Rogier van Otterloo
NCRV FILMDE
MARATHON VAN
AD VAN OMMEN
IN DEVENTER KABELTELEVISIE
VOOR WIJKCOMMUNICATIE
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
7
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1973 j
„Vader is één brok muziek.
Hij denkt in muziek. Hij
verwacht er wonderen van.
Als ik als k'ein jochie hoofd
pijn had, zette hij een plaat
je van Mozart op en nam hij
mij op mijn schoot. „Kom
maar hier", zei hij, „ik help
jou van je hoofdpijn af". Het
hielp niets, maar het is na
tuurlijk wel mooi van zo'n
man en het tekent hem ook".
Componist - arrangeur - diri
gent van moderne muziek.
Rogier van Otterloo, wijft
zijn vader Willem welwillend
de verschuldigde eerbied toe,
maar gaat daarom de waar
heid niet uit de weg: ,,Het
werkt remmend om de zoon
van een arrivé-pa te zijn. Ik
ben daar nu een beetje over
heen, maar je krijgt niet de
kans om als onvolwassen
broekje te beginnen.. Als
zoon van Willem moet je al
les in éèn keer goed doen.
Daar voel ik niets voor. Ik
wil in mijn eigen wereld
werken en leven en die moet
je eerst zelf scheppen.
Dit is een reden om het in de
amusementsmuziek te zoe
ken; ik zou anders zeker in
zijn voetsporen zijn blijven
lopen. De kans dat ik ooit in
de klassieke muziek terecht
kom is uiterst klein. Daar is
het nu te laat voor. Als diri
gent maar ook als instru
mentalist heb je een grote
vrijheid om muziek persoon
lijk te interpreteren, al ligt
het notenbeeld van de klas
sieken nog zo vast; maar
dat is niets vergeleken bij de
vrijheden die je je in de
amusementsmuziek kan per
mitteren. En dat is de eigen
lijke reden waarom ik het in
de lichte sector ben gaan
zoeken".
Rogier zette al vroeg de route
uit van de eigen weg die hij
wenste te gaan. Op het Am
sterdamse muzieklyceum
blies hij trouw de verplichte
noten uit zijn dwarsfluit en
puzzelde hij met de muzikale
legstukjes analyse, contra
punt en harmonie, de ingre
diënten van elke muziek. Hij
haalde geen hoge cijfers en
dat viel iedereen eigenlijk te
gen van een van Otterloo.
Intussen lukte het hem wel
om in die beperkte kring eni
ge roem te behalen door sa
men met medescholier Edwin
Rutten als Swinging Swayers
op single te komen met The
Gold Coast Combo, een trio
waarmee Amsterdam in die
dagen muzikaal onveilig
werd gemaakt.
Lurelei
En nu vijftien jaar later, is
Rogier nog steeds te bezich
tigen als Swinging Swayer,
Rogier: „Hét valt niet
de zoon van een arrivé-pa te zijn".
wanneer hij op het scherm
voor het door hem samenge
stelde en geleide NOS-orkest
staat. Hij houdt er een zeer
nadrukkelijke directie op na,
waarbij de panden van zijn
jas hevig mee-swingec met
zijn zwaaiende handen. Muzi
kanterjargon voor dirigeren
is zwaaien en elke muzikant
weet, dat als Rogier diri
geert er dan ook inderdaad
wat zwaait. Rogier heeft zon
der dat hij er bewust op uit
is met zijn vader gemeen,
dat hij uit een orkest haalt
wat er inzit, nadat hij het er
zelf eerst ingestopt moet
hebben. Een paar jaar gele
den kreeg hij een Edison als
arrangeur voor zijn hele ma
nier van werken en die vindt
men ook in zijn directie.
Als instrumentalist vindt hij
zichzelf geen grootheid. Hij
zegt niet eens goed piano te
kunnen spelen en via een
aanbeveling van de gitarist
Jan Blok als pianist aange
nomen te zijn door Eric
Herfst van Lurelei. Dit was
destijds zijn eerste stap in
de beroepsmuziek, waarbij
hij het manco aan piano
techniek opving door een
vingertoppengevoel voor be
geleiding. En Lurelei was
blij met deze muzikant in
huis, omdat hij gelijk twee
lekker lopende composities
schreef voor de teksten van
Arme ouwe en God is dood.
Sindsdien vertoeft Rogier in
trance op de lichte toer.
