NIEUW STERRETJE AAN LEIDSE CULINAIRE HEMEL INDUSTRIE- OF WOONBESTEMMING? Brandweerkazerne bree kijzer voor uitspraak over „Waard" Stem des Volks maakt indruk met ,Te Deum' van M. Haydn Stormloop op Enzo 's pizza 's Aroma van een zoele avond stad en randgemeenten OOK Wat u moet weten Toch benzinepomp voor taxibedrijf 973>AGINA 3 WOENSDAG 28 FEBRUARI 1973 LEIDSE COURANT leiden De laatste tijd krijgt de Leidse burgerpot er nogal wat concurrentie bij. Gerenom meerde eetgelegenheden hebben het economisch strijdperk moe ten verlaten, maar de Chinees- Indonesische magenvullers zet ten hun kruidige penetraties voort. Er zijn toeristisch-Spaan- se plekjes bijgekomen en in de Janvoss-ensteeg verspreidt een Turks etablissement geuren die een goed Leidenaar achterdoch tig maken. Aan het toch niet overdadig bezette Leidse culi naire firmament pinkelt sinds een half jaar een nieuw ster retje. Een azuren komeetje, dat omhoog geschoten is aan het Noordeinde, waar het aroom hangt van een zoele zomer avond onder pijnbomen, wellicht een sensuele momentopname van een zuidelijk oponthoud, dat voor het vitrinetje van de Pizze ria-Bistro van Vincenzo Amato weer gloed krijgt in de herinne ring. Vreemd, maar de nostalgie krin gelt op het Leidse Noordeinde door een ga«*»nd portiek naar buiten. Je staat er voor het ven ster met je neus op een eerlijke oven en ziet de pizza's rijpen tot wellustige pannekoeken, die on der regie van signore Italo (rechtstreeks uit Rome) aan- toruinen tot substantiële lekke- re-hongerdoders. Of Italo het nou leuk vindt of niet, hij staat er urenlang te manipuleren. En de mensen buiten kijken op z'n vingers en komen watertandend binnen. Dat is ook de bedoeling van Italo, en de hele opzet van Vincenzo, die in de wandeling en troetelenderwijs Enzo wordt genoemd. Toen Enzo Amato in augustus van het vorig jaar, na de eigendomsovername, de ta feltjes en stoelen kwam rang schikken (een heksentoer, want je kunt je er nauwelijks keren of draaien) ontmoette hij er de laatste resten van een "petit restaurant hollandais", een eet- tent die bij studenten in een be hoefte voorzag. Sindsdien gaan de pizza's, lasag- na en spaghetti er als koek in. z'n 20ste te zwerven. Van huis- uit is hij musicus. Vanzelfspre kend. En, hoe kan het anders?, hij speelt gitaar. Geraffineerd. Hij zingt daar uiteraard bij, met een fluwelen stem, die naar de zon doet hunkeren. Napels is ta, Napolitana, Siciliana, Borro- meo. Maar als je zijn specialité verorbert, vergeet je alles. En dan die capuccino, met snufje cacao erop. Voortreffelijk. Mis schien, dat in plaats van een pizza een Lasagna een ander verhaal heeft verteld, maar met dezelfde melige inhoud: lagen gestreken macaroni, ham ertus sen, kaas en tomatensaus er over heen. Men nuttigt stok brood erbij. ,,Vele koks bederven de brij", zo wil een doeken affiche tegen de wand. Maar niet in de pizzeria van Enzo. Behalve de Italiaanse van Italo is er nog de Franse eetcultuur van kok Patrick (on middellijk uit Parijs", zegt 't Galgje van binnen. Enzo, over een tijdspanne van 5 jaar heen). Romaanse roman tiek in duplo. Dat vind je niet eens in Amsterdam: twee in één. due in uno, molt' importan te. De Italiaanse en Franse keu ken stomen aan het Noordeinde hand in hand. „Hier is alles, dat tref je nergens", vertelt Enzo met beide handen „ik ben geen chauvinist, maar op eetgebied is er alleen maar uw selectie maken. De gerech ten worden gedistribueerd door twee charmante meisjes, die mo gelijk een ogenblik de aandacht voor het menu doen verflauwen. Daar Is Jeanette ("een paar En of dat nog niet genoeg was, kwam er een bistro, waarin de Franse cuisine een verfijnde aandrang uitoefent op de zintui gen. De pijpenla van Enzo Amato is in optima forma; zoals elke rechtgeaarde