De méns Rosa Luxemburg belicht in LAK KUNST OP ZICHT Liederen van Hooft in koffieconcert Antiekmarkt in Treslong Dezso Ranki bij Kunstkring kunst w Zwart serviesaoed Vertolkt door Josephine van Gasteren TREEDT OP VOOR K O Galerienieuws Exposities ROTTERDAMS DANSCENTRUM Imperium speelt Poes verhalen 973 J -^AGINA 5 ZATERDAG 10 MAART 1973 LEIDSE COURANT V e r t m O r e U O u, t D d. De bedrijvigheid van allerlei mensen, die voor de kraak wagen uittrekken, op zoek naar bruikbare of ,.oude" dingen, duidt erop, dat er grote belangstelling bestaat voor oude gebruiksvoorwer pen. Uitdragers en „antiek handelaren" beleven gouden tijden, dank zij de kraakwa gen. Als U in de komende schoonmaaktijd niet weet, wat U met Uw „oude spullc- tjs" moet doen, zet ze niet tè spontaan aan de kant (van de weg) maar overtuig U van de echtheid en de waarde ervan: een simpel briefkaartje, maar liever een foto van het ding, aan „Ver trouwd met Oud", redactie „Leidse Courant, Kort Ra penburg 2 te Leiden, is vol doende. Een deskundig ant woord vindt U om de andere week in deze kolom. De thee- en suikerpot, die we deze week afbeelden, zijn ge maakt van zwart, ongeglazuurd ceramiek. De enige versierin gen zijn de zittende vrouwenfiguurtjes, die de knoppen van de deksels vormen. Zij zijn beide aan de onderkant voorzien van het uitgedrukte merk Wedgwood. De potjes zijn dus produkten van de nu nog steeds werkende fabriek in Etruria, Engeland. De stichter van het bedrijf is Josiah Wedgwood (17301795). In de 18e eeuw werd er in Staffordshire, waar de fabriek staat, al veel ceramiek ver vaardigd. Het is harder dan het continentale aardewerk en heet naar de streek van herkomst Staffordshire ware door de grotere hardheid wordt het bij stoten minder snel beschadigd. Een van de redenen van de achteruitgang van de Delftse aardewerkindustrie is dan ook de concurrentie van deze En gelse produkten. Josiah verbeterde van dit steengoed zowel de samenstelling van de klei als de techniek van het bakken. Hij hield zich echter niet alleen met het materiaal bezig maar ontwierp ook nieuwe modellen. Onder invloed van de belangstelling voor de oudheid in die tijd, voornamelijk in neoclassicistische stijl. Enkele door hem ontwikkelde soorten steengoed zijn cream-wa- re, jasper-ware en basalt-ware. Het cream-ware is gebroken- wit van kleur en wordt veel voor serviesgoed gebruikt. In 1762 bood Wedgwood koningin Charlotte een kandeel- en ont bijtservies van cream-ware aan. In 1765 werd hij benoemd tot „pottenbakker van de koningin" en sindsdien is het Wedg wood cream-ware bekend onder de naam „Queens-ware". Jasper-ware is zodanig verfijryi steengoed, dat het op porcelein lijkt. Het is vooral gekleurd bekend, b.v. zachtblauw of groen. Deze kleuren zijn soms door-en-door, het zg. solid jasper, soms is slechts het bovenlaagje gekleurd: het zg. jasper-dip. Men heeft dan het witte jasper in kleur ondergedompeld. Het jasper is voor allerlei doeleinden gebruikt, zoals voor ser viesgoed, parfumflesjes, sieraden en plaquettes. Het wordt vaak versierd met witte jasper-figuren in reliëf. Men gebruik te hiervoor veelal afdrukken van antieke cameeën. Maar er zijn ook medaillons met portretten van (toenmaals) levende personen. Deze werden wel eens toegepast bij meubels. Het basalt-ware is een verbetering van het reeds bestaande Egyptian black-ware. Het is geglazuurd en waterdicht. De zachte glans wordt verkregen door polijsten. Josiah had grote belangstelling voor dit procédé om'dat hij hiermee etruskische bronzen wilde evenaren. Hij ging zover, dat hij zelfs bustes van basalt-ware heeft gemaakt. Behalve voor het brons-effect gebruikte hij het ook om de beschilderde vazen van de Grie ken en Etrusken te imiteren. Om dit effect nog meer te bena deren werden de vazen encaustisch dat is met verf, ver mengd met was hoofdzakelijk in de kleuren rood en wit ge