POP- EYE 14 M l\ Offlj ACTUEEL) btïlTl SOUL IS HERE TO STAY De revival viert hoogtij als overbrug gingsperiode naar „iets nieuws" of uit louter bloedarmoede in de hedendaagse pop? De tijd zal bet leren, maar voorlo pig derhalve veel oud werk, merendeels gebundeld op „samplers". Eén daarvan is de dubbelelpee „Soul is here to stay" uit de Stax-stal, zoals de titel suggereert vol gestouwd met de muziekvorm die het vol gens insiders, in gewijzigde vorm welis waar, weer helemaal gaat maken. Een mening die wij gedeeltelijk ook zijn toege daan omdat emotionaliteit een steeds be langrijker rol gaat spelen, wellicht ge combineerd met het engagement van de blues. We nemen de nummers van „Soul is here to stay" even stuk voor stuk door: Gestart wordt met het bekende Booker T. The MG's geluid in „Melting Pot" niet te ver warren met de gelijknamige Blue Mink hit, maar een eigen compositie uit mei 1972. Voortreffelijk nummer van een groep die geen nadere toelichting meer behoeft. Bij Jean Knight's „Mr. Big Stuff" komen we in de echte soul terecht, compleet met trompetten en „hoe-hoe"-roepende back- vocals. Jean bereikte met haar Stuff-man in augustus de tweede plaats in Billboard's Hot 100. Maar dat horen wij er niet hele maal aan af. Van The Dramatics weten wij eerlijk ge zegd niet zo gek veel af, maar hun „Watcha See Is Watcha Get" geda teerd september 1971 brengt het rit misch en vocaal betere soulwerk. The Staple Singers zijn 'n begrip voor gos pel kenners. Vanaf maart 1967 waren zij vrijwel constant te vinden op de onder scheidene hitparades in the States. „Res pect Yourself" bracht het niet verder dan de 12e plaats in december 1971, bij het her-beluisteren van deze opname blijkt het waarom: het .visuele aspect wordt te veel gemist. Ook Rufus Thomas behoeft geen nadere introductie, hij draait tenslotte al zo'n jaar of tien mee. En dat is ook wel te ho ren in „Do the Funky Penguin Part I". Hier wordt duidelijk gemaakt wat opzwe pende soul is dat zij voldoende. Uit 1972 dateert Isaac Hayes (bijna) in strumentale versie van Al Green's topper „Let's Stay Together", een nachtclub/ca baretversie die het nochtans op de charts een tijd uithiteld. Voortreffelijk blaaswerk, daar niet van, maar dat orkest gaat da nig op je zenuwen werken. Over naar kant twee van de eerste plaat, waar we een oude bekende tegenkomen: Proud Mary", eens door Creedense en Ike Tina Turner vertolkt, nu in de be werking van Eddie Floyd. Deze interpre tatie mist de puurheid van de eerstge- noemden en de opzwependheid van de Turners. Na aftrek hiervan is er weinig BOOKER T. EN THE MG'S over dan obligate versouling. „Hearsay" van Soul Childrens is, zo wordt terecht op de hoes vermeld, een discotheek-nummer. Men zie dit niet als een negativisme want als ergens de soul tot z'n recht komt is het in zo'n zaal vol slingerende lijven. Hitgevoelig was het niet getuige de hoogste notering: 44. We hebben wel eens slechtere platen hoger zien staan. Rufus Thomas is toch wel een grote, ook 6-3-8 geeft in aan sluiting op „Do the Funky Penguin" een perfekte indikatie van kwaliteits-soul. „When a Man Loves a Woman" klinkt via Darell Banks een tikkeltje overspan nen. Nu is het natuurlijk moeilijk deze Sledgehit uit 1966 goed weer te geven, maar na afloop is het vreugdevol te con stateren dat we Banks niet weer zullen horen op deze dubbel. De man laat