JOOP DODERER
ALS DOOLITTLE
GEEN SWIEBERTJE
P/po mogelijk
in speelfilm
en op televisie
Huwelijksperikelen
met harde dialogen
TELEVISIE VANAVOND
Hou het
scherm
in 't oog
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
Kunst en Kunstenaars
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 29 NOVEMBER 1972 ^A<
DELDEN Joop Doderer is
buiten de rol van Swiebertje
een lange, bijna statige figuur.
Een gentleman, beslist geen
zwerver. Eerder een tamelijk
strenge hoofdonderwijzer of
een rij-examinator. Hij praat
over „My fair lady", de suc
cesvolle musical, waarin hij
de rol van de vuilnisman Doo-
Uttle speelt.
„Geen enkele 'krant", zegt bij,
„trok een vergelijking met
Swiebertje. God ziij dank. Dit
is een volkomen andere rol.
Het is een bewijs, dat je je
vak verstaat als men je niet
associëert met de figuur, die
je al veertien jaar op de tele
visie speelt. Na afloop kwa
men er wat jonge mensen
handtekeningen vragen. Heel
leuk was, dat daar een jonge
man van achttien jaar en zijn
meisje bij waren. Die jongen
vroeg een handtekening, die ik
moest zetten op een kaart van
Swiebertje, die hij tien jaar
geleden van m'ij had gekregen.
Gek, als je zo'n boom van een
vent ziet staan met zo'n Swüe-
bertjeskaart".
Een andere reactie kwam van
Johan Kaart, die vroeger de
rol van Doolittle speelde. ,,H5j
reageerde erg uitbundig. Let
terlijk zei hij tegen me: „Je
bent een buitengewoon goede
en eervolle opvolger geweest
Dat streelde mij wel. Waj ken
nen elkaar al zoveel jaren, dat
ik een warm gevoel kreeg van
dat compliment. Allereerst
omdat Johan er was en ten
tweede omdat je elkaar als
collega's complimenten kan
geven. Al mijn vrienden en
collega's waren in de zaal,
zoals Lee Geels en Riek Scha-
gen.
Die rol van Doolittle is verruk
kelijk om te doen. We werden
gesteund en geholpen door een
voortreffelijke regisseur, een
onvoorstelbare man, deze
Sven Age Larsen,, waar ik erg
veel steun van heb gehad en
veel van geleerd heb.
Joop Doderer zit sinds 1939 in
het vak. Hij spreekt over 27
jaar acteurschap, omdat hij
de vijf oorlogsjaren niet mee
telt. Nederlandse Comedie, Co-
media. het gezelschap van Jo
han Kaart, de groep van Jan
Musch, zeven jaar Wiim Sonne-
veld („dus ik weet iets van
zingen en dansen af") Daar
tussen door veel werk voor de
radio (o.a. Koek en ei) en te
levisie. „De eerste Swiebertje
dateert van 1950. Toen zijn er
drie of vier afleveringen ge
maakt.
In 1958 zaten ze met een openge
vallen plek en werd Swiebertje
weer van stal gehaald. Dat is
een jaar doorgegaan met alle
gevolgen vandien".
Swiebertje
„Swiebertje is een moeilijke af
faire. Hij is een nationaal in
stituut geworden. Hij hoort bij
de inventaris. Door Swiebertje
heb ik een zekere bekendheid
gekregen. Dat is prettig voor
een acteur. En ik ben ook niet
van plan om te stoppen met
Swiebertje. We werken toch
bijzonder prettig en met veel
plezier. Het is een vrienden
club. We lopen privé bij el
kaar niet de deur plat, maar
als er een verjaardag is dan
Is het hele Swiebertje-team
van de partij. Ik geloof, dat ik
zou stoppen als het plezier in
Swiebertje zou ophouden. Het
ontbreken van plezier is de
doodsteek voor zo'n program
ma".
Is er verschil tussen de Swieber
tje van 1958 en van 1972?