decoreerd. Evenals het jasper-ware wordt het basalt-ware versierd met reliëffiguren. Hoewel strikt genomen alleen produkten van de Wedgwood-fabriek basalt-ware mogen heten, wordt ook elders vervaardigd black-ware wel zo genoemd. De rouwende vrouw, de weduwe, op de deksel komt veel voor bij Wedgwood en niet alleen in basalt-ware. Zij past er wel goed bij als men in aanmerking neemt, dat het servies vaak ten tijde van rouw gebruikt werd. De waarde is ongeveer 150. Twee potjes van zwart serviesgoed hillegom In Treslong wordt vandaag en morgen weer een antiek- en curiosamarkt ge houden. De markt is geïnspireerd op i de grootste antiek winkel in Londen "The Antique Hy permarket. '5 standhouders zul len hun waren uit stallen. Dit keer is er ook een stand met kostbare schil deren, 4én met an tieke wapens, twee met prachtige antie ke en moderne oos terse tapijten, één stand met uitslui tend kristal en na tuurlijk zijn er ook weer veel meubelen LEIDEN Bij het horen van de naam Rosa Luxemburg denkt men meestal onwillekeurig aan een strijdbare Dolle Mina van het eerste uur of aan een onvrouwelijke blauw kous. Dat ook deze vrouw behofte had aan liefde, vriend schap en huiselijkheid is iets, wat men zich over het alge meen maar moeilijk voor kan stellen en eigenlijk heeft ze het daar zelf naar gemaakt ook. Nu, in deze tijd van vrouwenemancipatie en Dolle Mina's hebben we het er in feite nog steeds moeilijk mee, als we een vrouw daadwer kelijk op de barricaden zien klimmen. Hoeveel te meer zal een dergelijk optreden aan het begin van deze eeuw voor velen moeilijk te aanvaarden zijn geweest? Rosa Luxemburg is geboren in Zamost in het toenmalige Russi sche deel van Polen op 5 maart 1871. Het grootste deel van haar jeugd brengt zij door in' War schau, waar zij in 1887 haar gymnasiumdiploma haalt. Zij is dan al lid van een socialistische ■beweging en om uit handen van de tsaristische politie te blijven steekt zij in 1889 illegaal de Duitse grens over. Na geduren de enige tijd aan de universiteit van Zürich gestudeerd te heb ben vestigt zij zich in 1898 in Berlijn, waar zij actief wordt binnen de Sozialdemokratische Partei Deutschlands. Binnen deze partij wordt zij één van de belangrijkste vertegenwoordi gers van de revolutionaire vleu gel. Aan het begin van de Eerste We reldoorlog vindt er binnen deze partij een dramatische breuk plaats. In de Rijksdag stemt bijna de gehele S.P.D.-fractie vóór de oorlogskredieten van de regering varï Keizer Wilhelm II. De enige die tegenstemt is Karl Liebknecht en samen met hem richt Rosa Luxemburg een oppo- Josephine van Gasteren tijdens de vertolking van „Rosa Luxemburg". sitionele groepering op, waaruit later de Spartakusbund zal ont staan. Als aan het eind van de oorlog het keizerrijk in elkaar stort hoopt zij dat ook in Duits land de socialistische revolutie feit zal worden. Als echter een Communistische Partij wordt, opgericht is voor enige reactionaire groeperingen de maat vol. Rosa Luxemburg en Kar Liebknecht worden beiden op 15 januari 1919 door een aan tal officieren vermoord. op 30 december 1918 mede door Het grootste deel van de Eerste haar toedoen ook in Duitsland Wereldoorlog heeft zij doorge bracht in gevangenissen en deze periodes van gedwongen inacti viteit waren in feite rustpunten in haar leven. Uit haar corres pondentie met o.a. Leo Jogi- ches, HenTiëtte Roland-Holst en haar vriend Hans Diefenbach blijkt overduidelijk dat juist hierdoor haar gedachtenwereld niet meer volledig door haar po litieke idealen overheerst werd. Er komt ruimte voor intiemere gedachten en gevoelens en het enigszins karikaturale beeld, wat men al gauw van een revo lutionaire heeft, wordt dankzij deze brieven langzamerhand omgebogen tot iets herkenbaar menselijks. Een aantal van deze brieven zijn door de Poolse actrice en chrijfster Halina Elojewska om gevormd tot een dramatische