Roberta Flack bezorgt je kippevel AVRO en BRT brengen roman van Walschap samen op het scherm Laatste Tarzan van Johnny Weissmuller TELEVISIE VANAVOND COMBINATIE HILVERSUM 3 EN VERONICA IN STUDIE TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 MEll P Het is doodstil in de Singer- concertzaal te Laren. Het handjevol aanwezigen, al len tv-medewerkers, zitten ademloos in hun stoel. Ze zijn gegrepen door wat zich voor hun ogen in het gelige licht afspeelt. De Amerikaanse zangeres Ro berta Flack repeteert voor een show die de AVRO vanavond zal uitzenden. Hoewel het hier gaat om een re petitie of een warming-up, zoals het in vaktermen heet, geeft Roberta zich volledig. Ze is èèn met haar muziek. Haar manier van optreden is aangrijpend, maar dat is het niet alleen wat het publiek kippevel bezorgt. Het is net zo goed de perfecte timing, de warme indringende stem en de ingehouden drama tiek die ze in haar woorden legt. Roberta laat zich nooit he lemaal gaan en dat brengt in tense spanning in de zaal te weeg. Als ze over liefde zingt word je zelf verliefd. Zingt ze over pijn of onrecht, dat men haar aandeed, dan zou je op het podium willen springen om haar te troosten. Roberta Flack weet drommels goed hoe ze een zaal moet bespelen. Het is te hopen dat de gespannen sfeer, die ze in de zaal weet te scheppen, op de buis net zo overkomt, al is dit regisseur Rien van Wijk, de man van Toppop, wel toever trouwd. Roberta Flack (30) werd geboren in Nashville, Noord-Carolina. Ze is de oudste telg van een zeer muzikale familie: „Mijn moeder speelde orgel. Iedere zondag genoot ik in de dorps kerk van haar bezielde spel. Mijn vader was wat je noemt verslaafd aan de piano. Hij had een heel primitieve maar daar door juist erg indringende stijl. Hij had ook een heel bijzonder gevoel voor ritme". Roberta klein, beslist geen slanke den, wat stug soms echter hard la chend om een van de grappen van de bandleden, rust wat uit na de vermoeiende repetitie: „Op mijn vierde jaar zat ik al op de piano te pingelen. Mijn zwarte krullekop stak maar net boven de toetsen uit. Dankzij een absoluut gehoor kon ik zelfs toen al alles wat ik op ving direct naspelen. Ik heb daar altijd veel plezier in ge had. Hoewel de piano het in strument was dat ik het eerste leerde bespelen trok orgel me meer. Het bleek echter al spoe dig dat je met een orgelstudie weinig kanten uitkon. De orgel- bank werd dus weer verwisseld voor de pianokruk. Op mijn 18e slaagde ik voor de diploma's A en B voor piano aan de Ho- ward-universiteit. De drie jaar, die daar op volgden, verdiende ik een goed belegde boterham met lesgeven en begeleiden van amateuroperagezelschappen. Het geborgen leven dat ik toer. leidde bevredigde me helemaal niet. Aangespoord door een oud-leraar ben ik gaan zingen, 's Avonds kon men mij horen in onbelangrijke clubs. Het leverde zo weinig op dat ik daarna die dulle pianolessen moest blijven geven. Het zat me mee. Het succes werd groter en men bood steeds meer aantrekkelijke contracten aan. Al spoedig zei ik het leraarschap vaarwel. Het waren financieel aardige, maar voor de rest verspilde jaren. Ik had eindelijk de status van zan geres. Mijn repertoire bestond uit nummers van Bacharach en Davis, Leonard Cohen en Len- non-McCartney. Tegenwoordig speel ik ook veel van Gene McDaniels. Hij schrijft erg geëngageerde teksten. Precies in mijn straatje". Roberta Flack werd een steeds bekendere naam in de Verenig de Staten. Burt