KUNST OP ZICHT Streekmuziekschool Leiden Marokkaan exposeert in Noordwijk Cubisme en tin in de Lakenhal Extraatje bij koffieconcert kunst Lieve prentjes Laetitia de Haas Harp, gamelan, combo's en stijlcursus OOK Wat u moet weten Expo sities Vertrouwd met oud SE3B ZATERDAG 2 DECEMBER 1972 LEIDSE COURANT LEIDEN In Galerie 't Duivenhuys aan het Rapenburg exposeert de grafica en schilderes Laetitia de Haas een groot aantal etsen en schilderijttjes van klein tot zeer klein formaat. Over het algemeen lieve prentjes in een kwasi-primitieve stijl. Alles wat burgerlijk en gezapig maar plots komt men dan te staan voor prenten, die wel echt ontroeren. Ze schijnt een beetje heimwee te hebben naar groot moeders tijd, hetgeen zou kunnen worden afgeleid aan een prentje als „Mijn kamertje". Ook het popperige is haar niet vreemd, ge tuige enkele landschapjes op uitzonderlijk klein formaat. Als ik mij bepaal tot de beste voortbrengselen van haar etsnaald, dan wil ik toch ook wel graag wijzen op prenten als „Nonnetje", waarin de afwachting en de berusting toch wel raak is getroffen. Een goe de volwassen prent is ook „Leon", innig is „Vrouwtje". Ook de stemming van zieligheid is in „Huis", met die vrijsters en overjari ge dametjes goed getroffen. Al met al: geen groots werk maar een bepaalde categorie van liefhebbers zal het toch wel aanspreken. De keramist Guurt van Westerloo schijnt bezeten van eieren. In al lerlei uitvoeringen en met soms ietwat surrealistische bijvoegsels vertoont hij deze symbolen van beginnend leven. Zelfs toont hij een hele verzameling ervan in bijpassende eierdopjes. Enkele andere, min of meer grappige zaken toont hij voorts in vormen als een kus sen met scheur als een geopende mond, een mooie gave bolvorm met hersenachtig geprofileerde zijde. Tenslotte een groot aantal kleine tuinkaboutertjes. Voor mij hoeft dat allemaal niet. Tot 16 december. LEIDEN Met voortvarendheid streeft de leiding van de Streekmu ziekschool Leiden e.o. naar een zo breed mogelijke opzet van haar leerpro-ramma. Zo zullen, indien er voldoende belangstelling voor is, de lessen in januari w,orden uitgebreid met harp, gamelan-en semble en een cursus „stijlcritisch luisteren". Voor de liefhebbers van lichte muziek stelt men de mogelijkheid van drie combo's in het vooruitzicht. Het ligt in de bedoeling met de harplessen in januari a.s. te be ginnen, mits er voldoende aan meldingenzijn. Om de belangstel ling aan te moedigen, zal me vrouw G. J. A. Moorman-Ha- gers met enige van haar leerlin gen op zaterdag 9 december van 2 tot 3 uur in kamer 1 van het hoofdgebouw aan het Ra penburg een demonstratie ge ven. Zij zullen daarvoor de klei ne of Ierse harp gebruiken, hoe wel het instrument in. Japan i LEIDEN Op 6 december houdt het Hoogheemraad schap van Rijnland een openbare vergadering in zijn gebouw aan de Breestraat (Gemeenlandshuis), aanvang 9.30 uur. LEIDEN Op 9 december brengt de Koninklijke Neder landse Natuurhistorische Vereniging, afdeling Leiden, een bezoek aan het mineralo- gisch en geologisch mu seum van de afdeling Mijn bouwkunde der Technische Hogeschool te Delft. Ingang Mijnbouwstraat 20. Men moet omstreeks 14.15 uur aanwezig zijn. Vertrek trein 13.18 uur. Rondleiding: ir. J. Bemelmans. LEIDEN Op 19 december houdt de Konklijke Neder landse Natuurhistorische Vereniging, afdeling Leiden, een bijeenkomst in hst Rijks herbarium, Schelpenkade 6, aanvang 20 uur. Dr. S. .1. van Oostrom zal verslag uit brengen van de KNNV-reis naar Joegoslavië met dia's. LEIDEN De collecte die zaterdag gehouden is voor het Medisch Comité Viet nam heeft in Leiden 12.405,93 opgebracht. Het bedrag komt ten goede aan de noodlijdende bevolking van Noord-Vietnam en de be vrijde gebieden van Zuid- Vietnam, Laos en Cambodja. NIEUWKOOP In onze editie van gisteren is helaas de verkiezingsuitslag van Nieuwkoop vervallen. Daar om alsnog de resultaten: PvdA 716, KVP 1212, VVD 935, ARP 372, DS66 187, CHU 288, DS70 212, CPN 58. SGP 122, PPR 211, GPV 47. PSP 52. DMP 18. NM? 23. Goer.'i.