Televisiefilm rekent af met bioscoopfilm c Geef mij schuld maar weer r TERUGBLIK 'Kaasuittvuistje' Nederlandse speelfilm? Hou het scherm in 't oog Bi pagina 2 leidse courant donderdag 26 oktober 1j)0ne MilMIHi lull il IIII De regelmatige filmvertoningen op de tv door de NOS, de cyclussen van oud-Hollandse films en die van Spen cer Tracy, Gregory Peck en vele andere beroemdheden uit het grijze of iets jongere verleden maken telkens opnieuw duidelijk, dat de bioscoopfilm eigenlijk niet op het scherm thuis hoort. Men kan weliswaar zijn hart ophalen aan de herkenning van hetgeen vroeger tot de verbeelding sprak en een goed verteld of inhoudsvol verhaal doet het nog altijd, maar meestentijds doen deze films sterk verouderd aan, stemmen zij niet over een met de verwachtingen die men er zich vooraf van vormde aan de hand van oude herinneringen. Dit hoeft niet te verbazen, al denkt men ten onrechte dat de oorzaak van de teleurstelling zou zijn, dat deze films ge maakt zijn voor de. bioscoop, voor het grote doek, voor een zaal vol mensen die speciaal voor een dergelijke film geko men zijn, en van wie in het donker van de zaal de aan dacht ook door niets wordt af geleid. De regisseur van een dergelijke bioscoopfilm kan met zijn publiek alle kanten uit, omdat hij niet hoeft op te boksen tegen afleidende om standigheden, die de concen tratie verstoren. In de huiskamer ligt dat heel anders. Er wordt koffie ge dronken, gepraat, bezoek ont vangen en uitgelaten, de krant onder handbereik voor als het beeld teleurstelt en niet ver van het tv-toestel de radio, die als remplagant kan fungeren voor niet-boeiend beeld. De buiskijkers verkeren in een ge heel andere situatie dan de bioscoopbezoekers. Daar wor den de tv-mensen zich steeds scherper van bewust. Zij we ten niet bij machte te zijn de buiskijker te boeien als zij werken met de filmwetten, die stammen uit de periode, waar in de film voor de bioscoop be stemd was. De tv-makers zijn naar andere vormen gaan zoe ken. Gaandeweg vinden zij die ook. Zo is momenteel de televi sie-film aan het ontstaan, die volgens eigen wetten, eigen rit me en eigen beeldvormen een verhaal of onderwerp zicht baar maakt, beleefbaar maakt. Zetten we de verschillen tus sen de bioscoopfilm en de tele visiefilm eens naast elkaar. Het eerste duidelijk in het oog vallende verschil is de afme ting van het bioscoopscherm in vergelijking met het vrij gerin ge oppervlak van de bolle buis. Nadat de tv zijn intrede deed hebben de makers van bioscoopfilms er in eerste in stantie niet naar gestreefd om naar het kleinere formaat toe te werken, integendeel, in hun angst voor de tv zochten zij de filmkijker te bekoren door films in wide-screen uit te brengen, precies het tegen overgestelde dus, naar een groter doek toe. Dit heeft tot frappante resultaten geleid, n-aar de buiskijker kregen zij er toch niet mee weg van het scherm. Ten tweede ontlenen bioscoop films hun artistieke kwaliteit voor een deel aan de ritme wisseling, die ontstaat door het toepassen van totale beelden, half-totalen en close ups. Ziet men een bioscoopfilm op het scherm, dan zijn het precies de totale opnamen, die verbijs terend zijn van weinigzeg gendheid en waar deze mede de ziel van de gehele film be palen, valt de film als zodanig in onverteerbare brokken uit een. omdat op het scherm dit onderdeel van de ritmische vorm zijn werking verliest. Ondergeschikt In specifieke televisiefilms wordt vrijwel afgezien van to tale beelden, hoogstens even in het begin en spitst het beeld zich direct toe op de behande ling. Uitgangspunt voor de ma kers van televisiefilms is, dat het meest boeiende altijd nog pratende mensen zijn. Tot op zekere hoogte wordt de hande ling zelfs ondergeschikt ge maakt aan dit praten. Het meest frappante voorbeeld hiervan geeft Peyton Place te zien, een ontstellend zwamver- haal