Bartje en boer
twee-eenheid
Mariene in
opstandig
ina
JOOP
MAAKT
WILLEKE
Willeke stoeit
met zes
cabaretiers
Verplichte
f'9
uren
Hou het
scherm
in 't oog
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
d
St
RADIO MORGEN
Ned. tv
kilometers
voorsprong
op BRT
D
TERUGBLIK
k<
LEIDSE COURANT
MAANDAG 27 NOVEMBER 1972
ïnininiunniiiinuiiiiiiünininiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii
Willeke Alberti heeft destijds met versnelde pas het zebrapad
verlaten; als echtgenote en moeder kon zij daar niet eeuwig blij
ven zoenen. Haar spiegelbeeld sprak in die tijd al boekdelen en
na een welgemeend dankjewel verdween ze uit het ouderlijk huis,
met Seth in het cabaret en met Jeroen Krabbé in Twee op de
wip op het toneel, en nu zelfs Liebelei met Gerard Cox in het
Rotterdams Toneel.
Kon Willeke eigenlijk nog wel zingen? Een dauwfrisse Phonogram-
elpee, tevens cassette, geeft tussen twee toneelrollen door het
antwoord, waarvoor haar de tekst werd ingegeven door een
reeks illustere mannen uit het Nederlandse cabaret: Toon Her
mans, Wim Sonneveld, Herman van Veen, Paul van Vliet, Wim
Kan en Seth Gaaikema. Zij stonden elk twee liedjes af, die zij al
eerder in het grote publiek hadden geworpen, bekend werk, op
het lijf geschreven van de vertolkers dan wel naar stemming en
melodie in hun sfeer gebracht, zoals eertijds Willeke's liedjes
naar haar werden toegeschreven. Zij en niemand anders kon ze
zingen. Maar die tijd is geweest. Nu stoeit zij liever met zes ca
baretiers.
Willeke wilde een nieuw repertoire en waar een Willeke is, is een
weg, heeft Willy van Hemert al eens gezegd. Zodoende maakt zij
nu de stap van zangeresje naar, zeg, chansonnière, vertolkster
van liedjes van enig gewicht, geladen met volwassen melancho
lie, gevoelens en begrippen die in woorden schuil gaan en een
zeggingskracht die voor een belangrijk deel ook bepaald wordt
door de persoonlijkheid van de vertolker. Met enige van deze
liedjes staat zij vanavond op de tv - Ned. I 21.10 uur.
Voor de twee liedjes van Wim Kan, getiteld Mevrouw van Dam
en ik lig zo vaak te denken, is de stem van Willeke te broos en
te brekelijk. Daarentegen hoorden we Meisjes van 13 van Paul
van Vliet fijnzinniger vertolkt dan waartoe de auteur-zanger zelf
ooit bij machte is gebleken. In haar vertolking wint dit liedje een
dimensie, een nuance, een stemmingsbeeld, die we bij Paul niet
eerder opmerkten. Grappig en met begrip zingt Willeke ook het
nerveus gedane Nergens aankomen, dat Seth Gaaikema ten be
hoeve van zijn cabaret destijds speciaal voor Willeke schreef, op
het lijf, mag men wel zeggen. Maar Dan pas en De Lindelaan ho
ren we liever Herman van Veen fluister-zeggen dan Willeke zin
gen en met eerstgenoemd oogmerk zijn ze dan ook gemaakt.
Lente en Liefdesliedje klinken in de vertolking van Willeke toch
neutraler dan waarvoor men ze gehouden heeft na ze door Toon
Hermans te horen hebben doen, terwijl de milde melancholie van
Wim Sonneveld niet helemaal overkomt. Voor stemmingsliedjes
is Willeke's stem toch wat te egaal. Het verhalende lied ligt haar
Joop Oonk, oud-Hagenaar, ex-Jumping Jewels-man, ex-Jay-Jay-
artiest, is de man van Willeke Alberti en de vader van Daniel
le en daarmee schijnt althans voor het oog van de buitenwe
reld Joops aandeel aan de Nederlandse artistieke scène vol
doende omschreven te zijn. Wie dat denkt vergist zich, want
Joop geldt al jaren als het zakelijke en artistieke brein achter
Willeke.Hij houdt haar agenda en haar telefoon bij. Hij beoor
deelt de uitnodigingen die aan Willeke worden gedaan, hij be
paalt wat goed en wat slecht is voor de carrière van Willeke
en brengt zelfs een adviserende stem uit bij het samenstellen
van Willeke's garderobe. Willeke heeft veel meegekregen van
de natuur en van haar vader, maar momenteel wordt zij hele
maal gemaakt door haar eigen Joop. Hij bedacht ook de stunt
van de zes cabaretliedjes.