Voor Rita Reys schiep hij
originele toonzettingen van
Burt Bacharach en Michel
Legrand. Voor Gerard Cox
vatte hij Vrijblijvend en nog
wat ander liedwerk samen in
melodieën. En via CBS-Arto-
ne, bij welke maatschappij
hij als arrangeur in vaste
dienst is, gooide hij ten be
hoeve van de jongste elpee
van The Beach Boys er een
eigen werkje uit.
Bezijden zijn boerenbehuizing
ion Tienhoven (Utr.), aan
drie zijden door water en
waterhoentjes afgeschermd
tegen de buitenwereld, ijs
beert hij in zijn werkschuur
tussen vier quadrofonische
geluidszuilen, zoekend naar
melodieën die in zijn hoofd
moeten gaan zingen. Soms
maakt hij een zijpas iiaar de
vleugel, toetst daar wat noot
jes op hun houdbaarheid,
geraakt dan in een composi
torische faux pas en wijkt
achteruit voor een nieuwe
aanloop naar het klavier,
waar het wonder als een wa
terval uit de snaren moet
gaan stromen.
Rogier: „Hoe luidde uw vraag
ook alweer?O, ja,
nou nee, zonder muziek kan
ik niet leven, ofschoon Bach
ontmoedigend goed is en Mo
zart met wendingen werkt,
te gek, gewoon te gek. Ik
wou laatst een vakantie zon
der muziekWaar
was ik ook al weer?
O, ja, op vakantie, daar liep
ik toch weer invallen te note
ren. Ik kan het niet la
ten Neem Ravel en
Debussy, kleurrijke en
klankvolle impressionisten.
Alle moderne amusements
muziek gaat daarop terug,
dezelfde harmonische struc
turen waarmee de strijkers
werken in het midnight-gen-
*re. Daar zit zoveel in, daar
kom je nooit klaar
mee
Een nieuwe inval drijft hem
naar de vleugel. De toetsen
laten een zwak protest ho
ren, maar blijven geduldig
en laten zich tenslotte mis
troostig ringeloren door een
ontevreden Rogier, die niet
van ophouden weet. Voor de
avond valt zal de wereld
verrijkt zijn met' een nieuwe
compositie. Want morgen
heeft Rogier wat anders te
doen en het is besteld werk,
maatwerk, en dat betekent
ook tijdige leverantie. Inspi
raties is mooi meegenomen,
maaj- daar kun je niet op
gaan zitten wachten tot je
een ons weegt.
Zo ontstond tijdens een vakan
tie in Schotland de muziek
voor de film Turks fruit van
Jan Wolkers en arrangeerde
hij voor Louis van Dijk een
hele elpee vol fris gewassen
pianowerk, waarvoor hij put
te uit Chopin, Schotse volks
muziek en eigen teelt.
Rogier: „Ik leef nogal chao
tisch, maar muzikaal gespro
ken werk ik precies volgens
schema. Als ik wat anders
aan mijn hoofd heb dan mu
ziek, dan is er toch muziek
in mijn hoofd. Die laat ik ge
woon verwaaien, omdat je
geen twee dingen tegelijk
kan doen. Als zo'n inval
zichzelf de moeite waard
vindt, komt-ie vanzelf wel
weer terug op een tijd die
mij beter schikt. Dat gaat
bijna altijd op en daarom
kom ik nogal eens met iets
nieuws thuis. In elektroni
sche muziek geloof ik niet,
al kan het zijn nut hebben
als experiment en als achter
grond voor toneel en ballet.
Muziek heeft de warmte en
de ontroering nodig, die in
strumenten kunnen geven en
los kunnen maken. De tijd
zal het leren. Goede muziek
blijft, de slechte maakt zich
zelf overbodig".
Onlangs in een interview met
Willem van Otterloo in dit
blad zei Willem, dat hij Ro
gier altijd had voorgehou
den: „Het geeft niet wat
voor muziek je maakt, als
het maar goede muziek is".
En daarom laat zoon Rogier
nu aan vader Willem vragen
of het zo goed is?
TON OLIEMULLER
VARA oogt
naar regio
HILVERSUM De VARA
wil buiten de normale uit
zenduren van de televisie
regionale zenders gaan
gebruiken voor het „tes
ten" van streekprogram-
ma's. De VARA is van
oordeel, dat de kijkers
buiten de randstad zich
zelf te weinig herkennen
in het landelijke televisie
programma. Het hoofd
van de televisiedienst van
de VARA .Piet te Nuyl,
heeft in een brief aan de
raad van beheer van de
NOS naar de mogelijkhe
den daartoe geïnfor
meerd.