van klein-menselijk ge harrewar, dat echter volgens de groeiende inzichten van de makers van televisiefilms zo danig is gemaakt, dat het nu al jaren achtereen de aandacht gevangen houdt. Het enige totaalbeeld in deze iele serie is het dorpsplein bij de opening. Daarna volgt een snelle afwisseling tussen half- totalen wanneer mensen de plaats van handeling (praten) betreden en van close-ups van de vervolgens pratende men sen. meestal conflictueus met elkaar verwikkeld, en van een snelle wisseling van opnamen, waarbij de acteurs telkens in een zodanige opstelling worden geplaatst door de regie, dat zij niet meer naar elkaar, maar vrijwel de huiskamer inpraten. Dit lijkt een vondst, maar er is niets voor de hand liggender dan „uitvindingen", zo blijkt na het doen van een uitvin ding. Zoals de interviewer in een tv-gesprek soms tot de on dervraagde moet zeggen: ,,U moet niet naar mij, maar naar de camera kijken", zo heeft de maker van de televisiefilm be grepen, dat hij de acteurs de huiskamer in moet laten pra ten. In de bioscoopfilm ziet men personages in haat of lief de in elkaar verwikkeld, in de televisiefilm wordt men als kij ker persoonlijk deelgenoot aan deze haat of liefde. Tot op zekere hoogte heeft zelfs de oude stomme film mo del gestaan voor de televisie film. In de stomme films werd de regisseui gedwongen tot veelzeggendheid van het beeld. Zie de oude films van Chaplin en anderen. Elke beweging, elke handeling heeft een sterk visuele rad-uk gekregen. Toen het geluid kwam, deden de re gisseurs daarvoor niet meer zo hun best. Waarin het beeld te kort schoot, vulden zij met ge luid aan. zelfs zo ongebonden, r^t er films ontstonden die ferdronken in baaierden van geluid. De makers van televi siefilms zoeken echter naar mogelijkheden om het geluid binnen de perken van het beeld te houden. Een frappant voorbeeld daarvan leverde on langs de NOS-oocumentaire De groene poel, waai in in een ui terst sober en beheerst com mentaar de beelcten het moes ten doen Deze documentaire was vervaardigd volgens het statement, dat zich tot een wet kan ontwikkelen: alleen door het beeld leer je de dingen kennen. Uitgekiend Filmmaker Wim Verstappen heeft eens gezegd: De tv is het meest democratische medium dat er bestaat, omdat elk mens er alles o:> kan zien en tegelijkertijd met de hand aan de schakelaar kan bepalen wat hij wel en wat hij niet wil zien. Voor de makers van tele visiefilms geldt deze uitspraak Peyton Place maakt de kijker deelgenoot aan haat en liefde als een wet. Zij staan voor de noodzaak hun stof in zodanige vorm te gieten, dat de buiskij ker er door geboeid wordt. Daarvoor moet hij met Uitge kiende en scherpe beelden ko men, anders wordt zijn product met één greep weggedraaid van de buis. Hij kan niet net als de maker van bioscoopfilms komen met een lange ritmische opbouw van het verhaal, dat zich be weegt van scène naar scène. Hij moet direct in snelle beel den de pratende mens vangen en in het beeld de suggestie leggen van snelle handelingen. De beste misdaad-series uit het buitenland worden al vol gens dit stramien vervaardigd. De scènische opbouw in vlugge fragmenten is ook zodanig, dat men na het beantwoorden van de telefoon in weer rustig voor het scherm kan gaan zitten zonder het ge voel te hebben iets te hebben gemist. Men wordt als kijker gelijk weer opgenomen in het snelle, frapperende ritme, dat de spanning van het verhaal bepaalt, soms meer dan de in houd zelf. De makers van bioscoopfilms hebben trouwens al veel ge leerd van de makers van tele visiefilms, al zou het de repor- Orri als Fred en Hetty Andersen in het tv-spel Geef mij de schuld Minister NOS niet objectief (Van onze radio- en tv-redactie) DEN HAAG Minister Lardinois van Landbouw heeft in de Tweede Kamer de NOS-tv een groot ge brek aan objectiviteit verweten niet betrekking tot een