Jan
Koopman
naarTROS-
amusement
Thriller met
serieuze
ondertoon
AVRO stopt met
ziekenprogramma Palet
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
Voor niet Ajax-kijker
Programma's voor
buitenlanders
op NOS-televisie
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 21 MAART 1
De handen van Jan Koopman trillen zichtbaar als ze het kopje verse
koffie uit de AVRO-kantine optillen. „Zenuwen", bekent hij met een
argeloosheid, die hem ondanks zijn 65 jaren eigen is gebleven. „Heb
ik altijd in het begin. Het radioprogramma Palet doe ik nu bijna
twintig jaar elke donderdagmiddag met veel plezier, maar toch knijp
ik 'm elke uitzending weer. Pas bij het eerste lachje van de mensen
in de studio glijden de zenuwen van me af. Bij Muzikaal Onthaal, een
programma van Herman Emmink, waar ik als producer voor de luis.
teraars in de zaal een korte toespraak houd, stierf ik ook duizend do
den. Iedere keer. Nee. ik hoef niet voor de televisie".
Jan Koopman, de Hollandse evenknie van een Engelse gentleman,
stopt in mei met Palet, het programma dat bij zieken en bejaarden
een hoge luisterdichtheid geniet. Het eind van Palet heeft niets te ma
ken met zijn nervositeit, die overigens voor de luisteraar thuis nauwe
lijks merkbaar is. De AVRO heeft zelf een punt achter het bestaan
van Palet gezet. Dit in verband imet de pensioengerechtide leeftijd,
die Jan Koopman op 20 februari bereikte.
„Ik had nog wat langer willen blijven. Ik voel me nog fit en thuiszit
ten 'kan ik altijd nog. Maar bij de AVRO", zegt Jan Koopman, „is het
niet de gewoonte, dat mensen na het 65ste nog blijven werken. Ik heb
wel over een contract op freelance-basis gepraat, maar ook dat kon
den ze niet toezeggen. Omdat ik altijd erg plezierig -bij de AVRO heb
gewerkt, en niets achter hun rug om wilde doen, heb ik toen -wel aan
gekondigd, dat ik met andere omroepen zou gaan praten. De TROS
wilde me graag hebben en daar ga ik na mei beginnen. Ook met eer.
programma over lichte muziek. Achteraf had ik tooh bij de AVRO
kunnen blijven, maar de onderhandelingen met de TROS waren toen
al >n een vergevorderd stadrhm. Voor mij maakt het niet zoveel uit.
De radioprogramma's van de TROS worden in de AVRO-studio opge
nomen. Alle vrienden en bekenden blijf ik zien".
Wat ziek zijn voor zijn luisteraars betekent, weet Jan Koopman uit
eigen ervaring. Als jong broekje werd hij door zijn vader na de mid
delbare school naar Londen gestuurd om daar het assurantievak te
Ieren. Het heeft niet mogen baten. Jan Koopman vertelt met plezier:
„Ik voelde meer voor de showwereld en de radio. Beroemde orkesten
als die van Jack Hylton en Jack Payne heb ik er zien spelen. De di
rectie van dat verzekeringskantoor stuurde me door naar een filiaal
in Perth. Schotland, in de hoop dat ik daar minder afgeleid zou wor
den. Maar ook grote orkesten gaan op toernee. Alles wat in Perth
kwam, liep ik af. „Look, the silly young Dutchman", riepen de arties
ten als ze me -weer zagen".