niet af het idee te wekken dat hij op punt van bezwijken staat en dat is iets anders dan intentievol zingen. ..Ain't that Loving You" van Hayes en Porter is nog niet zo'n oude compositie en ook niet in elkaar gedraaid door 't schrij versduo zelf maar door Jones en Banks. De kwaliteit is er niet minder om. Dramatics' swingend slot van de eerste plaat, „Good Soul Music" verbaast ons nogmaals over de onbekendheid van dit kwintet. „Son Of A Preacher Man", eertijds top tien werk van Dusty Springfield, heeft al een waardige soulopvolging gekregen in de versie van Aretha Franklin. In dit ka der bezien een onmogelijke release-opga ve voor Mavis Staple van de Staple Sin gers), die een fijne sfeer schept maar mist wat Franklin heeft. En wij vrezen dat dat nu juist de „soul" is. NEW SEEKERS BILLÏ JOE THOMAS Een groot aantal bekende gasten vinden we op de nieuwe elpee van het voormali ge Amerikaanse tieneridool Billy Joe Tho mas. Wat een kapitaal verenigd in de kunst en het vinyl. Carole King, Jimmy Webb, John Sebastian, Jon Stroll, Barry Mann, Stevie Wonder, Paul Williams, Mark James, Duane Eddy, Ron Tutt, Charles Larkey, Pete Drake, Wayne Car son, Hugh McCracken, The Blossoms en nog wat andere, redelijk bekende vogels. Bijeen gekomen om Billy Joe te steunen bij de productie van zijn nieuwe plaat. Hetgeen een alleraardigst resultaat ople vert, maar ook een uiterst heterogeen re sultaat. Niet verwonderlijk met de in breng van zulke talenten, die zo langs hun neus weg toch een (te) duidelijk stem pel drukken op verscheidene nummers. Dat komt vooral tot uiting in nummers als „Stories we can tell" van John Sebas tian (ook al opgeyoerd door de broers Everly) en „A song for my brother" van Jimmy Webb. Twee volkomen tegenge stelde melodieën, heus acceptabel uitge voerd door Thomas, maar het „eigene" ontbreekt toch. Logisch, want mensen als Webb en Sebastian schrijven nu eenmaal muziek „naar zichzelf toe". En Thomas bezit te weinig persoonlijkheid om die nummers een eigen karakter te geven. De elpee wordt er overigens niet minder prettig om. Billy Joe, net als Webb af komstig uit het zuidelijke Oklahoma, is een handig, glad en gepolijst talent, dat vocaal, technisch gezien dan, zeer veel vermag. Een zanger voor een groot pu bliek A la Andy Williams, zij het veel minder bekend. Gelukkig wel gericht op de pop. Soms zelfs met (vage) swampas- piraties („I get enthused"), hetgeen iets te maken heeft met Billy Joe's zuidelijke afkomst. (SCEPTER SPS 5101). Ch.B. HEW SEEKERS De New Seekerselpee's rollen In hoog tempo van de persen. „Circles" is de titel van het nieuwe product, waar we eerlijk gezegd nou niet zo kapot van zijn. Wat geforceerde vertolkingen van hitsuccessen van anderen (Neil Diamonds „Song song blue", Carole Kings „Beautiful", Todd Rundgren's „I saw the light", Godspell's „Day by day"), aangevuld met (onder maats) eigen werk. En niet te vergeten „Blowin in the wind" van de grote Dylan, op deze plaat vocaal als orkestraal volko men verkracht. Spijtig. (PHILIPS 6303064). Ch.B. DIOHHE WARWICK De onlangs verschenen elpee „Greatest Motion Picture Hits" van de fameuze Amerikaanse zangeres Dionne Warwick is een al wat oudere schijf, zo ongeveer stammend uit 1969. Die late verschij ningsdatum in ons land valt terug te voe ren op het feit, dat Dionne's label Scepter enige jaren niet vertegenwoordigd was op de