uitzending over een ruilverkavelingsobject te Heinekenszand in Zeeland. Er is nog nooit zo weinig objectiviteit geweest ten aanzien van het be handelde onderwerp als in dit NOS- programma, aldus de be windsman. Over het betrokken object was met actiegroepen overleg geweest, Wat leidde tot tevredenheid. In de COS-uitzending bleek hiervan tvenwel niets. .Sibirks", dans-zang en muziek- ensemble uit Siberië maakt een tournee door Nederland. Op zondag 5 november zal het op treden in het Nederlands Con gresgebouw met een reeks fol kloristische balletten, labaret Salvo geeft enige try-out- voorstellingen van zijn pro gramma „Cartoon" dat gepre senteerd wordt in de stijl van de eerste helft van deze eeuw in Theater In de Steeg te Den Haag op 17, 18, 24 en 25 novem ber en op 1 en 2 december. „Van gewest tot gewest" is zo'n rubriek die de t.v.-kritiek meest al niet haalt. Het is gewoon een goed NOS-programma met aan dacht voor de regio die ook voor de „Randstad" het bekijken waard is en daarmee uit. Gisteren werden Randstad en regio in Van gewest tot gewest geconfrontëerd. Onderwerp was n.l. de „deportatie" van zestien duizend Haagse gezinnen (rijks- sambtenaren) naar o.m. Gronin gen, Leeuwarden en Heerlen. Dat woord „deportatie" viel uit de mond van zo'n rijksambte naar. We kunnen daarin mee voelen. Je zit in een prettige woonstad, heb er je relaties, je eigen leefmilieu en moet dan in eens verkassen. Voor sommige mensen is dat doodgewoon iets verschrikkelijks en de koele cijferaars die het plan tot verplaatsing van de rijksdiensten opstelden hebben daar kennelijk weinig rekening mee gehouden. Die verschrikking leidt tot voor oordelen. Van gewest tot gewest tekende ze aan bij monde van Haagse ambtenaren en ging ze vervolgens logenstraffen door commentaar uit de drie genoem de steden. Dat commentaar was ongelijk. We kregen de indruk dat men in Heerlen het best aanvoelde wat „public relations" betekent. Want Groningen en Leeuwarden reageerden in dit programma althans nogal bokkig op de Haagse klachten door aan te to nen dat er in die noordelijke ste den schoenen te koop zijn en dat men er zelfs de film „De Peet vader" kan zien. In Heerlen was er een gulle gast heer, de burgemeester, die aan trekkelijkheden van eigen stad opsomde, was er een vriendelij ke rondrit, boordevol informatie over huisvesting, studiemogelijk heid en tal van andere dingen. We geloven dat de Haagse amb tenaar na het zien van dit pro gramma een voorkeur zal heb ben voor „deportatie" naar Heerlen. We geloven ook dat in dit geval Van gewest tot gewest tekortschoot. Omdat Heerlen duidelijk anders werd benaderd dan de beide noordelijke provin ciehoofdsteden. Het onttrekt zich daarbij aan onze beoordeling in hoeverre de voorlichters van die beide ste den tekortschoten. De voorlich ters in Heerlen legden In ieder geval iets voortreffelijks op ta- Op de eerste van de acht donder dagen, die door de KRO-televisie in het seizoen 1972/73 worden ver zorgd, wordt vanavond het televi siespel „Geef mij de schuld maar weer" uitgezonden. Clive Exton schreef dit spel dat draait om het al wat ouder echtpaar Hetty en Fred Anderson, gespeeld door Henni Orri en Han Bentz van den Berg. Dit echtpaar bewoont sinds hun huwelijk het huis, waarin de vader en de grootvader van de man hun leven hebben doorge bracht en waarin ook de enige zoon van het echtpaar zelfmoord heeft gepleegd. In een aantal gesprekken tussen man en vrouw, waarin zij voort durend langs elkaar heen praten, elkaar regelmatig onderbrekend door opeens over een ander on derwerp te beginnen, wordt duide lijk, hoe hun verleden is geweest en wat voor mensen zij eigenlijk zijn. Ned. II 20.21 uur. Merv en Merla Watson Het muzikale echtpaar Merv en Merla Watson van de Jesus Move- ment in Canada, brengen een aantal zelf gecomponeerde liede ren ten gehore. Ned. I 19.30 uur. Philadelphia Een dik half uur durend program ma over wat er voor geestelijk gehandicapten wordt gedaan. Ned. I 21.20 uur. Het gat van Nederland (ADVERTENTIE) We denken er ernstig over. De ene Nederlandse film na de andere barst los - daar willen we niet bij ontbreken. Misschien maken we 'Geen paniek, er is nog meer in de keuken' of 'De inbreker lustte Leidse' of 'Wat proef ik?'