„Een adembenemende tijd. Helaas was ik zo'n jongen, die ouders niet
op hun achttiende naar het buitenland moeten sturen. Ik ging zo ver
schrikkelijk veel uit, dat ik amper de tijd had om voor mezelf te zor
gen. Voor een griepje ging ik het bed niet in. Ach, denk je, mij kan
niets gebeuren. Na dertien maanden Engeland kwam ik terug met
NEDERLAND I
17.00 Bibelebons, kinderprogram-
Ti-Ta-Tovenaar
Journaal
Socutera
FC HwenteOFK Belgrado
(eerste helft)
Politieke partijen PPR
FC TwenteOFK Belgrado
(tweede helft)
Bayern München—Ajax
(eerste helft)
Journaal
Bayern München—Ajax
(tweede helft)
Europese rubriek „E-73"
Studio Sport
Den Haag vandaag
Journaal
20.00 Journaal
20.21 Recht in eigen hand,
thriller
21.15 Brasiliana, show
KRO/RKK-IKOR
22.05 Kenmerk-kort
22.10 Leerhuis-tweegesprek
NOS
22.40 Journaal
22.45 Hoe word ik de oomp.
de baas? (teleac)
BELGIË NEDERLANDS
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Jonge mensen op weg naar
het concertpodium
17.00 Jevanjong
18.40 De Fabeltjeskrant
18.45 Korte film
18.50 Milieubescherming
19.30 Politieke tribune
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen en weer
bericht
19.45 Journaal
20.10 Bayern München—Ajax
22.00 Confrontatie, actueel
22.45 Horen en zien,
artistiek nieuws
23.05 Journaal
NEDERLAND I
NOS
11.10 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
EO
19.05 Kinderkrant
19.30 Land in zicht (quiz)
20.00 Journaal
20.21 Heersers der zee (doe.)
21.40 Met woorden en muziek
(koorzang)
21.55 Ten slott#
VPRO
22.00 Het gat van Nederland
23.15 Journaal
20.21 Goeie ouwe koffergramj
mofoon (show)
21.25 Celia (tv-spel)
22.00 Nationaal Zangersconj
'73
22.40 Hier en nu extra
NOS
23.20 Den Haag v
23.40 Journaal
België Nederlands
NEDERLAND II
tbc. Zes jaar heb ik in het sanatorium in Doorn gelegen. Vrienden en
kennissen raakte ik kwijt. Zelfs toen ik eruit kwam, waren de mensen
nog bang voor me. Geef ome Jan maar geen hand, zei de familie te
gen hun kinderen".
„Na mijn ontslag uit het sanatorium heb ik nog even het assurantie
vak geprobeerd, maar dat is niks geworden. Via de Niwin. die na de
oorlog amusement leverde aan militairen overzee en de stichting
Lichte Muziek, waarvan ik secretaris was, belandde ik bij de AVRO.
In '53 vroeg producer De Wolf of ik Palet wilde doen en dat is sinds
dien niet veranderd, al heb ik wel programma's als Ritmo del Sol en
Toppers van Toen ernaast gedaan".
„Ik weet zelf wat ziek zijn betekent. Als je lang op bed ligt, kun je
geen dokterspraatje meer hóren. In Palet worden medische zaken dan
ook doodgezwegen. Ik bied de luisteraars vertier, een vrolijke noot,
een gekke ervaring. Die opgewekte sfeer komt goed over. In veel
brieven, die zieke mensen me schrijven, wordt daar heel waarderen
de over gespróken. Ik draai weinig platen, maar praat voor de micro
foon met mensen op allerlei gebied. Met Cécille Dreesmann, Fons
Jansen, Marie-Cécile Moerdijk, Jasperina de Jong, Wim Sonne veld en
Jules de Corte. Een vaste kern van mensen werict wekelijks mee,
„Het accent in Palet ligt op levende muziek. Het Cocktail Trio en The
Shepherds zijn door mij ontdekt. Ook buitenlandse artiesten van
naam heb ik voor de microfoon gebracht. Door mijn contacten met
de BBC en de showbusiness heb ik kunnen praten met Victor Borge,
de comédienne Anna Russell, Noel Coward, Ertha Kitt, Andy Wil
liams, Lena Horna, om er een paar te noemen. Met Peggy Lee kon ik
een opname maken in de kleedkamer van de nachtclub, waar ze op.
trad. Alle artiesten hebben gratis meegewerict. Omdat het een pro
gramma voor zieken was. Mijn ervaring is dat echt grote artiesten
het aardigst zijn. Je kunt de kwaliteit bijna afmeten aan het hu
meur".
