Braziliaanse
bisschoppen
willen inter
nationaal hof
Plan voor
ombudsman
in de kerk
ENGELS BLAD:
KERK EN WERELD
Politieke actie gevraagd voor
sociale rechtvaardigheid
MENSENRECHTEN
De eerbied voor de rechten
van de mens «n Latijns-Ameri
ka, in hef bijzonder in Brazi
lië, is het voornaamste thema
van een reeks documenten die
het Braziliaanse episcopaat in
Rio de Janeiro heeft gepu
bliceerd. Met 't oog op de toe
nemende tendens tot autoritai
re regeringsvormen in Latijns
Amerika dringen de bisschop
pen aan op de stichting van
een "internationaal hof tot be
scherming van de menselijke
waardigheid".
Dit internationale hof zou moe
ten gedragen worden door de
kerken en andere internationa
le instellingen. Het zou tot
taak moeten hebben te waken
over het gedrag van ideologi
sche en godsdienstige groepe
ringen en van politieke re
giems, die de mensenrechten
schenden.
Over de sociale en politieke si
tuatie in Brazilië verklaren de
bisschoppen dat de kerk de
verlangens van de minder be
voorrechte groepen moet on
dersteunen, de openbare me
ning over schendingen van de
rechten van de mens moet
informeren en voor herstel er
van strijden.
Uitdrukkelijk noemen de bis
schoppen in hun publikaties
het recht op onderwijs en op
voeding, op een rechtvaardig
loon, op vrijheid van vergade
ring, van vakbond en spreek-
en persvrijheid in Brazilië. In
verband herinneren de bis
schoppen eraai dat het land
moet beoren uan degenen, die
erop werken.
Als nieuwe rechten" waar
voor de kerk moet strijden
noemen de bisschoppen onder
meer het recht van een volk
op ontwwikkeling, het recht op
dienstweigering en vooral het
recht op sociale pressie.
Individuele personen en groe
pen zijn gerechtigd, aldus de
bisschoppen, om, zonder toe
passing van geweld druk uit te
oefenen teneinde in het belang
van het algemeen welzijn de
geïnstitutionaliseerde onrecht
vaardigheid te bestrijden. Aan
de ontwikkelde tanden richten
de Braziliaanse bisschoppen de
waarschuwing dat zij niet naar
wwelstand mogen streven ten
koste van de ontwikkelingslan
den.
In een ander dokument houden
de Braziliaanse bisschoppen
zich bezig met het lot der hon
derdduizend indianen in Brazi
lië, die zo zeggen zij met
uitroeiing worden bedreigd. De
bisschoppenconferentie wil
daarom wederom opdracht ge
ven tot een onderzoek om dit
deel van het Braziliaanse volk
voor vernietiging te behoeden.
Samenleven met
buitenlandse
arbeiders
Uit de opbrengst van de actie
Kom over de Brug is 250.000
gulden toegewezen aan het
project „Samenleven met bui
tenlandse werknemers". Voor
de uitvoering van dit project
hebben de werkgroep „Buiten
landse werknemers" van het
protestants centrum voor
maatschappelijk werk en de
betreffende bisschoppelijke ad
viescommissie zich verenigd
en zich aangeboden als werk
groep van de sectie dienst van
de landelijke raad van kerken.
Het project beoogt het sa
menleven met de buitenlandse
werknemers in gemeenten,
plaatselijke kerken en paro
chies te bevorderen door het
verschaffen van informatie,
het helpen de informatie te
verwerken, meezoeken naar het
gestalte geven aan de gastvrij
heid van gemeenten en paro
chies en het hulp bieden bij
het aanpakken van de proble
matiek van de emigratie van
werknemers.
Door „Kom over de Brug" is
het mogelijk geworden voor de
tijd van twee jaar twee vrijge
stelde krachten aan te trekken,
namelijk een u't protestantse
en een uit katholieke kring. De
werkgroep rekent er op nog
voor de zomer met het project
te kunnen beginnen.