. We moeten wel, want tegenover Turks fruit' mag de Nederlandse kaas geen verstek laten gaan.y Bovendien: kaas uit'tvuistje is de enige filmster die onaangekleed door elke/: keuring komt... TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I EO-kinderkrant Merv en Merla W son 20.00 uur Journaal 20.45 uur Intermezzo in natj, 21.20 uur Philadelphia II 21.55 uur Ten slotte VPRO 22.00 uur Het gat van Nedj land 23.15 uur Journaal NEDERLAND II uur Daktari uur Journaal uur Geef mij de schi, maar (tv-spel) uur Interview met Ben Blokzijl uur Dirigentenportret uur Den Haag Vandaag uur Journaal MORGEN tagestijl maar zijn, waarin voor de bioscoop bestemde films zijn opgenomen, zie de Woodstock-film. De televisiefilm verschilt in stijl volkomen van de aloude bioscoopfilm, omdat een ander publiek moet worden bereikt. Hoe lang moeten we ons als buispub'iek nog vervelen met bioscoopfilms op het scherm? TON OLIEMULLER Sport en nieuws door druk op knop LONDEN (AP) Technici van de BBC hebben een televisiesys teem geperfectioneerd, dat de kijkers thuis In staat stelt nieuws uitzendingen en sportresultaten meteen te zien en te horen als ENK A men een knop op het toestel drukt. In het Gat van Nederland van avond weer een aantal onderwer pen van zeer uiteenlopende aard. Sketches va-> duo Kees van Koo ien en Wim de Bie, films van Ed van der Elsken en Jan Vrijman, muziek van Reinbert de Leeuw en teksten van o.a. Cherry Duyns, Gerben Hellinga en Jan Blokker. Ned. I 22.00 uur. fel. Vg. Het systeem kan in elk toestel worden ingebouwd, aldus de des kundigen die het apparaat, waar op patent is genomen „Seefax" 'dat komt van „see the facts") hebben genoemd. Nu zou zo'n ap paraat nog ongeveer 85 pond (750 gld.) moeten kosten, maar dit zou bij massaproductie belangrijk goedkoper kunnen worden. Ad Langebent praat wat langer met de hoofdfiguren uit de zoge naamde „Enka-aktie", waarbij de Enkafabriek in Breda door de werknemers werd bezet. Leider van deze uveke aktie, gericht op zoor.bestaai. van de Enkafabriek in Breda en op werkgele -,enhc d voor duizenden was Ben Blokzijl, 42 jaar oud en voorman bij Enka. Tijdens de roerige dagen van de bezetting werd hij terzijde ge staan door een aantal adviseurs, onder wie mensen van de vakbe weging, zoals Ed van Hilst, 45 jaar, distriktsvoorzitter West Bra bant-Zeeland van de Industrie bond NKV, en Ger van Os, 33 jaar, regionaal bestuurder West Brabant van de Unie van Beamb ten, Leidinggevend en Hoger Per soneel (BLHP). Ned. II 21.10 uur. Zubin Mehta Zubin Mchta is de hoofdfiguur ir de eerste van KRG's serie „Diri gentenportretten". Mehta is de chef-dirigent van het Israëlisch Orchestra. Hij werd 36 jaar gele den in Bombay geboren, ontving het grootste gedeelte van zijn op leiding (compositie, piano, contra bas, slagwerk en orkestdirektie) in Wenen en maakte zijn debuut in New York. In 1958 werd hij as sistent bij de Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en twee jaar later kreeg hij de leiding van de orkesten in Montreal en Los Angelos. Sindsdien heeft hij naam gekregen door zijn leiding van opera's aan de Milanese Scala en concerten in onder meer Londen. Parijs, Wenen en Berlijn. Van avond hoort en ziet men een ge deelte van de opera Samson en Delilah van Saint Saëns en de vierde symfonie van Brahms. Ned. II 21.40 uur. NEDERLAND I Radio Noordzee alleen Nederlands Van c radio- en tv-rertactie 10.45 ui 18.45 ui 18.55 ui VARA 19.05 ui 20.00 ui 20.21 ui 21.10 ui 22.00 ui 22.50 u r Schooltelevisie r Ti-Ta Tovenaar r Journaal Popzien r Journaal Met de muziek mee! Mannix Achter het nieuws ir Journaal NEDERLAND II 18.45 uur 18.55 uur TROS 19.05 uur 19.10 uur 19.30 uur 20.00 uur 20.21 uur 21.15 uur 22.35 uur i 22.55 uur 23.20 uur Calimero Wat een familie Ijsberen tn Canada| Journaal De F.B.I. 3 maal 1 is 1 TROS-sport Uit (Ie kunst Journaal RADIO HEDEN 8.00 Nieuws. 