leven gaan leiden,
maar ik zal mijn best doen om
NOS-kiosk nog iets van mezelf
mee te geven".
vocaat kan de acteur voortaan
niet meer volstaan. Er zal een
heel andere figuur voor in de
plaats moeten komen, een type
dat meer beantwoordt aan de
werkelijkheid. Er is trouwens
nogdl wat veranderd in de sa
menleving sinds in 1962 de eer
ste Perry Mason-aflevering op
de buis kwam. Toe.n kon een
advocaat het zich nog permit
teren lichtelijk naïef te zijn.
Nu moet hij tonen een heldere
denker te zijn en zich sterk be
trokken weten bij de zaken en
de mensen met wie hij te ma
ken heeft.
Bij de VARA kijkt men al met
belangstelling uit naar deze
nieuwe Perry Mason-serie.
Els wil tonen wat ze waard
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
iarilyn Monroe in de hoofdfilm van vanavond
„Gentlemen prefer blondes"
vanavond op het scherm bete
kende in 1953 een doorbraak voor
Marilyn Monroe, die tot op dat
moment alleen maar beschouwd
werd als een fraaie decoratie
maar zich in deze showfilm tot ie
ders verrassing ontpopte als een
talentvol comedienne.
Het gegeven, gebaseerd op een
niemendalletje van Anita Loos,
dat in 1925 onverwacht een ijzer-
sterke best-seller werd, gaat over
een ambitieus blond meisje, Lore
lei Lee, dat rastbesm*en *s een
millionair aar de haak te slaan
en tevens alles in het werk stelt
om haar minder vooruitstrevende
vriendin (Jane Russell) aan een
welgestelde partner te helpen.
Maar het verhaaltje is bijzaak in
deze versie uit de jaren vijftig ne
totaal ondergeschikt gemaakt aan
de zang- en dansnummers, waar
van het „Diamonds are a girls
best friend" wel de absolute top
per is. Wie nog eens MM in haar
gloriejaren wil zien, moet deze
pretentiloze musical niet over
slaan.
Ned. I 21.10 uur.
De vrouw
De aflevering van Gamma.
KRO's wetenschappelijke rubriek,
introduceert een indrukwekkende
internationale onderneming: de
uitgave in het Engels (door Van
Gorcum in Assen) van een reeks
boeken, ten minste tien, die een
volledig overzicht bevatten van
alle bronnen en gegevens, die be
trekking hebben op het ontstaan
van het christendom en het Nieu
we Testament. Het eerste deel,
getiteld „Het Joodse volk in de
eerste eeuw", verschijnt dit na
jaar. De Gamma-redaktie heeft al
uit dit eerste deel het onderwerp
voor haar programma gekozen:
het dagelijks leven en de positie
van de vrouw. De studie hiervan
is geschreven door prof. S. Safrai,
van de Universiteit van Jeruza
lem, met wie in nauwe samenwer
king het programma is samenge
steld. De uitzending heeft twee
gedeelten, die overigens in elkaar
lopen. Eén deel is een „vertel
ling" door Carol Linssen, Christi
ne Ewert en Aad van den Heuvel
aan de hand van teksten uit de
Bijbel en rabbijnse en talmoedi-
sche bronnen; het andere deel is
een filmische verkenning van ele
menten, die uit die tijd bewaard
zijn gebleven. Daartoe is (door
Hans Koekoek) gefilmd in Arabi
sche dorpen, in een Yemenitische
gemeenschap, o.a. bij een brui
loft, op een vrijdaguvondviering
en in een traditionele keuken in
Israël.
Ned. I 20.20 uur.
NEDERLAND I
België Nederlands
NOS
18.45 KM de clown
18.55 Journaal
KRO
19.05 De familie Ashton
20.00 Journaal
9 20.21 De vrouween lastdier
21.10 Blondjes genieten de
voorkeur, speelfilm
22.40 Journaal
18.55 De Fabeltpjeskrant19.00 Fr;
de schrik der kattVi, tekenfilm; 19..
Sporttrlbune19.33 Zoeklicht; 19,3
Weerbericht; 19.45 Journaal: 20.
