ZICHT Mistero Buffo: voor Leiden 'n vleugje Holland Festival ond het onstaan der ud Katholieke kerk Goede portretten in galerie-bibliotheek aan de Luifelbaan Kunst in de reclame kunst PAGINA 5 ZATERDAG 23 JUNI 1973 LEIDSE COURANT iv,~* t i iDe gemeentelijke over- heid blijft echter blijk geven van een a-cultu- rele gezindheid, die het onwaarschijnlijk maakt dat de huidige ompasse in de nabije toekomst doorbroken zal worden. Kenmer kend voor deze hou ding is het feit dat de Culturele Raad al sinds enige tijd een langzame dood aan het sterven is en dat het uitermate kostbare rapport van de Vereni- J ging van Nederlandse Gemeenten blijkbaar j volledig onder tafel ge- schoven is. Over dit laatste punt hoeven we 1 echter niet bepaald rouwig te zijn. Door publicatie van dit rap- port tegen te gaan be- )j hoedt de gemeente' T Leiden zowel zichzelf |j als de VNG voor een blamage van de eerste Voorlopig zit het Leidse publiek echter met de narigheid. Van de on geveer 150 Holland- Festival-manifesta- ties vindt er zegge en schrijve één in Leiden plaats, wie meer wil zien zal zich moeten wenden tot de theaters in Den Haag en Sche- veningen. Voor sommi ge voorstellingen kan men eveneens in Am sterdam terecht, maar juist de operavoorstel lingen, die dit jaar toch de grote trek pleisters genoemd mo gen worden, waren in dehoofdstad al bijna uitverkocht voor de of ficiële plaatsbespre king zelfs nog maar begonnen was. De schuld hiervoor lag bij de Nederlandse Opera Stichting die met name bang was dat de spectaculaire Aida-voorstellingen in Carré niet voldoende LEIDEN Het Holland Festival gaat ook dit jaar Leiden weer bijna onopgemerkt voorbij. De twee voornaamste redenen hiervoor zijn geldgebrek en het (tijdelijk?) ont breken van een geschikt theater, maar deze zijn beide te rug te voeren op een volledig gemis aan cultuurpolitiek. Dat dit gemis zich in de komende jaren wel eens in ster ke mate zou kunnen wreken, is iedereen die het Leidse vultuurleven met hart en ziel is toegedaan, nu wel duide lijk. publiek zou trekken en daarom aan een grote maar vrij willekeurige gekozen groep opera- bezoekersrecht tot voorbespreking heeft gegeven. De gevolgen hiervan kunnen voor de vaste bezoekers en alle andere belangstel lenden die niet tot deze groep behoorden, desastreus worden ge- noemdn. De ene voorstelling waar het Leidse publiek het dit jaar mee doen moet, is nu eens niet de ,,Hohe Messe", maar „Mistero Bufo" een comIrr>r*tie van Vlaams en "~~"s volkstoneel, stre ven door De Nieuwe Scène uit Antwerpen. Deze hedendaagse ver- leeuws „lekenspel" kan het beste het re sultaat genoemd wor den van een geslaagd samengaan van de Ita liaanse theatertradities van de commedia dell'arte en het Vlaamse volkstoneel. Juist om dit laatste element extra te bena drukken werd door re gisseur Arturo Corso een beroep gedaan op de in België bijzonder populaire Vlaamse troubadour Wannes Vandevelde, die nu de verantwoordelijkheid voor het muzikale ge deelte opzich heeft ge nomen. Het gezelschap dat „Mistero Buffo" vol gende week vrijdag in de Stadsgehoorzaal op voert, is kort geleden opgericht door een groep jongeveelbelo- vende Belgische ac teurs uit zowel het Vlaamse als het Waal se gebied. De directe aanleiding hiertoe vormde hetzelfde „Mistero Buffo" dat nu in het Holland Fes tival vertoond wordt, maar dat aanvankelijk als kortstondige vrije prodyktie gebracht werd in de kleine zaal van de Muntschouw burg te Brussel. Het thema van het stuk (een aanklacht tegen alles wat de menselij ke vrijheid belem mert) en de doldwaze vorm waarin dit gego ten was spraken de uitvoerenden dermate aan, dat men besloot om met dit stuk als basis een nieuw en semble op te richten met de bedoeling om het enigszins duffe Belgische theaterleven wat nieuw leven in te blazen, maar vooral om te trachten het theater in een begrij pelijke vorm naar de te bren- Paul Korenhof gen. IIIIIIIIIIIIIB WASSENAAR In Kunst zaal Heuff", Hoflaan 7 in Wassenaar Dorp expo seren Car en Jan Verheul (Carjan) keramische kunst. Langs de wanden van de galerie hangen schilderwerken van Henri Tieland. Dit zijn stukken, bewaard uit d* periode dat Tieand schilderde in voormalig Nederlands In- die.