Evangelie is niet neutraal „SHOCKING BLUE KNAPPE POPFILM Profgroep van springruiters Belangstelling voor werving pastorale werkers groeiend Korte metten Bisschoppen synode voortaan per drie jaar Vijf jaar voor Loebarski Zondagavond op t.v. Suggestief pathos van organist Feike Asma Rotterdams toneel in financiële moeilijkheden René Gruau volgde mode op de voet Franse bisschoppen KERK EN WERELD WOENSDAG 1 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11 MOSKOU (UPI) Een rechtbank in de Russische stad Noginsk, 60 km ten oosten van Moskou, heeft de sterrenkundige Kronid Loebarski veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf wegens het verspreiden van anti-Russische propaganda. Dit is in dissidente kringen in Moskou HILVERSUM De film 'Shoc king Blue' van Ab Jansen, die gistermiddag voor een groot aantal genodigden zijn première beleefde, bewijst wereldklasse van groep en maker. Een con clusie die gerechtvaardigd Hoe aanvechtbaar het orgelspel van Feike Asma van stilistisch standpunt soms ook zijn mag, het valt niet te ontkennen, dat er van zijn bewogen pathos een sterke suggestie uitgaat. Als zijn doorgaans talrijke toehoor ders zo'n half uur, drie kwartier in stilte naar hem hebben ge luisterd en er komt weer zo'n ex tatisch opgevoerde, fors aange zette climax, kan men zich niet meer bedwingen en barst er let terlijk applaus los. Het merkwaardige is, dat dit bij na altijd op ongeveer dezelfde plaatsen in het programma ge beurt, onafhankelijk van de composities die aan bod zijn, als het maar om nadrukkelijke climaxen gaat. Dit bewijst, dat het Asma zelf is die deze ontla ding van de luisterspanning ver oorzaakt Gisteravond in de Scheveningse kerk van St. Antonius Abt kwam er bijna demonstratief applaus na muziek, die allesbe halve populair is of is geweest: het tweede koraal van Hendrik Andriessen, in 1916 helemaal in de ban van Franck geschreven, en een fragment uit de Suite Médiévale van de blinde orgel meester Jean Langlais, een heel merkwaardig klankvisioen. Asma liet zich deze avond al da delijk bij het begin volop gaan in de ihetoriek van eigen ko raalbewerkingen, daarna in een sterk romantische aanpak van een preludium en fuga in C groot van Bach, en vooral in het Alleluia (Grand Choeur!) van Dubois. Maar Asma houdt van opvallende contrasten: van twee gestyleerde dansvormen van de lSe-eeuwse Italiaan Mar tini maakte hij heel intieme ka binetstukjes. Ks. wordt door het feit dat tien lan den waaronder Amerika het produot al ongezien kochten. Talrijke filmische gimmicks, een ongelooflijk goed synchroon lopen van beeld en geluid en een representatief totaalbeeld van 'een groep op toernee' ma ken van 'Shocking Blue' een ge beuren waarnaar niet alleen de popfan, maar evenzeer de film liefhebber met genoegen zal kij- overgeswitched wordt naar Ameland dat haar laat zien in een pijlsnelle zeilwagen. Hier een duidelijk beeld van de sa menhang tussen tekst en mu ziek in deze film: Bij een syn- coop wipt gelijkertijd het voor wiel van Stevins uitvinding éven omhoog, terwijl het ding congruent aan het ritme ook tempo-versnelt. *m. En die gelegenheid komt aanstaande zondagavond 5 no- 100 vember, via de AVRO-t.v. Wij lichten een paar hoogtepunten uit de film en men vergeve een popresencent dat de muziek soms onbewust zal prevalleren boven het visuele. Allereerst is daar dan 'Never re lease the one you love', door Mariska vertolkt op een wijze de adembenemend fraaie Griek se on.geving waardig, waarna ciebab» KANTOORINRICHTING BRANOKASTEN I KANTOORMEUBELEN DIREKTIEKAMERS MAGAZIJNKASTEN een jonk in de Hong-Kongse ha ven Aberdeen, waarvan een boeiende impressie