KUNST OP ZICHT Humor in keramiek van veelzijdige kunstenaar Obligaat pianospel Hielkema in Oceanflug' ïPieterskerk: open Tiuis voor cultuur Amati-kwartet pp concert in Alphen 73 kunst Film en cabaret in Alphen Glazuren >AGINA 5 ZATERDAG 24 FEBRUARI 1973 LEIDSE COURANT LEIDEN Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de veelzijdi ge Leidse kunstenaar Harm Henrick Kamerling Onnes op 15 januari j.l., worden in verschillende kunsttempels van Nederland herden kingstentoonstellingen georganiseerd. In de Leidse Lakenhal tot 25 maart a.s. en vervolgens in het Groninger Museum, het Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam en het Gemeentemuseum te Arnhem, alle gewijd aan het keramische ouevre van deze kunste naar. REIDEN Juist zoals de figuurtjes op het herinneringsmonument voor Boehaave in de Pieterskerk te Leiden, is de kerk nu zélf de das omgedaan door beslissing van een cultuurschuwe regering om de kerk „om niet" nog niet over te nemen. Zo'n beslissing door anti-cultuurfilosofen op een ministerie, dat eerder de schijn wekt, de cultuur om te j. brengen dan haar uit te dragen, is uiteraard een cultuurbarbarisme in optima forma, j waarbij enige kanttekeningen minstens wenselijk kunnen zijn. •- jet heeft weinig zin om verwijten te gaan rondslingeren naar de Kerkvoogdij want met de ver nieling van ramen waarvan de restauratie 6200 moet kosten zonder dat er één cent binnen komt, ga je minstens wenkbrau wen fronsen om van andere uitingen maar niet te spreken wanneer het achterstallige kerk- onderhoud zo'n half miljoen moet kosten. De heren Kerk voogden treft stellig geen blaam. Ik verwijt ook B. en w. niet alles, hoewel je je als bui tenstaander kunt afvragen, wat het werenlijke nut is van een spoednota, die de stedelijke Cul turele Raad op maandagavond °P bet bureau van mevrouw de Rt-Wethouder legt, zonder dat B. y en w. in hun vergadering van den i dinsdag en vrijdag tot een dui- idelijk standpunt komen, zoals ap:bleek toen ik' op het stadhuis ,n) i navraag deed. Ik kan me best c. 'voorstellen, dat ampel overleg [nodig is, zeker wanneer twee i een commissievergadering on- genuanceerde en onjuiste verkla- rangen gaan afleggen als een eóort rr.es ap de keel Dat ze dij deden, is waarschijnlijk te wij ten aan onvoldoende informatie op het laatste ogenblik. Ook dat verwijt ik niemand. Maar ik /raag me wel af waarom na week, wnaneer belangrijke beslissingen op het spel staan, nog niemand een zinnig woord zingen de kerk uit te gaan. En open kan. Want van uitstel juist die zang was volledig ge- komt helaas zo snel afstel, pland binnen het kader van het Wanneer ik de krant lees „Pas Holland festival. Ik klap in geen geval uit de school wanneer ik hier melding maak van een drie weken omspannende manifesta tie, die Leiden een eervolle plaats zou geven binnen het Holland Festival. Als hoogtepun ten zou een groot concert i wanneer er een nieuw gebruiks- doel voor het gebouw is gevon den, zal zij weer geopend kun nen worden", dan komt de vraag snel op: wordt er naar zo'n doel werkelijk gezocht? Zo ja, door wie? Zo nee, waarom niet? Pieterskerk worden gehouden. Mag ik een voorstel voor zo'n doel doen? Een stichting Beheer Pieterskerk moet de kerk gaan bestemmen tot een open huis vooor Cultuur De negentiende- eeuwse „wielerbaan" moet wor den afgebroken, wel heel voor zichtig want er zit een heleboel erg oud materiaal onder de bruine verflaag. Als de kerk zo .in de oude ruimteluister is her steld, kunnen we alle kanten uit. De orgelconcerten kunnen