- Tieland leefde van 1891 tot 1965. Zijn landschap (zie foto links) vertoont im pressionistische trekken. De keramiek van Carjan is heel direct, gevoelig en toch „stevig" (zie beeldje foto boven). De expositie wordt vanmid dag geopend en duurt tot en met 14 juli. Openings tijden: 's maandags tot en met zaterdags van 10- 17 uur. Dinsdags van 20- 22 uur. 's Zondags na af spraak tel. 01751-2185. WASSENAAR De schilderes Sonja Gerverdlnck exposeert tot en met 30 juni een aantal schilde rijen in de Wassenaarse Galeriebibliotheek aan de Luifelbaan. Het figuratieve werk landschap pen, bloemstukken en een aantal opmerkellijke portretten kenmerkt zich door een op het eer ste gezicht nat al te gemakkelijke ea haasfcge structuur. Dun in de vori en »oor wal je wioetA« schilderijen betreft niet altijd treffend door een aantrekkelijke kleur- en vormenschlkking. Ze zijn wat monotoom. Ook wanneer Sonjn op de mistieke toer gaat, zoals in Droom I en Droom II, is ze weinig overtuigend en ook schildertechnisch ont breekt er veel te veel aan om te kunnen boeien. Haar werk In zijn totaliteit is door dat alles zeer wisselvallig van gehalte, want naast veel matigs zien we ook enkele klei ne juweeltjes als „De papieren hoed" en vooral „Zoekende Pierrot". Over het algemeen zijn ook de andere klein for maat-werkjes aantrekkelijker dan de grote schilderijen, die veelal te schetsmatig blijven en te weinig diepte hebben, mede ook al door het bovengesigna- leerde weinig geschakeerde pa let. Ik geef dan ook de voorkeur aan haar portretstukken, die stoer der geschilderd zijn met meer harmonisch kleurgevoel. Dat laatste wil dan wel niet zeggen dat hier het palet altijd fraai is, zoals b.v. het paars van het toch wel ingetogen „Machteld". Innig geschilderd zijn „Saskia" "en het kinderportretje „Nary- se". Heel mooi is ook „Gabje", alsook het forse tableau „Anne- marie" (waarop ik een nogal opvallende gelijkenis zie met Brigitte Bardot). Ook „Portret studie is een mooi werkstuk. Tenslotte wijs ik op „Fantasie op Jan Sluyters", het portret van een slanke dame in lang blauw gewaad, Het beeld is geïnspi reerd op een bekend werk van deze grote schilder. Sonja Ger- verdinck zou bij hem in de leer kunnen zijn geweest. Op deze tentoonstelling zijn ook een aantal series zeefdrukken te zien, „grafische objektcn" van Martijn de Jongh. Hunden in al lerlei standen als anatomische studies in velerlei kleurvaria- ties. Deze zijn overigens nog het meest „sprekend". „Rhitmlsche dimensies" en „Dolende struc tuur" zijn echter weinig zeg gend en ik zie het artistieke nut van deze probeersels niet zo zit ten. WILLEM PRINS ons blad werd dezer dagen aandacht geschonken aan het feit dat 250 jaar geleden tot eer ste oud-katholieke bisschop van Utrecht werd gewijd Cornelius Sleenhoven. De kloof tussen de genen, die trouw aan Rome ble- en de aanhangers van de leerstellingen van de Yperse bisschop Jansenius bleek toen niet meer te overbruggen en het zou 2y2 eeuw duren eer weer wat toenadering onder invloed van de oecumenische gedachte het streven naar een zo groot mogelijke eensgezindheid van eenheid niet te spre- 0,.« ken) - mogelijk bleek. In de be ginjaren van de verdeeldheid werd de strijd om de hegemonie door beide stromingen onge meen fel gevoerd. Scheldkanon- gad< ades aan beide zijden werden niet geschroomd en kuiperijen bij de Hoogmogende Staten te- i'tad *>en elkander waren schering en inslag. Maatregelen als gevan genneming en verbanning wa ren vele. De toenmalige geeste lijkheid van Leiden heeft in die strijd een grote rol gespeeld. Fi guren als Theodorus de Cock,pastoor van de statie De Kagchel in de St. Jorissteeg en Hugo van Heussen van de statie De Hooywagen op de Hooi gracht speelden dcarin op hun eigen wijze een hoofdrol. Het voorspel Na dc dood van de Apostolisch veel mogelijk te bevorderen. De Cock, niet belast met d evrees voor onrechtzinnigheid reisde dat jaar - voorzien van een aan bevelingsbrief van de internun tius te Brusseli - naar Rome, waar hij in juni aankwam. Paus Innocentius XI deed vergeefs een beroep op De Cock zelf, mei gevolg dat het vicarisschap aan Petrus Codde werd opge dragen. Deze werd tot bisschop gew.jd met de titel van Aarts bisschop van Sebaste. Vicaris Neercassel in 1686 deed een deel der geestelijkheid ver- geelsc pogingen pastoor Hugo Frauciscus van Heussen, pas toor van de statie De Hooywa gen tot diens opvolger te doen benoemen. Rome had echter be-, zwaren want mer twijfelde aan de „rechtzinnigheid" van v. Heussen. Het