KUNST OP ZICHT TIN TEN TOON IN DE LAKENHAL Persiflage op Amerikaanse Minstrel-show AMATEURS EXPOSEREN IN TRESLONG Kunst van Strukturisten Wethouder Den Haan in stuk van Brecht kunst 1972PAGINA 5 ZATERDAG 9 DECEMBER 1972 LEIDSE COURANT LEIDEN Tot de meest extravagante theatergebeurtenissen, die uit de Verenigde Saten tot ons gekomen zijn, behoort wel „The George Jackson Black and White Minstrel Show", uitgevoerd door de „Pip Simmons Theatre Group". Deze „show" naar een idee van Pip Simmons zelf is gebaseerd op de duidelijke rassenhaat, die een j eeuw geleden de Verenigde Staten in haar greep had, en laat bo vendien op een bijzonder scherpe en satirische wijze zien dat er sindsdien eigenlijk niet eens zo erg veel veranderd is. De originele Amerikaanse Minstrel-show, die voornamelijk de zuidelij ke staten tot onderwerp had, bloeide van 1840 tot 1910 met een dui delijk hoogtepunt rond 1860. Zij werd gegeven door rondreizende groepen (de naam zegt het reeds), die vanwege (het in Amerika heer sende puritanisme geheel uit mannen bestonden. Het was de ge woonte dat alle medewerkenden (behalve de „conferencier") voor de voorstelling hun gezichten met een verbrande kruk zwart maak ten, iets wat nog lange tijd in de variété-wereld gebruikelijk is ge bleven (Al Johnson!). Het doel van de voorstellingen, die bestonden uit zang, dans, acrobatiek en dialogen, was om de zingende, banjo- spelende en watermeloen-etende negerslaven flink belachelijk te maken. Het is echter onjuist deze handelswijze louter en alleen als rassenhaat te bestempelen. We mogen namelijk niet vergeten dat juist in die tijd bij de negers een steeds groter wordende vrijheids drang ontwaakte en dat vele blanken terecht (ze hadden het er im mers naar- gemaakt) doodsbang waren voor een negerbevolking met dezelfde rechten als de blanken. Op donderdag 14 december om 20.15 uur kunt u in het LAK-theater aan het Levendaal een persiflage op deze oude Minstrel-shows bijwonen, zij het dit keer wel met vrouwen erbij. Vraag uzelf tijdens de voorstelling echter wel even af wat er nu eigenlijk op de hak wordt genomen: het verleden of Rassenhaat staat centraal in ..The het heden. George Jackson Black and White Paul Korenhof Minstrel Show". s w HILLEGOM In het café-restau rant „Treslong" te Hillegom zal" donderdagavond a.s.' door de hm wethouder van onderwijs de heer Jac. van der Vinne een tentoonstelling worden geopend 11 van werken van amateur beel dende kunstenaars in de provin- cie Zuid-Holland. ra in Dp de tentoonstelling zullen onder andere schilderijen, aquarellen, gouaches, pastels, tekeningen, wandkleden en beeldhouwwerk- i de jes worden geëxposeerd. *vanre tentoonstelling, die gratis toe- irijke gankelijk is, is geopend op vrij- chts: dag 15 december, zaterdag 16 Sta- december, dinsdag 19 december hen en woensdag 20 december 1972 van 14,00 uur tot en met 17,00 uur en van 20.00 uur tot en met 22.00 uur en voorts op zondag middag van 14.00 uur tot 17.00 uur. Op woensdagavond 20 december 1972 zal in de expositiezaal een kontaktavond worden belegd. Ie der die belangstelling heeft of zich reeds met de beeldende kunst bezig houdt is van harte welkom. Eventueel eigen werk wordt zeer op prijs gesteld. De heer J. P. de Neve, propagan daleider van de federatie van amateur beeldende kunstenaars verenigingen in Nederland zal spreken over het nut van schil deren in de vrije tijd en voorts over de mogelijkheden en voor delen van samenwerking in ver enigingsverband. Daarna zal door de heer Ab. van Overdam het geëxposeerde werk alsmede het eigen werk van de