Het gaat niet alleen om de Vietnamese kinderen Vatikaan drukt kosten huwelijks- rechtsspraak PRESIDENTSKANDIDAAT DR. SPOCK: ho?— heet uw baby? Vakantieganger bleef dichter bij huis Belgische diakens zien volop kansen R.-K. Kerk richt zich bij oecumene meer op orthodoxie Kerk en wereld Korte metten DONDERDAG 2 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11 Van onze correspondent WASHINGTON Dr. Benjamin Spock, kandidaat voor het presidentschap, zat in zijn kantoor op het campagne hoofdkwartier in Washington. In een hoek was de jonge campagneleider bezig de luier van zijn dochter te ver schonen; in een andere hoek was een helper bezig met een oude bandrecorder te knoeien, in een poging om ons interview op te nemen en via Milwaukee Radio uit te zenden. Het hoofdkwartier van de Volks partij is gevestigd boven een wasserij in Washington. Op de gang hangt een grote poster met een foto van Spock en de lens: „Ik wijd mij meer aan de volgende generatie dan aan de volgende verkiezingen". Onder de poster zaten twee mannen van de veiligheidsdienst met be lachelijk kort haar zich te ver velen. Je vroeg je af wat ze verkeerd gedaan hadden om met dit baantje opgeknapt te worden. De regering heeft in to taal acht mensen aangewezen om Spock tijdens zijn campagne te beschermen. Dr. Spock, enorm lang en bijzon der goed gekleed, de baby-arts die over de gehele wereld popu lair is, zat op een gammele stoel, dronk Budweiser (pils) zo uit de fles, en was omringd door bijzonder smerige baby- flessen, plastic speelgoed en een vieze twee-persoons matras die recht tegen de muur was gezet. „Men mag niet van ons vragen binnen tien maanden na de op richting van onze partij onze doelstellingen op te geven en een Democraat te gaan steunen. Democraten proberen aan de macht te komen. Maar onze doeleinden hebben lange tijd no dig". Men beschuldigt hem ervan Nixon te helpen herkozen te worden door kiezers van de Democrati sche partij weg te trekken. „De mensen zeggen tegen ons: „Is het niet verschrikkelijk dat er Vietnamese mensen gedood en verminkt worden? Het stoppen van de oorlog komt toch zeker op de eerste plaats?" Wij zeg gen het daar mee eens te zijn, maar als we uiteindelijk niet het gehele stelsel veranderen, gaat het niet alleen om de Viet namese kinderen, maar ook de kinderen in het Midden Oosten en nog heel veel andere kinde- Rijk worden Het essentiële verschil tussen hen is dat Spock en de Volkspartij sociaal-democraten zijn. „Maar Amerikanen kunnen niet begin nen met „Luister, allemaal, ik ben socialist en ik wil jullie er van overtuigen dat het socialis me goed is", omdat minstens negen van de tien Amerikanen hun vingers in hun oren steken als zij het woord socialisme ho ren. Zij denken dat het betekent dat de regering alles wat je hebt in beslag zal nemen, zelfs als je maar 10 dollar op zak hebt. Zij denken dat de regering hen te werk zal stellen op de tarwevelden van Kansas. Ze hebben allemaal de droom dat ze eens rijk zullen worden, en die droom willen ze niet opge ven". In het land bestaan verscheidene socialistische partijen, maar de Volkspartij wil zeggenschap om je heen, niet nationalisatie: de arbeiders hebben zeggenschap op de fabriek, de omgeving heeft zeggenschap over scholen, gezondheidscentra, zelfs de poli tie. Dr. Spock is de persoon die de grootste hoeveelheden geld voor de campagne en de partij heeft bijgedragen. Hij heeft al 20.000 dollar uit eigen zak betaald. Hij lacht en zegt dat hij dat wel kan betalen. Zijn boeken zijn bij praktisch elke drogist in het land te koop en ook zijn vele ar tikelen in tijdschriften leggen hem geen windeieren. Maar zijn politieke activiteiten in de laat ste paar jaar hebben l^em (en zijn uitgever) flink