Engelandvaarders naa r Israël Nieuw liedboek brengt vijftal kerken tot „eenstemmig" gezang Wel gevangene maar geen „zitplaats" in Vaticaan WACHTEN OP DE TERUGKEER VAN DE HEER IN JERUZALEM KERK EN WERELD KORTE METTEN Groei kerk in VS kleiner dan ooit VRIJDAG 18 MEI 1973 LEIDSE COURANT PAGINA 14 Als de profetie van ds. Van der Hoeven in vervulling gaat, zal deze eenzame wachtpost op de vlakte van Golan spoedig zijn machinegeweer kunnen weggooien. JERUZALEM In het oude, heilige Jeruzalem echën veel zienwijzen over de betekenis van 25 jaar Israël tussen de geduldige muren, maar die van dominee Jan Willem van der Hoeven spant de kroon. Hij is de zoon van de particulier secretaris van koningin Juliana. Hare Majesteit, naar het leven geschilderd, kijkt vanaf de witgekalkte muur op ons neer ter staving van de relatie die tussen beide families bestaat. „De joden kunnen ein delijk zonder vrees en massaal naar het Beloofde Land terugkeren", zegt dominee Van der Hoeven. „Het is een teken dat ze in genade zijn aangenomen nadat twintig eeuwen lang de wens in vervulling is gegaan: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Alle Messiaanse be loften zijn nu vervuld. We kunnen zeer spoedig de licha melijke terugkeer van de Heer tegemoet zien en wel hier, in Jeruzalem." Hij praat en praat erover met een gedrevenheid die hij zelf het realisme van de gelovige noemt. Zijn anders goedlachse ogen krijgen de starre blik van een ziener. „Het is mijn rotsvaste overtuiging. Ik verwacht het ie dere dag. En het zal als volgt gebeuren. Ik draai 's morgens de knop van de radio om en de zelfde nieuwslezers die het ja renlang over Vietnam en Biafra en Bangladesh hebben gehad, hoor ik met tranen in de stem het bericht stamelen dat er een groot bliksemlicht is gezien van oost naar west en dat de Heer in al zijn heerlijkheid weer door de straten van Jeruzalem rond gaat. Stel je dat eens voor, man. De Verenigde Naties zijn in New York in zitting bijeen. Secreta ris-generaal Waldheim krijgt door een bode een briefje onder de neus geschoven. Hij staat plechtig op, schrapt zijn keel en verklaart: mijne heren, ik ontvang zojuist de tijding dat Je zus op aarde is teruggekeerd. Daarmee is onze taak overbodig geworden. Ik sluit de vergade ring." Dominee Jan Willem van der Hoeven is opgesprongen en speelt de scène met wijde geba ren na. „Stel je voor, man. Met vliegtuigen en schepen, met treinen en bussen spoedt de mensheid zich naar Jeruzalem om Hem te zien, te horen, te voelen. In één dag zal er over de hele wereld vrede zijn. Nixon pakt zijn vliegtuig en haast zich naar Israël, want staat er niet geschreven dat de koningen en heersers der aarde tot de Heer zullen komen en de wet des He ren zullen horen? Ja, stralend als Mozes zal Nixon naar Ame rika terugkeren en de bood schap verkondigen. Opeens geen rassendiscriminatie meer, geen onderdrukking van arm door rijk, geen internationale conflic ten. Want de Hèer zal recht geleden een kruis dat evenals de wanden van de bron en een spreken over de naties. Het is mijn onwankelbare geloof. Dat Israël 25 jaar heeft kunnen be staan en dat de joden van alle kanten vrijelijk kunnen toestro men, bewijst het. De voortdu rende staat van oorlog met de Arabische landen? De politieke en sociale tegenstellingen in het land zelf? Wat maakt het alle maal uit. Ik zeg u dat de dag nabij is. Dan zal iedereen de wapens neerleggen en zal er vrede zijn. De persoon van een Nederlandse dominee