Paul als
penose
Vuile spelletjes
eerste aflevering
van Waaldrecht serie
Zalen
dicht
voor
pop
geen
probleem
Miranda
zingt
voor
KRO-
radio
Robbie Dale gaat
rlaten
ons v*
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
Hou het
scherm
in 't oog
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 2 JANUARI 1971
DOOR TON OLIEMULLER
EN ROELFIEN SANT
Het denkbeeldige Hollandse stadje Waaldrecht, uit het niets opge
trokken door zes schrijvers en vier regisseurs van de VARA en
bevolkt door mensen die ons uit het hart gegrepen zijn, komt
vanavond tot leven. De eerste van de dertien afleveringen laat
ons vuile spelletjes zien, die door een werfeigenaar worden be
dreven jegens een kleine schipper. Daar schreven wij verleden
week al over en daar willen we het nu niet over hebben.
Wij richten alvast het oog op de tweede aflevering, die in de
tweede helft van januari op het scherm komt. Die heet De recidi
vist en vertelt ons het verhaal van de man (Leo Beijers), die als
gevolg van een geweldsdelict in de gevangenis terecht is geko
men. Die man moet nadien zijn normale plaats in de maatschap
pij weer waardig worden, maar krijgt daartoe weinig kans, om
dat hij wordt belaagd door twee penose-jongens, die hem onder
dwang proberen te betrekken in hun vuile zaakjes.
Die twee penose-jongens worden uitermate schilderachtig neerge
zet door Gerard Cox en Paul van Vliet. Van Gerard Cox weten
we uit de musical Promotie, promotie en uit het toneelstuk Lie-
belei, dat hij op basis van een goede tekst een leuk rolletje neer
kan zetten. Maar Paul van Vliet kenden we tot nu toe alleen
maar als de man van zijn hoogsteigen One Man Show, een caba
retier die zijn eigen teksten maakt en die het beste zelf op zijn
eigen publiek af weet te spelen. Daarin toonde Paul zich bij vla
gen een schitterende typeur. Onvergetelijk is zijn Bram van de
commune, maar zijn Badman is ook nog lang niet door de bran
ding verstoven en staat nog vooraan in de herinnering. Paul zet
die penose-jongen uit Waaldrecht met zijn gepommadeerde haren
zo trefzeker neer, dat het opnieuw jaren kan duren voor hij zich
van dit hem bijna op het lijf geschreven beeld zal kunnen ont
doen. En zullen we in de toekomst Paul vaker kunnen zien optre
den buiten het kader van zijn eigen cabaret? Gaat hij rollen spe
len, mannetjes maken?
Paul van Vliet: ,,Ik kreeg die_ rol aangeboden van VARA-regis-
seur Nick v.d. Boezem, die mijn programma onder zijn hoede
heeft. Ik heb dat graag geaccepteerd, want hoewel ik het liefst in
mijn eigen show Noord-West sta, beschouw ik deze rol als een
uitstapje, die t.z.t. misschien zal uitmonden in een langere trip.
In de toekomst zou ik dolgraag rollen spelen in films, toneel of
tv-spelen, mits tekst en rol mij liggen. In mijn huidige show zet
ik met eigen tekst een man neer in het nummer Partnerruil, die
volgens recensenten meer met acteren te maken heeft dan met
het zeggen van eigen tekst. Bij die gelegenheid ontdek je dan een
stukje talent bij je zelf, dat je graag verder uitdiept. Het is ook
een heel andere ervaring om als jc als cabaretier gewend bent
om met de response van een publiek te werken gesteld te worden
tegenover de reacties van een tegenspeler. Dat is veel directer,
veel lijfelijker als het ware en dat prikkelt je eigen prestatie".
In hun verschijning als penose-jongens zijn Paul en Gerard daar
om zo volstrekt Hollands, omdat de eerste een plat soort Haags
praat en de tweede een plat soort Rotterdams. Volgens regisseur
Nick v.d. Boezem paste Paul zich zonder meer in het acteursmi
lieu aan en bleek hij in staat korte, flitsende tv-scènes weg te ge
ven. Paul en Gerard ontpopten zich bovendien tot kundige vech
ters; Gerard met de stiletto en Paul met de blote vuist. En pas
sant gaat dan de gehele inhoud van een porcelein .vinkei in gruis.