vaderlandse markt. Dankzij BASF nu wel weer. Een oude plaat dus, maar een nog wel sprakelende plaat. Hetgeen het „tijdloze" karakter van Dionne's zang kunst nog eens extra onderstreept en ui teraard het „tijdloze" compositietalent van Burt Bacharach, de meester die nu al weer jaren voor Dionne componeert en musiceert. Natuurlijk vinden we een groot aantal Bacharach-Davidwerken op deze schijf. „Alfie", „The look of love", „A house is not a home", „The april fools", „Wives and lovers", „Here I am", aangevuld met composities van andere grote meesters als Lionel Bart, Leonard Bernstein, André Previn en Jules Styne. Aanbevolen. (SCEPTER 16—29552—4). Ch.B. KING- CURTIS Beslist ook gedateerd is de elpee „Eter nally soul" van King Curtis en The Shirel- les. In dit geval in alle opzichten geda teerd, belegen soul, technisch zeer kun dig, maar wat slapjes uitgevoerd. We hebben Curtis' sax wel eens meer horen swingen, vuriger vooral. Zeker geen hoog tepunt :n het soulidioom. (SCEPTER 16-29501). Ch.B. Eddie Floyd weer in actie en nogmaals de klacht dat hij zich te veel op de vlakte houdt, 't Heeft allemaal te weinig inten sieve inhoud, „Knock On Wood'' bewijst gevoelsarmte en dat is een kwalijke zaak voor een soulzanger. Uit 1968 komt „Soul Limbo" van Booker T. the MG's. Deze jongens hebben het in hun vingertoppen, dat orgel blijft in constante harmonie met de voortreffelijke begeleiding. Theme from „Shaft"", waarmee Isaac Hayes in 1971 een (muzikale) Oscar ver diende en dat hem ook ettelijke gouden en zilveren afgietsels bezorgde is een puik stukje filmmuziek alhoewel je je kunt afvragen of 't echte soul is. Maar zelfs een olifant vindt wel een chocolade korrel om over te struikelen, dus daar over maken we ons niet druk. The Late Otis Redding wordt geëerd met een interpretatie van „The Dock Of The Bay". Nou ja, geëerd.. Waarom wil ieder een zo'n cover toch altijd mooier maken dan het subtiele gegeven? The Staple Sin gers bereiken er het omgekeerde mee. Je zit in je eentje melancholiek, zonder schreeuwende achtergrond aan zo'n baai. Weer the Dramatics, die ditmaal het weer niet meehebben, gezien de hoeveel heid water die in de eerste groeven uit de speakers spuit. „In the Rain" heet het nummer dan ook en zo te horen valt het zingen in een gietbui niet mee want the Dramatics komen niet op de gewenste temperatuur. Over „Time Is Tight" hoeven we niet te veel woorden vuil te maken. Een ieder kent de voortreffelijk Booker T.-hit, waar mee op passende wijze de laatste kant van „Soul is here to Stay" wordt inge luid. Een uitstekende tune voor een easy- listeningprogramma, dit werkje uit 1969. Een revival op een revival is Jerry But ler's hit „I Stand Accused" door Isaac Hayes weergaloos vertolkt. Gedegen en beleefde close-soul. Johnnie Taylor kwam in 1968 met „Who's Making Love" de Billboard-charts binnen en klom gestaag naar de vijfde plaats. Rauwer werk dat het in die tijd wel deed, maar geen blijvertje is. Leuk om weer eens te horen. Sam Cooke componeerde „Bring It On Home To Me" en dat werd de totnutoe grootste hit van Eddy Floyd: 12 in oktober 1968, één plaats hoger dan Cooke himself die pas in 1962 aan bod kwam. Onbegrij pelijk. want zéker qua toonbereik is het origineel aanzienlijk beter. Deze versie moet het zelfs glansrijk afleggen tegen die van de Animals. Carla Thomas is een veterane in de soul- wereld