,POT PICCALILLY VOOR WESTERBORK" Geschiedenis van het Joods Weeshuis in Leiden Kinderen nog altijd dupe van de oorlog stad en randgemeenten „Toen ik terugkwam was de speelplaats p| doods en leeg..." Deze week in de Leidse Bioscopen Modern Times Dirty Dozen Fellinis Roma Meisjes die graag naar bed willen De vier vuisten in de lucht zacht geweld 'AGINA 3 VRIJDAG 13 APRIL 1973 LEIDSE COURANT EIDEN/DEN HAAG „Fred Smits keek vanuit zijn woning aan de Thorbeckestraat uit op het speelplein van het joodse weeshuis aan de Roo- denburgerstraat. Toen hij terugkwam uit het Iranjehotel, was het plein doods en verlaten. En toen hij navraag deed naar wat met de kinderen gebeurd was, hoorde hij dat de Leidse politie op 17 maart 1943, in opdracht van de Duitse bezet ier, het joodse weeshuis "Machseh Lajesoumim" had leeggehaald". alle stilte werden meer dan vijftig kinderen en i'in begeleiders op de trein gezet naar de vernie tigingskampen van de nazi's. It verbijstert de heer Smits, nu wonend in Den Haag, na dertig jaar nog steeds dat de bezetter "»omaar opdracht kon geven en dat die nog werd .uitgevoerd ook zonder dat iemand wist, wat hij doen moest. Maar méér nog, dat de stilte rond jo schokkend feit in de oorlogsgeschiedenis filnJvan Leiden na dertig jaar nog nooit werd door broken. n gestalte te geven aan die verbijstering ver zocht de heer Smits vorig jaar aan Gerard Kerk vliet en Martin Uitvlugt van het bureau „Q-pro- dukties" in Den Haag een journalistiek verslag samen te stellen van de gebeurtenissen rond het joodse weeshuis te Leiden. Onlangs zag hun werk het licht onder de titel "Een pot piccalilly voor Westerbork". Het verslag brengt geen schokkende bijzonderheden aan het licht. "Teveel stemmen zijn verstomd door dood, pijn of schuld om een volledig, historisch over zicht te verkrijgen. Hoe fragmentarisch ook", stellen de schrijvers in hun voorwoord vast. „De opdracht lag niet in de commerciële sfeer", verklaart Gerard Kerkvliet. "Je interesseert je ervoor. Het boeit je. En als je door die vonk ge grepen wordt, maak je het tot een erezaak, dit détail tot een stukje van de grotere geschiedenis te maken. Het is een détail, waaruit het fatalis me van de joodse en de lijdzaamheid van de niet-joodse bevolking spreekt. Het enige wat we hopen is, dat de mensen, die dit lezen, er een ogenblikje bij blijven stilstaan. Want nog altijd zijn kinderen het slachtoffer van oorlogen..." 4 Op de zestiende 1943 moest de heer Van 'Ver Wal, hoofdinspecteur van de .eidse politie, bij de gehate "ffSB-commissaris Ulrich K. L. Hoffmann komen. Hij krijgt horen, dat de vrije dag die jfcij kort tevoren voor de zeven- jende had gevraagd, niet kan fcorgaan. Op die dag geldt voor hele politiepersoneel bijzon- dienst. ^nder Wal, die onmiddellijk de i die bijzondere dienst [vermoedt, probeert er zijn vrije dag toch door te krijgen. Dat komt hem op arrest te staan: hij i een cel van zijn eigen ilitiebureau opgesloten. •ouw Van der Wal, die niet- [fcieel op de hoogte wordt ge acht van de arrestatie van man, zoekt onmiddellijk intact met de heer Stoffels b .weldoener van het Joodse Xou#eeshuis in Leiden: red.). Ze -shojjertelt hem het verhaal over ar- itatie en bijzondere dienst. ;ele weken eerder had Stoffels Tan een met sigaren en jenever |mgekochte Obersturmführer Den Haag te horen gekre- 'gn|en, dat er binnenkort treinen Peioor Leiden