Het „verschrikkelijke Evangelie" en de lange weg naar vrede KWART EEUW PAX CHRISTI PAGINA 10 LEIDSE COURANT WOENSDAG 25 APRIL 1973 v AFLEVERING 101 Harry had bijna gezegd ,,je minnaar" maar veranderde het bijtijds in .Michael, zo heette hij toch? En ik ben bang dat ze niet meer gelooft dat ik van haar weg zal gaan, zoals ze het John vertelt. Jammer ge noeg heeft ze nog gelijk ook. Ze is ervan overtuigd dat John het moet weten, en ze zal het hem vertellen. Ik ken haar." ,iJa, Ik moet het hem zeggen. Ik moet. O, ik heb iets op het fornuis staan". En Margaret nam de vlucht naar de keuken Eindelijk was John aan de beurt bij het buf fet en ging hij naar zijn moeder terug met een oudbakken broodje op een dik bord met het monogram „L.M.S.". ,,Is dat je hele lunch? Nee toch zeker?" Celia had nooit aanvaard, dat de zorg voor Johns welzijn niet langer aan haar was toevertrouwd. Ze bleef maar babbelen, ter wijl John beleefd luisterde, omdat hij bij de weinige gelegenheden dat hij haar ont moette. het niet tot woordenwisselingen wilde laten komen. En die zouden komen, als hij niet zijn best deed ze te vermijden. AFLEVERING 102 Toen ze met Harry Porter trouwde, was hij een heel goede partij ge weest. Dat had iedereen gezegd, toen hij als majoor uit de eerste we reldoorlog kwam. Mannen blijven natuurlijk langer jong, en hij keek graag naar de meisjes, dat wist John niet hé? Ja, daar had zij ook mee te maken gehad. Met andere vrouwen. Toen John haar vroeg of ze daar bewijzen voor had. voelde hij zich opgelucht, toen ze toegaf die niet te hebben. Ze maakte van een mug een olifant. Ze zocht alleen maar iets waarmee ze zijn vader kon treffen, geestelijk. Dat hield hij haar kritisch on der het oog. Celia veranderde vlug van onderwerp „Eén broodje is niets voo- een opgroeiende jon gen. Ik zal er nog een voor je gaan ha len". John vroeg zich af, waar ze eigenlijk op aan stuurde. Er was iets, daar was hij van overtuigd. John-George had gehuild en toen Margaret weer beneden kwam, had Harry besloten iets te zeggen wat hij niet van plan was geweest. „Ik ben niet met Celia meegekomen, Marga ret. Ze zei dat ze zou gaan. Daarom heb ik een vroegere train genomen, om ie te waarschuwen". „Dan dank ik God, dat ze hem niet telefo nisch op zijn kantoor kan bereiken. Hij kan nu elk moment thuis komen". Marga ret ging de kamer uit, om te zorgen dat het eten voor John klaar zou staan als hij kwam. "elia zei niets toen John het tweede broodje niet opat. Zij had haar plicht gedaan door het te kopen. John keek naar de klok. ..Ik moet dadelijk weg, moeder. Ik moet van daag naar m'n avondles. En ik moet Mar garet nog opbellen, anders weet ze niet waarom ik niet naar hui* ben gekomen". „Ja, je moet het haar zeggen, hé? Niets voor haar verborgen houden. Ze moet we ten. dat je je moeder in d* stationswacht- kamer hebt ontmoet hé? Geen geheimen. Niet voor haar, tenminste". „Ik weet niet waar u het over hebt. Ze ver wacht me. Waarom gaat u zo tegen Mar garet te keer. Wat heeft ze u gedaan?" „Het gaat niet om wat zo mij heeft gedaan Het gaat om wat ze heeft gedaan. Ja. ze ker, om wat ze heeft gedaan". Wat betekent dat allemaal?", vroeg John verbaasd. „Ze heeft het je vast niet verteld. Nee, ik zie het aan je gezicht Ze heeft je vast niet verteld van die man. Nee. natuurlijk niet" „Man?" Welke man?" Hef bloed trok uit Johns gezicht weg. „De man die bij haar heeft geslapen. Die man; terwijl jij vermist werd. Ik heb al tijd geweten dat je