monoloog, waarin vooral de na druk wordt gelegd op de méns Rosa Luxemburg, die zuiver uit liefde voor de mens in het alge meen zich inzette voor een hu manitaire democratie. In de vertaling van Lisetta Stembor zal deze monoloog volgende week in het LAK-theater worden voorgedragen door J. van Gas teren. Laten we hopen, dat deze voorstelling niet alleen bezocht zal worden door ouderen, maar ook en' juist door de altijd zo graag protesterende jongeren. Hier kunnen ze kennismaken met een échte revolutionaire. Paul Korenhof 'Bo*n Luxemburg' n-orntdag 14 maart, in alle stijlen te be kijken. Behalve per auto is Treslong vanuit Haarlem en Leiden per dus te berei ken. De openingstij den van de markt zijn zaterdag 10 maart van 12.00— 22.00 uur en zondag 11 maart van 1.00 —18.00 uur. LEIDEN Het Rotterdams Danscentrum zal a.s. woensdag voor K en O optreden in het Rijnlands Lyceum. Ook niet-inschrijvers van K en O kunnen deze voorstelling bezoeken. In het programma is een nieuw werk van Elisa- Volkenkande: (tel bech Cameron 'Dalman opgenomen namelijk „Being" op muziek van Ian Gugley. Verder worden uitgevoerd een suite uit de Watermuziek van Hdndel; „contacten" van Ton de Leeuw en Ineke Sluiter; "lm Wind der Zeil" van Dorner en Pina Baush en „22 pages" van Joep Straes- ser en Ineke Sluiter. Na de voorstelling worden de toeschouwers in de gelegenheid gesteld over de voorstelling na te pra ten. Zij kunnen dan tevens de dansers ontmoeten. LEIDEN Ook het zesde koffie concert op de zondagmorgen (11 maart om 11 uur) heeft verras singen In petto. Deze hebben be trekking op een programma, zo veelzijdig, dat K en O op dit laatste koffieconcert een record aantal bezoekers kan verwach ten. Bovendien vindt het plaats In de grote zaal (dus niet in de foyer). Een hoffelijk gebaar naar pianist Rudolf Jansen bete kent de grote Estonia vleugel, die de minder geschikte kleine Estonia zal vervangen. De bas Lieuwe Visser en zijn vas te medewerkers pianist Rudolf Jansen en claviciniste Anneke Uittenbosch maakten gedrieën een tournee door de Verenigde Staten in 1971, prompt gevolgd door een tweede in 1972. En ook dit jaar zal nog een herhaling volgen. Dit ter introduktie voor him optreden hier. Lieuwe Visser, zanger en histori cus, heeft zijn beide verworven heden gebruikt voor een interes sante duik in de muziekgeschie denis, resulterend in de weinig uitgevoerde liederen van P. C. Hooft. Dit wil zeggen, dat de dichter Hooft teksten maakte op bestaande oude melodieën, die in eigen kring werden uitge voerd. Zijn eerste vrouw Chris tina van Erp, leerlinge van Sweelinck en zijn vriendin Tes- selschade, wier zangstem Hooft bewonderd heeft, moeten grote invloed op hem hebben gehad. „Oorlog oorlogh blaesen" schreef hij naar de wijs "Belle qui m'a- vez blessé", die in verschillende varianten in allerlei bundels voorkomt, ook bij Valerius als "Al wat den mensch bejegent". Op de wijs „Amarilletje mijn vriendin", te vinden in een bun del van Van Duyse "Het oude Galerie De Bink tot 30 maart exposeert Leo Bolt in de nieuwe studio van drukkerij de Bink. De exposant werd op 26 maart 1944 in Voorburg geboren. Hij studeerde op de afdeling publi- citeits-vormgeving aan de Ko ninklijke Academie voor Beel dende Kunsten. Zijn expositiede buut maakte hij bij een groeps tentoonstelling in een jongeren- sociëteit. Leo Bolt laat zich bij zijn grafisch werk en reliëf drukken inspireren door gewo ne dagelijkse dingen en zijn fa voriete muziek. Galerie-bibliotheek Wassenaar - Vanmorgen is een nieuwe expo sitie in de bibliotheek geopend. Exposanten zijn Lilian West hoek en Jeltje Nikkels-De Bosch Kemper. Lilian heeft al eerder geëxposeerd met haar touwcomposities in Warmond (Galerie 't Hoekje bij de Pomp). Jetje Nikkels exposeert keramiek. De tentoonstelling duurt tot 1 april en i9 geopend van 10.00 - 12.00; 14.00 - 17.00 en 19.00 - 21.00 uur za: 10.00 - 