KUNST OP ZICHT werk in Luifelbaan „Ex-Animo" zingt Matthaus Passion Huiselijk Grieks modern toneel in LAK Knappe verbeelding van Multatuli's „Minnebrieven" door v Van Kruiningen White Rabbit houdt een reünie in de Grote Burcht kunst Uiting van geloofsovertuiging PAGINA 5 ZATERDAG 14 APRIL 1973 LEIDSE COURANT Niet bijster revolutionair wel een I it 1 WASSENAAR In de Bibliotheek-galerie aan de Wassenaarse Luifelbaan tonen tot en met 28 april a.s. een drietal kunstena ressen voorbeelden van hun werk: tekeningen, schilderijen, aquarellen en geboetseerde beeldjes. Het Is niet direct hemel bestormende kunst er is ook nogal wat kwaliteitsverschil maar er zijn toch wel produkten bij, die de kijker even verrast doen stilstaan. i Zo toont mevr. Van Born-van Dijk enkele portrettekenin gen in zwart craybn, die sterk opvallen door kwaliteit (is zij leerlinge van Paul Ci troen?), een kwaliteit die wezenlijk hoger ligt dan die van een aantal geschilderde portretten. De verf schijnt voor haar een lastiger mate rie dan het krijt, niet zo zeer in technisch opzicht, dan wel door de kleur, die over het algemeen erg slap is. Een tweetal boomtekeningen, eveneens in zwart krijt, zijn weer zeer fraai. Ook de gouache „Zon in bos" is een mooi werkstuk geworden. Mevr. Sonneveld-Don Laber toont een aantal vlotte vogel- schetsen in aquarel. Goed il lustratiemateriaal, mooi ge vormd uit soms niet meer dan kleurvlekken. Niet groots, maar wel aantrekke lijk door hun decoratieve waarde. Mevr. Den Brandt-Snijders toont een aantal minutieus ge-aquarelleerde prenten van bloemen, fraai van kleur, sierlijk van vorm. De objec ten zweven vrij in het vlak als bij platen van een bota nisch boekwerk, waar ze ove rigens als illustratiemateriaal uitstekend in zouden passen. Doch ook als wanddecoratie zijn ze wel aantrekkelijk. Van haar is ook een groot aan tal geboetseerde beeldjes op gesteld in de halvitrine. Over het algemeen goed getroffen, wat „huiselijk" werk over alles en nog wat.. Mijn voor keur gaat daarbij wel uit naar enkele kinderkoppen. Het merendeel is bic a brac. Niet groots, wel aardig om ergens neer te zetten. WILLEM PRINS LEIDEN Vanavond houden alle leden van White Rabbit die In de afgelopen vier jaar deel hebben uitgemaakt van de groep een reü nie in de Grote Burcht. Aanvang 20 uur precies. Dat houdt in dat zo'n 12 man muziek gaan maken uit de allereerste en allerlaatste Rabbltperiode met alle fasen die daartussen liggen. teken van deze tijd Theaters nog onbekend cultuur^ onderdeel Voor Leiden en omgeving bestaat nu de mogelijkheid om kennis te Griekse volkstoneel". Tot nu toe heeft hij drie stukken op zijn naam van de oude klassieke Griekse tragedie, ook geen bijster revolutio- maken met een van de jongere Griekse toneelschrijvers, Stratis staan: „De nachtwakers" (1967), „De oppasser" (1970) en het uit nair stuk, maar wel een illustratief voorbeeld van de huidige ont- Karras, die in 1935 op Lesbos geboren werd. Hij volgde in Athene 1969 daterende „De krachtpatsers", dat maandag a.s. in Leiden zal wikkeling van het Griekse toneel Paul Korenhof een acteursopleiding en maakte daarna jarenlang deel uit van „het worden uitgevoerd door de Noorder Compagnie. Geen voortzetting „De krachtpatsers": maandag 16 april, 20.15 uur LAK-theater. WASSENAAR De bekende graficus Harry Van Kruiningen (bij de Burgerlijke Stand ingeschreven als Henri Adelbert Janssen, in 1906 te Kruiningen geboren) exposeert bij Heuff in Wassenaar een aantal opmerkelijke etsen, geïnspireerd op "De Minnebrieven van een Franc-Ti- raar" van Multatuli. WAKMUHL) in galerie 't Hoekje bij de Pomp aan het sfeervolle pleintje in Warmond wordt tot en met vier mei een interessante tentoonstelling gehouden van werk van Fia Schipper.1 Hoewel deze foto suggereert dat het hier gaat om een mozaiek of een wand- applicatie, is al het werk van deze kunstenares uitgevoerd met de pen. De expositie draagt de naam abstracte fantasie. Een aantal jaren geleden leerden ■wij Van Kruimngens werk reeds kennen op een in De Lakenhal gehouden tentoonstelling. Reeds toen toonde hij reeds een ont wikkeling in de richting waarin hij