Volgens het Engelse katholieke
weekblad Catholic Herald be
reidt paus Paulus de instelling
voor van een van 'n ombuds
mansysteem in de kerk. Hij zou
dat reeds volgend jaar willen
invoeren. Hiennee zou paus
Paulus dan een onafhankelijke
Instantie binnen de kerk in het
leven willen roepen, waartoe
de gelovigen zich kunnen wen
den, die menen dat de over
heid hun onrecht heeft gedaan.
Het Engelse weekblad wijst
erop, dat negentig procent der
beslissingen m de kerk van ad
ministratieve aard zijn. Tot op
heden kunnen dergelijke beslis
singen alleen aangevochten
worden bij degene, di die be
slissingen genomen heeft of bij
zijn chef. Door bet nieuwe sy
steem zou de katholieken een
onafhankelijk kerkelijk be-
stuurshof ter beschikking wor
den gesteld, iat de mogelijk
heid heeft het besluit van de
autoriteit op te heffen, te beves
tigen of op 'e schuiven.
Het nieuwe systeem zou ook
een snelle behandeling der
klachten mogelijk maken en
de betrokken kerkelijke autori
teiten noodzaken hun beslissin
gen te verantwwoorden.Het zou
tevens in de hand werken, dat
de kerkelijke bestuurderen hun
gezag niet ervaren als macht,
maar als dienst, en ook dat bij
het nemen van een beslissing
meer dan ooit rekening wordt
gehouden met alle tegenargu
menten.
Volgens de Cptholic Herald
past het ombudsmansysteem
momenteel niet in de kerkelij
ke wetgeving. Met name canon
2222 van het kerkelijk wetboek,
die het kerkelijk gezag het
recht geeft om katholieken
zonder waarschuwing vooraf
of opgave van redenen te be
straffen, zou met het systeem
van de omDudsman in strijd
zijn. De herziening van het
kerkelijk recht, waarmee een
commissie al jaren bezig is,
zou hiermee dan ook rekening
moeten houden.
De erkenning van het Pa
lestijnse volk Is de eerste stap
naar vrede 'n het Nabije Oos
ten, maar deze gerechtvaardig
de zaak mag ni et door on
rechtvaardige middelen wor
den bevochten. Aldus de aarts
bisschop van Algiers, kardi
naal L. Duval in een inter
view. Hij typeerde de situatie
als ondraaglijk en stelde, dat
bij elke poging cm een oplos
sing te zoeken de Palestijnen
moeten word»n betrokken. De
zen mogen echter hun doel niet
met gewelddadige middelen
nastreven.
De briefwisseling tussen de
Nederlandse paus Adriaan VI
en Erasmus, zover deze be
trekking heeft op het ambtsbe
grip en de thei-ngie, zal bin
nenkort als bar.d 10 verschij
nen in de Erfurtse theologische
geschriften, een uitgave van
de Oostduitse St.-Benno Ver.
lag.
De Spaanse bisschoppencon
ferentie gaat ruimere informa
tie verstrekken aan de pers.
KORTE
METTEN
Hierdoor hoopt men voortaan
misverstanden en lekken te
voorkomen, zoa's in december
bij het document over de ver
houding tussen kerk en staat.
Naar aanleid'ng van de dui
zendste sterfdag van de Duitse
dichteres Rosw-tha von Garw
dersheim zullen de Duitse pos
terijen op 25 mei een bijzonde
re zegel uitgeven. Het post
stempel dat daarbij kan wor
den gebruikt toont de abdij
Gandersheim, waarin de dich
teres als religieuze leefde. De
gemeente Bad Gandersheim
zal vijftienhonderd gedenkpen
ningen in goud en zilver laten
slaan.
De Westduitsc bisschoppen
zijn het ermee eens als in
Oost-Duitsland apostolische ad
ministratoren worden benoemd
voor de diocesane gebieden,
waarvan de zetel in West-
Duitsland ligt (Osnabrück,
Paderborn, Fulda en Wiirz-
burg). Deze administratoren
zouden dan niet meer optreden
als vertegenwoordigers van de
Westduitse bisschoppen, maar
direct ondergeschikt zijn aan
de Heilige Stoel. Van een con
flict hierover tussen Vaticaan
en het Duitse episcopaat zou
geen sprake zijn.
