Rinua Michels in de stoel bij Willem Duys Zingen is voor mij geen halszaak AVONDVULLENDE DIE FLEDERMAUS OP 2-DE PAASDAG r Cherrie Vangelder Smith: TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN TELEVISIE MAANDAG TELEVISIE DINSDAG TERUGBLIK LEIDSE COURANT ZATERDAG 21 APRIL 1973 Rinus Michels was het bij na der inzien wel eens met de de finitie die Willem Duys van zijn periode bij Ajax gaf: „Ik zie u als de dirigent die uit eem stel loslopende musci een voortreffelijk spelend orkest heeft geformeerd." Rinus Mi chels glimlachte even: „Ja, zo zou je het wel kunnen noemen, misschien. Ik heb daar, eerlijk gezegd, nog nooit zo over na gedacht. Ik ben bij Ajax geko men en ik ben gaan werken. Je doet wat, je werkt, je be reikt walt en aan hoe je dat voor elkaar boflcst, denk je nauwelijks, terwijl je bezig bent." Het is d&t werk bij Ajax, dat een groot accent krijgt in het gesprek, dat Willem Duys met de huidige „koning van Span je" voert in zijn rubriek Duys op zondag, een gesprek dat morgen. Eerste Paasdag, door de AVRO wordt uitgezonden. Rinus Michels heeft het op dit ogenblik in Spanje razend druk, omdat zijn FC Barcelona in een hevige strijd om het kampioenschap is gewikkeld. Hij kon zich dan ook niet vrij maken om voor dit televisiege sprek naar Nederland te ko men. En daarom is een team van de AVRO naar Barcelona gegaan om daar het interview op beeldband vast te leggen. Dat is gebeurd in een kleine Spaanse studio, waar regisseur Theo Ordeman eerst een deel van een ander decor eigenhan dig moest versjouwen, voordat Michels en Duys voor de zwar-wit camera's konden plaatsnemen. Uiteraard draait het in dit ge sprek om voetballen, maar daarbij blijft het niet. Rinus Michels toont zich in dit inter view zo'n groot sportpsycho- loog, zo'n groot kenner van de mens in de sport, dat zijn be toog niet alleen voor voetbal- lefhebbers interessant zal zijn. Heel openhartig zet Rinus Mi chels uiteen, hoe hij van Ajax een ploeg van wereldformaat heeft gemaakt. „Toen ik in 1964 bij Ajax kwam nadat ik jarenlang een amateurclub. het Amsterdamse JOS met veel plezier had getraind trof ik daar één grote chaos aan. Organisatorisch en tech nisch klopte er niets van. Het was verschrikkelijk en ik heb er heel wat hoofdpijn van ge had. De supporters op de tri bune lachten als de tegenpartij een doelpunt maakte. Zoiets vergeet je nooit. De spelers kon ik het niet eens kwalijk nemen. Ze waren geen echte profs." Zijn imanier van werken stuitte op heel wat weerstanden. „Er waren momenten dat je hem vervloekte..." stelt Barry Hulshoff nu vast. „Het heeft jaren gekost om van ons eohte profvoetballers te maken. En heus, je pad gaat in die tijd Nogal nerveus ijsbeert de 22- jarige Amsterdamse nieuwe sten- In het popwereldje Cherrie Vangelder Smith, voor intimi Hetty Smit, door de filmstudio Concordia. Ze is bezig aan haar vierde tv-opname in suc cessie. Het programma, waar ze deze maal in optreedt, heet AVRO-disk. Ze zal liggend op eön sofa, die in grootmoeder^ tijd waarschijnlijk met heel wat meer eerbied behandeld werd dan in deze kille studio, de B-kant van haar ineuwste singeltje A day will come vertolken. Verder heeft ze een twee minuten lang ge sprekje met presentatrice Son- ja Barend. Cherrie Vangelder Smith, de platenmaatschappij vond deze dubbele naam beter dan ge woon Smit, zit nog maar pas in „Het vak". Een half jaar geleden showde ze nog schoe nen en laarzen en zat ze over dag op een kantoor te ploete- „Het is allemaal als in een droom voorbij gegaan", vertelt Cherrie. Ze zit gekleed in een prachtig gebloemde bordeau- rode robe, tussen twee opna men door even uit te