die in Jeruzalem deze opzienbarende visie verkondigt op het jubileum van de staat Is raël, maakt enige toelichting noodzakelijk. Na zijn theologi sche studie in Londen heeft drs Jan Willem van der Hoeven door de Arabische landen ge zworven en er gepreekt. (Ook zijn vader, de particulier secre taris van koningin Juliana, is geen onbekende op de kansel, zij het dat die zijn prediking be perkt tot een kerk in Baarn). Vijf jaar geleden werd hij be noemd tot bewaarder van „The Garden of the Tomb" het „Tuingraf". Men moet weten dat in 1867 buiten de stadsmuur van Jeruzalem een graf is ge vonden dat archeologen voor een authentiek graf uit de tijd van Herodes hebben verklaard. Een groep Engelsen kocht de grond en liet er een prachtige tuin aanleggen. Tn een waterput ter plekke ontdekte men 20 jaar blootgelegde wijnpers ook uit de dagen van Christus moest stam- Het bewind voerend over deze heilige plaats die jaarlijks door vele tienduizenden pelgrims be zocht wordt (evenals overigens de concurrerende Begrafenis- kerk, want zekerheid heeft nie mand) is dominee Van der Hoe ven tot zijn overtuiging gerijpt. Men moet hem zoeken in de Na- blousstraat tegenover de ver maarde Damascuspoort. Zenuw- stillende rust na de heksenketel van de oude stad. Groepen gelo vigen gaan er onder eerbiedig gemompel rond. Rechts achter een tot geel doodshoofd geëero- deerde heuvel compleet met twee grotten op de plaats van de oogkassen. De verbeelding heeft er geen moeite mee de top met drie kruisen bekroond te zien. Golgotha, hetgeen letter lijk „schedelplaats" betekent. Honderd meter naar links en een flink stuk lager een rots wand met een rechthoekig zwart gat. Het graf. „Hier is Hij herrezen", roept een jong uitziende man in donker blauw sportoverhemd over de hoofden van een handjevol toe risten die met de voeten schui felen. Pat Boone die zojuist met vrouw en dochters enkele liede ren heeft gezongen ter opluiste ring van een religieus program ma van een Amerikaans televi siestation, staat geduldig terzij de. „Hier is Hij herrezen. Ik vraag u: is Mohammed soms uit de dood opgestaan? Boed dha? Hoe kunnen die het eeuwige leven beloven als ze zelf niet de macht hebben om hun graf te verlaten? Ze kunnen van mij een kopje thee krijgen. Maar Jezus is uit den dode opgestaan. Ziedaar het bewijs." Dominee Jan Willem van der Hoeven een kwartier later bo ven een kop lauwe koffie met een kaakje: „Dat over Moham med had ik hier zes jaar gele den toen Golgotha nog Jordaans gebied was, nooit kunnen zeg gen. Hoewel misschien had ik het toch gedaan. Wanneer je getuigt voor je geloof, moet je geen blad voor de mond nemen. Laat ik u vertellen óver mijn vrouw. Ze is een Arabi sche, afkomstig uit de Soedan. Ze heeft van kindsbeen af ge leerd de joden te haten. Maar ze is tot de Heer gekomen. Na de zesdaagse oorlog is ze tij dens een groot congres in het concertgebouw van Jeruzalem dat Ben Goerion geopend had, opeens opgestaan. Dit is het land van Isaac, heeft ze uitge roepen. Hoe kan ik, als mijn Heer een jood was, zijn volk ha ten? Met de terugkeer van de joden op de heilige tempelberg Mariah zijn de profetieën van de Schrift in vervulling gegaan. Dat riep ze een Arabische vrouw. Haar familie leeft in de Soelan en in Syrië, een gemak kelijk mikpunt voor repressail- les. Maar ze durfde getuigen." Dominee Van der Hoeven met beide voeten te krijgen op de vaste bodem van de werkelijk heid in het Nabije Oosten, blijkt een onmogelijke