honger- opwekkende bistro moet zijn: niet strakglimmend en bloot, maar onopvallend en onooglijk weggedoken, bruin en donker, door een klein raam slechts een blik toestaand in en hartroerend interieur, waar lekkerbekken, celibatairs en gelieven hutje en mutje genieten in een tempeltje der kostelijke ervaring. Voor de deur staat (foutief gepar keerd) geen "macchina italia- na", maar een rood Marrisje. Spijtig: een Italiaan die Fiat verloochent. Vincenzo Amato, een 31-jarige Napolitaan. Een naam die zingt. Ook een nomen est omen, want, zo zegt een in gewortelde rappe Italiaanse zegswijze: "Amare e non essere amato tempo perduto", "be minnen en (desondanks) niet bemind worden is verloren tijd". Aan zoiets begint een Ita liaan niet eens. Enzo begon op al van eeuwen her de voedings bodem voor kerstballen en een canzona die duizenden eigen- heimse beoefenaren heeft. Goed, Enzo ging zwerven. Via Rome, Milaan, België, Duits land, Zwitserland, Teheran en Brussel kwam hij in Nederland terecht. In Teheran ging hij op de foto met (wijlen) Pier Angeli in een Japanse club. Zij waren goede vrienden. Zes jaar gele den begon Amato de snaren te beroeren in het Amsterdamse Esso Motor Hotel bij de RAI. Hij zong Franse, Engelse, Spaanse en Italiaanse liedjes. Als u wilt, draait hij een bandje met een opname voor Radio Suisse. Nu staat Enzo achter de bar in zijn pizzeria. Maar over een paar weken pakt hij weer dc gitaar, want het Napolitaan- se bloed kruipt waar het niet kan gaan. 's-Avonds is het bij Enzo Amato vol in de zaak. Het is er te klein. De Italiaanse ge rechten liggen op de borden in een gesloten formatie. Als je op wilt staan, siddert je beweging door het hele zaaltje. Het is dringen, met de pizza Margheri- Enzo Amato met de filmster Pier Angeli in een Spaans eethuis. Frans en Italiaans". De cuisine van Patrick bevindt zich achter de schermen naast het koude kale achterplaatsje. Daar beweert Patrick de tour- nedos Stroganoff, de boeuf Bourguignon, de entrecöte Pro- vencale, de escalope Viennoise en de cotelette Grand-mère (ofwel oma's ribbetje). U kunt bij hem desgewenst kennis maken met een malse slak. Een obligate di mensie aan de specialiteiten wordt verleend door Italiaanse en Franse kaassoorten. Het ge heel kan omspoeld worden met uitgelezen en minder uitgelezen wijnen. Eccola en voilé; u kunt woorden voor haar, alstublieft dank u wel"): un fiore d'amore, molto bella, een muurbloempje dat de lippen doet tuiten. Daar is ook Corrie (een paar woorden voor haar, alstublieft), die aan de automaat net zulke pittige capuccino ontrukt als de beste padrone In Trastevere. Ik wil maar zeggen; het wordt u bij Enzo allemaal aantrekkelijk ge noeg gemaakt. Met een tinteling in de ogen be weert Enzo, dat hij Nederland een mooi land vindt. "Ik ben blij er te wonen; de mensen zijn vriendelijk en sympathiek". Waar heb ik dat meer gehoord "Contact met fijne mensen; die zijn er overal. Hier komen ook leuke mensen. Steeds minder studenten, want de gematigde prijzen zijn voor hun wat aan de hoge kant. Enzo Amato wil een selectie maken, even spe ciaal als zijn specialité. Hij gaat ook uitbreiden. Naar bo ven. Als de familie daar over een paar maanden weg is. „Ik hoop", zegt Enzo met de armen even omhoog. En dan weetje wel, dat het een half jaartje la ter kan worden. Het interieur is nog niet helemaal aan kant. Er staan een paar "antieke" tafels en de bar heeft gedraaide zuiltjes (van een trap). „Mijn Hollands is slecht", bekent Enzo, die veel uitlandig is geweest; "ik zoek een Nederlandse professor voor een paar uur per week". Het mag wat hem betreft na eni ge verduidelijking ook een le raar zijn. Zonder meer is zijn Nederlands veel beter dan mijn Italiaans, 's-Middags om vijf uur gaat de pizzeria