wat geld ge kost. Op een bepaald ogenblik overtrof de verkoop van zijn „Baby- en Kinderverzorging" dat van de Bijbel, maar de ver koop daalde scherp in 1966 toen hij vervolgd werd wegens sa menzwering tegen dienstplicht. Het was onvermijdelijk dat de mensen met uitgestrekte vinger naar de „Spock baby's" wezen, de langharige, ontevreden Spock-generatie, en ze gaven hem de schuld van dat alles. „Misschien heeft een aantal moe ders wel gedacht dat ik hen in de steek liet of dat het in ieder geval erg oneerlijk was als ie mand die op een bepaald gebied veel invloed had gekregen, die invloed ging aanwenden tegen de oorlog in Vietnam en dan in de politiek. De mensen dachten dat ik een verrader was of een onnozele hals. Ik zou bijna lie ver een verrader zijn dan een onnozele hals. Ik wil niet dat ze van me denken dat ik zo stom ben dat ik niet weet wat er met me gebeurt". Schooiers Spiro Agnew deed een aanval op het boek en zei dat hierdoor „schooiers gekweekt" werden, en daardoor daalde de verkoop ook. Hij ontving een grote hoe veelheid vijandige brieven, zelfs „Baby- en Kinderverzorging" in duizenden stukjes gescheurd. Mensen schrijven en zeggen dat ze het boek nooit meer zullen gebruiken. „Ik voel me altijd getroost als ik hoor dat Spiro Agnew veel moeilijkheden met zijn twee kinderen heeft", zegt Spock met een kwaadaardige flikkering in zijn ogen. Zijn vrouw, Jane, stak haar hoofd om de hoek van de deur en wees op haar horloge. „Jane, dit is belangrijker!", deerde hij, maar de baby kroop naar binnen en begon ondanks geaai over zijn bolletje lastig te worden. „Dat is Miss Volkspar tij", zei hij terwijl ze in zijn ar- Toen moest hij weg. Ergens waar geld werd ingezameld, werd op hem gewacht. „Ze zijn heel aar dig voor me. Ze geven een beet je, een klein beetje maar, en dan fluisteren ze me toe „We vinden u aardig, maar op u stemmen doen we niet". Spaar met Ardiia voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardiia - kuikenzacht. Ardita Extra - nóg zachter. De betere luier bij mh' kruidenier. unicum nv, amsterdam postbus 1384 t met een arrestatie moeten bekopen, toen hij met anderen een demonstratie hield Seizoen 1972: „Anders dan anders"' DEN HAAG (ANP) Het afgelopen vakantieseizoen heeft er volgens de directeur toerisme van de ANWB, drs. J. D. Engelen, „an ders dan anders" uitgezien. De Ne derlandse vakantie ganger is dichter bij huis gebleven dan voorgaande ja ren, heeft meer ge bruik gemaakt van zijn auto dan van andere vervoer middelen en heeft ook minder pech gehad met zijn auto dan in 1971. Drs. Engelen baseert deze conclusies op door de Alarmcen trale in het vakan tieseizoen verrichte werkzaamheden. Dat de Nederlan der dichter bij huis is gebleven grondt drs. Engelen op het feit, dat er meer auto's gerepa trieerd zijn uit na bijgelegen dan uit „verre" landen; echter met één uit zondering: Zuid-SIa- vië. Er werden uit Span je, Oostenrijk en Zwitserland resp. 42. 31 >/j en 47 pro cent minder auto's naar ons land te ruggebracht dan in het vakantieseizoen 1972, maar uit Bel gië en Engeland resp 17 en 60 pet meer. Verder zijn er opvallend meer gidsen van nabijge legen landen en streken verkocht. Wat nog nooit was voorgekomen: be paalde gidsen wa ren opeens in het seizoen uitverkocht. De verkoop van ficts-routegidsen is verdrievoudigd: de gids voor Sauerland steeg met 40 pet, Ardennen en Luxemburg met 2 pet, maar Spanje is met 25 pet terugge lopen. Tenslotte blijkt het dicht bij huis blijven uit de bungaiowboekingen van de ANWB. De boekingen voor bungalows in Duits land en Oostenrijk zijn met 20 pet toe genomen, die voor Spanje en Italië zijn met eenzelfde percentage afgeno- Dat er een toene mend gebruik van de auto is gemaakt baseert