Te zeer in het kluchtige getrokken 398 LAMSLAPPEN 349 LAMSBOUT 198 298 398 468 Renaissance en barok DONIZETTI'S DON PASQUALE Levendige klucht van koe Weinig interesse voor vaak slechte pop op Houtrust 01710-222445 MAANDAG 18 JUNI 1973 LEIDSE COURANT Van de plus minus zeventig opera's welke Donizetti op zijn naam heeft staan hij schreef er een maal zeven in twee jaar tijd! - is Don Pasquale, daterend van 1S43, oen der laatste. Het werk is ronduit meesterlijk, zó meesterlijk, dat het niet tot theoretiseren noodt. Zangrol is hier niet be langrijker dan speelrol en dus wacht hier de so list, doch evenzeer de regisseur en toneelbouwer, een taak, waaruit eerst recht zijn aanleg tot het verwezenlijken der partituur behoorlijk zal kun nen blijken. Gezien Donizetti's dosering van soil en ensembles, gezien ook het plotseling verras send optreden van een acterend koor In het slot bedrijf, wordt de artistieke leiding voor proble men geplaatst, die de .allerhoogste eisen stellen. Daaraan hebben dirigent Anton Kersjes, regisseur Frans Boerlage, decorateur Jelle J. Rispens za terdagavond in de Amsterdamse Stadsschouw burg, waar, dank zij de Nederlandse Operastich ting, de eerste van een reeks voorstellingen ging, tot ons leedwezen niet voldaan. Ons hoofdbezwaar: een stuk, dat als comedie de sublimering is van een tragedie, waarin het lou ter menselijke steeds dient te prevaleren, werd volledig in het kluchtige getrokken: daarmede kreeg men wel de lachers op zijn hand, maar die lachers hadden geen gelijk .1 Waarmede de meer kritische bezoeker zich moest tevreden stellen? Dat was het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest, dat niet onberispelijk, want niet immer zuiver, speelde: dat was het Neder lands Kamerkoor, dM hartveroverend zong; dat was een team van solisten, dat goed tot zéér goed bleek, als we althans een uitzondering ma ken voor de Amerikaanse tenor Kenneth Riegel: hier berustte de keuze op een vergissing. Doch voor de rest; een speciaal compliment voor Peter van der Bilt, die én als acteur, én als vo calist een levende Dokter Malatesta creëerde, grote waardering voor Hubert Waher, wiens goe de stem een betere regie was waard geweest, voor Evelyn Mandac, die als Norina bewees met de sfeer van deze opera buffa wel enigermate vertrouwd te zijn. Restten Tom Haenen als Nota ris en Henk Stuurman als Majordomo, die in dit kluchtige gedoe een weinig verloren liepen. Onze conclusie: een voorstelling, die we in het nor male seizoen hadden kunnen accepteren, of schoon we. denkend aan Alexander Krannhals, aan Guus Hoekman, aan Eugenia Ratti, er ons betere herinneren, doch beneden het niveau, dat men verwacht in een Holland-Festival. Het pu bliek, enkele boe-roepers daargelaten, bleek laaiend enthousiast. B. R. Rafaël Puyana (clavecimbel), Jorai Savall (gamba) en John Williams (gitaar) openden za terdag in de Lutherse kerk de serie „Barok en renaissance" welke Holland-Festival 1973 Den Haag en Amsterdam bezorgt. Hoewel de Lutherse kerk voor kamermuziek blijkens ervaring geschikt is, werd het zaterdag akoestisch gedeeltelijk een te- publiek te richten ging Jordi Sa vall zc zitten da* velen tegen de achterkant van zijn gamba moesten aankijken. Voeg daarbij dan nog dat Puyana over het algemeen sterk dyna misch speelt en zij nkrachtig in strument wel overal doordrong, en ge hebt do logische verkla ring waarom de sonate van Bach in D aan de kant waar wij had overigens noch met barok noch met renaissance te maken, handig voor het samenspel met clavecimbel geschreven, maar daarmee nog geen meesterwerk. Rest nog de opmerking dat de be langstelling voor deze kamer- muziekserie weer zeer groot bleek. G. v. L. ongelukkig «li op. dat zeker de helft van de duo Do"?»" harden gehoord ^"hebb'en.