KUNST OP ZICHT Vee! variaties bij Galerie Heutf Francesca Solleville HUTSPOT Karei Wiggers bij v. d. Vlist f Rijnmond kwint et :\goede keus van Kunstkring Leidse agenda ZATERDAG 11 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA fr LEIDEN - Popula riteit is een vreemde zaak. Bij bijna alle kunst vormen treft men regelmatig het verschijnsel aan dat sommige ar tiesten zich mo gen verheugen in een wijd verbrei de populariteit, terwijl anderen, die op zijn minst even goed zijn in hun vak, alleen maar bij de insi ders bekend zijn. De voornaamste oorzaak hiervan is gelegen in de grote invloed die in onze maat schappij uitgaat van de publici teitsmedia. Een scheppende of uit voerende kunste naar die kop de een of andere ma nier aan de weg timmert, kan er op rekenen dat hij binnen de kortst mogelijke tijd in het centrum staat van een enorme hoeveelheid radio- en tv-program- ma's en artikelen in kranten en tijd schriften, die in feite niets meer met zijn kunst te maken hebben. Hetzelfde geldt voor de zanger of zan geres die toevallig een liedje in han den krijgt dat alle eigenschappen in zich verenigt om bij het grote pu bliek aan te slaan. Bijzonder duidelijk tekent deze hele situatie zich af in de we reld van het Franse chanson. Gilbert Bécaud, Charles Aznavour en Jacques Brei hebben dank zij hun makkelijk in het gehoor liggen de chansons bin nen een vrij klein tijdsbestek we reldfaam verwor- gers als Jean Fer- rat en Mouloudji, die toch zeker tot de allergrootsten behoren, zijn bui ten Frankrijk al- vertolkster van het litteraire Franse chanson leen bij de insi ders echt bekend doordat zij zich geheel op het zo genaamde litterai re chanson heb ben toegelegd. Tot' deze laatste groep behoort ook de hier in Neder land nog vrijwel onbekende Fran cesca Solleville die volgende week zaterdag in het Rijnlands Lyceum haar tour de chant ten gehore zal brengen, met o.m. chansons van Ferré, Fer- rat, Gaël en Fa- non. Francesca Solleville werd geboren te Périgeux als dochter van een Italiaanse moeder en een Franse va der. Zij studeerde letteren en klas sieke zang te Pa rijs en ging zich vervolgens bekwa- het chan- FRANCESCO SOLLEVILLE amusante parafrase op onze vaderlandse geschiedenis son. Gedurende korte tijd onder brak zij haar car rière om op ver zoek van Roger Planchon de vrou welijke hoofdrol te spelen in ,,De brave soldaat Schweyk" van Bertold Brecht. In 1965 maakte zij een tournee door de Verenigde Sta ten en enkele ja ren later maakte zij verschillende grote tournees met Jean Ferrat (waarbij zij ook in Nederland op trad). Gedurende de afgelopen ja ren is zij regel matig opgetreden samen met Mou loudji met wie zij ook enkele platen heeft gemaakt, waaronder één met liedjes van Aristide Bruant, de grote grondleg ger van het Fran se chanson. Mo menteel wordt zij beschouwd als een van de beste vertolksters van het litteraire Franse chanson, vokaal enigszins gelijkend op Ca- thérine Sauvage, maar met een nog meer doorleefde voordracht. Paul Korenhof LEIDEN Twee jaar geleden vatte de Leidse to neelgroep Imperium het plan op naar aanleiding van de 3-oktoberfeesten een collage samen te stellen over de 80-jarige oorlog. Rein Edzard, ac teur van de Nieuwe Komedie, kreeg het verzoek om bij dit gebeuren als schrijver-coördinator-re gisseur op te treden. Voor een enthousiast Leids publiek werden van deze „Hutspot" achttien voorstellingen gegeven en hiermee was wat Im perium betrof de kous af. Het gegeven en alles wat daarmee samenhing had de jonge Rein Ed zard echter dermate in zijn ban gekregen dat hij is blijven doorgaan met het verzamelen van fei ten en het schrijven van