zich toen reeds noemende „Capittel van Utrecht" besloot in 1688 pastoor Theodorus de Cock van de sta tie De Kagchel naar Rome te zenden teneinde de benoeming van v. Heussen of van diens medestander Petrus Codde zo- „Onrechtzinnig" In 1692 moest De Cock echter, in ar.tv/oord op een brief uit Rome, de „onrechtzinnigheid" van odac bevestigen, ondanks het er zoek van Codde diens on schuld te verdedigen. Sedertdien schijnt de vriendschap, die be stand tussen De Coch en van Heussen (en diens familie, waaronder twe\ „geestelycke maeghden"^ aanmerkelijk be koeld te zijn. In 1694 werd De Cock andermaal door kardinaal Altière over Codde geraad pleegd. Het antwoord van De Cock - mede ondertekend door zever, andere priesters - viel voer Codde ongunstig uit en dat doodde de vriendschap met v. Heussen radikaal. Met mede werking van andere priesters verh.nderde v. Heussen in 1698 dat De Cock tof vicaris van het Haarlemse bisdom werd verhe ven. De Cock Vicaris Maar dat duurde niet lang, want vier jaar later werd de Aposto lisch Vicaris Petrus Codde, we gens zijn jansenistische gevoe lens en zijn weigering om het z.g. Formularium van Alexan der VII te ondertekenen, door paus Clemens XI in zijn vicaris- schap geschorst en werd in zijn plaats over dc kerken in Hol land aangesteld. Aanhangers van Codde kwamen daartegen openlijk in verzet en weigerden De Cock te erkennen. Zij lokten van de Staten een plakkaat te gen hem uit cn hij zou zelfs in hechtenis genomen zijn wanneer Raadpensionaris Heinsius en de afgevaardigden van Leiden in de State zich daar niet tegen hadden verzet. Dat verhinderde echter niet, dat het De Cock bij plakkaat van 17 augustus 1702 verboden werd, zijn vicaris schap uit te oefenen. Hij voelde zich toen genoodzaakt het land te verlaten.Onder degenen die De Cock niet wilden erkennen was ook Hugo Van Heussen, een der vier door Codde - voor diens reis naar Rome - benoem de pn^vicarissen. Van Heussen werd later, in 17'16, als „afge scheidene", vicaris-generaal van het aartsbisdom Utrecht. Door het niet erkennen van De Cock en mede door de daarop gevolgde handelingen van Rome io.a. de toezending van de Bul over het Jubdé van 1700, met last die openlijk van de kansel af te kondigen) werd de scheu ring tussen „oud" en „nieuw" een voldongen feit. De „oude", dat is hier de afgescheurde par tij, zocht en vond steun bij de Staten, die pastoor De Cock de uitoefening van het ambt van pro-viraris verboden.Hierdoor ontstond nogal wat deining en wel zodanig, dat de stedelijke regering van Leiden zich ge noodzaakt zag De Cock te beve len zijn invloed aan te wenden de gemoederen te stillen. Eind juni 1703 zou deze echter op last van de Fiscaal van het Hof van Hofland en met machtiging van de stedelijke regering van Leiden gevangen zijn genomen, wan nier hij niet - slechts half ge kleed - voorlopig had weten te ontkomen over de daken der pastorie aan de St. Jorissteeg omringende huizen. Het relaas van die vlucht is te opzienba- re-id om hier niet letterlijk te laten volgen. Leiden In de expositieruimte van drukkerij De Bink aan de Rooseveltstraat stelt deze maand de grafische (reclame)ontweiper Studio Groenheyde een groot aantal objecten ten toon die alle ontworpen of gemaakt zijn voor reclamedoeleinden of althans voor activiteiten, die tot doel hebben de aandacht op personen of zaken te vestigen. Geen kunst om de kunst maar kunstzinnig werk dat moet helpen een economisch of maatschappelijk doel te bereiken. Gezien deze tentoonstelling zouden we het een randverschijnsel van dc kunst kunnen noemen door haar doelbewust gerichte kunstzihnigheid. Maar dat zo stellende moet men zich dan ook verzoenen met het feit, dat reclameobjecten dan ook kunstobjecten kunnen zijn. En inderdaad heeft het door Studio Groenheyde uit Voorburg getoonde materiaal een goed artistiek gehalte naast de technische perfectie, die het onweerlegbaar ook toont. Fotowerk van soms zeer opvallende en mooie compositie, grafische reproducties van oorspronkelijke tekeningen, die bijna niet van het origineel zijn te onderscheiden en gericht reclame-drukwerk, dat opvalt door uitstekende vlakverdeling, die het als compositie ook voor de (slechts) kunstzinnige kijker aantrekkelijk maakt. De tentoonstelling is de gehele maand nog te bekijken. WILLEM PRINS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5