Kardinaal Giuseppe Ferre-
to, die begin deze maand is af
getreden als groot-poenitentia-
rius, is op 75-jarige leeftijd
overleden. Door de dood van
deze kardinaal is het aantal le
den van het kardinalencollege
gedaald tot 143, van wie er 116
het recht op pauskeuze bezit
ten.
Plm. 70 theologen, politicolo
gen, economen en sociologen
hebben op °u*ito Rico een
week lang beraadslaagd over
macht en ontu'kkeling in de
maatschappij. In hun slotver
klaring roepen ze de christelij
ke kerken op in praktijk te
brengen wat zij verkondigen
door tot politieke actie voor so
ciale rechtvaardigheid over te
gaan.
(CCPD) van de Wereldraad
van Kerken. Zij onderzocht de
mogelijkheid van politieke ac
tie, in het bijzonder van eri
door de kerken in Noord-Ame-
rika en West-Europa. De deel
nemers kwamen uit de protes
tantse, anglikaanse en
rooms-katholieke kerken. Mgr.
Roque Adames (Dominicaanse
Republiek) was officieel waar
nemer van de pauselijke com
missie „Gerechtigheid en Vre
de".
Op de Wereldraad, zijn 263
lid-kerken en op de rooms-ka
tholieke kerk werd een drin
gend beroep gedaan een wer
kelijk oecumenisch antwoord
te geven op de voortdurend be
staande (wan) orde door het
gezamenlijk opbouwen en bun
delen van de vereiste tegen
krachten. Voorstellen zullen
worden ingediend bij de We
reldraad, zijn leden en de r.k.
kerk.
gen, toen hij in de koffer van zijn vrouw
naar zijn scheerbenodigdheden zocht. Hij
was ongeopend en hij bekeek hem, zich af
vragend wat zijn vrouw er in 's hemels
naam toe kon hebben gebracht, andermans
brieven te stelen
Hij hoorde Edwin uit de badkamer komen en
stopte de brief onder de dekens. F.dwin
klopte op de deur vóór hij binnenkwam.
„Goeie morgen, Harry", zei hij. „Ik hoorde
dat je op was en dacht dat je wel een bad
zou willen nemen. En ik wou je ook vra
gen of je zin hebt om vanavond met me
mee te gaan. Ik ga met m'n zwager er
gens een borrel drinken".
Edwin zag dat Harry aarzelde en begreep
waar hij aan dacht. Hij begreep dat als
Harry mee zou gaan, zijn vrouw het als
een soort veronachtzaming van haar zou
zien. Zij nam zoiets altijd persoonlijk op.
„Ik zal een smoes moeten verzinnen", zei
Harry verontschuldigend. De twee mannen
hadden altijd een zekere sympathie voor
elkaar gevoeld. Vanaf de avond toen Mar
garet John voor het eerst aan de familie
voorstelde, had Edwin uitgekeken naar een
gelegenheid om met Harry te praten. Nu
meer dan ooit, sinds Jean was begonnen
zich van hem terug te trekken, voelde Ed
win zich als het ware aan hem verwant.
„Jij bent niet d« enige die zich afvraagt
waarom hij eigenlijk getrouwd is", zei hij.
„Het heeft natuurlijk niet veel zin, je dat
op onze leeftijd af te vragen, maar je be
gint te denken dat je gefaald hebt". Edwin
dacht aan dat moment van de vorige dag,
toen Jean hem had gezegd, haar nooit
meer aan te raken. Het \yas een rare si
tuatie voor twee mensen die ruim dertig
jaar met elkaar getrouwd waren.
„Ik heb het me afgevraagd met betrekking
tot Margaret en John. Hij is altijd een stille
jongen geweest. Ze waren erg jong en ik
vroeg me af of hun huwelijk goed gefun
deerd was". Harry zweeg even, benieuwd
of Edwin begreep wat hij bedoelde. „Hef
zal wel weer in ord» komen tussen hen, ge
loof je ook niet?"