teksten. Het resultaat is een nieuwe „Hutspot", nu van de Nieuwe Kome die, en wederom onder leiding van Rein Edzard die hiermee zijn regiedebuut bij het beroepsto neel maakte. Iedereen die zich wel eens meer dan oppervlakkig met de 80-jarige oorlog en al wat er met deze roemruchte periode uit onze vaderlandse geschie denis samenhing, bezig houdt, komt op een gege ven ogenblik tot de ontdekking dat de schrijvers van onze geschiedenisboekjes wel eens een beetje al te eenzijdig te werk gaan. Het blijkt dan na melijk dat onze zwaar geïdealiseerde „strijd om de vrijheid van godsdienst" door velen gebruikt is ter behartiging van de economische belangen en daar zelfs nauw mee samenhing. (Hadden wij van onze eigen voorvaderen eigelijk iets anders kunnen verwachten?) Ook wordt dan al ras dui delijk dat wij onze nationale helden eigenlijk best op een iets kleiner voetstuk kunnen plaatsen dan tot nu toe het geval is geweest. Toen de Geuzen, die heldhaftige strijders voor onze vrijheid, zui ver bij toeval Den Briel hadden, „bevrijd", zijn ze zowel in de stad als in de rondom liggende streek een beetje aan het plunderen, verkrachten en moorden geslagen. De meeste geschiedenis boekjes verzwijgen deze bijkomstigheden of wij ten ze aan een alleszins verklaarbare „overwin ningsroes". Nooit zal een geschiedenisboekje openlijk toegeven dat het „bevrijden" inderdaad bij toeval gebeurd is, maar dat de rest tot de normale bezigheden van onze hogelijk gewaar deerde Geuzen behoorde. En als Willem de Zwij ger had geweten dat hij van ons de eretitel „Va der des Vaderlands" zou krijgen, dan zou hem het schaamrood naar de kaken stijgen en hij zou ongetwijfeld de eerste zijn geweest om toe te ge ven dat het misschien toch niet de meest geschik te persoon zou zijn om als lichtend voorbeeld voor een geheel volk te dienen. Niek Pancras en Polio Hamburger in .Hutspot" van de Nieuwe Komedie Hierop voortbordurend hebben Rein Edzard en de andere leden van de Nieuwe Komedie ruim schoots voldoende stof bij elkaar kunnen brengen voor een amusante parafrase op onze vaderlandse geschiedenis. Citaten, niet alleen van Bredero, Hooft en Valerius, maar ook van Slauerhoff en Schiller, worden afgewisseld met zang en dans. Het is alleen jammer dat er in deze „Hutspot" op sommige punten misschien meer waarheid, schuilt dan in onze geschiedenisboekjes. Eigenlijk had het andersom moeten zijn. Het was allemaal Voorstelling „Hutspot": dinsdag 14 november 20.15 uur Rijnlands Lyceum. juist zo lekker romantisch. Paul Korenhof Een emaille-object van Jan de Valk WASSENAAR In Galerie Heuff Is een gevarieerde tentoonstel ling ingericht van wandkleden door Marie-Anne Otten - Schui felen, plastieken en tekeningen van Tosca v.d. Haak en email- les van Jan de Valk. Om met de laatste te beginnen: mooi zijn die emaille plastieken. Jan de Valk brandt ze niet in een emailleeroven, maar boven eengasvlam direct op de kope ren plaat. Het zijn geen draag- of neerzet-objekten, hij lijst ze in tot wanddecoraties, die het door de fraaie kleurschakerin gen van de surrealistische on derwerpen goed zijn. Zijn kleu ren zijn over het algemeen vrij gedekt: goud, bronsgroen, paars en blauw. Vooral die laatste kleur is bij hem bijzonder mooi. Als een gloeiend oog lijkt „Energie"; prachtig van combi natie blauw en bruin is „Oriënt", mooi gecomponeerd. „Agressie is een fantasiemon ster in gifgroen. Alles bij een: weinig toegepaste wandde coratie, maar wel zeer decora tief en van prima gehalte. Mooie, niet al te extravagante wandkleden toont Marie-Anne Otten-Schuffelen. Deze naald kunstenares woont in Wasse naar, waar ze ook les geeft in -late