terug zou komen, daar heb ik altijd vast op vertrouwd. Maar zij nam zomaar aan dat je dood was. Of niet soms?" „Bent u alles weer aan 't verzinnen? Net zoals over vader?" „Verzinnen? Kan ik een kind verzinnen? Ja, ze heeft een kind ge kregen. Van hem. Van die andere man. Het is gelukkig dood geboren. De hele fa milie weet het. Jij bent de enige die het niet weet. Zo. Nu heb ik mijn plicht ge daan". .Margaret? Een kind gekregen? Terwijl ik John kon het niet geloven. „Iemand heeft tenminste de moed gehad het je te vertellen. Je te vertellen wat je moest weten". John stond op als in een nachtmerrie. Hij liep niets ziende naar de uitgang. Celia stond op om hem terug te roepen; ma was in een openbare gelegenheid en ieder een keek naar haar. dacht ze. Maar in werkelijkheid keek niemand. 4arry nam zijn jas van de kapstok in de hal. „Het spijt me dat ik John niet heb ge zien. Maar ik ben in ieder geval blij, dat ik eerst bij jou ben gekomen. Misschien heeft Celia zich bedacht en is ze toch niet gekomen. Ik hoop het". ,Ik denk dat John moest overwerken en toen meteen door naar zijn avondles is gaan". „Wel doe hem mijn groeten, en het beste met jullie". Harry kuste haar op haar wang en zij beantwoordde zijn kus op de zelfde manier. Grote Kerk 20.15 Concert door het Menuhin Festival Orchestra o.l.v. Yehudi Menuhin. Solisten Emmy Verhey en Yehudi Menuhin (J) Koninklijke Schouwburg 20.15 In tern. Folkloristische Dansthea ter (J) Poppentheater Frank Kooman 14.30 Het Brandneteleiland HOT 20.30 "Kasimir en Karoline" (Haagse Comedie) (J) Zeiss Planetarium 14.30 Kinder voordracht" Wat is dat voor ster?" 16.00 "De zon en an dere sterren" Koninklijke Schouwburg, 20.15 Koninklijke Schouwburg 20.15 Polonaise" (Haagse Comedie) "Geschichten aus dem Wiener- (J) wald" (Haagse Comedie) De Bilt Op de weerkaart van vanmorgen zag men dat een ho- gedrukgebied, waarvan het cen trum ten zuiden van Groenland zich uitstrekte naar Dene marken. Zowel aan de zuidkant als aan de noordzijdte was er depressie-activiteit waarbij in Noorwegen op diverse plaatsen sneeuw viel. In het Middelland zeegebied regende ht op veel plaatsen bij temperaturen Markten Gametic. Carol 18—25, Zorl- na. Annabel! Coral Princess 2329. Sonla. Ylona 38—66. Motrea, Douch- ku. Carina, Belinda. Esther Ofarlm 31—39, Prominent. PrecUla 41—44, SJrellzka 2.30. Lelies 50—70. Alstoer- s 37 p.st. Tro- Apeldoorn 1,60—2,75, Ornament, Pa ris. Blenda. Wlntergold 1,50-1,75, Aladdin 2.40-3,45. Lustige Wltwe. Couleure Cardinal. China Pink 1.60 2.40. Buitentulpen 70—1,55 per bos. rond 2,70—3.30. Covlllels 2.50- 5.90. Irissen 1,60—2.50. Freesla's 3,05. Dulzendschoc 85—1,15, Lathyrus 1,00—2,90. Ixla 1.00—1,15. Dlioronicum_ 55—60. Nar- 1,15— Andijvie 82—84. 475, gcbrulksvee 550, i 5. graskalveren 81. nuchtere klave ren 2727, varkens 173, paarden 5. schapen 67, lammeren 23. bokken en gelten 31. Prijzen (In guldens per stuk): koelen per kg 6.10-6,55 (le kwal.) 5,55-5.85 2c kwal 5.40.5.50 (3e kwal vaarzen per kg 6,65-7.10 (le kwal.) 5.80- 6.45 (2e kwal stie ren per kg 6.75-7,15 (le kwal.) 6,40- 6.65 (2e kwal worstkoelen per kg 5,40-5.55: nuchtere kalveren per kg 1,30-1.70: varkens per kg 3,22-3.24 (le kwal.). 3,10-3,22 (2e kwal.);. 