wordt gege ven. Vervolgens naar Tokio, waar een live-optreden >s ge filmd in de Koseinenkin Hall beelden die qua hvsterie van het publiek doen denken aan Beatles-tijden van weleer: Men sen proberen het podium te be klimmen om de Shocking Blue leden even aan te kunnen ra ken. De muziek van 'My Babe' vermag bijna niet boven het ge schreeuw uit te komen, hoezeer Mariska ook haar best staat te doen achter een elektrische pia- o. Deze film liegt niet, Shoc king Blue is een groep die we reldwijd grootse successen oogst. Een van de mooiste passages komt na dit stormachtige con- certgebeuren: Mariska in een van stoelen ontdaan vliegtuig, wit gekleed achter een al even witte vleugel, gevolgd via een knappe overgang met een uit het niets komend vliegtuig reizen en muziek staan inder daad centraal door een bij zonder grappige scène waarin Rob van Leeuwen sax speelt in de ..Kalverstraat van Tokio", ter wijl Cor van Beek met de pet rondgaat de reakties van het publiek z:jn op z'n zachtst ge zegd vermakelijk. Tenslotte 'Inkpot' op t.v. in Ja pan, afgewisseld met beelden van de straat en aankondigin gen in voor ons onbegrijpelijke 'letter'-tekens en een laatste nummer in de Koseinenkin Hall, waar Shocking Blue onder don derende ovaties niet ontkomt aan epn fenomenale toegift. Het slot van een film die in Neder land geen equivalent kent en ook daarbuiten van succes zekerd lijkt. HANS ROUW Expositie in Gemeente- (Van verslaggeefsters.) Het model van Courrèges, dat door René Gruau zo verfoeid werd, zorgde voor een ommekeer. Sindsdien heeft Gruau geen model voor damesmode op papier gezet. ROTTERDAM (ANP) Het Rotterdams Toneel moet in verband met financiële moeilijkheden af zien van het op de planken brengen van „De oude- jaarswens" van de Nederlandse schrijfster Merijn Trip. Het stuk zou, onder regie van Fred Sterne- berg, op 9 december in de schouwburg in Maas tricht worden gebracht in het kader van het zes de colloquium voor Nederlandstalige toneel-, radio- en tv-schrijvers. De financiële moelijkheden van het Rotterdams To neel zijn ontstaan door het voortijdig beëindigen van de serie voorstellingen „Een oogje op Amé- lie". In een kort geding was Jasperina de Jong in het gelijk gesteld in haar weigering haar rol ver der te splen. Van de 75 voorgenomen voorstellingen zijn er slechts achttien gespeeld. In telegrammen aan B. en W. van Rotterdam en het bestuur van de stichting het Rotterdams Toneel hebben maandag Daniel de Lange, voorzitter van de vereniging vaq letterkundigen, Manuel van Loggem, bestuurslid van de vereniging voor Neder landse toneel-, radio- en televisieschrijvers, mr. Hans Keuls en Wim Bary, directeur van de Stich ting Cultureel centrum Maastricht, erop aange drongen de voorstelling van het Nederlandse stuk alsnog doorgang te doen vinden. „Die verschrikkelijke Courrèges look", schreef de Franse mode- tekenaar René Gruau in 1966 met dun potlood op een schets van een Courrèges model. Hij had zo weinig waardering voor deze nieuwe mode, die hij hard, zakelijk en onvrouwelijk vond, dat hij sindsdien geen en kele nieuwe mode op papier heeft vastgelegd. Hij gebruikte zijn tekenpen alleen nog voor mannenmode. De bewuste Cour- règestekening is te zien op de expositie, die het Haagse Ge meentemuseum van zijn werk heeft ingericht, al heeft Gruau, die de schets in bruikleen af stond, de opmerking over Cour règes voor een groot deel uitge- stuft, maar een scherpzinnig kijker kan het nog in de rech terbovenhoek ontdekken. look". Met zwier en de nodige allure heeft hij de ideeën van alle bekende couturiers vastge legd. Gruau's modellen zijn op merkelijk door hun contour van dikke