De VARA stelt zich voor,
een informatief program
ma, dat de problemen
van een bepaalde streek
behandelt, eerst via de
zender in de desbetreffen
de regio aan de bewoners
te tonen om de betrokke
nen de daarop volgende
veertien dagen de gele
genheid te geven, via VA-
RA-gespreksgroepen met
aanmerkingen te komen.
Daarna zal de desbetref
fende uitzending worden
opgenomen in een lande
lijk amusementsprogram
ma.
De heer Te Nuyl stelt in de
brief, dat de wijze, waar
op regionale zaken vanuit
Hilversum tot dusverre
werden aangepakt, voor
namelijk negatieve reac
ties uit de betrokken stre
ken heeft opgeleverd.
Programmacommissa
ris J.W. Rengelink zegt in
zijn pre-advies aan de
raad van beheer, dat de
kijkers buiten de rand
stad met een dergelijke
aanpak zeker gediend zul
len zijn.
Hou 't scherm
in het oog
Ad van Ommen, een 46-jarige ge
zagvoerder bij de KLM en
coach van het Zeskampteam uit
Alphen aan de Rijn, heeft op 11
november van het vorig jaar
van Marathon naar Athene gelo
pen, een tocht van ruim 42 kilo
meter. Hij overbrugde de af
stand in drie uur en 49 minuten.
Het tempo, dat hij aan de dag
legde, bezorgde hem bij de
Grieken de bijnaam „Een hol
lende Hollander".
Ad van Ommen evenaarde met
deze marathon de tocht, die de
bode Diomeden in 490 voor
Christus aflegde om in Athene
het bericht door te geven, dat
de Grieken de Perzen hadden
verslagen. Voor Ad van Ommen P_
stond ook wat op het spel. Een
weddenschap, die hij in een joli- Brecb EM" Go
ge bui had afgesloten. Van deze n If ff
sportieve prestatie, waarover in UIQ KOtO IxOpOllG
deze krant al uitvoerig is ge- Na de vangst BerIijn en Bnls.
schreven, maakte een camera- sei word, jacht gemaakt op de
team van de NCRV een film, - -
die vanavond wordt uitgezon
den.
Ned. II, 20.21 uur.
In Die Rote Kapelle wordt de jacht geopend op de grote baas Trepper
Van gewest
tot gewest
In „Van gewest tot gewest" re
portages over de verhuizing van
de Hogere Hotelschool in Maas-
grote baas Trepper. Giering
Piepe weten dat Trepper zijn
spionage-activiteiten verbergt
achter de firma „Simexco" in
Parijs. Zij proberen hem in de
val te lokken, maar Frau Likho-
nine waarschuwt Trepper bij
tijds.
Ned. I, 20.36 uur.
Europese rubriek
tricht, een keramisch centrum De Europese rubriek bevat een
Heusden, de Kashba-wonin-
gen van Pieter Blom in Hengelo
en een gesprek met de schrijf
ster Duut van Goor, die is on
derscheiden met de culturele
prijs van Groningen.
Nd. I, 19.05 uur.
DEVENTER In Deventer
wordt begonnen met een experi
ment wijkcommunicatie door
kabeltelevisie. De bewoners van
de procfwijk Borgele-Platvoet
gaan zelf video-projecten uit
werken, die inzicht kunnen ge
ven in de mogelijkheden en on
mogelijkheden van het medium
overzicht van de taken die tot
1980 zijn weggelegd voor de
EEG. Het overzicht werd sa
mengesteld naar aanleiding van
de Europese topconferentie in
oktober van het vorig jaar.
Ned. I, -21.30 uur.
Eddy Ready Go
In Eddy Ready Go vanavond een
gouden plaat voor Freddy
Breek, voor zijn hit „Ueberall
auf der Welt". Hij zingt tevens
zijn nieuwste succes „Bianca".
Verder treden op het duo Theo
en Marjan, Theo van Es, Mojo-
rity One en The Buggies.
Ned. II. 19.05 uur.
