KUNST Het Hollandse landschap in de 7 7e-eeuwse schilderkunst Eenakters van Kroetz voor mensen met sterke zenuwen Kinderkoor muziekschool zingt Orff- canfafe Zon J meisje tiom m je binnenzak 'Jfe stoppen Trio Louis van Dijk in Leiderdorp Leidse land schapper van Ronald Tolman R 1972 ZATERDAG 28 OKTOBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 5 LEIDEN Door de afdeling tentoonstelling van de Rijksinspectie voor Roerende Monumenten werd een collectie van ruim 40 schilderijen sa mengesteld uit hoofdzakelijk) de 17e eeuw, die alle het onderwerp „Het Hollandse landschap" gemeen hebben. De kunstwerken behoren tot het bezit van de Dienst voor 's Rijks verspreide Kunstvoorwerpen en zijn thans tot en met 26 no vember a.s. in het stedelijk museum de Lakenhal te zien. De collectie is pas terug uit de Verenigde Staten waar ze in een viertal steden van de staat Michigan, waar veel oud-Nederlanders gesettled zijn met groot succes werd tentoongesteld. Na de Lakenhaltentoonstelling gaan de werken weer naar hun oude bestemming terug. De collectie biedt naar mijn smaak en gevoelen een gedegen overzicht van de ontwikkeling van het (Groot) Nederlandse landschapschilderij in de 17e eeuw, waarbij enkele 16e-eeu- wers als voorlopers. Waren de vroegste landschappen in de schilderkunst nog ondergeschik te details rondom voorstellingen van veelal religieuze aard, lang zamerhand kwam het landschap meer op het voorplan om ver volgens zich te ontwikkelen tot een geheel zelfstandig object, al of niet met stoffering van mens en dier. Er kwam een periode dat o.m. het Italiaanse landschap sterk zijn invloed deed gelden op het werk van Vlamingen en Noord- Nederlanders. In de thans geëx poseerde collectie vinden we daar ook voorbeelden van door dat ze is ingedeeld in de ver schillende perioden van ontwik keling in opvolgencfe reeksen. Daardoor is deze tentoonstel ling niet alleen van grote ar tistieke waarde, maar daar naast ook van kunsthistorische. Achtereenvolgens onderscheiden we de „Voorlopers", de invloe den van Italianen, later van de z.g.n. „Italianisanten", het „fantastische" en het „realisti sche" landschap in opkomst, ge volgd door het „dramatiseren de", het „natuurlijke" er „bos"-landschap en tenslotte ge zichten op landgoederen en telen in de 18e eeuw, welk gen re uiteindelijk zou gaan uitmon den in het z.g. behangselschilde rij met allerlei arcadische fan tasiemotieven. Eerst gedurende de 19e eeuw bloeide de schilder kunst van het Hollandse land schap weer op, maar die buiten het bestek van deze ten toonstelling. Men kan bezwaar maken tegen de term „educatieve" tentoonstel ling, althans wanneer men dit stempel al te nadrukkelijk op deze expositie zou willen druk ken. Het zwaartepunt ligt echt Pieter de Neyn (Leiden 1597-1639): „Rivierlandschap" uit 1632 wel op het artistieke, ondanks 't inzicht op bepaalde ontwikke lingen in het genre. Namen als Jan van Goyen. de Ruysdaels, Jan van der Heyden, Aelbert Wouwerman waarborgen naast vele andere een hoogstaande collectie die slechts sporadisch voor het algemene voetlicht komt. Cuyp. Aart van der Neer en Daarom is ook de fraai uitgevoer de. gedocumenteerde en geïllus treerde catalogus van de ten toonstelling een waardevol be- WILLEM PRINS Matinee: Jr. Bei het le. LEIDEN Twintig jaar geleden uur er. verraste Kitty Janssen, juist van de toneelschool gekomen, heel toneelminnend Nederland g' et met haar overrompelende Patty O'Neill in „Eens in de honderd ^mmmm jaar", een blijspel van F. Hugh Herbert dat lang