Edwin stelde hem gerust, maar hij vond hel
niet prettig daarover te praten en Harry
merkte zijn gereserveerdheid. „Ja", zei
hij, „we gaan verdorie die borrel drin
ken". Ze lachten samen om hun kleine, be
scheiden rebellie. Je moet wel eens doen
wat je wilt, dacht Edwin, ze kunnen je niet
altijd vasthouden. Er komt ook een mo
ment dat je eraan moet ontsnappen, hoe
kort ook. (Wordt vervolgd)
de oorlog toen hij al die met geld smijten
de en zich amuserende mensen zag.
En dan Grace zelf. David had nog nooit ie
mand zoals zij ontmoet. Hij had wel van
zulke vrouwen gedroomd. Ze was groot,
mooi en elegant. Haar stem was zacht als
fluweel. Haar bewegingen waren traag,
glad en zacht als zijde. Zij vormde in Da
vids ogen als het ware de ideale bekleding
van de stoel waarop ze zat.
Ze scheen zich overal op haar gemak te voe
len, niets kon de beschaafde rust en kalm
te verstoren waarmee ze liep en sprak. Al
les was hier heel anders dan wat hij thuis
gewend was en de mensen met wie ze
praatten hadden niet dat boerse gedwongene
dat hij zo goed kende. Hier was niets van
de ruwheid die hij van vroeger kende.
Grace zweefde door het leven als een zeil
schip op een kalme zee. Groot en gracieus.
Bij haar vergeleken waren de mensen die
hij kende logge stoomboten.
Bij haar voelde David zich weer als een
kind.
Na het diner, waarbij ze allebei teveel had
den gedronken, gingen ze terug naar haar
flat en naar bed.
Het ging allemaal vanzelf en zonder compli
menten. Simpel en recht door zee. Zonder
schuldgevoelens en David genoot ervan.
Hij had het gevoel dat Grace er ook van
genoot. Maar ze gedroeg zich alsof samen
naar bed gaan en samen wijn drinken voor
haar hetzelfde waren.
„Hoe vond je het Savoy?", vroeg Grace. Da
vid keek op. Ze stond, gekleed in een lan
ge, witte japon, in de deuropening.
„Goed", antwoordde hij. „Maar daar is het
voor, hé? Om het goed te vinden".
Grace glimlachte naar hem en David voelde
zich een beetje klein, zoals hij daar naakt
onder de lakens in haar bed lag. Hij vroeg
zich even af of hij voor haar iets
meer was dan een stuk speelgoed. Maar
wat deed het er toe, dacht hij,
„Heb je honger?" vroeg ze
David knikte.
„Ik zal iets voor je klaarmaken. Of je het
gelooft of niet, koken kan ik ook".
Ze verbijsterde hem. Alles wat ze zei scheen
iets van erotiek in te houden. Hij had nog
nooit iemand zoals zij ontmoet. Even later
kwam ze terug met een kop zwarte koffie.
Ze zette hem bij het bed neer.
„Kom", zei ze, „wakker worden".
Maar David werd niet wakker. Hij droomde
en hij wilde die droom niet loslaten.
Harry Porter vond de brief de volgende mor
Tentconstellingen
Gemeentemuseum (Stadhouders
laan) Herman Berserik (t.m. 8
april). Romantische klaviermu
ziek (t.m. 1 april). Sierk Schro
der (24 maart t.m. 23 april).
Werkdagen 10.00-17.00. Zondag
13.00-17.00 wo. en vr. av. 20.00
tot 22.00.
Gevangenpoort Vijverdam. Werk
dagen 10.00 tot 17.00 uur;
zondag 13.00—17.00. Elk half uur
rondleiding (laatste 16.00). Za
terdag 10.00—13.00. Zon- en
feestd.gesloten.
Internationaal Persmuseum (Ja-
vastraat 32) Permanente ten
toonstellingen. Van maandag tot
en met vrijdag van 9.30 tot 12.00
en 14.00 tot 16.00.