doorgaan, ja zelfs graag naar zeventiende eeuws gebruik wor den uitgebreid tot dagelijkse be spelingen, zomaar, zonder con certsfeertje. Er kunnen concer ten gegeven worden in alle denkbare vorm. In hoeverre to neel aan bod kan komen, dient te worden bekeken. Er kunnen tentoonstellingen komen van alle zaken, die in musea niet zo gemakkelijk aan bod komen. Orgelloze periode in Leiden te vrezen Heel muziekmakend Leiden zou in die drie weken eigen inbreng hebben. Leiden zou muziekstad zijn. Alles was daarvoor gere geld. Zelfs de muziekafdeling van CRM zou daarvoor wel in de proteroonnaie tasten. Een in tensieve voorbereiding zou met succes worden bekroond, tot- dat..bijna gelijktijdig met de Wanneer we dan rekening houden In het Haagse Gemeentemuseum zal een tentoonstelling worden ingericht van hoofdzakelijk te keningen en aquarellen, in Gale rie Hüstege te Amsterdam, schilderijen. Tenslotte zal in de maand april in Voorschoten een tentoonsteling worden gehouden van schilderijen en tekeningen. Harm Henrick Kamerlingh Onnes was een leerling van zijn vader Menso, de bekende romantische schilder, in 1800 geboren te Brussel, overleden 1925 te Lei den. Zijn broer was de beroem de Leidse natuurkundige en no- belprijswinnaar Kamerlingh On- Met pottenbakken begon Harm Henrick pas in 1933, samen met zijn oom Tutein Nolthenius, die zich een oven aanschafte om de oude glazuren van de Perzen en Egyptenaren terug te vinden en daarbij voor o.m. de vormge ving de hulp van zijn neef Harm inriep. Sindsdien is Ka merlingh Onnes met pottenbak ken voortgegaan. „Het is", al dus de kunstenaar, „zo'n totaal ander werk dan schilderen. Ik rust er van uit". „Naast de potten, die huiselijke varianten zijn van oliepotten en soyaflessen, draait Kamerlingh Onnes talloze simpele albarello- vormen en vindt zo de basis waarop zijn huidige potterie nog stoelt". Aldus J. W. N. Achter- bergh uit Amstelveen, verzame laar en hartstochtelijk bewonde raar van Onnes' werk in de be geleidende catalogus van de tentoonstelling(dit maal gratis verkrijgbaar). „Babelwit gla zuur. een witte kieihoudende tin email, dat in de fraaiste scha keringen gelukt en op de oudste stukken soms zelfs gecracque- leerd, glansrijk het patina van het vroegste Wit Delfts even aart. Hij ziet zijn ceramische arbeid als liefhebberij, een met kalme overgave bedreven spel in de marge van zijn schilderkunst, die er totaal onaangeraakt door schijnt. Dit volmaakt los naast elkaar staan blijft veertig jaar lang nadrukkelijk gehandhaafd, op de schilderijen is vrijwel geen spoor van ceramiek te vin den, de decoraties van de potte rie, opgepenseeld of ingekrast, komen op doek of papier niet voor. Toch is er behalve de meesterhand zelf. een trait d'u- nion: reeds in de late zomer van '33 worden de tegels beschil derd (-) en onmiddellijk daarop de bloemmotieven, de kleine boeketten". Tot zover Achter- bergh. De thans getoonde collectie (59 nummers) is zeer gevarieerd en komt behalve uit de verzamelin gen van verschillende musea, w.o. de Lakenhal, ook uit een groot aantal particuliere collec ties of beschikbaar gesteld uit het eigen bezit van de kunste- Er zijn klassieke, bijna grieks het Museum Boymans-Van aandoende vazen onder, humo ristische gevallen en veel ande re fantasievormen. Ook tegels behoren tot de collecfie. terwijl tevens een vanaf 1933 bijgehou den atelierdagboek met alle technische gegevens, dat door de kunstenaar wordt bijgehou den, op de tentoonstelling aan wezig is. Ter aanvulling hangen er ook en kele