Is het waar wat ze zeggen, dat jij tegenwoordig geld vraagt voor
interviews, vroegen wij Joop.
Joop: „Waar en niet waar. Alles wat voor het lezerspubliek van
belang is om te weten over Willeke's optreden in het openbaar,
kan te allen tijde vrijelijk bij mij bekomen worden. Maar wat
gebeurt? Er verschijnen complete reportagestaven van familie-
en damesbladen bij mij, die een halve dag ons huis en onze
tuin in Blaricum bezet houden. Willeke, Danielle en ik hebben
ons maar minzaam in alle standen te buigen om goed op de
kiek te komen en nadat ze verdwenen zijn lees je overal grote
reclames van diezelfde bladen, dat hun blad gelezen moet wor
den, omdat alles wordt verteld over het huwelijk van Joop en
Willeke. Kijk, die bladen gebruiken mijn gezin om hun oplage
te verhogen en dan lijkt het mij redelijk, dat ik als verschaffer
van die leesstof daarvoor betaald krijg".
Overigens komt Joop nogal eens naar Den Haag voor familiebe
zoek. Hij ervaart dan dat zijn geboortestad hem toch sterk in
het gevoel is blijven steken. Hij kan dat niet direct onder woor
den brengen, maar er gaat wat door hem heen als hij door
Den Haag loopt. Hij moet dan ook altijd weer denken aan zijn
jaren met de Jumping Jewels, zes weken aan de top met Bold-
headed woman, met optredens als favoriete popgroep door het
gehele land en menig versijnen ook voor de tv. Maar onge
veer in de tijd, dat de Beatles een nieuwe mode- en muziekcul
tus over Europa brachten, ontmoetten Joop en Willeke elkaar.
Toen werd het kiezen of .nee, delen was er niet bij. Twee
carrières naast elkaar is ondenkbaar. Daarom stippelt Joop de
carrière van Willeke uit.
Tweede Keerstdag zullen we
het dan eindelijk beleven. Bartje
op de tv, na eindeloos zoe
ken in de Drentse leegte. Deze
sociale smartlap naar de be
roemde roman van Anne de
Vries was na De glazen stad
en De kleine waarheid een
kolfje naar de hand van Willy
van Hemert. Wederom kon hij
zich volop uitleven in de senti
menten des levens.
Er is in die zwoele augustusda
gen afgelopen zomer nogal wat
te doen geweest om de serie
De belangrijkste figuur in het
boek, Bartje, bleek zoals ome
Willy hem zich had voorge
steld, onvindbaar. Pas toen hij
zich naar Zwitserland had be
geven om van een welverdien
de rust te genieten lukte het.
Leden van het daarvoor spe
ciaal geformeerde NCRV-team
vonden Bartje dn de persoon
van Jan Krol, een oer-Drents
jochie dat aan alle eisen vol
deed. Wij kunnen moeilijkhe
den die Willy destijds ten deel
vielen goed begrijpen. Wij
zochten namelijk minstens zo
lang om het knulletje te vin
den. Maar liefst vijf kilometer
legden wij te voet af om de
woonstede van de tv-ster te be
reiken. Na de ontberingen van
regen en wind stond dan einde
lijk de Krol-hoeve voor ons.
Een typisch Drentse boerderij,
gemengd bedrijf legde boer
Krol ons vriendelijk uit, met
een romantisch aandoend piep
klein woonkamertje waar we
het symbool van armetierig
Drents geluk spraken. Jan
Krol bleek inderdaad een goe
de keuze. Hij lijkt in vele op
zichten op de Bartje zoals
Anne de Vries hem beschrijft.
In zijn heel jonge jaren moest
Jantje met vader mee het land
op. Hij zocht daar net als de
echte (maar wie is de echte
Bartje?) allerlei insecten
kleine beestjes. Toch, we kun-twee-eenheid.
nen er ecjit niet onderuit, is er
maar een Jan Krol en maar
een Bartje zoals Anne de Vries
hem in de 30-er jaren bedacht.