Bacharach, Biü Cosby en Kim Stanley lie ten geen concert van haar voor bij gaan. Ze kwam in contact met producer Les McCann die haar onmiddellijk een platencon tract aanbood. Nog maar enkele maanden nadien was Roberta een internationale vedette. Roberta Flack weet drommels goed hoe ze een zaal moet bespelen geres" zegt Roberta met klem. „Ik ben een negerin, opgegroeid tussen zwarte mensen, maar dat heeft niets met mijn stijl te maken. Er zijn toch ook blan ken geweest die uitstekend blues konden spelen. Men heeft de afschuwelijke neiging om al les en iedereen in een hokje te stoppen. Bij mij valt het ze moeilijk. De ene keer noemen ze me een jazz-zangeres en de andere keer delen ze me bij de folkzangers in. Men heeft mij vergeleken met Nina Simone, Nancy Wilson, Odetta, Barbara Streisand, Dionne Warwick en zelfs met Mahalia Jackson. Ik vind alles best. Zolang ze me niet op een lijn zetten met èèn andere zangeres is het voor mij duidelijk dat ik een eigen stijl heb". ROELFIEN SANT Amateur-dj's gaan Proefdraaien Van onze radio en tv-redak- tie HILVERSUM Tot nu toe hebben zich driehonderd amateurdiscjockeys aan gemeld voor de presenta tie van het programma, dat de NOS-radio met In gang van vanavond elke woensdagavond van 19.02 tot 20.00 uur via Hilver sum 3 zal uitzenden. In dit programma, dat de titel „proefdraaien" heeft gekregen, krijgen steeds drie verschillende ama- teur-discjockeys elk twin tig minuten de gelegen heid om een zelf samen gesteld platenprogramma te presenteren onder toe zicht van drie „beroeps mensen". Het programma komt voor een deel in de plaats van de door de NOS-leiding stopgezette Paul Meier show. Op woensdag 23 mei is aan de beurt om 19.20 uur Rick Guurink, Pijnacker. HOU HET SCHERM IN HET OOG Twaalf maal Tarzan voor Johnny Weissmuller „Tarzan and the mermaids" uit 1948 vanavond op het scherm was de twaalfde en tevens de laatste film van de eerste spre kende oerwoudheid Johnny Weissmuller. Zijn trouwe metge zellin Maureen O'Sullivan, de moeder van Mia Farrow, had er al zes films eerder de brui aan gegeven en was voor dit laatste optreden van Weissmuller in luipaardvel vervangen door Brenda Joyce. Als de boze Baru, die in dit avon- turenfilmpje voor alle ellende zorgt, een dorpsmeisje wil dwin gen met hem te trouwen komt Tarzan in actie. Het dorpsmeis je wordt gespeeld door niemand minder dan onze landgenote Linda Christian (de dochter van oud-minister Weiter). Verder is er niets opmerkelijks aan dit routineproduct, dat maar heel weinig te maken heeft met de verhalen, die Ed gar Rice Burroughs (1875-1950) in 1914 begon te publiceren. Weissmuller zag ook niets meer BRUSSEL - Te beginnen in fe bruari 1974 brengen BRT en AVRO in acht gekleurde afleve ringen het spel "Een mens van goede wil" op het scherm. Ze gaan het samen maken, 13 Ne derlandse en 14 Belgische spe lers, onder regie van John van die te Brussel verklaarde: „Ik heb vertrouwen in hun werk en ook in het mijne". Walschap heeft kennelijk geen vinger in de pap en het gevoel poedel naakt voor miljoenen kijkers te worden geplaatst. „Ik ben zeer benieuwd", zei hij gestreeld. De serie werd geschreven door Nel Bakker, die een verklaring van trouw aan de tekst en aan de geest van het boek aflegde. De Nederlander John van de Rest zette uitvoerig uiteen hoe moeilijk dit soort werk toch maar is, hoe knap de dubbelge- mengde ploeg eraan is gaan staan en dat het dankzij de aan wezige capaciteiten allemaal best wel in orde