De Trojaanse vrouw, film; 22.00 E
stemming Noordzee, natuurserie
22.30 Vergeet niet te lezen, boeket
23.05 Joi
ïaal.
17.55 Journaal; 20.00 Journa
weerbericht; 20.15 Monitor;
Alles of niets: 21.45 Mtt 15 ln de
Tod, documentaire; 22.50 Der Pol;
NEDERLAND II
NOS
Kini de clown
18.55 Journaad
AVRO
19.05 De avonturen van Toornai
en de olifant
19.30 Er. dan is moe d'r nog,
serie
20.00 Journaal
Peyton Placé
21.10 Cannon, detectives ertie
22.H0 Tel e v'izi er-magazj ne
22.50 AVRO-sChaalktoornooi
1973
23.00 Journaal
23.05 Recht op de burger af
(Teleac)
17.30 Journaal
Duitsland III
NEDERLAND
NOS
18.45 Kini de clown
18.55 Journaal
NCRV
■9 19.05 De geheime schatten v
de Rode Zee
19.30 Op hét Europese
Wildspoor
20.00 Journaad
20.24 Zo vader, zo zoon
20.45 Rechtstreeks uit New
Orleans
21.10 Voortvluchtig, serie
22.00 Hier en nu
22.30 Geestelijke liederen
22.40 Journaal
van een zeevaarder
21.10 Wie, wat waar
9 21.35 Een groot uur U,
met Koos Postema
NOS
22.45 Den Haag vandaag
22.55 Journaal
iSclgië/xNederliuids
IS.55 De Fabeltjeskra
NEDERLAND II
Duitsland II
17.30 Journaal en weerbericht;
Mosalk; 18.05 Die Drehscheibe;
NOS
18.45 KM de clown
9 '18.55 Journaal
VARA
19.05 Klaartje, Tip en
Ba'Hthasar
19.10 De Stratemakeropzee-
show
19.30 Het géhe'im van de
blauwe sprinkhaan
20.00 Journaal
20.21 De Onediin-lijn, kroniek
Duitsland III
18.30 Sesame
netje: 19.
Street: 19.00 Zandman-
Ihre Heimat - u
Heimat; 19.15 Hierzulande - Heutzu-
20.00 Journatil
ichit; 20.15
.lunlkatlon; 20.45
Mengen, Zufall und Statlslik: 21.00
Derbv Dav-KIrmes der Nation; 21.45
Journaal; 22.05 Yaak Yarsunke liesU
HILVERSUM 1
Koninklijke Luchtmacht. 19.00 (S)
Filter: jongerenprogramma. 19.30
(S) Llterama: radiokroniek
boeken, schrijvers en te
20.00 Nieuws. 20.05 AvondoVerden-
klng. 20.15 Londens Symfonie Orkest
an Nieumeghen. I
MÏddelnerdériands spel. 22.10
0.40 (S) Mal
ties en lichte grammofoonmuziek
21.45 Uitgebreide reportage. 22.41
Bond zonder Naam. NOS: 22.31
Etherleergang. 23.2i
Woodwind Quintet; n
23.55.24.00 Nieuw».
HILVERSUM 2
18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19
Uitzending van de Boeren Partij.
18,30 Nieuws. 18.41 Toelichting bij
het nieuws. 18.48 (S) Kapel van de
NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost mag
niet eten. AVRO: 19.00 Nieuws. 19.02
(S) Nederland-non-stop. 20.00
Nieuws. 20.02 Radiojournaal.20.05
Take the 8-train. 21.00 Nieuws. 21.02
De negen uur-show. 22.00 Nieuws.
22.02 (S) Superclean Dreammachlne.
22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws.
23 02 (S) Vanavond laat. 24.00
Nieuws. 0.02 Radiojournaal. 0.05
Droom-Top-Tlen. 0.55-1.00 Nieuws.