belang stellenden worden besproken. LEIDEN Tot en met 28 januari wordt in de Lakenhal een groeps tentoonstelling gehouden van Nederlandse of in Nederland wonende kunstenaars, waarin een gemeenschappelijk thema wordt onderzocht, n.l. „structuur". De kunstenaars, die zich met dat thema bezighou den worden meestal tot de stroming van het „constructivisme" ge rekend, maar vormen toch eigenlijk een richting op zich zelf. Ken merkend daarvan is niet alleen het thema, maar vooral de metho de, waarmee dat thema wordt benaderd. Het begrip structuur wordt ook in de filosofie veel gebi-uikt, in het strukturalisme en be tekent dan een geordend geheel van betrekkingen tussen elementen van de taal van maatschappelijke en sociale patronen in de natuur, die volgens dat strukturalisme alle afhankelijk zijn van de verbor gen strukturen, waaraan ze onderhevig zijn. Ivoor de kunstwerken van deze tentoonsteling heeft het begrip struc tuur ook een dergelijke betekenis en is er sprake van een duidelijke parallel. Het verschil is echter dat de elementen zichtbaar zijn, dus Ze volgen allen een overeenkomstige methode van werken hier in be- staande, dat het karakter van de structuur geheel vooraf wordt be paald. Hoe het resultaat tenslotte uitvalt is dan ook voor de kunste naar zelf dikwijls een verrassing. De thans in de Lakenhal ingerichte tentoonstelling is de eerste in Ne derland, waarin een aantal strukturisten bijeen is gebracht als een afzonderlijke richting in de Nederlandse kunst. Er is werk aanwezig van de architecten Jan Slothouber en William Graatsma met cubi- sche constructie Ad Dekkers met z.g.n. houtgrafieken en transpa rante tekeningen. Van der Ende met structuurschilderingen. Voorts Peter Struycken en R. H. Fuchs, Leo Geurts en Lambert Meertens, de Duitser, in Amsterdam wonende Von.Graevenitz met kinetische objecten en de eveneens Duitse Hilgemann met kubusstructuren. Voorts hangt er werk van Albert Roskam, Van Rossum en De i Vries. Verschillenden van hen exposeerden reeds eerder in Leiden, o.m. in (de voormalige) Galerie Walenkamp of bij het L.A.K.. Een goed gedocumenteerde en beschrijvende catalogus, met eigen bij- dragen van de exposerende kunstenaars, alsmede een video-film van Struycken staan de bezoekers ter verdere voorlichting en oriën- j tatie ten dienste. WILLEM PRINS Een scène in de openlucht uit De Bruiloft van Bertold Brecht. LEIDEN Het is ongetwijfeld een unieke gebeurtenis als de eerste scene van een voorstelling gebaseerd op een toneelstuk van Brecht, zich afspeelt in de Burgerzaal van het Stadhuis te Leiden. Nog opmerkelijker wordt dit als een van de rollen in dit stuk gespeeld wordt door niemand minder dan mevrouw Den Haan, onze wethouder van CRM, die als ambtenaar van de Burgerlijke Stand deze plechtigheid zal leiden. Woensdag a.s. kunt u zich er echter zelf van overtuigen dat dit geen 1-april-mop is. Mocht u tijd hebben om te komen, dan wordt u na afloop van de plechtigheid per bus naar het Rijn lands Lyceum vervoerd om het bruidspaar persoonlijk te felici teren en een drankje op hun beider gezondheid te drinken. Aan het eind van de avond staan de bussen weer klaar om u terug te brengen naar het centrum. „Die Kleinbürgerhochzeit" (in het Nederlands „De Bruiloft") is een van de vroegere stukken van Bertold Brecht. Het is geschreven toen de auteur 21 jaar oud was en behoort tot de pennevruchten waarvan hij zich la ter distancieerde. Het opvoeringsverbod dat op het stuk lag, is echter enkele jaren geleden opgeheven. Zodoende kon het stuk door het Antwerpse „Ringteater" op het