zich thans te sterker mani festeert. Waren toen echter zijn verbeeldingen geïnspireerd door de oude lectuur van het Mid den-Oosten, thans gebruikt hij als motieven de soms zeer beel dende uitspraken in genoemde brieven van Ed. Douwes Dek ker, die hij geschreven heeft als te zijn gericht aan zijn geschei den van hem levende vrouw Tine van Wijnbergen. Het ook technisch zeer knappe werk van Van Kruiningen ken merkt zich door een hang naar een zo hoog mogelijk opgevoer de verfijning in een zo schaars mogelijk gehouden vormgeving. Niet abstrakt in de geijkte zin van het woord, maar wel terug gebracht tot het hoogst noodza kelijke voor het nog herkenba re. Daarnaast treffen de soms tot het diepste uitgekiende tech niek en middelen om de beel dende kracht nog te verhogen en te verdiepen. Zijn de figuren soms slechts schematisch of slechts aangeduid met enkele specifieke kenmerken, dat doet toch geen afbreuk aan de com-i positaire vulling van de bladen. Integendeel. Ook de schakerende tinten dragen veel bij aan de beeldende kracht. Tinten van zilver - zodat imen soms meent de naakte ets plaat te zien in plaats van het papier - tot het diepste zwart. De prenten gaan altijd vergezeld van citaten uit "De brieven". Dat is ook wel nodig ter verdui delijking van de verbeeldingen. Bovendien kan de kijker dan de beelden toetsen aan het motief,! hetgeen bij een kunstenaar als v. Kruiningen in veel gevallen, wel noodzakelijk Is. De sterke satirische elementen van Multatuli's werk werden weliswaar door de kunstenaar ook op eigen wijze geïnterpre teerd, zonder dat echter de sati rische bedoelingen van Douwes Dekker worden veronacht zaamd. De intenties worden door de etser integendeel sterk, benadrukt: tekst en verbeelding samen maken Van Kruiningens kunst voor de beschouwer lees baar. Tussen de prenten hangen ook nog enkele door V. Kruiningen geboetseerde maskers en aan zijn fantasie ontsproten. Er zijn enkele mooie werkstukken bij, maar het artistieke »jveat* ligt toch veel lager dan dst van de grafiek. Overigens is hij met het maken van maskers gestopt. De tentoonstelling, die tot en met 21 april duurt, wordt tenslotte afgerond met een bundel fraaie litho's In kleur en zwart. Enkele van de laatste zijn afgedrukt op oud-hollands grauw lompen pa pier, twee eeuwen oud. Het ef fect op dat wollige, dikke papier is verbazingwekkend. WILLEM PRINS Het meest aparte van al die fasen is geweest, dat de opzet nooit veranderde, ondanks de wisse ling van formaties. Rabbit bleek in al zijn hoedanigheden a-com mercieel en maakte slechts mu ziek waar het achter stond. Zo doende „helaas" onbestemd voor het gevoelige popvolkje. Dat is dan ook de reden dat White Rabbit het nooit tot een plaatfje) heeft gebracht. Maar goed, Rabbit ging gewoon door. Ging op reis, zelfs buiten de Nederlandse grenzen. Hoog tepunten waren een optreden tij dens het Kralingse popfestival en twee toèmees naar Frank rijk. In al deze stromingen en ondanks alle wisselingen van mensen bleef er contact bestaan tussen de Rabbit-ters. Een ongewoon iets in deze tijd waar muziek groepen vaak radicaal uit el kaar gaan. Amateurs tonen op Rijnkade hun kunstwerken ALPHEN AAN DEN RIJN De Rijnkade bij de Alphcnse Brug is inmiddels tot een schilderach tig stukje Alphen omgetoverd. Deze kade zal op 30 april het decor vormen van een amateur kunstmarkt. Langs de Oude Rijn zullen 16 kramen geplaatst worden, waar evenzovele ama teur-kunstenaars hun werk zul len tonen. Het initiatief tot deze kunstmarkt is uitgegaan van de plaatselijke kunstenaar Gerard Sneeuw. Op de markt zullen velen soorten werk te zien zijn: pentekenin gen, schilderijen, spirografische draadfiguren, mozaïekwerk, poppenkabinet, pottenbakwerk, wandkleden etc. De markt is geopend van 10.00 tot 18.00 uur. LEIDEN Van 21 april tot 12 mei exposeren in het gebouw van Ars Aemula, Pieterskerkgracht 9, Leny Noyen en Lucressa Kern met resp. poppen olieverf, teke ningen, aquarel, pastel en lap jesdoeken en gouaches. De ope ning zal plaatshebben op 21 april om 15 uur door dr. W. Maan. Daarna zal de tentoon stelling dagelijks te bezichtigen zijn van twee tot