^^In kwam zijn u Wie het zaterdagmiddag kon op brengen om eens even stil te blijven staan bij het passeren van het paleis aan het Noord einde, had daar de historie kunnen zien herleven van het oude wagenspel; zomaar voor iedereen te kijk gratis en voor niets. In het kader van het Hol land Festival 1973 speelde de Haagse toneelgroep „Randstad" Voor een handvol toeschouwers heeft zich zaterdag in de Haagse Hout- rusthallen het pop-gedeclt van het Holland festival voltrokken. In een bloedige hitte hebben amateurgroepen vijftien uur lang aan een vijf man sterke jury hun kwaliteiten duidelijk trachten te maken. De groep Tranquillitatis uit Rijssenhout ging tenslotte 's avonds te gen half twaalf strijken met de prijs van duizend gulden, te bestem men voor aankoop van apparatuur. Het ging niet om een flitsende bühne-show, hadden de organisatoren van tevoren laten weten. De marathon van vijftien uur heeft dan inderdaad ook geen flitsend showwerk te zien gegeven. Al dan niet met van de organisatoren geleende apparatuur deden de meeste groepen voornamelijk een poging de immense hal met lawaai te vullen zonder vaak in staat te zijn enige structuur aan te brengen gers waren zo overduidelijk dat de jury dan ook zelf kon geen moeite te hebben gehad met haar keuze. De winnen- kreeg de prijs vanwege het hechte groepswerk en de pri- :ang. Tweede werd de groep Summer Breeze uit Rotter- lemd vanwege haar saxofonist en derde werd Poco Moto n de jury een compliment meekreeg vanwege uitgewerkte repertoire. Aan het eind van de dag trad Chris l op in een sessie met Solution. The Heritage Singers: Amerikanen van Neder landse afstamming Onder de vele vokale ensembles van colleges In de Verenigde Staten, die in de zomer uitge breide tournees door Europa maken, nemen The Heritage Singers een aparte plaats in. Het koortje van n«'gen meisjes studenten en acht Jongemannen komt namelijk uit Orange City in de staat Iowa, een stad die zo Is genoemd door Nederlandse emigranten. De namen van de meeste zange ressen en zangers, die zondag avond in de Amerikaanse kerk concerteerden, lieten er dan ook fel aan bestaan dat Het concert zelf droeg het karakter van een rengieuo getuigenis, waarbij slechts enkele Europese werkjes werden uitgevoerd, bij voorbeeld van Jakob Handl en Arnold Mendelssohn, een neef van de beroemde Felix. In hoofdzaak ging het om Ameri kaanse geestelijke muziek, niet zozeer met artistieke pretenties maar voornamelijk op de prak tijk gerichte gebruiksmuziek. Die werd onder leiding van dr. Vernon Tarrell vokaal kundig en met goede smaak weerge ven. Het voornaamste was ech ter de direct aansprekende overtuigingskracht, die zijn weerklank niet miste. hun uit stamden. Het verbaasde c niet dat zij tot slot het Wilfa mus aanhieven, zij het op An Cabaretpoëzüe Guus Vlcusel onderscheiden (Van onze kunstredactie) LEIDEN De maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft de Lucy B. en C. W. van der Hoogt—prijs voor 1973 toege kend aan de cabaret—poëet Guus Vleugel. De prijs, 1.500,- is op de Jaarvergadering van de maatschappij in Leiden uitge reikt. Bredero's „Klucht van de koe", veel en vaak vertolkt on altijd weer amusant en plezierig. Het is jammer dat de organisato ren van het Holland Festival niet méér aandacht hebben be sleed aan dit gebeuren, want deze voorstellingen (het waren er drie om 1 uur om half orle en om vier uur) gaven dV toeschouwers een half uurtje lichte ontspanning van de bo venste plank. De amateurvoorstellingen in Am sterdam kregen vrijdagavond per televisie flinke aandacht; de hardwerkende Haagse amateur- tonelisten mochten het doen met een summiere berichigeving! Maar goed, dit alles bedierf het enthousiasme van de Randstad spelers beslist niet en de grollen en grappen van Bredero werden ten tonele gevoerd zoals dat be hoort. Duidelijk was merkbaar dat regisseur Henk Vote! een gegeven in handen had waar hij weg mee wist; hot middeleeuw se vrijen en drinken op het to neel deed menigmaal het pu bliek hartelijk lachen. Het waren Corrie de Roo, Thomas Hoog, Herman Voois, Jean Dan- kaerts, Maarten van Woerden en niet te vergeten! do koe die het Haagse publiek lie ten zien dat men in z'n vrije tijd goede dingen kan presteren die de begrenzing tussen het professionele en het amateuris me duidelijk kan doen verva gen. En dat is bij het Holland Festival nog niet genoeg door- telefoontjes! BIJ PLAATSING VAN DEZELFDE TEKST ®'l „s„ op 3 KLEIN BEENTJE PRACHTIGE LAMS- PRACHTIGE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 7