Jan Krol, om maar wat te noe
men, wil beslist geen boer
worden. Iets wat Bartje uit
het boek wel werd, en wat
hem in meer of mindere mate
ook altijd voor de slimme oog
jes stond. Nee. Jan wordt,
zo vertelde hij ons, kunstschil
der en als dat niet lukt wil hij
zich wijden aan het vak van
huisschilder. „Die koeien stin
ken mij te veel", kermt hij.
Bij m\jn vader moet ik
die beesten af en toe melken.
Een hartstikke rotklusje Dat
melken heb ik trouwens van
ome Willy moeten leren, om
dat Bartje dat ook kon. En nu
zit ik er mee".
Het is maar te hopen dat Willy
van Hemert Jan op de tv-beel-
den met plezier laat melken.
Bartje en boer is immers eeen
Beeld uit de show, vanavond op tv, waarin Willeke v
de cabaretiers enkele liedjes laat horen.
Waar eens de boterbloemen
bloeiden en Ik ben toch zo ver
kouden zijn de titels van twee
liedjes, die IJf Blokker, alias
Barend Servet op single heeft
laten zetten. Het zijn liedjes
uit zijn tv-show Barend is weer
bezig. En omdat de carnavals-
tijd nadert, heeft hij ook nog
iets carnavalesks in de groeven
laten persen, n.l. een jenever
lied en Tok-tok-tok.
Zijn show-secondant Fred Ha-
ché, alias de Haagse humorist
Harry Touw, heeft zijn Bakken
aan de bar op (gouden) elpee
nu ook in druk laten verschij
nen. Het zijn inderdaad bak
ken aan de bar: Verkering
met een kunstrijdster valt niet
mee, al die verplichte figuren.
En: Een aannemer heeft een
zoontje, dat vraagt: Pa, wan
neer krijg ik er een zusje bij?
Pa, in het jargon van zijn
vak: Voor dat karwei heb ik
nou geen tijd. Zoontje: Waar
om zet je er dan geen manne
tje bij?
De derde film, die Mariene Die
trich in Hollywood onder regie
van Josef von Sternberg maakte
en die men vanavond op het
j scherm te zien krijgt, kan -men in
vele opzichten het begin van het
einde van een mythe noemen.
„Shanghai express" was het nog
al vergezochte verhaal van een
zeer bonte groep treinreizigers ge
vangen in een Chinese revolutie.
Ondanks enkele massascènes
speelde het geheel zich zo duide
lijk in een studio-decor met een
nogal gekunstelde belichting af,
dat men voor het eerst ging twij
felen aan Von Sternberg's kunste
naarsschap.
Wat men tot op dat moment voor
zoete koek had geslikt van deze
regisseur werd nu ronduit
„kitsch" genoemd. Critici van
naam vlogen elkaar overal ter
wereld in de haren en „Shanghai
express" was er zelfs de oorzaak
van dat de Nederlandse filmliga
een bestuurscrisis meemaakte, die
deze instelling niet zou overleven.
Na veertig jaar is „Shanghai ex
press" niet meer dan een curiosi
teit. Mariene speelt weer de ge
heimzinnige fatale vróuw, die ten
uitgestreken" Clive Brook in
haar netten weet te verstrikken
en Warner Oland is weer eens een
llarlène Dietrich met haar vroegere liefde Clive Brooke, voor wie zij Chinese schurk. De zoveelste
haar eer aSierde. hoewel zij toen weinig eer meer te bieden had. Aziatische rol van deze Zweedse
acteur, die later als de Chinese
detective Charlie Chan een hele
filmserie voor zichzelf zou opei
sen. Ned. II 20.20 uur.
En dan
is moe d'r nog
Moeder Sally staat voor een pro
bleem. Haar oudste zoon Simon is
jarig, maar door geldgebrek kan
ze geen groot cadeau voor hem
kopen. Ned. I 19.30 uur.
Peyton Place
Elliot en Constance verlaten Pey
ton Place. Betty ontvangt op de
vooravond van haar huwelijk on
verwacht bezoek.
Ned. I 20.21 uur.