middeleeuwer- LEIDEN Hans van der Vlist viert het eerste lustrum van zijn galerie aan de Botermarkt met een gevarieerde tentoon stelling van schilderijen, grafiek en keramiek, een combinatie die we overigens dikwijls bij hem aantreffen. De grote clou van deze tentoon stelling is ongetwijfeld het werk van Karei Wiggers. De intrige rende schilderijtjes alle por tretstukken doen in al hun moderniteit toch middeleeuws aan, aansluitend als het ware bij de vroege Italiaanse primi tieven. Ondanks het eeuwenlan ge tijdsverschil zien we een treffende overeenkomst, zowel in stijl als in figuratie. Wiggers In Londen staat 'n huis geiden De toneelgroep De Tim- delerclub speelt vrijdag aan staande in het Rijnlands lyceum j onder regie van Gerard van Kamp „In Londen staat een huis", een blijspel in drie be- drijven van Michael Clayton I Hutton. De voorstelling begint J om 20.15 uur. WASSENAAR Zondag zal om 10 uur 's morgens in de Dorpskerk aan het Plein een open deur-dienst worden ge houden. De organisatie is in handen van de Open Deur- groep onder leiding van de heer H. Hilgeman. Als voor ganger treedt op Ds A van Buuren, leraar aan het Rijn lands Lyceum. Het on derwerp van de dienst is „Adieu milieu". De heer D. van Klaveren, lid van de Wassenaarse gemeenteraad zal spreken over het milieu in Wassenaar. In de Heren wegschool wordt een exposi tie over dit onderwerp ge houden. Verdere medewer kers zijn: Pim den Hollan der, hobo. Piet Haasnoot, klarinet, Anjo van Houten, trompet, de vocal en instru mental group „Proof of In spiration", de Dorpskerkcan- torij onder leiding van Cees Moejes en de organist Wim Landsman. Na de dienst wordt er koffie geschonken en is er gelegenheid tot na praten. kleur is fraai emailachtig, niet uitbundig, maar mooi en afge wogen combinerend, vlak en dun geschilderd met veel brui nen. Het fraaiste werkje uit de collectie is zonder twijfel „Dame met oorbel" (die ook het meest italianiserend is), maar ook „Jongen met vlinder" en het typische „Ruitertje" zijn mooie specimen van Wiggers kunst. Het is een der meest op vallende series, die wij ooit bij v.d. Vlist zagen. De graficus Frederik van Baten burg toont daarnaast een aantal grafische bladen. Decoratieve prenten, stijlvol en dikwijls in mooie kleur. Surrealistische in vloeden zijn aan hem niet voor bijgegaan en niet alle intenties van de kunstenaar komen dui delijk tot de kijker over. Sfeer vol is het figuratieve „Kraanvo gels", een prent in nachtblauw, sierlijk is een prent geheel in licht okergeel gehouden met een niet nader verklaard surrealis tisch motief. Een mooi blad is ook dat met een torenachtig ge val in een lijnvoering als van geloogd hout. Zeer expressief. Fascinerend is voorts een kleine prent met kegelachtige figuren in gifgroen met een frappant bijna rembrandtiek lichteffect. Het werk van de keramiste Anke Blankevoort uit Bloemendaal zagen wij reeds herhaalde ma len, zowel bij v.d. Vlist als el ders. Zij blijft bij haar overwe- „Dame met oorbel" van Karei Wiggers gend grappige maar nimmer grootse fantasiefiguren. Die fan-1 tasie viert echter wel dikwijls j tot originele oplossingen. Als I „neerzetwerk" in een boudoir, j een bric a brac-kastje o.i.d. blijft het wel nog steeds aan trekkelijk werk, maar we zou den zo mogelijk toch ook wel eens werk van haar in een ander genre willen zien, ge- bruikskeramiek b.v. De expositie duurt tot 6 decem ber. Willem Prins WASSENAAR Op donderdag 16 november a.s. organiseert de Wassenaarse Onderne mersvereniging in de zaal van het Astra-theater in de Langstraat een bijeenkomst met het oog op de komende verkiezingen. Op deze avond zullen er vragen gesteld