en dunne lijnen en de in gevulde vlakken. Deze techniek heeft hij ook toegepast bij het ontwerpen van advertenties, waarvan sommige zo geslaagd zijn, dat ze 24 jaar later nog door de fabrikant gebruikt wor den. hedendaags modeteke- He( Haags gemeentemuseum -ontwerper. Een opmer- heeft terecht een deel van de ls een van de eerste musea in Nederland heeft het gemeente museum aandacht geschonken kelijk initiatief. René Gruau ook niet de eerste de beste. Sinds het begin van de jaren veertig zijn Gruau's tekeningen toonaangevend geweest modewereld. Zijn stijl is door veel goden nagevolgd, maar niemand heeft de meester zijn directheid, zijn gevoel voor lay-out kunnen overtreffen. René Gruau, die op 4 februari 1910 in Venetië geboren werd, begon op 15-jarige leeftijd met de tekenstift te werken, eerst voor een reclamebureau, later voor Engelse, Duitse. Italiaan se en Franse modebladen. Tot het begin van de oorlog werkte hij anoniem. Daarna sierde hij elke schets op met een modieu- se G, die bekroond werd met een sterretje. Al zijn tekenin gen. van mode tot en met advertenties, die hij ontworpen heeft, zijn aan dit handelsmerk te herkennen. Gruau heeft zich het meest ver want gevoeld met het vrouwelij ke modebeeld uit de jaren veer tig en vijftig, zoals de „new hal ingeruimd voor dit feno meen. De expositie omvat acht entwintig tekeningen, waarvan zeven In potlood, zeven goua*" ches en twaalf in gemengde technieken. Voorts zijn et twaalf ontwerpen voor tijd' schriftomslagen. In vitrines lig*, gen de modemagazines uit de; voorbije jaren opengeslagen bij de getekende modellen van Gruau. Een aantal reclameteke-^ ningen en advertenties van zijrv hand zijn er eveneens tentoon-' gesteld. Zijn laatste activiteit,* het ontwerpen van stoffen en het ontwerpen van mannenmo-_ de, is ook in het Gemeentemu seum terug te vinden. De tentoonstelling blijft tot 19 no vember. LONDEN In de Engelse hoofdstad wordt hard gewerkt aan het vormen van een professional groep van springruiters. De groep zal waarschijnlijk bestaan uit Harvey Smith (G.-Br.), Raimondo d'Inzco. (Ita), Alwin Schockemöhlc (Wdl) en Nelson Pessoa (Bra). De vier ruiters zullen als ploeg door de organisatoren van wedstrijden kun nen worden gecontracteerd. Het „springcircus" wordt op poten gezet door John Marshall, een ka pitaalkrachtige Brit, die zijn zaken doet in de „showbusiness."' Marshalls echtgenote Elizabeth vertelde maandag dal Saith, d'In- zeo. Schockemöhle en Pessoa er in hadden toegestemd in 1973 tot de groep toe te treden. John. Marshall gaat er vanuit dat de vier rijders gezamenlijk per jaar anderhalf miljoen dollar (4.H00.00 gulden) kunnen verdienen door hun naam en faam voor reclame doeleinden te laten gebruiken. Er is een klassenstrijd tussen hen die bezit en kennis in han den hebben en degenen die hierover slechts in zeer be perkte mate beschikken. Het is onjuist om, omwille van de christelijke liefde, deze tegen stellingen te verbloemen. Dit schrijven de Franse bis schoppen, die in Lourdes. hun jaarvergadering hebben gehou den in een document over de christen en de politiek. Het do cument werd praktisch een stemmig aanvaard. Het Franse episcopaat erkent de klassenstrijd als een feit, maar wijst erop, dat men hier over een genuanceerd oordeel moet vormen. „Men moet niet vergeten aldus de Franse bisschoppen dat de mens meer is dan iemand, die tot een bepaalde klasse behoort. De christen moet deze strijd beleven in eerbied voor men sen en groepen, tegenstanders inbegrepen." Over de politieke houding van de priesters verklaart het do cument: „Het evangelie is niet neutraal. De bisschoppen en de priesters, die moeten