3.09-3.19 (3e kwal slachtzeugen per kg 2.S3- 2,93; zware varkens p. kg 3.05-3.15;. kalt- en melkkoeien 1550-2525: vare koelen 1350-1750; vaarzen 1175-1350: pinken 1150- 1300; graskalveren 50 900: mestkalveren 290-430; schapi 110-175; lammeren 170-225. Overzie (resp. aanvoer, handel en prijzen) slachtrunderen minder vlot - le rustig - als vorige week. val koeien minder - stil - stabiel, vaa zen en pinken minder - redelijk goed prijshoudend. graskalven weinig - stil - gehandhaafd, nuchte: kalveren korter - willig - hoger, va kens minder - vlot - goed prljsho dend. zeugen Iets duurder, enkele prima's boven notering, schapen lammeren korter - stil - prijshi dend. CjEPfttfKEEfïPE DU IK-BOOT Agenda - Bioscopen Woensdag 25 april Kapel West 20.15 Kerkconcert door Rijkje Wolleswinkel, alt en Wim Thijsse, orgel (J) Vrijdag 27 april (J) Diligentia 20.15 Concert door Jo seph Zwilich, viool en Michael Isador (J) Theater In de Steeg 21.00 "Car toon" (Cabaret Salvo (J) Amfi Creater Popperette 21.00 Ca baret "Fajicement aange vraagd" Donderdag 26 april Zaterdag 28 april APOLLO: De vier vuisten de lucht in (14) 12.00 2.30 7.00 9.30. ASTA: 'n Snoopy van een hond (a.l.) 1.30 3.45. Cesar en Rosalie (14) 7.15 9.30. BYOU: Le char me disret de la bourgoisie (18) 2.00 7.30 9.30. CAMERA: Nog •ns Sam (18) 2.15 7.15 9.30. CI NEAC: Pippi gaat van boord (a.l.) 9.30 11.30 1.30 3.30. Jere miah Johnson (14) 5.30 7.30 9.30.CORSO: The Canterbury ta les (18) 2.00 8.15. DU MIDI: M.A.S.H. (18) 8.15. The aristo- cats (a.l.) di. 2.00. Gulliver's reizen (a.l.) wo. 2.00 EUROCI NEMA: El Cid (a.l.) 1.30 7.45. wo. 3.45 7.45. Bugs Bunny lach- festival (a.l.) wo. 1.30. FLORA: Vrouwtjes die tegen een stootje kunnen (18) 2.00 7.00 9.15. KRI- TERION: Cabaret (18) 3.00 7.00 9.30. METROPOLE: Last tango in Paris (18) 2.00 8.00. ODEON: Pinocchio (a.l.) 1.45 4.15 6.45 9.15. Di. en wo. 2.00 6.45 9.15. OLYMPIA: De bedrieger bedro gen (a.l.) 2.00 8.00. PASSAGE: Turks Fruit (18) 2.30 7.00 9.30. REX: Viva Espana (a.l.) 9.30 11.30 1.30 3.30 5.30 7.30 9.30. Zond. 1.30 enz. STUDIO DE LUXE: Niet voor de poesen (18) 2.15 7.15 9.30. STUDIO 2000: Knock on wood (a.l.) 2.00 7.30 9.45. DE UITKIJK: Dr.. Strangelove (18) 2.30 7.15 9.30. DELFT CITY: Turks fruit (18) 2.30 7.00 9.15. CITY SELECT; What's up* Doc? (a.l.) 8.15 2.30. DELFIA: Heksen en bezemstelen (a.l.)* 2.30 7.00 9.15. DOELENKINO: A De laatste kruistocht (14) 2.30* 7.00 9.00. FLORA: Azen zijn» troef (14) 7.00 9.00. STUDIO D: Erotische kloostervertellingen t (18) 7.00 5.15 Winnetou keert te-;., rug (a.l.) 2.30 II conformista.,, (18) di. woe. 23.30. Weeroverzicht van 6 gradn. In Lyon werd in de afgelopen nacht 25 milimeter regen opgevangen. Ons land be vindt zich aan de zuidzijde van de eerder genoemde rug van ho- geluchtdruk. Met een noordoos telijke wind werd droge maar koude lucht aangevoerd waarin de min. temp. in het noordoos ten van het land tot enkele gra den onder nul daalden. Ver wacht wordt dat deze rug het komende etmaal verder naar het zuiden zal trekken. In de nacht zal er weinig wind zijn en vrijwel geen bewolking zodat op diverse plaatsen de temperatuur ror enkele graden onder het vriespunt zal dalen. De rug wordt gevolgd door een zwaki koufront. Het ziet er echter naar uit dat de activiteiten hier van gering zullen zijn. Eerst vrij zonnig, later plaatselijk Vooruitzichten voor vrijdag, regen en enige daling van tem peratuur Weersoverzichten in cijfers voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 9 Min. temp.: omstreeks 5 graden. Max. temp.: van 10 tot 13 graden.^ Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Scheepvaart Stavanger. ALKES 25 t de Janeiro, ALKMAAR 24 460 nw Mm. St Maarten. AME LAND 25 te Piraeus, AMSTELLAAN Kslnkang nr Kobe, ANTILLA CAPE 24 570 zw Ascension nr Coru- Paramarlbo. ARISTOTELES 24 te ATYS 24 vn Auckland nr Geelong. BILDERDIJK 24 vn Savan- CHEVRON NA PLES 24 100 ozo Nassau nr Cristo bal. CHEVRON THE HAGUE_25 Le Havre. HERCULES 25 t.a. Puer to Cabello. HERMES 24 te Londen. HOLLANDSBRINK 24 vn Mataram nr Salaverry. ILIAS 24 vn Llvorno nr Cadiz, JASON 23 te Paramaribo. KATWIJK 24 45 n San Juan nr Cris tobal. KENIA 34 100 nnw Muscat nr Perz Golf, KOROVINA 24 210 no Trinidad nr Punta Cardon, KOSICIA t Singapoi Colombo, LEUVEL- LOYD 24 vn Cristobal nr Duinker ken. LOIRELLOYD 25 vn Hamhurg Duinkerken, MACOMA 24 340 50 nw Solomon ell. nr FIJI, STRAAT CUMBERLAND 24 50 o Timor nr Bluft, STRAAT FIJI 24 340 zo Sai gon nr Durban, STRAAT FRAN KLIN 24 te Loblto. STRAAT I 24 vn Auckland nr Lyttleton, WAAL 25 te Rotterdam, NEDL- LOYD DEJIMA 24 8 nnw Casquets nr Singapore. NEDLLOYD KEM- BLA 24 540 nnw Guam nr San Fran cisco, NEDLLOYD KINGSTON 24 Natal nr Kaapstad. OOST- erdam, PALAME- ielphla. PARTHE NON 23 te Aruba, PHILINE 23 1250 wzw Vancouver nr San Francisco, POELDIJK 24 vn Houston nr Rot terdam, QUEEN OF SHEEBA 24 64 'lbouti, SAFO- 25 370 w Ade- SCHELDEL- LOYD 25 vn Llvorno nr Marseille. SEPIA 24 300 n Palaulsland nr Ho nolulu. SINON 24 vn Baltimore nr Philadelphia. STATENDAM 24 vn WESTERKERK 21 te Kobe. WISSE- Durban, TALA- MANCA 24 vn Seattle nr Golflto. TANAMO 25 te Golflto. THERON 24 vn Nassau nr Port Isabel. TJIWAN- Hongkong, STRAAT COLOMBO Cristobal. WONOSOBO 24 600 zw Guadeleanal nr Kei ZONNEKERK 24 95 w Llssabor Begin 1944 zat mgr. Pierre- Marie Theas, de latere bis schop van Lourdes, in Com- piegne gevangen om zijn verzet tegen de deportatie van joden en tegen de ar beidsinzet. Door kampgeno ten gevraagd om een medi tatie kiest hij het thema van de Bergrede en stuit op de zaligspreking van hen, die vrede maken. Hij medi teert over vergeving als plicht voor iedere christen, en in de discussie kan men moeilijk voorbij aan de vraag, of die plicht ook geldt jegens de Duitse be zetters. Theas meent van wel: men kan de Nazi's niet uitzonderen van het gebod van de naastenliefde. Hij heeft later de begrijpelijke reactie van zijn kampgeno ten verteld: „l'evengile, mais c'est terrible". Toch wordt de verschrikkelijke consequentie uit het even- gelie getrokken: de gekooi de Fransen bidden voor hun onderdrukkers. Het onderwerp van de Frans- Duitse verhouding, die als een erfvijandschap heeft ingevreten, zal Theas niet meer loslaten. Hoe kan tussen beiden volken een sfeer van vrede worden ge schapen? Na de bevrijding van Parijs komen enkele Franse verzetslieden hem medewerking vragen voor een vroom plan: een kruistocht van gebed voor de bekering van Duitsland. Maar de bisschop bezweert hen dat je zo niet moet beginnen: het eerste teken van verzoening mag geen daad van schijnheilig heid zijn. Niet alleen de Duit sers maar ook de Fransen moe ten zich bekeren en voor zo'n kruistocht van gebed en boete onder eigen volk wil hij zich graag inzetten. Op 12 maart 1945 komt de toestemnvng van kardi naal Saliege van Toulouse, snel gevolgd door andere aanmoedi gingen uit het Franse episco paat. Een nieuwe beweging voor vrede en verzoening tussen twee grote Europese vo'ken is aldus ontstaan zij kiest zich bij het verschijnen van een eigen blad de naam Pax Christi. De bisschop van Lourdes aan de ene, de bisschop van Aken aan de andere kant weven het pa troon van de eerste jaren. Be faamd wordt de