Gewest. Orkest
voor Zuid-Holland
krijgt steun
van
Rijk
DEN HAAG (ANP) -minister
Engels (CRM) is bereid het te
kort van het gewestelijk orkest
Zuid-Holland tot een bedrag van
y2a'a.saa,- voor rijksrekening te
nemen, mits provincies en ge
meenten garanderen dat door
de versterking van subsidies het
orkest ook volgend jaar zal kun
nen blijven bestaan.
Willeke
Willeke Alberti zingt 12' cabaret
liedjes van „de grote zes". Zie
verder Klein-beeld-spraak.
Ned. I 21.10 uur.
U-ik-wij
Een film die handelt over meer
voudig gehandicapte mens. De
film laat zien hoe de verzorging
van deze mensen is in de tiental
len inrichtingen, die ons land telt.
Ned. II 21.40 uur.
Gesneuvelden
herdacht
DEN BOSCH In de kathedrale
basiliek van St.-Jan in Den
Bosch is zaterdagochtend een
plechtige herdenkingsdienst ge
houden voor alle gesneuvelde en
overleden leden van de krijgs
macht. Celebrant was dr. L.
Goossens uit Den Haag, voorzit
ter van het Nationaal Kahtoliek
Thuisfront.
NEDERLAND I
18.45 uur Ti-Ta Tovenaar
18.55 uur. Journaal
AVRO
1 19.05 uur Toppop
19.30 uur En dan is moe d'r nog
20.00 uur Journaal
20.21 uur Peyton Place
21.ro uur Willeke zingt de grote
1 22.00 uur Televizier Magazine
1 22.50 uur Journaal
22.50 uur Teleac
19.30 uur Achtergronden van de
bijbel
20.00 uur Journaal
20.21 uur Shanghai-express
(film)
21.40 uur U, Ik, Wij (documen-
22.55 uur Tele-zet
23.00 uur Journaal
BELGIË NEDERLANDS
NEDERLAND II
1 18.45 uur Ti-Ta Tovenaar
1 18.55 uur Journaal
KRO
19.05 uur De familie Ashton
14.00
18.00
18.10
18.35
19.10
19.33
19.39
19.45
20.10
21.45
uur Schooltelevisie
uur Fabeltjeskrant
uur De woudlopers
uur Zo zag ik het nooit
uur Sporttribune
uur Keurig Frans
uur Weerbericht
uur Journaal
uur Het gesticht
uur Streekekonomie
uur Vergeet niet te lezen
uur Journaal
NEDERLAND I
11.10 u
18.45 i
18.55 i
VARA
19.05 i
r School-tv
r Ti-ta tovenaar
r Journaal
De stratemaker op zee
show
19.25 uur Daar komen de schut-
20.00 i
20.21 i
21.10 i
21.40 u
22.00 i
22.40 i
22.55 i
ters
r Journaal
r De Onedin-lijn
r Koning klant
r Stemmen
r 2 voor 12
r Stichting Socutera
r Journaal
NEDERLAND II
20.21 i
21.00 i
21.10 i
22.00 L
22.40 i
22.45 u
22.55 t
23.00 n
18.05 i
18.30 u
19.05 v
19.35 u
18.45 uur Ti-ta tovenaar
NCRV
1 19.05 uur Dier en vriend
19.30 uur Tweekamp
20.00 uur Journaal
Meisje met de blauwer
hoed st
Een kar vol verhalen I d(
Hendrik VII in
Hier en nu a|
Dag, dag i d,
Den Haag vandaag jn
Journaal
Teleac tv
BELGIë NEDERLANDS et
14.00 uur School-tv pj
18.00 uur Fabeltjeskrant he
Skippy dt
Tienerklanken hi
Kijk en kook j g,
Hier spreekt men Ne- tr
derlands
19.45 uur Journaal
20.10 uur Wachtwoord
20.40 uur De roze panter (film) |-
22.25 uur Journaal 11
HILVERSUM I
Europa
populai
3.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 De gesproken brief. 18.25 (S)
Jazz Spectrum. NOS: 19.00 tS) Har
monie en Fanfare in Nederland en
19.30 (S) Hobbyscoop: een
programma over electroni-
i Komt u maar: aktueel pro
gramma met gesprekken, telefoni
sche reakties en lichte grammofoon-
muziek. 22.00 Nleuw-Realisme in de
Vlaamse dichtkunt, literair pro
gramma. 22.25 Uitzending van de
Bond zonder naam. NOS: 22.30
.40 Radlojo
Nieuws. 20.05 Avondoverdenking.'