Bescheiden en aardig als Jan Koopman is, zegt hij zelf over zijn sue
ces: „Ik heb alles aan mijn vrouw te danken. Miep heeft me op poten
gezet. Na zes jaar in het sanatorium moest ik opnieuw leren leven.
Zij heeft me in alles gesteund. Ik heb niet zo'n goede kijk op men
sen. Ik vertrouw ze te gauw maar Miep waarschuwt me voor de ver
keerde. Soms begrijp ik haar wantrouwen niet, maar ze heeft tot nog
altijd gelijk gehad. Ik heb er geen spijt van gehad, dat ik met haar
ben getrouwd."
HANNEKE WIJGH
HILVERSUM 1
Ruud van Hemert: „Ook zonder de VPRO naar Montreux"
De NOS heeft het niet zo be
grepen op de Barend Servet
show. Ten eerste foeteren de
camerajongens in dienst van
deze allesoverkoepelende to-
taalomroep fervent op de ein
deloze aftiteling van de
VPRO-uitzendingen. Ten twee
de vinden weer andere came-
ralieden, dat zij zelfs niet be
roepsmatig verplicht kunnen
worden naar bloot te kijken,
waar zij niet onderuit kunnen
als zij de lens op scherp moe
ten stellen. En ten derde zegt
minister Engels zelf ook dat
het zo niet langer kan.
Ook daarom schreef de NOS
nul op het rekest van de
VPRO. toen deze omroep voor
stelde om Barend Servet naar
Montreux te sturen als repre
sentant van vermakelijk Hol
lands tv-gebeuren. Het werd
Wij ende vrije tijd van de
VARA.
Van de VPRO werd sedertdien
weinig vernomen, uitgezonderd
dan de normale opspraak als
vorm van klantenbinding op
tekst van Jan Blokker.
Ad Kooyman, socioloog van
studierichting, in vaste dienst
van de PVPRO als uitdenker
van alternatieven en woordvoer
der van deze veelbesproken
omroep: „Niet de VPRO zendt
de Barend Servet show naar
Montreux als deze show toch
naar dit festival gaat. Het is
het viermanschap zelf achter
deze show dat voor eigen reke
ning en risico in Montreux een
zaaltje wil huren om de gehele
Europese tv-clan dit werkstuk
te tonen. Het is eigen initiatief
van Ruud van Hemert, Wim
van de Linden, Wim Schippers
en Gied Jaspers. De VPRO is
er niet voor, de VPRO is er
niet tegen, de VPRO is neu
traal.
Zij laat haar medewerkers al
leen vrij om al die dingen te
doen die die medewerkers
goed achten, tot zelfs op het
scherm toe, maar in dit geval
niet tot Montreux.
Woordvoerende Kooyman
sprak verder alle geruchten te
gen, dat het afgelopen zou zijn
met Barend Servet na de mi
nisteriële berisping. De vierde
en laatste show, die nu defini
tief op 29 maart op het scherm
komt, ondervond alleen enige
vertraging door ziekte van IJf
Blokker en door de opnamen
in België, want Barend gaat
ditmaal over de grenzen kij
ken.
Ruud van Hemert: „Ik ga nog
wel eens praten met de VPRO.
Barend Servet moet naar Mon
treux. Desnoods gaan we zelf.
De crème de la crème van de
Europese tv moet dit zien."
De VPRO denkt daar anders
over en staat blijkbaar niet
langer achter Barend Servet,
althans niet in Montreux.