schilderijen. Op een daarvan heeft de schilder zijn pottenbak kerij in vlakgestileerde vorm atgebeeld. Voorts hangt er een portret van zijn vader, geheel in pointillo geschilderd, alsmede een portret van mevr. Ehren- fest, echtgenote van een der vroegere Leidse hoogleraren, welk schilderij echter wonder lijk genoeg door de opdracht geefster werd geweigerd. De keramische verzameling zelf bevat een overzicht van het werk vanaf 1934 (nr. 1 „Duiven til", uit part. bezit), tot 1972 met als laatste nummer 59. een aardappelbak uit de Lakenhal collectie. WILLEM PRINS mededeling van de muziekafde ling van CRM een andere afde ling van datzelfde ministerie de kerkdeur deed dichtgaatn. kan formuleren. Wa.pt nu de Dag Holland Festival, ga dit jaar kerk blijkbaar definitief gegreiv maar aan Leiden voorbij! Daar- deld is, wordt de stedelijke cul- om is het op dit moment zo be tuur gedwongen om voor het langrijk, dat de kerk tijdig weer met de seizoentemperaturen, is een centrale verwarming zoals onze weleerwaarde Wet houder stelde helemaal niet nodig. Beelden hebben geen ver warming nodig en het zomer» concert kan er helemaal wel bui ten. Het orgel moet in leder ge val gerestaureerd worden; dat moest toch. Wanneer we daar echter mee wachten, totdat het instrument in de Hooglandse Kerk „in beet're staat hersteld" is teruggekomen, hebben we nog even de tijd en heeft Leiden geen orgelloze periode te vre- Trouwens: dan hebben we nog even de gelegenheid om precies uit te vinden, wie er eigenaar van dat instrument is. De tradi tie zeker van 1572 tot 1795 om de organist van stadswege aan te stellen, houdt minstens op historische gronden de moge lijkheid in, dat de stad en het orgel kinderen van één vader zijn. De nu nog open vraag, hoe die stichting aan geld moet ko men, zullen we moeten bestude ren. Ik maak me sterk dat het ministerie dat de cultuur moet behartigen, ergens nog wel een kassaatje heeft dat rinkelen kan. Ik zie al weer muziekfeesten ko men, zoals de vorige eeuw die heeft gekend. De Pieterskerk mag niet dicht blijven in geen geval! JAN DOOVE LEIDEN Op zijn negende toernee door Nederland bezoekt het ensemble „Broln" volgende weck zaterdag Leiden. Het gezelschap dat uit Tsjecho-Slowakije afkomstig is, bestaat uit 33 leden en staat onder leiding van Ehumil Smcjkal. Deze begaafde violist is evenals de andere leden van het ensem ble aficomstig uit Brno. Hoewel deze plaats van oudsher een eigen cultuur heeft, zijn toch invloeden merkbaar uit de ande re streken rond Moravië. In het programma van Broln treft men dan ook folkloristische melodieën uit Servië, Kroatië en Oost-Slowakije aan. Behalve uit een orkest bestaat de groep uit zangers en een dansgroep. In eigen land is het ensemble bijzonder populair. De Tsjechische volgt het gezelschap bij elk tournee. Alphen a/d Rijn Vanavond wordt in filmzaal Nabij de film „Puppet on a chain" gedraaid, aanvangstijden 19 en 21.30 uur. „Puppet on a chain" is een detec tivefilm van Alistair McLean. Het verhaal speelt rond het Muiderslot. Zaterdagmiddag draait de kinderfilm „De lef schopper" van Norman Wis dom. Aanvang 15 uur. Het nieuwe programma van de cabaretgroep Don Quishocking heet: Zand in je badpak. Wat voor gevoel dat geeft, kunnen de Alphenaren ervaren op dins dag 27 februari in gebouw Na bij, want dan treden Fred Flo- russe, Jacques Klöters, Anke en George Groot en Pieter van Empelen op. Enkele bekende nummers van de groep zijn: Hij leeft, Jeugdsentiment, De Mooi ste meid, Conférence over de fiets, De Achterblijvers en