Zestigjarige Danny Kaye ICTEUR rOT SINTERKLAAS (AN jnstig worden r 4: UAR Danny Kaye zoals we hem tegenwoordig het meest zien. Al« feestelijk sluitstuk van een UNICEF-gala. schap van een verwaande nel (Curd JUrgens) voor de na zi's vlucht toonde Danny Kaye zijn werkelijk talent. Niet de mannetjesmaker, de bekkentrek- kende comediant die op onna volgbare wijze de meest vreem de teksten kon zingen, maar de warm menselijke, gevoelige fi guur, die Kaye In werkelijkheid is. Het is jammer dat zijn late re films als Merry Andrew" ,,The five Pennies" en ,,On the double" dat peil nooit meer haalden. In 1963 liet hij zich zelfs verlei den om voor Columbia „The man from the Dinner's club'' te maken, volgens het door deze studio ook in „The Fuller brush man" met Red Skelton en „The Good humor man" met Jack Carson gevolgde patroon. Veel visuele grappen culminerend in een doldwaze achtervolging aan het slot, maar nauwelijks ge schikt voor Kaye's talent. Dat was tien jaar geleden. Tien jaar waarin Danny Kaye overal waar hij gevraagd werd optrad om geld voor UNICEF In te za melen. Tien jaar, waarin hij te rend op en profiterend van zijn populariteit als artiest de mis- deelden trachtte te helpen. Nog eenmaal vervulde hij een kleine karakterrol in een film, die van de clochard en verdediger van de mensheid in „The mad wo man of Chaillot" met Katherine Hepburn in de titelrol maar het staat te bezien of we Danny Kaye verder ooit nog eens in een nieuwe komedie te zien zul len krijgen. Kaye heeft zijn roe ping gevonden. De clown is ern stig geworden. OTTO MILO f Danny tijdens de opnamen voor zijn film „Assignment children" die het keerpunt in zijn carrière jbelekende. Kinderen hebben steeds een belangrijke rol in Kaye's films gespeeld. Hier in „De hofnar" uit 195ó, een film die opnieuw in roulatie werd gebracht. 4 Kaye is altijd in voor een grapje, zelfs bij zo'n ernstige bezigheid als het golfspel. up girls en gaf hem voor| alle zekerheid de zangeres ijinah Shore als tegenspeelster, dje op dat moment een waanzinnige po pulariteit genoot bij de Ameri kaanse troepen overzee. I Dat was in 1944 en de film sloeg meteen zo aan, dat prompt een volgende film rond Kaye werd opgebouwd volgens hetzelfde re cept. Voor „Wonderman" wer den speciaal voor Kaye een paar muzikale intermezzi ver zonnen, waarin de nieuwontdek- te ster zich weer helemaal kon uitleven. Van een zal Goldwyn later wel spijt hebben gehad. Danny Kaye niet, die zich heer lijk kon uitleven in een aantal dagdromen, waarin hij nu eens de gevreesde sheriff, dan weer de onverschrokken detective of de knappe chirurg is. In 1948 verscheen „A song is born" weer een re-make van een ge heid succes, namelijk Billy Wil- ders's „Ball of fire". De profes soren, die een woordenboek sa menstellen en zich ontfermen nver een nachtclubzangeres om haar idioom te bestuderen wa ren vervangen door een aantal musicologen werkend aan een muziek-lexicon. Kaye vervulde de rol die eens aan Gary Cooper had toebehoord, Virginia Mayo was de zangeres, een rol die in Wilder's veel amusantere film door Barbara Stanwyck werd vervuld. „A song is born" betekende tevens Danny Kay's /aatste film onder het banier van Samuel Goldwyn. Als reden voor het verbreken van deze zo winstgevende samenwerking wordt algemeen mevrouw Kaye genoemd. Sylvia Fine schreef niet alleen de vaak onuitspreke lijke teksten van de meeste lied jes, die Dannv zong maar traa ook op als zijn impresario. Dan ny was een beminnelijk en be scheiden man, vond men in de studio, maar het was kwaad kersen eten met Sylvia, die zich overal mee bemoeide en met haar eisen regisseurs en prudu- Danny Kaye met wijlen Pier Angeli in de film „Merry Andrew" onlangs nog op onze beeldbuis vertoond Danny de kindervriend kon zich helemaal uitleven in deze rol, maar de film deed niets. Het maakte alleen maar dé Denen boos. Het enige wat er van de film bij de toeschouwers bleef hangen was het liedje Wunder- ful Copenhagen". Dan nog maar een keer terug naar het oude recept en in En geland je geluk beproeven met „Knock on wood". Danny speel de er een buikspreker in, wiens pop voor smokkeldoeleinden wordt misbruikt. Kaye's tegen speelster was Mai Zetterling, die later terug in Zweden met suc ces de regiescepter zou gaan zwaaien. Na „Knock on wood" volgde „White Christmas" waar in Bing Crosby de show en de ti telsong onder Danny Kaye's neus wegstal. Het liet Danny koud, hij had inmiddels een centen vaak tot wanhoop dreef. Zij er uit of wij er u t, klonk het tenslotte onverbiddelijk. En Syl via ging terwijl Danny ge dwee volgde. Gogol Iedere clown schijnt maar één ambitie te hebben: een keer Hamlet te mogen spelen. Danny Kaye greep voor zijn volgende film, dit keer voor Warner Bros. niet zo hoog maar zocht het wel in de klassieken: Gogols De re visor". In december 1949 ruim een jaar na „A song is bom" kon men Danny Kaye zien als een eenvoudige am bachtsman, die in een Russisch dorpje voor een belangrijke re geringsfunctionaris wordt aange zien. Maar „The inspector gene ral", zoals men deze „Revisor" had omgedoopt, was niet erg Russisch