- partij 66, RKPN 3S, Partij van het Recht 3. ARP 372. D'66 187, C 'U 283. DS'70 212, CPN 53, SGP 129, wordt gemaakt, en eigenlijk dus nu de Japanse harp genoemd moet worden, omdat het daar in de laatste tijd de grootste ont wikkeling heeft doorgemaakt. Om de toepassing aantrekkelijk te maken, zullen leerlingen van de muziekschool de demonstratie „versterken" met dwarsfluit en cello, naar verwacht met de harp een mooie cmbinatie vor mend. Mevrouw Moorman zal tenslotte nog de grote concert- harp bespelen, dit ter aanmoedi ging van degenen, die van de kleine harp naar de grote pe- daalharp willen overschakelen. Dit zal geen extra grote moei lijkheden meebrengen omdat de techniek dezelfde blijft. Maar wel moet men er rekening mee houden dat het geen gemakke lijk instrument is, en enige mu- ziekkennis is daarom noodzake lijk. Het is voor iedereen ge schikt d.w.z. voor ouderen zowel als voor jongeren en wat de laatste categorie aangaat: zowel voor jongens als voor meisjes. Het aantrekkelijke van de harp is, dat het een mooi instrument is voor so'ospel, maar dat het ook in ensembles prachtig tot zijn recht kan komen. Boven dien is het eenvoudig verplaats baar: men kan het in een hoes meenemen. De aanschaffings- kosten zijn wel hoog maar niet onoverkomelijk. En als dan tenslotte mocht blij ken dat het voor sommigen toch een beetje tegenvalt, dan hoeft men niet bang te zijn; de harp ligt „goed in de markt" en het instrument kan gemakkelijk Twaalf jongens en meisjes kunnen binnenkort de gamelan leren bespelen voor nauwelijks minder dan de kostprijs weer worden doorver kocht. Over de bespeling zelf kan men alles op de demonstra tie te weten komen. Veel belangstelling ook venvacht men voor de gamelan. Dank zij de samenwerking van de Streekmuziekschool met het Rijksmuseum voor Volkenkun de, kan een wens in vervulling gaan en zullen twaalf jongens en meisjes binnenkort met deze oosterse slaginstrumenten ken nis kunnen maken. Muziek schooldocent Reynoud Maarten- se. die de groep gaat leiden, schreef erover in het schoolbad. Hij heeft zelf enige jaren de ga melan bespeeld in het Tropen museum in Amsterdam, onder leiding van een „guru", het In donesische woord voor muziek leraar of dirigent. De uitvoerin gen werden vooral door veel jongens of meisjes bezocht. En omdat ook het Rijksmuseum voor Volkenkunde hier zo'n oos ters orkest heeft, ontstond het plan iets op dit gebied te orga niseren. En zie hier! ,Je Hoeft geen „westers" instru ment te bespelen en je hoeft geen noten te kennen, want het muziekschrift voor de gamelan wordt met cijfers aangegeven", zo schrijft hij. „En we zitten ook niet op een «toel, maar ge woon op de grond in kleerma kerszit. Als je mee wilt doen, moet je vlug zijn, want we kun nen maar met 12 mensen deel nemen". Aldus Reynoud Maar- tense. Maar hij heeft nog meer plannen. Hij zal ook een cursus leiden (bij voldoende belangstel ling) over. wat hij noemt, stijl critisch luisteren. De cursus omvat 20 lessen, waarin hij aan dacht zal schenken aan stijlana lyses van oude, klassieke en he dendaagse muziek, zowel van westerse als van signatuur. Deze ci een grote hoeveelheid aan mu- ziekpedagogisch materiaal, die jonge mensen, de inzicht willen verkrijgen in de historische ont wikkeling van de muziek tot aan de hedendaagse toe, zeer zal aanspreken. Groepsimprovi- saties aan de hand van grafi sche partituren (het muziek schrift van de eigentijdse mu ziek) zullen de cursus afsluiten. De docenten Boellaard. Hermans, en Mark hebben grote plannen voor het formeren