Het alarmerende bericht dat
ons bureau bereikte en waarin
te lezen stond, dat de directies
van de Rotterdamse Doelen en
het Amsterdamse Concertge
bouw met medewerking van de
belangrijkste Nederlandse pop
impresario's besloten hebben
om in het vervolg bepaalde
popgroepen buiten de zalen te
houden blijkt een storm in een
glas water. De afspraak be
stond in principe al en, zo ver
namen wij, de impresariaten
noch de vaderlandse popcul
tuur zullen nadelige gevolgen
ondervinde i van de maatregel.
Het te Delft gevestigde impre
sariaat Mojo kan wel begrip
opbrengen voor het besluit.
Onlangs had men nogal wat
kritiek op Mojo naar aanlei
ding van de vechtpartijen die
Rolling Stones: Vaak aanleiding tot wilde taferelen.
ontstonden tijdens een optre
den van de Amerikaanse groep
Santana, die door Mojo naar
ons land was gehaald.
„De zaaldirecties hebben voor
gesteld de groepen waarvan
verwacht wordt dat hun optre
den ontaardt in een grote hap
pening, zoals The Rolling Sto
nes of The Beach Boys, voor
taan in het Rotterdamse Sport
paleis onder te brengen. Dit is
eigenlijk niets nieuws. Voor
heen stonden Santana. Pink
Floyd en The Beach Boys er
ook al. Het nadeel van de
Sporthal die ruimte biedt aan
7500 popliefhebbers is de enor
me afmeting.
Als wij, zegt Mojo, „het afge
lopen concert van Santana,
waar ongeveer 3C00 mensen
naar toe zijn gegaan, in de
Sporthal hadden gehouden was
het een compleet fiasco gewor
den. De sporthal is alleen ge
schikt voor massagebeurens.
Bovendien speelt de enorme
hoge huur van het gebouw,
14000 gulden, een belangrijke
rol. De Doelen heb je al voor
zo'n 3000 gulden. Maar het is
natuurlijk noodzakelijk dat ëen
concert ordelijk verloopt. Dit
bereik je inderdaad door te se
lecteren. Het Amsterdamse
Concertgebouw zal bijvoor
beeld nooit een groep als The
jRolling Stones binnen zijn mu
ren halen. Dit is nog nooit ge
beurd en in de toekomst zal
het ook niet voorkomen. Niets
nieuws dus."
Over de agressie tijdens de
popconcerten maakt Mojo zich
niet druk: „Er zijn altijd een
aantal bezoekers die wat lastig
'zijn en het voor de anderen
verpesten. Het is een kwestie
van sfeer. Je bereikt natuur
lijk weinig met een enorme po
litiemacht, al heb je voor de
igoede verloop van zaken deze
mensen broodnodig." Mojo ge
looft niet dat de jeugd baldadi
ger is dan voorheen.
Het impresariaat Paul Acket
maakte zi'" ook weinig zorgen
over de maatregel van de zaal
directies. „Voor ons heeft het
weinig consequenties. De groe
pen, die veel publiek trekken,
speelden toch al in het Sport
paleis.
Korfom we hebben niet de in
druk dat ons land door dit pro
bleem van bepaalde popgroe
pen verstoken zal blijven. Ge
lukkig want via de tv is het
ook wel leuk, maar het blijft
surrogaat.
De Spaanse sopraan Ana-Ma-
ria Miranda komt in augustus
naar ons land om er in Am
sterdam Gilda te vertolken in
Verdi's opera Rigoletto. Opera
liefhebbers zien er met verlan
gen naar uit. Zij kunnen eer
der al van haar zang genieten,
want op 5 januari komt zij op
de KRO-radio in het program
ma Aubade van 10.00 tot 11.00
uur. Operakenners zeggen van
haar, dat zij mooie ogen en
zijden haar paart aan een zeer
zuiver geluid en een zeer na
tuurlijke stemvorming, vrucht
van jaren studie.