zal komen. Het wordt wat duurder dan gedacht en gebruikelijk, maar daar maalt verder niemand om. „Ik vind het jammer, zei van de Rest, dat de co-produktie niet wordt geregisseerd door een Belg, maar aan de andere kant ben ik van mening dat men ge lukkig kan zijn dat ik het doe, omdat ik vrij goed de Belgische en Nederlandse situaties ken". De dus gelukkige toehoorders ver namen ook nog dat van de Rest een logopedist heeft aangetrok ken, die mede zal toezien op het juiste gebruik van een alge meen beschaafd Nederlands met Vlaamse tongval". Gerard Wal schap: Ik ben al blij dat er in het stuk niet gejijd en gejoud wordt". Walschap's "Een mens van goede wil" is een wat belegen roman uit vervlogen tijd met alle wat muffe charme van dien. Als dat er in het spel goed uitkomt is het de moeite waard er voor te gaan zitten na eerst het boek gelezen te hebben. JAN WINTRAECKEN in de serie en trok een khaki- pak aan om nog een aantal films als Jungle Jim te maken. Hij werd opgevolgd door de vrijdag j.l. overleden Lex Bar ker, die het vijf Tarzan-avontu- ren uithield om daarna in de huid van Karl May's Old Shat- ferhand te kruipen. Ned. I 21.10 uur. Van gewest tot gewest In dit regionale ontmoetingspro gramma aandacht voor de mo- numentenwacht in Friesland, het blindeninstituut Bartimeus Hagen in Zeist en aan het slot een gesprek met Riemko Hol- trop, die zich inzet voor een Creatief Cultureel Centrum in Overijssel. Ned. I, 18.35 uur. Finale Europa Cup II Koen Verhoeff verslaat de finale tussen Leeds United en AC Mi lan om de Europa Cup II, die in Saloniki wordt gespeeld. Ned. I, 19.10 en 20.10 uur. - Kijken naar kinderen De aflevering van Kijken naar Kinderen, die vanavond wordt uitgezonden, gaat over een te huis, dat officieel te boek staat als een tehuis voor debiele kin deren. Het blijkt echter dat veel kinderen door de slechte om standigheden thuis schijndebiel zijn geworden. Ned. I, 22.25 uur. Jonge mensen op weg naar het concert-podium Op het concertpodium staan van avond de jeugdige Emily. Heyens, Nederlandse van ge boorte de Pool Jacob Mosco- vicz en Vincent Nilsson, een trombonist uit Kopenhagen. Ned. II, 19.05 uur. Soevereiniteit in eigen kring Van de nu 78-jarige filosoof prof. dr. H. Dooveweerd zendt de IKOR een gefilmd portret uit. Ned. II, 22.05 uur. Gerard Walschap, de schrijver van het boek „Een mens van goede wil", dat in acht afleveringen op het scherm komt. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het college van overleg voor programmazaken radio (COPRA) van de NOS onder voorzitterschap van pro grammacommissaris mr. W. J. A. Wagenaar heeft de raad van beheer voorgesteld, een commissie bestaande uit Hilver sum 3-medewerkers de mogelijkheden tot realisering van het plan-Nagel voor Hilversum 3 (en Veronica) te laten bestude- Volgens het plan van Jan Nagel (voorzitter van de PvdA-om- roepcommissie en de bedrijfsgroep radio en televisie van de NVV-bond Mercurius) dient Hilversum 3 een volwaardige, 24 uur per dag in de lucht zijnde popzender te worden en zal het personeel van Veronica bij zenduitbreiding voor Hilversum 3 moeten worden aangetrokken om de vacatures te vervullen. Het COPRA heeft voorgesteld deze commissie te doen bestaan uit Ko de Kloet (Vara), Han Reiziger (VPRO), Gerard de Vries (TROS, ex-Veronica) en Erik Krans (AVRO). De com missie zou onder voorzitterschap moeten staan van André Meurs en tot taak moeten krijgen de verschillen in program mering tussen Hilversum 