13.00 LEIDEN Het is de in Nederland al bekend geworden Hongaarse pianist, Dezso Ranki, die het laatste abonnementsconcert van dit seizoen van de Leidsche Kunstkring „Voor allen" gaat verzorgen op maandag 12 maart In de Stadsgehoorzaal. Dezso Ranki ikreeg zijn opleiding in Budapest bij Pal Kadosa. Zijn op treden werd overal met jubeltonen begroet tot nu toe. en nu pere- senteert hij zich met een programma, dat nogal conventionaal aan doet, maar dat, gezien Ranki's grote reputatie, toch een evenement belooft te worden. Is het toeval, dat Ranki, die met zijn Liszt-vertolkingen lauweren oog9tte, nu twee werken heeft uitgekozen, die beide aun Liszt wer den opgedragen? Het zijn de 12 Etudes op. 10 van Chopin, en de Pihantasie in C gr.t. op. 17 van Schumann. Daarvan is het laatste werk minder bekend. Het werd in 1836 voltooid. Het heeft een wat melancholieke signatuur en bestaat uit drie grote delen, alle door de componist rijkelijk voorzien van voordracht- en tempo-aanduidin gen. Hel eerste deel in C gr.t. begint met de parallel: a kl.t., beweegt zi'dh „durtihaus phantastisch und leidenschaftlich" naar het in Es gr.t geschreven middendeel, om dan weer in het laatste deel „Adagio" in C te eindigen. Het werk kreeg een motto mee, ontleend aan Fr. Schlegel: Durch alle Tönet lm bunten Erdentraum Ein leiser Ton gezogen Fllr den, der hehnlich lauscbet. Vooral aan het tweede deel zal Dezso Ranki een kluif hebben, met de vele accoordensprongen in een moeilijke ligging. De pianist begint zijn programma klassiek met de Sonate in aki K.V. 310 van Mozart. Naar verluidt heeft hij zich elders in deze stijl een meester getoond. Alle reden dus om zijn komst hier met grote interesse tegemoet te treden. B. Rijnders Concert „Voor allen", 12 maart, 20.00 uur, Stadsgehoorzaal. Nederlansche lied", schreef Hooft "Klaere, wat heeft er uw hartje verlept". Eveneens in vele oude bundels, o.a. in het Luitboek van Thysius en bij Va lerius ('t Spaensche gedrocht), komen varianten voor op de melodie "J'ameray toujours ma Phillys", waarop Hooft dichtte „Vluchtige nimph waer heen soo snel?". Met verlangen zien wij ook uit naar de prachtige en aangrij pende "Liederen en dansen van de dood" van Moussorgsky. De componist had het voornemen, deze liederen te orkestreren, maar hij is daar nooit aan toe gekomen. Na zijn dood deden dat voor hem Glazounow (ban den 1 en 2) en Rimsky-Korsa- kow (3 en 4). Zoals bij zo vele werken van Moussorgsky. zal de oorspronkelijke versie hier voor zang en piano, mooier over ko- Het programma vermeldt verder o s. nog enige soli voor de clavi ciniste (Sweelinck: „Ballo del Granduca") en voor de pianist een paar werken van Satie. B. Rijnders Kotrirronrert: londac <1 maart. 11.00 uur. StadMrrhooriaul. De Hongarse pianist Dezso Ranki LEIDEN De Christelijke Toneelgroep Imperium geeft vanavond dej première van „Wat nu, wat nu". Het toneelstuk is een collage van1 het werk van Edgar Allan Poe. Regisseur Rein Kdzard heeft er alles aan gedaan om de bizarre en tegelijk speelse sfeer, die uit de verhalen spreekt zo nauwkeurig mogelijk weer te geven. Edgar Allen werd in 1809 In de Verenigde Staten geboren. Zijn ouders stierven toen hij twee jaar was. Nadat hij wegens wangedrag van twee universiteiten gestuurd was, ging hij verhalen schrijven voor tijdschriften. Zijn verhalen berusten grotendeels op feitelijke gege vens. In het verhaal ,De put en de slinger" werd hij bijvoorbeeld geïnspireerd door de gruweldaden, die bedreven werden tijdens de Spaanse verzetsstrijd. De auteur leefde na de dood vun zijn vrouw nog twor- jaar doelloos rond. Uiteindelijk kwam hij in Baltimore, waar hij in 1849 in grote armoe stierf. De verhalen van deze auteur worden elke vrijdag en zaterdag tot 12 mei uitgevoerd in het microtheater aan de Vestestraat. Aanvang van elke voorstelling: 20.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5