Hollandse
bloemen op
Weense tv
Heeft u gisteren nog gekeken
naar het traditionele nieuw
jaarsconcert van de Wiener
Philharmoniker? Vond u niet
dat dat feestelijk in de bloe-
Robbie Dale: Terug
18.45 Ti-Ta Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Dier en vriend
19.37 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Mensen m
21.35 Adam Smith
22.00 Frisia cantat
22.30 Dag, dag
22.35 Journaal
neperlandTT
18.45 Ti-Ta Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Hier is Lucy
19.30 Koning Klant
20.00 Journaal
20.21 Waaldrecht
21.10 Lach maar raak
21.50 Achter het nieuws
22.40 Journaal
België Nederlands
16.00
uur
Poppenfilm
16.15
uur
Sadko
18.00
uur
Fabeltjeskrant
18.05
uur
Skippy
18.30
uur
Tienerklanken
19.05
uur
Het vrije woord
19.35
uur
Zoeklicht
19.40
uur
Mededelingen
19.45
uur
Nieuws
20.10
uur
De kleine waarheid
21.10
uur
De insectenoorlog
(film)
22.00
uur
Taptoe
22.30
uur
Nieuws
men zat? Nou, dat waren Hol
landse bloemen. Voor de zesde
maal in sucessie zond de ver
eniging De Nederlandse Bloe
misterij te Den Haag 10.000
bloemen naar Wenen, zoals
tulpen, narcissen, amaryllis
sen, irissen, forsythia's en hya
cinten. Wie kleuren-tv heeft,
heeft dubbel kunnen genieten.
Nu nog geuren-tv.
Hebbu dat nou ook
Hebbu dat nou ook? vraagt Wim Kan in zijn jongste programma.
Nou, wij hebben het ook, als wij op zondagmiddag het NOS-pro-
gramma Pinguin-miljonairs zien of de trailer uit Haanstra's film
Bij de beesten af. Als wij die witgejaste pinguins zien met hun
statige gang, dan moeten wij altijd aan diplomaten denken. Wij
hebben dat zelfs zo sterk, dat als wij op het scherm diplomaten
zien, wij onmiddellijk aan pinguins moeten denken.
nederland i
15.30 Kijk es an
NOS
1 18.45 Ti-Ta Tovenaar
1 18.55 Journaal
19.00 Van gewest tot gewest
1 19.50 Stichting Socutera
1 20.00 Journaal
20.21 Zendtijd KVP
20.31 De trein (film)
22.25 Kijken naar kinderen
23.15 Journaal
nederland ii
1 18.45 Ti-Ta Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Dagje ouder
20.00 Journaal
20.40 Voetbal
22.30 Kenmerk
23.15 Journaal
23.20 Teleac
BELGIë NEDERLANDS
17.00 i
18.40 i
18.45 i
18.55 i
19.20 i
r Jevanjong
r De fabeltjeskrant
r Het kaartenkasteel
r De levende jungle
r Politieke tribune
19.35 uur Zoeklicht
19.40 uur Weerbericht en
mededelingen
19.45 uur Journaal
20.10 uur Dubbeldekkers
20.40 uur Sportreportage
22.30 uur Horen en zien
22.50 uur Journaal
8.21 Van Europees strijdperk tot
Suropees tijdperk: Het Europa van
Ie negen. 18.45 (S) De Koninklijke
.uchlmaeht Kapel. 19.10 (S) Jeugd
NOS: 19.50 Den
KRO: 20.00 Nieuws,
orgelconcert: oude
22.50 Ovi
In op de
23.30 (S) Binnenkijken:
eging. 23.00 Echo. waar-
neen wordt doorgepraat.
23.55-24,00 Nieuw
HILVERSUM
HILVERSUM 2
18.00 (S) Licht orkt
18.19 Uitzending
voor Vrjjheld
Nieuws. 18.41
in muziek:
18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draaver
Show. VARA: 19.00 Nieuws. 19.02
20 02 Popre-
Nieuw.
Eddy Becker Show. 22:55 Mededelin
gen. 23.00 Nieuws. 23.02 Wachten op
Robbie Dale, bekend van radiopiraat en zuil en tv., heeft zijn
huidige werkgever, de TROS, verlaten. Gisteren heeft hij op
plechtige wijze afscheid genomen van zijn Robbie Dale-show met
publiek. Robbie, die vele meisjes charmeerde met zijn gebrek
kig, doch koddige, uitspraak van de Nederlandse taal, gaat terug
naar Canada, het land waar zijn wiegje stond. Hij zal zich na al
die jaren weer voegen bij zijn gezin en een eigen radioprogram
ma zoals hij dat hier had verzorgen.