Waarom gaat Peter Chase naar
Talisman? Het lijkt erg onwaar
schijnlijk dat hij zo goklustig is
dat hij honderdzeventig dollar wil
uitgeven voor een vliegticket naar
het kleine stadje in het oosten van
de Verenigde Staten, alleen maar
om daar naar het casino te kun
nen gaan. Als het alleen om een
bezoek aan de speelzaal ging. zou
hij trouwens geen revolver in zijn
koffer mee hoeven te nemen
Speelt misschien het feit, dat Den
nis Leighton eigenaar van het ca
sino is, een rol?
Of de macht, die Leighton vanuit
zijn kantoor naast de speelzaal
over het hele stadje uitoefent?
Het kan natuurlijk ook zijn, dat
Peter Chase helemaal niet geïnte
resseerd is in de praktijken van
Dennis Leighton en dat hij de ver
re reis naar Talisman alleen
maar onderneemt om zijn oude
vriend uit de militaire dienst Har
ry Rhodes, en diens vrouw Sally,
te ontmoeten.
Een groot aantal vraagtekens dus
.Recht in eigen hand" een te
levisiespel van Gore Vidal, dat
vanavond wordt uitgezonden. In
dit door Hyke Tjebbes vertaalde
spel wordt de rol van Peter Chase
gespeeld door Lou Landré, Hans
Culeman is de eigenaar van het
Paradiso Casino, Dennis Leighton.
Recht in eigen hand wordt gere
gisseerd door Barbro Thunér.
Ned. II. 20.21 uur.
Jonge mensen
In de tweede uitzending dit sei
zoen in de reeks programma's on
der de naam „Jonge mensen op
weg naaar het concertpodium"
komen ditmaal jonge Britten aan
de beurt. In deze uitzendingen
presenteert Jos Cleber veelbelo
vende studenten aan conservato
ria uit Engeland en Schotland.
Ned II. 19.05 uur.
neelshow over de gehele wereld
geëxporteerd. Van een optreden
in Nederland maakte de AVRO
kleurrijke opnamen, die vanavond
worden uitgezonden.
Ned II. 21.15 uur.
Harry Rhodes (Erik Plooyer,
rechts) ontmoet zijn oude dienst-
makker Peter Chase (Lou Lan
dré), die van plan is het recht
in eigen hand te nemen. Scène
uit het tv-spel „Het recht in
eigen hand".
Brasiliana
Het Carnaval van Rio de Janeiro
heeft terecht wereldfaam en
flink brok van die Braziliaanse
vreugde wordt door de dansgroep
Braziliana in een wervelende to-
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NOS-televisie
gaat in de zomermaanden een
reeks van acht programma's voor
buitenlandse gastarbeiders en een
serie van zeven documentaires
over de lichamelijke opvoeding
uitzenden. Voor de kleuters komt
ln de zomermaanden Paulus de
boskabouter op het scherm terug.
Met de uitzending van een serie
televisieprogramma's voor buiten
landse arbeiders in ons land komt
de NOS tegemoet aan een reeds
eerder geuite wens van de pro
grammaraad. Datzelfde geldt ove
rigens voor de documentaires
over de lichamelijke opvoeding en
sport. De programmaraad heeft
al enkele jaren geleden een derge
lijk project aanbevolen, maar de
research en productie bleken zo
veel tiid in beslag te nemen, dat
eerst thans aan deze wens gevolg
kan worden gegeven. De pro
gramma's voor de gastarbeiders
werden in juli en augustus uitge
zonden op de zondagavond. Ze
worden geproduceerd in samen
werking met de televisie-organisa
ties in de landen van herkomst
van de buitenlandse arbeidskrach
ten. Per programma zal één land
aan bod komen. De ontspannings
gedeelten, mede afgestemd op de
smaak van de Nederlandse kijker,
worden afgewisseld met mini-do
cumentaires over het leven en de
problemen van de gastarbeiders
Eveneens op de zondagavond
(van 20.20 tot 21.20) is een dra
ma-serie geprogrammeerd. De
NOS zal een keus maken uit „Ri
vals of Sherlock Holmes", een se
rie gebaseerd op een bloemlezing
van detective-romans, en Aeneas,
een zes-deligc serie, gebaseerd op
het epische gedicht van Vergilius.