kun nen worden aan vertegen woordigers van verschillende politieke partijen. De aan vang is bepaald op 20.15 uur. ,1)0 Vliet 'bljeenkor bestaan LJA: aanvang 13.30 i ZONDAG 12 NOVEMBER „Rider* Pnrodl.e", Wns-mnnr - terw«(|J«trUden Leidse RIJ- en Club; aanvang 10.80 uur. - Schixilsportdag Loi trnat; aanvang 20.no uur. •ht Bijeenkomst M.V.M. In de pollUek"uanvang 20.00 u DINSDAG 14 NOVEMBER Itljlkkiiiuirum v. Oudheden Arche logische lezingen: aanvnng 20.00 uu Lakenhal - Lezing ver. nlglng Ou Leiden, aanvang 20.00 uur. ilyday-Inn Jaarvergadering Leldi Indus Knme iphondel Lot ?efbaarheid lg 20.0 19.30 v WOENSDAG 15 NOVEMBER ..l>e Parelvisser*", Blzetpad 8 fair; aanvang 10.00 uur. Snunck Hurgrnnjehnl* - Drains dc psychologie van de mode: vang 20.00 uur. DONDERDAG 16 NOVEMBER Vum'óver'ïe™™.' winden"; aanvang 20.15 uur Sterrennacht - Excursie K. j aanvang 20 00 uur. Morswra l" - Advieiraadvcrgs gen. Werkgroep monumenten: „Wlntersoldler"aanvang 20 »urg 73 - Lezing over Iele i' en helderziendheid; uanvnni IInrl, rlilm Ir I i de Stichting Nyevelt. Werk van haar hangt o.m. in het Gro ningse Provinciehuis. De kleden treffen door weloverwo gen, soms contrastrijke kleur combinaties. Zeer decoratief is „Lunetten" in wit en donker*, grijs als hoofdtinten. Mooi van* vloeiende beweging is „Onhoor baar Waterwiel", geheel in bei ge tinten gehouden. Ook „Zei len" is door de suggestie van snelheid een fraai kleed. „Len te" is een ontluikende bloem. Alles gedegen werk van hoge artistieke orde. Tosca van den Haak, wier werk wij reeds eerder bij Heuff ont moetten, blijft vooral boeien door haar expressieve dierplas- tieken, zowel in brons als in chamotte. Het is over het alge meen een ietwat anecdotisch oeuvre, maar dat neemt niet, weg dat haar onderwerpen over het algemeen raak getroffen zijn en soms wel geestig geïn terpreteerd. Mooi vind ik vooral haar vogelfiguren, maar ook „Giraf" waarin wat vorm-over- drijviog toch niet schaadt. Haar tekeningen konden mij over het algemeen minder bekoren. De techniek is soms wat erg peuterig, vooral in haar land schappen en watergezichten. Een uitzondering moet ik echter maken voor een aantal bladen van planten. Een heel mooi te keningetje is b.v. „Gras", dat herinnering oproept aan Japan se prentkunst. WILLEM PRINS Exposities 13—17 uur. luilhrdpii: Ropei - „Je tien* I'A 17 uur: zond. 13—17 u -.ulrrle Heult: Hoflaan tol. 01751—2185 - Mar Schuifelen met wand van den Haak mot nu <ler Vliat: Kon-I Wlggrr» Hoekje hij de Por 10-17 uur. terermuxum: I t/m vr. 9—17 i >eum De Valk: vEIDEN Voor de komende week staat Leiden twee concerten te wachten. Dinsdag treedt het Rijnmondkwintet op voor de „Leidsche kunstkring voor allen" en op donderdag het Residentie-orkest in j zijn eigen serie, met werken van Haydn, Schumann (celloconcert). Britten (Serenade voor tenor, hoorn en strijkorkest), en Skriabin (le I Poème de l'extase). Het het Rijnmondkwintet heeft de Kunstkring een goede keuze ge daan. De vijf soloblazers, allen het zij als docent werkzaam aan I een conservatorium, hetzij verbonden aan een orkest, hebben een ensemble opgebouwd, dat elders in ons land (en in het buitenland) om zijn brillante prestaties grote indruk heeft gemaakt. Fluitist Raymond Delnoye studeerde aan het Conservatorim in Aken en be- haalde daar op heel jonge leeftijd (17 jaar) zijn einddiploma. Hij trad vele malen op als solist bij Nederlandse en Duitse orkesten, en is nu als eerste fluitist verbonden aan het Rotterdams Philharmo- nisch orkest. Hij ontwikkelde grote aktiviteit op het gebied van de kamermuziek. lobolst Heinz Friesen en hoornist Pieter Gouderjaan behaalden bei den met