20.15 (S) II Parnasso in fesba, sere-
nata van Handel, uitgevoerd door,
koor van de Nederlandse Hiindelver-
eniglng. Radio Kamerorkest en'
zangsollsten. 22.45 Willem van Oran
je in mantelpak: toespraak t-g.v. de
10de gedenkdag van het sterven van
Koningin Wilhelmlna. 23.00 Theologi
sche Etherleergang. 23.35 (S)
NCRV-Voeaal Ensemble: geestelijke
liederen. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
23.55-24.00 Niei
HILVERSUM II
8.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19
<S) Lichte grammofoonmuzlek. 18.30
Nieuws. 18.41 Toelichting bij het
nieuws. 18.48 Bandstand (gr.) 19.00
Filter: jongerenprogramma (S).
NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de
Draayer Show. AVRO: 19.00 Nieuws.
19.02 Nederland-non-stop. 20.00
Nieuws. 20.02 Radiojournaal. 20.05
Take the 8-train: lichte muziek.
21.00 Nieuws. 21.02 De negen-uur-
show. 22.00 Nieuws. 22.03 Superclean,
Dreammachine. 22.55 Mededelingen.
23.00 Nieuws. 23.02 33-45-78: een mu-
ziekmagazine (24.00 Nieuws. 0.02-0.05
Radiojournaal). 0.55-01,00 Nieuws.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgvir
nasUek. 7.20 (S) Dag met een gaal
9.00 (S) Klassieke
(9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 (S)
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr). (11.00 Nieuws; 11.03 Ra
diojournaal). 11.30 (S) Rondom
twaalf- een uur allerlei voor ieder
een met: De groenteman en Paris
vous parle en om 11.55 Beursberich
ten. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uit
zending voor de landbouw. AVRO:
12.40 (S) Knipperlicht: Radiover-
keersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.21 (S) Kerkorgel
concert: klassieke en moderne mu
ziek. E.O.; 14.00 Het woord dei-
waarheid: theologie naar de Heilige
Schrift 14.15 (S) Klassieke grammo
foonmuzlek. 14.25 Onder elkaar: pro-
S.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw.
S.45 Moeders wil Is wet. 1O.00
Schoolradio. 10.10 (S) Aubade: klas
sieke muziek (gr.). (10.30-10.32
Nieuws). 11.00 De Zonnebloem: voor'
de zieken. 11.30 Bejaardenprogram
ma. 11.55 Mededelingen. 12.00 Kom
over de Brug-joumaal. 12.05 (S)
Van twaalf tot twee: gevarieerd
programma. (12.22 WIJ van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land.
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Echo; 13.00-13.05 Raden maar
14.00 Schoolradio. 14.10 Idem. 14.30 1
(S) Interlokaal op dinsdag: licht j
r de
w. 14.45 Op b
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De Vlaamse tele
visie is van plan de concurrentie
van de Nederlandse tv doelgerich
ter, zij het met veel bescheidener
financiële en technische middelen
het hoofd te gaan bieden. Ook wil
de BRT wat gaan doen aan de
steeds toenemende kritiek in el-
gen land.
De waarnemend directeur van de
Vlaamse televisie, de heer Nic.
Bal zei, dat de nationale sport
niet langer het wielrennen Is,
maar het schieten op de BRT.
„Kranten, weekbladen, uitgeverij
en, bioscopen, theaters, vormings
instituten en zelfs hetparlement
voelen zich bedreigd door het be
staan van radio en televisie. Van
daar in alle milieus pogingen om
dit monster zo tenger mogelijk te
houden", aldus de heer Bal.
Daarbij komt, i dat de BRT naar
zijn mening te kampen heeft met
te geringe budgetten, een onder
bezetting en veroudering van de
artistieke kaders, een tekort aan
technische apparatuur het ontbre
ken van professionele tekst- en
scenarioschrijvers en werkelijk
grote tv figuren.
Daarbij komt volgens de heer Bal
echter ook nog de concurrentie
van de Nederlandse tv. „We heb
ben geconstateerd, dat we op be
de avonden abnormaal veel
kijkers verloren aan de Neder-
en bejaarden. 16.00 Nlei
Klankbord: actualiteiten. Informatie
en commentaar. 16.10 (S) Voor de
kleuters. 16.30 (Si Jeugdtoer.