gereserveerd zou- ek]2l|en wordeh. Q4jlarrnee was duidelijk, dat op 17 Poptlaart 's avonds of 's nachts '°w L ale Joden uit Leiden zouden worden weggehaald. I ondergrondse formeerde een pformatieploeg om het onhel- rellende nieuws aan de Leidse Dden door te geven. Op de in de zestiende, zodat nog de gelegenheid zouden hebben om onder te duiken. Byrne Stoffels waarschuwde persoonlijk Nathan ItaliS, di recteur van het joodse weeshuis. Zoals het iedere voorafgaande keer is gegaan als de directie van het weeshuis werd aangera den, "kinderen te laten onder duiken om althans een deel van hen van deportatie te red den, zo gaat het ook nu: Nathan Italië weigert. Zijn godsdienst, het vertrouwen op God, en zijn verantwoordelijkheidgevoel voor de kinderen wankelen ook in deze omstandigheden niet. Hij wilde voor "zijn" kinderen blij- ven zorgen. Noch de gedachte aan zijn vrouw Lies, noch de zorg voor zijn kinderen, Hanna Sarah en Elchanan, verander den iets aan die standvastigheid. Dan maar naar Westerbork. Het personeel moet er net zo over gedacht hebben en bleef pal staan achter zijn directeur. Waarschijnlijk zijn Italies me dewerkers niet gevlucht in de hoop dat zelfs Duitsers een weeshuis niet zouden leegha len... Op 17 maart, 's middags om half drie, ging buurman Stoffels op nieuw naar het weeshuis om de directeur nogmaals te bezwe ren, de deuren van het tehuis open te zetten en de kinderen een goed heenkomen te laten zoeken. Italië is niet te vermurwen. 's Avonds om 'half zeven gaat Stoffels afscheid nemen. „Terwijl we zaten te praten", ver telt Stoffels „was het gebouw plotseling door tien, twaalf man omsingeld. Drie politiemannen, Musscher, Biesheuvel en De Groot, hadden de leiding. Mus scher voerde het woord". De Davidster op de voordeur, die nog herinnert aan de oorspronke lijke bestemming van het huis. Het eerste wat de politie deed was Stoffels het huis uitzetten. Hij mocht niet horen hoe de Joodse kinderen uit hun woning verdreven zouden worden. Even later, thuis, realiseert Stoffels zich dat Betsy Wolff, bescher melinge van de familie Stoffels, in het weeshuis is achtergeble ven. Hij rent terug naar het weeshuis. Aavankelijk werd hij tegenge houden door hoofdagent Bies heuvel. Toen hij uitlegde dat er nog een meisje in het tehuis was, dat bij hem hoorde mocht hij er in en, na wat heen en weer gepraat met Musscher, lukte het Betsy uit de greep van de politie te krijgen. Om ongeveer zeven uur begon de ontruiming. Stoffels meent zich te herinneren, dat sommige kin deren vooral de oudere jon gens woedeaanvallen kregen en alles kapotsloegen wat in hun bereik was. Anderen liepen huilend en schreeuwend rond. Sommige meisjes werden plotse ling ongesteld. De kleinsten Terugblik op schrijnende momenten uit de Leidse historie werden wakker en begonnen te huilen. Nathan Italië behield zijn kalmte. Samen met het per soneel bracht hij de kinderen tot bedaren en liet ze nog een maal het joodse volkslied zin gen. „Italië zat in een stoel, zijn hoed naast zich, en maakte te gen iemand van 't personeel de opmerking dat het zo'n rommel was. Of dat niet opgeruimd kon worden", aldus Stoffels, die ver telt: „Hij stond op, liep naar de kast. pakte er een blik rijst uit en gaf me dat „Daar houdt je vrouw wel van", zei hij. Daniel de Vries een van de over levenden, geeft een wat rustiger beeld van de inval. Van paniek