we derom: Omdat we zelf die zak- kenwassers zijn. LEIDEN Antiek, dat is niet alleen een oude stoel, een kast of een klok. Er horen ook de kleine gebruiksvoor werpen toe uit de tijd van onze overgrootouders. Vaak is er over het gebruik en ontstaan van die dingen wei nig meer bekend. Mocht u informatie willen hebben over dergelijk huisraad dat uw huis siert, dan kunt u zich bij voorkeur onder toezending van een foto van het voorwerp richten tot de redactie van de „Leid- sche Courant", Kort Rapen burg 2 te Leiden. Om de an dere week geeft een deskun dig medewerkster in de ru briek „Vertrouwd met Oud" antwoord op vragen, die le zers stellen over antiek. Zo ontvingen wij van de heer S te L. deze foto van aardewerk voorwerpen. Op de kan staat de inhoud aangegeven: 250 gram. En op de kruidenpotjes respectievelijk saffraan en foe lie. Het aardewerk is wit-geglazuurd en de aanduidingen zijn boven het glazuur aangebracht. Omdat de merken ontbreken, zijn deze stukken moeilijk te dateren. Afgaande op de vorm, kunnen ze echter niet ouder zijn dan MO jaar. De Hollandse „tekst duidt erop, dat Nederland in ieder geval voor wat de afwerking betreft het land van herkomst is. Het glazuren van een stuk aardewerk gaat als volgt in zijn werk: Nadat men van hiervoor samengestelde en gezuiverde klei een bord, kan e.d. heeft gebakken, wordt dit in de zg. witkuip ondergedompeld. In dit bad bevindt zich verpulverd „wit" met water. „Wit" is een gebakken mengsel van tin-as, masticot, zout en soda of potas. Tin-as bestaat uit loofl- oxyde en tinoxyde. Het laatste maakt het glazuur ondoorzich tig en wit; laat men het weg, dan krijgt men het z.g. „kwaart", dat gebakken, een doorzichtig glazuur vormt. Het voorwerp is na het onderdompelen bedekt met een wit poe derlaagje. De kunst is nu. ervoor te zorgen dat deze poeder laag overal even dik is. Na deze bewerking is het tijd gewor den om de eventuele schildering aan te brengen. Dit ls een precisiewerk waarvoor men een vaste hand moet hebben. Want een eenmaal gezette streep is niet meer weg te werken. Soms wordt de decoratie van een laag kwaart voorzien om het mooi te laten glanzen. Dit noemt men kwaarten. Het al dan niet geschilderde object wordt in de oven gezet waarin het glazuur onder hoge temperatuur wordt gebakken. Niet alle kleuren zijn even goed bestand teken hitte. Blauw is de kleur, die er het beste tegen kan. Dit is dan ook de enige kleur, die bij porselein dat onder veel hogere temperaturen gebakken wordt dan aardewerk onder het glazuur kan worden aangebracht. Deze kunnen alleen gebruikt wor den met behulp van het z.g. „moffelen". Bij dit proces be schildert men het glazuur nadat het gebakken is. Om de kleu ren aan het glazuur te hechten, plaatst men het voorwerp in de moffel-oven, een oven met lage temperatuur. Andere vor men van decoratie zijn nog het koud opbrengen van de verf en het decalceren, waarbij gebruik gemaakt wordt van cal- ceerplaatjes. Bij deze laatste methode zijn de versieringen boven het glazuur aangebracht. Hoe groter de temperatuur is, waaronder de kleuren zijn gebakken, te minder kwetsbaar zijn ze voor licht en water. Met gouden en rode decoraties moet men bij het afwassen dus voorzichtig zijn. Het glazuren van een voorwerp dient, behalve voor decoratie, ook om het niet poreus of waterdicht te maken. Aardewerk met tin-glazuur is ook bekend onder de naam majo lica en faience. De eerste naam is afkomstig van het eiland Majorca, waar de Spaanse aardewerkprodukten in deze tech nieken werden uitgevoerd, de