Het is een co-productie van de
Franse, Duitse en Italiaanse tele
visie en gemaakt door hetzelfde
team, dat ook het door de NOS
uitgezonden Odysseus produceer
de.
Ook heeft men nog Les rois mau-
dits, gebaseerd op het historische
werk van Maurice Druon over de
Franse koningin in de middeleeu
wen beschikbaar.
Voor de woensdagavond heeft de
NOS van de Italiaanse televisie
een serie korte documentaires
aangekocht over een aantal be
roemde vrouwen in verschillende
landen. Elke aflevering bevat
portret van een vrouw, die in
haar land wordt gezien als een
symbool van de emancipatie. Men
heeft portretten van Jane Fonda,
het Japanse parlementslid Ichico
Kamichika, de Indische premier
Indira Ghandi, de Amerikaanse
anthropologe Margaret Mead, de
Britse dichteres Mary Wilson en
de schrijfster Han Suyin.
De huidige NOS-jeugdserie Poly
en Espagne wordt vanaf april op
de zondagavond voortgezet met
Pardon my genie, een hedendaag
se versie van Aladin en de
derlamp.
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 De betoverde eilanden
20.00 Journaal
14.00 Schooltelevisie
17.00 Schooltelevisie
18.00 De Fabeltjeskrant
18.05 Jeugdfeuilleton
18.30 Jonger dan je denkt
19.10 Uit de dierenwereld
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen
19.45 Journaal
20.10 De wraak, tv-film
21.00 Basketball, finale Euroi
bekerwedstrijd
21.45 Première, nieuwe film
22.15 Gastprogramma, het s<
lisme
22.45 Journaal
solisten' E.O. 19.0"
tualltelten, lnlormatle
r. 19.15 (S) Kerkor
gelconcert: klassieke muziek. 19.40
(S) WIJ hebben een woord voor de
wereld: geestelijke liederen. 20.00
Studie en informatie: Bijbelstudie.
20.35 (S) Woensdagavond-Finale: ge
varieerd programma. TROS: 21."
"en k la Carte: ve
amma. 22.20 AktUo.
22.40 hflchael Strogoff
(De Koerier van de Tsaar), serie-
hoorspel. Deel XI. 23.10 <S) In Plm
Jacobs' Notenbar: licht muziekpro
gramma. 23.55—24.00 Nieuws.
nma voor blinden
18.50 (S) Lichte
19.00 (S) Openbaar 1
Dichters ln De Vaart). 23.55-
HILVERSUM 3
HILVERSUM
NOS: 18.00 Spiegel i
NOS: 18.00 Nieuws. IS.02 Jooi
Draayer Show. 18.30 FC TwJ
OFK Belgrado. (19.15—19.30 J<
met Nieuws). 20.15 Bayern Müi
—Ajax (21.00—21.15 Pav—
22 55 Mededelingen) 24 00
0.02 Metro's Midnight Mush
pole Orkest, licht instrumei
en solisten. 0.65—01.00 Nlei
HILVERSUM 1
Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding.
9.00 Toppers van toen (gr). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
(S) Voor de kleuters. 10.10 (ged.S)
(gr).