18.11 Radiojoi 18.20 Uitzending van de Partij de Arbeid. IKOR: 18.30 Klei; gen rondom schrift en same NCRV: 19.00 Zonder vijven seninformatief programim De kerk vandaag: nieuws e mentaar. 19.30 Beter samen, beeld. 19.55 Kunst- en vliegwerk, i formatie over actuele tentoonstejll gen. 20.00 Veel gevraagde g< muziek (gr.). 20.38 (S) De lat de nek, seriehoorspel (deel 4). 2ll Regio Rechtstreeks (II). 22."" f overdenking. 2.30 Nieuw Hier en nu. 23.20 (S) Metropolc muziek. 23.55—24.00 Nieut _,EIDS< 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek avont vrije tijd: Haags kamerkoor, lh" Nieuws. 18.41 Leger des Heilsmuz. *CM (gr.). 18 55 Zojuist verschenen: bciVan i bespreking. AVRO: 19.00 jS) O - jcljij.- gerenprogramma. 19.30 Trefpu, actueel programma NOS: 19.50 D Haag vandaag. AVRO: 20.00 Ker* flOOT. Ik hoor wat u niet hoort: cJjjQ uu ofoonplaten. 22' MORGEN HILVERSUM I 9.00 <St Pianorecital: modei ziek. NOS: 9.20 Wat heeft kind?: pedagogische rubi in op W 14 Spelt viool het f fried illem scher viooli Het 'Jgens Voor de kleuters. 10.00 Arbei mlnenpopulair verzoekplaten® gramma met om 11.00 Nli (S) Horlepiep: progran volksmuziek. 11.55 Beursberichti NOS 12.00 Blik op de wereld; int matief programma. 12.30 O- muzii week voort Den 1 sliT 13 Dingen van de dag. NOS: 13.25 T< rismo; toeristische Informatie binnen- en buitenland. 13.50 Van ta tot totale taal: rubriek over leren in de taal. 14.00 Muziek uit Middeleeuwen en Renaissance. 14 Spiegel van België Vrljdai met politieke ai achtergrondlnforr VPRO: 17.00 VPR SU UILVKB8LM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het lev woord. 7.07 (S) Badlncrlc; klass muziek (gr). 7.30 Nieuws. Echo. 7.50 (S) Badincrie: klassU muziek (gr.). 8.24 Overweging. 8 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor huisvrouw. 0.45 Moeders wil is w 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Auba( klassieke en moderne muziek. (10 12.50 Echo. 13.00—13.05 Rai maar...). 14.00 Schoolradio. 1- Idem. 14.30 (S) Interlokaal op v dag; licht platenprogramma met 15.30 Nieuws. 17-00 Zonder grenz HILVERSUM III jder 7.00 Nieuws. 7.02 Gospelsouit ,A„, izlek voor Jonge mensen. 8. euws. 8.02 Tussen thee en koffl varieerd programma. (9 euws.) 10.00 Nieuws 10 03 De n> mie fruitmand: verzoekplaten v *stui jp Nederlandse toeren. 13.03 Hiep hiep hit ho« lonale hitparade. NOS: 14 AVH 15.00 Nieuws. 15.03 Pop-Globe, rcldtoppers. (16.00 Nieuws). Nieuws. 17.03 Radiojournaal. Postbus 700: verzoekplatenprof ma, NOS: 18.00 Nieuw. 18.0! Joost de Draayer Show. Nieuws. 19.02 Gevolmachtigd: zoekplatenpi-ogromma 20.00 NI. 20.02 Di. Wiener's Meal Show YPf Ctllm 21.00 Nieuws. 21.02 VPRO-VNjdl Ly. avondshow. programma met j>* nieuwe plater, plaatbesprekingen «indei reportages <22.00. 23.00 en 24.00 N^Een i 22. Y, M-dc delingen: 21.30, 22.30. 28KT 1 en 01!.'50 Actualiteiten). 00.55—01 ""era; gerat in'gezi ij de DEN HAAG Radio Noordzee zendt alleen nog maar Neder- j landse programma's uit. Tot nu toe werd in de avonduren nog een Engels programma ver zorgd. Dit is komen te verval- 12.50 Bultenlaï Jcht 11.00 Nieuws, weert ril]e richten, toneelagenda en mededn f) gen. r: I.lcht. -rkestinnziek. 13 "egSt] Beursberichten. 14.00 Nieuws. 18 bon -h olradi i (15.00—15.02 Nle 15.25 Amusementsmuziek. Nieuws en beursberichten. Operette- en muslcnlfragmenll mededelingen It 0p j «lek. 17.55 W«t 100) nensc waar ,6 jaar. Wart P

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2