opgave. Als bijvoorbeeld de Israëlische aan val op Beiroet ter sprake komt, wuift hij hem weg met het non chalante commentaar: „Joden zijn ook mensen, net als wij al lemaal. Goed ze doden een paar terro risten omdat die een paar Israë liërs hebben gedood. Maar op hun eigen verkeerswegen maken ze meer slachtoffers dan de Pa- lestijnen ooit kunnen hopen te maken en daar heeft niemand 't over. Het is allemaal te onbe langrijk is de profetie van Jesa- ja die op het punt staat vervuld te worden. Ziet, de dag des He ren komt, gruwelijk, met ver bolgenheid en hittige toorn, om het land te stellen tot verwoes ting en de zondaars daaruit te verdelgen. Nu de holocaust van de Joden voorbij is, staat de holocaust van de westerse wereld voor de deur. Dan zullen ook de dagen van Nederland geteld zijn. In het verleden hebben we Enge landvaarders gehad. Het zou me niet verbazen als we straks Israëlvaarders kregen". PIET SNOEREN Dominee Jan Willem van der Hoeven met zijn kinderen in de tuin van Golgotha Houtweg 7-8 Tel. 18.21.43 Mej. Golsteyn in Romeinse congregatie Vier man zijn nodig om het schilderij „de heerlijkheid der heili gen" omhoog te houden. Het doek. een kostbaar werk var schilder Giovanbattista Tiepolo uit 1736, was in maart gestolen uit een kerk bij Bergamo. Gezien de afmeting vier meter lang en twee en een halve meter breed moet het gemakke lijker zijn geweest het te acherhalen dan te verdonkermanen. Deze week heeft de politie het teruggevonden. Een belangrijke datum in de geschiedenis van het kerklied in Nederland zal zaterdag 19 mei 1973 zijn. Morgen namelijk zullen vijf kerken gezamenlijk een nieuw liedboek in gebruik nemen. Het zijn de Nederlandse Her vormde Kerk. de Gereformeer de Kerken in Nederland, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Algemeen Doopsgezinde Socië teit en de Remonstrantse Broe derschap. Een bijzonder ge beuren. want de kerkelijke verdeeldheid in Nederland heeft dikwijls ook zijn sporen nagelaten in liturgie en kerk lied, hetgeen veel narigheid heeft gebracht. Het boek is achthonderd blad zijden dik geworden, maar heeft niettemin een handzaam formaat. Het bevat allereerst de honderdvijftig psalmen in de nieuwe berijming die sinds 1968 al in de meeste kerken in gebruik is. Het tweede deel be vat dan 491 liederen of gezan gen, waarvan ongeveer hon- Dr. A. Kruyswijk is ge kozen tot voorzitter van de generale synode van de gere formeerde kerken. Dr. Kruys wijk, die voorzitter is van de Raad van Kerken in Nederland leidde ook de vorige synode. De leden betuigden tijdens hun samenkomst in Haarlem veel instemming met 'n plan om via een publiciteitscampagne in de dagbladen contact te zoeken met buitenkerkelijken en niet- gelovigen, maar voor men be slist wil men zich beraden over de kosten van het pro ject: vier ton. In het aartsbisdom Weren wordt momenteel bekeken in welke noodsituaties en onder derdzestig uit de bundel van de hervormde kerk en onge veer honderd uit die van de gereformeerde kerken. De sa menstellers zijn daarbij tot een veel grotere eenheid kunnen komen, dat zij hadden durven denken toen zij aan het werk begonnen. Men heeft getracht het beste uit de schat van de kerk der eeuwen bijeen te brengen: de mooiste oud-christelijke hym nen, verschillende typen van het bewogen lied der middel eeuwen, de krachtigste refor matorische en na-reformatori- kele liederen uit Duitsland, en kele prachtige Engelse liederen uit