van drie combo's. De eerste ronde een toetsinstrument (orgel, piano of akkordeon), de tweede met gi taar als centraal instrument, en de heer Mark denkt aan een combo rond een blaasinstru ment. Voor inlichtingen voor al deze evenementen kan men zich wen den tot de muziekschool, Rapen burg 22. Voor de harpdemon- stratie op 9 december is ieder een welkom. NOORDWIJK In de kapel aan de Noordwijkse Hoofdstraat expo seert door toedoen van de Commissie voor Culturele Evenementen de uit Casablanca in Marokko afkomstige kunstenaar Boudker Idza- ni schilderijen, tekeningen, collages en een enkel gedreven bronsje Idzani ontpopt zich hier als een vrij veelzijdig artist, die Noordafri- kaanse invloeden zodanig weet te vermengen met Europese (hoewel hij zijn afkomst niet verloochent) dat er een merkwaardig oeuvre is ontstaan. Dat geldt zowel voor het kleurgebruik als voor de compo sitie van zijn dikwijls zeer kleine werkjes. Hij schildert voornamelijk in een donkere woestijnkleur waarin de beelden soms tot nauwelijks zichtbaar wordens toe onderdompelen als in een zandstorm. Hij komt hiermee tot soms merkwaardige ef fecten, waarbij de kleur domineert en de voorstelling sterk verdoe zelt. Idzani is een schilder van veel stijlen: van volkomen figuratief tot kwasi-primitief of vrijwel abstrakt. Hij toont veel gezichten in een uiterst gevarieerde stijlenschema. Daarom is het ook niet altijd ge makkelijk het werk picturaal op je te laten inwerken. Je hebt er soms te weinig houvast aan. Dat alles neemt niet weg dat er toch wel werk te zien is dat ontroert en stemmingen oproept. De expressie komt dan wel niet altijd ge makkelijk over, maar dan wordt men plotseling geconfronteerd met enkele Christuskoppen, zo mooi en ontroerend als ik het bij de mo derne Europeanen nog zelden zag. Sereen, goddelijk in zijn ver schijnen, menselijk in zijn smart. Een merkwaardige en zeldzame belevenis. De tentoonstelling is geopend tot 9 december, dagelijks van 2 - 5 en van 7 - 9 uur, ook zondags. WILLEM PRINS LEIDEN Op 8 december wordt in het Stedelijk Museum De Laken hal een tentoonstelling geopend onder de titel „Struktuur". De tentoonstelling omvat werken van het Centrum voor Cubische Con structies, Ad Dekkers, Jaap van den Ende, Leo Geurts, Lambert Meertens, Gerhard von Graevenitz, Ewerdt Hilgemann, Albert Ros kam, Harry van Rossum, Peter Struycken en Herman de Vries. De expositie duurt tot 23 januari en is geopend: dagelijks van 10 tot 16 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 16 uur (25 december en 1 januari gesloten). Eveneens op 8 december begint de tentoonstelling „Tin ten toon" in de Lakenhal. Deze expositie omvat een gevarieerde collectie tin uit eigen bezit van de 15de tot de 19de eeuw. Deze tentoonstelling duurt tot 14 januari en is op dezelfde tijden geopend als „Struktuur". l>e Lakenhal, Oud* 14044 - Tin teil t.x.i i-unuf 8-12). Ma i/in Oudheden. Rapen- ilerle Van der Vliet, Boetermnrkt 3 lel. 22S06 - Kar.-I Wlgger* mei Khlldertjen en Anke Blonkev.>ort mei keramiek (Uit 6/12Amxii-r- dnmse kunstenaar <U»l 1/1L73). 1)1 strobloemen van Van Leeuwen (tul 8/12). Erie Klein, symboliek In in dachten. vorm en kleur (9/12-81/73). Ma t/m za 19-22 uur. z.» 12-22 uur uilrrle 'i Dulvenhul*. Rapenburg 94, ilck. Dl t/m zo 14-20 Inprr. Joh. de WltUtra Nederlandse empirestoel Deze stoel van mevrouw B. te Leiden behoort tot de empi- restijl en dateert i ste tien jaren van de 19e Na het midden vnn de 18e eeuw werden de gebogen lij nen en de krullerige versier selen van de rococo langza merhand vervangen door rechte vormen en antieke (Romeinse, Griekse, Egypti sche) ornamenten, hernieuwde toepassing van deze klassieke decoraties hebben o.a. de opgravingen van Herculnneum en Pompei (vanaf 1845) bijgedragen. Dit neoclassiscisme