en vernielingen herinnert hij zich niets. De kinderen kregen niet veel tijd om hun spulletjes te pakken. Ze konden nog net een paar speel tjes meenemen waar ze erg aan gehecht waren. De oudere kinde ren controleerden of ze wel ste vige schoenen en warme kleren in hun roodwit gestreepte rug zakken hadden. Die rugzakken hadden klaargestaan voor deze angstige exodus. De rugzakken waren gemaakt van het linnen tentdak, waaronder in de halfronde uitbouw aan de achterzijde van het weeshuis, jaarlijks het Loofhuttenfeest ge vierd werd. Hoewel in het Leidse politiecorps de colaboratie met de Duitsers onder de nsb-burgemeester De Ruyter van Stevenick en com missaris Hoffmann ernstig was toegenomen, waren er onder de politiemannen die het weeshuis leeghaalden, een paar die enke le joodse jongens bij hun thuiskomst van werk buiten het thuis toefluisterden: „Maak dat je wegkomt, jullie worden allemaal opgepakt". Maar jon gens als Sally Nontezinos en Sa lomon Ritmeester sloegen die waarschuwing in de wind: zij hoorden bij de groep en gingen naar binnen. Zoals de anderen wisten ze, dat ze naar Wester bork zouden gaan en vandaar naar een werkkamp in Duits land of Polen. Voor het vervoer van de bagage en van de kleinste kinderen wa ren bij het busbedrijf ELTAX een (of twee) bussen als "Tech nische Nothilfe" gecharterd. De oudere kinderen, hun verzorg sters en de leiding van het te huis moesten lnpen naar het station. Volgens mevrouw Stofels moet de ontruiming toch nog veel tijd in beslag genomen hebben want toen zij 's avonds door de Bree- straat kwam, nadat zij een joofdse familie naar Valkenburg had gebracht, zag zij een grote groep kinderen lopen. Voor en achter de stoet liepen Neder landse politiemannen als bewa kers. De bevolking hield zich rustig. ledereeen was in huis en kwam niet buiten als het niet strikt noodzakelijk was. Op het station stonden de gereserveerde treinen klaar. Nadat de kinderen en hun bege leiders waren ngestapt werd hij buiten de ovekaping van het station gereden, waardoor de in zittenden verder niets meer konden zien van wat op het per ron gebeurde. Ook de vrienden en bekenden, die achterbleven, zagen niets meer van hen: het enige contact dat ze de eerste weken nog hadden met de gedenorteerden. bestond uit een paar briefjes uit Wester bork, vanwaar ze om de veer tien dagen mochten schrijven. De kinderen vragen om wat voedsel want het eten is niet slecht maar karig. Verder is er behoefte aan kaarsen, w.c.-pa pier, etenspannen en bestek, en hei moet werken, aan stofbril len. Van tijd tot tijd noemen ze Op initiatief van de heer A.I. Kiek, vader van het Israëliti sche weeshuis te Rotterdam, werd op 19 mei 1890 een te huis gesticht voor zorgenkin deren uit de joodse diaspora te Leiden. Het pand. ge naamd Machasee-La-Jetho- miem (Toevlucht voor we zen), voorzag zozeer in een behoefte dat al op 7 juli 1891 een nieuw onderdak nodig was: het pand Stille Rijn i. waarin Sweer Gerrits in 1578 de brouwerij „De Witte Een hoorn" dreef. Het was een hopeloos ondoelmatig pand. Het enige dat er in 1920 aan vernieuwd werd, was de naam, die veranderde in „Machseh Lajesoumim" Toe vlucht voor het kind, hetgeen wijst op een verruiming van de doelstellingen, Op 18 juni 1929 werd de eerste steen ge. legd voor het nieuwe kinder tehuis op de hoek van Cro- nesteinkade en Roodenbur- gerstraat. Na de inval in 1943 werd