de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw, liederen uit de eigen Nederlandse tradi tie, alsook het mooiste uit Pië tisme en Methodisme, bene vens teksten die zijn vertaald uit Hebreeuws, Grieks, Latijn, Frans, Duits, Engels, Deens en Tsjechisch. Onder de dichters van wie lie deren zijn opgenomen zijn welke voorwaarden in plaats van de zondagse eucharistie viering een woorddienst met uitreiken van de heilige com munie komen kan. In de con stitutie voor de liturgie van het concilie wordt in principe in de viering van dergelijke diensten zender priester voorzien. Hier en daar worden zij al gehou den. In de kathedraal van Sint Marcus te Cairo is het gebeen te bijgezet van de H. Athana- sius, koptisch patriarch in de vierde eeuw. Hij overleed in Rome in ballinschap. Pope Schenouda III, die de'plechtig heid verrichte, kreeg de reliek begin van deze maand van rooms-katholieken, oud-katho lieken, luthersen, hervormden, gereformeerden, doopsgezin den, anglicanen, presbyteria nen, baptisten en moravische broeders. Hoewel de katholieke kerk in Nederland het nog niet de ttijd achtte om officieel deel te ne men is er de inbreng van Huub Ooslerhuis, Tom Naaste pad en Matthieu Verdaas- donck, van wie in totaal eenen twintig liederen werden opge nomen. Deze confessionele verbreding betekent niet, dat de interker kelijke gezangencommissie al les opnam. Geen Maria-liede- ren zijn opgenomen en evenmin avondmaalsliederen, die van de offergedachte of van de transsubstantiatie zouden uit gaan. Het boek is uitgegeven bij Boekencentrum N.V. Postbus 5176, Den Haag en verkrijgbaar in twee formaten en verschil lende uitvoeringen 14,75 tot 21.50) paus Paulus. Hij nodigde de paus toen uit voor een bezoek aan Egypte, om een verzoe ning tussen Rome en Egypte na een breuk van 1500 jaar te accentueren. De aartsbisschop van Keu len, kardinaal Höffner zal zon dagochtend op het Roncalliplein voor de dom de deelnemers ze genen aan de Ronde van Ita lië. Keulen is finish respectie velijk start van de etappen Verviers-Keulen en Keulen- Luxemburg van deze zesenvijf tigste giro. Kardinaal Höffner haakt daarmee in op een ge woonte. die de Italiaanse bis schoppen al jarpn hebben. In Musis Sacrum in Arnhem zal dit weekeinde de Neder landse Christelijke Gemeen- schapsbond met een landelijke viering het gouden jubileum afsluiten. De NCGB wil het ge loofsleven binnen de bestaande kerken versterken en de „in terkerkelijke gemeenschap der gelovigen" bevorderen. Het thema van de noodzaak van persoonlijk geloof in Chris tus staat bij de NCGB cen traal. De bond houdt zich dan ook intensief bezig met evange lisatie. Het Franse katholike blad La Croix heeft een pleidooi ge houden voor het sterker be trekken van de Roemeens-or thodoxe kerk bij de oecumeni sche dialoog. Het blad komt in een uitvoerige bijdrage over deze kerk, tot de conclusie, dat dankzij een tot tevredenheid stemmende binnenkerkelijke situatie er de laatste jaren tal rijke oecumenische contacten met het buitenland mogelijk zijn gebleken, getuige onder meer het bezoek van patriarch Justinianus naar Oostenrijk, de Bondsrepubliek en België. De benoeming van een nun tius in Oost-Berlijn zou de be trekkingen tussen de Duitse katholieken en het Vaticaan moeilijk maken, volgens de voorzitter van het centrale co mité der Duitse katholieken en minister voor cultuur van de deelsiaat Rheinland-Pfalz, dr. Bernhard Vogel. Hij volgt met grote aandacht geruchten over klaarblijkelijke contacten tus