repertoire worden ge nomen, en het is deze voorstelling die het Leidse publiek vol gende week te zien krijgt. Laat u deze unieke gebeurtenis niet ontgaan, maar let er wel op dat de plechtigheid ten stadhuize al om half'acht begint. Daar staat echter tegenover dat de drankjes op de receptie bij de toegangsprijs inbegrepen zijn. Paul Korenhof WETHOUDER DEN HAAN huwelijk inluiden LEIDEN Wie herinnert zich niet de spectaculaire tinvondst in 1968 op het voormalige terrein van de Haarlemmermeerspoorweg aan de Herensingel. Hoewel men toen wat vage sporen had over de her komst van al die voorwerpen en de oorspronkelijke eigenaren, was er toch een aanknopingspunt: op een aantal voorwerpen stonden fa miliewapens. Na onderzoek is thans gebleken dat deze wapens wer den gevoerd door Cornells van der Laen en diens vrouw Beatrix van Montfoort. De thans bekende collectie werd vervaardigd door ver schillende tinnegieters en dus waarschijnlijk naar behoefte aange vuld, vermoedelijk rond 1550. Een deel van deze grote vondst is thans (tot 14 januari), aangevuld met andere waardevolle stukken uit het tinbezit van de gemeente Leiden in de Lakenhal tentoonge steld. Tin is een materiaal dat al meer dan 5000 jaar geleden bij de Egypte- naren en de Chinezen bekend was. Ook de Grieken en Romeinen ge bruikten dat materiaal. In ons land begint men pas in de middel eeuwen tinnen voorwerpen te maken, eerst voor kerkelijke, later in de 15e eeuw ook voor huishoudelijk gebruik. We vinden dan een grote variatie aan schotels, borden, kommen, schalen en kan nen. Tin wordt populair, het ls goedkoper dan zilver en niet zo breekbaar als aardewerk. Om lid van het tinnegietersgilde te worden moest men o.m. een mees terproef afleggen. Deze bestond uit het maken vun gietvormen voor een kan en een schotel en het met behulp van die vormen gieten van deze voorwerpen. De meeste van de vormen werden van brons gemaakt en gingen over van vader op zoon, van gieter op gieter, zodat ze op die wijze soms eeuwenlang in gebruik bicven. Daar de toch wel kostbare en uitgebreide collectie Leids tin slechts bij stukjes en beetjes over De Lakenhal staat verspreid en waar door ze niet de aandacht krijgt die ze toch echt wel verdient is in De Lakenhal thans een uitgebreide tentoonstelling van het tinbezit ingericht. De collectie toont, naast een aantal oude gietvormen, een vrij geva rieerde collectie huishoudelijk tin van de tweede helft der 15e tot diep in de 19e eeuw, zoals kannen, borden, schotels, bekers, lepels, kandelaars, inktkokers en zoutvaatjes. Behalve de prachtige Leidse stadskannen uit het midden van de 16e eeuw vindt men er ook de fraaie collectie tin van het voormalige weeshuis. Het oudste stuk van de tentoonstelling dateert van de 15e eeuw en is afkomstig van het voormalige kasteel Rodenburg. Voorts is er het avondmaalstin van de voormalige vrouwenkerk aan de Camp, een veldfles uit de tweede helft van de 15e eeuw. Voorts is er behalve het reeds genoemde „Van der Laen"-tin een collectie uit de 18e eeuw en een grappige collectie tinnen kinderspeelgoed. WILLEM PRINS Etsen, plastiek en kleden in Wassenaarse Galerie WASSENAAR In de Wasse naarse galerie-bibliotheek aan de Luifelbaan exposeren vanaf vandaag twee kunstenaars uit Leiderdorp. Rien van der Nat toont er zijn etsen, aangevuld met kleinplastiek waaronder en kele bronzen beelden, en Marij Plooij stelt haar wandkleden ten toon. Beiden zijn jonge kunstenaars die zich met hun werk al In de be langstelling plaatsten. Zo kreeg Rien van der Nat na tentoon- stellingen in het Kapelhuis te Amersfoort, op