„Ik merk dat zelf niet. Er zal
wel verschil zijn. Je wordt ou
der. Zelf tracht ik het type
vast te houden. Het program
ma als geheel is gegroeid van
een kinderstrip tot een strip
voor volwassenen. En het 's
zo, dat ik vrij druk goochel
met de tekst. Als er aanlei
ding voor is zal 'ik niet nalaten
een dwaze grol uit te halen.
Dat maakt zo'n uitzending le
vendig en spontaan".
In werkelijkheid zegt Joop Dode
rer een vrij ernstig mens te
zijn. Wel optimistisch, goedge
luimd en altijd bereid de zon
zij te zien maar niet zo'n grol
lenmaker als Swiebertje zou
doen veronderstellen.
„Wel ben ik een groot kinder
vriend. Ik heb zelf een dochter
van izeven, die regelmatig
kijkt en wel eens meespeelt,
als er kinderen nodig zijn.
Kinderen reageren ook leuker
dan volwassenen.
Zelfs als ök in een hotel zit te
lunchen komen vaak genoeg
kinderen naar mijn tafeltje en
die vragen netjes: mag ik een
handtekening van u, meneer
Doderer. Volwassenen behan
delen je meer als ouwe jon
gens. Die komen op je toe
stappen, geven je een mep op
je schouder en roepen: Ha die
Swiep. Dat vind ik niet leuk.
Dan denk ik kom dan bij me
zitten en maak een praatje.
Maar ik geloof dat ze zo rea
geren uit een soort verlegen
heid, omdat ze met hun hou
ding geen raad weten. Overi
gens vind ik het fijn om her
kend te worden. Ik zie er een
erkenning in. Het is veel pret
tiger dan wanneer de men
sen zeggen: Wie is dat ook
weer? Want waar doe ik het
dan voor? En je wordt overal
bijgehaald en ingesleept. Heb
ben ze ergens geld voor nodig,
dan word ik op de schouder
getikt. Ik krijg veel verzoeken
van directeuren van inrichtin
gen voor spastische kinderen,
dat is een vergeten groep. Ik
ga vrij veel van die inrichtin
gen af. Het ds heerlijk om die
kinderen te amuseren Foto's
en sneep uit te delen. Als je
populair bent moet je met die
populariteit wel iets doen, vind
ik. En wij, het hele team, zijn
altijd dankbaar dat we zoiets
gedaan hebben".
Het Swiebertje-zijn vreet hem
als acteur wel voor een deel
op. Men vergeet bijvoorbeeld,
dat hij Mecky Messer in de
Driestuiversopera en ook een
rol in het drama Oranjehotel
heeft gespeeld. „Maar mijn
meeste rollen 2)ijn komisch.
Dat venvacht het publiek van
mij. En waarom zul je de
mensen niet amuseren. Er «s
toch al zoveel ellende in de
wereld."
Passief
Hij staat erg passief tegenover
het experiment in de toneelwe
reld. „We zijn twee jaar met
de Joop Doderer-show op stap
geweest. Daar wordt dan wel
eens op neergekeken. Maar ik
herinner mij, dat wij in het
Rembrandttheater in Arnhem
voor een uitverkocht huis
speelden, terwijl op datzelfde
moment een of ander experi
ment plaats vond in de stads-
Joop Doderer: „De mensen willen lachen in het theater"
schouwburg voor veertig men
sen. De mensen willen in het
theater niet nog eens met pro
blemen geconfronteerd wor
den. Ze willen eruit, zij, la
chen. Men is een beetje uitge
keken op dat experimentele
gedoe. Het bloot is een stukje
privéleven. Dat zijn slaapka
mergeheimen. Die hoef ik niet
op een toneel te zien. Dat vind
ik een inbreuk. „Van een film
als Blue Movie" word ik la
cherig. We hebben nu van al
les gehad. Sex op de film,
bloot op toneel. Wat nu nog?
Je kunt niet verder. Je moet
een stap terug doen, maar je
moet eerst een dieptepunt
doormaken om weer naar een
hoogtepunt te gaan".