blazen in de kantine. „Mijn eerste plaat je Love me forever kwam heel toevallig tot stand. Jacques Zwart, een bevriende produ cer, vroeg me een door hem gecomponeerd nummer op een proefbandje in te zingen. De gene die het eigenlijk moest doen, was plotseling ziek ge worden en er zat haast bij. Jacques wilde het bandje ter beoordeling van zijn com positie aan een aantal platen maatschappijen sturen. Dureco was zo enthousiast over mijn stem. dat ze besloot dat ik het nummer op de plaat moest zet ten. Love me forever is nauwelijks verkocht, maar de reacties waren overweldigend. Ik kreeg aanbiedingen van Hans van Hemert, Peter Koelewijn en buitenlandse producers. Een aantal groepen vroegen me met hen samen te werken. Ik heb tot nog toe alles afgesla gen. Ik blijf bij Jacques. Vol gens insiders is er al6 compo nist en producer een gouden toekomst voor hem weggelegde Hij heeft zowel de a-kant, Goodbye guitarman, als de b- kant van mijn nieuwste singel geschreven. Ik verwacht erg veel van deze plaat. De men sen, die een dergelijk produkt kunnen beoordelen, hebben er unaniem hun bewondering over uitgesproken. Er is veel meer aandacht aan besteed dan aan mijn eerste opname. Ik heb nu een erg fij ne gitaar begeleiding en er zit ten viooltjes bij. De plaat heeft eigenlijk twee a-kanten. Van daar dat ik in AVRO-disk de b-kant zing. Als deze singel het vind. Het is geen halszaak voor me. Je moet het gewoon eens meegemaakt hebben". Natuurlijk droomt Cherrie er van ooit veel geld met haar' half jaar terug nog schoenen zang- en voordrachtskunsten te verdienen". Op het ogenblik bewoon ik samen met mijn trouwe makker Athos een langharige tekkel een flat in de Bijlmer. Lang niet gek hoor. Maar een boerderijtje in schone omgeving van Am sterdam is het einde. Cherrie heeft er geen be zwaar tegen avond-aan-avondl voor de bonte parade van heti vaderlandse verenigingsleven op de planken te staan. „Ik heb bewust voor dit vak geko zen. Ik bezorg de mensen een plezierige avopid. Het is toch heerlijk zo iets sociaals te doen". ROELFIEN SANT. NEDERLAND I NOS 16.00 NCRV 16.02 17.10 NOS 18.45 18.55 NCRV 19.05 NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Coronationstreet 20.00 Journaal 20.21 Van onderen-dag, discussie, film en amuse ment 22.45 Journaal Zwerven met Swiebertj® Journaal De wilde honden van Afrika, documentaire Hier ?n nu Met gemengde gevoelens, een Paaswake Ander nieuws Journaal Viering van de Paaswake België-Nederlands -LI NEDERLAND II VARA 14.00 Van onderen-dag, discussie, film en amuse ment 15.30 Waddenzee-vogelland, toerisme 16.00 De lelies in het veld, filn 18.00 De Fabeltjeskrant 18.05 Johnny Raton, jeugdfilm 19.35 Zoeklicht 19.40 Mededelingen 19.45 Journaal 20.10 De hoorn des overvloed! muziek 21-25 De vrolijke dokters, tv-serie 21.50 Echo 22.20 Mannix misdaad 23.10 Journaal NEDERLAND I IKOR 11.00 Kerkdienst KRO 11.55 Paastoespraak van Paus Paulus NOS 14.45 Journaal 14.47 Weekjournaa! 15-07 Partridge family 15.30 NOS-kiosk, ontspanning en informatie 16.25 Van gewest tot gewest KRO/RKK/IKOR 17.00 Woord voor woord 17.05 Zingend geloven NOS 18.55 Ti-Ta-Tovenaar AVRO 19.00 Avrodisk, nieuwe platen 19.30 Geheimen der Zee, dolfij- 20.20 Journaal 20.25 Duys op zondag, met Rinus Michels 21.40 Karakter, tv-spel van F. Bordewijk 23.10 Journaal 18.55 Ti-Ta-Tovenaar i 19.00 Journaal 19.05 De geest uit de gieter, h serie i 19-30 IJsshow der kampioen» 20.20 Panoramiek, informatief i 20.45 Beminde buren, tv-serie 21.10 Kijken naar kinderen, Ii..V formatief i 21.35 Documentaire: Wees goed voor je ziel". 