3 en Veronica te bestuderen. VARA-voorzitter A. Kloos, die al eerder zijn instemming heeft betuigd met de essentie van het plan-Nagel en onlangs in de NOS-bestuursvergadering zei, dat niet zonder meer kon wor den voorbijgegaan aan de publieke opinie ten aanzien van Veronica, gaf als reactie hierop, dat het financieel haalbaar moet zijn om Hilversum 3 24 uur per dag in de lucht te laten zijn. De kosten zullen z.i. niet meer dan twee miljoen gulden bedragen. NEDERLAND I AVRO 17.00 Bibelebons, jeugd NOS 18.15 Ti-Ta-Tovenaar 18.25 Journaal 18.35 Van gewest tot gewest 19.05 Socutera 19.10 Finale Europa Cup II, Leeds UnitedAC Milan 20.00 Politieke uitzending DS'70 20.10 Finale Europa Cup II, 2e helft 21.05 Journaal 21.10 Tarzan en de meerminnen, film t 22.25 Kijken naar kinderen 22.50 Den Haag vandaag 23.05 Journaal 23.10 Olympia's ronde van Nederland, verslag 23.20 Recht op de burger af (teleac) NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Jonge mense naar het concertpi 20.00 Journaal NOS 20.21 Roberta Flack, shoi 21.10 Cade's County, polit KRO/RKK-IKOR 22.00 Kenmerk IKOR 22.05 Soevereiniteit in eig< kring 22.35 Journaal NOS 22.40 Hoe word ik de com de baas (teleac) BELGIë NEDERLANDS 17.00 Jevanjong 18.40 De Fabeltjeskrant 18.45 Korte film 18.55 Politieke tribune 19.10 Voetbal 21.00 De gouden reus van Montreux 21.40 Konfrontatie, opera 22.25 Zoeklicht 22.30 Horen en zien 22.50 Nieuws NEDERLAND I NOS i 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol, jeugd 19.20 Zwijgen is goud, oude films 19.45 Popeye 20.00 Journaal NOS 20.21 Berichten uit de samen leving 20.35 Dick Cavett ontmoet Peter Ustinov 1 21.30 Gesprek met Joseph Luns EO 22.00 Betty Mitchell blijft wach- 20.21 Woodhouse in Hollani muziek 21.00 Het leven van Leoi da Vinei, document: 21.55 Die kleine wereld, 0< film van Van der Li NOS 22.35 Den Haag vandaag 22.45 Nieuws 22.50 Olympia's tronde van Nederland 23.00 Nascholing huisartsen (Teleac) BELGIli/Nederlands NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Sjoko, jeugd 20.00 Journaal NOS 14.0015.00 Schooltelevisie 18.00 De Fabeltjeskrant 18.05 Koning Arthur, jeugd 18.30 Jonger dan je denkt 19.10 Ruben mentaire 19.35 Zoeklicht 19-40 Mededelingen 19.45 Nieuws 20.10 Hej Cornelis, show 20.40 Pieter Daens, documi taire 21.30 Première 22.10 Gastprogramm; 22.40 Nieuws dan je denkt in vrijheid, dé i ire t cht me: HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Politieke Partijen: 1S.20 Uitzen ding van de Christelijk Historische Unie. VARA: 18.30 (S) VARA-Dans- orkest en solisten. E.O.19.00 Klankbord: actualiteiten, lnlormatie en commentaar. 19.15 (S) Kerkor gelconcert. 19.-10 (S) Wij hebben een •ld: geestelijk ensdagavond-Finalegevarieerd programma. TROS: 21.30 (S) Spe cialiteiten i la carte: verzoekplaten- programma. 22.20 Aktua. 22.30 HILVERSUM Nieuws. 22.-10 Het spoorwegongeluk, hoorspel. 22.35 (S) Les Compagnons de la chanson (opn) 23.55—24.00 Nieuws. NOS: 18.00 Spiegel van Duitsland Openbaar kunstbezit. 19.10 R. Beroepsmogelijkheden voor wei de jongeren 19.50 Den Haag daag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Vo dagavond muzlekmagazine. (23.! 23.00 Kri, Kra - de llteratu rlname.) 23.5524.00 Nieuw 5.00 Nieuws. 18.02 Joost de Dra: Show. 19.00 Nieuws. 19.02 Lichte ten. (20.00. sic: Metropole Orkest. HILVERSUM 1 om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radio journaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen (gr). 