Miel Cools laaft zich aan lied en luit x Hier en Elly m I IhSSËI maken foneel in Ierland iigiinuiii! '"ij/ lllllllll Kunst en Kunstenaars Geen aanbeveling van NOS voor voorzitter schap TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN LEIDSE COURANT DINSDAG 27 FEBRUARI 1973 IIll llllilllllllll Het schijnt dat de Belgische zan ger Miel Cools (37) meer dan hij zichzelf bewust is werkt aan een wedergeboorte van het chanson in ons land. Als een troubadour trekt hij van stad tot stad en vooral be neden de Moerdijk ontwaart men hem met gitaar en bronzen stem regelmatig in jongerenlokalen waar het popgeweld raakt uitge woed. In zijn repertoire hoort hij hele oude bronnen aan, dichterlij ke welputten aan middeleeuwse koningshoven, klassieke liedekens over maagdekens die tranen ver goten om onbereikbare minnaars of smachtend hun smakzoenen de vrije loop lieten. Vandaar loopt er via het chanson een direkte lijn naar onze tijden met zijn vervui ling zolang er nog een bloem is bestaat er nog hoop; en met zijn liefdeloosheid naast vertrouwen in het voortbestaan van het mense lijke ras zolang er nog een man is die het kan Miel Cools: ,,Het (Franse) chan son kan bogen op een traditie van duizend jaar. Het is verweven met de ziel van het volk. Het heeft een grote diepgang, bezit hechte banden met onze cultuur en staat zeer dicht bij de mens, is gebonden aan de mens en zijn omgeving. De pop is een typisch modeverschijnsel, heeft nergens een land, geen voedingsbodem en steunt eigenlijk alleen op sound, eer. technisch gegeven, dat vooral in het traditieloze Amerika tot ontwikkeling kon komen. Pop is een even revolutionair als voorbij gaand verschijnsel, fungeert tijde lijk als versnelling van de vrij wording van een meer welvaren de jeugd, maar mist eigen kleur en psreekt het hart niet aan. Ik geloof dat het chanson een liedje is met een veel langere adem, omdat het een gedicht is, een een heid vormt met de man die het gemaakt heeft en zingt. Brassens. Brei, Ferrée, hun teksten kunnen bijna niet door anderen gezongen worden, omdat het persoonlijke uitingen zijn, die de ziel van de maker in zich dragen. In België is het chanson blijven bestaan. De pop heeft daar nooit zo'n vlucht genomen net zomin als de mini. België heeft nooit zo erg openge staan voor invloeden van buitenaf en bovendien bleef het altijd sterk onder invloed van de Franse cul tuur, waarvan het chanson een ui tingsvorm is." Enige jaren geleden verlegde Miel zijn werkterrein naar ons land. Op de wiekslag van een el pee, die redelijk verkocht, reikte zijn vlucht steeds hoger en mede om zijn durf om nier de trouba dour uit te hangen In een land vol hippende poppers en dolgedraaide deejays, karakteriseerde Wim lbo hem als een witte raaf. Zo staat hij ook vermeld in Ibo's bijbel, gewijd aan het cabaret, dat mede gevoed wordt door de geest van het chanson. Miel voelt zich hier mee nog steeds vreselijk verguld, evenals met het Zilveren Trapje, dat hij als aanmoedigingsprijs ontvirtg en hem in elk geval om hoog wees naar het Walhalla der Caberetaria. Diezelfde Wjm werpt vanavond in zijn programma Van wie is die tekst zich met omfloerste stem op de liedjes van wijlen Alex de Haas, die voortleeft in zijn werk, en Ernst van Altena, die ondanks de popstorm zich altijd bleef koes teren in de luwte van het chan son, francofiel van roeping, omdat het Gallische levensgevoel hem is ingeboren. Van deze Ernst van Altena gaat Miel Cools op verzoek van Wim een lied zingen. Alterna tief heet het en het laakt op me- lancholisch-filosofische wijze de moderne behoefte aan altijd iets anders om zich op te beroemen. Een alternatief is iets wat ons on derscheidt van andere mensen en hei tegengestelde van wat ons verbindt met andere mensen. Miel Cools: „Ik heb een grote af finiteit met het werk van Erst van Altena. Ik heb verschillende liedjes van hem op mijn repertoi re. Het Angelsaksische liedwezen is al