Rntlok of ru/tiek, ol/ het moor mooi i/ AFBOUW NOORD-NEDERLAND handel, industrie en scheepvaart FOTO FILM VRIJHOF W.T.H. Telexrollen lijnbaansgracht 46 - amsterdam-c. tel. 240341 SERVICEBUREAU Verzorgt voor u alle wand- en plafondafwerkingen, zowel in nieuwbouw als in onderhoudswerk, ook in fabrieken en scholen. Tevens maken wij alle sierpleisters en granol en verder alle muurbespuitingen zowel binnen als buiten. Ook alle schilderwerkzaamheden worden door ons verzorgd en zijn altijd binnen de gestelde termijn klaar. Belt u even voor een afspraak of vraag een offerte. AFBOUW NOORD-NEDERLAND RIJNSTRAAT 26 - EMMELOORD TELEFOON 05270 - 3929, b.g.g. 4716 mode architectuur reclame en industrie ROTTERDAM - Delftsevaart 25a - Tel. 010- 12 96 02 Ook voor u het aangewezen adres Servicebureau voor: Tekstverwerking Automatisch typewerk Direct mail (getypt) Stencilwerk/offset Composer zetwerk (kwiekset) Beëdigd fotocopieerder) Speciale kwiek-service (klaar terwijl u wacht) KWIEK verwerkt uw tekst op z'n snelst Rapporten, verslagen, bestekken Eén telefoontje en wij zijn reeds onderweg Bergstraat 10 - Amersfoort - Telefoon 03490-31824* - Telex 47575 40 R. N. Degens Het verhaal gaat, dat een zeer bekwa me meubelmaker enkele jaren geleden op de Dclftse Kunst- en Antiekbeurs een paar antieke tafels te pronk zag staan die hij zelf gemaakt had. Wie beweert dat dat toch onmogelijk is, weet niet hoe bedriegelijk een goede vakman met goed gereedschap en oude materialen echt eeuwenoud lijkende meubels kan maken. Zó echt dat zelfs kenners het 'bedrog' niet zien als ze het niet weten. Daarmee wil allerminst gezegd zijn dat de handel in antiek altijd met bedrog gepaard gaat. Want zelfs in zo'n geval van aperte namaak, of wat iets beter klinkt: van een stijl zuivere copie, kan (bijna) iedereen te goeder trouw zijn Na vele malen koop en verkoop is dr herkomst van zo'n stuk al zover verdoezeld, en de prijs al zover gestegen, dat niemand meer aan de echtheid ervan twijfelt. Een be trouwbare handelaar, die een naam te verliezen heeft die zijn er nog), ver koopt geen copie voor echt. Een van de gerenommeerde antiekveiligen in ons land gebruikt in zulke gevallen bij meubels het woord 'rustiek', wat ook een soort landelijke, boerse stijl kan aanduiden, maar wat in dit geval als euphemisme voor namaak wordt ge bruikt. Overigens hoeft niemand zich met een eventuele aankoop van zoiets rustieks bekocht te voelen; doorgaans is bij het maken daarvan met veel zorg en vakmanschap te werk gegaan, ook bij het kiezen van het meubel dat tot voorbeeld diende. Gevallen van specta culaire 'vervalsing' komen trouwens niet zo vaak in de antiekhandel voor als bij die in oude kunst, maar dat is een ander verhaal, dat hier nu niet aan de orde is. Dat er zo ontzettend veel 'antiek' wordt verkocht dat die naam helemaal niet verdient, is in hoofdzaak de schuld wan het koopgrage publiek dat zich zonder enige kennis van zaken in het avon tuur stort. Nu is échte kennis van zaken op het gebied van 'antiek in de ruimste zin' iets dat alleen na een levenslange studie in theorie en prak tijk verkregen zou kunnen worden. Maar ook niet-deskundigen met een beetje gezond verstand kunnen best vermoeden dat bijvoorbeeld antiek ko peren beddepannen die voor enkele tientjes Dij een koperkraam op de markt aangeboden worden, producten van modeine massafabricage moeten zijn. Dat ts dan misschien een extreem voorbeeld, maar het is wel 'uit het leven gegrepen'. Eevenals dat van de argelozen die menen dat ze met antiek te doen hebben als het maar oud, verroest of half verrot is. Nu is 'oud' wel een wan de kenmerken van antiek, maar bepaald niet het enige. Want afgezien van de eis dat echt antiek niet jonger mag zijn dan ongeveer 130 jaar, spelen o k de kwaliteit, het vakman schap waai mee het gemaakt is en de staat waarin het verkeert (onder meer) een belangrijke rol. Wat vroeger niet mooi was, wordt er met het verstrijken van de tijd letterlijk en figuurlijk niet mooier op Een houten meubelstuk dat van een slechte kwaliteit hout is ge maakt, waarvan de verbindingen niet op de juiste wijze zijn gemaakt, dat ondeskundig is gefineerd