Robbie Dale is een oude crack uit het begin van de Engelse pira
tenzenders. Hij begon zijn carrière als dickjockey op de toenmali
ge piraat Radio Caroline. Na de droeve ondergang van Radio Ca
roline (De Engelse regering stak een stokje voor het uitzenden
van deze schepen) kwam Robbie bij Radio Veronica terecht. Na
een kort verblijf bij deze vaderlandse piraat stapte robbie over
naar de TROS, waar hij het TV-programma Jam presenteerde
en een eigen radio-show verzorgde. Robbie Dale heeft in Vancou
ver een huis gekocht.
^r.iiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiJBiiiiiiiiiiiiiiAiiiiiiiininiiniiiiiiifiiiiiiiniiiiiiiiiiiBBiinniuimiiiiniiiiinTiiiniiiianiiiiuiiisiiianiniiiiiiiiintiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii
Een kleine schipper (Bernhard
Droog) komt voor de rechters
omdat hij rivierwater heeft ver
vuild. Vrij-uit gaat de groot-ver
vuiler, een werfeigenaar (Henk
Rigters), die kans heeft gezien
justitie en schoonheidscommissie
te misleiden.
-Dit is de inhoud van de eerste af
levering van de dertien Waal-
drecht-series. waarvoor de VARA
in totaal 100 acteurs, zes schrij
vers en vier regisseurs heeft inge
zet. De titel van deze eersteling is
Vuile Spelletjes. Het verhaal
wordt gedragen door muziek van
The Ekseption. Zie ook elders op
'deze pagina. Ned. II 20.21 uur
Dier en vriend
Een reportage over de gelaatsuit-
drukking van de mensaap. Hier-
voor werden opnamen in het Bur-
Tweekamp
Adam Smith
Vanavond de eerste aflevering
van een Engelse serie waarin het
wel en wee van een 49-jarige do
minee wordt belicht. Ned I. 21.35
Hier is Lucy
Craig de zoon van Lucy wordt ge
bombardeerd tot liedjesschrijver.
Ned. II 19.05 uur.
In de quiz voor middelbare scho-
lieren zal het weer flink spannend LdC/l Hlddr TOOK
worden met Judith Bosch en Dick
Passchier. Ned. I 19.37 uur.
Mensen, mensen
Gerard van den Berg praat wee
Corrie van Gorp, Donald Jones,
Jaap Stobbe en Marianne Delgor-
ge zijn weer te zien in een aantal
koddige situaties. Ned. II 21.10
HILVERSUM 1
Muziek bij het ontbijt. VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Dingen van de dag. 8.23 tS) Dag
woensdag vervolg. (8.35 Van alle
(12.26 Mededelingen t.t
tuinbouw: 12 30 Nieuws;
13.00-13.05 Raden maa
9.15 Konjng Klar
12.00 Deur
kken. 13.00 Nlei
i de dag. 13.2.'
sproken portret. 14.00 (S) Speelruim
te; gevarieerd programma. <16.00-
16.02 Nieuws). 17.00 (S) Koren. Re
sidentie Orkest en zangsollste: klas
sieke muziek. 17.55 Mededelingen.
de kamermuziek:
17.00 Bopthema's
HILVERSUM
NCRV: 17.32 Hier
HILVERSUM 3
vo.uu iiicuns, 8.02-8.05 Radiojour
naal). 9.00 Nieuws. 9.03 De Negen-
Uur-Show. 10.00 Nieuws. 10.03 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekpla-
■r-']1.00 Njeuw
i Nieuws: 7.41
S.45 Gymnastiek Nieuw
HL.__ 12.00
Radiojournaal. 12.06
(13.00 Nieuws). 14.00
hulsvrouw. 10.00
ters. 10.30 Nieuws. 10.33 (S)
KRO:
14.03 De hlt-vl
'r-03 Cees
vs). 17.00
11.45 Bejaardenpro
(16.00 NleL..„,. Sü„
Radiojournaal. 17.06 Postbus
verzoekplatenprogramma.