drs. Enge len op een grotere verkoop dit jaar van reis- en kre dietbrieven, te weten 15.000 in 1971. maar bijna 550.000 in 1972. Verder is er een duidelijke toe neming van hotelre serveringen voor onderweg en heeft de ANWB 30 pet meer autovakantie reizen geboekt dan in 1971. Ook wijst hij erop, dat het aantal geheel ver zorgde vliegreizen gelijk is gebleven en zelfs hier en daar is teruggelo pen. Het is in het hoogsei zoen zelfs voorgeko men wat nog nooit eerder is gebeurd: er zijn nl. charter vluchten geannu leerd. Drs. Engelen noemde de stagna tie van incidentele aard, waarbij de recessieverschijn- selen een belangrij ke rol hebben ge speeld. Zijn progno se voor het volgend jaar was dan ook, dat door de slechte zomer bij ons rela tief meer mensen het volgend jaar de zon in het buiten land zullen opzoe ken. Dat de vakantiegan gers het afgelopen seizoen minder pech hebben gehad met hun auto blijkt uit de cijfers van de alarmcentrale: er zijn dit jaar 1717 auto's gerepa trieerd tegen 2135 in 1971, hetgeen 20: pet minder is. Daarvan waren er dit jaar 945 met mechanische scha de tegen 1241 in 1971; een verminde ring van 24pet. De ongevalschade is met 13VS pet af genomen (772 in 1972 tegen 894 in 1971). Dat de me chanische schade sterker is afgeno men dan de onge valschade rekent drs. Engelen toe aan de volgende factoren: de Neder landers zijn met hun auto dichter bij huis gebleven: een groter deel van het autopark is jonger geworden en de heen- en terugrei zen zijn niet meer in de weekends ge concentreerd, maar verspreid over de week. Daardoor neemt het motorge- bruik in files af, hetgeen de motor ten goede komt. Verder is er een be tere preventieve zorg voor de auto's, aldus drs. Engelen, die meent dat de garagehouders dit zullen bestrijden. Bij de ANWB even wel is het aantal technische keurin gen van auto's de eerste maanden van dit jaar met 17 pet toegenomen ten opzichte van 1971. Dat de Nederlanders minder dan voor heen tijdens de weekends reizen zou zijn oorzaak vinden in het feit, dat de vukantles langer zijn gewor den. Daardoor heeft men niet meer de neiging direct op stap te gaan, maar enige dagen te wachten. Bovendien komt men ook voor het weekeinde thuis om nog enkele vrije dagen te hebben, al vorens weer aan het werk te gaan. Op een congres in Ciney, in de provincie Namen hebben ruim tweehonderd reeds gewijde permanente diakens en kandidaatdia kens uit België zich afgevraagd of het permanente diakonaat werkelijk kansen heeft voor de toekomst. Het congres heeft duidelijk gemaakt dat de huidige en toekomsti ge diakens volop kansen zien. „Het diakonaat, zo zeiden de con gresgangers, wordt een werkelijkheid, wanneer het zijn voedings bodem vindt in het levensmilieu. Dit laat aan de diaken toe de problemen anders te benaderen dan de priester". De diaken ziet zichzelf als een schakel tussen de diverse mense lijke gemeenschappen en de éne eucharistische gemeenschap. Volgens de diakens wordt het positief gewaardeerd dat het diaken ambt in het merendeel van de gevallen gedragen wordt door het gezin en dat het werk volkomen belangeloos en gratis ge schiedt, waardoor de diaken het teken wordt van een nieuwe aanwezigheid van de kerk in de wereld. Het gevaar dat het diakonaat achterhaald zal worden door het priesterschap, achten de diakens zelf reëel, zolang men het dia konaat beschouwt als een oplossing voor het gebrek aan pries ters. De congressisten waren van mening, dat in de toekomst de weg naar het priesterschap via het diakonaat een uitzondering moet blijven en dat dit slechts gerechtvaardigd kan worden door een reële nood, uitgaande van de gemeenschap. In het algemeen zijn de huidige en kandidaat-diakens van me ning dat het permanente diakonaat