ziet i eerst bij de Louis XVI-stijl. De meubels zijn licht i gile en zijn meestal geverfd. Rond 1800 worden de meubels zwaarder en gaat men steeds meer gepolitoerd mahonie I gebruiken. Dit glanzende, donkere hout werd vaak met verguld bronzen appliques versierd. De vormen van de meubels als vi ornamenten blijven geïnspi reerd op de klassieke oud heid. Napoleon, die in alles het Romeinse keizerrijk wil de imiteren, had een grote voorkeur voor deze stiil maakte haar tot de stijl a, zijn Emperium. Hieraan is dc naam empirestijl ont leend. Aan alle hoven door Napoleon veroverde landen werd het oude meubi lair door een nieuw in deze stijl vervdngen. In Neder land werden in de korte tijd van de regering vun Lode- wijk Napoleon o.a. het palels op de Dam, het palels 't Loo en het Huls ten Bosch meubels r*j' rv, v Van de stoel van de foto zijn vooral de voorpoten interres- sant. Zij zijn waarschijnlijk een verbasterde vorm een Romeinse zwaardschede. De waarde van de stoel Is f 100,-. Het Amsterdams barokensemble Musica de camera" LEIDEN Het derde koffiecon cert op de zondagochtend ziet er weer veelbelovend uit. Morgen ochtend treedt het Amster dams Barokensemble „Musica da camera" op met medewer king van de bekende bas-bariton Max van Egmond. Men ver wacht belangstellenden om 11 uur in de koffiekamer en om half twaalf in de foyer van de Stadsgehoorzaal. Het Amsterdams gezelschap be staat uit vier leden: Lucy van Dacl (barokviool), Ku Ebbinge (barokhobo en blokfluit), Jaap ter Linden (barokcetlo en gam ba) en Ton Koopman (clavecim- bel). Lucy van Dael en Jaap ter Lin den kregen beiden hun opleiding aan het Koninklijk conservato rium in Den Hang, respectieve lijk bij Nap de Klijn en Carel van Leeuwen Boomkamp. Lucy van Dael zet haar studie op het ogenblik nog voort bij Marie Leonhardt (barokviool). Ku Ebbinge is een van de twee MAX VAN EGMOND hoboïsten in Nederland die de barokhobo kan bespelen. Hij studeerde aan de conservatoria in Den Haag en Amsterdam bij Jaap Stotijn, Frans BrUggen en Han de Vries. Ton Koopman studeerde clavecimbe! bij Gus- tav Leonhardt en orgel bij Si mon C. Jansen aan het Amster dams conservatorium. Voor bei de instrumenten bereidt hij zich voor op de prix d'excellence. De stem van Max van Egmond kent iedereen nog uit de tijd, dat hij (als werkstudent) de funktie van radio-nieuwslezer vervulde. Hij kwam zelf in het nieuws toen hij In 1959 de Toon- kunstvocalistenprijs won in 's- Hertogenbosch, gevolgd door prijzen in Brussel (1962) en MUnchcn (1964). In snel tempo -steeg daarna zijn roem als lied vertolker en oraloriumzanger. Zijn streven naar het brengen van onbekende werken maakt de re latie met „Musica da camera" begrijpelijk, omdat ook dit ge zelschap zoekt naar ongebaande wegen in de muziekliteratuur. Vanmorgen vernamen we dat aan het concert van morgenoch tend is toegevoegd het vocaal ensemble „Arti Vocali antiche" met de sopraan Alindn de Nljs, de tenor Harry Geraerts en de contra-tenor René Jacobs. Dien tengevolge is ook het program ma geheel gewijzigd, waardoor wij geen gelegenheid meer had den, hiervan een voorbeschou wing te geven. Het programma heeft de onderti teling meegekregen Johann Se bastian Bach wereldlijk en ker kelijk. Uitgevoerd worden 6 werken, wauronder het Motet „Dir sci Lob .und Prels mit Eh- ren" (4-stemmig a cnpella). 3 liederen uit het NotenbUchlein fUr Anna Magdnlenn Bach, een Quodlibet voor 4 stemmen en continuo, de solo-cantate voor bariton (Max van Egmond) „Amoro traditore", Kerstaria's uit het Weihnachtsorntorium en „Ehre sei Gott" uit de Kantate 110 voor sopraan, tenor en con tinuo. Het slot vormt dan „Der Frlede sei mit dir", een solo- cantate voor bariton, solo-viool en continuo. B. RIJNDERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5