boetekruisweg van 1946 in het oude Vezelay, waar al deelnemers uit veertien landen aanwezig zijn. Voor het eerst ook de Duitsers: vier sol daten uit een naburig krijgsge vangenkamp. De commandant wil hen niet laten gqan: vier Fransen bieden zich als gijze laar aan. Een jaar later nodigt Theas Duitsers uit om deel te nemen aan de Franse nationale bedevaart naar Lourdes. Er ko men er achttien voor een eerste naoorlogse confrontatie, die zo'n diepe indruk maakt dat zij het initiatief nemen tot de manifes tatie met het Akense verzoe- ningskruis. Het trekt in lente en zomer 1948 van Krefeld via pa rochie na parochie naar de oude keizerstad: teken van boete en van goede wil jegens de Fran sen. Al die gebeurtenissen zijn uiter aard in Nederland niet onopge merkt gebleven. Enkelen hebben er al aan deelgenomen en op 5 mei 1948, bevrijdingsdag wordt de Nederlandse afdeling van de internationale Croisade de Priè- res pour les Nations „Pax Chris ti", na verkregen toestemming van Kardinaal De Jong, opge richt. In een hoekje van de der de-klas-wachtkamer op het sta tion in Utrecht, zoals geschied schrijver pater P. J. J. Verkoe len gewetensvol mededeelt. Dat is nu een kwart eeuw gele den. „Pax Christi" is inmiddels in Nederland een zeer bekend begrip geworden. Nederland is tevens dank zij dezelfde pater Verkoelen vooral aan het woord „voettocht" gehecht: sedert 1658 is deze voettocht een jaarlijkse traditie van het Brabantse land rond Den Bosch waaraan tel kens weer een nieuwe lichting eindexamenkandidaten opgewekt deelneemt en voor een liturgi sche televisie-topper zorgt. Het gaat hier meer om het „an dere" Pax Christi. waarvan kar dinaal Alfrink sedert 1965 inter nationaal president is, novoleer van ziin Parijse ambt«enont Maurice Feltin. Pax Christi a's de vredesbeweging, waarmee de schn,:eren-vnettoehten roe maar in de verte verband 1i=k®n te behhon hoe ent^-nUek Z" overi gens iu'st r.aar de vorm d" erfe nis zim van de gemoedsbewe ging uit de dagen van Vezelay. Anders echter dan in de Bra bantse veehallen lijkt in het te genwoordige officiële vredes werk de emotionele bezieling van vlak na de oorlog ver weg. Men is immers betrokken bij veel ingewikkelder problemen, dan het vrij overzichtelijke van de Frans-Duitse verhouding, die in een historische ontmoeting van Charles de Gaulle en Kon rad Adenauer tot een toestand van vriendschap kon worden ge bracht. Het heilige vuur van de oudste Pax-Christianen raakte daarmede wat gedoofd nu het oorspronkelijk doel van de eer ste aandrift bereikt was. Men heeft daarna ook in Nederland lang naar zijn vorm lopen zoe ken, maar nu er een soort mijl paal wordt gepasseerd, zal nie mand zeggen dat de methode al gevonden is die volk of zelfs maar het katholieke volksdeel werkelijk tot een Inspanning voor de wereldvrede in bewe ging heeft gebracht. Hoe komt dat? Onlangs was het vier jaar gele den dat paus Joannes zijn ency cliek „pacem in terras" publi ceerde, bij verschijnen over al met warmte begrotet. Maar sedertdien als het ware bijgezet in het massagraf van zovele goede woorden die in de woes tijn van de publieke opinie ge storven zijn. In een herdenkings rede in Londen wees kardinaal Alfrink nog eens op de harde feiten: de wapenwedloop is on verminderd doorgegaan en nog altijd besteedt de wereld vijfen twintig maal meer geld aan wa pens dan aan ontwikkelingshulp. Ieder weldenkend mens kan met het blote oog zien dat daarmee de verhoudingen volkomen zoek zijn. En alle