en dat is in „I Like What You're Doing" duidelijk te horen. Een voortreffe lijke, relaxedte stem met een inhrente compositie. Tenslotte „I Forgot To Be Your Lover", een co-produktie van Booker T. en Wil liam Bell, door de laatste ten gehore ge bracht. Zoete viooltjes verzieken de sfeer een beetje. Al met al een historisch overzicht dat, on danks onze hier en daar wat kritische kanttekeningen, met een zeer ruime vol doende gehonoreerd dient te worden. (STAX 2 LP 2627 101). H. R. DIONNE WARWICK DOOR CHARLES BELS EN HANS ROUW GOD OP AARDE Toneelgroep Appel zal zich dinsdag 21 no vember voor het eerst in Den Haag pre senteren in het HOT. Deze groep van ..to neeldissidenten". opgericht door Erik Vos met in zijn theatraal vaarwater Carol Linssen en zijn vrouw Chrisje Ewert en Peter van der Linden (van Toneelgroep Theater) met Do van Stek (ex-Haagse Co- medie) en nieuweling Hugo Koolschijn, brengt een ..ander"-soortig toneel, waarin mime een belangrijke rol in de expressie speelt. Erik Vos. zelf eens leerling van de Franse mimespeler Etienne Degroux, gaf bij de oprichting zijn groep een motto mee: ..Waarom .Appel"? Ach. appels komen harder aan dan tomaten". Het grondthe ma van hun eersteling ..God op aarde" is „de mens die zonder zich goden te schep pen zijn leven geen vorm kan geven". Inez van Dullemen (in het dagelijkse le ven de vrouw van Erik Vos) heeft deze collage samengesteld uit oude mythologi sche verbeeldingen, stukken recente we reldliteratuur, losse ideeën. Dat alles on der de noemer „bewegingstheater". LEIBELEI MET STER Na alle moeilijkheden van het Guttmann- bestel op het Rotterdams toneel, blijft de Maasstad .sterallures" houden. Na een voortijdige dood van de „Amélie" van Jasperina de Jong staat een tweede spektakelop stapel. Het is Arthur Schnitzler's beroemde Liebelei(1895), waarschijnlijk de allereerste vervolgserie gegeven die ooit op het toneel kwam. Au teur en regisseur is Lodewijk de Boer. die zijn theaterserie in afleveringen „The fa mily" noemde en opdroeg aan de geza- mcnlljke Nederlandse Theaterkritiek. The family" moet een soort verhevigd volkstoneel worden. Het gaat om drie „asocialen", twee broers en een stom zusje in een onbewoonbaar verklaarde woning onder het motto: „Een lach en een traan en een flinke dosis erotiek". Het Engelse toneel beleeft een Noel Coward-revival. Deze duizendkunste naar wordt hier aan land gedragen in de film „Boom" van Joseph Losey. met als hoofdrolspelers Willeke Alberti, Gerard Cox en Lex Goudsmit volgens het bekende sterren-principeKarl Gutt- mann zou zelf evenals bij Amélie" de bedoeling was) de regie voeren, maar aangezien hij nu definitief door ziekte is uitgeschakeld, moest Rotterdam naar een opvolger uitkijken. Dat werd niemand minder dan Heinrlch Schnitzler, de zoon van wijlen Arthur. Misschien geeft die naam de cabaretsterren de moed de stap van Jasperina naar het echte toneel" over te doen. En beter. Willeke Alberti lijkt daarvoor (na toneelervaring in „Twee op de wip") vakvrouw genoeg. Willeke Alberti mag de taak als „grote ster" van Jasperina de Jong overne men bij het Rotterdams Toneel in Schnitzlers „Liebelei". „Family 2" begint op 19 december, „Fa- miliy 3" op 23 januari, „Family 4" op 27 februari. Wie weet wordt het 't Peyton Place" van het toneel. 