22.35 Journaal België-Nederlands NEDERLAND II 11.00 11.55 17.25 18.15 18.20 18.45 19.35 19.40 19.45 20.00 20.25 21.10 22.50 Eucharistieviering Pasen Urbi et Orbi, pauseliji zegen De kat De heren van Bibelebonj r< poppenfilm Binnen en buiten, gevar eerd. The good old days, varié ,v De Fabeltjeskrant Arnie, tv-serie Van Pool tot Evenaar Openbaar kunstbezit Mededelingen Journaal Sportweekend Bel de 500, feuilleton Paasparade, speelfilm Journaal Die Fledermaus, lichtvoetige operette over ontrouw, die niet beloond wordt. Sport op radio enTV Studio Sport op Tweede Paasdag Ned. 1 19.05 uur, besteedt aan dacht aan voetbal; de wielerklas sieker Luik-Bastenaken-Luik; tur nen, Nederland-Oostenrijk in Rid derkerk en motorcross in Marke- lo. Het sportprogramma Langs de Lijn, dat de NOS-radio op Tweede Paasdag uitzendt om 15.30 uur vi£ Hilversum 3, bevat de onderwer pen voetbal, paardenkoersen, mo torcross in Markelo; Niloc-Paas- toernooi; nationale jeugdkam pioenschappen hockey; Europese kampioenschapen individuele vijf kamp biljarten in Deurne en bas ketbaloverzicht. PAASWAKE OP TV In de nacht van zaterdag 21 april op zondag 22 april zendt de KRO- fclevisie de viering van de Paas wake uit, die wordt gehouden in de Emmausparochiekerk in de Groenstraat te Nijmegen. Deze Viering bestaat uit de dienst van het woord, het licht, de doop en de dienst van de Tafel. Celebrant is pastor J. G. Soons, die geassisteerd wordt door de pastores H. Boeracker en F. van Helmond. Het Gemengd Koor Groenestraat zingt met begelei ding van het Nijmeegs Kameror kest composities van Henk de Croon, M. A. Charpentier en H. Purcell. Dirigent is Peer Verhoe ven. Aan het orgel Herman Strooij. Zaterdag, Ned. I 23.00 uur. EUCHARISTIEVIERING Frans Schouten de Mis voor ge mengd koor en dubbel blaaskwin- tet van Igor Strawinsky. Mede werking verlenen Marleen v.d. Wel, sopraan; Guurtje Schermer, alt; Ton Kluizenaar, tenor en Rob Brouwer, bas. Eerste Paasdag, Hilversum I, De Augustinus-Cantorij zingt o.l.v. 10.00 uur. Op Eerste Paasdag zendt de KRO-radio een Eucharistieviering uit vanuit de Carmelkerk te Am stelveen. Het Is de liturgieviering van Paaszondag met Latijnse ge zangen, waarin pater A. Danen- berg, carmeliet, celebrant is. Rosalinde von Eisenstein, ge trouwd met de rijke rentenier Ga briel von Eisenstein, wil van de gelegenheid dat haar man de ge vangenis in moet, gebruik maken om haar vroegere geliefde Al fred, zangleraar van Prins Orlofs- ky, te ontmoeten. Gabriel von Ei senstein vertrekt Inderdaad, maar niet naar de gevangenis, doch naar een feest van Prins Orlofs- ky. Intussen arriveert gevange- nis-direkteur Frank bij de woning van de Von Eisensteins om per soonlijk zijn belangrijke gevange ne op te halen. Voor Alfred zit er dan niets anders op dan de plaats van Gabriel von Eisenstein in de gevangenis in te nemen. Dit is het luchtige begin van de operette Die Fledermaus van Jo- hann Strauss, die door de KRO op Tweede Paasdag wordt uitgezon den. De hoofdrollen in deze operette worden vervuld door de bariton HOU HET SCHERM IN HET OOG ders en beambten discussiëren in Utrecht over de mogelijkheden voor verbetering van de eigen si tuatie, de toekomst van de vak bonden en' verwachtingen in de politiek. Voor muzikale intermezzi zorgen o.a. Nelly Frijda, de Zan geres zonder Naam en Frits Lam- brechts. Zaterdag, Ned. II, 14.00 en 20.21 uur. Wees goed voor je ziel Ruim twee en een half jaar v de de jonge Zwitserse antropoloog dr. Reimar Schefold bij zeven fa milies van de Sakuddai-stam, ten westen van Sumatra, die hem als eerste en enige blanke adopteerden. Een boeiende docu mentaire over een stam, die nog in het stenen tijdperk leeft. Eerste Paasdag, Ned. II, 21.35 