HILVERSUM 1
Nieuws. 7.11 Ochtendgynv
10 CS) Dag met een gaat-
8.00 Nieuws en om 8.11
(9.35-9.40 Waterstanden), iu.00 tS)
Voor de kleuters. 10.10 (ged.S) Ar-
(gr). (11.00 Nieuws;
HILVERSUM 2
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke
luzlelc (gr.). (7.30 Nieuws. 7.41-7.50
Rondom twaalf
vor ledereen, met
Paris vous parle e
berichten. üve
12.30 Uitzending
al. 13.21 (S) Pluilo-
muzlek. 13.54 (S)
Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf
tot twee; KRO's pauzeprogramma.
(12.22 Wij van het land. 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.41-12.50 Echo.
13.00-13.05 Raden maar.) 14.00
Schoolradio. 11.30 (S) Interlokaal op
15.30 Nleuv
lichting: Nieu\
taar. 16.10 (S) Voor de kleuters.
16.30 tS) Jeugdtoer. AVRO: 17.00
(S) Mobiel een beweeglijk pro.
gramma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen.
de Nederlandse
Antillen. Spreker: J.A. Hermelijn.
17.10 Voor de kleuters. 17.30 Nieuws.
17.32 Echo.
HILVERSUM 3
VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 Dag dinsdag.
8.00 Nieuws. 8.02 Eddy Becker. 9.00
Nieuws. 9.03 iS) Plaatjes voor de
pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite. (12.00 Nieuws.) 13.00
Nieuws. 13.03 Eddy Becker. (14,00
Nlei -
dras
(17.00 Nieuw.
Tv.-programma's voor gastar
beiders? Daar zijn we best voor.
Die mensen verdienen mee het
zout in ons welvaartspap en heb
ben er gewoon een beetje recht
op dat ze mee kunnen profiteren
van onze welvaart.
Men heeft de mogelijkheid tus
sen puur-gerichte programma's
waarbij Nederlandse kijkers
niets-begrijpende toekijkers zijn,
en tweetalige programma's die
tevens „ontmoetingsprogram
ma's" zouden kunnen zijn.
De NOS heeft tot taak „ontmoe
tingsprogramma's" te maken en
koos derhalve voor de andere
mogelijkheid. Jammer genoeg
op het verkeerde tijdstip, t.w.
met een medisch programma
ais zondagavond-alternatief.
Zo'n programma behoort naar
onze smaak te staan tegenover
Zeskamp, Vuist, BB-quiz of iets
dergelijks. Dan zijn de meeste
Nederlandse kijkers toch al on
der de t.v.-pannen.
Het programma zelf: veel lied
jes en dat is natuurlijk alii'd
raak, zeker met onverwoestbare
Amalia Rodriguez in de hoo'd-
rol. Maar „vaderlandse geschie
denis" lijkt ons niet het eerste
waar zo'n gastarbeider op zit te
wachten. Eerder in eigen taal
Informatie over het „gast
land geloven we.
De AVRO heeft het aloude
„Drieluik" weer van zolder ge
haald. Nieuwe Oogst was wissel
vallig van kwaliteit, maar de
drie die hogerop gaan verdienen
dit.
Een beetje paf stonden we van
Margot Gerritsen. Die zong en
belandde ineens op internatio
naal niveau. Een beetje voor
zichtigheid geboden: wat was
van haarzelf, wat was geleend
van een andere creatie? Als dit
laatste niet het geval was heb
ben we de start van een wellicht
grote carriere gezien.
Drieluiks „Wie van de drie" is
een lachtert'e aan het worden.
De panel-leden maken er een
snel-verdiende schnabbel van,
nemen niet de moeite zich enig
zins voor te bereiden. Voorbeeld
„Wat is een Kamper ui?" werd
gevraagd, om er achter te ko
men welke haringverkoper echt
was.
Tn K^O's Erand-vmt h>»d nrof.
Shan'tn r"anhaf''g stand te
gen nr.d^rvra«ar Snhwinter. B:j
goed standhouden is hard-
i het
de ondervraagde,
bleek wel.
De recente promotie van het
eelvpaar Gresnigt over gezinnen
met diep-zwnkzinnige kinderen
leverde aangrijpende informatie
over een zaak waar we allemaal
wel 'eens tegenaanlopen. Vg.
1