KUNST OP ZICHT MUZIEKMINNAARS KRIJGEN SEIZOEN VOL VERRASSINGEN Krönungsmesse in hoogmis in Petruskerk Gevarieerd werk van Lucia Steinbach in Galerie Duivenhuys Orgelbegeleiding en directie door Thijs Kramer Nederlandse solisten meer aan bod Duivenhuys stopt in Leiden Kuituur bij VU-K&O Keramiek in het Ambachtshuis Thijs Mauve exposeert te Voorschoten Concertgebouw orkest 2 maal in Leiden PAGINA 5 ZATERDAG 9 JUNI 1973 LEIDEN Tot en met 24 juni is er in het Ambachtshuis aan de Voorstraat te Voorschoten een tentoonstelling van keramiek van 7 top-keramici uit heel Ne- derland. Van 4 tot 22 juli zal de zelfde tentoonstelling ook te zien zijn in Het Hoekje bij de Pomp in Warmond. Maar liefst 70 keramische werken zijn bijeengebracht op initiatief van een zestal mensen uit Voor schoten en Warmond. Een boek je met interviews met de expo serende kunstenaars, geïllus treerd, zal verkocht worden ten bate van het Anjerfonds" Piet Maas (tenor) Op zondag, eerste Pinksterdag zal wederom het St. Petruskoor in de Perruskerk aan de Laramenschansweg de hoogmis, die om half elf begint, luister bijzetten met de uitvoering van Mozart's „Krönungs messe" In C gr.t. K.V.317. Deze keer geen orkest, maar orgelbegelei ding van Thijs Kramer, die ook het koor zal leiden. Dezelfde solisten die in de Kersnacht medewerking verleenden, zullen weer present zijn: Ans Zwaan (sopraan), Truus van Dongen (,ALT(, Piet Maas (tenor) en Wim Hillebrand (bas). Zoals wij reeds eerder schreven, heeft Mozart deze „Krönungsmesse" op 23-jarige leeftijd geschreven, bedoeld als een „Herinnerungsan- Truus van Dongen (alt) Aans Zwan (sopraan) dacht" voor een eerder gekroond Mariabeeld (waarschijnlijk in 1744) in de kerk Mariaplein in het noordelijk deel van Salzburg. Het werk werd toen voor het eerst uitgevoerd op de vijfde zondag na Pinkste ren (in 1779). Mozart schreef de solopartijen in virtuoze ensembles naar Napoli- taans voorbeeld. Alleen het Agnus Deï is, zoals vaak gebeurt, een so praansolo. In het Kyrie eleison, direct na een korte inzet door het koor, beheersen de soli voor sopraan en tenor het middeldeel (ook het Christe eleison), waarna het koor dit deel afrondt. Het Gloria heeft een prachtige wisselzang tussen koor en de vier solisten. Het Credo is geheel aan het koor toebedacht, afgewisseld met het solistenkwartet in het Incarnatus en In Spiritum Sanctum, waarna het koor weer be sluit met „Credo in unum Deuro. Geheel voor bet koor geschreven is het Sanctus. Het daarop volgende Benedictus geeft weer het soliste nensemble te horen, slechts onderbroken door het koor met Osanna in excelsis. Na het Agnus Dei. het grandioos geschreven Dona nobis pa- cem, een wisselzang voor de vier solisten en het koor, dat dit deel besluit. Het ligt in de bedoeling, dat het koor, na de uitvering van deze mis, ook nog het „Hallelujah" uit H&ndel's „Messiah" zaJ zingen. Het komende concertseizoen heeft veel verrassingen in pet to. Daarvoor heeft in de eerste plaats K en O gezorgd, die heel wat te bieden heeft waarvoor men warm kan lopen. De grote uitschieter het Concertgebouworkest is ge plaatst op 9 maart van het volgend jaar, met Jean Four- net als dirigent en een programma, dat kunstminnend Reeds meermalen hebben we ge-" pleit voor meer aandacht aan Nederlandse solisten, gewoon omdat zij het waard zijn. Het verheugt ons daarom zeer, dat deze mening door het Residen tie-orkest en door het Rotter dams Philharmonisch Orkest gedeeld wordt. Laatstgenoemd orkest brengt George van Re- nesse als solist in het vierde Pianoconcert van Beethoven, Jan Spronk in een hobo-concert van Haydn, cellist Anner Bijls- ma in de Variaties op een Roco- co-thema van Tsjaikowsky, George Pieterson in een klari netconcert van Mozart en Ge rard Hettema in het Vioolcon cert in C gr.t. van Haydn. Het Residentie-orkest zal ons weer Jaring Walta laten horen, zijn concertmeester aan wie men uit het vorige seizoen zulke uitstekende herinneringen heeft Leiden verwachtingsvolle hartkloppingen zal bezorgen; te weten: van Florent Schmitt de vrij onbekende balletmu ziek „Le tragédie de Salomé," van Ravel „Alborada del Gracioso", van Mozart het pianoconcert in C gr.t. met Malcolm Frager als solist, en van De Falla „El sombrero de tres picos". de Waard en vooral niet te ver geten het Antwerps Philharmo