Over zijn hobby's sprekende,
zegt hij verwoed films te ma
ken om onder meer de buiten
opnamen van Swiebertje vast te
leggen. Documentatiewerk,
zou je kunnen zeggen. Voor de
familiekring. En misschien is
het aantrekkelijk voor het to
neelmuseum. Paardrijden doet
hij graag, maar contractueel
(My fair Lady en Swiebertje)
geldt een verbod om paard te
rijden, te schaatsen en te
skieën. „Ze moeten een beetje
voorzichtig met me zijn. Die
producties zijn te duur om ri
sico's te lopen. Dat wil zeg
gen: ik mag wel paard rijden.
Maar als er iets gebeurt moet
•ik zelf betalen".
Joh. M. Pameijer
'K V
Cor Witschge als Pipo is blij de oude rol weer op zich te kunnen
Marijke Bakker als het even kan weer Mammaloe
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Zoals wij gisteren al meldden
bestaat er een kans, dat we volgend jaar weer
een serie Pipo op de tv krijgen. Dit hangt sa
men met de vergevorderde plannen voor de
aanmaak van een speelfilm over Pipo van nor
male duur, bestemd voor vertoning in de bios
coop. Ondanks het feit, dat Pipo destijds van de
tv verdween en plaats moest maken voor een
andere serie, is de geestelijke vader, Wim
Meuldijk, de door hem geschapen clown niet
ontrouw geworden. Hij heeft een heel nieuw
verhaal rond deze figuur gebouwd, waarop hij
het fiat kreeg van de heer Carel Das, direc-
teur-tv van Cinecentrum.
Carel Das: „Of Pipo als speelfilm in de bioscoop
komt en ook nog op de tv zal verschijnen is
niet helemaal zeker, maar bij Cinecentrum be
staan ernstige plannen om het ervan te laten
komen. Wim Meuldijk heeft een draaiboek ver
vaardigd, waarop hij ons fiat heeft gekregen.
Hij heeft zich thans teruggetrokken om de scè
nes verder uit te werken. Op ons advies heeft
hij ervoor gezorgd, dat hij onbereikbaar is, zo
dat hij niet kan worden gestoord en van zijn
werk gehouden. Ik heb goede hoop, dat dit
draaiboek in uitgewerkte staat tot een speelfilm
zal leiden. Wat de vertoning op de tv betreft
zijn wij natuurlijk afhankelijk van de omroe
pen. Maar toen wij in eerste instantie deze
naar hun eventuele interesse in Pipo vroegen
werd er zeer positief gereageerd. Momenteel
zijn wij in onderhandeling met de VARA, maar
dit wil helemaal niet zeggen, dat het dan ook
op de VARA-tv komt. De onderhandelingen
kunnen nog afspringen. Ook anderen kunnen er
misschien nog tussen komen en zelfs is er kans,
dat het feest helemaal niet doorgaat. Wij vin
den het wel een gelukkige omstandigheid, dat
Cor Witschge zich bereid heeft verklaard zijn
oude rol van Pipo de Clown weer op zich te ne
men. De vroegere moeilijkheden om geld etc.
mogen als verleden tijd worden beschouwd".
Cor Witschge, die op het ogenblik als Pipo in het
hele land voorstellingen geeft, is erg in zijn
schik met de uitnodiging: „Gelukkig is al dat
geharrewar om geld en om de rechten van
filmpjes en foto's voorbij. Ik hoop maar dat al
les doorgaat. Per slot ben ik toch de enige ech
te Pipo. Speciaal op mijn verzoek speelt Marij
ke Bakker, net als vroeger, Mammaloe. Samen
met haar treed ik in het land op en zonder de
echte Mammaloe ben ik geen knip voor de neus
waard. Hoewel Marijke waarschijnlijk nog niets
van de uitnodiging weet zal ze zeker toestem
men. Jammer genoeg komt Petra niet meer te
rug. Zij is zo langzamerhand een jongedame
gèworpen".