vier en van zeven tot half tien. Op zaterdag en zondag alleen van twee tot vier. Traditiegetrouw geeft de Chrlste- lijke Oratoriumvereniging Ex Animo, vooraf gegaan door de generale repetitie op r dag 15 april, de daarop volgende dag de grote jaarlijkse i ae- ring van Bach's Matthüus Pas sion. Deze keer zingt Cor Nies- sen de Christus-partij. De tenor Chris van Woerkom is de evan gelist. Aan Thea Ekker-van der Pas en aan Sylvia Schlüter zijn respectievelijk de sopraan- en de altpartijen toebedeeld. En aan tenor Ruud Pos en bas Ro bert Hol de kleinere partijen. Het streven in de laatste tijd, de Matthaus Passion in een meer authentieke uitvoering te bena deren, moet aan Animo voorbij gaan. Begrijpelijk, het uitgangs punt van deze oratoriumvereni ging is geen musicologische, maar een religieuze aangelegen heid, 'n uiting van zijn geloofs overtuiging. Daarbij streeft men naar schoonheid en naar een verantwoorde vormgeving. Toen Bach zijn werk voor het eerst in 1729 in Leipzig liet uitvoeren, stond ook bij hem de bedoeling van de geloofsbelijdenis voorop. Het klinkt in onze oren onge looflijk, maar in zijn tijd heeft het weinig indruk gemaakt. Honderd jaar bleef het werk lig gen, onuitgegeven en vergeten. Een eerste gedrukte partituur verscheen in 1830 en Mendels- sohn-Bartholdy komt de eer toe, de Matthaus Passion te hebben ontdekt. Bach, zelf ook geen gemakkelijke man. heeft het vooral in Leip zig, waar hij de rest van zijn le ven zou slijten, bijzonder moei lijk gehad. Hij was cantor aan de Thomasschule, en moest lei ding geven aan de dienst in de Thomaskerk en in de Nicolai- kerk. Bovendien moest hij voor speciale diensten de muziek schrijven. Dikwijls heeft hij •zich beklaagd, dat het steramen- materiaal waarmee hij moest werken, ondeugdelijk was. Het is nauwelijks denkbaar, dat Bach zich noodgedwongen be perkingen heeft opgelegd ten aaneen van de structuur van de Matthaus Passion. De volmaak te opbouw is die van een groot kunstenaar, die schreef uit in nerlijke drang. Alleen, Bach was geen uitbundig mens, zoals zijn tijdgenoot Handel. Bach schreef voor kleine koren. Hün- del voor grote. Bach was intro vert, en bescheiden. Zoals in alle Passionen, heeft de evangelist de verhalende taak, in deze Mattëus Passion geen lectio-toon meer. zoals in het gelijknamige werk van SchUtz, maar hier vrijer. De koralen, waarvan sommige door Bach zelf geschreven, andere op reeds bestaande oude melo dieën, waren bedoeld voor deel name door de gemeente in de kerk, maar het is niet zeker, of dit ooit in Bach's tijd is ge beurd. De dramatische rollen, de Christus-partij en de bele vende taak van het koor. zijn realistisch, maar ook verheven. Zij worden afgewisseld door de meer lyrisch gestemde aria's meestal in da capo-vorm naar Italiaans recept, bedoeld om door solisten tr worden gezon gen. In het eerste deel treedt een kna penkoor op, een als cantus fir- mus gebruikt koraal zingend waaromheen zich het contrapun- tisch weefsel van de andere stemmen voegt. Ifschoon dit nog steeds in alle uitvoeringen gebruikelijk is, moet het historisch niet Juist zijn. Bach heeft voor zijn uit voering uitsluitend jongens- en mannenstemmen gebruikt. Ook de solisten waren jongens en mannen. Het is ondenkbaar dat Bach, toch al over zo'n klein aantal en voor het merendeel ongeschoolde stemmen beschik kend, een apait koor heeft ge formeerd voor deze cantus fir- 'mus. Wel heeft hij, eveneens naar Italiaans voorbeeld, de Matthaus Passion voor dubbel- koor en dubbelorkest geschre ven. Maar bij een massale be zetting, zoals in onze tijd ge bruikelijk. waardoor het lijnen- weefsel toch al nauwelijks meer hoorbaar is, moest een jongens koor worden toegevoegd. Aan deze uitvoering werkt het Jon genskoor van Ex Animo mee. Het Utrechts Symphonie orkest verzorgt het instrumentale deel, Ada van der Bent en Anie Blankenstein, respectievelijk met claveclmbel en orgel, na men de continuopartijen voor hun rekening. B. Rijnders Animo tijdens de traditionele uitvoering van de MattheüsPassion van Johann Sebastian Bach in de Stadsgehoorzaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5