Raad en de jonge onderzoekers. LI,Scr-f\f
De stichtine is een van de kan- I UlSCOflCGrT
De stichting Public Relations De
venter, waarin gemeente en be
drijfsleven samenwerken, steunt
het experiment, waarvoor de
bewoners samenwerken met de
wijkraad, de Deventer Culturele
De stichting is een van de kan
didaten voor een experimen
teer-vergunning voor lokale om
roep. Het stichtingsbestuur is
ervan overtuigd, dat de grote
waarde van kabeltelevisie waar
schijnlijk ligt op het terrein van
wijkcommunicatie.
ieo Olof presenteert drie wer
ken, die door de kijkers zijn ge
kozen: Fantasie voor strijktrio
van Purcell, Fantasie für eine
Orgelwalzer van Mozart en het
Pianokwartet no 2 van Hans
Kox.
Ned. II, 21.30 uur.
NEDERLAND
NCRV
17.00 Kijkkast
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending DS '70
20.31 Staatsloterij
20.36 Die Rote Kapelle, spionage
serie
21.30 Europese rubriek
21.55 Studio Sport
22.20 Den Haag Vandaag
22.30 Journaal
20.00 Journaal
20.21 Een hollende Hollander
20.45 Hier en nu
21.30 Huisconcert
KRO/RKK-IKOR
22.00 Kenmerk
22.45 Journaal
22.50 Hoe word ik de computer
de baas? (Teleac)
België Nederlands
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
i 19.05 Eddy ready go
19.50 Meeleven
17.00 Jevanjong
18.40 De Fabeltjeskrant
18.45 Milieubescherming
19.20 Politieke tribune
19.35 Zoeklicht
19.40 Mededelingen en weer
bericht
19.45 Journaal
20.10 Dubbeldekkers, tv-feuille-
ton
20.35 De magische tekens, amu
sement
21.10 Konfrontatie
21.55 Horen en zien
22.15 Journaal
NOS
10.45 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VPR O
19.05 Beertje Colargol, jeugd
19.20 Zwijgen is goud, oude
films
19.45 Popeye
20.00 Journaal
20.21 Berichten uit de samen
leving
20.35 AU in the family, comedy
serie
21.00 Namens John Fleming,
documentaire
21.45 Uccelacci e Uccellini, film
23.15 Journaal
19.30 Christelijke sport in Den
Helder
20.00 Journaal
20.21 De natuurgebieden,
documentaire
21.10 En nu mijn verzoek,
muziek
21.45 Nader bekeken
22.10 Naar het beloofde land,
documentaire
23.00 U schrijft ons
NOS
23.15 Den Haag Vandaag
23.25 Journaal
BELGIË NEDERLANDS
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
EO
19.05 EO-kinderkrant
14.00
17.00
15:00
18.05
19.43
19.45
20.10
20.40
21.50
22.30
Schooltelevisie
Schooltelevisie
De Fabeltjeskrant
Calvin en de kolonel,
tekenfilm
Tienerklanken
Gastprogramma
Zoeklicht
Mededelingen
Journaal
Wachtwoord, quiz
Een hele ervaring
Première, nieuwe films
Journaal
HILVERSUM 1
3.00 Nws. 18.11 Dingen var
19.10 R.V.U. de 1
.m.v. Prof. Dr. W. Abeda
J. van den Doel. 19.50 Den Haag
vandaag. 20.00 Nws. 20.05 Woensdag
avond muzlekmagaz. (22.30-23.30 He»
Paaseiland, docum.) 23.55-24.00 Nws.
TROS: 21.30 (S) Specialiteiten k la
carte: verz.pl.progr. 22.20 Aktua.
22.30 Nws. 22.40 Michael Strogoff.
verv.hoorsp, (VI). 23.10 (S) In Plm
Jacobs' Notenbar: licht muz.progr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3
Paul "Meier Show. (20.00; 21.00, 22.00
en 23.00 Nws: 22.65 Meded.) 24.00
HILVERSUM 2
NOS: 18.00 Spiegel
i Duitsland: in-
HILVERSUM 1
Radlophllharm. orkest: klass.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een gaatje, met
om 8.00 Nws en 8.11 Radlojourn.
8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers
(gr). 9.35 Waterst. 9.40
Beursber. 12.30 Zelfst. zijn en blij
ven. praatje. 12.35 (S) Sportrevue.
13 00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21
(S) West-Friese CantorlJ uit Enkhul
zen. 13.35 (S) Mod. en klass.
kam.muz. 14.00 De Notedop: gevar.
progr. 15.00 (S) Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.03 Radlojourn. 16.05
(S) Aspecten - kunstrubriek. 17.00
(S) Mobiel - een beweeglijk progr.
voor beweeglijke mensen. 17.55 Me
dedelingen.