en nog minder Gogol. Dan maar weer terug naar het oude recept met ,,0n the Riviè- ra", maar het verlangen naar serieuzere rollen bleef. Dat bleek al in Danny's volgende film „Hans Christian Ander sen", de levensgeschiedenis van de Deense sprookjesverteller. nieuwe roeping gevonden: met zijn populariteit bij het publiek kon hij veel doen voor al die kinderen op de wereld, die in behoeftige omstandigheden ver keerden. Danny reisde in op dracht van de Verenigde Naties de halve wereld rond, zag al het leed en vatte dat samen in een korte film „Assignment chil dren", die hem prompt een ex tra-Oscar opleverde voor zijn „Uniek talent en zijn verdien sten voor de filmindustrie en het Amerikaanse volk", Van dat moment af werd Danny Kaye meer en meer de sympa thieke bedelaar voor het goede doel", die de wereld afreisde om avond aan avond op de planken te staan, zijn vermoeidheid ach ter een brede glimlach verber gend om al gekscherend het hem adorerende publiek tot gro te weldadigheid aan te sporen. Filmen werd bijzaak. De beste tekstschrijvers van Amerika werkten zich de vingers krom om zijn televisie-show. die hij aanhield om „in the running" te blijven en zo nu en dan liet hij zich wel eens verleiden om zijn reizen te onderbreken en nog een paar weken achtereen in de studio te staan voor een film. Maar dan moest het wel en sterk scenario zijn. Zo ontstond nog „The court jester" met Danny als nar aan het Britse hof en als aartsvijand niemand minder dan Basil Rathbone, die in dit soort kostuums ook al Er- rol Flynn zo vaak naar het le ven had gestaan. In 1957 kondig den de affiches trots ,een nieu we Kaye" aan met „Me and the colonel" naar het toneelstuk „Jacobowsky en de kolonel". Als Poolse jood die in gezel 8 januari 1913 werd in Brook- het gezin Kaminsky ver met de geboorte van een. die de voornamen David Edel kreeg. Dat zegt u natuur- leinig, maar er gaat onge- een lichtje bij u bran- s er aan toegevoegd dat deze David Daniel isky zich later gemakshalve telelly Kaye liet n°emen en zo'n waardige carrière opbouw- die zelfs in de Ame- mse showbusiness en toch wel wat ge- niet meer zo gauw zal nkomen. Tien jaar na zijn pte grote filmrol staat deze I bijna zestigjarige Danny [Jflfe op het toppunt van zijn niet zozeer meer als ar- «Jmaar als een soort Sinter- Sgglf voor de kinderen van de wereld. Geen UNICEF-ga- Is denkbaar zonder Danny )t als hartveroverende finale. Kaye is nu de grote am- ideur voor alle noodlijdende ook ter wereld. f hen zamelde hij meer geld jaar in, dan hij in z'n hele 1 ^stenloopbaan bij elkaar ver- 1 loopbaan is niet altijd over tekende rözen gegaan, want Ey Kaye is wel een uiterst tvol „entertainer" en een ènadlgde muzikale clown, ir toch met een zekere be- Ittheid, die hem in de ogen 1 de grote film-bonzen onge- Ikt maakte om een avondvul- 1 spektakel te kunnen dra- i Lang nadat hij reeds een ikende naam op Broadway t L kreeg hij pas zijn eerste [euze kans om een film te ken. De sluwe Samuel Gold i op zoek naar nieuw ko- fch talent nam daarbij, t» enkel risico. Hij lanceerde fe in „Up in Arms" omgeven jr een aantal opvallende pin- Het was een Balinees dansnum- mer met Kaye en Goldwyn's nieuwste ontdekking, het danse resje Vera Ellen. Tijdens de op namen brak Kaye een been en de produktie moest noodgedwon gen een tijdje worden stopjgezet. Als tegenspeelster had Daiiny in deze film een van de Goldwyn- girls, die in Up in arms" heel even in close up te zien was ge weest. Haar naam was Virginia Jones, maar als Virginia Mayo zou zij Kaye's tegenspeelster blijven in zijn Goldwyn-periode. Omdat men er nog steeds niet van overtuigd was dat Kaye al leen een film kon dragen creëer de men voor „Wondermali" een tweede Kaye, namelijk Danny's vermoorde tweelingbroer. De verwikkelingen, die daaruit voortvloeiden vormden de> intri ge. Het is trouwens opvallend hoe vaak men Danny Kaye meerdere rollen in één en de zelfde film gaf. „On the Riviè- ra" en „on the double"! zijn eveneens gebaseerd op persoons verwisselingen tussen 2 Danny Kaye's en „Knock on wood" draait geheel om de verwisse ling van twee buiksprekerspop pen toebehorend aan Danny Kaye. En dan zou men ook nog „The sedret life of Waltetf Mit- ty" kunnen noemen, waarin Danny in zijn verbeelding diver se heldenrollen speelt. Re-make Na „Wonderman" volgde in 1946 ,The kid from Brooklyn'! een re-make van de tien jaar taidere Harold Lloyd-film „The fnilky way", het verhaal van, een schuchtere melkboer die zo|goed dc klappen van zijn veel forsere tegenstanders kan ontwijken, dat hij tenslotte in de bokkring belandt. Alle visuele grajppen van „The milky way" had men braaf gecopieerd en er speciaal voor Kaye een paar muzikale nummers in geiast. Het jaar daarop volgde, wat waarschijnlijk voor velen dè Danny Kaye-film is „The secret life of Walter Mitty". Een, in wat voor druk dan ook, niet meer dan acht pagina's omvat tend verhaal van James Thur- ber had men uitgewerkt tot een ijzersterk scenario, waarmee geen enkele artiest de mist in kon gaan. Zeker de veelzijdige

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 13