nisch Orkest en het Antwerps Philharmonisch koor onder lei ding van Eduard Flipse, die, evenals het vorig jaar, het Kerstconcert zal verzorgen. So list ln delen van Bach's Weih- nachtsoratorium ls de Neder landse bas-bariton Robert Holl. En natuurlijk, Eduard Flipse staat garant voor een enthou siaste leiding van de samenzang tussen bezoekers en koor. Het concertgebouworkest, dat tweemaal in Leiden komt. bewaard. Hij zal het Vioolcon cert In G gr.t. K.V. 216 van Mo zart spelen. Voorts Robert Na gel, die de trompetsolist is in een concert van Hummel. De dirigenten ln de meesterserie zijn voor het Residentie-orkest Het Residentie-orkest met dirigent Iwaki en Leitner. voor het Rot- J. Martinon, het Rotterdams terdams Philharmonisch Orkest Philharmonisch Orkest met Edo Edo de Waard. In deze serie komt ook het Nederlands Ka merorkest onder leiding van Zinmann. Dan zijn er drie Pro menade concerten. <L. en O. heeft nog een goed ini tiatief ontplooid: de jeugdcon- certen worden weer in ere her steld. Tenminste als er voldoen de belangstelling voor is. In elk geval is er één gepland, dat mo gelijk gevolgd zal worden door een tweede. Het Residentieor kest heeft zich hiervoor beschik baar gesteld op donderdag 27 september, met pianosolist Wil lem Brons in het derde Piano concert van Ludwig van Beetho ven. Het orkest zal van Mous- sorgsky „Tableaux d'une expo sition" uitvoeren, en' van Ber lioz de Ouverture „Carnaval Romaln". Ook de koffieconcerten op de zon dagmorgen, die het vorig jaar druk bezocht werden, zullen weer doorgang vinden met ui teraard uitstekende Nederlandse ensembles. Nieuw voor K. en O. zal zijn een serie kamermuziekconcerten, die men overneemt van de „Leidsche Kunstkring voor Al len". mits daarvoor subsidies beschikbaar worden gesteld. Oegstgeest en Leiderdorp zullen niet vergeten worden. Er staan recitals op het programma van Theo Olot met Janine Dacosta, Frans Brüggen met Gustav Leonhard, het Amerikaanse Fine Arts Quartet, het Ardito kwartet en voor Leiderdorp spe ciaal het Trio Louis van Dijk. Verder vestigen we nog de aan dacht op een aantal zomer-or- gelconcerten ln de Marekerk, die in juli en augustus zijn ge pland. En vooral niet te vergeten de operavoorstellingen in Sche- Een tekening van het verwoeste oude Minerva. Dit werk van Lucia Steinbach is opgekocht door de gemeente en hangt thans in het nieuwe sociëteitsgebouw. LEIDEN De Leidse kunstenares Lucia Ste'inbacil exposeert tot 25 juni a.s. in het Duivenhuys (Rapenburg 94) een aantal schilderijen en tekeningen, alsmede wat de schilderes noemt ZZ-panelen en z.g. Ballons, de laatste met decoratieve vallingen van zeer verscheiden materia- Zij hanteert een uitbundig palet, haar kleuren zijn meestal vrij gedekt, hoewel zij een enkele maal een opvallende uitschie- ter-in-kleur van enig onderdeel niet schroomt. Wel is het de laatste jaren decoratiever ge worden met brede kleurvlakken, wat „rechter" van stijl, waarbij een bepaalde compositievorm len. Het schilder- en tekenwerk van mevr. Stein bach moge bij kenners en liefhebbers vol doende bekend worden geacht, het is steeds weer een genoegen dat werk ook •in zijn ontwikkelingsgang te observe ren. naar voren springt; wat zware noemen. Bovendien zijn van contouren en grote kleurvlak- verschillende schilderijen ook ken. Bovendien is zij van histo- voorstudies aanwezig, die op risch belang voor de zich ver- zich zelf ware Juweeltjes zijn. nieuwende stad Leiden, ze schil- Een nieuw facet van haar artistie- dert veel in de z.g. sanerings- ke werk is de z.g.n. ballon, ge buurten. Mooie voorbeelden vuld met o.m. groene en bruine daarvan acht ik o.m. „Laatste lavasteen, kristallen en zelfs huisje aan de Waardgracht" en oud-roest. De compositie van „Waardgracht" om er enkele te deze materialen achter de door- venlngen, die In het komende seizoen op dit gebied het neusje van de zalm vertegenwoordigen. Al met al zal men in het sei zoen 1973-'74 op muziekgebied niet te klagen hebben. B. Rijnders LFIDEN/VOORSCHOTFN - De Lunterse kunstschilder Thijs Mauve zal van 16 juni t/m 1 juli in het Voorschotense „Cumurd a l'Orange" een expositie van zijn werk houden. Thijs Mauve werd geboren op 26 november 1915 te Scheveningen en is de kleinzoon van de beroemde Anton Mauve (1838-1888). Zijn opleiding genoot Mauve aan de Academie voor beeldende kunsten In L)en riaag en was ja renlang lid ven Pulchri Studio. Hij heeft veei ui Italië en Enge land gewena. Een film over zijn werk wofdt gebruikt door het Onderwijsmuseum en hij wordt vaak gevraagd voor lezin gen. Mauve werkt zowel figura tief als abstract, met alle scha keringen daartussen. Tijdens de expositie in de Canard A l'Orange zijn onder meer een twintigtal schilderijen te zien en een aantal lino's, aquarellen en houtgravures. Op vrijdag 22 juni. 