9 Christine Ewert in een symbolische „kruisiging" op de brandstapel als Jeanne d'Arc in Appel's „God op Aar de". BUITENLANDS Het Rotterdams Toneel schijnt het hele maal in de buitenlandse regisseurs te zoe ken. ,,'n Oogje op Amélie" werd (bijna niet, hebben we later begrepengeregis seerd door de Fransman Jacques Echan- tillon, voor „Liebelei" feomt Hcinrich Schnitzler uit Oostenrijk over. voor het blijspel van Pirandello dat de vervallen „Amélies" vervangt, is weer een Frans man over gekomen. Robert Sireygeol. Het stuk heet ..De manhet bMft m de deugd". Zaterdag a.s. is de première. TONEEL-ZWENDELAAR van Toneel Tca- traal (jaargang 93, 1972. no. 3) heeft als thema ..Oude teksten levend maken". Al heeft het één thema, een bepaalde teneur valt er niet in te ontdekken. Naast een goed stuk van Ben Stroman over wat Bertolt Brecht deed met Shakespeare's Coriolanusen wat het Berliner Ensem ble op zijn beurt weer deed met de ..Co- riolan" van Brecht. staan er verschrikke lijk warhoofdige notities in van Paul Bin- nerts (een van de „tomatengooiers" in dertijd in Amsterdam) waarin hij zelfs met Voorzitter Mao komt aandragen. Een citaatje uit zijn ongenuanceerde betoog: „De gemiddelde toneelmaker van onze tijd is een zwendelaar zonder dat hij ooit het gevaar loopt als zodanig ontmaskerd te worden. Hij suggereert een standpunt dat hij niet heeft en dat op het toneel ook niet te zien is: hij verkoopt dubbeltjes voor een cent." BERT JANSMA TONEEL GEZOCHT In hetzelfde nummer staat een onthullen de advertentie. Onder de kop „Rotterdam wil toneel!" vraagt de afdeling Kunstza ken van de Maasstad per advertentie van een hele pagina om acteurs en groepen voor de drie soorten toneel die men in Rotterdam wil brengen volgens het daar bestaande toneelplan: resp. voor het uit- gaanstoneel, het repertoire-toneel en het ..zoekende" toneel. De gemente wil in contact komen met iedereen die denkt binnen dit nieuw ontworpen bestel een rol te kunnen vervullen". Een unieke adver tentie. dat zeker. Maar het heeft ook iets van een wanhoopskreet. NOEL COWARD In Engeland schijnt een Noel Coward-re vival aan de gang te zijn. Het werk van deze cabaretier, toneelspeler, liedjes schrijver. toneelauteur (en dan vergeet ik vast wel een paar andere werkzaamheden van deze duivelskunstenaar-zakformaat) trekt weer volle zalen. Zijn „Cowardy- Custard". een toneel„gebakje" van woor den en muziek, is een van de grootste successen van het jaar in het Mermaid theatre. Daar zou het oorspronkelijk 6 weken spelen, maar het eind van de voor stellingen is voorlopig tot in het oneindige uitgesteld. Coward's ..Private lives", door hem zoals zovele stukken op zijn eigen lijf geschreven en opgevoerd samen met Ger trude Lawrence (wier filmbiografie „Star" u misschien kent), wordt ook weer gespeeld. Nu door een echt echtpaar. Ro bert Stephens en zijn vrouw Maggie Smith. Ter gelegenheid van die Coward- revival wil ik u een foto niet onthouden Noel Coward himself wordt aan land ge dragen in de film „Boom" van Joseph Losey met het duo Burton en Taylor. Co wards rol in die film was oorspronkelijk voer een vrouw bestemd. IN AFLEVERINGEN Vanaf 14 november is cr in het Amster dams theater De Brakke Grond iets Toneel Tealraal's nieuwste nummer gaat over „oude teksten levend maken". Op- unieks aan de hand. Daar wordt namelijk land tekende voor de omslag Shakespeare in spijkerpak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11