10.00 Schoolradio. 10.30 Nieuws. 10.33
(S) Podium voor de vrouw. -
(S) Voor de zieken. 11.40 Lui:
naar dieren: poëzleprogr. 11.55 Me
ded. 12.00 Zingen met Cecilia: volks-
muz. 12.15 Meisjeskoor met orgelbe-
gel.: geestelijke liederen. 12.26 Me
ded. tb.v. land- en tuinbouw. 12"
Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12
Mlddagpauzedlenst. 13.10 (S) Llch
koorzang. 13.20 Licht ensemble.
13.45 Die Amerikanen daar op Soes-
terberg, documentaire. 14.05 School
radio. 14.25 (S)
lod.
15.30
-Jül SchrHtwoorden.
Nws. 15.33 (S) Studio 6: mlddagma-
gaz. 16.30 (S) Hier en Nu. 16.32 (S)
Regio-rechtstr. (I): gevar.
HILVERSUM 3
HILVERSUM 2
TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo
Gelderen Show. (8.00 Nws). KRO:
9.00 Nws. 9.03 KRO-op-Drlediscjoc
keyshow. (10.00 en 11.00 Nws.). 12"
Nws. 12.02 Van twaalf tot twi
KRO's pauzc-progr. met om 13
Nws en om 13.03 Raden maa
14.00 Nws. 14.03 Dlscjockeyshc
(15.00 Nws). NOS: 16.00 Nws. 16
De daverende dertig (17.00 Nws.).
Het Waaldrecht-project van de
VARA lijkt een beetje uit de
hand te lopen. Gisteren was er
weinig over van de kwaliteit van
de twee eerste afleveringen.
Op de eerste plaats was het ge
geven ongelooflijk armetierig.
De dialoogverwerking was slor
dig, de bezetting met name
wat de hoofdfiguur betreft op
het amateuristische af.
Maar daarnaast sta je te kijken
van het feit dat Eimert Kruid
hof, toch niet bepaald de eerste
de beste, als regisseur klaar
maakt. Zelfs met gegevens als
een zwak scenario en een zwak
ke bezetting.
Want er zaten zoveel beginners-
fouten in: slechte continuïteit,
onbeholpen buitenopnamen, be
roerd geluid af en toe. We kre
gen de indruk dat hier ver
schrikkelijk haastwerk is gele
verd. Dat het project wellicht te
onvoorbereid tot uitvoering is
gekomen.
Het vervelende is dat zo'n serie
één geheel vormt. Als Henk Rig-
ters in de vierde aflevering on
geloofwaardig is, werkt dat
bij wijze van spreken in de
negenue aflevering nog na.
Zoiets geldt niet voor zo'n Non
sens en 'i reurnietshow. Ton van
Duinhoven maakte iets overwel
digends van een RAI-nachtmer-
rie en hij was in het begin ook
al grandioos als kolderieke ober.
Zulke prestaties blijven overeind
staan, ook als andere onderdelen
de show ondermaats of zelfs
onsmakelijk zijn.
Bij de NCRV zagen we nog
stiikje van ,,'t Is maar een meis
je" door acteurs van het Werk
theater. Niet bepaald óns pro
gramma-type, al waarderen we LEIE
de moed van de NCRV en van
de medewerkenden om 't experi
ment te wagen een geheel andep
soort amusement voor te zetten
op een wijze die hoopvolle as
pecten genoeg bevatten om ex
perimenterend mee door te gaan.
Want, laten we eerlijk zijn, t.v.-. Rij]
amusement zit een beetje in het
slop. Omdat je als kijker over al
te veel dingen al lang uitgela-
chen bent. Zoeken naar nieuwe 'r'j I
vormen (en nieuwe gezichten) H
derhalve een hoogst zinnige s
gelegenheid.
JAZZQUIZ
IN ROME
Van onze radio- en tv-redactie I
HILVERSUM —De jaarlijkse in»|
ternationale jazzquiz van de EipI
ropese Radio Unie vindt dit jaar f
in Rome op woensdag 23
plaats. Aan deze quiz doen i
gen landen mee, waaronder T
derland. De eerste prijs bestal
uit een reis voor twee persont
naar een jazzfestival in Amer^j
ka.
De quiz en het daaropvolgi
jazzconcert worden door
NOS-radio rechtstreeks uitge
zonden. De Nederlandse kandi
daat wordt geselecteerd op
april. Belangstellenden kunne»
zich aanmelden bij de NOS-i
dio, postbus 10 te Hilversum.
«Hg