gunstige perspectieven opent voor de declericalisatie, voor nieuwe ambtsbedieningen en voor het toelaten van de vrouw tot het ambt. Om te voorkomen dat de diaken aangezien zal worden voor een hulp of vervanger van de prieser zal de diaken, volgens het con gres, eerst en vooral moeten luisteren naar de noden die leven in de gemeenschap. De liturgische functies van de diaken krijgen pas zin als ze de bekroning vormen van zijn apostolaat in de di verse levensmilieus. Op het congres hebben de diakens hun wens uitgesproken voor een groter aantal arbeiders-diakens, omdat men ervan overtuigd is dat, wil de kerk haar doel in het arbeiderspastoraat bereiken het zeer dringend gewenst is dat talrijke arbeiders diaken wor den. De oecumenische activiteit van de rooms-katholieke kerk is in tegenstelling tot wat op het ogenblik vaak wordt veron dersteld, beslist niet vermin derd. Wel ziet het er naar uit, dat de rooms-katholieke kerk zich wat de oecumene betreft meer concentreert op de ker ken van de orthodoxie. Te wij zen valt hier op de onderlinge verwantschap evenals op de gemeenschappelijke verschillen van beide met de protestantse kerken. De voorzitter van de raad van evangelische kerken in Duits land, bisschop Dietzfelbinger zei dit op de generale synode van de Verenigde Evange- lisch-Lutherse kerken in Duits land. Als voorbeeld noemde hij de inter-communie, die hij een dringen van de krachten zeer Diaats in de oecumene noemde, sterk manifesteerde, waarop zich het op- en terug- In de pastorale instructie van Rome over de toelating van niet-katholieke christenen tot de eucharistie herkende hij ook genoemde verwantschap. De terughoudendheid ten op zichte van de christenen uit de reformatie is echter even groot gebleven. Niettemin, zo meen de hij, moet over deze proble men met de rooms-katholieke bisschoppen worden gesproken. Met name moeten zij aange ven welke de bijzondere geval len en de bepaalde voorwaar den zijn, waaronder intercom munie met reformatorische christenen kan worden toegela ten en tevens of daarmee ook mogelijkheden voor gemengd gehuwden zijn aangegeven. Het Vaticaan heeft een nieuwe stap gedaan om de ontbinding van het katholiek huwelijk in Italië gemakkelijker te maken iloor het vaststellen van een plafond aan de kosten die daaraan verbonden zijn. Het Romeinse dagblad II Mes- saggerro drukte dezer dagen op de voorpagina een gedeelte van de brief af, die het hoog ste tribunaal van het Vaticaan. de Heilige Rota. gestuurd heeft naar de Italiaanse diocesane rechtbanken en waarin de nieuwe procestarievjn worden aangegeven, Een kerkelijk advocaat mag op grond van de nieuwe rege ling in een echtscheidingszaak niet meer ontvangen dan ze ventienhonderd gulden voor zijn bemoeienissen tijdens de eerste zitting en achthonderd vijftig voor de tweede. Het mi nimum bedrag is vastgesteld op respectievelijk achthonderd vijftig en vierhonderdvijftig gulden. Arme mensen kunnen aanspraak maken op gratis bijstand. II Messaggerro schrijft dat de Italiaanse kerkelijke advocaten al bij paus Paulus hebben ge protesteerd om het maximum dat aan hun honoraria is ge steld ongedaan te maken. Volgens het blad heeft het Va ticaan de maatregel genomen om katholieken in de gelegen heid te stellen hun huwelijk door de kerk te laten ontbin den, zodat ze niet langer hun toevlucht behoeven te zoeken bij de burgerlijke rechter. In een hoofdartikel veroordeelt het Romeinse blad de maatre gel als een nieuwe poging van het Vaticaan om het belang van de burgerlijke echtschei dingsrechtbanken te verminde- Voor het verkrijgen van een kerkelijke echtscheiding meestal op grond van het feit, dat er geen sprake is van ge meenschap moet de zaak door twee diocesane rechtban ken