er een duits „Ju- gendheim" in gevestigd. Vanaf Dolle Dinsdag, 17 sep tember 1944, stond het ge bouw leeg. In 1947 werd er tijdelijk een kleuterschool in ondergebracht: daarna was het een doorgangshuis voor terugkerende joodse ont heemden totdat het in 1951 door het bestuur van de ver eniging „Centraal Israëli tisch Kinder- en Doorgangs huis voor 122.500,- ver kocht werd aan de gemeen te Leiden. Met de opbrengst ervan en van die van de joodse weeshuizen in Utrecht en Den Haag, werd Chadera bij Haifa het kindertehuis „K'far Juliana" (Juliana- dorp) gesticht. Tien jaar la ter werd ook dot opgeheven. De vrijkomen fondsen werden gebruikt om een home voor „zeeverkenners" te vestigen in Asjdod aan de Israëlische kust. Het gebouw aan de Roodenburgcrstraat is nu de zetel van de G.G. G.D. en maar weinig mensen die er binnen gaan weten nog. waarom er in de ijzeren toe gangsdeur een Davidsster namen van wie nog in 't kamp zijn en wie zijn "doorgegaan". Op 3 mei 1943 schrijft Hurry Spier een opgewekt kaartje"... we hebben vanmiddag gortsoep met vlees gegeten. Dat smaakt Eén dag best. Ik heb vanmiddag vrij. Familie Mogendorff en Montezi- nos zijn uit. Leo Amerhaan is er nog. Betsy, je moet de groe ten vun hem hebben. Harry. P.S. Betsy, stuur een pot pical- lilly op. Bedankt?" zijn kaartje, op 4 mei gaat Hurrv naar Sobldor, zon der piccalilly. Op 7 mei is hij dood. hij hoogtepunt in film historie TRIANON Charlie Chapllns „moderne tijden" van de cri sisjaren tegen de tweede we- redoorlog aan zijn het bis- scoopgebeuren van 1973 weer binnen gehaald. LEIDEN Vijf nieuwe films deze week, terwijl in Lido Turks Fruit lustig de achtste week in gaat. In Studio draait een verheugend feit Fellini's „Roma", een rolprent die niet voor niets bekroond is in Cannes vorige jaar. Ook goede aan beveling verdient „Modern Times" van en met Chaplin, nog steeds pakkend. Milde vechtlust in „De vier vuisten van de duivel", met het zo langzamerhand beruchte duo Terence Hill en Bud Spencer. Gruwelijk oorlogsgeweld, vermengd met een stuk (valse) oorlogsromantiek is te zien in „Dirty Dozen" (De twaalf veroordeelden) in Camera, waar in de nachtvoor stelling een Bergman draait: de „Maagdenbron". Tenslotte Rex. Als variatie op het thema is er weer wat goedkoop bloot te zien in „Meisjes die graag naar bed willen", 's Nachts kan men „liefde in termijnen" beleven in dit theater. Een tip voor iedereen: in Camera draait in het matinee „Astrix en Cleopa tra", niet alleen voor kinderen, maar heslist voor alle leeftij den. En als je dit meesterstuk vi ogen krijgt, is er al gauw t heid, dat je dit hoogtepunt in de filmhistorie opnieuw kunt be leven. Het is alsof Modern Times in onze dagen nog aan kracht en virtuositeit heeft gewonnen. Je zit je, op de bio scoopstoel, constant te vergapen aan deze „stomme" film volgens een oud recept met gooi- en smijtwerk, met leed en verdriet, onovertroffen clownerie, met een glimlacht en een uitzichtloos optimisme. Chaplin heeft zich erin uitgeput; schreef de scenario, voerde de regie, had de productie in han den en schreef de simpele muziek die symbolisch harten aaneen bindt in de kameraadschappelijke liefde tussen het dolge draaide mannetje aan de krankzinnige lopende band en het meisje, dat -wees geworden' aan het zwerven en stelen is ge slagen. Twee uur gevangen zitten in stijgende bewondering en niet verslappende