open, tot elf uur 's avonds, 's Zondags is deze inrichting voor het strelen van uw tong gesloten. Vincenzo Amato hoeft zich niet beleefd aanbevolen te houden. Men loopt de deur bij hem plat, in een geprolongeerde eredienst aan de maag. TON PIETERS LEIDEN De Juridische fa culteit van Leidse studenten organiseerd in de Raadszaal van het Stadhuis een interu niversitair pleitconcours. Op dinsdag 13 maart zullen te gen elkaar pleiten de Katho lieke universiteit te Nij: gen en de Vrije universiteit te Amsterdam; de Leidse universiteit en de universi teit van Amsterdam; de Katholieke Hogeschool te Tilburg en de Erasmus uni versiteit te Rotterdam en de universiteiten te Groningen en Utrecht. Een jury zal het pleit beslechten. Het con cours begint om 10.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. LEIDEN In Holiday Inn houdt het district Zuid -Hol land van de Kon.Ned.Ver. voor EHBO op zaterdag, 17 maart a.s. haar jaarlijkse districtswedstrijd. Deze wed strijd is bedoeld als selectie wedstrijd, waardoor bepaald wordt, welke afdeling wordt afgevaardigd nar de Natio nale wedstrijd op 19 mei in Emmen. LEIDEN Op Wereldge bedsdag, 2 maart komen in vele landen mensen bijeen om te bidden voor de nood in de wereld, voor de naas ten of voor eigen intentie. In Leidèn zijn gebedsbijeenkom sten in de Doopsgezinde Kerk, Pieterskerkstraat 1, om 8 uur; in de Antonius- kerk, Vijf Heilaan, 8 uur en in de kapel Verbum Dei, Plantage 16 om 11 uur. LEIDEN Wie belangstel ling heeft voor het streven van de onlangs opgerichte stichting "Diogenes Leiden", de woonfunctie van de Leid se binnenstad te bevorderen en het stadsgezicht te verbe teren, kan contact opnemen met mevr. A.M. Snoek Koning, die telefonisch be reikbaar is onder nummer 44416. Abusievelijk werd haar nummer in de krant van gisteren verkeerd afge drukt. LEIDERDORP Morgen vergadert de commissie voor maatschappelijk welzijn in het gemeentehuis te Leider dorp. Deze openbare verga dering begint om acht uur 's avonds in het gemeente huis. Belangrijke agenda punt is de brief van de stich ting maatschappelijke dienst verlening „Midden-Rijnland" te Leiden, over fusie vast stelling kostprijzen voor ge zinsverzorging en raming subsidie in de kosten van algemeen maatschappelijk werk. LEIDEN De nieuwe brandweerkazerne moet er komen. De brand weer loopt vast in de binnenstad. Het gebouw, zoals dat ontworpen Is, vindt ook geen weerstand bij de raadscommissies. Maar de plaats, waar de kazerne geprojecteerd is, gebruikte de heer Ampt- meyer (PSP) gisteravond in de commissie stadsontwikkeling als breekijzer om het college van b. en w. een uitspraak te ontlokken over de bestemming van de (rest van de) gronden In de Waard. Op instigatie van de heer Waal (PvdA) ging de commissie tenslotte akkoord met het voorstel van plaatsvervangend voorzitter Ham, b. en w. om zo'n uitspraak te vragen, voordat het punt „brandweerka zerne" in de raad komt. De heer Amtmeyer had ver klaard, ontevreden te zijn over b. en w. omdat zij, hoewel de commissies van algemene be stuurlijke aangelegenheden en van economische zaken de plan nen voor de brandweerkazerne al behandeld hebben, nog nooit hebben uitgevochten of de rest van de Waard industrieterrein moet blijven, of voor woning bouw moet worden bestemd. Wethouder Ham bevestigde, wat de heer Amptmeyer had gesig naleerd: het loopt niet zo hard met de industrievestiging. Er zijn zelfs bedrijven, die hun per ceel grond aan de gemeente te rugverkopen. De brandweerka zerne is niet strijdig met het in dustrie-karakter van de omge ving. „Maar wel met de wo ningbouw, gezien de omvang van het project", riposteerde Amptmeyer. Van ambtelijke zijde werd uit de doeken gedaan, dat in de Waard zonder brandweerkazerne ca. 120 woningen gebouwd zou