tweede stamt af van Faenza, een vroeg-Italiaans centrum op dit gebied. De waarde van de hierbij afgebeelde voorwerpen is vijftig gulden. wit aardewerk bedekt 'oor het kapotgooien van de Pieterskerkramen geldt geen ander ex- J .cuus dan dat het breken van het glas in een lege kerk zo aardig klinkt. Aan de kosten van het herstel denkt niemand. LEIDEN „Der Oceanflug" (ook wel: Llndbergflug) van Kurt Weill is in Nederland slechts één keer uitgevoerd. De „Stem des Volks", die het werk gaat brengen, heeft de primeur voor Lelden. Het werd in 1928 gecomponeerd op tekst van Brecht, na de sensationele oceaanvlucht van Charles Lindberg in 1927, een gebeuren dat de wereld op zijn kop zette. Iphen Het Amatikwartet, dat e" .zal optreden morgen in het kof je jfieconcert op zondag 25 februa ri, is een ensemble, dat zich ;s- kan meten met de beste strijk en (kwartetten, aldus het program ma van de Kulturele Raad in (J; jAIphen. dit koffieconcert is een keu ze gemaakt uit het zeer wijde repertoire van het kwartet. Als eerste zal ten gehore worden (gebracht het strijkkwartet in d kleine terts (KV 421) van W. A. Klozart. Daarna komen de Ita- Het lienischer serenade van Hugo Wolf en het strijkkwartet opus 41 nr. 3 van Robert Schumann. Amati-kwartet bestaat uit Jacques Holtman (viool), Ri chard Kilmer (viool), Ton Wil- mes (altviool) en Ben de Ligt (cello). De naam van het kwar tet is gekozen als een eerbewijs aan drie generaties vioolbou wers, de familie Amati, in de 16e en 17e eeuw. Het concert begint om half een. Vanaf 12 uur kan men koffiedrinken. De uitvoering is zoals gebruikelijk in De Bron. Pianist Willem Hielkema Niet alleen omdat de "Lindberg- flug" aan een aktualiteit is ge bonden, trok het destijds de aandacht, maar vooral door de originele vorm van cantate, de pakkende muziek bij deze ge toonzette reportage. Het is in 15 delen geschreven. Het koor heeft deels een verhalende taak maar is ook betrokken in de rea listische wijze, waarop Lindberg zelf aan het woord komt. Kran tenartikelen, het verhaal van de visser, die het toestel ais eerste De Stem des Volks tijdens één bij Schotland zag naderen, de aankomst op het vlegveld bij Parijs, dit alles werd kort en bondig in muziek omgezet. Kurt Weill maakt ook hier gebruik van jazz-elementen, verder van dansvormen als de blues (in het tweede deel) en de wals (in het „Stem des Volks" brengt primeur in Leiden i hun repetities in de Doopsgezinde kerk cn strljkdrkest. Solist is hier Willem Hielkema. Evenals Kurt Weill, werd Godron in 1900 geboren. Hij studeerde viool bij Freyer en Oskar Back, en later compositie bij Scm Dresden. Hij onderging invloe den van het Franse impressio nisme. Zijn muziek kent ook lem Hielkema, een brilant pia- Zuid-Amcrikaanse ritmiek. Wil- nist, zal deze geestige concert suite. die sluit met een Taran tella, vertolken. B.Rijnders zesde deel), van umsono-effec- ten, nu ook van Duitse burok- achtige strukturen (in het vijf de deel). Het orkest bestaat uit bones, slagwerk en piano. Er zijn drie solisten: een tenor (Lindberg-partij), een bariton en een bas. de gewone strijkersbezelting, Nog twee opmerkelijke werken voorts 2 fluiten, 2 klarinetten, 2 vragen aandacht in dit goede fagotten, 2 trompetten, 2 trom- programma. Van Mozart: de Szene mit Rondo KV 505" "Chi'io mi scordi di te", voor sopraan (Leny Stevens—Ridder hof), orkest en obligaat piano (Willem Hielkema). en van de Nederlandse componist Hugo Godron: Concertsuite voor piano

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5