Koninklijk Penningkabinet (Zee
straat 71b); werkdagen van
10.00 tot 17.00, maandag 13.00
tot 17.00
Mauritshuis (Korte Vijverberg 3):
Werkdagen van 10.00 tot 17.00,
za. en zo. 13.00—17.00.
Museum Bredlus (Prinsegracht 6)
Merklappen (23 maart t.m. 17
juni).
Museum voor het Onderwijs
(Hemsterhuisstraat 2E): Verge
ten Mexicanen; Van terp tot
Deltaplan; Ons Milieu; In
Buddha's bergen. De Neder
landse Antillen. Werkdagen
10.00—16.00, zo. 13.30—16.00.
Vrijdags ook 19.30—22.00.
Museum Mesdag (Laan van
Meerdervoort)werkdagen
10.00—17.00; zondag 13.00—17.00.
Ned. Congresgebouw (Churchill-
plein 10) Anneke Boot. Dag.
8.00-24.00.
Nederlands Postmuseum (Zee
straat 82); Maand.-zat. 10.00—
17.00 zon- en feestd. 13.00—17.00.
Galerij Centre de l'Art (Java-
straat 106). Anneke Steenbeek
(tot 25 maart). Dins.—vrijd.
11.00—18.00.
Galerie De Stulp (de Constant Re-
becquestraat 12) Mari Ros (t.m.
29 maart). Dinsd.—zaterd.
10.00—18.00.
Pulchri Galerij (L. Voorhout 15)
Go de Kroon (tot 30 maart)
maand.-zaterd. 10.00-16.00.
Galerie Edison (Javastraat 16)
AFLEVERING 73
AMSTERDAM
Toen David de volgende morgen wakker
werd, zocht hij met zijn hand het lichaam
dat hij zich van die nacht herinnerde. Zijn
hand tastte in het niets en hij ging rechtop
in het bed zitten. De nevels, in zijn hoofd
begonnen op te trekken en lieten een dui
delijk beeld achter van wat er was ge
beurd.
David had met een vriend, Peter Gould, af
gesproken dat ze him kerstverlof in diens
flat in Londen zouden doorbrengen. Ze
zouden de bloemetjes eens flink
buiten zetten, maar toen ze er Kwamen,
was Peters zuster Grace er nog. David
herinnerde zich hoe hij in de hal van de
flat in Kensington had gestaan. Zoiets had
hij nog nooit gezien. Zelfs het huis van zijn
oom Sefton, dat volgens David toch een
echt rijkeluis huis was. viel hierbij volko
men in het niet.
Het was niet zozeer de grootte als wel de
schitterende inrichting die indruk op hem
maakte. De welvoorziene glazen bar, de
radiogrammofoon en het zilver op het buf
fet. David begon te beseffen wat geld bete
kende en wat men er mee kon kopen.
Later op de avond gingen ze eten in een
Londens hotel, dat wil zeggen, Grace had
David meegenomen naar een, wat zij
noemde bescheiden gelegenheid. Peter was
niet meegegaan. Hij had al een afspraak.
David had wel eens van het Savoy-hotel ge
hoord, maar het nog nooit gezien en hij
was zeker nog nooit in zo'n „gelegenheid"
geweest.
Hij was er helemaal beduusd van. Hij vergat
Bioscopen
APOLLO: Niet voor de poezen
(18) 12.15, 2.30, 7.00, 9.15.
ASTA: The new centurions (14)
2.30, 7.15, 9.30. BYOU: Fellini
Roma (18) 2.00, 7.00, 9.30. CA
MERA: What's up, Doc? (a.I.)
2.15, 4.30, 7.15, 9.30. CINEAC:
De baas maakt het beestachtig
bont (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30.
Zij zijn naakt (18) 5.30, 7.30,
9.30. CORSO: De peetvader
(14) 2.00, 8.00. DU MIDI: Butch
Cassidy and the Sundance Kid
(14) 8.15. De wraak van Ivan-
hoe (a.l.) wo. 2.00. EUROCINE
MA: El Cid (a.l.) 1.30, 7.45, wo.