9.35 Water- Beursberichten. (S) Sportrevue. 13 00 Nieuws. Radiojournaal. 13.21 Alert! - op i ■MHMPI muziek formatie. 17.00 (S) Mobiel - een be weeglijk programma voor beweegllj- 7,55 Mededelingen. HILVERSUM 2 NCRV: 7 00 Nieuws. 7.02 Het levende - - -reludlum: klassie- 7.30 Nieuws. 7.41 7.55 Aangestipt: programmaoverzicht. S.00 (S) Te Deum laudamus: klassieke gewijde muziek (gr). 8.24 Op de man af: tijd. C8.308 Nieuws.0^^"Gynrna' voor de hulsvrouw, S.45 (S) Tot dienst: klassieke muziek op uw zoek. 10.00 Schoolradio. Nieuws. 10.33 (S) Podium vooi chapplj 11.05 (S) Voor de zlekei Lichte grammofoonmuziek. Mededelingen. 12.00 Zingen met cillia: volksmuziek. 12.15 (S) Tie koor met pianobegeleining. 12.26 dedellngen t.b.v land. en tuinb 12.30 Nieuws. 12.41 tS) Hier en 12.50 Protestantse middagdii 13.10 (S) Koorzang (gr.): lichte ziek. 13.20 (S) Licht ensemble. Buiten de taalgrens: een serie gramma's van vertaalde i (S) In kli klassieke kamerm Is geen eenve 15.30 Nieuws. Studio 6: middagmagazine me 1C.30 <S> Hier en nu. 17.30 Niet 17.32 (S) Hier c HILVERSUM 3 TROS: 7.00 Nieuw Gelderen Show. (8.00 Nieuws) KRO 9.00 Nieuws. 9.03 KRO-o jockeyshow. (10.00 i bezetting: klassiek 15.15 Geloven ls 1.00 Niet 12.00 Nieuws 12.03 (S) Var tot twee: KRO's pauzeprogrami Koos Postema's „Een klein uur: U' was subliem. De VARA-uit- zending was gewijd aan autis tisch gedrag van kinderen, term die ons en, nemen we aan, de meeste kijkers onbekend was. Kinderen die zich autistisch ge dragen, hoorden we, hebben tot op zekere hoogte een redelijke intelligentie. Maar ze sluiten zich af van hun omgeving, bepalen zelf hun leefpatroon en zijn on gelooflijk moeilijk beïnvloed baar. Kennis over het autisme is nog beperkt, het begrip is pas vrij recent onderkend. Dat betekent dat er waarschijnlijk veel autis tisch gerichte kinderen (en vol wassenen!) zijn die als „doof stom" of „idioot" zijn wegge stopt. De enorme betekenis van de uit zending van gisteren berust vooral op het feit dat ouders van dergelijke kinderen leren dat eigen problemen door tal van anderen gelijkelijk worden beleefd. Maar ook dat autisme wordt er varen in gevallen die ten on rechte in een verkeerde vakje werden gestopt, waardoor veel van deze kinderen optimale ont plooiingsmogelijkheden wordt onthouden, We mogen hopen dat de uitzen ding een grote kijkdichtheid heeft gehad. Ook dat er op gfj reageerd zal worden door dj rect-geïnteresseerden. Dan kaj „Een klein uur: U" zelfs weten] schappelijk van belang zijn. k dit geval in het belang van d< meest menslievende wetenschj Het aflopende seizoen betekei afscheid nemen. Bij de VAjj van „2 voor 12". Gisteren het echtpaar v.d. Hoven lopprijs. Extra plezierig omfl« het. geloven wij, de eerste mB was dat een vrouwelijke deelnt mer de eindronde succesvi beëindigde. „2 voor 12" komt overigens rug. Gelukkig, want het is eer erg fijn programma dat in rusti ge presentatie kijkers tot actid meedenken dwingt. Niet terug komt NCRV's „Goei' ouwe koffergrammofoon". W zijn er niet rouwig om. Het pro gramma had iets onechts in h*1 persiflerend-imiteren van artis tieke prestaties uit de 78-toeren tijd. De laatste uitzending gaf eer overzicht van voor- en nadelen van het programma. Voordelft' perfecte prestaties van Rita H&- vink en. soms. Thérèse Steifr metz. Nadelen: Parodieën, geba seerd op verouderde opname - technieken die een vals beeld ga- van van hoe het echt klonk. V.C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2