den kunnen worden, die dan een apart wijkje zouden vormen, door de verbindingsweg tussen Burggravenlaan en Sumatra- straat afgesneden van de zee heldenbuurt en voor winkels etc. aangewezen op Hoge- en VOORSCHOTEN "De Forse Caters", Voorscho- tens carnavalsvereniging, heeft haar tweede carnavals feest gevierd. In "De Gou den Leeuw" was maar plaats voor 250 zotten. Maar die waren er dan ook alle maal toen Prins Peter I met de Raad van Elf arriveerde. De muziek van "De Opwek kers" deed wonderen. WARMOND Het hek bij de ingang van Marienhave wordt door een smid geres taureerd en vervolgens op een naar achtergelegen plaats neergezet. Lage Rijndijk. Maar daarvoor moeten dezelfde bruggen gesla gen worden over Nieuwe- en Oude Rijn, die ook nodig zijn voor de ontsluiting van de Waard als vestiging van de am bachtelijke bedrijven uit de bin nenstad (en andere industrie- tjes). De ambtelijke stelling was: de ontsluiting zal sneller gaan, naarmate de gronduitgifte sneller verloopt, waarbij de ves tiging van de brandweerkazerne een middel kan zijn om de nodi ge bruggen eerder te (mogen) bouwen. Amptmeyer daarente gen meent, dat de grond sneller zal worden uitgegeven, naarma te de ontsluiting er sneller komt. Hij informeerde of er geen andere plek in de stad is om de brandweer te vestigen: er is geen raadsbesluit over de plaats van vestiging, waarom zou de commissie dan niet over vestiging elders kunnen discus siëren? Maar er bleek eenvoudigweg geen andere plaats dan die in de Waard: aan de (ring-)weg en aan het water, dat praktisch is voor het oefenen met waterka nonnen en met „duikers", maar ook voor het beproeven van de pompen. De exploitatieopzet van het ter rein is zo, dat het praktisch geen verschil maakt of er nu woningbouw of industrievesti ging komt: bijna 90 per m2. Dat betekent dat de grond, no dig voor de brandweerkazerne, alleen al ongeveer een miljoen moet kosten. Desgevraagd be loofde wethouder Ham de com missieleden de meest praktische vorm te doen zoeken voor het uitgeven van de grond: ver huur, erfpacht of overdracht in eigendom. Het antwoord op de vraag waarom de bouw onder hands zou moeten worden aan besteed, luidde dat het hele plan binnen 54 weken werkelijkheid kan zijn, als het aan Bredero wordt gegund. De Waard: 3.5 hectare groot. Als industrieterrein trekt het niet: de ambachtelijke bedrijfjes uit de bin nenstad zijn financieel niet bij machte, er te bouwen. Moet het industriegebied blijven of moeten er huizen komen? B. en w moeten zich snel uitspreken. LEIDEN Een jarenlang slepen de en weinig verkwikkelijke zaak kwam gisteravond tijdens de vergadering van de commis sie stadsontwikkeling tot een be vredigend einde. De voorgevel rooilijn van de Pelikaanstraat tussen Haarlemmerstraat en Oude Vest zal spoedig worden vastgesteld. Daardoor zal de fir ma werkhoven, taxibedrijf en garage, haar verbouwingsplan- nen toch kunnen verwezenlijken. Hangende de vaststelling kan het bedrijf een regeling treffen om zijn benzinepompen „binnen het bedrijf" te verplaatsen. Dertien jaar geleden kocht de heer Werkhoven twee panden naast zijn garagebedrijf. Zes jaar geleden trad hij in onder handeling met de gemeente over de uitbreiding die hij aan zijn bedrijf wilde geven. Hij kreeg toestemming, de gekochte pan den onbewoond te laten teneinde ze t.z.t. bij zijn bedrijf te trek ken. Toen daarop de z.g. Noord-zuidroute gebaand werd, ontstonden er moeilijkheden: de gemeente bepaalde, dat de ben zinepompen in het portiek aan de Pelikaanstraat moesten ver dwijnen. De pompen waren voornamelijk ten dienste van het taxibedrijf, dat daardoor ten dode was gedoemd. De plaats van de pompen zou o.a. strijdig zijn met de benzinepom penverordening: ze stonden nau welijks dertig meter van de Haarlemmerstraat