3.45, 7.45. Spanky en zijn
vriendjes (a.l. wo. 1.30. FLO
RA: Sex contacten gezocht (18)
2.00, 7.00, 9.15. KRITERION:
Cabaret (18) 3.00, 7.00, 9.15.
METROPOLE: Bij de beesten
Cabaret (18) 3.00, 7.00, 9.15.
2.00, 7.00, 9.15. KRITERION:
af (a.l. 2.00, 7.00, 9.30.
ODEON: Numemr 14 Johan
Cruyff (a.l.) 2.00. wo. 12.15, 2.15.
The weekend murders (14) 6.45,
9.15. OLYMPIA: The magnifi- DELFT:
cent seven ride! (18) 2.00, 8.00. CITY: Turks fruit (18) 2.30,1
PASSAGE: Turks fruit (18) 9.15. CITY SELECT: De si
2.30, 7.00, 9.30. REX: Super fly ten (18) 2.30, 8.15. wo.
(18) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, Sjors en Sjimmie en de rebf
7.30, 9.30. STUDIO DE LUXE: (a.l.) wo. 2.15. DELFIA: (1: H.
The Poseidon adventure (14) Tom (18) 2.30, 7.00, 9.15. D
2.15, 7.00, 9.30. STUDIO 2000: LEN KINO: Chattj's Land i
The French connection (14 2.30, 7.00, 9.00 FLORA: At
7.15, 9.45 beh. di. Gosha, de de veroveraar (18) 7.00,
beer (a.l.) wo. 2.00. zo. 1.00. DE STUDIO D: Family Life I
UITKIJK: Le genou de Claire 2.30, 7.00, 9.15. wo. 7.00, 9.15.
(14) 2.30, 7.15, 9.30. schat in het zilvermeer (i
wo. 2.30.
kyüPE "zcai IS
cpqecfMNl!
C\ElrJBLPIci l
VOLKOME/V MfW,
NAAfc l/VELCfiW
TEVÊEPEAJ
Broom
Hilda
Markten
-aarzen 1150—1325: pinken 1100—
1300; graskalveren 500-900; mestkal-
veren 255-390; schapen 125-180; lam
meren 180-235. Overzicht (resp-^aan-
deren rulmer-stroef-als maandag;
kalf- en melkkoeien groter—willig—
prijsh.; vare koeien ruimer-redelljk-
goed prijsh.vaarzen en pinken als
vorige week-lui, duur-rulm prijsh.
graskalveren groter-slug, duur-
staande; nuchtere kalveren groot-le-
vendlg-goed prijsh.; schapen en
lammeren groter-vlug-schapen lager,
lammeren onveranderd.
Kaasmarkt Bodegraven. (ÏO mrt)
Aanvoer5 partijen. rrljzen (ln gul
dens): per kg le kwal. 4.40-4.75; ex
tra kwal. tot 4,92. Handel: kalm.
Veemarkt Doetlnchem. (20 mrt)
Aanvoer: slachtvee 433; gebrulksvee
888: vette kalveren 5; nuchtere kal
veren 1947; schapen 87; lammeren
9; gelten 9; paarden 23; totaal 3401.
Prijzen (ln guldens per stuk): melk
en kalfkoelen 1720-2570: mest- en
weldevee 1295-1775; drachtige vaarzen
1645-2445; guste vaarzen 1310-1765;
pinken 1060-1575; graskalveren 490-
.RKHHhi
FORT COYOTE
;S TE KLEIN
VOOR ONS
TWEEËN!
Vooruit, uwen koortn vlug
Vit....vuile jonden,
Vut ..ui J( Hekje propere kon-'
sunken. feS den? tul tem m.
Lucky
Luke
Western
Circus
Suske
en
Wiske
De
malle
mergpijp
DAT ZULLEN WE DAN
NOG NS ZIEN!
BflTffl I Buikte vol? innii'
Darin
7ï)ara