sen het Vaticaan en de D.D.R. Hoewel het Vaticaan zelf moet weten wat het doet, zullen wij bij het aangaan van dergelijke betrekkingen toch reageren, omdat zij in strijd zijn met het concordaat, zo zei hij. Het Vatikaan heeft voor het eerst in jaren zijn eerste echte gevangene en het weet niet goed wat het met de man moet aanvangen. Hij werd ruim een week geleden ter on dervraging opgesloten in ver band met de diefstal van enke le waardevolle gouden legpen ningen. Perschef Federico Alessandrini bevestigde dat een werknemer van de Vatikaar.se telefooncen trale in hechtenis was geno men, maar meer dan dit wilde h'j niet loslaten. Er is nog geen besluit genomen of de mar in het Vatikaan terecht moei staan of aan de Italiaan se justitie zal worden uitgele verd. De strafrechtgeleerden in het Vatikaan zouden in het eerste geval hun theor.etische kennis eens aan de praktijk kunnen toetsen, waartoe zij weinig gelegenheid hebben. Mgr. Alessandrini zei, dat zelfs als de man in het Vatikaan schuldig wordt geoordeeld, hij waarschijnlijk voor het uitzit ten van zijn straf aan Italië zal worden overgeleverd krachtens het concordaat van 1929. Bovendien sloot het Vatikaan zijn enige gevangenis een aan tal jaren geleden. Als er ooit al iemand in zat, was dat veel al een gedetineerde die om verlenging -van zijn verblijf had gevraagd omdat het leven er zo goed was. Door het tra liehek had men een uniek ge zicht op de Vatikaanse tuinen en de koepel var de Sint Pie- ier en het eten had een zekere Len verantwoordelijke mon seigneur bracht eens onver wacht een bezoek en trof de gevangene uitgelaten aan, om dat hij zijn bewaker bij het kaartspel verslagen had. Een andere onverwachte bezoeker was eens paus Pius de Twaalf de, die verklaarde dat hij wel eens persoonlijk wilde zien of er in zijn gevangenis niet met martelwerktuigen gewerkt werd. Dat de gevangenis van Vati- kaanstad niet onplezierig moet zijn geweest, wordt wel bewe zen door het feit dat er nu mgr. Agostino Casaroli, substituut van het staatssecretariaat, er huist. Staten is in 1972 minimaal ge weest. In feite is de groei klei ner dan ooit geweest, zo blijkt uit statistieken. Het aantal ge doopte kinderen was verleden jaar voor het tiende achtereen volgende jaar lager. De cijfers, die zijn verzameld voor het katholieke handboek vcor 1973, laten zien dat het Paus Paulus heeft elf nieuwe leden en eenentwintig nieuwe consultoren benoemd voor de Romeinse congregatie voor de religieuzen en de seculiere in stituten. Behalve, zoals gemeld, mgr. dr. A. Simonis, bisschop van Rotterdam blijkt lid geworden van de congregatie, mej. A. Golsteyn uit Nijmegen. Zij werd benoemd tot consultor voor de afdeling seculiere in stituten. Mej. Golsteyn ls inter nationaal hoofdleidster van het seculier instituut „Servi- tium Christi", dat ruim hon derd leden telt in Nederland, Duitsland, Engeland, Brazilië en Chili. De leken, die lid zijn van dit instituut, beleven in hun eigen beroep de drie reli gieuze geloften, waarbij zij bij zonder worden geinspireerd door de eucharistie. Mej. Gol steyn ls momenteel in Brazilië, waar zij leden van het insti tuut bezoekt. aantal leden van de r.k. kerk in 1972 met slechts 69.437 toe nam tot 48.460.427. Dit was de kleinste toeneming, die sinds J9GC werd geregistreerd. Door de huidige geringe groei is het percentage katholieken van de totale bevolking gedaald van 23,5 tot 23,1.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 14