Rond de jaarwisseling was tv
precies wat het zijn moest: vol
waardig amusement biedend,
maar wel van een genre dat tus
sentijds mogelijkheid bood om
rustig in een oliebol te happen
of snelle goede-wensers te woord
te staan zonde* dat het tv-ple-
zier erdoor uit zijn verband ge
rukt werd.
Dat bereikte Met liedjes het
land in, zaterdag bij de NCRV,
ruim uitgedost met gemakkelijk
consumeerbaar amusement. Dat
bereikte ook Farce Majeure, 99
afleveringen oud maar springle-
vender dan wat boosaardige Di-
mitri Frenkel Frank zondagmid
dag in NOS-Kiosk suggereerde.
FF was een van de ontelbare
geïnterviewden die van deze
nieuwe NOS-rubriek op zondag
middag een puike journalistieke
prestatie maakte. Reden voor
ons om een beetje beducht te
zijn over de toekomst van de
Kiosk.
Immers: in deze opzet lukt het
nooit meer. Het leek een beetje
op de daverende Monitor-start
van destijds, rubriek die aan
openings-gedaver ten gronde is
gegaan.
Want, geloven wij, de vraagge
sprekken zullen, bij gebrek aan
interessante gesprekspartners
lauwer en lauwer worden. Geïn
teresseerden in nieuws zullen de
interessante rubriek zien verble
ken. Minder-geïnteresseerden
zullen de tv niet meer aanzetten
en de kinderen zijn bekocht met
„al dat geklets" en zo weinig
dat alleen-voor-hen-is.
Maar we hadden het over ge
slaagde tv rond de jaarwisse
ling. „De vuist op zondag" was
erg raak. Programma dat Duys'
formule op zijn best toonde:
top-amusant, doodgewoon huis-
tuin-en-keuken-amusement, een
fijne sfeer en als extra gaste de
aardigste vrouw van het land,
zomaar op oudejaarsdag in de
huiskamer!
In kijkcijfers gerekend zal het
wel een der toppers van 1972
zijn geweest. Dankzij de KRO
zagen we gisteren, op de eerste
dag de beste, een van de top
pers van 1973, t.w. de show van
Wim Sonneveld. Welgemaakte
tv-registratie van zijn laatste
theater-show. Door een paar dui
zend mensen in het theater ge
zien, door veel meer geproefd
via LP of fragmentarisch
via radio en tv. Nu helemaal op
het scherm. TV-topper van de
allerhoogste allure, waar Sonne
veld als solist optrad; minstens
erg goed waar hij zich „in en
semble" begaf en „goed" waar
dit ensemble zich zelfstandig
weerde.
Vg.
Corrie van Gorp en Jaap Saobbe in Lach maar raak.
Dode Strawinsky
componeert iveer
LONDEN (DPA) De in 1971
overleden componist Igor Stra
winsky componeert weer. Dat
beweert de Londense spiritiste
Rosemary Brown die al sedert
jaren „nieuwe composities" van
grote meesters als Beethoven en
Chopin van „gene zijde" no
teert. Leonard Bernstein heeft
zo'n werk (Rachmaninoff) on
langs gespeeld en volgens hem
was het „een echte Rachmani
noff". Mevrouw Brown meldt
dat Strawinsky ijverig muziek
maakt, en zojuist begonnen is
aan een stuk muziek var. zestig
maten. Strawinsky had haar
echter gewaarschuwd dat zij 't
niet makkelijk met hem zou
krijgen.
Kunstschilder
Eric Buchholz
overleden
BERLIJN (DPA) De kunst
schilder Erich Buchholz is vrij
dag op 81-jarige leeftijd in
West-Berlijn overleden.
Buchholz was een van de Duitse
kunstenaars die tot de interna
tionale avantgarde van de jaren
twintig behoorde
In 1918 maakte hij al abstracte te
keningen. In 1921 werd de eer
ste tentoonstelling van zijn werk
in Berlijn gehouden. Van 1933
tot 1S45 mocht Buchholz van de
nazi's zijn werk niet tentoonstel-