en dat dan borendicn in de loop der jaren nog is verwaarloosd, is al een waardeloos wrak voordat het antiek kan worden. Ook in de perioden waarin het antiek van nu werd gemaakt, waren er knoei ers die hun vak niet verstonden. Het is misschien teleurstellend voor degenen die met een bescheiden beurs nu nog op echt antiek uit zijn, maar het wer kelijk goede zit vast in musea en in collecties van verzamelaars die er al oog voor hadden toen de na-oorlogse antiekrage nog niet losgebarsten was. Wanneer een enkele keer iets van zo'n collectie in Je handel komt, worden er prijzen voor gevraagd die maar door een enkeling betaald kunnen worden. Maar dat zijn dan de 'topstukken' van museumkwaliteit, zonder welke een ge wone antiekliefhebber ook best geluk kig kan (en moet) zijn. Daarnaast is er nog steeds verrassend veel goeds wan minder hoge afkomst te koop. Het is toch nog steeds zo dat goede, gebruikte (en goeA-gebruikte) meubelen om ons daar i.u maar toe te beperken van zo ongeveer eind 18e, en begin 19e eeuw (die. nog voortdurend te koop wordtn aangeboden) voor degenen die er oog voor hebben een plezieriger bezit vormen dan gelijksoortige nieuwe meubelen, die bovendien vaak duurder zijn. Wat aanbod er, keus betreft zijn die oude wel sterk in de minderheid ten opzichte van de wandmetibelen en ceihoekcn waarmee de hedendaagse in dustrie leurt, en waarmee degenen die het allemaal niet zo belangrijk vinden ook best gelukkig kunnen zijn. Of mis schien toch niet zo heel erg gelukkig meer, gezien de toenemende vraag naar antiek, of rustiek, of naar zomaar gezel lige, soliie dingen uit grootmoeders tijd. Vandaar ook de grote hoeveelheid boe ken er boekjes over antiek die de laatste jaren zijn verschenen. Het is daar al net rn.ee, als met het onderwerp dat ze behandelen- als je de goede er uitpikt kun je er veel plezier van hebben. Er zijn erbij die zeer bruikba re informatie verschaffen, zoals 'A short dictionory of furniture' van John Gloag, dat nog voor enkele guldens bij ons aller De Sicgle ckrijgbaar is. En om het verschil tussen rustiek en an tiek bij meubelen te leren kennen kan het zeer interessante 'Antique or fake' van Charles H Hayward nuttig zijn. Hei g- eft uitvoerige details vooral over de kenmerken van de constructie van echte antieke meubels .Wie speciaal op (Engelse) stoelen uit ts kan zich oriën teren in het lijvige 'The Englishman's chair', ook van Gb-ag en waarschijnlijk nog te koop bij I'jann of De Boeken wurm. In ae 'gewone' boekhandel zijn nog veel meer uityai-en te koop die over anlwh handelen. Sla daarvan de vele bijdragen die Ani wan Oorschot (Uitgeverij Helv-ond) leverde maar over t anuege de onjuistheden en de slordigheden; tenzij het om plaatjes- kijken te doen is. Elke Schrijver infor meel uitgebreid over Antiek glas en Kriital Dishoerken ook aan 'Wat is antiek' van Pet'-a C'arijs (Dishoeck) kunt -i plezier beleven. Over ijzer, brons en tin heeft terzamelaar A. J. G. Verder degelijke en prettig leesbare verhandelingen met veel illustraties ge publiceerd, en in de zeer uitgebreide ';n veelzudige Dc grote encyclopedie van het antiek' VitgmijHolland) staat hi-el verl wcrensuxiardigs over allerlei genres cn stijlen, met mooie illustraties. Weer speciaal over meubels gain 'Het antiek" meubel' van Elfriede Ferber (Wereldvenster) cn Het Meu bel' van dr. Anne Bercndsen (Phoe nix). Allemaal betaalbare boeken (uit een lenge reeks mei veel andere titels) die meestal ov-r nog ietaaibaar antiek handelen. En ezn prima vegwijzer naar di- plaats-en waar dat te koop is, van ruv-melmarkt tot veilinglokaal. is het goedkoop pi jmlair aardo-^nde, maar ui terst brutktare 'Curiosa en antiek' uit ae Mara boe-f lash-srru.- van Bruna. DU oof weer roor een paar gulden bij De Sle.ijte Zo werd fineer gezaagd in dc. 18e eeutv. Illustratie uit Antique or fake?' van Charles Hayward. Twee heel fraaie Louis XV fauteuilsgrijs gelaktwet originele Franse ta pisserie bekleedgemaakt door Pierre Othon, een Parijse meubelmaker die zijn meesterschapstitel verkreeg in 1760. De stoelen zijn gesigneerd met zijn naam. 17

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 31