06 Radh
twaalf -
allerlei voor Iedereen, met om 11.15
Beursberichten. 12.30 (S) Sportre-
vue. 13.00 Nleuw6. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 Alert!: op het vlak van
muziek en maatschappij. 13.50 (S)
rr). 10.00 Schoolradio
10.33 (S) Podium v
maatschappij-inform
zieprogramma's. 11.55 Mededt
12.00 Zingen met Cecilia: vt
ziek. 12.15 (S) Orlmoaradlokl
koor met Instrumentale begele
12.26 Mededolingen t.b.v.
lenst. 13.10 (S) Lichte koe
Schoolradio. 14.25 (S) Co
iaand: Max Reg
De
reld
Zlmmermann, opera van Albert
Lortzlng (gr). 15.00 (S) Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojour
naal. 16.05 (S) Aspecten: kunstru
briek. 17.00 (S) Mobiel een be
weeglijk programma voor beweegllj.
ke mensen. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
NCRV: 7 00 Nieuws. 7.02 Het le\
i-oord. 7.08 (S) Preludium: klassle-
;e muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.41
S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt:
irogramma-overzlcht. 8.00 (S) Te
5eum Laudamus: geestelijke liede
en (gr). 5 24 Op de
8.45 (S) Tot
klassieke muziek op uw
TROS: 7 00 Nlei
Gelderen Sh
KRO: 9.00 Nieu'
Drie: dlscjockey
Nieuws). 12.00 iNie
twaalf tot twee: I
met om 13.00 Nleui
Raden maar 14.00
Dlsi-Jocke
(15.00
ws. 16.03 De
00 Niet
Bartje is afgelopen. De NCRV
beëindigde gisteren de serie die
enorm is aangeslagen bij de Ne
derlandse t.v.-kijker. We kunnen
over het succes een beetje filo
soferen.
Zat het ln een sterk gegeven?
Bepaald niet. Anne de
Vries' boek was erg populair,
maar dramatisch-gezien bood
het nauwelijks houvast. De dra
matische t.v.-vormgeving? Nau
welijks, dachten we. Er ge
beurde ook in de t.v.-versie heel
weinig. Meestal was het verbeel
den wat een Drents jongetje
dacht over simpele dingen.
DR. MEINSMA MET
ACTIE TEGEN
ROKEN OP KRO-RADIO
(Van onze omroepcorrespondente)
HILVERSUM - Dr. Meinsma, de man die nu al tien jaar een hard
nekkig gevecht levert tegen het roken, heeft het medium radio inge
schakeld om nog meer mensen te kunnen bereiken.
Samen met de KRO-radio heeft hij een aktie op touw gezet om via de
radio in het programma Interlokaal degenen die echt met roken wil
len stoppen te begeleiden. Vanaf 1 april zal hij eenmaal per week op
vrijdagmiddag via Hilversum 2 rond drie uur goede raad en opbeu
rende woorden de ether inzenden. Ook zal hij dan telefonische vragen
beantwoorden. Degenen, die met het experiment mee willen doen,
kunnen zich via een briefkaart aan de KRO-radio laten inschrijven.
Het moeten wel, zo zegt de heer Meinsma, mensen zijn die
serieus willen stoppen.
Het succes school in de lei
echtheid. Doodgewone mei
werden In gewone situaties!
trapt. Werden daardoor heii
baar als vrijwel nooit in t.v.'
len gebeurt.
Een jaar na Henk MocheIs|'
morabele t.v.-reeks „Een t
dood" kwam de NCRV tenj
het onderwerp euthanasie,
aard met een gesprek
echtpaar Postma dat sindsl
Leeuwarder proces spraaj
kend materiaal I
materie heeft aangedragen, j
Dat gesprek had iets hachn
Tenslotte
schuldig bevonden
zich, blijkens deze uitzenf
niet aan schuld in de zinf
wet te ontrekken.
Toch vonden we de uitzeil
als geheel waardevol. 0|
deskundigen de stand i
van velerlei kanten bekekel
daarmee de materie te dui^
ker ter discussie stelden.
Ons eigen standpunt: actie*!
thanasie is moord, legale tr
nasie stelt een onvoorst(J
mogelijkheid open
ging van menselijk leven. F
sieve euthanasie lijkt ruiwr
pasbaar. De mening i
tiënt-zelf kan daarbij zwaai
gen. Gezien de hoogst-indiw
Ie beoordeling van geval ti
val lijkt legalisering onge4