evenzeer afwezig uit zijn werk als uit mijn belangstelling, al ben ik niet ongevoelig voor een goede folksong. Bovendien relati veert Van Altena. Hij maakt er geen halszaak van. Drirtgt zijn overtuiging niet aan anderen op. Net als ik is hij bang voor men sen met een boodschap. Je moet je zelf zijn en de ander nemen zoals-ie is. Dat hoort bij de Fran se cultuur en is ook een eigen schap van het Vlaamse volk. waartoe ik me reken, omdat het in zijn levensopvatting een volk van troubadours is." Van jongs af heeft Miel geweten dat hij zanger moest worden. Geen kerkkoor of schoolkoor of hij zong het hoogste lied, een vo cale drift die zijn bestemming vond op het Hasseltse Conservato rium. Toen hij het opera vak on der de knie had, zag hij het plot seling niet meer zo zitten om met een zwaard in je borst quasi-ster- vend het hoogste woord uit te gal men. Hij trad toe tot een modern dansorkest en wierp Twist en Hul- lie-Gullie dampende zalen in met als verpozjng tussen de nummers door wat klassieke Cole Porter. Daar liep hij na een jaar gevoels matig zo in vast, dat ene Jaap Dresen, promotor van de Vlaamse kleinkunst, hem de weg moest wijzen naar het chanson. Hij stortte zich op de teksten van Brassens en Jules de Corte en toen die hun geheimen aan hem openbaarden, wist Miel het zeker: Hij zou tot zijn laatste snik het chanson trouw blijven, want dit sprak hem aan en raakte hem diep in zijn ziel. Jaap Dresen, Louis Verbeeck (leraar), Bert Broes (koekfabrikant), Flip van Bogaert (aalmoezenier) en Ma- rie-Frans Daenen (huisvrouw) schreven hem teksten op het lijf, die goed vielen. Geen protest songs, wel sociale betrokkenheid en in hoge mate poëzie, die de warmte meekreeg van Miels bronzen stem. Hij haakt zijn lied jes aaneen met kleine conferen ces. waarin hij vertelt hoe hart en verstand gelijkelijk huishouden in w Miel Cools: „Pop is een voorbijgaand modernisme". de teksten, die niet aan mode on- Miel voelt geen verschil tussen de derhevig zijn, maar zich bezig middeleeuwse markies, die zijn houden met de diepste roerselen mooie vrouw aan de koning moest van de mens. gedragen op de afstaan, en de moderne man, die spankracht van de melodie. Het in deze maatschappij niet meer goede chanson komt van binnen- zichzelf kan zijn. Miel blijft wel uit en zal ook bij anderen naar zichzelf. Voor zijn gevoel zelfs in binnenslaan, zoals het eens bij hoge mate, als chansonnier, zich Miel zich blijvend in het hart lavend aan lied en luit. heeft vastgepind. TON OLIEMULLER Hou 't scherm in het oog Het Ned. toneelechtpaar Piet Ka merman en Elly Ruimschotel, die al eens eerder hun geluk in Cana da hadden beproefd, trokken een jaar of wat geleden naar Ierland om daar toneel te gaan maken. Zij vonden er een gretige voe dingsbodem, want van oudsher is Ierland een mysterieus land, dat teert op sagen, een metafvslsche levensinstelling koestert en een natuurlijk gevoel bezit voor to neel. Met deze mensen zijn Piet en Elly toneel gaan maken. Dit lukt wonderwel. Zij vinden er de ruim te om te experimenteren en mon- ^1 den daarbij uit in een soort volks- toneel, dat aanslaat bij de Leren. Een team van de NCRV is daar d'e met de camera heen geweest. Over hun interessante werk en er varingen vertellen Elly en Piet in een speciaal aan hen gewijd pro gramma. Zij noemen hun eigen toneelgroep met Ierse amateurs het Gortycloona-tiheaterproiect. Ned. I 21.40 uur. Dier en vriend Tar.ja Koen gaat ditmaal de hei op om naar dieren te zoeken. Zij komt terecht op de Lüneburger- heide en eindigt in Artis. Ned. I 19.05 uur. Mensen, mensen Gerard v. d. Berg haalt weer al lerlei heel gewone, zeer wonderlij ke mensen in zijn uitzending. Har ry van Hoof levert op de achter grond de muziek, terwijl Arnold- Jan Soheer en Hetty van Waal wijk de nodige assistentie verle nen. Ned. I 20.21 uur. Ander nieuws Naar aanleiding van de Wereldge bedsdag wordt in deze rubriek na der ingegaan op de vraag