„Net toen het licht werd", is een
verhaal over een leraar die in
verband met zijn politieke loop
baan In conflict met zijn vrouw
komt. Zij beschuldigt haar echt
genoot ervan een verhouding te
hebben met een 16-jarige leerlin
ge. De beschuldiging is vals. De
man verdedigt zich met bittere,
vlijmscherpe opmerkingen. De
man en de vrouw staan pal te
genover elkaar maar als de
nood aan de man komt blijken
ze niet zonder elkaar te kunnen
leven. Deze film van de Cana
dese tv kenmerkt zich door de
verrassende dialogen.
Ned. II, 20.50 uur.
Tweede Kamer
verkiezingen
Marcel van Dam geeft een prog
nose van de eerste uitslagen.
Ned. I 19.05 uur.
Van gewest
tot gewest
Drachten is de snelst groeiende
plaats in Friesland. Na de oor-
log is het inwonertal gestegen
van 9000 tot bijna 34000, voorna
melijk door vestiging van indus
trie. De vestiging van nieuwe
industrieën en de uitbreiding
van bestaande is nu tot stil
stand gekomen. Wil Drachten
toch verder groeien? Hoe zit het
met de leefbaarheid na zo'n
sn.lle groei?
Ned. I, 19.15 uur.
Tweede Kamer
verkiezingen
Uitslagen en commentaren van de
fractievoorzitters. In de pauze
opnamen van een optreden van
circus Boltini.
Ned. I, 20.21 uur.
Javaanse dansers
Voor de liefhebbers zendt de
AVRO vanavond weer een pro
gramma uit van de Javaanse
hofdansers van Jogjakarta. Deze
keer staat Béksan Golek of De
Strijd op de Reuzevogels op het
programma. Herbert J. da Silva
leidt het gedanste verhaal in en
gunt daarbij de kijker een blik
achter de schermen van dit
unieke folkloristische dansensem
ble.
Ned. II, 20.21 uur.
Negen levens
Tussen april en oktober verzorgen
de stuntvliegers van de RAF.
Red Arrows, gemiddeld vier
shows per week. Zij vliegen met
hun bloedrode geschilderde
straaljagers heel laag boven de
grond en dan weer op z'n kop.
Het roemruchte stuntteam haalt
de meest onwaarschijnlijke staal
tjes uit. Deze documentaire laat
zien wat er allemaal voor komt
kijken alvorens de mannen in
de 'ucht hun kunsten uithalen.
Ned. 11 21.40 uur.
Javaanse hofdansers op tv
Bijlmermeer
rijp voor
kabel-tv
AMSTERDAM (ANP) Vol
gens de fractie van D'66
in de Amsterdamse ge
meenteraad zal de Bijl
mermeer een van de ex
perimentele Inrichtingen
voor kabelomroep moeten
zijn. De gemeente zou ex
perimenten met kabeltele
visie actief moeten steu
nen en bij het ministerie
van CRM moeten aan
dringen op spoed bij het
ontwerpen van een expe
rimenteerregeling.
D'66 meent, dat de kabelte
levisie in de Bijlmermeer
een sociale functie heeft.
Zij zou een positieve bij
drage kunnen leveren tot
de oplossing van de sa
menlevingsproblemen in
dit stadsdeel, die zich
door conventionele midde
len slechts zeer ten dele
laten oplossen. De ge
meente zal aldus de nota
middelen moeten vinden
om lokale tv in de Bijl
mermeer in de zeer na
bije toekomst mogelijk te
maken.