mensen willen vre de. Waarom laten ze de dingen dan op hun beloop? Men behoeft daarbij niet eens zo ver van huis te gaan. Kerkelijke leiders in Nederland, Alfrink voorop, hebben talrijke duidelij ke uitspraken gedaan over za ken van oorlog en vrede. Het kernwapenrapport van de Her vormde Synode is van 1962. Het verklaart het gebruik van kern wapens volstrekt ontoelaatbaar en het laat geen misverstand open christenen mogen aan een kernoorlog niet meedoen, ook niet ah de ovrrh? d dat van hen eist. Toch moet ds. Van Veen. voorzitter van het Inter kerkelijk Vredesberaad vandaag vaststellen, dat het synode-rap port weliswaar aanvankelijk in de kerk, onder politici en leden van de krijgsmacht een funda menteel gesprek op gang bracht, maar dat politieke consequenties1 er nauwelijks ooit uit zijn ge-^~ trokken. De discussie is lang zaam weggeëbd, en ook onder de leden van de kerk hebben ve len zich daarbij onder invloed van het proces van gewenning BC neergelegd. Moet men dan niet de harde conclusie trekken, dat Neder landse volksvertegenwoordigers zich in zaken van oorlog en vre de niet door de kerken willen la ten gezeggen, ook niet de politici van de christelijke partijen? Dr.B Marga Klompé (stellig een Ne derlander die zich ten volle voor de vrede inspant, ook als voor zitter van de Nederlandse com missie Justitia et Pax) mag ze ker van zichzelf zeggen, dat zij zich wel wat aantrekt van het woord van de kerk. „Maar een christelijke politicus bevindt zichV vandaag in een verscheurde si tuatie", zegt zij. „Een bestuur der heeft een eigen verantwoor delijkheid, ook voor de veilig 9 heid en het voortbestaan van zijn eigen land. Als de kerk be paalde machtsmiddelen afwijst moet de politicus dat ernstig ne men; maar hij is tegeliik ver plicht te vragen naar het alter natief. En op wereldniveau ont breekt voor kernwapens dat al ternatief nog altijd." Blijft de vraag, hoe ijverig Ne derlandse politici sedert 1945 naar alternatieven hebben hel pen zoeken. Van de goedlachs« heer Luns waren in dit opzicht geen initiatieven te verwachter desalniettemin heeft hij tijden lang tot onze populairste bur gers behoord. Zo krijgt ieder land de regering die het ver dient en valt er hier niemani over, dat nog volgens de laatste regeringsverklaring „de inspan ning voor de defensie moet be j rusten op de overtuiging van om s volk". Maar waarom spreek s zo'n verklaring niet liever ove* ontspanning dan over inspan e ning? zegt Pax Christi-secreta a ris C. ter Maat. Juist omdat nic mand er over valt. Of hoogsten He een paar mensen die zich dru e blijven maken op de lange, lar d ge weg naar een mentalitiet vai j vrede. Voor te weinigen is blijk baar ook op dit terrein de ver j schrikkelijke consequentie va R0 het evangelie een drijfkracht to n handelen. Maar kan men dat d a massa van de burgers verwij ten, zolang goed-geïnformeerd t politici de boot afhouden? t Het zou niet gek zijn als Pa< i Christi haar zilveren bestaai - als aanleding zocht om die poli tici speciaal eens op niet-geweld dadige wiize onder vuur te nf 4 men. Daarbij behoeft het niet t ontbreken aan deskundigen, di bereid zi'n om de vredesbewf ging de munitie te verschaffe Jq d:e haar tot pelrkwaardige g< soreksoariner kan maken va Do"riH d-'e als „realisten" d j wi'she'd in pacht menen te het mo«»t er<*»rs een kortere we ,:.-n v.?» r"»«r vredes-:ni ven Ned°r!andse kan: hoe klein het land ook is. D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 10