AVRO: 17.00 (S) Mobiel - een be
weeglijk programma voor beweeglij
ke mensen. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM UI
Nieuws. 9.03 Plaatjes
(10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.U3
Een opvallend vrolijke gevarieerde
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Niev
(12.00 Nieuws). 13.00 Nieu\
13.03 De Eddy Becker show. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draal. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix,
.02 Het levende (17.00 Nieuws).
Kijk-hoogtepunt van het afgelo
pen weekeinde is ongetwijfeld
KRO's Berend Boudewijn-kwis
geweest, programma dat zich
ontwikkelt tot een steeds beter
verlopend amusementsuitzen
ding.
Zaterdag waren er nieuwe cor
recties ingebouwd die het span
ningselement extra nadruk ga
ven. Zwakke punt blijft de pa-
nel-juiz. Die geeft weinig te -kij
ken, levert daarenboven .sponta
ne' uitlatingen die niet goed pas
sen in een programma dat na
drukkelijk en -familie kan wor
den ondergaan.
Gisteren werden we het meest
geïmponeerd door het NCRV-
programma Apen...mensa
pen...mensen', een .aankoop' die
een voortreffelijke eigen bewer
king kreeg.
Hier werden ons totaal nieuwe
inzichten aangereikt over de dier
soort die ons het naast staat en
we vonden dat doodgewoon ver
bluffend.
Herkent u deze melodie?, de
NCRV-quiz, begon fantastisch
met bijdragen van Annet Nieu-
wenhuizen en Eric Schneider,
maar zakte gaandeweg af naar
viel.
Erg onderhoudend bevonden we
Kort Geding van de NOS. Inzet
was de vraag of het parlement
echt invloed heeft op de machts
verhoudingen in ons land.
Het werd een gesprek tussen
idealisten en realisten. Voor de
idealisten spraken PSP-er v. d.
Spek c.s., voor de realisten
VVD's Haya. Haya won.
Van het NCRV-programma over
schilder Jongkind konden we al
leen de aanzet zien. Die leek te
leiden tot iets voortreffelijks.
Dat was overigens te verwach
ten door de medewerking van
mevr. Hefting, oud-directeur van
het Haags Gemeentemuseum,
dat een belangwekkende Jong
kind-collectie bezit, en redactri
ce van de belangwekkende Jong1-
kind-catalogus van het Twents
Museum.
Gistermiddag werd de NOS-strip
,Het zwarte jaar van Zwarte
Piet' voortgezet. Op de volwas
sen wijze waar het programma
mee begonnen is.
De kinderen, waar het eigenlijk
om begonnen is, snappen er
geen bliksem meer van. Dat is
niet belangrijk, want het is een
NOS-programma.
li
landse televisie. We mogen ook
niet vergeten dat 60 procent van
de Vlaamse kijkers de Nederland
se programma's kon ontvangen
en dat door de strijd om de popu
lariteit onder de omroepver
enigingen in Nederland daar een
ruime keuze van speelfilms, feuil
letons en andere populaire pro
gramma's kan worden uitgezon
den".
Met name de maandagavond
blijkt een probleem voor de BRT.
Dan wordt overwegend naar Ne
derland en in het bijzonder naar
Peyton Place gekeken. „We kun
nen de maandagavond als verlo
ren beschouwen, maar we kunnen
ook de wapens opnemen", zo zei
de heer Bal. Hij prefereerde de
laatste mogelijkheid en erkende
daarbij wel, dat de BRT een ge
richter beleid moet gaan voeren
ten aanzien van de aankoop van
buitenlandse series. Volgens de
heer Bal ligt de Nederlandse om
roep wat dat betreft „kilometers
voorop", met het gevolg, dat de
BRT zijn kijkers later alleen
maar herhalingen kan bieden.
De BRT is voornemens om vol
gend iaar met een ombudsman
programma en een consumenten
rubriek ie komen. Ook heeft men
dringend Leboefte aan een tweede
net, vooral met het oog op de con
currentie van de kabeltelevisie.
Volgend r.ajaar zal ter gelegen
heid van het 20-jarig bestaan van
de Vlaamse televisie begonnen
v/orden met experimentele uitzen
dingen op een voorlopig tweede
net. De BRT zal echter aanmer
kelijk meer geld moeten krijgen
om op een tweede net een volle
dig programma te kunnen uitzen
den.