of wij nog weten wat bidden is. Ned. I 22.20 uur. Waaldrecht De door zijn Spaanse moeder SpaansJkatholiek opgevoede schrijver André Kuyten (Anton Quintana) leverde de stof voor deze vijfde aflevering in de Waal- drechtserie. De titel hiervan Het Zout der aarde. Het handelt ovei een kapelaan, die verliefd wordt op een kinderverzorgster. Voor dit verhaal verwierf de au teur al de Visser Neerlandiaprijs. Voor zover wij kennis hebben kun- nennemen van de tekst wordt er zeer serieus ingegaan op de men selijke problematiek van een der gelijk gegeven. Arthur Boni speelt André van Duin zal woensdagavond ter opluistering van het song festival met Ben Cramer het daaromheen geprogrammeerde circus optreden verlevendigen met een stukje dressuur. In een manége te Abcoude is hij al druk aan het oefenen. .rthur Boni als de kapelaan en Josée Ruiter als de kinderverzorgster in de vijfde Waaldrecht-aflevering. Het Residentie Operakoor neemt op 23 april afscheid van de Kur- zaal met een operaconcert o.l.v. Nico Ringels. Uitgevoerd zullen worden het Stabat Mater van Rossini en Norma van Bellini. Medewerking verlenen sopraan Marina Jensen, alt Rijkje Wol- leswinkel, tenor Peter Melis, bas Tadeusz Wierzbicki en de Zuider Orkestvereniging uit Rot terdam. Kunstzaal Heuff, Hof laan 7 Was senaar, exposeert van 3 t/m 24 maart tekeningen, grafiek en schilderijen van Sjoerd Hanne- ma en sculpturen van Ted Roo- croft. Vitalia Boursoek is een pianiste die in China werd geboren uit Russische ouders, een tijdlang in Australië leefde en thans per manent in Londen woont. Sinds 1970 heeft zij in een aantal Eu ropese hoofdsteden geconcer teerd; zondagmiddag 4 maart treedt ze op in Diligentia, waar ze werk zal vertolken van Bach-Busoni, Beethoven, Liszt en Chopin. De Amerikaanse pianist Vincent Mariotti doet op zijn tweede Euro pese toernee ook Nederland aan. Zondagmiddag 11 maart speelt hij in Diligentia werken van Bach, Roger Sessions en Beethoven. de rol van de kapelaan, Josée Ruiter die van de kinderverzorg ster. Verder zijn er rollen van o.a. Johnny Kraaykamp, Carry Ttfsen, Willy Brill en Johan de Meester. Ned. II 20.21 uur. Van wie is die tekst Wim lbo wijdt ditmaal speciaal aandacht aan de teksten van Alex de Haas en Ernst van Altena. Liedjes van deze auteurs worden gezongen door Miel Cools (zie el ders op deze pag.), Sylvia de Leur, Martine Bijl, Hein Boele, Frans Halsema, Jaap Stobbe en Harry Mooten. Ned. II 21.10 uur. Stratemaker op zee Teksten van wijlen Alex de Haas door Wim lbo besproken in Van Morgenmiddag is de stratemaker w,c is £*'e ^fest? op zee erweer met nu een geesti ge verhandeling over eten en drinken. Woensdag Ned. I 17.00 uur. Sylvia de Leur in het programma Ernst 'van Wib lbo. die U Van onze radio- en TV-redactie HILVERSUM Het bestuur van de NOS heeft besloten, geen ge bruik te maken van de door de Omroepwet geboden gelegenheid om bij de minister van C.R.M. een aanbeveling in te dienen inza ke het voorzitterschap van de NOS. Naar in omroepkringen ver luidt zouden de omroeporganisa ties de voorkeur geven aan een voorzitter uit hun midden, waar voor KRO-voorzitter mr. H. W. van Doorn en de huidige pro grammacommissaris televisie J. W. Regelink als kndidaten werden genoemd. De kroonleden en de vertegen woordigers van de culturele orga nisaties in het NOS-bestuur gaven echter in grote meerderheid de voorkeur aan de huidige voorzit ter van de NOS, de heer E. A. schüttenhelm. Deze heeft zich voor herbenoeming beschikbaar gesteld. Zeker is, dat de heer Regelink in ieder geval niet als programma commissaris in het NOS-bestuur zal terugkeren. Ook drs. M. J. A. R. Dittrich, commissaris voor de regionale omroep, keert niet te rug. Hjj heeft zich niet meer kandidaat gesteld. Er is de laat ste tijd nogal wat kritiek gekomen op Meerlo/Wansum's burgemees ter, zowel van de zijde van de regionale omroep als uit de kring van het nationaal overleg gewes telijke