en nog geen tien meter van de Van der Werfstraat, die in het wegen- pIan-1961 gedacht werd als een tweebaans bedieningsweg voor de bedrijven aan de Haarlem merstraat. De gemeentelijke plannen pakten allemaal anders uit. Zo bleef de Van der Werf straat dank zij de bouw van het „Agnescomplex" voor Stu dentenhuisvesting een smalle straat. Toch moesten de pompen weg. In een kort geding voor de Haagse Arrondissementsrechtbank werd het bezwaar van de heer Werk hoven niet ontvankelijk ver klaard. De raadscommissie voor de beroepsschriften bepaalde dat ze mochten blijven totdat de nieuwe Pauwbrug geopend zou zijn. De gemeenteraad verzocht onlangs, de affaire door dc commissie stadsontwikkeling te doen bezien. Gisteravond bleek, dat de heer Werkhoven niet had kunnen ver bouwen waarbij de verplaat sing van de pompen was inbe grepen doordat er geen voor- gcvelrooilljn voor de Pelikaan straat is vastgesteld. Toen was het leed gauw geleden. Wethou der Ham, zegde toe de rooilijn snel te doen vaststellen; de heer Werkhoven stelde in het vooruit zicht dan spoedig te zullen bou wen: een garage met de inrit aan de Pelikaanstraat en de uit rit aan de lege Werfsteeg en de pompen in de zijgevel. LEIDEN -- Het was bij de uit voering van „De Stem des Volks" dinsdagavond In de Stadsgehoorzaal vooral het „Te Deum" van Michael Haydn, waarin het koor zich bijzonder heeft onderschei den. Sterk was de inzet van de sopranen, en het gehele koor ontwikkelde een span ning, die het gedurende het verdere verloop heeft ge handhaafd. Met grote intelli gentie reageerden allen op de intenties van dirigent Henk Brlër, die hier zijn koor en het Toonkunstorkest goed In de hand had. Een moeilijker opgave bleek „Der Oceanflug" van Kurt Weill, een werk waarvan men zegt, dat het „eenvou dig" en pakkend is. Dit laat ste is juist, maar in het „eenvoudige" schuilen veel voetangels en klemmen, waarmee vooral het orkest (de Koninklijke orkestvereni ging „Symphonia" uit Rot terdam te maken kreeg. Men bedenke echter dat het een amateurorkest is, waarvan het technische niveau van de leden nogal uiteen ligt. En het is voor een dirigent een allerminst eenvoudige zaak, niet alleen hiermee rekening te moeten houden, maar ook met andere faktoren, als bij voorbeeld nervositeit van zijn mensen, die zich laat gelden bij een foutieve inzet, hetgeen op zichzelf niet zo erg is, maar die kunnen lei den tot onzekerheden. Henk Brit'r wist ze op te vangen. Solisten in dit werk waren Ma- rius van Altena (tenor) die de Lindberg-partiJ vertolkte, Ruud van der Moer (ba riton) en Henk van den Brink (bas). Van hen maakte Ruud van der Meer de sterk ste indruk, maar ook Henk van den Brink had begrip voor de stijl waarin hij zijn partij moest brengen. Marlus van Altena, niet groot van volume, kreeg het moeilijk boven het orkest uit te ko men. Bovendien deed hij het te mooi. In deze partij ver wacht met spanning, meer „Sprachgesang". En daar waar hij spreken moest, bleef hij vlak en inhoudloos. De sopraan Leny Stevens- Ridderhof was in de Concer taria K.V. 505 van Mozart in haar element. Zij zong met overtuiging en met grote dramatische zeggingskracht. Ook hier toonde deze mooie sopraan haar veelzijdigheid. Willem Hielkema had in zijn obligaat-pianopartij nog niet direct zijn grote vorm gevon den (te veel pedaalgebruik), die hij later ontwikkelde als solist in de Concertsuite van Hugo Godron. Daarin was hij geestig met een puntige en tintelende ritmiek. De prestaties van het orkest, niet in alle opzichten gaaf, waren in elk geval toch heel loffelijk te noemen, temeer omdat ook dit werk beslist niet gemakkelijk is. Al met al een uitvoering, waarin vooral het koor een sterke indruk heeft achter gelaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 3