worden gehoord. Als zij van mening verschillen gaat de zaak tenslotte naar de hoog ste instantie, de Heilige Rota. Negen op Hen Fronzen kiezen voor doopsel Uit een enquête die onlangs werd gepubliceerd in het Fran se katholieke weekblad „Le Pèlerin" blijkt dat op dit mo ment negen op de tien Fransen hun kind willen laten dopen. In Parijs en In de leeftijdscatego rie van 21 tot 24 jaar ligt dit iets lager, namelijk zeven op de tien. Uit de resultaten blijkt hoezeer de Fransen gehecht zijn en blijven aan de gewoonte hun kinderen te laten dopen. Men beschouwt dit sacrament alge meen als een recht, dat de priesters niet mogen weigeren. Juist de onkerkelijke Fransen de overgrote meerderheid van de katholieken aanvaar den niet dat de priester goede redenen zou kunnen hebben om het doopsel te weigeren. Slechts zestien procent vindt dat de priester het doopsel mag weigeren als de ouders niet van plan zijn het kind christelijk op te voeden. Voor ruim de helft van de on dervraagden is het doopsel in de eerste plaats het sacrament waardoor het kind wordt opge nomen in de kerk. Voor twin tig procent betekent het de vergeving van de erfzonde. De voornaamste reden om het kind te laten dopen is voor 43 procent de bevestiging van het geloof In Jezus Christus, voor 36 procent de gewoonte van de familie en voor 26 procent, omdat het kind dan later in de kerk kan trouwen. De Kerk van Schotland heeft haar leden opgeroepen om de uit Oeganda verdreven Aziaten met sympathie en vriendschap te ontvangen. De commissie voor kerk en volk van de Kerk van Schotland on derstreept de noodzaak om de Aziaten te voorzien van huis vesting en betaald werk en hen op te nemen in het leven van de plaatselijke gemeen schap. Om zelf het voorbeeld te geven heeft men een flat voor een Aziatisch gezin be schikbaar gesteld en de eerste zes maanden zal geen huur be taald hoeven te worden. In het Overijsselse Bathmen is een restauratiecommissie bezig een zo groot mogelijk deel van de bevolking te mobi liseren voor steun voor herstel en conservering van de oude, hervormde dorpskerk. De actie wordt gevoerd onder de leuze: redt uw kerk en uw martela ren. De kerk bevat namelijk een uniek cultureel bezit in de vorm van vroeg middeleeuwse wandschilderingen, waaronder een weergave van de mystieke legende van de tienduizend martelaren. De legende houdt in dat een legioen van tiendui zend Romeinse soldaten we gens hun bekering tot het christendom op last van hun keizer tot in de dood gemar teld werden. In de Libanese hoofdstad Beiroet hebben zich twee ex plosies bij kerken voorgedaan. Doelwitten waren de Maroniti sche kathedraal van St. Joris in het centrum en de St. Josef- kerk in een buitenwijk. Er zijn geen slachtoffers. Bij het begin van het nieu we studiejaar aar de pauselij ke universiteit Gregoriana te Rome kunnen de studenten naar keuze ook Russisch en Chinees studeren. Beide vak ken worden door vrouwelijke professoren gedoceerd. Om een te groot wordend arbeidsverzuim tegen te gaan zullen, volgens het Spaanse blad La Vanguardia Espanola, in de toekomst kerkelijke feestdagen verschoven worden naar de zaterdag. Het Vati caan zou bezig zijn daarvoor een passende regeling te tref fen. Met de nieuwe regeling zullen volgend jaar in Spanje achttien werkdagen worden ge- De bisschop van Passau, mgr. A. Hofmarn en de meer derheid van zijn priesterraad achten het wenselijk uit het ambt gezette priesters weer in te gaan schakelen. Beslissend daarbij moet ziin dat hij wer kelijk gelovig is en de in de geest van de kerk werkzaam wil zijn. De bisschop en zijn 3peciale commissie zouden overigens ieder geval apart moeten bekijken, zo meent drs. Hofmann.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11