's avonds om 20 uur zul de exposant met belangstellenden praten over zijn werk. Op 16 juni om 15 uur zal de opening van de tantoonstelling plaatsvin- Het Residentie-orkest zal dit seizoen voor verrassingen rorgen Zijn eigen serie zal niet uit vijf, maar uit zes concerten bestaan en daarvan wordt er één verzorgd door het Concertgebouworkest, een novum op het gebied vun samenwerking. Voor dit seizoen dus tweemaal het Concertgebouworkest in Leiden. Het Amsterdamse orkest ral in deze serie zij programma op 16 november van dit jaur presenteren, met Vera Bets en Klaas Boon als solisten ln de Concertante voor viool en altviool met orkest van Mozart. Het programma bevat verder: „Trauermusik in memoriam Bartök' 'van Lutoslawski, in 1958 gecomponeerd, en de C-Dur symphonie van Schubert. Het Residentie-orkest heeft zelf ook een veelbelovende serie te bieden, waarop wij nog nader terug komen. B. Rijnders zichtlge halve bollen is dikwijls verrassend decoratief, waarbij ik dan speciaal de aandacht zou willen vestigen op werkjes als „Murano" en „Venetië" om er een paar te noemen. Weer een ander blijk van haar vermogen om stemmingen en abstracties in vorm uit te druk ken zijn wat mevr. Steinbach noemt ZZ-panelen, waarbij ..ZZ" staat voor zwart en zilver. Op zwart hout groepeert ze zil verkleurige halve bollen en soms wat bijpassend materiaal als een sleutel of kettinkjes in dezelfde zilverkleur tot objecten als .Gemini" en „Gcspiegel". Zolf zegt mevrouw Steinbach dat de ZZ-panelen zijn „een klein experiment van zwarten en zil ver. een beetje satirisch spot tend met ijdemeia, ex en bijge loof". Niet iedere kijker zal die begrippen dadelijk op het oog onderkennen. Men neme dus wel de lijst. Tenslotte een tip voor de belang stellende. leergietige bezoeker: mevr. Steinbach is '>p 12 en 19 juni a.s. zelf voor het geven van event, gewenste toelichting op de tentoonstelling aanwezig. Willem Prins LEIDEN De thans ingerichte tentoonstelling van werk door mevr. Lucia Steinbach in het Duivenhuys zal tevens de laatste zijn die in dat fraaie pandje aan het Rapenburg nr. 94 zal worden gehouden. Mettertijd zal de houdster van de galerie, mevrouw Femmy Bötcher- Dekker, haar activiteiten gaan voortzetten in Alphen aan den Rijn, in welke plaats zij zich in het najaar ook metterwoon zal gaan ves tigen. Voor Leiden is de sluiting van het Duivenhuys als galerie die sinds maart 196S hier actief was een gevoelig verlies. Naast V.d. Vlist (en in mindere mate het Lak) heeft zij het werk van veel bekende en ook (nog) minder bekende kunstenaars onder Leidse ogen ge bracht en als zodanig had deze galerie niet alleen betekenis voor de Sleutelstad maar ook voor de regio. Veel kunstliefhebbers zullen het Duivenhuys als galerie node missen. WILLEM PRINS LEIDEN De Leidse Volksuniversiteit gaat het nieuwe seizoen uiter aard niet alleen van start met muziek, maar heeft weer een uitge breid en afwisselend programma dat nagenoeg het hele cultuurge bied bestrijkt. Hoewel het accent daar door K cn O zelf niet altijd op gelegd wordt, zijn de leringen en cursusoen, werkgroepen en leer-aciiviteiten van de Volksuniversiteit bijzonder belangwekkend. Op welke onderwerpen deze gericht zijn, is nog niet geheel bekend, maar zodra het programma het daglicht ziet, hopen wij daaraan uitgebreid aandacht te besteden. Ook de theatervormen, zoals toneel, cabaret, operette, musical en dans zijn goed vertegenwoord'gd, hoewel het euvel van de slechte zalen- accommodatie hier ter stede blijft. K en O zal ook dit jaar weer vervanging buiten Leiden verzorgen. Alvast twee tips: Marijke en Sieto Hoving cabaret (foto links)en Braziliana (rechts). Zeer binnenkort zullen wij ruim aandacht besleden aan bet totaalpro gramma van de VU-K en O.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5