cultuur, namens welke or ganisatie de heer Dittrich in het NOS-bestuur, zitting heeft. Door TROS-directeur, mr. J. M. Lan- dré, zijn hierover in de laatste be stuursvergadering van de NOS vragen gesteld. Prijs voor Lieve hemel Van onze radio- en TV-redactie HILVERSUM Tijdens het derde internationale festival voor chris telijke televisie in Salzburg zijn drie Nederlandse televisiepro gramma's met een prijs be kroond. Dc NCRV won een prijs in de ca tegorie documentaires met de film Pasen in Roemenië van Co- boka. Aan het IKOR werd de prijs in de sector amusement toegekend voor de musecal „Jona", die werd geschreven door Karei Eijkman op muziek van Ger van Leeuwen en geregisseerd door Joes Odufré. Een speciale prijs van de stad !';i!zburg viel ten deel aan het me- J.titleve KRO-programma Lieve hemel van Guus van Hemert en i.es Booinkens. Voor het eerst werden tijdens deze tweejaarlijkse festivalweek meerdere program ma's uit oosteuropese landen ge toond. NEDERLAND NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 19.30 Tweekamp, quiz 20.00 Journaal 20.21 Mensen, mensen, mensen 21.15 Adam Smith, tv-serie 21.40 Het Gortycloona-theater- projekt, documentaire 22.20 Ander nieuws, over wereldgebedsdag NOS 22.45 Den Haag vandaag 22.55 Journaal 23.00 Kijk op sport (teleac) 19.30 Koning Klant 20.00 Journaal 20.21 Waaldrecht, tv-spel 21.10 Van wie is die tekst, cabaret 21.50 Achter het nieuws 22.40 Journaal 22.45 Spaans (teleac) België Nederlands NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Hier is Lucy 14.00 Schooltelevisie 17.00 Schooltelevisie 18.00 De Fabeltjeskrant 18.05 Follyfoot 18.30 Tienerklanken 19.05 Gastprogramma 19.35 Zoeklicht 19.40 Mededelingen 19.45 Journaal 20.10 De kleine waarheid, tv-feuilleton 21.10 Verover de aarde, wetenschappelijk 22.00 Streekeconomie 22.45 Journaal kleur NEDERLAND 11.10. Schooltelevisie VARA 17.00 De Stratemakeropzeeshow 17.20 Kinderen van de Zeekraai baai, jeugdserie NOS 18.55 Journaal 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending. B.P. 20.31 Die Rote Kapelle, tv-film- 21.40 Nederlands Songfestival 22.40 Den Haag Vandaag 22.50 Studio Sport 23.35 Journaal 20.21 Achter het nieuws 20.55 Mensen in musea 21.35 Monty Pythons vliegende circus KRO/RKK-IKOR 22.05 Kenmerk NOS 22.50 Journaal 22.55 Hoe word ik de computer de baas (Teleac) BELGIË NEDERLANDS NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Dagje ouder 20.00 Journaal 17.00 Jevanjong, jeugdprogram ma 18.40 De Fabeltjeskrant 18.45 Korte film 18.50 Milieubescherming 19.20 Politieke tribune 19.35 Zoeklicht 19.40 Mededelingen en weer bericht 19.45 Journaal 20.10 Maximiliaan van Mexico, spel 21.40 Konfrontatie 22.25 Horen en zien 23.00 Journaal 23.05 Schaatsen HILVERSUM 8.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Moet de aarde wijken voor de hemel?: gesprekken. 18.45 (S) Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 19.10 (S) Jeugd en Ritme. 19.30 Vanavond: muziek, vrolijkheid en stroollng. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra- 23.55-24.00 Nieuws. aan. NOS: 19.50 Den Haag var KRO: 20.00 Nieuws. 20 05 IS» Klas sieke orgelmuziek. 20 50 Bnbel-V; HILVERSUM 3 HILVERSUM 2 PBBHWBHBBBoiktparüj Vrijheid ën Demokratle. 18 30 Nieuws 18.41 Echo. 18.50 program- Draayer Show. VARA: 19.00 Nieuws. 19.02 Popsmuk. 20 00 Nieuws. 20.Ö3 Poprekonstruktle. 21.00 Nieuws. 21.02 Jazz en Blues. 22.00 Nieuws. 22.02 De Eddy Becker Show. 22.55 Mede- delingen. 23.00 Nieuws. 23 02 Wach ten op middernacht. 24 00 Nieuws. 00.02 Tom Blom. 00.55.01.00 Nieuws. HILVERSUM I ARA: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag» muziek bij het ontbijt. (7.25-7.30 Van de voorpagina). VPRO: 7.64 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag woensdag vervolg. (8.35 Van alle markten thuis). 9.00 (S) Radioweek blad programma voor de woens dagochtend. met om: 9.15 Koning Klant: 9.35 Waterstanden: 9.40 Schoolradio: 10 45 Voor de kleuters en om 11.00 Nieuws. 