NEDERLAND I
Bibelebons
r Ti ta t
r Journaal
i uur Tweede-
Kamerverkiezingen
r Van gewest tot gewest
r Tweede-
Kamerverkiezingen
r Journaal
r Tweede-
Kamerverkiezingen
NEDERLAND II
18.45 uur Ti-ta tovenaar
18.55 uur Journaal
AVRO:
19.05 uur De laatste der
Mohikanen
20.00 uur Journaal
»20.21 uur Javaanse hofdansers
20.50 uur Net toen het licht
werd (film)
21.40 uur Negen levens
(documentaire)
22.05 uur Kenmerk
22.10 uur Leerhuis
22.50 uur Journaal
22.55 uur Studio sport
BELGIfc NEDERLANDS
17.30 uur Jevanjong
19.14 uur Fabeltjeskrant
19.19 uur Keurig Frans
19.25 uur Politietribune
19.40 uur Weerbericht
19.45 uur Journaal
20.10 uur Dubbeldekkers
20.35 uur Broederlijk Amazonië
21.50 uur Horen en zien
22.10 uur Internationale
muziekweek
van Luzern
23.00 uur Journaal
kleur.
NEDERLAND I
r School-tv
r Ti-ta tovenaar
r Journaal
r Beertje Colargol
r Zwijgen is goud
r Popeye
r Journaal
r Berichten uit de sa
menleving
r Bint (tv-spel)
r Meester mag het raam
open
r John Knox
r Kerk en theologie
r Horen en zien
r Journaal
NEDERLAND II
18.45 uur Ti-ta tovenaar
18.55 uur Journaal
NCRV
19.05 uur Het goud van de
Kraaienberg
19.30 uur Beter samen
20.00 uur Journaal
20.21 uur Grand Gala van het
Nederlands populair
21.45 uur Zorgen voor de men
sen van morgen
22.25 uur The Relations
22.35 uur Den Haag vandaag
22.45 uur Journaal
22.50 uur Teleac
BELGIE NEDERLANDS
14.00 uur School-tv
18.00 uur Fabeltjeskrant
18.05 Calvin en de kolonel
18-30 uur Jonger dan je denkt
19.10 uur Let op met vuur, de
as kan de uwe zijn
19.40 uur Hier spreekt men Ne
derlands
19.45 uur Journaal
20.10 uur Europa nu
20.25 uur De kleine waarheid
21.20 uur Verover de aarde
22.10 uur Gastprogramma
22.50 uur Première
23.20 uur Journaal
HILVERSUM I
18.30 VARA-Dansor-
E.O.: 19.00 Klankbord: actualiteiten.
Informatie en commentaar. 19.15 (S)
Wij hebben een woord voor de we
reld: koorzang. 19.35 (S) Kerkorgel-
20.25 De Hug
klankbeeld. 20.45 (S) Woensdag,
avond-finale: gevarieerd program
ma. TROS: 21.30 (S) Specialiteiten
la Carte: verzoekplatenpr
- Bangla Desh
III). 19.50 Verkiezlngt
Generaal (20.00-
LiVERSl'M III
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Spiegel
NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de
Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 -
afloop Tweede Kanterverklezingèn.
(20.00-20.02 Nieuws: 20.10-22.00 Voet
bal rechtstreekse reportages van
AjaxCSKA Sofia cn van FC Twente
—Las Palmas (In de rust. 21.00-
21.10 Nieuws en verkiezingsuitslagen).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag mét een gaat
je. met om 8.00 Nieuws
zoek. 10.00 Schoolradio. 10.20 Ider
10.30 Nieuws. 10.33 (S) Podium vo<
ïatschapplj-lnformatle
kleuters. 10.10 Arbeldsvl
mlnen (gr.). (11.00 Nieuws. 11.03
Radiojournaal.; 11.30 (S) Rondom
Twaalf een uur allerlei voor le
dereen. met om 11.55 Beursberich
ten. 12.30 (S) Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21
Alert'. op het vlak van muziek en
maatschappij. 13.50 (S) De wereld
van de Opera: beschouwingen over
opera's. 15.00 (S) Voor de |ri|
ia. 11.55 Mededelingen. 12.00
Öns volkslied, waan en waarheid.