overal ter we reld volle zalen trok. Kitty Janssen is inmiddels een paar jaar ouder geworden en speelt op het ogenblik de hoofdrol in „Wie is bang voor Virginia Woolf", en ook het toneelstuk van Herbert heeft niet meer het frisse en ontwapenende van twintig jaar geleden. HeI,mar Bij acteur John Lanting (bekend Jannet) als -De aap" van Kafka) en Jan J» producent Dick Binnendijk Marü gr0eide echter langzamerhand de overtuiging dat de mensen naast het zware moderne toneel !wd: M) we' eens een sterke behoefte - óvet zouden kunnen hebben aan een i ontspannend blijspel en dat „Eens in de honderd jaar" nog mSchip steeds voldoende garanties bood trouwd: voor een avond hartelijk lachen, ludemaii Het stu^ werd weer uit de en P, kast gehaald, zorgvuldig herle zen, en er werd besloten om zo wel de situatie als de dialoog bara L drastisch te moderniseren. El de Het resultaat is een volledig ge- Onder-) moderniseerd blijspel dat zich er" afspeelt in het huidige Rotter dam. Daar „vindt" op een goe de dag een jonge architect op r.'iiïk'. r M. va up wi j„ Sehuwdj Euromast een meisje, L Loos; van niet direct duidelijk wordt of ze nu erg „onschuldig" of juist bijzonder geraffineerd is. Hij neemt haar mee naar zijn flat, waar hij prompt bezoek ontvangt van een al wat oudere buurman. De twee mannen wor den allebei hals-over-kop ver- liefd en de verwikkelingen zijn cj natuurlijk niet van de lucht. Nj Het zoeken was nog naar een t'3 hoofdrolspeelster en deze werd -j gevonden in Jennifer Willems, Chris- het meisje dat van de ene dag op de andere in heel Nederland bekendheid verwierf als „Slof je" in de Nederlandse speelfilm „De inbreker" (met Rijk de Gooyer). Voor de rol van de buurman werd een beroep ge daan op de acteur Peter Aryans, terwijl John Lanting zelf de jonge architect speelt. Om iedere vergelijking met vo rige voorstellingen te vermijden werd de titel bovendien veran derd in „Zo'n meisje om in je binnenzak te stoppen". Hebt U zin in een gezellige avond, dan kunt U volgende week zaterdag terecht bij John Lanting's „Theater van de Lach". Paul Korenhof. LEIDEN Een van de meest op merkelijke ontwikkelingen in het naoorlogse toneel is onge twijfeld dat de mens en zijn le venssituatie in een bijzonder kort tijdsbestek een veel rea listischer schildering hebben ge kregen dan voorheen het geval Dit geldt niet alleen voor het taal gebruik van de auteurs, maar ook voor de situaties die zij op het toneel lieten uitbeelden. Dui delijke voorbeelden hiervan zijn "Een dag uit de dood van ver domde Lowietje", waarin Peter Nichols op een uiterst navrante wijze het getob van ouders met hun lichamelijk en geestelijk volledig gehandicapt kind schil dert, en „Gered" van Edward Bond, waarin op een gegeven moment zelfs voor de ogen van het publiek een kind in een kin derwagen wordt gemarteld en gestenigd. Hoogtepunt (of zo men wil: dieptepunt) was tot voor kort „Wie is bang voor Virginia Woolf" van Edward Al- bee, dat in januari weer in Lei den te zien zal zijn. In dit stuk, dat twee jaar lang op het reper toire van de Nederlandse Come- die heeft gestaan, is de toe schouwer getuige van een nachtelijk fuifje van vier men sen (twee echtparen), die el kaar in de loop van de nacht geestelijk volkomen uitzuigen en leegknijpen. Dat de uiterste grenzen van het keiharde realisme hiermee nog lang niet bereikt waren bleek, toen enkele weken geleden In Amsterdam twee eenakters van de Duitse schrijver Franz Xa- vier Kroetz in première gingen. Het kwam hierbij weliswaar niet tot protestdemonstraties (zoals indertijd in Milnchen), maar dat het publiek sterk ge schokt werd was duidelijk: ve len verlieten de zaal voortijdig en een enkeling viel zelfs flauw. De meest gewraakte eenakter is ongetwijfeld „Thuiswerk", het verhaal van een man, een vrouw en een ongewenst kind dat om zeep geholpen wordt. Na de pauze volgt dan „Alleen voor mannen", een humoristisch stukje waarin twee mensen el kaar „voor de grap" afmaken. Het gaat Kroetz echter niet op de eerste plaats om het verhaal, de anecdote. Centraal in beide eenakters staat de aangrijpende beklemming van de menselijke onmacht, die des te schrijnen- Mart Gevers en Jules Croiset in Alleen i der wordt naarmate de mens op een lagere trap van de maat-1 schappelijke ladder staat. Voor mensen met sterke een voorstelling die zij niet mo gen missen. De regie van John van de Rest en het spel van Ju les Croiset en Mart Gevers staan garant voor toneel van de hoogste orde. (Zie agenda) Paul Korenhof ,T. J. M eijsem LEIDERDORP De Leidse seert op 31 oktober weer een Volksuniversiteit K O organi- concert bij kaarslicht in de sfeervolle gerestaureerde Dorps kerk, aanvang 20.15 uur. Het trio Louis van Dijk zal het pro gramma verzorgen en een toe lichting geven op hun muziek en op jazz in het algemeen. Louis van Dijk (piano en orgel) is in Nederland bekend als degene die de aanzet heeft gegeven om ook klassieke muziek te verwer ken tot jazz. In al zijn solo's klinkt deze hang naar het klas sieke en vooral naar de barok door. Vele platen als organist, pianist en met zijn trio heeft hij op zijn naam staan. Hij wordt begeleid door Jacques Schols op bas en Johnnv Engels op drums. Beiden maken ook deel uit van verschillende andere jazz-groepen en verrichten veel werk bij radio- en televisieuit- zendirvgen. Kaarten voor dit concert zijn verkrijgbaar bij K O. Oude Vest 45, tel. 31841 en 's avonds aan de zaal. Exposities faire" over Champolllon. Ma. t/m 16.30 uur ïa. 10—17 uur; 13—17 uur. 'Uk*museiim Voor Volkenkunde. BUkammeum Steenstraat 1. tel. 32641 - Fai-Ln. tfe. H-nula Hijs de z.il.-n in d.- Zuidzee. Mn. 31043. Ma t t/m za. 10—17 uur: zo. 13—17 uur. Nederlands 'alerie Van der Vlist. Botermarkt 3. laan Mn tel. 22806. - Ans Smit niet schild-- 13—17 uur. rijen. Di. t/m za. 0-18 uur (tot 1 nov.). Karei Wiggers met schild- Stedelijk Mu« rtj-n en Anke Blankevoort met kera- Binnenveste ienlngie er se Kerkcra za. 10—17 Molen De Va OEGSTGEEST Cabaret Tingel Tangel van Sieto en Marijke Hoving met Rob de Nijs treedt woens dag 1 en zaterdag 11 november op in de aula van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. Het pro gramma dat wordt gebraacht Waartoe? Waarheen? is niet alleen in Sieto's stamtheater, maar ook in vrijwel alle Nederlandse theaters warm ontvangen. Bij de première waren de recensenten vrij algemeen van mening, dat deze jongste aflevering van Sieto's repertoire een van de beste uit de lange serie van 16 is geworden. Met name de persiflage op de Boerenhantate van Bach rond de figuur van minister-president Barend Biesheuvel werd unaniem geprezen als een prachtig kol deriek werkstuk. Gastcabaretier Rob de Ni/s heeft een groot aandeel in het programma. Hij voelt zich kennelijk goed thuis in de sfeer van de politieke satire. De regie en begeleiding is in handen van de pianist Antorine Oomen. MEER STEMMEN GEVRAAGD LEIDEN Sinds kort heeft de Streekmuziekschool Leiden e.o een kinderkoor. Dit gebeurde op aandrang van vele ouders die van mening waren, dat hieraan grote behoefte bestond. Dit is