uur De muzikanten van Bremen De muzikanten van Bremen zijn een ezel, een haan, een hond en een kat, die alle vier hun mees ters zijn ontvlucht. Al musicerend trekken zij naar Bremen. Tweede Paasdag, Ned. I, 15.37 uur. The goed old days Eberhard Wachter, Gundula Jano- witz, Renate Holm, Erich Kunz en Wolfgang Windgassen. De mu zikale leiding heeft Karl Böhm. Tweede Paasdag, Ned. II 20.15 uur Zwerven met Swiebertje NOS-kiosk DE RADIOPROGRAMMA'S STAAN OP DE PUZZEL PAGINA. Paastoespraak Paus Paulus Dp de ochtend van Eerste Paasdag, zendt de KRO-te- levisie rechtstreeks de Paas toespraak en de zegen „Urbi ;t Orbi" door Paus Paulus VI uit, die plaats vinden vanaf het balkon van de St. Pietersbasiliek te Rome. Het commentaar wordt ge sproken door Willebrord Vieuwenhuis. Arme Swiebertje wordt valselijk beschuldigd van het stelen van twee lammetjes. Nu is het wel zijn schuld dat d.e lammetjes ver- dwenen zijn, maar stelen doet hij toch niet. Zaterdag, Ned. I, 19.05 uur. Informatie en amusement, gepre senteerd door Ineke Swanevelt en Antoine Bodar, in NOS-kiosk met als onderwerpen: de jongste aan winsten in de dierentuinen, een gesprek met de schrijver Walter Jost, een optreden van het Low land Trio, een gefilmd portret van de St. Paulus Abdij in Oosterhout en liedjes van Frans Halsema. Eerste Paasdag, Ned. I, 15.30 uur. Wilde honden van Afrika Het echtpaar Jane Goodall en Ba ron Hugo van Lawick volgde in Afrika lange tijd een groep wilde honden en legde hun gedrag op ff rfrrfK for film vast. Het resultaat is een filmpje waarin de lotgevallen van een jong hondje. Solo te volgen In Avrodisk presenteert Sonja Ba rend een aantal artiesten, die kortgeleden een nieuwe grammo foonplaat hebben uitgebracht. Dat zijn The Blue Diamonds, Cherrie Vangelder Smith, Sandra en An dres, het trio Thessaloniki en Mie- ke Telkamp. Eerste Paasdag, Ned. I, 19.00 uur. The good old days, een Londens variété, verplaatst de kijker naar de sfeer van vroeger dagen. Me dewerking wordt verleend door Bruce Forsyth, Gerry Atkins en Les Pigalle Girls, Charlie Wil liams, Julius Nehring en Georgia Brown en de Players. Tweede Paasdag, Ned. I, 16.25 Europe se rubriek Hierin een film van Louis van Gasteren over de "boterberg", waarin wordt verklaard waarom de boter goedkoop naar Rusland wordt geëxporteerd. Tweede Paasdag, Ned. I, 17.10 NEDERLAND I NOS 15.30 15.32 15.37 16.25 17.05 17.10 18.45 18.55 19.05 20.00 AVRO 20.15 21.05 23.05 Journaal Supermuis, tekenfilm De muzikanten van Bre men, sprookje van Grimm The good old days, variété Voetbaluitslagen Europese rubriek: „E-73" Ti-Ta-Tovenaar Journaal Studio Sport Journaal Peyton Place Karakter, tv-spel van F. Bordewijk Journaal 20-00 Journaal 20.15 Die Fledermaus, operej van Johann Strauss 22.35 Epiloog 22.40 Tele-zet 22.45 Journaal België-Nederlands NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 De familie Ashton 15.30 Niklaas en Figuren, jeug film 17.00 Biljarten 18.00 De Fabeltjeskrant 18-05 De Woudlopers 18-30 Ali Baba, tekenfilm 18.40 Kleine Wiener Nachtmusi documentaire 19.10 Sporttribune 19.33 Zoeklicht 19.38 Mededelingen richt 19.45 Journaal 20.10 Jozef en zijn veelkleurig] overjas, rockmusical 20.45 Films voor de toekomsf""1 science fiction 22.35 Psalmensymfonie van Stri vinsky 23.00 Journaal EC ke weerl» NEDERLAND I NOS 18.45 18.55 VARA 19.05 19.30 20-00 20-21 21-15 21.55 22.45 22.50 Volgende patiënt, tv-serie Koning Klant Journaal Waaldrecht, tv-spel Van wie is die tekst?, ca baret Achter het nieuws Journaal Kijk op kans (Teleac), in formatieles 20-00 Journaal 20.21 Mensen, mensen, mense^ n 21.15 Adam Smith, tv-serie 22.05 In pijn