getuigen van het evangelie, zijn het evenmin. Vanwege hun taak het evangelie te verkondigen aan iedereen, kunnen zij ver plicht zijn tot interventies over politieke zaken, die bij een aantal mensen verbazing kun nen wekken." De bisschoppen erkennen het bestaansrecht van uiteenlopen de politieke keuzen onder christenen en dat het niet aan gaat dat de kerk een bepaalde politiek zou propageren, maar zij stellen ook duidelijk dat de bijbel een aantal niet mis te verstane eisen stelt die politie ke gevolgen hebben. Als bijbelse eisen noemt het document: het opkomen voor armen en zwakken, de be scherming van buitenlanders, .behoedzaamheid tegenover rijkdom, de veroordeling van overheersing door het geld, de omverwerping van totalitaire machten. Ondanks de vrijheid die de christen heeft zelf zijn politie ke keuze te bepalen, heeft eei christen toch niet het recht een politiek voor te staan die de mens degradeert en ingaat te gen de openbaring en het ei gen geweten. De aartsbisschop van Parijs, kardinaal Francois Marty is op de dezer dagen gehouden bijeenkomst herkozen als voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie. De Franse bisschoppen achten het belangrijk dat christenen van tegengestelde politieke kleur elkaar ontmoeten. In te genstelling met wat bepaalde extremistische groepen bewe ren, onderstrepen zij dat het gezamenlijk vieren van de eu charistie mogelijk moet zijn tussen politieke tegenstanders, juist als getuigenis van de we zenlijke eenheid. Het Franse episcopaat doet ten slotte een beroep op de gelovi gen om zich politiek te engage ren, nu de huidige geïndustria liseerde maatschappij grondig moet worden veranderd. „De pastorale bediening in de naaste toekomst" zal het hoofdthema zijn van de half jaarlijkse vergadering van de Nederlandse bisschoppen en de Stichting Priester-religieuzen, die op 21 december zal worden gehouden. Daarbij zal zowel de werving van pastorale werkers (priesters en nlet-priesters) als ook de eigen inbreng van de religieuzen aan de orde ko- Het is opvallend dat na een pe riode van gelaten berusting, voor deze vraag in vele orden en congregaties in ons land, de belangstelling weer groeit. Zo was onlangs „werving en pastoraal van de toekomst" het belangrijkste thema van de bijeenkomst van de provinciale oversten, aangesloten bij de vond. Uit de inleiding van de Belgi sche socioloog dr. J. Kerkhnfs S.J. ov«r „toekomst van pries terschap en religieus leven" en de onderlinge discussies zijn nog geen praktische conclusies getrokken voor het beleid. „Dit was ook niet de bedoeling", al dus dr. E. van Montfoort, pro vinciale overste van de paters Assumptionisten en voorzitter van de stichting, „maar wel is het belangrijk dat dit onder werp van werving van reli gieuzen en pastorale werkers eindelijk opnieuw aan de orde komt." Pater Van Montfoort bracht tij dens het Heeswijkse beraad ook verslag uit van de recente bijeenkomst in Rome, waar vertegenwoordigers van de Ro meinse congregatie voor de re ligieuzen en tweehonderd afge vaardigden van zeventig natio nale conferenties voor religieu zen elkaar voor het eerst ont moetten. Volgens dr. Van Montfoort heeft dit congres veel bijgedra gen tot wederzijds begrip en werd de vrees enigszins weg genomen dat er binnenkort weer documenten zullen wor den gepubliceerd door de Ro meinse congregatie, die slechts de nadruk leggen op de oude tradities. „Het hoofdthema van het congres eenheid en plu riformiteit in het religieuze le ven toegespitst op kleine communauteitcn en op het ge bedsleven. bleek overal ter we reld hoogst actueel," aldus pa ter Van Montfoort. Het algemeen diakonaal bu reau