juist gebleken. De kinderen, In leeftijd variërend van ongeveer 8 tot II jaar, zijn enthousiast. Maar zij niet alleen. Leny Ste- vens-Rldderhof die de leiding heeft met steun van Ada van der Bent (piano), is nu al over tuigd dat er muzikaal veel meer mogelijk is. a een kleine stemtest begonnen de kinderen met eenvoudige, eenstemmige kinder- en volks liedjes. Op een speelse manier wordt er voorts wat aan stemvor- ming gedaan. Maar nu gaan de plannen verder. Meerstemmig heid is natuurlijk moeilijker, maar in muzikale zin leek dit met het groepje al mogelijk. Gelukt dit inderdaad, dan zullen j daarna de kinderen een kleine cantate instuderen die zij uit voeren met Orff-instrumenta- rium, waarvoor zij de hulp krij gen van andere groepen van de muziekschool. Deze cantate is bestemd voor een van de openbare uilvoeringen, misschien zelfs wel voor de gro te einduitvoering. Maar voor verwezenlijking van deze plannen heeft het koortje nog v/at meer stemmen nodig- Indien er ouders zijn met enthousiaste kinderen, don kunnen zij zich op woens dagmiddag om half drie aan melden in kamer 8 van het hoofdgebouw. Rapenburg 22 Lei den. waar zij tevens alle verde re inlichtingen kunnen krijgen. Om kwart voor drie bcg-nt de les, waar de kinderen eventueel meteen kunnen meezingen LEIDEN De kunstenaar Ro nald Tolman, die kort gele den zijn Leidse woonplaats verliet en thans In Beunln- gen bij Nijmegen woont, Is tot nu toe uit exposities wei nig bekend. Het Is al m duro jaren geleden, dat ik voor het eerst werk van hem zag In de toenmalige Galérie Walenkamp, maar verder liet hl) weinig naar buiten van zich zien of horen. Thans hangt er werk van hem in de Lakenhal (tot en met 8 nov. a.s.) dat, wat het alge mene onderwerp betreft i of meer aansluit bij de ten toonstelling „Het Hollandse landschap in de zestiende Tolmans serie van 66 kleine scUGwcrijen, collage*, teke ningen en grafiek onder de titel „66 Leidse landschappen toont echter ccn wei zeer ei gentijdse wat filosofische vl- het zie een grote dosis sic vermengd met naai heimwee nuur een natuur en een milieu zonder vervuiling. Uitgangspunten van de serie VU 66 zijn een foto van i grote oplegger waarop drie gerooide bomen worden voerd en die ergens in Lel den een rijtje lage huizen passeert èn een foto van flat in aanbouw aan de stadsland. Tolman wisselt die gezichten af met wijsgerige bespiege lingen en alledaagse beleve nissen, die hij in litteraire vorm en in verschillende procédé's vertelt en looi Som1! doet hij dat zelfs spiegelschrift, alsof hij zijn gedachte niet al te spoedig wil prijsgeven. Daarnaast tekent hij in een en kel ontluistert „landschap" ook de ontluisterde mens of het dier, die in „de natuur" van thans dreigt ten onder te gaan. Maar alles bij elkaar is het moeilijk een verkla rende analyse te geven van Tolmans werk. Wel vertoont het ccn eigen stijl in een «iver het algemeen vrij don ker palet en niet iedereen zal het meteen aanspreken. Van dc geschreven teksten laat Ik rr enkele volgen om dat zij mijns inziens toch wel een beeld geven van Tol mans intentid en bespiegelin gen: „Op zoek naar de landschap pen die ik jou beloofde te vinder." „Drie bomen, zonder molens in de verte, zonder paard i wagen, zonder hengelaar" „Een leeg station waar in ochtendschemering een sni treil, voorbijrnast. eHt op waaiende papier en stof bo ven de rails. En troatmussen die nauwe lijks te onderscheiden tussen de rails over de grauwe ste nen hippen." WILLEM PRINS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5