gevangen, dodfen mentaire i 22.50 Christelijk Residentie Ma^oc nenkoor 23.00 Den Haag vandaag 23.10 Journaal België-Nederlands NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 19.30 Tweekamp, scholierenquiz 15.00 Schooltelevisie 18.00 De Fabeltjeskrant Follyfoot 18.30 Tienerklanken, jeugdpi gramma 19.05 Gastprogramma 19-35 Zoeklicht 19.40 Mededelingen 19.45 Journaal 20.10 Nationale Loterij 1 20.20 De kleine waarheid, serie 21.25 Aan de rand van de meenschap: blind 22.15 Journaal zijn. Zaterdag, Ned. I 20.21 uur. Met gemengde gevoelens Op beide Paasdagen herhaalt de AVRO het spel Karakter naar de roman van F. Bordewijk, met in de hoofdrollen Andrea Domburg, Ko van Dijk en Lex van Delden. De regie had Walter van der Kamp. Eerste Paasdag, Ned. I, 21.40 uur en Tweede Paasdag, Ned. I, 21.05 Aan de vooravond van Pasen wordt het lijdensverhaal uit het evangelie gezegd, gezongen en Panoramiek gedanst naar de oude woorden, maar uitgebeeld in de taal van nu. Zaterdag, Ned. I, 21.45 uur. Van onderen In een vijf en half uur durend tv- programma maakt de VARA na een jaar balans op van het project Van Onderen. Tweehonderd arbei- De toekomst van de blanke min derheid in Rhodesië is het onder werp van Panoramiek. Het pro gramma bevat vraaggesprekken met president Kaoende van Zam bia en met Ian Smith, premier van Rhodesië. Eerste Paasdag, Ned. II, 20.20 uur. Hoofdmoten in de programma's van zowel Tros als KRO waren gisteren twee kant-en-klare film programma's, beide ongeveer ter zelfder tijd. Beide bovendien probleemfilms, drugs bij de Tros >in „Go ask Alice" en het kruisigingsverhaal bij de KRO. Afgaande op de naam van de regisseur koos ik voor „Pilatus en wij". Andrzej Wajda is een van de mannen die de Poolse film tussen '50 en'60 grote glans gaven. Van hem kwam o.a. „As en diamant" (1958) en na de dood van Andrzej Munk en de uittocht van Poolse regisseurs naar het buitenland maakte hij ook daar veel filmwerk. Wadja keerde echter naar Polen terug, maar de Pilatus-produktie bleek een aankoop van de KRO uit Duitsland, waar Poolse acteurs mochten spelen en Duitse colle ga's hun stemmen leenden (o.a. de bekende O. E. Hasse als Pi latus). Mijn keus bleek meer dan lonend. Wajda maakte een uitzonderlijke film, actualiseerde het thema van de kruisiging van Jezus, maar deed dat op de ma nier waarop de Middeleeuwers hun geestelijke kunst brachten: Bijbelse figuren in een dan weer oudheid suggererende, dan weer moderne omgeving vol anachro nismen. De nadruk kwam te lig gen op de omgeving van Jezus, op de manipulaties van machts hebbers en de ondergang van de onschuldige eenling. Het gebruik van de locaties was grandioos: Het terrein waar Hitier groot werd in Neurenberg als het pa leis van Pilatus. een afvalhoop met nog rokende auto's in de omgeving als Golgotha. Nc öv« meer veelbetekenende beeldetf wanneer Judas telefonisch raadt betaalt het apparaat hei eej als ware het een gokautomas tra meteen de „jackpot" uit. Jezu r(,n aan het kruis krijgt vóór c%ste spijkers door zijn handen gai nog een laatste trekje van i sigaret aangeboden. En laat nii mand zeggen dat het op blaslt mie leek. Daarvoor waren al d beelden te veel geladen met ee betekenis die menige boodschi rond de Paasdagen overtreft. Op een ander niveau kwam h< gemanipuleerd-zijn of zich g< manipuleerd-voelen terug i ijj. Brandpunt, waarin het actual i teitenteam filmde hoe arbeideri bij, na zoveel tijd staken reageerdf c op het nieuwe sein tot werken Binnen de vakbonden zelf heel wi men het blijkbaar met begrip pen als duidelijkheid en spraak ook al moeilijk. Ad. I*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2