de Cinemanifes- tatie Utrecht en op de Triënnale Leiden verscheidene opdrachten tot het maken van monumentale wandplastieken. Marij Plooij, die haar opleiding bij de vermaarde Nella Wage- mans te Rijswijk genoot, expo seerde twee keer bij galerie Van der Vlist te Leiden. Haar naaldkunstwerk was eveneens te zien op de Leidse triennale- tentoonstelling. De expositie in de galerie-biblio theek is hedenmiddag geopend door mevrouw H. van Tras-van der Burg. Deze opening is •vrij toegankelijk voor iedereen, tuw*musfum v. Volkenkunde: „Fal- La-Zcilen ln de Zuidzee", beeld van de ontwikkeling van de boomstam- kano naar de Katamaran. irnderaic-gebouw: (Rapenburg 73) tbt 1512. Marijke Stulllens-Thunnlssen met wandkleden en textielplastleken. lel. Museum de Lakenhal: S/12— 14/1/73. Tin uit eigen bezit; 8/12— 28/1/73, De structui Istcn. inlerle 't Hoekje hij de Pomp: 9/12! 8/1/73. Erie Klein, symboliek in gedachten, vorm en kleur. Merle Hrnfftot 31/12 Pauline Zwaai met pastels en tekeningen, i Macblcld Houijcn met gouaches en Gerard van Wcslerloo met kera- Knhii LEIDEN Wim Bosman koorzaal. Aan de show bestaande uit: Thijs van Leer, Jan Akkerman, Pierre van der Linden en Bert Ruiter. promotions organiseert zaterdag 23 dêcember een kerstpopshow in de Stadsge- 'ordt meegewerkt door Focus, Centaur en Alquin. Op de foto: de groep Focus, raflck en Gerard LEIDEN/OEGSTGEEST De cabaretgroep Don Qulshocking treedt hedenavond op In het Rijnlands Ly- j ceum met ..Zand in je badpak". Don Quishocking is ontstaan uit een Amsterdams studentencabaret en I bestaat nu uit Anke Groot, George Groot, Jacques Klöters, Pieter van Empelen en Fred Florusse. Vertrouwd met oud Kast in neo- renaissance stijl De stijl van dit kastje komt niet overeen met de tijd, waarin het gemaakt Is. De ornamenten die hier gebruikt zijn, zijn ontleend aan de re naissance. Bij opgravingen in Rome werden in het begin van de 16e eeuw romeinse wandversieringen ontdekt. Deze maakten een grote In druk op de mensen uit die tijd en werden veel nage bootst. Eerst in schilderin gen, later ook in stuc- en snijwerk. De rennissonce- versieringen werden geken merkt door gekrulde rank- motieven, afgewisseld met en onderbroken door hermen, cariathciden, monsterkoppen, vogels, bloemen enz. Ze zijn symmetrisch van opzet en maken een ijle, lichte indruk doordat stevige „bases" ont breken en de zwaartekracht genegeerd wordt. Deze deco raties worden „grottesken" genoemd, omdat do schilde ringen waarnaar zij ontwor pen zijn onder de grond a.h.w. in een grot gevonden zijn. Deze van oorsprong Italiaanse motieven werden in de Ne derlanden vnl. door Cornells Floris (1514-1575) en Ilnns Vredeman de Vries (1527- na 1604) verspreid. ZIJ gaven boeken uit met ontwerpen in deze trant waaraan zij ei gen ideeën en ornamenten toevoegden. De meubelma kers maakten hier dunkbaar gebruik van en in de 2e helft van de 16e eeuw wordt deze ornamentiek dan ook veel toegepast bij het houtsnij- beeldhouwwerk. Een ander motief dat men vaak bij Nederlandse renais sance meubels ziet, is het „rolwerk". Het middeneleent van het kastje is hier eenvoudig voorbeeld „rolwerk", 't Middenelement de indruk wekt een uit- ingesneden stuk leer te zijn waar gedeelten van opgerold zijn. In het midden is stuk vlak, de cartouche. Men kon hierop een naam, jaartal e.d. plaatsen, maar dit wordt niet altijd gedaan. Het kastje van de heer O. te Z. is niet zo oud als de ge bruikte versierselen en teert uit het begin van deze eeuw. De waarde is onge veer 50,-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5