geboeidheid. Een grootse ervaring, die we ie dereen zouden willen toewensen. Dat het onophoudelijk scha teren is geblazen, is in deze film een bijkomstigheid. De hoofdzaak is filmkunst van een uitzonderlijk gehalte. CAMERA Zowel in het avonturengenre als op het gebied van oorlogsfilms kan men de Amerikaan Robert Aldrich een routinier noe men. Zijn ervaring op beide terreinen is hem goed van pas gekomen bij het maken van „The Dirty Dozen" (De twaalf veroordeel den). Een Amerikaanse majoor moet twaalf misdadigers uit een militaire gevangenis in Engeland halen om van hen een groepje commando's te vormen dat vlak voord e invasie in 1944 een smerig zaakje achter de Duitse linies moet opknap pen. Een goed en wat ongewoon verhaal, dat echter op een vrij doorsnee-manier gebracht wordt in een reeks beelden van bloederige en avontuurlijke oorlogsromantiek. Daaraan kan het spel van Lee Marvin als de genadeloze majoor van het wrede tropeje anti-helden niets veranderen. Het blijft ge woon het smerig doden van mede-mensen, ook al waren het toen vijanden. berg Lijken- Twee uur Rome met verliefde iïids STUDIO Fellini's laatste en bekroonde film „Roma" lijkt oppervlakkig een bijzondere rolprent van bewegende an sichtkaarten van Rome. Aan de hand van een verliefde gids word je twee uur lang meegevoerd door de oude stad en je ziet meer dan waarschijnlijk een echtre rondtoer kan geven. Er zit geen verhaal achter, een goede weet als je er naar toe gaat. want anders kom je bedrogen uit. En achter die tijd loosheid van de wonderlijke en mooie beelden zit een wereld van symboliek, die zo moeilijk is, dat ze soms irriteert. Het zijn symbolen uit de ervaringswereld van de regisseur, waar neembaar maar vaak onbegrijpelijk. Het is dan ook een film waar Je niet zomaar heen kan gaan, waar je bij betrokken moet raken. De schilderijen kunnen aan je oog voorbijgaan, de gedachten die erachter zitten dagen je uit of maken je moe. REX „Meisjes die naar bed willen" Is de slechte verta ling van de oorspronkelijke titel „Fruhreife Bettha- van de film die in Rex ver toond wordt. vroegrijpe blootfilm Van dat vroegrijpe zal de trouwe Rex-bezoekers niets blijken. De dames zijn, althans lichamelijk, allemaal flink ontwikkeld. Bovendien willen ze helemaal niet naar bed. Ze willen onder de toonbank en in het natte zand en in de telefooncel en in de auto en in de lift. En de heren er maar achteruan. hetgeen tot uitermate hijgerige toestanden leidt. Maar daarmee blijft dat wat die meisjes willen allemaal erg zonder lijn en er zit ódk geen eind aan. LUXOR „De vier vuisten In de lucht", de titel van de film geeft meteen al aan, dat het weeT een produktie be treft over ons heldenduo Te rence Hill en Bud Spencer (De vier vuisten van de dui vel). Deze onversaagde knapen verkeren ditmaal in lioger sferen. De boys, Plata en Salud gaan er, ondanks het feit, dat de situe ring niet in het „Wilde Westen" lag, „ouderwets" tegenaan. Er wordt wat afgeslagen in de film. maar geweld is er eigen lijk niet eens bij: de hele toestand is namelijk zo overtrokken en komt zo lachwekkend over, dat het meer komisch dun bruut is. Dat humoristische moet trouwens de film wel mo ken, want een verhaal zit er nauwelijks in. Het genre blijkt aan te slaan, gezien de volle zaal en inderdaad, het is een ontspannende film.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 3