12.00 Emmel- oord Centraal: Gesprekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Licht vokaal en Instrumen taal ensemble met zangsollsten. 13 45 Gesproken portret. 14.00 (S) Speelruimte: hedendaags programma vol goede Jeugdherinneringen. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 (S) Klas- sleke kamermuziek. 17.55 Mededellp- gen. HILVERSUM 2 11.55 Medede-i llngen. 12.00 (S) Van twaalf tol twee: gevarieerd programma meli om 12.26 Mededelingen t.b.v. land-1 en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12,41- 12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden maar14.00 Huisbezoek: een pastoraal gesprek. NOS 14.10 Onder de groene linde: oude liedjes en bal-' laden. 14.30 (S) Aspekten van de ka mermuziek. 15.30 Nieuws. 15.33 Meer over minder: de stem van de sprekende minderheid. 17.00 Bopthe. ma's en swlngsesslonsJazz uit de Jaren 1935-1955. 17.20 Overheidsvoor lichting: Samenwerking n jB**" kellngslanden. 17.30 Nleui 17.32 (S) Hier en nu. NCRV HILVERSUM 3 AVRO: 7.00 Nleuv TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos): gevarieerd programma met om 7.30 Nieuws 7.41 Aktua. 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10 00 <S) Kabou- tertljd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Voor 7.02 Steeva .00 Nieuws; 8.02-8.05 Radlojoi naai). 9.00 Nieuws. 9.03 De Negc uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 beldsvitamlnen; populair verzoekp! tenprogramma. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12,03 Radiojournaal. 12.CC (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus verzoekplatenprogramma. Niemand kan ons tegenhouden, KRO-documentaire uit Puerto Rico, vertelde van vier Domini caner paters, die uit hun paro chie werden verbannen, omdat zij te „links" opereerden. Marga Kerklaan gaf een leven dig verslag van de affaire, waarbij het jammer was dat het materiaal uit Puerto Rico door gebrek aan samenwerking van de andere partij eenzijdig moest blijven. Dat de betrokken paters inder daad links opereerden, was iets waar zij geen geheim van maakten. Zij gaven de oprechte indruk dit te doen van een zui ver evangelische instelling uit. Toch zat er in hun betoog een vervelend polarisatie-element. Onlangs zijn ginds verkiezingen gehouden die de socialistische Hubert Lam po op de radio Vai radio- en TV-redactie ROTTERDAM De VARA zal op 2 maart een directe radiouit zending verzorgen van de Hubert Lampo-avond in het Rotterdamse theater „De Lantaren". De Vlaamse schrijver zal lezen uit ei gen werk en vertellen over zijn werk als schrijver. Het program ma begint om half negen. De toe gang is gratis. partij aan de macht bracht. De paters waren daar blij om, want het vorige regime was „fascis tisch". We weten niets van dat vorige regime, maar als het fascistisch zou zijn geweest, zou de verkie zingsuitslag hen een meerder heid van 99 hebben opgele verd. Een der voornaamste ken merken van het fascisme is na melijk juist dat verkiezingsuit slagen van te voren vaststaan. De partij wint altijd! AVRO's Televizier liet ons wat aan nieuwtjes snuiven, bracht een knullig filmpje over be- drijfsspionage, maar sneed ook het vraagstuk van krankzinnig heidsverklaring aan. De aanpak van het laatste feit was niet alleen vluchtig, m ook onverstandig. Omdat het onzindelijk voorkomt dat een querulante patiënt in de gelegen heid werd gesteld zijn visie te geven op de toegepasie therapie. Maar ook omdat dergelijke re portages ondermijnend werken op het vertrouwen dat patiënten in de hun behandelende artsen kunnen hebben. En als er één vak van de geneeskunde is, waar dit vertrouwen toch al moeilijk wordt verkregen, is het juist hier. Dc medische stand staat hevig in de kritische belangsteling. Mag van ons! Maar niet op een wijze, die door opzeggen van vertrouwen de volksgezondheid kan bedreigen. Vg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2