van de gereformeerde kerken wil proberen te komen tot een permanent „open huis" waar mensen van elke levens overtuiging terecht kunnen. Om na te gaan hoeveel ongehuw- den, weduwen, weduwnaars en gescheiden mensen tussen de dertig en zestig jaar daar iets voor voelen en of het plan fi nancieel haalbaar is, gaat men eerst experimenteren met een serie weekends van 21 novem ber tot en met 4 februari. Deze zullen gehouden worden op het ontmoetingscentrum in Baam. Volgens het in Nairobi ver schijnende katholieke maand blad de Catholic Mirror wordt gevreesd dat de r.k. aartsbis schop van Kampala. Emma nuel Nsoeboega in Oeganda op last van president Amin zou zijn gearresteerd. De aartsbis schop is onder huisarrest ge steld en reeds geruime tijd niet meer in het openbaar ge zien. De aartsbisschop zou met de president van mening heb ben verschild over de kwestie van de uitwijzing van de Azia- Aan de actie „Kerkappèl '73" van hervormde en gere formeerde kerken en de r.k. kerk zal nu ook worden deelge nomen door de evangelisch-lu- therse kerk. De actie is be doeld om de kerkleden op te wekken hun vaste kerkcliike bijdrage te herzien en aan te passen aan het gestegen uitga venniveau. Op vrijdag 1 december 'ui len de ambtenaren van C.R.M., de heren H. A. Leiiendekker en W. J. Vos, de eerste steen leggen voor het nieuwe gebou wencomplex van het vormings centrum Den Alerdinck in Laag-Zuthem bij Zwolle. De nieuwbouw omvat twee cursus gebouwen, een dienstengebouw en een gebouw met zes zelf standige woonruimten voor in wonend personeel. De Horstink, communicatie- en oriëntatiecentrum voor kerk en wereld, heeft onder de titel „Ruimte voor velen" een bro chure uitgegeven, die vier brieven bevat van pastor N. Vendrik, directeur van het centraal adviesbureau voor priesters en religieuzen. In de brieven gaat pastor Vendrik onder meer in op de brief van de bisschoppen naar aanleiding van de encycliek Humanae Vitae en het opschorten van de L.P.R. De Horstink wil te zij ner tijd van de reacties op de brochure een samenvatting publiceren. Na de vergadering van de raad van bisschoppen van de synode, die de laatste week van oktober in Rome is gehou den. heeft het algemeen secre tariaat van de blssekopnensy- node bekend gemaakt dat de bisschoppensynode in de toe komst niet om de twee maar om de drie jaar zal worden ge houden. Door dit besluit is voldaan aan het verzoek dat reeds door de overgrote meerderheid van de voorzitters van de bisschoppen conferenties aan het secreta riaat was gedaan. Men vond twee jaar als voorbereidings tijd tc kort. De leden van het algemeen se- crcturiaat hebben de paus dan ook voorgesteld om de eerst volgende bisschoppensynode pas in 1974 bijeen te roepen en niet in 197.1, wat aanvankelijk in de bedoeling lag. Paus Paulus heeft zich ten overstaan van de leden van het secretariaat uitgesproken voor de collegialiteit van de bisschoppen. „De bisschoppen synode, zo zei paus Paulus, „maakt de colleginliteilsge- dachte van het bisschopsni 'bt waar, overeenkomstig het be sluit van het Vaticaanse core. - lie. waarin staat dat bisschop pen niet alleen gewijd zin voor een bepaald diocees, rröar voo-* het heil van de ge hele wereld". In de verklaring die het n'g'i- meen secretariaat van de bis schoppensynode heeft uitgege ven staat niet welke onderwer pen aan de orde zullen komen. Een studiegroep heeft uit de voorstellen van de bisschop penconferenties een aantal the ma's uitgekozen en deze uan du paus overhandigd. Dc raad van bicschoppen heeft zich onder meer berg gehou den net 'et cvwerp van een nieuwe w"ze van vergaderen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11