12.20 (S) Orlmoaradlo: Kinderkoor
sen. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM 1
8.00 Te Deum
30 (S) Licht ensemble. 13.45 (S)
Llcl.t orkest (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.25 (S) In kleine bezetting: strijk
kwartet m. moderne muziek. 15.15
De Bijbel maakt nieuwsgierig ge
sprek over Schriftwoorden. 15.30
Nieuws. 15.33 (S) Studio 6: middag
magazine. 16.30 Hier
(S) Regio-rechtstre -
Kom over de Brui,
Nieuws. 17.32 Hier en nu.
HILVERSUM III
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 De Hugo van L
Gelderen Show. (8.00 Nieuws.) F-
KRO: 9.00 Nieuws. 9.03 KRO-op-
Drle: Dlscjockeyshow (10.00 en 11.00
Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Van i
twaali tot twee: KRO's pauzepro- 1
gramma met om 13.00 Nieuws en i
om 13.03 Raden maar14.00
Nieuws. 14.03 Dlscjockeyshow (15.00
Nieuws). NOS: 16.00 Nieuws. 16.03
De daverende dertig (17.00 Nws.).
Vandaag heeft het uur der
waarheid geslagen en uiteraard
preludieerde t.v. gisteravond op
de Tweede Kamerverkiezingen.
Er waren drie participanten:
VARA, NCRV en NOS. Bij alle
drie was er sprake van een om
zichtig afstand-nemen.
De VARA bood „Stem jong,
want anders blijven ze altijd de
baas", programma dat infor
meerde over het standpunt van
jonge kiezers. Hans (PvdA)
Kombrink zocht ze op in tal van
situaties.
Ons frappeerde vooral de onze
kerheid en ook de politieke on
wetendheid bij vele jongeren.
Voor wat t.v. betreft zou dit
kunnen wijzen op een verkeerd
gerichte voorlichting.
Immers: de politiek heeft de af
gelopen tijd een groot stempel
gedrukt op de t.v.-programma's.
Voor wat de jonge kiezers be
treft is dat kennelijk doodge
woon niet overgekomen. T.v.
heeft derhalve gefaald en zal
zich moeten bezinnen op de
vraag hoe een zo belangrijk on
derwerp wèl op indringende wij
ze op het scherm kan worden
gebracht.
Attractief vonden we de uitzen
ding van NCRV's Hier en 1
Vooreerst om de „kettingdebat-
formule" die we erg geslaagd
vonden om politieke opponenten
gelijke rechten te geven.
Voorts was er de attractieve
medewerking van het Farce Ma-
jeure-team die de uitzending het
loodzware karakter ontnam die
politieke uitzendingen zo onge
nietbaar plegen te maken.
Waar dan weer tegenover staat
dat de „progressieven" en de
„confessionelen" goed aan bod
kwamen, maar dat de VVD en
ook DS'70 werden doodgezwe
gen.
Onze eigen politieke voorkeur
gaat noch naar WD, noch naar
DS'70 uit. Maar we menen dat
de NCRV-rubriek hier duidelijk
een steek liet vallen.
De NOS deed het in „Den Haag
vandaag" voorzichtig aan. Ze
beperkte zich tot het tonen van
foto's met neutraal commentaar.
Die foto's waren van Dolf Tous-
saint en geweldig goed. Den
Haag vandaag maakte er een
uitzending van die boven eigen
gemiddelde lag.
Vg-
Het Quartetto Brahms geeft, on
der auspiciën van het Istituto
Italiano di Caltura per I Paesi
Bassi, op woensdag 6 december
zijn eerste concert in ons land.
In Op Gouden Wieken, Scheve-
ningseweg Den Haag, worden
werken uitgevoerd van Mendels
sohn, Martinu en Brahms.
Het 246ste Zingende Zolder-con
cert wordt vrijdag 8 december
gegeven in de zaal van het
Haags Cultureel Trefpunt, Laan
van Meerdervoort 16, door het
Grancini Trio, bestaande uit
Dulci Ouwerkerk viool, Lous
Goossens cello en Ro van Hes
sen piano. Op het programma
staan werken van Brahms, Pij
per en Roussel.