indrukwekkende onderscheidingen het einddiploma aan het Koninklijk conservatorium in Den haag, en traden solistisch op met diverse orkesten. Herman Wester (klarinet) studeerde aan het Amsterdams conservato rium. Hij, zowel als fagottist Adam Schlebauf houdt zich inten sief bezig met kamermuziek, waardoor zij grote bekendheid kregen. Beiden traden ook vaak solistisch op. Adam Schlebaum gradueerde aan het Rotterdams conservatorium. Hun programma voor dinsdag heeft juist die goede variatie om het velen naar de zin te maken. Voor de pauze wat meer traditioneel met werken van Danzi, Haydn en Johann Christian Bach (de jong ste zoon uit het huwelijk van Johann Sebastian met Anna Magdale- -na Wlilcken, ook wel de Londense Bach" genoemd). Maar na de pauze komt het muzikale vuurweHc met werken van Da rius Milhaud en Jacques Ibert. en tot slot de variaties op In Hol land staat een huis" van Hugo de Groot. Van de Franse componist Jacques Ibert. vaak in een adem genoemd met Jean Frangaix om zijn puntige en geestige schrijfwijze, de „Trois pièces brèves". dat omstreeks 1930 werd gecomponeerd. Na het eerste deel —een virtuoos geschreven allegro-, volgt het andan- Het Rijnmondkwintet met v.l.n.r. Raymond Delnoye (fluit), Herman Wester (klarinet), Adam Schlebauw (fagot), Pieter Gouderjaan (hoorn) en Heinz Friesen (hobo). te, ingeleid door de fluit en de klarinet, en pas in de laatste maten voegen zich de andere instrumenten daarbij. Het laatste deel „assez lentte et allegro" vond zijn inspiratiebron in het zogenaamde buik orgeltje. Darius Milhaud werd in Aix en Provence geboren, iets waarop hij bij zonder trots is en waarover hij ook schrijft in zijn autobiografie „Notes sans musique". Met het voor blaaskwintet geschreven „La cheminée du roi Renée" in 1939) bedoelt hij le roi René, die in de Provence leefde van 1409 tot 1480. Het is een suite met korte delen, waarvan enkele verstild (Aubade) en sfeervol (Madrigale-noctur- ne), andere heel geestig zoals „Jongleurs", een deel met een dans- achtig karakter met aan het slot voor elk instrument wat grillige capriooltjes. In zes-achtste maat geschreven is „Chasse Faladre", een levendig deel waarin voor het eerst de piccolo wordt gebruikt. Vergelijkbaar met de variaties op het voor piano geschreven ,Aan de oever van een snelle vliet" van Peter van Anrooy, is het blaas kwintet van Hugo de Groot: „In Holland staat een huis". De eerste maakte gebruik van voor verschillende componisten typerende stij len, Hugo de Groot zocht de typering in dansstijlen. Na de expositie van het thema in het eerste deel, wordt het gevarieerd respectieve lijk tot een Siciliano, een Habanera, een Reel (een Schotse dans van Keltische oorsprong met een levendig karakter), een Blues en een Tarantella. Eveneens een aanbeveling voor een bezoek is het concert van het Re sidentie-orkest waard op donderdug 16 november. Ook hier een goe de keuze met veel afwisseling en interessante aspekten. Zoals de reeds genoemde Serenade voor tenor, hoorn en strijkorkest van Benjamin Britten, met als solist Philip Langridge (tenor) en Vincente Zarso (hoorn), en van Skriabine „Poème de l'extase". De laatste, leerling voor compositie van Tanejew, onderging verschil lende invloeden, enerzijds van de romantiek (Chopin), later door zijn neiging tot mystiek, koos hij het impressionisme als uitingsmo gelijkheid, waarvan „Poème de l'extase" een voorbeeld is. Rest ons nog te vermelden dat Anner Bijlsma de solist is in het Cello-' concert van Schumann, en dat ook nu weer het Residentie-Orkest on der leiding staat van Hiroyuki Iwaki. B. Rijnders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5